Shoe Show de moeite waard Waterproof zonnebrandmelk Verhelderend boekje over volwassenenonderwijs Trek de stoute schoenen aan Vrouwencentra op zoek naar nieuwe vormen Volwassenen educatief? Vrouweneducatief Steeds meer vondelingetjes in Engeland Stewardessen Air France mogen ouder worden Steeds armer WOENSDAG 20 MEI 1981 EXTRA PAGINA 25 Waarom gaan volwassen vrouwen die de schooltijd allang achter zich hebben, weer iets leren? Om uiteenlopende redenen: ze willen inhalen wat ze vroeger hebben gemist (ongeveer veertig procent van de vrouwen heeft niet meer dan lagere school gehad), ze willen hun kennis bijspijkeren om het schoolwerk van hun kinderen te kunnen bij houden, ze willen een betere aanloop tot werk buitenshuis, of ze zien een studie als een interessante en nuttige vorm van vrije tijdsbesteding. Hoewel "volwasseneneducatie" al heel lang bestaat (in de vorm van avondonderwijs voor volwassenen) is de grote toeloop van vrouwen in Nederland pas een jaar of zes ge leden begonnen toen er mogelijkheden kwa men voor mavo-onderwijs dat overdag werd gegeven. Er kwamen vooral vrouwen op af met kinderen die overdag op school of kin- derverblijf zaten: vandaar de benaming "moedermavo". Eind 1978 bestond het leer- lingenbestand van dagmavo's, daghavo's en dag-vwo's al voor meer dan 90 procent uit Over deze volwassenenducatie (daarmee wordt bedoeld het totaal aan onderwijs-, op- leidings-, scholings- en vormingsactivitei ten) gaat een onlangs verschenen boekje dat "Volwasseneneducatie? Vrouweneducatie" heet. Het is geschreven door Sanneke Bol huis en Lies Vellekoop die, respectievelijk als secretaris en voorlichter, betrokken zijn bij het werk van de Commissies Open School en Bevordering Plaatselijke Educa tieve Netwerken. In hun boekje gaan ze in op de geschiedenis van het volwassenenon derwijs (die in feite begint bij de oprichting van de Maatschappij tot Nut van 't Alge meen in 1784), het ontstaan van volksuniver siteit en schriftelijk onderwijs, en het werk van volkshuizen, dorpshuizen en buurthui zen dat eind vorige eeuw van de grond kwam. Ze geven een overzicht van het (voor niet-ingewïjden nogal onoverzichtelijke) ter rein van de huidige volwasseneneducatie proberen iets duidelijk te maken van de dis cussie rondom het begrip "betaald educatief verlof voor vrouwen", en geven een paar voorbeelden hoe vrouwen gezamenlijk iets kunnen doen aan het verhelpen van hun achterstand in opleiding en onderwijs. Aan het slot geven ze een schema van de voor waarden waar een systeem van "werkelijk open leermogelijkheden voor iedereen" aan zou moeten voldoen, en een adressenlijst van vrouwenorganisaties en andere instel lingen die bij educatieve activiteiten voor vrouwen betrokken zijn. Veel informatie dus in dit boekje, dat boven dien duidelijk is geschreven. Het is een uit gave van de Stichting Burgerschapskunde (Nederlands Centrum voor Politieke Vor ming) in Leiden. De prijs ligt tussen de zes en zeven gulden Inlcihtingen over de wijze van bestellen bij de Stichting Burgerschaps kunde. Postbus 349, 2300 AH Leiden, tele foon 071-899272 In een jaar tijds zijn in Engeland en Wales elfhonderd kinderen "zoekgeraakt of achtergelaten Onder die tweede categorie wa ren enkele tientallen pasgeboren baby's, in dozen of plastic tassen gevonden in telefooncellen, op stoepen van huizen, of in de buurt van ziekenhuizen. De moe ders kunnen maar zelden worden opgespoord. Het Engelse vrouwenblad Woman's Own publiceert deze cijfers (ze zijn van 1978) in een groot arti kel onder de kop"De tragedie van de Britse vuilnisbakbaby's". Verondersteld wordt, dat de moe ders van deze (in cantal groeien de) vondelingetjes schoolmeisjes zijn die hun zwangerschap ge heim hebben gehouden en niet weten waar ze met het kind heen moeten. Of buitenlandse vrou wen die naar Engeland zijn ge komen voor het ondergaan van een abortus, maar daar te laat voor waren. Volgens de Engelse wet is zowel het achterlaten als het te vondeling leggen van een kind beneden de twee jaar een misdaad, evenals het verwaarlozen of achterlaten van "een toevertrouwd kind" be neden de zestien jaar. Over 1979 en 1980 zijn nog geen nauwkeuri ge cijfers bekend over het aantal kinderen dat ergens op straat is achtergelaten. Wel over het aan tal baby's dat alleen al tijdens de zomermaanden van 1980 op ver schillende plaatsen in Engeland is aangetroffen: het gaat om ten minste zes pasgeboren kinderen, van wie de moeders tot nu toe spoorloos zijn. De baby's werden gevonden in publieke toiletten, in de toiletruimten van ziekenhui zen, of in dozen en plastic tasjes die waren neergezet in de onmid dellijke nabijheid van een zie kenhuis, in een park, of op de stoep van een huis. De nationale Franse luchtvaart maatschappij Air France gaat voor haar stewardessen het sys teem van gelijke behandeling in voeren met betrekking tot de pensioengerechtigde leeftijd. Tot nu toe moesten stewardessen op hun 50e jaar stoppen met werken, terwijl de mannelijke stewards tot hun 55e konden blij ven en bovendien een betere pensioenregeling hadden. Voor taan kunnen ook de stewardes sen tot hun 55e blijven vliegen. Bovendien kunnen de vrouwen die op hun 50e de maatschappij hebben verlaten alsnog een scha deloosstelling eisen voor het feit, dat zij de dupe zijn geworden van een jarenlang gehanteerd vooroordeel. De emancipatie bij de Franse luchtvaartmaatschappij is staps gewijs gegaan: in 1962 kregen stewardessen het recht om in dienst te blijven nadat ze ge trouwd waren, en enkele jaren la ter mochten ze ook blijven vliegen nadat ze moeder waren geworden. Over het feit dat "het antiseptisch beeld van de stewar dess steeds meer rimpels krijgt" zeg een woordvoerder van de maatschappij in het Franse vrou wenblad F-Magazine: "stewar dessen krijgen het recht om ge wone vrouwen te worden. Het betekent voor ons wel het verlies van een publiciteitstroef. We zul len naar nieuwe reclame-slogans moeten zoeken. Over de veilig heid van onze vliegtuigen, bij voorbeeld". "Als de economische ontwikkelin gen in de VS in de huidige lijn doorgaan, zal het gedeelte van de bevolking dat in armoede leeft omstreeks het jaar 2000 uitslui tend bestaan uit vrouwen en hun kinderen". Een voorspelling uit een onlangs in Amerika versche nen rapport, waar onder meer in te lezen staat dat op het ogenblik één op elke drie gezinnen van al leenstaande moeders het "arm" heeft. Bij gezinnen van alleen staande vaders is dat het geval in één op elke achttien gezinnen (bericht uit Ms). Schoen met plateauzool en imita- tie-luipaardvel uit begin jaren '70, gemaakt in Italië voor Biba. Chinese drakenschoen, ontwor pen door Thea Cadraba DEN HAAG - Het Nederlands Kostuummuseum in Den Haag heeft momenteel iets weg van een peepshow. Dat komt omdat er oude schoe nen worden geëxposeerd en die zijn buitengewoon teerge voelig en moeten met liefde worden behandeld. Ze staan te pronken in minimaal ver lichte, kleine hokjes. Wil men meer te weten komen over het bewuste schoeisel, dan dient men een schuifje te openen, waardoor pump, klomp, laars of sandaal wat meer van zichzelf prijsgeeft. Door Peter Huysman Het is vooral gênant het schuifje van het kamertje met het opschrift 'erotisch' omhoog te trekken. Want men blijkt dan ineens oog in oog te staan met een gemas kerde naakte vrouw van handpalm-formaat, die vast gebonden is met kleine riempjes. Van schrik laat men het schuif je natuurlijk naar beneden k'etteren, zodat iedere bezoe ker aan de tentoonstelling "The Shoe Show Britse schoenen sinds 1790" precies weet waar men zo nieuwsgie rig naar was. Gelukkig kan men snel overgaan tot een ca mouflage-manoeuvre: het aantal hokjes is oneindig groot, want niet alleen dit door edelsmid Rodolfo Azaro gebeeldhouwde erotische schoentje is zo zorgvuldig op geborgen, ook het reusachti ge, het miniscule, het ortho- paedische, het bloemrijke, het komieke, het koninklijke, het militaire, het hooghakki- ge, het pattriottische, het deugdelijke en het beestach tige schoeisel uit veelal lang vervlogen tijden staat in de hokjes mooi te wezen. De tentoonstelling (tot en met 31 mei in genoemd Kostuum museum aan de Lange Vij verberg 15, Den Haag) gaat over alle mogelijke soorten schoenen, de geschiedenis, de mode en het maken van Een schoen gemaakt voor een Engelse reus van 2.50 meter lengte. schoenen. Het grootste deel van de Shoe Show was al eer der in Engeland te zien. Nu kan dan ook Nederland ken nis nemen van deze interes sante verzameling stappers, die is samengesteld door de Crafts Council, een organisa tie die zich ten doel stelt het individuele ambacht onder de aandacht van het publiek te brengen. Speciaal voor de ze gelegenheid wordt er ook aandacht aan de Nederlandse schoen besteed. Na Den Haag gaat de show ook nog naar Apeldoorn, Waal wijk, Bergen op Zoom, Alk maar, Middelburg, Venlo, Leeuwarden en Arnhem. Schoenendoos De expositie is ludiek onder verdeeld in "schoenendo zen". In doos nummer één zitten de superschoenen, de extravagante gevallen, die er- uitspringen doordat er een beroemde man of vrouw in rondgesjouwd heeft, doordat ze opmerkelijk groot of klein, mooi of lelijk zijn of bijvoor beeld licht geven als men er een disco-dansje mee pleegt. De kolossale schoen van de Ierse reus O'Brien is er te be zichtigen en het frêle laarsje van generaal Tom Thumt (maat 20). Maar ook de klompschoen van de clowr Whimsical Walker (Barnum) de leest die werd gebruikl voor het vervaardigen van het schoeisel van koningin Victoria, de laars van de her tog van Wellington en die van Sir John Hunt, die er in 1953 als eerste de Mount Everest mee beklom. Doos nummer twee bevat schoenen uit de periode 1790 tot 1914, waarin vooral door de heren der schepping bij zonder fraaie laarzen en door de dames zeer exquize schoentjes werden gedragen. Er was een tijd dat vrouwelij ke voeten geheel schuil gin gen onder een vracht van rokken (medio 19de eeuw). Maar schoenen werden er na tuurlijk wél gedragen. De boeiende catalogus die bij de expositie hoort geeft een heel aardige beschrijving van schoenen: "Schoenen zijn de lastigste dingen die wij dra gen. Ze zijn moeilijk om te maken. Ze moeten precies passen. Ze worden geacht modieus te zijn. Ze dienen onze voeten droog te houden. Het resultaat is een compro mis: vaak zit het schoeisel on gemakkelijk, soms zelfs uit gesproken oncomfortabel. Schoenen en stgf-geregen corsetten delen de twijfelach tige eer de mode-bewuste drager dikwijls danig te pij nigen. Het toppunt van ironie is wel: schoenen waarop men ternauwernood kan lopen! Massaproduktie In Schoenendoos 3 wordt inge gaan op huisvlijt, fabriek en werkplaats met betrekking tot het schoenenvak. Leuke wetenswaardigheden diept de bezoeker hier op over de hechte band die er vroegei bestond tussen de schoenma ker en degene die er vroege bestond tussen de schoenma ker en degene die zijn make lij droeg, een band die ra zendsnel verdween toen schoenen eenmaal in massa produktie werden vervaar digd. Ook komt men het één en ander te weten over de schandalige uitbuiting van kinderen in de schoenen branche, die veertien uur per dag werkten. "Dikwijls zaten ze ze zó vlak naast elkaar dat zij, bij het aantrekken van de draad, met beide handen, met de els, die altijd in de rechterhand werd gehouden met de punt naar buiten, het gezicht van het kind naast hun, verwondden, hetgeen ze vaak een oog kostte". De mechanisatie óók in de schoenenindustrie schreed intussen voort, er kwam meer welvaart en de arbei ders organiseerden zich in vakbonden, die tot de "fat soenlijkste" van Engeland worden gerekend, omdat ze - zoals de catalogus zegt - de voorkeur gaven aan arbitrage boven staken. Geslachte runderen Doos 4 geeft een overzicht van de schoenen- en laarzenmode vanaf de Eerste Wereldoorlog tot 1980. Wat betekent de fa bricage van 2,5 miljoen paar legerschoenen? Het boekje "Footwear down the ages" van Ernest Bordoli geeft het spectaculaire antwoord: "Een dergelijke hoeveelheid gaat uit van 1,6 miljoen vier kante meter aan leer, 4000 ton leer voor de zolen, 1150 ton metaal voor voor nagels aan zolen en hakken, meer dan genoeg is voor de bouw van twee forse torpedobootja- gers, 55 ton draad en 78 mil joen oogjes Voor de levering van de grond stof moesten 380.000 runde ren worden geslacht". Na Schoenendoos 5 ("Schoe nen in 1980") volgt dan ten slotte de zesde doos met "De Nederlandse schoen 1974- 1981". Deze surprise geeft ui teraard de meeste informatie omtrent de weinig rooskleu rige toestand waarin zich het vaderlandse produkt be vindt. Zo komt rnen te weten dat ons land in 1960 nog 227 schoenfabrieken telde en daarvan nu nog maar 73 over zgn (Italiaanse concurren tie!). Het hoogtepunt van de produktie heeft Nederland beleefd in 1966. toen er 36 miljoen paar werden aange maakt; in 1979 was deze pro duktie gedaald tot buna 12 miljoen paar. En met de ex port is het ook al niks gedaan. Degelijke stappers Op de internationale schoenen- wereld past ons land grote bescheidenheid. We bezitten weliswaar 6 ontwerpers, die een goede naam hebben, maar daarmee Is de kous zo goed als af. Aan luxe. extre me en progressieve schoenen moeten we maar niet begin nen. Het wordt toch niks. La ten wij ons nu maar tot de de gelijke stappers bepalen - functionele schoenen van ho ge kwaliteit in overeenstem ming met ons klimaat (ook rubber en plastic) - dan kun nen we het minst kwaad De ingewijde zegt volgens de ca talogus over de Nederlandse schoen: "Hy is normaal ge zwikt, vaak met leren zool, ol flexibel afgelapt met poro- of crêpe-onderwerk, voor da mes. heren en kinderen. Het zijn veelal eenvoudige unisex modellen". Samengevat is de Shoe Show met haar maanschocnen. lies- laarzen, "dolweer"-schoenen, palmboomklompen, bordeel- sluipers. muilen, brandweer- laarzen en rubbersmurfbotti nes de aandacht waard En hoewel men op de tentoon stelling voortdurend met zijn eigen schoeisel via schuin achterover hangende spie gels geconfronteerd wordt, moet men zich vooral niet voor zijn voetbedekking ge neren. Wie kan vandaag de dag nog een dure schoen be kostigen'' Trouwens, gooi nooit oude schoenen weg voordat men nieuwe heeft Dat is ook altijd de leus van het Northampton Museum geweest, waar een belangrijk deel van de geëxposeerde schoenen van afkomstig is De meeste zonnebrandcrèmes spoelen weg bij een duik in het water. Dat is als je net aan de zonnige kust bent aangekomen vervelend. Steeds weer opnieuw insmeren denk je vaak niet aan en's avonds zit je met de gebak ken peren. En wie denkt maar ik ga toch steeds in het water.dus heb ik geen zonnebrandcrème nodig...mis. Water laat de UV- stralen die voor de bruine kleur en de verbranding zorgen wel door dus eigenlijk heb je ook in het water een goedebescher ming nodig. Delial heeft nu een waterproof-zonnebrandmelk op de markt gebracht met een hoge beschermingsfactor (6). Bayer, het concern dat dit merk zonnc- brandmiddelen uitbrengt zegt dat u met Delial-waterproof ten minste veertig minuten in het water kunt blijven, zonder dat de beschermde werking van de melk verloren gaat. Delial-water proof is te koop in flacons van 125 ml. Jill Sanders breidt de verzorgings serie voor mannen uit met scheercrèmes voor mannen die bij het nat-scheren een kwast ge bruiken of mannen die met de hand opbrengen van de scheer- crème wat gemakkelijker vin den, daarnaast twee produkten voor na het scheren. Goedkoop zijn de produkten niet, een tube crème van 100 ml kost 18 gulden. Steeds meer firma's ontdekken trouwens de man nu ook als ob ject voor hun schoonheidsprepa raten. Dior, Jill Sanders en Ba- lcnciaga (het merk Portos) ko men met crèmes om de huid in een goede conditie te houden of een kleurtje te geven. De recla me-makers duiken daarbij diep in de geschiedenis om toch maar aan te tonen dat het gebruik van verzorgingsproduktcn voor de huid en een voorzichtig geurtje echt mannelijk is. Goden en veldheren worden erbij gesleept. Het klink natuurlijk allemaal heel aardig. En als je eens echt niet weet wat je een man cadeau moet geven kun je best eens een tubetje van het een of ander pro beren. Maar het hoeft dat ook weer geen vijfentwintig of dertig gulden te kosten. Al die mooie tubes en fraaie potten moet wor den betaald en die kosten naar verhouding meestal meer dan het produkt wat erin zit. Boven dien zijn veel mannen niet ge steld op al te uitgesproken geu ren. Zij geven de voorkeur aan iets neutraals. En als een eenvou dige niveacrème ze van hun schrale huid af helpt zullen hun de goden en veldheren gestolen kunnen worden. In West-Duitsland e Duitse vrouwenkrant Emma schreef onlangs over een aantal vrou wenhuizen en vrouwencentra in West-Duitsland, die tengevolge van geldgebrek en huisvestingsproblemen in de moeilijkheden zgn ge raakt Sommige van hen hebben hun deuren voorgoed moeten sluiten. In het jongste nummer van Emma wordt uitvoerig gediscussieerd over oorzaken en achtergronden van dergelijke problemen Gesteld wordt dat de vrouwenhuizen cn -centra in de Bondsrepubliek niet langer de spil van de vrouwenbeweging zijn, maar een geruisloze dood dreigen te sterven wanneer vrouwen in de vrouwencentra alleen maar met elkaar praten, zonder uit die gedachtenwisseling de politieke consequenties te trekken en die naar buiten uit te dragen Voorgesteld wordt om een "inter regionale ontmoeting van vrouwencen tra" te organiseren, waar vrouwen diepgaand van gedachten zouden kunnen wisselen over wat onder de vrouwen in de vrouwencentra en -huizen leeft, en over nieuwe organisatie- en werkvormen voor de toe komst, zodat de vrouwencentra in de Bondsrepubliek niet verder zul len leeglopen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 25