Stormram, en ander wapentuig Kiki Pee is nooit echt weg geweest Concertagenda Gedicht Geschiedenis van het leger in Leiden Hoe „Brompot" „Witje" werd y MEI WHI PAGINA n s f i Een potlood en een pennetje; Een haantje en een hen netje; Koffie en thee; Het strand en de zee; De bloem in zijn aarde; Ruiters en hun paarden; Een vogel in zijn kooi; De tijger met zijn prooi; Qe school en zijn klassen; Een tuinier en zijn kassen; Ken zwembad met water; #en eend en zijn gesnater; Een postzegel op een kaart; Zwanen in de vaart; Krakers in een pand; Een hond in zijn mand; Op de rails een trein; Voor de ramen een gordijn; Tanden in je mond; Vloerbedekking op de £en pupil in je oog; Een pijl en een boog; Auto's in rijen; Oma die zit te breien; Steeds twee bijelkaar dat noemt men een paar. Door Marianne v.d. Velden (10 jaar), Van Houten weg 1, Wasse- Ongezien sloop hij de winkel uit, naar buiten. Daar stond hij nu. *Hij holde weg, de wijde wereld fin. Maar opeens!..Hèè wat was Wat? "Èrrieks, krrieks". Een snerpend geluid klonk achter hem. Daar stond Tar, zijn beste torrevriend- je. "Héé Brompot, ga je verhuizen?" Brompot keek sip naar Tar, en zei: "Ja, ik moet wel". "Hoezo dan?". Brompot vertelde de ge schiedenis en toen hij klaar was zei Tar: "Góh, zielig voor je. Maar weetje wat? Ik trek met je mee. Vrienden zijn er om elkaar te hel pen". "Fijn Tar. Klim maar op de kar". "Dat rijmt", grinnekte het tor- fretje. "Bedankt, maar ik vlieg lie ver". Na een poosje zei Brompot: ""Zeg Tar, ik ben moe. Laten we rusten en gelijk wat eten zoe- .ken". "Best hoor. Ik ben niet ITnoe, maar ik heb wel honger. JKijk eens, daar is een mooi piek- jjè, onder de struiken. En dan zit- Vervolgverhaal ten we ook veilig voor de vogels, want die zouden ons best een lekker hapje vinden". Toen ze later allebei op graan zaten te knabbelen zei Tar: "Zeg Brompot, zullen we hier maar blijven overnachten? Dan hoe ven we straks niet meer naar een plaats te zoeken". "Da's best bromde Brompot. "Ga je nu mee de omgeving vast verkennen?". Ze sprongen op en rekten zich uit. Toen liepen ze onder de struiken vandaan. "Héé, psst, ik hoor stemmen! Hou je stil Tar. Ik ga eens een kijkje nemen", fluisterde Brompot op eens."Goed, maar wees voorzich tig!". Behoedzaam sloop Brom pot naar een graspol, waaruit de stemmen klonken. En hij za- g....een vrouwtjesmuisje! Ze was iets' aan het doen, maar wat? Toen hoorde hij een klein stem metje: "Au, au, je doet me pijn!". En hij zag een trorreschildje. Brompot rende erheen. Hij gaf het muisje een klap op haar neus, en schreeuwde: "Laat die tor los, feeks dat je bent! Torretjes zijn ook maar dieren!", (wordt ver volgd) Redactie: Anneloes Tim- merije. Bijdragen van Monique Ui- terwaal. Reacties naar Klepper doos, Postbus 54, 1200 AB Leiden. Hoe lijkt het jou om in een midde leeuws kasteel te wonen en dan op zekere dag te worden aange vallen door vijandelijke ridders. Hoe dat er precies aan toe ging. kun je zien op een heel groot mo del van kasteel Doorenburg. ge maakt door Jaap Ypey, in het Le ger- en Wapenmuseum aan de Pesthuislaan in Leiden. Het moet wel spannend zijn geweest voor de kasteelbewoners, want de vijand bestookte ze met aller lei gruwelijk wapentuig. Aller eerst werd er van stenen en aarde een dam gemaakt in de kasteel gracht. Of men moest op houten bruggen, die op wielen over het land werden gereden, de gracht over kunnen lopen. Daarna slin gerden ze met werpmachines he le zware stenen tegen de kasteel muren of in de kasteelruimte. Stormrammen (dat zijn dikke balken met een rhetalen kop) beukten grote gaten in de poor ten en de muren van de vesting. Een belegeringstoren of "even- hoghe", omdat hij evenhoog was als de kasteelmuur, werd tot aan de muur gereden. Vanaf de bo venste verdieping van de toren wierp de vijand stenen of men schoot pijlen af. Op de onderste verdieping zaten ze intussen niet stil. Met houwelen en breekijzers schoot men een bres in de ves tingsmuur. De verdedigers schoten ook met pijlen, soms vuurpijlen, waar door de "evenhoghe" of de stormram in brand vloog. Gloeiend hete pek of olie was ook een van de middelen om de oprukkende vijand van de mu ren af te krijgen. In het Konink lijk Nederlands Leger- cn Wa penmuseum "Generaal Hoefer", zoals het museum voluit heet," kun je nog veel meer midde leeuwse wapens zien: zwaarden, dolken, striidknotsen, kruisbo gen, heel eenvoudige kanonnen en hellebaarden (een bijl, een haak en een stootkling in één wa pen). En natuurlijk de harnassen en schilden voor de bescherming van de vechtende ridders. Vuistbijl en strijdha mers Niet alleen wapens uit de midde leeuwen zijn er te zien in het "Generaal Hoefer" museum, ge noemd naar F.A. Hoefer die het museum in 1913 oprichtte in kas teel de Doorwerth bij Renkum. Er zijn ook vuistbijlen en strijd hamers te zien uit de vroege steentijd (5000 jaar vóór het be gin van onze jaartelling), bronzen zwaarden en bijlen en vuurste nen pijlpunten uit de bronstijd. Maar ook de wapens die de Ro meinen gebruikten om de vestin gen langs bijv. de Rijn te verove ren. De Romeinen hadden in de le en de 2e eeuw óók al werpma chines. waarmee ze stenen ko gels zo'n 300 meter wegwierpen. Een model van zo'n machine kun je daar zien, evenals een zool van een Romeinse soldatenschoen! Verder vikingschepen met de drakenkoppen van de Noorman nen en hun zwaarden. Maar ook de wapens die de Islamieten in de 7e tot de 10e eeuw gebruikten. Een heel bijzonder wapen uit die tijd vond ik de handgranaat! Het leek op een stenen spaarpotje, heel mooi versierd, maar in werkelijkheid stopten de isla mieten er een zeer brandbaar mengsel in (Grieks vuur). De potjes explodeerden niet, maar werkte als een brandbom. Tekeningen Hoe landsknechten met hun lan sen vochten kun jc zien op een pentekening van Hans Holbein Soldaten in vol ornaat (1530). Behalve deze tekening ho ren er ook nog schilderijen, beel den en prenten van beroemde helden en heftige gevechtsscè nes bij de verzameling van het museum. In het andere gebouw van het museum kun jc muzie- instrumenten zien die ze vroeger gebruikten bij de marsen, trom mels, allerlei blaasinstrumenten zoals de signaalhoorn, waarop het alarm werd geblazen. Éehal- ve de stamboom van 400 jaar Oranje-Nassau, kun je in de zalen van dit gebouw prachtig versier de en dus kostbare degens, zwaarden, pistolen, geweren, dolken, schilden enz. zien. Maar het belangrijkste in dit gebouw is het overzicht van de Neder landse krijgsgeschiedenis dat men heeft gemaakt. Heel over zichtelijk met veel foto's, tekst- borden en poppen met de oor spronkelijke soldatenuniformen aan, vaandels, luchtafweerge schut, een echte jeep, onder scheidingen enz. Het lijkt alle maal heel echt. Ik was echt onder de indruk van het model van de "Zeven Provinciën", het vlagge- schip van Admiraal Michiel Adnaansz. de Ruyter. In werkelijkheid was dit schip 49 meter lang, 13 meter breed en diep 4,50 meter Er konden 475 mannen op. Als het schip op oor logspad ging, kon het 44000 pond buskruit en 30 bronzen kanon- Maar ook de gevechtsscène van de soldaten die met luchtafweerge schut de vliegtuigen beschieten, evenals de parachutisten die m de lucht zweven, zien er heel le vensecht uit. De trein met de "verlofgangers" is leuk om te zien. Je kunt het zelf allemaal be kijken op maandag t/m donder dag van 9.00 uur tot 17.00 uur en zondag van 13.00 uur tut 17.00 uur in hot mu um aan do Post huislaan 7. Toegangsprijs is voor kinderen tot 16 jaar één gulden. Elton John neemt een erg belang rijke plaats in in haar leven. Te genwoordig alleen als vriend, maar vroeger ook zakelijk. Hij wordt wel haar ontdekker ge noemd, hoewel Kiki Dee al in 1963, net 16 jaar oud, debuteerde met de elpee "I'm Kiki Dee". In 1965 werd zij tweede tijdens het Italiaanse San Remo Festival. Toch scoorde zij haar eerste ech te grote Europese hit met het nummer "Amoureuse", dat werd geproduceerd door Elton John. De volgende hit, die haar ook in Amerika naar de top doorstootte, was "I've Got The Music In Me". Een stevig roek-nummer en dui delijk anders dan "Amoureuse". ïjjiki Dee: "Om te beginnen kon ik ^jpiet dat nummer bewijzen dat ik geen ééndagsvlieg was en daar bij liet het een andere kant van mij zien". Het nummer waarmee Kiki Dee nu de Nationale Hitpa rade belaagt heet "Star" en heeft goede kansen hier een hit te wor den. In Engeland behaalde het r een tiende plaats. Rustig weest, sinds zij in 1976 een abso lute wereldhit had met het num mer "Don't Go Breaking My Heart". Een duet dat zij samen zong met Elton John. Veel men sen verwijten haar nog wel eens dat zij dankzij Elton John zo suc cesvol is geworden. Maar daarop antwoordt zij met een brede grijns dat dal nummer het enige nummer is waarmee Elton John in Engeland ooit de eerste plaats van de hitparades heeft weten te behalen. Elton John is dus num mer één dankzij Kiki Dee en niet andersom Hoewel de zakelijke relatie met. El- ton John verbroken is omdat Kiki Dee zijn platenlabel Rocket Records vaarwel zei, is de vriendschappelijke relatie ge handhaafd. Eigenlijk mag ze er zelfs helemaal niet over praten, maar aan het einde van het ge sprek moet zij het toch kwijt: er bestaat wel degelijk een plan om opnieuw met Elton John een duet le gaan zingen. Ze hebben zelfs al een nummer in gedach ten, maar absoluut zeker is het nog niet. Kiki Dee is niet bang dat de men sen haar opnieuw zullen verwij ten dat zij teert op de faam van de Engelse componist-zanger en pianist. Tenslotte heeft zij net haar eigen hit gehad in Engeland met het nummer "Star". En daar bij heeft het grote publiek er in het verleden duidelijk blijk van gegeven de combinatie tussen die twee wel degelijk te zien zit ten. Waarom dus niet? Amerika De afgelopen drie jaar heeft Kiki Dee doorgebracht in Amerika. Ze heeft er veel gewerkt met Amerikaanse musici en song schrijvers. Toch is ze terugge keerd naar haar thuisbasis Enge land. Het publiek was haar een beetje vergeten, maar toch wil zij niet spreken van een come-back Kiki Dee: "Eigenlijk ben ik er nooit helemaal mee gestopt. Na de periode bij Elton ben ik een poosje in Los Angeles gaan wo nen omdat mijn toenmalige vriend daar ook woonde. Ik ben teruggekeerd naar Engeland om dat ik vond dat daar muzikaal iets nieuws gebeurde. New wave Dat inspireerde mij. Trouwens, Amerika is een schitterend land, maar je moet er nietje hele leven doorbrengen" "Ik ben naar Amerika gegaan om dat Elton daar zo'n succes had en ik in zijn show zat. De Kiki Dee Band. Maar om nog even op die comc-back terug te komen, die bestaat dus in feite helemaal niet. Je kunt beter zeggen dat mijn carrière getypeerd wordt door pieken en dalen "Eenmaal terug in Engeland wilde ik ook bij de juiste platenmaat schappij en tevens wilde ik een goeie producer Want dat is erg belangrijk Mijn nieuwe produ eer is Pip Williams, die ook met onder meer Status Quo heeft ge werkt. Indirect heeft dat natuur lijk mijn muziek wel beïnvloed, hoewel Pip een brede kijk op muziek heeft. Dus niet eng rock and roll. Hij kan een goeie plaat maken En ik heb wel hitsingles gehad, maar nooit een elpee die gigantisch goed verkocht. Ook "Stay With Me" niet" Reizen "Nee, dat klopt, ik heb nog nooit een tournee gedaan in Europa Wel veel televisie Maar als ik nu ga touren doe ik dat zeker ook in Europa. En niet alleen om de nieuwe elpee tc promoten, maar vooral omdat ik er erg veel zin in heb. De nieuwe elpee gaat "Per fect Timing" heten. Gelukkig heb ik mij nooit op een bepaalde stijl vastgelegd en kan ik meer dere kanten op" "Toch hoop ik dat deze plaat mij een eigen identiteit zal verstrek ken Ik verwacht dat die elpee eind mei zal worden uitgebracht. Eerst komt er nog een single met dezelfde naam als de elpee En daarna komt vanzelfsprekend de promotic. Veel reizen dus, maar daar ben ik gek op. Ik zou de hele wereld wei willen den. Meer daar kom je niet altijd aan toe. Laatst was ik m Tokio maar ik heb er alleen de studio en het ho tel gezien Zelfs geen wandeling van tien minuten Dat valt wel te gen. ja Ik kan niet ergens vast aarden, hoewel ik mij de laatste tijd meer en meer tot Engeland voel aangetrokken. Ik heb nooit veel geld verdiend in dit vak. maar als het gebeurt koop ik toch een leuk klein buitenhuisje op het Engelse platteland Voor later". Op hemelvaartsdag. 28 mei, het veertiende Lochem Festival. Aanvang 10.00 uur Het befaamde 'Dauwtrappers festival' heeft dit jaar een ij- zersterke bezetting, De orga nisator van dit oudste festival onder de grote vaderlandse popfestijnen, Joop Carlier, is er namelijk in geslaagd om bands als Mother's Finest en The Kinks aan tc trekken Het festival in de Achterhoek (op een terrein tussen de bos sen, vlak buiten Lochem, aan de weg naar Zutphen) wordt traditiegetrouw geopend door een Nederlandse band In dit geval is dat de nieuwe Gelderse formatie SST! Deze groep schijnt uitsluitend op te treden in een dorps kroeg ergens middenin de Achterhoek. De heren van SST!, onder anderen ex-Nor maal gitarist Ferdie Joly, zijn allemaal werkloos en schij nen maling te hebben aan pu bliciteit en roem. Dus geen grammofoonplaten en geen optreden buiten het dorp Het verhaal doet de ronde dat Joop Carlier pas na maanden zeuren de vier h- ren bereid vond om op zijn festival het spits af te bijten. Als dat niet exclusief is! Daarna bestijgt Joe Ely het po dium. Een in Nederland vrij onbekende ster, die te bock staat als Texas-rockcr Dat is geen country zoals wn die kennen van iemand als Kenny Rogers, maar meer de mu ziek van men* n all 1 lolly en Perkins, aldus Ely Wat wij dus rock and roll noemen. Na Ely is het de beurt aan Mot her's Finest. Deze rond zan geres Joyce Kennedy opge bouwde Amerikaanse band werd hier bekend met de dil- co-stampcr Piece of teh rock, maar is nu meer de richting van de ahrd rock opgegaan. Daarna is het 'shockabillen' ge blazen onder de ongetwijfeld bezielende leiding van de su per-vet kuiven Stray Cats. Verdere uitleg overbodig Hetzelfde geldt voor The Kinks. die hier kortgeleden nog drie concerten gaven. Dat Ray Davies en zijn maatjes sinds Lola niet stil hebben gezeten en nog veel meer fraais in huis hebben, zal dan eens te meer blijken Verdere concerten The Clash - 10 mei (Jaap Eden- hal, Amsterdam) 999 - 13 mei (Eland. Delft) - 15 mei (Paard van Troye, Den Haag) Jack Bruce and friends - 14 mei (Vredenburg, Utrecht) Adam and the Ants - 15 mei (Meervaart. Amsterdam) Herman Finkers - 15. 16 en 17 mei (De Kleine Komedie, Amsterdam) Nash the Slash - 23 mei (Doe len. Rotterdam) Ray Da

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 27