Zieff boeit niet zo met Benjamin r,mr A\f "Salto Nel Vuoto": boodschap voor klein publiek k ''lil,. '''Ill, 'I| Een vormexperiment r APAP Uitroeier: walgelijk en zinloos Film mislukte vorm van ironie Het Kijkhuis r ap ap a Scènes van Marco Bellochio uit het leven van een neurotische familie r ar VRIJDAG 19 JUNI 1981 PAGINA 11 "Prom Night": doorsnee griezelfilm De goedkope horror-films rijzen de pan uit. Regisseurs schuwen de liters tomaten-ketchup niet om het publiek aan het griezelen te krijgen. Paul Lynch's "Prom Night" is ge lukkig een uitzondering op deze ketchup verslindende films. De rolprent begint in een oud fiatge bouw, waar vier speelkameraad jes de tien jaar oude Robin Man- nond zo in het nauw drijven dat ze uit het raam valt en omkomt. Bij de volgende beelden zitten we zes jaar later en de kinderen van toen zitten nu als teenagers op de high school, waar het jaar lijkse examenfeest (Prom Night) nadert. Als het verhaal zich tot daar ont rold is er in de film eigenlijk to taal niets gebeurd. De inleiding Film: Prom Night; regis seur Paül Lynch; hoofd rollen: Leslie Nielsen, Ja mie Lee Curtis en Casey Stevens; leeftijd 16 jaar; theater: Euro 3, Alphen aan den Rijn, Lido 1, Lei den. iiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiuiinuul tot de eigenlijke Prom Night is langdradig, maar het wachten wordt beloond. Op de Prom Night sluipt een moor denaar rond, die blijkens enkele flash-backs, iets te maken heeft met het ongeluk van zes jaar ge leden. Hij heeft het op de speel kameraadjes van eertijds ge munt. Hoe het afloopt zal ik niet verklap pen, maar er komt de nodige psy- chologie-van-de-koude-grond aan te pas. Ondanks alles is Prom Night" best een aardige griezelfilm. Geen psychologisch meesterwerkje als Kubrick's The Shinning", maar voor de doorsnee-griezelaar de moeite waard. RAYMOND PEIL AMSTERDAM (GPD) - Deze week vond de presentatie plaats van Projection, een korte film van Jan Ketelaars, de cineast die in 1980 het Stipendium van de Gemeente Utrecht (over 1979) kreeg toegekend. Zijn 12 minuten durende film, die hoofdzake lijk gefinancieerd werd door CRM. is een experiment waarvoor Ketelaars mogelijkheden met achtergrondprojectie wilde be proeven. Het is dus op de eerste plaats een vorm experiment geweest, maar is toch uitgedraaid op een film die zich laat ver staan. zü het meer associatief en emotioneel dan rationeel. Het gaat over zelfexpressie en scheppingsdrift. We zien een kunst schilder aan het werk, die eensklaps wordt overvallen door ge dachten aan zijn vrienden en kennissen. Zeg maar: de gasten straks bij de vernissage; de critici uit de particuliere kring. De mensen die belangrijk zijn, of geweest zijn in zijn leven en min of meer invloed moeten hebben gehad op de kunst die acteur Roel Klijzing bezig is te scheppen. Aanvankelijk wordt er zelfbewust doorgeschilderd. Vervolgens laat de kunstenaar zich afleiden, om te gaan spelen met de zich opdringende beelden (je moet je voorstellen dat dit proces zich in zijn hersens afspeelt), tot hij ervaart dat hij die beelden niet meer controleren kan. Ze gaan hem overheersen en blokkeren de kunst. Het scheppingsproces valt stil als op de achtergrond (die voor grond begint te worden) zich een drama uitkristalliseert dat zich laat begrijpen als eventueel de finale van een mislukte liefdesre latie. Deze crisis in pijnlijke eenzaamheid ondergaan, wordt dan bezworen via een vlucht in een andere kunstdiscipline: de mu ziek. Klijzing grijpt een saxofoon en doorbreekt alsnog zijn blokkade. '111,. '"IIHi,, 'i| "De uitroeier"; regie: Ja mes Glickenhaus; hoofd rollen: Robert Ginty en Christopher George; Lu xor. Leiden; 16 jr. iiiiiiiiitiiiiiiiiimiiiiii iiiiii James Glickenhaus zal wel naar Martin Scorse's Taxidrivcr heb ben gekeken voordat hy op het idee kwam De uitroeier te ma ken. Hij heeft het gegeven van de psy- chopatische moralist die het kwaad letterlijk uitroeit echter nog wat aangedikt. Het resultaat is een weerzinwekkende 'film', waarin binnen de eerste twee mi nuten al een hoofd langzaam van de romp rolt. Hierna volgt een aaneenschakeling van gruwelij ke slachtpartijen en mensonte rende mishandelingen. De hoofdpersoon, John Eastland, is namelijk na zijn ervaringen in Vietnam bezeten geraakt van de strijd tegen het onrecht. Daarbij speelt hij eigen rechter door de boosdoeners één voor één op on smakelijke wyze uit de weg te ruimen. Hoe de filmmakers hun ziekelijke breinen ook uitputten, er schijnt er altijd wel een te moeten zijn die het nog smeriger en walgelij ker weet te tonen dan de ande ren. "De uitroeier' is het resultaat van zo'n zieke geest. En als ik me niet vergis staat de Leidse bio scoopbezoeker nog wel het een en ander op dit gebied te wach ten. De vraag hierbij is wie deerniswek kender zijn: de filmmakers of de bioscoopbezoeker die dit alle maal voor zoete koek slikt en steeds weer gezapig het wanstal tige ondergaat. ANNEMIEK RUYGROK Een reis naar Europa, dat is de gro te wens van de Amerikaanse Ju dy Benjamin (Goldie Hawn). En hoewel Judy haar wens al in het begin van "Soldaat Benjamin" uitspreekt, kun je je toch wel toch wel voorstellen dat Judy aan wat rust toe is. Haar kersver se echtgenoot heeft namelijk zo juist tijdens de liefdesdaad de geest gegeven. Zijn laatste woor den waren: "Ik kom klaar". LEIDEN - Bruno Ganz en Gila von Weitershausen spelen de hoofdrollen in een psycholo gische thriller van Wolfgang Petersen, die vanavond en morgenavond (om 20.00 en 20.15 uur) in Het Kijkhuis wordt vertoond. De regisseur stelt in deze film de verzake lijking en technocratisering in West-Duitsland aan de kaak. Van de Russische regisseur Andrej Tarkowsky is "De Spiegel" die fragmenten van een levensloop als het ware aan elkaar 'dicht', (maandag 15 juni 20.00 en 20.15 uur). Eveneens van Tarkowsky is "Stalker" uit 1979 waarin een schrijver en een wetenschap per naar een verboden gebied gaan. (donderdag 18, vrijdag 19 juni 20.00 uur). Hiermee is "Soldaat Bepjamin" ge plaatst in het genre waar deze film voor het overgrote deel thuishoort: het komedie-achtige levensverhaal, dat hier en daar tegen de slapstick aanleunt. De film heeft niet veel om het lijf (figuurlijk gesproken) maar ver veelt toch niet constant. Dat komt, doordat er toch wel met ironie wordt gewerkt. Ironie waarin het leger, de ouders, de eeuwige trouw aan de geliefde, en het huwelijk te kijk worden gezet. Na het tragisch heengaan van haar echtgenoot is Judy niet bij de pakken gaan neerzitten. Ze heeft zich aangemeld bij het Ameri kaanse leger. Hier is zij aanvan kelijk een totale mislukking, het toppunt van onbenulligheid, on schuld en verwendheid. Tot het moment dat haar ouders haar ko men halen; Judy besluit dan maar te maken van het leger wat er van te maken is. Onze Judy schopt het nu zeer ver, tot in de keurtroepen. In dit ge deelte van de film komen af en toe nog wel aardige karikaturen op het doek. Het is jammer, dat de structuur van de ironie zo dun is, dat de feitelijke gebeurtenissen, strak chronologisch verhaald, het ge heel omhoog moeten houden. Die feitelijke gebeurtenissen zouden dan misschien begrip, of wellicht inzicht in de psycholo gie van het meisje Judy kunnen "''HUI,, 'H "Soldaat Benjamin", a.1. Lido 2, Leiden. Voornaam ste rollen Goldie Hawn, Eileen Brennan, Armand Assante. Regie: Howard Zieff. iiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiunii verschaffen. De ironie (die ook de Amerikaanse samenleving be treft) is er incidenteel wel, bij voorbeeld als Judy haar trieste verhaal uitgebreid uit de doeken doet in een emotioneel telefoon gesprek. Maar even later blijkt dan, dat ze haar hele verhaal rechtstreeks in een radio-uitzen ding zat te vertellen. Jammer, dat de "rampen" die Judy overkomen zo'n weinig echte in druk wekken, en dat haar geeste lijke problemen zich vooralsnog lijken te beperken tot (bijvoor beeld) de vraag wat er nou met de huwelijkscadeaus moet ge beuren na het verscheiden van manlief. Voor de rest laat zij het leven gewoon over zich heen ko men. Daarin is zij natuurlijk niet de enige, maar alleen dat maakt zo'n film nog niet interessant. HENK VEGTER Goldie Hawn: moeite met het leger. De Italiaanse film trekt in Neder land een steeds groter publiek. Bioscopen doen meer dan voor heen hun best om een enigszins representatief beeld te geven van de omvangrijke produktie in dat land. Daarbij getroosten filmhui zen zich veel inspanning om de lacunes uit het verleden op te vullen. Die ontwikkeling heeft de aan dacht wat afgeleid van grote na men als Federico Fellini, Fran- Ui', n "Salto Nel Vuoto", regie: Marco Bellochio. Met: Mi chel Piccoli en Anouk Ai- mée. Theater Lido 3,16 jr. iiiiiiiimiiiiiimiiiimiiiiiui cesco Rossi en Bernardo Berto- lucci ten gunste van tot voor kort onbekende regisseurs als Ettore Scola, Franco Brusati, Ermanno Olmi en Marco Bellocchio. De in vloed van het filmfestival van Cannes is daar debet aan. Films van deze regisseurs kregen daar een warm onthaal en werden door de jury onderscheiden. Ook dit jaar bleek tijdens het festival een ruime belangstelling voor niet-Amerikaanse produkties. Marco Bellochio is één van de re gisseurs die aan Cannes zijn in ternationale bekendheid te dan ken heeft. In 1966 werd daar zijn eerste film "I Pugni in Tasca" ("Vuisten in de zak") met veel succes vertoond. Vorig jaar kre gen Michel Piccoli en Anouk Ai- mée de acteursprijs voor hun rol in "Salta Nel Vuoto", Bellochios meest recente film. Vaste bestanddelen van het werk van deze 41-jarige gesjeesde filo sofie-student zijn de dubbele moraal van de Italiaanse bour- geosie, incest, anti-confessiona- lisme en anarchie. Als de meeste van zijn Italiaanse collega's kiest hij in het politieke krachtenveld voor extreem links en dat heeft hem in het verleden regelmatig moeilijkheden bezorgd bij zowel de financiering als het uitbren gen van zijn werk. Zo werd zijn "In nome del padre" In de naam van de vader") pas na en kele jaren in de bioscoop ge bracht. Bellochio levert kortom verre van lichte, maar wel bijzon der interessante kost. In "Salto Nel Vuoto" zien we Mi chel Piccoli in de rol van rechter, die samen met zijn zuster een ap partement bewoond. De man is van onbesproken gedrag en ge niet in zijn dagelijks werk veel gezag. De film begint met zijn onderzoek in het huis van een vrouw die zelfmoord heeft ge pleegd door uit het raam te sprin gen. Het bandje van het ant woordapparaat van haar telefoon bevat de stem van een vermoede lijke vriend die tegen haar te keer gaat en zich aan het slot van zijn ingesproken mededeling af vraagt waarom ze eigenlijk geen einde aan haar leven maakt. De vriend wordt opgespoord, het is een jonge acteur zonder werk en zonder vertrouwen in de samen leving waarvan hij deel uit maakt. De vraag waarom nog langer voort te leven, stelde hy niet louter aan zijn vriendin, maar aan iedereen in zijn omge ving, zichzelf incluis. De rechter kan hem aanzet tot zelfmoord ten laste leggen, maar wacht met een officiële aanklacht, omdat hij de acteur denkt te kunnen ge bruiken. De zuster met wie de magistraat sa menleeft (een rol van Anouk Ai- mée) is gek, en zodoende een blok aan zijn been. waarvan hy zich gaarne verlost zag. De ac teur is de ideale figuur om ook haar te overtuigen van de verlos sing door zelfmoord. In confrontatie met de acteur, krijgt de zuster echter weer een doel in haar leven. Ze heeft haar eerste sexuele ervaring en begint zich te bevrijden van de autori teit van haar broer. In de loop van de film blijkt deze veel meer dan zijn zuster de gek" van de familie te zijn. In het dagelijks le ven weet hij dat te maskeren, thuis geeft hij zich volledig aan zichzelf over. Via knap in de film ingebrachte te rugblikken op de jeugd van broer en zuster, poogt Bellochio de verklaring te geven voor het gedrag van het tweetal en dat brengt ons bij het centrale thema van alle films van deze cineast: de Italiaanse burgery is verziekt, verstrikt in uiteenlopende trau ma's van vroeger en in de nor men die het zichzelf heeft opge legd Geen mens kan met die normen uit de voeten, voor de ontwikkeling van een gevoelsle ven zijn die begrenzingen te eng Vandaar deze rechter die zijn gekte jaar in jaar uit op zijn zuster pro jecteerde. die, zwakker dan hy, het eerst door de knieën gaat, maar daardoor ook het meest vatbaar is voor genezing De broer biedt langer weerstand aan zijn onmiskenbare isolement. De moord op zijn zuster kan hy niet zelf uitvoeren, maar hy wil het een ander laten doen. In confron tatie met de acteur zegt hij: "Ik mag dan een conservatief zijn, mijn moraal mag niet kloppen, maar ik ben wel duizend keer be ter dan jij". Als hy daar zelf uit- eindelyk niet meer m kan gelo ven, brengt een sprong uit het raam ook hem de verlossing van zijn angsten. Salto Nel Vuoto" is hoewel traag verfilmd, niet in het minst door het acteerwerk van Piccoli en Ai- mee een byzonder boeiende film. Maar Bellochio bewyst opnieuw er niet op uit te zyn een groot pu bliek met zijn boodschap ver trouwd te maken TON VAN BRUSSEL Wie ondertussen wat sikkeneu rig is geworden van het ui terst matige zomerweer kan 's avonds voor de buis wel licht wat verstrooiing vinden, want het filmprogramma van komende week is goed ge vuld. Zaterdag kunnen we de hele avond onderuit met om te be ginnen The war betweeen men and women. Een kome die van Melville Shavelson met Jack Lemmon en Barba ra Harris. Deze film dateert uit 1972 en is één van de laat ste uit de rij komische Lem- mon-films. Daarna bewees de acteur ook zijn andere kwali teiten in Save the tiger, die hem een Oscar opleverde. Dat serieuze rollen zeker aan hem zijn toevertrouwd liet hij onlangs nog zien in The Chi na syndrome, waar hij naast Jane Fonda een perfecte hoofdrol vertolkt. The war between men and wo men, zaterdag, Nederland 2, 20.27 uur. Duitsland 1 brengt vrijwel on middellijk hierna (22.20 uur) de Engelse speelfilm Robbe ry. Deze film uit 1967 is geba seerd op de legendarische Engelse treinroof van 1963. De regie is in handen van Pe ter Yates, die in Robbery wei nig details heeft geschuwd. Een spannende film dus. Voor de liefhebbers van ram penfilms zondag Flight to ho locaust, van Bernard L. Ko- walski. Nazaten van heuse filmsterren hebben hun me dewerking aan dit produkt verleend: Desi Arnaz jr.(zoon van Lucy Ball), Christopher Mitchum (zoon van Robert Mitchum) en Patrick Wayne worden genoemd. In de hoofdrollen Gary Grant en Eva Marie Saint. Maandag. Nederland 1. 20.45 uur. ZATERDAG Een tegen allen. Poolse speelfilm uit 1979 van Kazimierz Kutz. Ned 1. 19 30 uur. The war between men and women, Ned. 2. 20 27 uur; The last song, Ameri kaanse tv-film. België Ned., 21.30 uur. Robbery, Duitsl 1, 22.20 uur. Damals als ichi starb, thriller, Duitsl. 2.23.30 uur. ZONDAG Flight to holocaust, Ned. 1, 20.45 uur; The front page, Amerikaanse film uit 1974 van Billy Wilder, Duitsl. 2, 21.45 uur. MAANDAG North by North west, Ned. 1, 20 45 uur, Rota tion, Duitse film uit 1949 van Wolfgang Staudte, Duitsl. 1, 23.00 uur. DINSDAG Elvis, Elvis, Zweedse film uit 1978 van Kay Pollack. BRT 2. 20.35 WOENSDAG Hitchcock ver telt. Ned 2. 22 30 uur. China Seas, Amerikaanse speelfilm uit 1935. van Tay Garnett. BRT 2. 20 15 uur; the killing of sister George, Amerikaan se speelfilm uit 1968 van Luk- as Heller, Duitsl. 3, 22.15 uur. DONDERDAG Corps and robbers, Amerikaanse speel film uit 1972 van Donald E. Westlake. Duitsl. 3. 20 15 uur VRIJDAG: The seven year itch, Amerikaanse film uit 1955 van Billy Wilder met Marilyn Monroe. Duitsl. 1, 20 15 uur; Doc, Amerikaanse speelfilm uit 1970 van Frank Perry, met o.a. Stacy Keach en Faye Dunaway, Duitsl. 2. 23.15 uur. BLIJVERS "Ordinary people" - Prachtige film over crisis in doorsnec-Amenkai gezin. Camera. Leiden "Nighthawks" - Ruiger tiauer als misdadiger in Amerikaanse film. Euro 1 A!ph«*n "Lily Marleen" - Fassbinder op Hol- lywoodtoer. Trianon. Leiden "Recht voor «"n (riaap" Komische vechtfilm met Clint Eastwood. Lu xor. Leiden. Euro 4. Alphcn "Once upon a time in the wei Western, Euro 3. Alphen. NACHTFILMS "Up in the smoke" Camera. Lei den. "Slaves of pleasure" - Rex, Leiden. "The Omen 1" - Euro 1. Alphen. "Silver Streak Expresse" - Euro 2, Alphen "Bloody Midnight" - Euro 3. Al phen "Pussytalk" - Euro 4. Alphen. REX "High Society". DEN HAAG "Cannibal apocalypse" - Apollo 1 (460340). 16 jr "Dne Tirolers in St tropes" - Apollo 2, 16 jr. "Phobia" - Asta (463500). 16 jr "Change of seasons" Byou (461177), 16 jr. "Alligator" - Calypso (463502). 16 jr. "Ldi Marleen" - Babylon 1 (471656). 16 jr "Hopscotch" - Babylon 2. 12 jr "Ordinary people" - Babylon 3. al. "Salo" - Camera (467200), 16 jr "Death Hunt" - Cineac 1 (630637), 16 "Briljanten diefstal" - Cineac 3, al "Vrydag de 13e" - Royal 3. 18 jr "Maak "m soldaat" - Royal 4. al "Shao-hn wrekers - Royal 5. 16 jr "Heaven can wait" Du Midi (855770). al "Papillon" - Euro Cinema (667066). 12 jr "Shogun" - Mctropolc 1 (456756), 16 jr "Het ral je nicht maar wezen" - Me- tropolc 2. 16 jr "California suiT' Metropolr 3.12 jr "Sfinx" Metropole 4. al. "Soldaat Benjamin" - Metropole 5, "The howling" - Odeon 1 (462400), 16 jr "McVicar" Odeon 2. 16 jr. "De spiegel barstte" - Odeon 3. al. "Times Square" - Odeon 4, al "Home movies" - Odeon 5, 16 jr. "Stingray, de hel op vier wielen" - Passage (460977), 16 jr. "Easy nder" - Studio 2000 (542288)), AMSTERDAM "The dissapearance" Alfa (278806), 16 jr. "Hopscotch" Alfa 2. 12 jr "Fabian" Alhambra 1 (233192). 16 Jr. "Bye. bye Brast!" - Alhambra 2. 16 "Phobia" Bellevue Cinerama (234876*266227). 16 jr Lih Marleen" - Calypso 1 (266227/ 234876). 16 jr "Alligator Calypso 2. 16 jr "A change of seasons" - Calypso 3. 16 jr. ^Deep rub" - Centraal (248933). 18 jr. "De ijzeren vuist" - Cineac Dam ra k(255648), 16 jr "Stingray de heel op vier wielen" - Cineac Damrak 2. 16 jr. "Times square" - Cineac (243639). al "Exterieur nuit" Cinecenter (236615), 16 jr "Le voyage en douche" - Cinecen ter. 16 jr. "Home movies" Cinecenter. 16 jr "De bruidenmoordenaar" - Cinema 1 (151243), 16 jr "Shógun" Cinema 2. 16 jr "Death Hunt" - City 1(234579), al "De spiegel barstte" - City 2(234579), "Raging buil" City 3(234579), 16 jr "Een vlucht regenwulpen" - City 4 (234579), 12 jr "Chariots of fire" - City 5 (34579), al "Soldaat Benjamin" City 6 (234579), al. "Van 9 tot 5" - City 7 (234579). al "Cry fot Cindy" - Classic Cinema (226551), 18 jr "The deer hunter" Cine •D (226551). 12 jr "Boys from Brasil" Desmet (226551). 16 jr "La «age aux folies" - Du mtdi (723653). al "Ordinary people" - Leidseplein theater 235909 al "Het vreemdelingenlegioen be springt Kolwesi Noggera- "Een hete zomer met Varvjab" - Pa ruien (248933). 18 jr "Cannibal apocalypse Rem brandtplein theater (223545). 16 jr 'The mirror of horror" Rem brandtplein theater 2 (2235451 16 jr "Master killers" Rex (266132). 16 jr "Death ship" - Rialto (723488i. 16 jr "Flying high" Rivoli (723488). al. 'Tiroler slippertjes" Roxy (232809), 16 jr The nomographer» - Studio K (231708), 16 jr "Jules et Jim". 16 jr "Bye bye Bra sil". 16 jr "Voltati Eugenoi" - The Movies (245790.. 16 jr 'The howling" - Tuschinski 1 (262633). 16 jr Shégun" Tuschunski 2 (262633), 16 jr "De spiegel barstte" Tuschunski 3 (262633). 16 jr Caligula - Tuschinski 4 (262633). 18 jr 'The dogs of war" - Tuschinski 5. 16 (zoon van wijlen John Way ne). Een technische stonng doet een (ramp)vliegtuig be landen in de twintigste ver dieping van een wolkenkrab ber. Elk moment dreigt het vliegtuig zijn evenwicht te verliezen en naar beneden te storten. Een speciaal red dingsteam probeert de passa giers uit het toestel te redden. Een film on je hart bij vast te houden. Zondag, nederland 1, 20.45 uur Nauwelijks enige inleiding be hoeft North by Northwest van Alfred Hitchcock Deze uit 1959 stammende film kan één van de beste Hitchcock's

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 11