Opening van Holland Festival getuigt van weinig durf Geen plaats voor vrolijkheid... toegelicht "Illusie van de vrijheid" voornamelijk onduidelijk Bram en Freek krijgen Edison TV BUITENLAND Grote Ogen blijkt een wonderlijke constructie Deze week bij de melkman: DINSDAG 2 JUNI 1981 RADIO - TV KUNST PAGINA 5 9? den haag )gpd) Zelden heeft het Holland Festival, dat nu alweer voor de 34ste keer gehouden wordt, zo'n sobere openingsma- nifestatie gehad als dit jaar. De straatfeesten met muziek, folklo re en demonstraties van oude ambachten zijn al minstens twee jaar verleden tijd. „Er is in het Holland Festival-an- no-1981 geen plaats meer voor dergelijke opgefokte vrolijk heid", zoals Holland Festival-di recteur Frans de Ruiter zegt. Daarvoor in de plaats is er nu een opening gekomen, die in één keer het programmabeleid en de „thematiek" van het huidige Hol land Festival blootlegt. In het Koninklijk Conservatorium van Den Haag werd experimen teel muziektheater gebracht van de hand van componist Louis Andriessen. Louis Andriessen is de centrale componist en com mentator in het festival; van hem worden tal van oudere en nieu were werken uitgevoerd en er wordt van hem verwacht, dat hij zijn opinie zal geven over tal van zaken, die betrekking hebben op deze aflevering van het Holland Festival. Door een nieuwe compositie van Louis Andriessen, getiteld „De Tijd", geschreven voor de inge bruikneming van het nieuwe conservatoriumgebouw in Den Haag, te kiezen als openingsstuk werd bovendien de nadruk ge legd op het sinds enige jaren doorgevoerde programmabeleid om vooral cultuuruitingen met een onbekend of vernieuwend as pect een podiumkans te geven. NEDERLAND I 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 Jeugdjournaal (NOS) 18.36 - Sesamstraat (NOS) 18.50 Eenakter in zwart-wit (NOS) 19.00 - EO-Familiedag, reportage (EO) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 Den Haag Vandaag (NOS) 22.10 - Holland Festival 1981; De Tijd, opdracht-compositie van Louis Andriessen (NOS) 23.05 Journaal (NOS) 23.10 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND II 18.57 Journaal (NOS) 18.59 - Zo vader, zo zoon (NCRV) 19 25 - Kerkepad 81 (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De Familie Bellamy (NCRV) 21.20 De Blue Diamonds, zingend tussen werelden (NCRV) 22.15 - Hier en nu (NCRV) 22.55 - Tot besluit (NCRV) 23.10 Journaal (NOS) 23.15 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) WOENSDAG 3 JUNI NEDERLAND I 15.30 - Een reis rond de wereld in 80 dagen, tekenfilmserie (VARA) 15.55 - Julia en haar nachtpapa, herhaling (VARA) 16.25 Scooby Doo, tekenfilmserie (VARA) 16.58 - De zwijnenhoeder, sprookje (VARA) 17.10 De film van Ome Willem (VARA) DUITSE TV DUITSLAND I 20.00 Journ. 20.15 Showprogr. 21.00 Rep. 21.45 Nick Lewis, Chief Inspec tor, tV Mik. 22.30 Actual 23.00 Mu- ziekprogr 24.00 Journ. (Region progr.: NDR 18.00 Auf Achse, tv- serie. 18.30 Actual. 18.45 Kleuterse rie. 18.55 Auf Achse, tv-sene. 19.25 Region, mag. 19.59 Progr.-overz. WDR 18 00 Cafe Wernicke, tv-sene. 19.15 Actual. 19.45 Inform, pro- DUITSLAND II 18.20 Tekenfilmserie 19.00 Journ. 19.30 Ehen vor Gericht, serie tv- spelen 21.00 Actual 21.20 Rep 22 05 Die kleinen Privilegiën (los peque- nos privilegios), speelfilm. Aansl.: Actuale filmtips. 23.45 Journ. DUITSLAND III WDR 18 00 KJeuterprogr. 18.JU cursus wiskundige geomertric. 19 00 Sp«l- progr. 19.45 Journal 3. 20.00 Joura 20 15 Galerie. 21 OOTv-portret 21.15 Gesprek 21.45 Actueel progr. 22.30 Psycho-spel. 23.15 Joum. BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.30 Kinderfilmserie. 18.35 KJeuter progr. 19 05 Gevar. aktuecl progr. 19.38 Lotto, meded. en Morgen. 19.45 Journ Aansl Inform, progr. 20 10 Doe 21 20 Inform, sene. 22.10 n..„ |B Toto en ïourn. NET II Van 18 00 tot 20 10 Zie net 1. 20.10 Doem serie. 20.35 doe. 22.20 Open «school Aansl Kr;«rv.< - Hier en Nu. de actualiteitenrubriek van de NCRV-tv, vanatxmd juni (22.15 uur. Nederland II) aandacht aan de situatie waarin de invaliden in de Sowjet-Unie verkeren. Belangrijkste bestanddeel van de film die de kijker te zien krijgt, is een interview met Joeri Kiseljow, woordvoerder van de initiatiefgroep tot verdediging van de rechten van invaliden in de Sowjet-Unie. De film is eigendom van de comité comité Wladimir Boekowski in Amsterdam. De uitzending vormt inleiding start van een grote actie die de stichting in het kader van het Jaar van de Gehandicap ten houdt ten bate van deze Russische bevolkingsgroep, die het uiterst moeilijk heeft omdat Sowjet-russische overheid Sowjet- overheid op geen enkele manier rekening houdt met de geringste verlangens en wensen van deze mensen. Alleen de oorlogsinvaliden krijgen alle steun en faciliteiten. Men zou kunnen zeggen dat Sowje- t-russische overheid Sowjet-sysleem trots is op deze burgers en de mensen die gehandicapt zijn geraakt als gevolg van bedrijfsonge vallen en verkeersongelukken het liefst verborgen houdt. Op een uitnodiging om een delegatie gehandicapten uit Rusland af te vaardigen naar de Paralympics, werd dan ook geantwoord dat de Sowjet-Unie geen invaliden heeft. DINSDAG 2 JUNI HILVERSUM I 19.02 Promenade Orkes otv. Jan Stulen met altsax lichti muziek 19 30 Operette fragm ui Man'zelle Nitouche. Herve. 20 0! Lichte gramm. muziek. 20.18 Fou che, hoorspelserie 21 02 Voor u al leen, muziekprogr 22 02 AVRO't Sportpanorama. NOS 23.02 Met he' oog op morgen. VARA 00.02 Elpei Tuin. 1.02 Groot Licht 5.02 Truc HILVERSUM II KRO: 18 10 Verkenning HUM.VER BOND 18.20 Na Vtfvcn en MM PP 18 50 Uitz. van KRO 19 00 Wat geen oog heeft gezien, reg progr. 19 45 Kruispunt 20 00 Holland Fes tival 23 00 Zin in muziek 23 30 Mu ziek oo het spel (131). 23.55 N»- HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws NOS 18 03 De Avondspits met dc Nationale Hitparade VARA 19 02 Popdondcr plus. 21 02 Nashville. 22 02 And all that jazz. 23.02 Elpee Tuin WOENSDAG 3 JUNI HILVERSUM I VOO 7 03 (S) Ook Goeie Morgen. 9.03 (S) Muziek terwijl u werkt 10.02 (S) Kletskop VPRO 10 45 <S) Villa Vpro-Magazine 13 03 Welingelichte kringen 13 30 Een klap op je kop EO 14 20 tS) Kade «-Kleuterkant 14 45 (S) Speelplein. 15 02 (S) Rond uit-Extra 16 02 <S) Licht en Uitzicht 16.45 (Si EO-Metterdaad 17 02 <S) Tijdsein NCRV 17 ^SiSiThcaUror- gelbcspclin»: HILVERSUM II 8 00 en 8 30 Nws 7 45 Purlementair nieuws 8.11 Aktual 8.36 Discussie- progr 9.00 Gymn voor de vrouw. 9 50 Hoor Hoor 11 05 Schoolrad* 11J5 Slochteren Centraal. OVER- HDDSVOORL 12 16 Maai en sa menleving VARA 12.26 Meded tb.v. land- en tuinbouw 12 30 Nws. 12.36 Dingen van dc dag. 13.00 Nws. 13.11 Slochteren - Centraal, vervolg 13.30 Kinderen een kwartje* 14 10 Oude schoolliedjes. 14.30 De Schuurpapier 15.00 LaW tijd genoeg. 16.00 Paniek op Ganyme- des, hoorspelserie 16 35 Operette. 17 24 Meded SOS- en politiebench ten 17 30 Nws 17 36 Dingen van de dag HILVERSUM III KRO 7 02 (Si Manneke Pop 9 02<S) Van negen tot twaalf 12 03 (Si De Noen Show 14 03 (S) De Theo Stok kink-show 17 03 (Si Stamou. HILVERSUM IV NCRV 7.00 Nws 7 02 Het levende woord 7.10 (S) Preludium 8 30 (S) Musica sacra 9 00 Nws 9 02 (S) Dl vertimentn 15 (Si Onder de hoog- tezon. 10 00 (S) Orkcstpalet ItJfc Nws NOS 12 02 Holland Festival Journaal NCRV 1205(S)Tafelmuz. - - I A <-'k« r, Uit d< Romantiek 12 30 Muzikale vond sten in Beuren (li 13 30 Platen nieuws 13 55 (S) Zojuist versche nen 14.00 Nws 14 02(S) Werken van Brahms 14.30 (S) Koorconcert 15.00 (S) In kleine bezetting 15.30 (S) De kamermuziek van W A Mozart. 1615 (S) Heitor Villa-Lobos stem van een continent (I) 16 55 Kunst- «*n vin gwoffe TSLBAC 17 (Y) Wiskundige modellen Lars 9. ARIEJAN KORTEWEG DEN HAAG - Evenals bij het Holland Festival 1979 was ook nu de helft van de openingsavond gewijd aan de Franse componist Erik Satie. Nu mocht hij echter dc spits afbijten van het programma in de Kees van Baaren- zaal van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar voor de pauze zijn "Messe des pauvres" werd uitge voerd. Voor deze uitvoering door een vo caal en instrumentaal ensemble van het conservatorium werd ge bruik gemaakt van een bewer king van dirigent Reinbert de Leeuw voor koor, een accordeon, vijftien solostrijkers, contra basklarinet en harp, maar het re sultaat was dat deze "armenmis" nauwelijks armzaliger klonk dan ROTTERDAM - Speciaal voor het Holland Festival heeft Werkcen trum Dans een nieuwe choreo grafie van de Amerikaan David Gordon ingestudeerd. Van dit stuk, "Grote Ogen", werd gister avond in de Schouwburg van Rotterdam de eerste voorstelling gegeven. David Gordon wordt in de danswe- reld tot de post-modernen gere kend. Zijn dansen hebben wei nig meer te maken met het klas sieke ballet, maar veel meer met ontwikkelingen op het gebied van het bewegingstheater. Hij zelf omschrijft zijn werk niet als choreografieën, maar als con structies. "Grote Ogen", waarin behalve de leden van Werkcentrum Dans ook David Gordon zelf met zijn groep "Pick Up Co.". Dansen is een heel gevarieerde en vaak wonderlijke "constructie". Won derlijk zijn de vreemde bewegin gen en bizarre, verwrongen hou dingen die de dansers soms aan nemen. Ook de plotselinge over gangen tussen trage en snelle de len maken het moeilijk om vat te krijgen op "Grote Ogen". Intrigerend is het stuk zeker. Niet alleen door de vele vondsten van bewegingen en samenspel, die in de voorstelling zijn verwerkt, ook het afwisselend gebruik van verschillende uitingsvormen is boeiend. De dans gaat soms in de richting van bewegingskunst, dan weer lijkt het eerder op acro batiek of zelfs toneel. Het stuk opent met wat nog het meest lijkt op een groepsthera pie, waarbij een groepslid haar vertrouwen in de anderen moet tonen door zich willoos te laten vallen en dragen. Daarna volgt een mooi, verstild liefdesduet. Harmonische en a-synchrone de len blijven elkaar zo opvolgen, waarbij de door de leden van "Pick Up Co." gedanste solode- len het meest overtuigend uit de verf kwamen. Maar "Grote Ogen" heeft ook min der geslaagde kanten. Enkele door de hele groep gedanste de len worden erg lang aangehou den, waardoor ze veel weg krij gen van veredelde gymnastische oefeningen. Ook de op een doek geprojecteerde ogen en aanwij zingen voor de dansers doen op den duur geforceerd en overbo dig aan. Jammer is het ook dat de bijbehorende muziek uit kra kende luidsprekers komt. Werkcentrum Dans toont met "Grote Ogen" dat dit gezelschap met een go^de moderne choreo grafie zeer aanvaardbare resulta ten kan behalen en revancheert zich daarmee voor minder geluk kig uitgevallen voorstellingen eerder dit seizoen. "Grote Ogen" kan de volgende dagen nog wor den gezien in achtereenvolgens Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. in de oorspronkelijke versie voor koor en orgel. Het spel op de (merendeels verstemde) losse snaren van de strijkers leidde tot een overheersende klankkleur die karakteristiek is voor een ac cordeon, zodat wel de illusie ont stond dat het hele orkest als één instrument reageerde. De mono tone notenreeksen, het minimale aandeel van het koor en de rudi mentaire structuren verhoogden verder de indruk van eentonig heid. Muziek waar ik niet warm of koud van werd en die de in druk wekte van louter program mavulling eer het hoofdwerk van de avond aan de orde kwam. Na de pauze volgde "De Tijd", een speciaal voor deze zaal gecompo neerd theaterwerk van Louis Andriessen, wiens muziek gedu rende dit Holland Festival cen traal staat. Mocht Andriessen met de keuze van zijn onderwerp er de nadruk op willen leggen dat alles maar relatief is, dan is hij daar voortreffelijk in ge slaagd, want zijn drie kwartier durende compositie liet nauwe lijks sterkere indrukken achter. Volgens het programmaboekje was de bedoeling dat "De Tijd" een klankbeeld oproept van een "gecontinueerd heden", een ge waarwording van stilstaande tijd. Hiertoe splitste de compo nist het ensemble in "lagen" die elk volgens een eigen metrisch karakter te werk gingen, waarbij het instrumentarium was ver deeld in groepen die vastgehou den ofwel uitklinkende tonen konden voortbrengen. Hoewel verspreid opgestelde luidspre kers in dit geheel een belangrijke functie vervulden en er een gelei delijk crescendo was voorge schreven, overheerste ook hier de eentonigheid van een schier eindeloze opeenstapeling van ge lijksoortige harmonische patro nen. Het scenische gebeuren bracht nauwelijks meer leven in de brouwerij. Paul Gallis en Paul Vermeulen Windsant hadden het niet aangedurfd de hele zaal te gebruiken en dus bleef iedereen drie kwartier lang staren naar een vrijwel leeg toneel. Eerst werd daarop gewerkt met lich teffecten, beginnend met een groen parallellogram dat tergend langzaam over het achterdoek schoof, gevolgd door het einde loos voorbijschuiven van de slin ger van een enorme klok, het neersijpelen van zand en de plaatsing van een miniem uur werk met snel draaiende wijzers. Aan dit alles zullen best diepzin nige filosofieën verbonden kun nen worden, maar als theater werk werd het vervelend. Het is te hopen dat de NOS voor de te levisieuitzending van heden avond wat leuke visuele effectjes heeft bedacht, maar zelfs dan vraag ik me af of hieraan nu echt zendtijd besteed moet worden. In het Kon. Conservatorium wor den nog uitvoeringen gegeven tot en met vrijdag a s. PAUL KORENHOF In Den Haag is gisteravond het Holland Festival officieel begonnen. Het openingsconcert betrof het muziekstuk 'De Tijd' van Louis Andriessen. Voor de aanvang van het concert nam componist Louis Andriessen (links) nog even het programma door met dirigent Reinbert de Leeuw. AMSTERDAM "Illusie van de vrijheid" is ontstaan uit een idee van Dagmar Schauberger, o.m. kostuumontwerpster van het Ro- theater, naar aanleiding van de leegstaande strafgevangenis aan de Amstelveense weg in Amster dam. Direct dringt zich een vergelijking op met wat het bewegingstheater Bewth doet nl. door middel van technische hulpmiddelen en van spelers trachten de essentie van een bepaald gebouw weer te ge ven, en daar iets extra's aan toe te voegen door associaties e.d. 'Illusie' ging gisteren bij de pre mière in het kader van het Hol land Festival verder dan Bewth. Waar laatstgenoemde vooral sfe ren schept met zo weinig moge-* lijk requisieten, en heel subtiel te werk gaat, maakt 'Illusie' ge bruik van zeer veel attributen: rijkelijk gedekte tafels, terrasjes en concertzalen op een onderge lopen stuk land, levende dieren als pauwen, eenden, een ezel, geiten en schapen enz. Verder veel stillevens zoals een moestuintje in een cel, cellen die overstromen van vodden, en de reeds genoemde gedekte tafel. Muziek vervulde een belangrijke rol, met grote nadruk op strijkin strumenten. Overal in het ge bouw waren dan ook tableaus met violen opgebouwd. De zang en muziek waren duidelijk af komstig van geschoolde mensen, die beurtelings tevoorschijn kwamen en op de achtergrond bleven. Het publiek maakte een rondgang door de hele gevangenis, terwijl het gebouw zelf de weg wees door lichten op te steken en weer te doven. Vooral in het begin was niet duidelijk wat van het pu bliek verwacht werd, moest het zich volgzaam^ gedragen, of juist zelf op zoek gaan. Veel van de ta bleaus kon ik niet in verband brengen met een gevangenis, ter wijl bij andere de bedoeling er weer duimendik bovenop lag (de dieren in de kooien voor het luchten van gevangenen). Door deze mengeling van begrijpe lijke en onbegrijpelijke scènes ga je vermoeden dat er een symbo liek achter de onduidelijke scè nes zit, die maar niet zichtbaar wordt. Maar misschien is dat nooit de bedoeling geweest en heeft men alleen maar een sfeer willen scheppen, wat dan niet ge lukt is. Er worden teveel attribu ten gebruikt en effectbejag is niet afwezig. De gesignaleerde onduidelijkheid is geen creatie ve, het zet de mensen niet aan het denken. De vormgeving was overigens keu rig; na het wat stroeve begin gin gen de scènes goed in elkaar over, deuren zwaaiden op tijd open en dicht, muziek en gelui den waren goed uitgebalanceerd qua volume en stukkeuze. Maar toch is 'Illusie' geen voorstelling om lang bij stil te staan. JACQUELINE MAHIEU DEN HAAG/AMSTERDAM - Freek de Jonge en Bram Ver meulen, die samen ooit het caba retduo Neerlands Hoop vorm den, krijgen ieder een Edison. Bram Vermeulen ontvangt de onderscheiding voor zijn plaat 'Doe het niet alleen Freek de Jonge voor 'De Komiek'. In de rubriek populaire muziek zijn voorts Edisons toegekend aan: Frans Boelen, Ann Burton, Dick Schallies, Flory Anstadt, Danny Lademacher, Hans Ver meulen. Harry Kosteren, Her man Openneer, Steve Winwood, Bob James, The Clash, Sandinis- ta en Stevie Wonder, J. and D Raney, Lacy J. Dalton, Bruce Springsteen, Paul Simon, Randy Crawford, Konstantin Wecker In de rubriek klassieke muziek zijn er Edisons voor: Claudio Abba- do, Murray Pcrahia. Clemencic Consort, Gidon Kremer, Trevor Pinnock. Alfred Brendcl, Ricar- do Mutti, Sir Charles Mackcrras, René Jacobs, Luciano Berio. Reinbert de Leeuw, Ronald Brautigam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5