Begrip voor het verraad' Miskend talent onderscheiden EisVPRO- Winkelcentrum Sterk spel in 'Albie Sachs' toegeljcht [/Mij\ywgfframmai 'Oproerkraaier' Stan van Houcke: directeur afgi ;ewezen Winkelhof heSpt^ handje... Jan Blaaser boeit VRIJDAG 15 MEI 1981 »ir»' PAGTNA 5 SCHEVENINGEN (GPD) - Een nu al jarenlang hardnekkig in stand gehouden misverstand is de veronderstelling dat Neder landse artiesten op radio en tele visie te weinig aan bod komen. Hoewel de feiten anders uitwij zen, blijft het geweeklaag van sommige artiesten steun onder vinden van mensen die zich in de marge van het nationale show wereldje bezig houden. De meest uiteenlopende acties zijn in de loop der jaren op touw gezet om het vaderlandse produkt in deze sector grondiger onder de aan dacht van de consument te bren gen. Het uit de grond schieten van insti tuten die allerlei onderscheidin gen uitloven, is een van de ver schijnselen die zich hierdoor gin gen voordoen. Het aantal onder scheidingen is inmiddels aardig de pan aan het uitrijzen en het ziet er naar uit dat over enkele jaren Nederland geen enkele ar tiest meer telt die niet over zo'n kleinood beschikt. Sinds gisteren is de kans op die si tuatie verder vergroot. In een Scheveningse discoclub werd het fenomeen Zilveren Klomp ten doop gehouden. Een nieuwe onderscheiding voor het mis kend talent, zo omschrijven de initiatiefnemers het. „Een muzikaal produkt dat ge maakt wordt door Nederlandse musici, onder leiding van een Nederlandse producer, in eigen land wordt opgenomen en bin nen 's lands grenzen wordt ver kocht, komt alleen onze eigen economie ten goede", aldus de uitvinders in een eerste poging de publiciteit wat aan te wakke ren. In datzelfde geschrift wordt uitgelegd dat de Zilveren Klomp jaarlijks zal worden uitgereikt aan Nederlandse artiesten die volgens een jury „een nog te be scheiden rol spelen in de Neder landse populaire muziek, terwijl zij toch over een niet geringe ca paciteit beschikken". De initiatiefnemers wijzen kenne lijk onder het motto „de aanval is de beste verdediging" zonder blikken of blozen de zondebok aan: „Teveel mensen die werk zaam zijn in de media hebben hun blik te zeer gericht op het buitenlandse muziekaanbod; kranten en tijdschriften grijpen snel naar vedetten uit andere lan den. Op radio en televisie komen Nederlandse artiesten te weinig aan bod. Door het uitreiken van de Zilveren Klomp aan hard werkende, nog niet doorgebro ken talenten hopen wij een bij drage te kunnen leveren aan het rechtzetten van deze misstand". De Klomp werd gisteren in drie ca- tegorien verdeeld. In de catego rie „Nederlandstalig" ging een Zilveren Klomp naar de groep „Doe Maar". Het juryrapport spreekt van „een prijzenswaar dig streven via een enthousiaste jonge aanpak muzikaal en tek stueel een tijdsbeeld over te brengen dat op z'n minst opval lend is te noemen". Toetsenist Skip van Rooy ontving een Zil veren Klomp in de instrumentale sector. De jury is met name over tuigd door de langspeelplaat die deze artiest enkele maanden ge leden uitbracht. „De verfrissen de aanpak en de grote zorg aan articiteit waarmee de plaat tot stand is gekomen" imponeerde de jury. Voor „vocaal in een andere taal" werd de Groningse formatie So lution bekroond. Voorman Tom Barlage, die met zijn groep al meer dan vijftien jaar een con- groep 'Doe Maar' en de formatie microfoon Thijs van Leer. stant maar beperkt publiek vast houdt, reageerde nuchter op de onderscheiding. „Ach, het is leuk zoiets, maar het verandert natuurlijk niets. Je moet niet de illusie hebben dat Solution nu ineens voor een groter publiek aantrekkelijker wordt. Wij blij ven hetzelfde, het publiek ook". DICK VERSTEEG AMSTERDAM - Stan van Houcke (33) heeft geen rancu nes. Hij is ook geenszins van plan zijn kop in de wind te gooien, maar gaat rustig door' met het maken van een nieuw programma. Dat nu ook de staf van zijn omroep, het lokale station STAD in Amsterdam, hem laat vallen kan hij enigszins goedpraten. Hij blijft er-net zo rustig onder als toen eerdere stormen van protesten rond zijn manier van verslaggeving over zijn hoofd trokken. Ironisch genoeg zegt Van Houcke te vechten tegen een maatschappelijk systeem waarbij censuur een voorname rol speelt. Dat terwijl zijn staf door het stopzetten van het 'Journalistenpanel' eenzelfde soort censuur toepast. i Hij geeft dat ruiterlijk toe. En: "Ja, ik voel me wel verraden door ze. Maar van hén pik ik wel wat ik van bijvoorbeeld politici, de politie, de ge meentebestuurders niet pik." Kritiek is de raddraaier gekleurd figuur als Stan van Houcke niet vreemd. Eerder werd hij ver guisd als mede-presentator van zowel de verslaggeving over de kroningsrellen (die STAD samen met de VARA verzorgde) als de Vondelstraat-actie. Nieuw is dat zijn eigen STAD hem tot nu toe de handen boven het hoofd hield. Deze week echter vond de staf het te ver gaan: het 'Journa listenpanel' dat wekelijks onder Van Houcke's leiding werd uit gezonden werd gewogen en te persoonlijk bevonden. In het programma kregen ook krakers en andere critici van het gemeen tebestuur meermalen de gele- DEN HAAG (GPD) - Het besluit van het VPRO-bestuur de direc teur van deze omroep niet be schikbaar te stellen als lid van de Raad van Beheer van de NOS is rechtmatig genomen. Dit heeft de Haagse kantonrechter mr. G. J. Blok bepaald in de ge rechtelijke procedure die VPRO-directeur Frans de Smit tegen het bestuur had aange spannen. zijn eigen (politieke) meningen te ventileren. De maat was vol toen Van Houcke een aantal ver- kiezings-oproepkaarten in het programma verlootte; Amster dammers opriep om maar niet te gaan stemmen. ("De vraag of je wel moet gaan stemmen lééft nu eenmaal in Amsterdam. Dus be steed ik daar aandacht aan"). Wel gemor, geen geschreeuw van hem te verwachten over de be slissing van de staf. Vol opge wektheid ging gisteren zijn nieu we programma de lucht van Am sterdam en wijde omgeving in. Een programma overigens dat hij al een tijdlang in de ijskast had liggen. Voorlopig komen er niet al te conversionele onder werpen aan bod. Doet Van Houc ke eindelijk consessies? "Nee, daar is geen sprake van. Ik blijf gewoon doorgaan met groepen aan het woord te laten die bij de overige media niet aan de bak komen: feministes, de kraakbe weging, anti-militairistische groep, de anti-kernbeweging. Die groepen horen bij STAD. Daar staat onze stichtingsraad ook achter. Alleen: nu in een an dere ambiance, letterlijk en fi guurlijk. Je moet het maar zo zien: soms moet je één stapje achteruit om beter te kunnen springen. Als het op de éne ma nier niet lukt, lukt het op de an dere manier wel" zegt hij opge wekt. Breedvoerig schetst hij de grote druk waaronder het team van STAD moet werken en waaron der uiteindelijk de beslissing res sorteerde om het 'Journalisten- panel' uit de ether te halen. ADVERTENTIE met altijd goed winkelweer bijvoorbeeld. Stan van Houcke: "Pas als ze me ontslaan blijkt dat STAD mijn betrok kenheid niet op prijs stelt..." foto Jose Melo). Druk, ten eerste omdat de finan ciering van STAD nog steeds niet rond is. Aan het einde van elk jaar is het maar weer afwach ten of radio STAD de komende twaalf maanden weer kan door gaan. Dan is er de kritiek van di verse fronten sinds de ver slaglegging van de kronings- en kraakrellen. Van Houcke om schrijft deze als "een permanen te druk vanuit alle instituten in de samenleving, die er baat bij hebben dat de bestaande machtsverhoudingen nog -tig jaar blijven bestaan. 'De juridi sche macht bijvoorbeeld oor deelde dat wij dan niet de aan stichters waren, maar wel had den bijgedragen tot het bevorde ren van de rellen. De politie ver weet ons apparatuur in de Groo- te Keyser te hebben neergezet. En het Parool schreef zelfs dat wij luisteraars hadden opgeroe pen om de politie met stenen en stokken te bekogelen. Hoe ze er op komen - want het is pertinent niet waar. Het in een criminele hoek drukken van een omroep gebeurt permanent. Vanaf de Vondelstraat al. Vlak daarna werd er bij STAD gezegd: we moeten nu niet teveel in de pic ture lopen, in elk geval géén ei gen meningen tijdens program ma's ventileren. Je moet weten dat wij een stichting zijn, en in die raad zijn alle geledingen ver tegenwoordigd. Die raad mag zich nooit gekwetst voelen. Dus verwacht ze van je dat je een standpunt naar voren brengt waarin zowel de VVD- als de CPN-kant zich kan vinden." "Nou, dan kun je dus beter je mond houden. Maar goed, we zit ten dus met een permanent stei gerende stichtingsrad. Altijd is er wel iemand die zich in z'n kruis getast voelt. En ik, ik kan het niet laten om bepaalde mis standen te signaleren. Bij die Vondelstraat-rellen bijvoorbeeld merkte ik dat de politie op vol strekt weerloze mensen inramde. En dat meldde ik. En dat mocht niet. Dan gaat het niet eens om de vorm waarin je het verslag giet, maar om het feit dat je het meldt. Ik heb mezelf een tijdlang aan een soort zelfcensuur onder worpen. Maar helemaal voorko men kun je nooit datje eigen me ningen eruit komen, dat blijkt nu wel weer. Terugkomend op die 'druk' zegt Van Houcke dat er bij STAD óók redacteuren zitten met gezinnen en hypotheken, die daarom om hun baantje moeten denken. "Ik praat dat niet goed dat ze zich daarom inhouden, maar ik vind 'het wel begrijpelijk. En verder is het zo dat die beslissing van de staf nü is gevallen omdat die druk nu extra groot is, zo vlak voor de verkiezingen. Je mag best kankeren op politieke par tijen, maar dan pas nó de verkie zingen, als ze weer voor vier jaar in het zadel zitten Koste wat het kost blijft Van Houc ke geloven in het fenomeen loka le omroep. "Je bent veel directer betrokken bij je onderwerpen. Je ként de mensen over wie je het hebt. Het werkt allemaal veel spontaner. Kijk maar naar de be zetting woensdagavond, van de studio. Dat is toch uniek - 150 man die gewoon de studio over nemen én in staat zijn zelf een programma uit te zenden. Nee, ik zat er niet achter, wist er hele maal niets van. Maar uit die actie spreekt wel dat mensen zich in mij herkennen, dat ik ergens mee bezig ben waar ze zich in kunnen vinden. En dan is het louter toeval dat ik hun ideéen vertegenwoordig, want ik heb de schurft aan leiders, ik praat al leen voor mezelf." Hij blijft STAD dan ook trouw. "Hilversum? Nee, ik zie mezelf er niet gelijk naar afreizen. Afge zien van de vraag of ze zo'n op roerkraaier willen hebben. Nee, pas als STAD mij ontslaat blijkt écht dat ze mijn persoonlijke be trokkenheid niet op prijs stel len.' MIEP DE GRAAFF LEIDEN - Degenen, die zich be zighouden met wapentranspor ten naar Zuid-Afrika, worden vriendelijk verzocht toch eens te gaan kijken naar een voorstelling van "Het gevangenis dagboek van Albie Sachs", gespeeld door theatergroep Piek. Wie weet kan dat stuk hen een beter inzicht in de Zuidafrikaanse verhoudingen bijbrengen. "Het gevangenis dagboek van Al bie Sachs" werd gisteravond in het LAK-theater gespeeld. Het toneelspel is gebaseerd op het gelijknamige boek van een jonge Zuidafrikaanse advocaat, die we gens zijn tegen de apartheid ge richte activiteiten zonder enige vorm van proces 180 dagen geï soleerd gevangen is gezet door de politie. Dit aan de werkelijk heid ontleende gegeven is door de Engelse toneelschrijver David Edgar tot een toneelspel ge maakt. Het vopr de eerste keer in ons land gespeelde stuk vormt een indrin gende aanklacht tegen zulke mensonwaardige situaties. De uitwerking van dit gegeven wint nog aan kracht, doordat Al bie Sachs niet wordt afgeschil derd als een vastberaden strijder voor de mensenrechten. Hij heeft momenten van zwakte en gaat, als hij voor de derde keer wordt opgepakt, voor zijn onder vragers door de knieën. Ook zijn bewakers zijn geen louter vlees geworden duivels, maar eerdér gewend om bevelen zonder na denken op te volgen. Piek heeft geprobeerd de gevange nissituatie zo werkelijkheidsge trouw mogelijk weer te geven. Een kale cel is het decor, de on dervragers van Sachs hebben hoofden, waarvoor je je stoel on willekeurig een stukje achteruit schuift. Alle rollen worden door het geheel uit mannen bestaande gezelschap overeenkomstig hun aard gespeeld. Toch heeft het stuk twee tekortko mingen. Men is uitgegaan van de opvatting dat een toneelstuk veel actie moet bevatten. Sachs krijgt daarom bij voortduring bezoek in zijn cel van cipiers, dokters en ondervragers. Dat heeft tot ge volg dat de marteling van het iso lement niet genoeg overkomt. Een ander bezwaar is dat de hoofd rol afwisselend door drie acteurs wordt gespeeld. Daardoor vallen soms gaten in de emotionele op bouw die ook met het goede spel niet zijn op te vullen. Dat alles neemt niet weg dat Piek met de ze voorstelling eens te meer de zeggingskracht van geëngageerd toneel heeft aangetoond. ARIEJAN KORTEWEG Jan Blaaser, die gisteravond in een redelijk bezette Leidse Schouw burg stond, kreeg ooit, bij de vijf entwintigste uitzending van Saint Germain-des-Pres één pak je sigaretten van Piet te Nuyl als honorarium. In een ver verleden werkte hij bij Jan Nooy, Johan Kaart, de toneelgroep 'Puck' en speelde hij, met Ko van Dijk, in 'Requim voor een Zwaarge wicht'. Een avond 'Bramen Zoeken' met Jan Blaaser, zoals hij zijn jongste theaterprogramma heeft ge noemd, wordt een regelrechte 'memory-trip', een nostalgisch reisje in de tijd. Natuurlijk zijn er regelmatig momenten, waarop Jan slechts de bovenzijde van de humor even toucheert. Nergens gaat hij tot op het bot; nergens maakt hij af. Wél de kwinkslag naar de kleine gebeurtenissen van het dagelijks leven, die voor z'n trouw publiek zo herkenbaar zijn. Als oud-Amsterdammer heeft Jan zich al weer geruime tijd geleden in Lelystad geves tigd. In liedjes en conferences kan hij dan wat weemoedig aan de stad terugdenken, maar deinst er daarnaast niet VOOT le- rug de huidige administratieve, strafrechtelijke en a-sociale puinhoop, die Amsterdam tegen woordig personificeert, zeer kri tisch aan te pakken. Jan haalt op het toneel herinnerin gen, zijn persoonlijke herinne ringen, op aan een tijd van meer dan veertig jaar geleden. En de veelal wat oudere theaterbezoe kers dromen in gedachten met hem mee naar de eigen herinne ringen uit een ver verleden. Jan Blaaser, die door journalisten met een in gif en venijn gedoopte pen wel eens is gekwalificeerd als een cabaretier van het tweede plan, is gewoon bijzonder geliefd bij een bepaalde categorie toe schouwers. Z'n humor ligt naast het nagelvijltjc op de commode en hangt naast de regenjas aan de kapstok. De humor van Jan Blaaser is eerlijk, recht-voor-z'n- raap. Wars van enig engagement, ver verwijderd van diepgang, ge laagdheid en gezwollen beeld spraak. Jan Blaaser plukt z'n voorbeelden uit een steeds weer in beweging zijnde maatschap pij, maar wil met z'n programma nadrukkelijk een bepaalde cate gorie toeschouwers bereiken. En die komt elke keer trouw; soms van heel erg ver. Blaaser heeft in Nederland gewoon een functie. BERT KpEKEBAKKER NEDERLAND 1 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Jeugdjournaal (NOS) 18.36 Sesamstraat (NOS) 18.50 Paspoort voor Spanjaarden (NOS) 19.00 Banana Split (TROS) 19.40 Brannigan (TROS) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 Uitzending van de Evangelische Volkspartij (P P 22.05 Aan ons de keus (TROS) 23.00 Latent talent (IKON) 23.45 - Journaal (NOS) 23.50 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.57 - Journaal (NOS) 18.59 - Doctor Snuggles (AVRO) 19 05 - AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 - Dallas (AVRO) 21.15 De Gouden Roos vaixMontreux (AVRO) 22.15 - Televizier Magazine (AVRO) 22.55 De toestand in de wereld (AVRO) 23.00 Tjongejonge, serie (AVRO) 23.30 Journaal (NOS) 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr. NDR: 18.00 Eine amehkanische Familie. 18.30 Actua liteiten. 18.45 Kleutersene. 18 55 F.i- ne amerikanische Familie. 19.25 Re gionaal magazine 19 59 Pro- grammaoverz. WDR 18 00 Popmuz. 18.30 Tekenfilmserie 18 40 Popmuz. 19.15 Actualiteiten) 20.00 Journaal. 20.15 Kohlhiesels Tochter. 21.50 In formatief progr. 22.30 Actualiteiten 19.45 Journal 3 20.00 Journaal. 20 15 Informatieve seno 21 00 Reporta ges. 21.30 Informatief progr 22 00 Wie es Gott gcfallt 23 00 Televisie- portret 23.30 Journaal. DUITSLAND II 18.20 Zorro's schwarze Peitsche, western. 19.00 Journaal. 19 30 Re portages. 20.15 Der Alte 21.15 Infor matief progr. 22.00 Actualiteiten. 22 20 Cultureel magazine. 23 05 Ac tion man - Bankraub fast perfekt 0.35 Journaal. DUITSLAND III WDR BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18 00 Kinderserie. 18 15 Kleuter- progr. 18.30 Reportage 19 07 Infor matief progr. 19.37 Mededelingen en Morgen. 19.45 Journaal 20.10 Weer bericht 20.15 Er wat een bet vreem delingenlegioen. 21.55 Cultureel progr. 22.25 Journaal. NET II 18.00 Kinderserie. 18.15 Kleuter- progr. 18 3u Reportage 19.07 Inftxt matief progr. 19.37 Mededelingen en Morgen. 19 45 Journaal 20 10 Weer bericht 20 15 Er was eens het vreem delingenlegioen. 20.15 Wij. heren van Zichem 21.15 Pantominespel. 00 20 Actualiteiten. Dat de ideeën van de Amerikaanse econoom Milton Friedman ook in Nederland zeer veel stof doen opwaaien is wel gebleken: het aantal reacties op de televisie-serie Aan ons de keus, die door Friedman gepresenteerd werd was bijzonder groot Om de serie af te ronden discussieren vanawnd twee Nederlandse economen van naam over Friedman's opvattingen. Het zijn prof. Eduard J. Bomhoff van de Rotterdamse Erasmus-universiteit en prof. Cees de Galan van de rijksuniversiteit van Groningen. Prof. Bomhoff mag beschouwd worden als een aanhanger van Friedman theorieen. Ook hij gelooft, dat de vrije markt-economie uiteindelijk de beste oplossing is voor de economische problemen, waarin de wereld zich op dit moment bevindt. Zijn denkbeelden staan vrijwel lijnrecht tegenover die van prof. De Galan, die zal proberen aan te tonen, dat het monetarisme van Friedman achter haald en zelfs gevaarlijk is. Een aantal van de televisie-kijkers, die in de afgelopen maanden op de uitzending van de serie reageerden, is uitgenodigd bij de discussie in de studio aanwezig te zijn. Zij zullen de twee econo men vragen kunnen stellen. (Nederland 1, 22.05 uur). In Montreux is vorige week de strijd gestreden om de 'Gouden Roos van Montreux', de prijs voor het beste televisie programma op amusementsgebied in het afgelopen jaar. De Amerikaanse (ABC show rond danser Mikhail Barysnikov viel zaterdag j l de eerste prijs ten deel. Deze show is een aaneenschakeling van zang en dans met als centraal thema de Amerikaanse musical. Het feno menale danstalent van de in Rusland geboren Mikhail Barysni kov, in Amerika balletster nummer één, is in ons land bij het grote publiek vooral bekend door zijn optreden in de film "The Turning Point". De AVRO zendt deze bekroonde Amerikaanse produktie vanavond uit. (Nederland 2, 21.15 uur). AVRO's Televizier-Magazine besteedt vanavond onder meer aandacht aan het plan "Lievense". Dit plan zou, toegepast bij de inpoldering van de Markerwaard, Nederland gigantische hoeveel heden energie kunnen bezorgen Voorts gaat Televizier-Magazine in op een koppelbazenaffaire in Den Bosch, waarbij een fraude van tientallen miljoenen guldens aan het licht is gekomen VRIJDAG 15 MEI HILVERSUM I 18.ll Echo. 18.21 (S) Punt uit 19.55 Overweging 20.03 (S) Country time 21 02 (S) Nine o'clock 22.02 (S) Goal. NOS 23 02 (S) Met het oog op mor gen. NOS 0.02 (S) De vr.jdagnachten van mei. VARA 7 03 (3) Hallo hier Hilversum. HILVERSUM II 18 00 De Grote Verwarring OVER HEIDSVOORLICHTING 18 40 De Nederlandse Antillen 1' i' 18.50 PSP VOO 19 00 Veronica Sport. NOS 20 00 (S) Europees Concertpo dium 22 30 Nws 22 40 NOS- Cultuur-magazinc 23.30 (S) Hori zon 23 55 Nws HILVERSUM III NOS 18.03 (S) De Avondspits 19 02 (S) Europian music game VPRO 20 02(S)Ook zo 20 30(S) Rub a dub 22 02 (S) Het VPRO RadiotheaU ZATERDAG 16 MEI HILVERSUM I (S) De VARA feliciteert 10 30 (Si Z I 12 02 (S)Tusscn start en finish 13 03 (S) In de Rooie Haan 15 02 (S) Mu ziek uit het Raddhuis in Epc 16 02 HILVERSUM II TROS 7 00 Nws. 7 10 Ochtend- gymn 7 20 Agrari.i 7 30 Nws 7 38 Aktua 8 00 Nws 8 11 Toeraktua I 8 30 Nws 8 36 Tm ral tua D 00 Gymn. v d. vrouw. 9 10 Waterst. 9 15 Onder de mensen 10 00 Solo in de Goudviskom l(k30Courti son. 11 30 Janboel 12 00 Trossen los 12 26 Mc ded. 12 30 Nws 12.36 Aktua 13 00 Nws. 13.11 Kernpunt 13 15 Van de Linncnpaginj M nu K. rim-int I.Simi Kieskeurig. 15 30 Verkiezingen "81 17 24 Meded 17 30 Nws 17 36 Ak tua. HILVERSUM III 10 03 (S) Popstation 11 03 (S) Pop non stop 12 03 (S) Los Vast 14 03IS) Op stap 15 03 (S) Disco-express. 16 03 (S) NCRV-zatcrdg sport HILVERSUM IV AVRO 7 00 Nws 7 02 (S) Op een klein stationnetje 's morgen in de vroegte H 00 (S) Klassiek met Caroli ne 9 00 Nws 9 02 (S) Piano an 10 00 (S) Concerto Mattinale 12 00 Nws. 12 02 (S) Liever d<- lucht in 13 15 (S) Ruud van der Meer presenteert 14 00 Nws. 14 02 (S) BaUetmuz van Mozarl en Revel. 1100 (Si V..lk, orwegen 16 15-17 00 (S) Opera op vakantie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5