Tien j aar LAK-theater Hommage aan Heinrich von Kleist vandaag.. toegelicht [j\^\Rrogramma\ Podiumblik N j met filter... toch een Lucky! 'Kleist" van F act "Wij zijn in principe een.openbare instelling" Van Morrison was dieptepunt op het NCRV-festival TV BUITENLAND vlAANDAG 25 MEI 1981 L.EIDEN - Het stuk "Kleist". waar mee F act vrijdagavond 29 mei in het LAK komt, is in verschillen de opzichten een stemmingen stuk. Allereerst met betrekking tot inhoud en vormgeving: "Kleist" is samengesteld uit frag menten uit het werk en brieven van de Duitse dichter en toneel schrijver Heinrich von Kleist (1777-1811), en uit verklaringen van zijn vrienden en kennissen. Het stuk toont de laatste uren van Kleist en zijn vriendin Hen- Onder redactie P.C. Rosier riétte Vogel voordat zij zich van het leven benemen. De voorstel ling wil geen werkelijke weerga ve van die uren geven, maar een beeld te schetsen van Kleist, zijn levensvisie, zijn verhouding tot Henriëtte en zijn houding ten op zichte van de dood. Die houding is positivistisch: slechts door be reid te zijn te sterven krijgt het leven waarde. ("Het leven is veel waard als je het veracht"). Het feit dat de mens zelf zijn ster- vensmoment kan bepalen be wijst zyn macht over het leven. "Kleist" is in de tweede plaats een stemmingenstuk doordat het een bepaalde houding van de toe schouwer vraagt. Hij/zij moet enigszins op de hoogte zijn van de persoon van Kleist, weten wie een belangrijke rol in zijn leven gespeeld hebben, en vooral, hem kunnen volgen in zijn filosofie. Het stuk doet geen poging iets over Kleist te vertellen of te ver duidelijken, en nog minder om hem te verdedigen. Het gaat er van uit dat Kleist's beslissing juist was. Regisseur Peter te Nuyl heeft de voorstelling geregisseerd vanuit Kleist's perspectief: alles wat op toneel gebeurd, is vormgegeven als gezien door zijn ogen. Zo ver andert de waard van de herberg waarin de twee verblijven in Christoph Wieland, Kleist's vriend en leermeester, wordt de waardin zijn nicht Marie von Kleist en staat de dochter voor alle meisjes die ooit op Kleist verliefd werden. De handelingen tijdens die laatste uren, eten, ver kleden, dansen, zingen, brieven schrijven, worden niet gespeeld als gewone handelingen, maar als gebeurtenissen met eeuwig heidswaarde. Elke vingerbewe ging is geladen met een bedoe ling. Lucia Meeuwsen (Henriëtte Vogel) is een geoefend zangeres en Marjes Benoist (dochter van de waard) kan goed pianospelen; hun muzikaal samenspel neemt een grote plaats in binnen de voorstelling, en levert een be langrijke bijdrage aan het stem mingsbeeld: gevoelens die te groot zijn om uit te spreken of in een gedicht te verwerken, wor den gezongen. De voorstelling heeft een vorm ge kregen die past bij de visie van de regisseur op Kleist: groots. Kleist is niet langer een man maar een held, wat afstraalt op Henriëtte Vogel. Een subjectieve productie over iemand die uit ging van een subjectief wereld beeld. JACQUELINE MAHIEU Agaath Meulenbroek LEIDEN Het LAK-theater viert deze week feest. Precies tien jaar geleden nam het Leids Academisch Kunstcen trum zijn intrek in de bovenste verdieping van het pand van een grote supermarkt aan het Levendaal. Bovendien is het dit jaar vijfendertig jaar geleden dat het L.A.K., toen nog strikt voor studenten, werd opgericht. In de eerste jaren van zijn bestaan was het LAK hoofdzakelijk plaatskaartenbureau voor stu denten, die voorstellingen wil den bezoeken. De instelling was gevestigd op de zolder van Ra penburg 6. Na vele jaren ploete- ren in deze te kleine behuizing P kon de overstap naar het Leven daal worden gemaakt. Daar is het LAK-theater uitgegroeid tot de enige plaats in de Leidse re gio, waar met grote regelmaat modern theater kan worden ge zien. Daarnaast biedt het cen trum cursussen op velerlei ge bied, aan iedereen die zich op kunstzinnig vlak wil bekwa men. f "We zijn in principe een openbare instelling", vertelt Ronald Hel- - mer, de coordinator van het thea ter. "Enkele jaren geleden zijn dan ook de puntjes tussen de naam LAK uitgehaald. Het leeu wendeel van ons budget komt van de universiteit, maar die vindt dat wij een brugfunctie tussen de Leidse bevolking en de studenten moeten vervullen". In praktijk komt van die brugfunc tie nog niet zo erg veel terecht. De cursussen worden bijna al leen door studenten gevolgd. Het theaterbezoekend publiek is wat meer gemengd, maar ook hier voeren de studenten duidelijk de boventoon. "We mikken met de programmering niet doelbewust op wel- of niet-studerenden", verzekert Ronald Helmer. "Maar het blijkt dat onder studenten toch meer belangstelling voor modern theater bestaat". Sherry Tijdens de feestweek staat onder meer een toespraak van de cul tuurfilosoof Jan Kassies op het programma. Het onderwerp van zijn rede is "De functie van klei- ne-zaaltheaters in de ontwikke ling van het toneel", een voor het LAK zeer actueel thema. Het is immers de enige kleine theater zaal in Leiden, die beginnende theatergroepen een kans geeft. Die groepen worden dan wel re gelmatig geconfronteerd met slechts twintig toeschouwers. "Ik lig geen minuut wakker van een lege zaal", verklaart de LAK- cöordinator. "Je hebt niks aan een publiek dat zegt: 'het was een moóóie veurstelling', en ver volgens aan de sherry gaat. Een voorstelling moet aanzetten tot nadenken, je moet worden ge dwongen om je een mening te vormen over watje hebt gezien". Ronald Helmer laat de verantwoor delijkheid naar de optredenden dan ook zwaarder wegen dan die naar het publiek. "Ik vind dat het onze taak is om groepen die in ontwikkeling zijn de kans te ge ven om op te treden. Bij de Leid se schouwburg ligt dat weer an ders. Dat is een grote zaal met een ander publiek. Die heeft een andere functie. Voor ons geldt dat we een publiek bij de voor stellingen zoeken en niet omge keerd". Een mooie gedachtengang, maar in de praktijk pakt het soms anders uit. Wie regelmatig het LAK- theater bezoekt, zal weten dat sommige groepen die daar gere- Ronald Helmer, coördinator van het LAK-theater, samen met Els van Loon, coördinatrice van alle LAK-werkgroepen, samen op de foto. geld optreden, misschien wel modern en experimenteel zijn, maar verder niet om aan te zien. Vaktechnische beheersing is soms ver te zoeken. Ook daarop heeft Ronald Helmer. die samen met een theatercommissie de stukken selecteert, een ant woord. "Je kunt niet alles van te voren zien. In sommige groepen als Sater, Baal, Projecttheater en het Onafhankelijk Toneel heb ben we zo'n vertrouwen in, dat we ze ongezien nemen. Ik be houdt me dan ook het recht voor om soms met een keuze op m'n bek te gaan". Dood spoor Hij geeft toe soms ook wel wat wa ter bij de wijn te doen. "We trek ken wel onze konsekwenties uit het feit dat we naast de Schouw burg het enige theater in Leiden zijn. Zo hebben we bijvoorbeeld van de kleine-zaal produkties van De Appel en de optredens van De Springplank de indruk dat die op een dood spoor zitten. ADVERTENTIE Maar als wij die groepen niet ne men, is het gevolg dat ze niet naar Leiden komen". Een nieuw decennium aan het Le vendaal zal het LAK niet meer volmaken. Over ongeveer twee jaar verhuist de instelling naar het Centrale Faciliteiten Ge bouw van de Universiteit aan de Witte Singel. De eerste paal is twee weken geleden de grond in geslagen. Bij het LAK is nie mand rouwig over die verhui zing. Het onderkomen op het Le vendaal is verre van ideaal. On bekenden belanden niet zelden in één van de opslagruimten van .de onderliggende supermarkt, want de ingang is voor wie het niet weet erg moeilijk te vinden. De geluidsisolatie tussen zaal en foyer verdient die naam nauwe lijks. In het nieuwe theater zullen al die problemen de wereld uit zijn. Er komt een grote zaal voor 240 per sonen, aparte oefenstudios voor dans, toneel en muziek, uitge breide opslag- en kantoorruim tes en een ruime foyer. "Het wordt het mooiste theater van ons land", verzekert Ronald Hel- mef ARIEJAN KORTEWEG Het LAK heeft een uitgebreid programma op touw gezet om de beide jubilea te vie ren. Alle activiteiten kun nen door iedereen worden bezocht. Vrijdag 29 mei om half vijf is er een receptie in de foyer van het LAK aan het Leven daal. Dan komt ook de be kende cultuurfilosoof Jan Kassies een toespraak hou den over "De functie van kleine-zaal theaters in de ontwikkeling van het to neel". Dezelfde dag speelt om half negen theatergroep Fact een stuk over Heinrich von Kleist onder het motto: "Kom laat ons iets goeds doen en daarbij sterven". Zaterdag 30 mei worden de he le middag open lessen gege ven in allerlei expressievor men. Om één uur 's middags speelt het LESKO muziek van Logothetis. Een uur la ter begint Collegium Musi- cum met een programma van kamermuziek. Dit alles is vrij toegankelijk. Het avondprogramma begint om acht uur en staat in het te ken van de Japanse film. Hieraan vooraf worden door de LAK-filmcursus gemaak te korte films gedraaid. Het filmfestival duurt tot na middernacht. Zondag 31 mei komt de Pop- penkeet naar het LAK met het kinderprogramma "Het labyrinth van Quasilié". De voorstelling begint om drie uur. 's Avonds om zeven uur komt de LAK-produktie "Koning Arthur en de rid ders van de ronde tafel" op de planken. Die voorstelling is dan drie dagen eerder in première gegaan. De rest van de avond wordt gevuld met een uitgebreide LAK-sa- lon, waarin alle LAK-groe- pen zich met een kort optre den presenteren. Het feest- weekeinde wordt afgesloten met een groot feest. IN HARDBOX 20/275 ROTTERDAM (GPD) - Bijster veel zichtbare arbeidsvreugde heeft de wereldster Van Morri son op het podium nooit ten toongespreid. Wat hij er echter zaterdagavond in de Rotterdam se Ahoy'-hal van brouwde, mag gevoeglijk worden gerangschikt onder de dieptepunten uit 's mans carrière. Van Morrison was exclusief door de NCRV naar Nederland gehaald om als hoofd attractie te fungeren op het eer ste popfestival uit de geschiede nis van deze christelijke omroep vereniging. Maar liefst 100.000 gulden heeft de NCRV er voor overgehad om de Iers-Ameri kaanse zanger-componist in huis te halen. De zaken werden zaterdag echter uitgebreid omgekeerd. De nau welijks voor de helft gevulde hal - net 4000 man - werd aan het be gin van het slotoptreden bij her haling op het hart gedrukt vooral geen flitsfoto's te maken van de heer Morrison want dan zou hij wel eens geïrriteerd kunnen ra ken en vroegtijdig zijn biezen kunnen pakken. Met behoud van salaris natuurlijk Het publiek slikte het heel braaf. En wat wil je ook anders als je 40 gulden voor je plekje hebt moeten neer tellen. Al even braaf onderging datzelfde publiek een show waarin Van Morrison zich beperkte tot het volstrekt emotieloos afwerken van zijn programma. De zo broodnodige vonk naar de zaal sloeg niet eenmaal over. Het was een bijna schaamteloos diepte punt van een festival dat ook voor het overige muzikaal weinig voorstelde. In schril contrast daarmee stond de perfecte orga nisatie van de rest van het evene ment. Meer dan de helft van het ongeveer 300 koppen tellende NCRV-personeel was van 's mor gens vroeg tot diep in de nacht in de weer om met het jeugdige be zoekers zo goed mogelijk naar de zin te maken. 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 Jeugdjournaal (NOS) 18.36 Sesamstraat (NOS) 18.50 - Vleermuizen (NOS) 19.00 - Wollie's Wereld (NCRV) 19.05 Jong geleerd oud niets te doen, cabaretprogr. (NCRV) 19.35 Zweden bijvoorbeeld (NCRV) 20.05 - Een nieuwe kans voor Christine (NCRV) 21.37 Journaal (NOS) 2155 - De Familie Bellamy (NCRV) 22 45 - Tot besluit (NCRV) 23 00 - Journaal (NOS) 23.05 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) TV Nederland 2 18.57 Journaal (NOS) 18.59 - Donald Duck en Woody Woodpecker (TROS) 19.13 - Zoo is de dierentuin (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20 27 - De groene Keizerin (TROS) 21.20 - Krabbe en Dresselhuys (TROS) 22 00 - Aktua TV (TROS) 22.35 - Soap (TROS) 23 00 - Filmpje van het Nederlandse Rode Kruis (SOCUTERA) 23.30 Journaal (NOS) 23.35 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr NDR 18.00 Sport. 18.30 Actualiteiten. 18 45 Kleuter- progr 18.55 Achtung Zoll 19 25 Re gionaal progr 19.59 Pro grammanet r? WDR 18 000hdieser Vatcr. 18.30 Informatief progr 18 40 Achtung Zoll 19 15 Actualiteiten. 19.45Tipsen ideecn) 20 00 Journaal 20 15 Exil Aanl TV-loterij 21.15 Filmreportage 21 45 Televisiepor- tret 22 30 Actualiteiten 23.00 Das Hollentnr 0.25 Journaal'. DUITSLAND II 18.20 Der Fuchs von Overlgonne. 19.00 Journaal 19 30 Populair mu- '.lekprogr 20 15 Informatief progr. 21 00 Actualiteiten 21 20 Filmrepor- .age 22.55 Gesprek. 23 50 Journaal- DUITSLAND III WDR 18.00 Klcuterprogr 18 30 Cursus Duit: 19 00 Wetenschappelijk progr 19 45 Journal 3 20 00 Jour naal 20 15 Showprogr 22 45 Die Schlangenpnesterin. 23 50 Jour- BELGISCHE TV BELGIS VLAAMS kenfilm 19 05 Kinderserie 19 17 In formatief progr. 19.37 Toto. medede lingen en morgen. 19 45 Journaal. 20.10 Het testament. 2100 Sport - show 21 45 Wetenschappelijk maga zine. 22.30 Journaal de De acteur Jeroen Krabbé zal in drie praatprogramma's voor TROS-televisie evenzovele bekende Nederlandse vrouwen intervie wen. Vanavond heeft hij een ontmoeting met Mary Dresselhuys (zit foto), later deze zomer met Willeke Alberti en Monique v d. Ven. (Nederland 11, 21.20). MAANDAG 25 MEI HILVERSUM I 18 11 (S) Aktua 18 25 Kinderprogr 18 40 Prometheus XIII 19 02 (Si Country Westernmuz. 20 02 (S) Voorzichtig breekbaar 20.30 (S> Peek.1 21 02 (Sl Getoetst en ak- koovd bat ondt n 22 "j (S) Aktua sportcafe NOS 23 02 (Si Met het oog op morgen. AVRO 0 02 (S) Platens- cala 1 02 (S) In the still of the night. 2 02 (S) AVRO's Servide Station 6.02 (S) Auto in AVRO aan 6 30. 7 30 AVROS Radiojournaal. HILVERSUM II 18 OOSOMuziek in vrije tijd 19<>0 (Si Steen in de vijver 20 00 (S> Jozelf Evckmans. een dichter over mu/ 22 25 Bond zonder naam NOS 22 30 Nws 22 40 Oen Scholltijd NCRV 23 25 (S> Muziek in eigen tijd 23 55 Nws HILVERSUM III Het Steenen Tijdperk Blues ballads beat 22 02 <S> AVRO s SwingUme 23 02 (S) Cand lelight vergulde middnweg 1602 13- Speciaal 16 30 <S> DKom eens lang op Slot Zeist. 17.57 Per saldo HILVERSUM II KRO 7 00 Nws 7 10 Ochtcn<lgymn. 7 20 Het levende woord 7 30 Nws. 7 36 Echo 8 30 Nws 8 36 Sociale en consumentcninform 8 50 Postbus 900 9 00 Gvmn v d vrouw 9 10 Wa ters! 9 15 Scheepspraat 9 20 De let ter M 10.30 Oeder worden we alle maal 11 (Hl Schoolradio 11 30 Ratel. Vf Klit 1DS\ >1U. 12 I'. Citz van de landbouw KRO 12 26 Me d«-d voor land-en luinb 12 30 Nws. 12 36 Echo 13 00 Nws 13 II Goal 13 30 Schoolradio NOS 14 30Open School KRO 15.15 Boekenwijs heid 15 30 Geen verboden t<*gang 16 30 Babvlon 17 24 Mcded 17.30 Nws 17 36 Echo HILVERSUM III DINSDAG 26 MEI HILVERSUM I AVRO 7.30 Kadioj Atuo in"" AVRO joum I 9 03 Steunt 11 02 Biels en co. 11 30 (S) Uit is tn 11 45 <S) Rondom twaalf 13 U3 Ka diojoum 13 20 (S) De AVRO Dili gence 13 57 Per saldo 14 02 (Si De VARA Van 7 00 18 00 Aktual via dingen van de dag 7 02 (Sl Gesar, progr 9 30 (Si Lichte mu/ I0 30(S) Lichte mu/ 12.30 l.N. Het VIP spel HILVERSUM IV TROS 7 00 Nws. 7 02 (Sl Capriccio. 9 00 Nws 9 02 (S) Muzin 9 30 (S) Van heinde en verre 10 00 (Sl Opus tien tot twaall 1200 Nws 12 02 (Sl Inter- I I r lit. klassieke ben. 13 30 iSl Koren en korpsen 14 00 Nws. 14 02 (S) De ho-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5