„Zaak-Veldkamp"
zal slecht
voorbeeld worden
Partnerkerken behoeden
voor westerse invasie
Reportage
De vriendendienst van
prof.dr. G.M.J. Veldkamp
ie onderzoekt
illegale adoptie
Adoptieregels nu nog strenger?
PAGINA 19
LEIDEN/UTRECHT
Alle tekenen wijzen er
op dat het illegaal naar
Nederland gehaalde
Colombiaans adoptie
kindje kan blijven zit
ten waar het zit: bij de
Utrechtenaar Krom-
mert. Het doorgaans
langdurige en omslach
tige adoptiepad werd
voor hem geëffend
door zijn vriend, ex-mi
nister Veldkamp. Deze
zou zijn bekende naam
plus 50.000 gulden aan
smeergeld hebben ge
bruikt om de Utrechte
naar langs illegale weg
aan een kind te helpen.
Inmiddels heeft het openbaar
ministerie al laten weten dat
er geen reden is voor straf
rechtelijk onderzoek tegen
Veldkamp en tegen de zaak
zelf.
Wordt na deze affaire de deur
opengezet naar alle mogelij
ke vormen van illegale adop
tie? Kunnen adspirant-adop-
tieouders nu in actie komen
in plaats van jaren lijdzaam af
te wachten?
Het moet voor die groep Neder
landers zijn om op je tanden
te knarsen. Echter het effect
van 'de zaak Veldkamp' zal
hoogstwaarschijnlijk het te
genovergestelde zijn van wat
zij hopen. Nu het ambtelijk
apparaat zich gepasseerd
weet zal de controle op illega
le adoptie alleen maar stren
ger worden. En zal deze ge
beurtenis als voorbeeld die
nen voor hoe het niet moet.
Er zijn verscheidene tekenen
die in die richting wijzen.
Eerste, tevens voornaamste
reden: het kind woont alweer
2Vb maand bij zijn adoptie
ouders.
Tweede reden: er ontbreekt
nog steeds een degelijke wet
geving die zo'n maatregel
voorstaat. De adoptienota
van staatssecretaris Haars is
er. maar wettelijke regels ziin
nog niet opgesteld.
En reden nummer drie: de
kersverse ouders mogen niet
anders worden behandeld
dan andere Nederlanders, en
die zijn er, die hetzelfde heb
ben gedaan. Toegegeven,
zonder hun vriend Veldkamp
hadden zij op z'n minst een
paar jaar moeten wachten
voordat er een kind was ge
komen. Maar de hele affaire
had nooit (zoveel) publiciteit
gekregen als Veldkamp niet
Veldkamp ex minister, gei'nter==7=====7=====^sti<1
l,n VVD-vragenfe?1" Wi#
-I Iten zaak
over Veldkamp adoplic
den haag (gpi)i - wd-t"
weer in
opspraak
den haag (gpd)
\a,\»«»nr>rmd bu de illegale
toevallig ex-minister van So
ciale Zaken was geweest.
Laatstgenoemt argument han
teert ook de Raad voor de
Kinderbescherming in
Utrecht, die de zaak nu ver
der moet behandelen. Zij
neemt in navolging van het
ministerie van justitie een af
wachtende houding aan.
Direkteur Holl van de Raad
geeft toe dat in theorie het
kind had moeten worden
weggehaald bij de familie
Krommert. Maar zoals zo
vaak gaan praktijk en theorie
niet hand in hand. "Omdat er
een band groeit. Elke dag is
er één. Dus als je iets wilt on
dernemen moet je dat bij wij
ze van spreken liever gisteren
dan vandaag doen."
Vanmorgen besloot de Raad
definitief geen actie tegen het
gezin te ondèrnemen.
Overigens heeft de familie
Krommert al vrij snel nadat
het kind in Nederland was
gearriveerd contact opgeno
men met de Raad.
"We hebben toen con
tact gehad, ik ben bij ze ge
weest. En ik moet stellen dat
er toen geen aanleiding voor
ons was om gelijk maatrege
len te nemen. Het ging goed
met het kind."
Berustend zal cle Raad perti
nent niét gaan reageren ais
een dergelijk voorval zich
herhaalt. Want: "We nemen
in ieder geval wél maatrege
len om zoiets in de toekomst
te voorkomen. Zo'n kind zou
dan vrij snel weer moeten
worden weggehaald. Zo
gauw als een kind ons land
binnenkomt moet je maatre
gelen nemen. Nu is het te
laat."
Berusting is echter niet het pa
rool voor het Bureau Inter
landelijke Adoptie (BIA), dat
-zij het zijdelings- bij de ille
gale adoptie van de heren
Veldkamp en Krommert be
trokken raakte. Bij hun eer
ste reis naar Colombia riep
het tweetal de bemiddeling
in van de contactpersoon van
het BIA in Bogota, mevrouw
Nieman. Deze raakte allesbe
halve onder de indruk van de
'VIP' Veldkamp en wen de
ex-minister erop dat pas na
de vervulling van alle forma
liteiten een kind voor adoptie
in aanmerking komt. Over
toespelingen over (smeer-
)geld raakte ze gealarmeerd,
waarop mevrouw Nieman
het bureau in Den Haag in
lichtte. Op zijn beurt wendde
het BIA zich tot Justitie. Met
behulp van een verklaring
van Veldkamp, waarin hij
zich bereid toonde als voogd
voor het kind te willen optre
den lukte het toch om de ba
by mee te krijgen naar Neder
land.
Dit alles tot grote woede van
het BIA. Het standpunt van
het Bureau is kort maar
krachtig: het wijst "dit soort
illegale praktijken pertinent
af."
Woordvoerder de heer Stuy
Wij hopen dat dit kind bij
die ouders wordt wegge
haald. Als je deze aktie hono
reert door geen tegenactie te
ondernemen zet je juist de
grens open voor dit soort ille
gale aktiviteiten
Het BIA meent ook dat het in
het belang van het kind is om
iMt elders te plaatsen Het
belang van het kind wordt to
taal ondergeschikt gemaakt
aan de eigen verlangens van
die familie. Dat blijkt nu wel
Ze hebben wat ons betreft
een bewijs van onvermogen
geleverd door deze actie. Die
mensen hebben niet eens
zelfs in beginsel toestem
ming van Justitie om een
kind te adopteren
Voor het Bureau Interlandelij
ke Adoptie is het nog lang
geen uitgemaakte zaak dat
het kind blijft waar het zit
"De vraag of het aan een an
der gezin moet worden toe
vertrouwd staat nog open" zo
stelt de heer Stuy. "Helaas
kunnen wij weinig doen.
Ook Stuy weet dat duidelijke
richtlijnen en een echte wet
geving op dit gebied nog ont
breken. Ook hij beseft dat er
een bepaalde relatie tussen
de 'ouders' en het Colom
biaanse kind kan zijn ge
kweekt. Desondanks stelt het
BIA zich harder op dan de
Raad. Juist ook uit solidari
teit met de Nederlanders die
jaren op .een adoptiekind
wachten. Én omdat het Bu
reau staat voor een zorvuldi-
ge adoptie-procedure
Noch de Raad voor de Kinder
bescherming. noch het BIA
heeft emotionele reacties ge
kregen op de illegale actie
van wachtende adspirant-ou-
ders "Nee. vreemd genoeg
niet" zegt Stuy. "Ze zullen
het best denken, maar nie
mand heeft ons erover bena
derd." Direkteur Holl van de
Raad kan zich levendig voor
stellen dat mensen die jaren
wachten emotioneel gaan
reageren omdat er mensen
voordringen in de rij IflMf
ook bij de Raad geen res
pons
Een reactie kwam er gisteren
wel uit een andere hoek. Het
WD-Tweede-Kamerlid Ed
Nypels stelde vragen over de
betrokkenheid van Veld
kamp bij de illegale adoptie.
De WD'er vroeg ophelde
ring aan de minister en
staatssecretaris van justitie
omdat "deze zaak niet de
doofpot in mag"
Vooralsnog lijkt het erop alsof
geen van de betrokkenen er
goed raad mee weet Wiens
pakkie-an is het? In feite die
van de vreemdelingenwet,
waaronder illegaal binnenge
komen kinderen vallen. Ook
een kind van elf maanden?
Gereformeerde zending kritisch tegenover geloofszendingen
Van de vele duitenden trans
migranten van heel Java, die
naar andere delen van het
land verhuizen, is anderhalf
procent christen. In de nieuwe
woongebieden sluiten zij zich
aaneen om ook daar gemeen
ten te vormen. Ze dragen vaak
een sterk oecumenisch en wer
vend karakter. Velen sluiten
zich aan. De begeleiding van
deze gemeenten vraagt heel
wat van de Javaanse kerken.
De gereformeerde zending van
Nederland helpt ze daarbij.
(Van onze redactie geestelijk le
ven)
Als een 'geloofszending' overzee
geheel op eigen houtje werkt,
zonder contact met enige kerk
daar, dan zal het Zendingscen
trum van de Gereformeerde Ker
ken in Leusden een kerkeraad
niét adviseren, daaraan op welke
manier ook medewerking te ver
lenen. En werkt een geloofszen
ding wél in het kader van een be
staande kerk overzee, dan moet
worden nagegaan, of zo'n kerk
wil samenwerken met andere
kerken, met name in een gebied
waar de gereformeerden zelf
partnerkerken hebben.
Het Leusder zendingscentrum
heeft een boekje uitgegeven, ge
titeld: 'Oriëntatie 1981', waarin
verslag wordt gedaan van het be
leid en de voortgang van het ge
reformeerde zendingswerk. In
dat verslag staat ook een hoofd
stuk over de 'wereld van de ge
loofszendingen'.
Dat zijn interconfessionele zen
dingsgemeenschappen. waarvan
de leden meestal wel komen uit
de verschillende kerken maar
die kerken niet vertegenwoordi
gen. Ze plaatsen zich naast of
soms zelfs tegenover de kerkelij
ke zending. Tegenwoordig
spreekt men in plaats van 'ge-
loofszendingen' meer van 'evan
gelicals' of 'evangelicalen'. Daar
tegenover staan dan de 'ecume-
nicals' of 'oecumenicalen', waar
mee in het algemeen de zendin
gen worden aangeduid die bij de
Wereldraad van Kerken zijn aan
gesloten of daarmee overeen
stemmen.
Plaatselijke kerken worden regel
matig benaderd door jonge ge
meenteleden die voor een ge
loofszending willen uitgaan. Zij
vragen dan, of hun eigen kerk
hen uitzendt. In veel gevallen
doen zij ook een financieel be
roep op hun gemeente. Vaak vra
gen kerkeraden dan advies aan
het zendingscentrum. Een en an
der heeft nu geresulteerd in een
voorstel aan de gereformeerde
synode om hierover een uit
spraak te doen.
Verdeeldheid
Het is moeilijk, de vele geloofszen-
dingen uit elkaar te houden.
Groot is de verdeeldheid en de
drang naar zelfstandig optre
den. Er zijn 41 geloofszendingen
aangesloten bij de Evangelische
Zendingsalliantie (EZA). maar
daarnaast zijn er nog eens meer
dan 40 die daarvan nod geen lid
zijn.
Sommige zendingen trekken zich
niets aan van bestaande kerken.
Er zijn er ook die alleen samen
werken met kerken overzee die
een 'evangelikaal' karakter heb
ben. De 'Overzeese Zendingsge
meenschap' is daarvan een voor
beeld.
'Oriëntatie 1981' noemt een aantal
oorzaken van het ontstaan van
geloofszendingen. zoals: het ver
langen naar een kleine gemeen
schap met nadruk op persoonlij
ke ervaringen, de hang naar 'hap
penings'. naar radikaliteit en ab
soluutheid. een zich miskend
voelen in de traditionele kerken,
de behoefte aan warmte en het
gevoel van 'erbij te mogen ho-
Erkend wordt, dat de kerken hier
in niet altijd vrijuit gaan. Vele
kerken lijken zieltogend, raken
verloren in de massaliteit, men
wordt niet welkom geheten, min
derheden worden niet altijd op
gevangen, vaak legt men een
overdreven nadruk op kerkelijke
organisatie en structuren.
"Een zekere bescheidenheid zou
de kerken niet misstaan tegen
over de geloofszendingen. Maar
dat wil niet zeggen, dat er geen
beslistheid in hun houding mag
zijn. We zullen ons best hoeders
van onze partnerkerken in de
derde wereld mogen weten, op
dat ze bewaard worden voor al
lerlei westerse invasies. Maar al
te vaak stelen geloofszendingen
schapen van de kerken, en dan
gaan er berichten naar het thuis
front dat er weer zoveel 'heide
nen' zijn bekeerd"
Rechten
'Lcusden' zal daar de geloofszen
dingen op blijven aanspreken.
Tegcnlijk wil de gereformeerde
zending begrip opbrengen voor
hen die graag naar de derde we
reld gaan, maar voor wie bij de
kerkelijke zending geen vacatu
res zijn.
Stelt een geloofszending zich sa
menwerkend op, dan adviseert
het zendingscentrum de betrok
ken kerkeraad. een afscheids-
dienst te houden voor het ge
meentelid dat in zo'n verband
gaat werken. Dat is wat anders
dan een officiële 'uitzenddienst'.
omdat men dóarmee een echte
band te kennen zou geven
Vraagt men een kerkeraad ook om
een financiële bijdrage, dan mag
dat geen soort 'salaris' zyn. om
dat daaruit een verkapte arbeids
verhouding zou kunnen ont
staan. De eigen kerkelijke zen
ding heeft de eerste rechten. De
geloofszending moet zelf voor
zien in het onderhoud van haar
medewerkers. De gereformeerde
kerken geven, uit vrees voor be
voorrechting, ook liever geen gif
ten aan personen.
De leiding van de gereformeerde
zending vraagt de kerkeraden,
zich terdege op de hoogte te stel
len vóór enige toezegging te doen
Het betrokken gemeentelid zelf
kan al inlichtingen geven, maar
ook het zendingscentmm in Leus
den. Dat zal dan bij de Evangeli
sche Zendingsalliantie nadere
gegevens opvragen.
Leerregels. De synode van de
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt is begonnen met de taal
kundige modernisering van de
'Dordtse Leerregels', een van de
reformatorische belijdenisge
schriften. De Kamper hoogleraar
J. Kamphuis is over de eerste re
sultaten erg tevreden. "De regels
zijn nu zo dicht bij de mensen ge
komen dat men ze haast als evan-
gehsatietraktaat zou kunnen ge
bruiken", zei hy.
njgemaakt-gercform eerden
hebben de christelijke gerefor
meerden ir. een brief opgeroepen
tot duidelijke en openlijke be
strijding van 'de dwaling'. Ver
wezen wordt naar uitlatingen be
treffende het Genesisverhaal
van de Apeldoornse hoogleraren
Oostei*hoff en Versteeg. Ook
hebben de vrijgemaakten ernsti
ge bezwaren tegen het lidmaat
schap van de christelijke gerefor
meerden van de Gereformeerde
Oecumenische Synode (GOS),
waarvan de 'gewone' Gerefor
meerde Kerken in Nederland
eveneens lid zijn. Volgens de
vrijgemaakten kan men met deze
Gereformeerde Kerken niet aan
één tafel zitten, omdat ze de
'dwaling' in allerlei vormen
ruimschoots toelaten.
De vrijgemaakte synode, die eind
augustus haar zittingen zal her
vatten, besloot verder tot instel
ling van een zelfstandige kerke
lijke zendingsopleiding (in plaats
van 'Oegstgecst'). Over de vorm
daarvan moet nog worden ge
sproken.
Brrocpingswerk. Hervormde
Kerk: beroepen te Ommen J Ge
braad Katwijk aan den Rijn, te
Siddeburcn en te Wagenborgen
(Gr.) G de Fijter Sebaldeburen
(Fr bedankt voor Lopikcrkapcl
B de Jong Meeuwen Gerefor
meerde Kerken: beroepen te
Rijswijk (ZH) W R SÊ^M
giii Nederlands Gereformeerde
Kerken: beroepen te Maastricht
J. H. Veefkind Krommenie
Afscheid. Dit weekeinde neemt
ds. J. Geursen afscheid van de
hervormde gemeente van Lei
derdorp. waar hu zeven jaar
heeft gewerkt. Hij gaat nu naar
Arnhem Vapavond omstreeks 8
uur wordt hem in de kapelzaal
van de Scheppingskerk een af
scheidsreceptie aangeboden,
maar eerst geeft ds. Geursen nog
een orgelconcert van een half
uur in de kerk Dat begint dus
om half 8. Zondagmiddag om 4
uur is in de Scheppingskerk de
afscheidsdienst
Naar Nederland. De uit zun
ambt gezette 75-jarige Franse
aartsbisschop Marcel Lefebvre
komt op zaterdag 18 juli naar ons
land Hij zal dan rond het midda
guur in het congrescentrum 'Ko
ningshof te Veldhoven oen mis
opdragen volgens de oude ritus
Lefebvre houdt ook een preek
Daarin zal hij vooral aandacht
schenken aan de situatie binnen
zijn ker^ na hc4 tweede Vaticaan-
Met de ontwikkelingen die dit con
cilie in dc Rooms-Katholieke
Kerk op gang heeft gebracht is
dc conservatieve aartsbisschop
het absoluut niet eens. Zun vast
houden aan het aloude heeft
zelfs tot een breuk geleid Juist
deze week werd bekend, dat een
verzoening met Rome' er in de
toekomst misschien toch nog
wel in zit Althans, dat verwacht
Lefebvre zelf. Hij is nogal tevre
den over de huidige paus
Moon. Dc Britse minister van
justitie. Michael Havers, heeft de
bevoegde autoriteiten gevraagd,
de 'Verenigingskerk' van de Ko-
rcaan Moon te schrappen van de
lijst van liefdadigheidsinstellin
gen Dc sekte zou daardoor haar
belastingvoordelen verliezen.
Het verzoek kwam na een juridi
sche procedure van een half jaar.
waann het liefd.idiKh«-idskarak-
ter van de sekte is onderzocht