"Ik heb m'n emoties altijd goed onder controle gehouden" Den Haag krijgt ruimtetheater wmsssmm* Afwezige prins Claus opent NOS-syinposium De loopbaan van Philip 9Polygoon Bloemendal Wachten op Godot vorm eigentijdse vandaag... TV BUITENLAND toegelicht r/HÜ gmgmm WOENSDAG 15 APRIL 1981 PAGINA 5 AMSTERDAM (ANP) - Hoewel hij zelf niet aanwezig kon zijn heeft prins Claus via een groot beeldscherm toch het NOS-symposium over "nieuws op televisie en werkelijkheid" geopend, dat gisteren ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het televisiejournaal in het RAI- oj.nplex in Amsterdam werd gehouden. De prins vergeleek de televisie- nieuwsvoorziening met een kookexamen: een ieder moet een menu naar vrije keuze toebereiden, waarbij alleen de ingrediënten vaststaan. "Wie kan er dan nog ver- baasd zijn, dat de uiteindelij ke menu's zeer verschillend van smaak en soms ook van kwaliteit zijn?", aldus de prins. Volgens de prins hebben de makers van televisiepro gramma's een extra zware verantwoordelijkheid door de massaliteit van het door middel van het medium be reikte publiek en door de in dringendheid van de televi- Hoofdredacteur Ed van Wester- loo van het NOS-journaal stelde, dat de NOS via dit symposium een aanzet wil geven tot een dialoog tussen theorie en praktijk. Nieuwe technologische en maatschappelijke ontwikke lingen zullen leiden tot een explosieve uitbreiding van de binnenkomende en tot een hevige toename van de uitgaande nieuwsstroom. Het is de taak van de beleidsbe palers in Den Haag en Hilver sum ervoor te zorgen, dat dit in ons land zal kunnen blij ven geschieden los van in vloeden van de overheid en/ of de commercie, aldus Van Westerloo. DEN HAAG (GPD) - Als eerste plaats in Europa en in de komen de jaren zeer zeker als enige in ons land, zal Den Haag binnen afzienbare tijd dc beschikking krijgen over een ruimtetheater B en W hebben dinsdag een prin cipebesluit genomen om 14 mil joen gulden uit te trekken voor een ruimtetheater annex plane tarium. In een planetarium worden ver schijnselen aan de sterrenhemel realistisch weergegeven. Ge beurtenissen in het zonnestelsel en de Melkweg kunnen versneld en gedramatiseerd worden ge toond. In een ruimtetheater kan men films projecteren op de koe pel die ook voor de planetarium voorstelling dienst doet. De be zoeker is dan geen toeschouwer meer. maar een deelnemer; hij zit er letterlijk middenin, aldus de toelichting van het gemeentebe stuur. B en W benadrukken de recreatie ve en educatieve mogelijkheden van het ruimtetheater. ..waarvan alle lagen van de bevolking en al le leeftijdsgroepen kunnen profi teren". Beeld en woord zullen vooral door de totaalervaring in het geheugen gegrift blijven, zo wordt gesteld. Uit een studiereis naar de Verenig de Staten is het gemeentebe stuur gebleken dat ruimtcthea- ters een enorme belangstelling genieten. Om die reden is er een redelijke kans op een financieel sluitende explotaitie. Beter in ie der geval dan wanneer er alleen maar een nieuw Haags planeta rium zou worden gebouwd. Een toegangskaartje gaat ongeveer acht gulden kosten. In Amster dam en Rotterdam bestaan plan nen om een conventioneel plane tarium te bouwen Concurrentie Den Haag. dat voor het ruimtethea ter exclusiviteitsrechten voor heel Nederland tot 1986 heeft be dongen en voor wat de Randstad betreft tot 1989. verwacht daar geen concurrentie van. Integen deel. men denkt dat er juist een wervende werking zal uitgaan voor het ruimtetheater dat een veel breder repertoire krijgt. Het ruimtetheater annex planeta rium komt in de omgeving te staan van het Congresgebouw. De bouw moet gelijk opgaan met die van het Museum voor het On derwijs dat eveneens in die om geving zal verrijzen. „Het Koninklijk Bezoek aan de West". In kleur. Lange rijen voor de Cineac in Amsterdam. Poly goon prrresenteert... Wat bij bleef waren die blauwe luchten met een enkel wit wolkje, de ko ningin die met een hand aan haar hoed een wankele korjaal betreedt en die stem. Die meta len stem van Philip Bloemendal die het commentaar verzorg de. Philip is nu 62 jaar. Hoofdredac teur en sinds enkele dagen ook directeur van Polygoon. Die stem heeft hij nog altijd. Waar mee hij onder meer tegen Rob van den Dobbelsteen zei: „Ik had die stem. bij Profilti hadden ze een witte gorilla en in Neuren berg begon dat proces tegen de nazi-misdadigers. Nou weet ik wel, dat niemand het ooit van zijn leven in zijn kop zou halen om die drie feiten met elkaar in relatie te brengen, maar ik dank er dan toch mijn loopbaan aan" „Mijn makke is, dat die loopbaan van mij nogal merkwaardig op gang is gekomen. Maar wat ik dus wil zeggen is. dat die witte gorilla wel het begin was, maar die overste ook. Want die zei op een gege ven moment: „Aannemen die vent. Dat is de stem, die we zoeken". „Maar dat had dus niks met de film te maken. Dat was bij radio Her rijzend Nederland. In 1945. Die overste had het daar zo'n beetje voor het zeggen en die had vijj jaar naar de BBC geluisterd. En die man werd al helemaal ziek bij de gedachte dat we hier weer van die vooroorlogse nieuwslezers zouden krijgen. Met van die huil- lach-traan-stemmen. Ik bedoel, als koningin Juliana was beval len van een welgeschapen doch ter, dan werd dat jubelend voor gelezen, donderde er boven Kreta een Nederlandse vliegmachine naar beneden, dan leek het wel of die stem uit de grafkelder van de Nieuwe Kerk kwam". „Omdat mijn vrouw vond, dat ik zo'n mooie stem had voor de tele foon, heb ik gesolliciteerd. Met het idee van wat-kan-mij-ge beu ren. Moet je horen, ik was assis tent van de adjudant van de sous chef knoopjesinkoop bij een tex tielfirma in Amsterdam. En dat was niet een positie waarvan ik als kind nachtenlang, had ge droomd. Dat deed ik van nieuws lezer natuurlijk ook niet, maar geef toe. dat had tenminste nog gekund. „Maar goed, die overste vond dus, dat ik hem was. En ik dacht, zo Bloemendal, jij zit gebeiteld. Maar dat bleek toch een tikkie an ders te liggen. Het salaris bleek namelijk niet van zo'n omvang te wezen, dat ik me zomaar uit dat knoopjesimperium kon terug trekken. Met als gevolg, dat die brave Martin Stroomer elke dag om vijf over zes voor de deur van dat knoopjeskantoor stond om me per automobiel met een nood gang naar het Melkpad in Hilver sum te vervoeren". „Maar ja. wat betekende in die tijd nou helemaal een noodgang. Soms rende ik pas om een mi nuut voor zeven dat warme hok- kie in. Met de tekst, die ze me in de gauwigheid even in de hand hadden gedrukt". Commentaar „Mijn geluk is waarschijnlijk ge weest, dat er in Zdlochwamno- dralo vice niet elke dag een pok- kepestepidemie uitbrak. Want niet lang nadat ik bij Herrijzend Nederland was aangenomen, kwam de Wereldomroep en niet lang daarna Profilti. Dat was een filmmaatschappijtje in Den Haag. Of ik misschien in staat was commentaar te leveren bij een documentaire". „Nu twijfelde ik daar in al mijn jonkheid geen moment aan. maar je hebt documentaires en docu mentaires. En deze nu. ging toe vallig over een witte gorilla. Nou kan je wel zeggen: je bent jong en je wilt wat, maar wat moest ik met die gorilla. Een witte nog wel. Daarbij was dat dier ook nog de vlag die de lading moest dekke- „Dat zat zo. Blote borsten op een film, dat was in die tijd nog tien keer zo erg als 'Deep Throat' nu. Dat mocht niet. Dat was vies. Dat was aanstootgevend, die je je maar irf kon denken. Behalve na tuurlijk als het toevallig de bor sten betrof van een Zoeloe vrouw. Of een Papoea. Want dan was het etnologisch of etnogra fisch of weet ik veel wat voor een rotsmoes ze ervoor hadden be dacht... En daar mocht ik dus commentaar bij leveren". „Nou kan ik me uitstekend voor stellen, dat jij de verbinding niet ziet. Ik trouwens ook niet. Maar die stem bij die witte gorilla en die dansense Papoea-borsten, maakte blijkbaar toch zoveel in druk, dat ik voor de film ook de processen van Neurenberg moest becommentariëren. En dat deed ik blijkbaar zo goed. dat Anton Koolhaas er in de Groene Am sterdammer een lovend stukje over schreef'. „Mijn vrouw zegt altijd, dat ik be hoorlijk ambitieus ben. Zelf zie ik dat niet zo. Al kan je er natuurlijk niet omheen, dat ik bij Polygoon alles ben. Directeur, hoofdredac teur - ik geef toe, dat is onmoge lijk met elkaar te combineren, maar voor mij geldt dat niet - commentator en desnoods nog cutter ook. Cutter, dat is de man die de films monteert. Die eerst de helft of nog veel „Dat inspre ken van een film. daar moet je trouwens echt niet te hoog tegen aankijken. Niks aan. De een kan het, de ander kan het niet. En niet om arrogant te zijn, maar ik kan het. En goed ook. Zonder emo ties. Ik moet zeggen: ik heb me in het openbaar altijd prima onder controle kunnen houden. Als kind al". Grienen „Later is dat, denk ik, een automa tisme geworden. Niet lang gele den was ik in Auschwitz. Om er een documentaire te maken over het voormalige concentratie kamp. Samen met een camera man ben ik dat hele kamp door geweest. Alles gefilmd. Ook de gaskamer waar mijn moeder is gedood. Ik liep naar binnen en het deed me niets. Ik riep alleen maar: Hier filmen en dat filmen en dat niet vergeten... Tot ik vond. dat we genoeg hadden. En ook toen ik het commentaar in sprak voelde ik nog niets. Ik was gewoon bezig met mijn vak. Ik maakte een documentaire". „Tien dagen later ben ik toen naar de bioscoop gegaan. In Amers foort. Zag ik mijn eigen docu mentaire. In het donker heb ik toen van het begin tot het einde zitten grienen. Raar hé?" Polygoon: loopbaan dankzij metalen stem i 4 3) In the air tonight - Phil Collins: 5 8) Without your love - Ro ger Dal trey; 6 4) Shaddap you face - Joe Dolce; 7 9) One night affair - Spar- go; 8 (11) Mr. Sandman - Emmy- lou Harris; 9 (12) Jealous Guy - Roxy Music; 10 (13) Can you feel it - The Jacksons; 12 5) It's a love thing - The Whispers; 13 (16) You better you bet - The Who; 14 (23) Chanson d'amour BZN; 15 '24) Keeo on loving you - Reo Speed wagon; It (21 9 To 5 - Dolly Parton; 17 (10) Houtochdiekop - Din getje; 18 (18) Sailing - Christopher Cross; 19 (33) How 'bout us - Cham paign; 20 (--) Making your mind up Bucks Fizz; 21 (28) And love goes on - Earth, Wind and Fire; 22 (26) Ik heb 'n truck als m'n woning - Henk Wijn gaard; 23 (--) 't Is moeilijk bescheiden te blijven - Peter Blan ker; 24 (29) Morning dew - Long John Baldrey; 25 (15) Leila - Dolly Dots: 26 (14) Stars on 45 - Stars on 45; 27 (30) Het is een wonder - Linda Williams; 28 (39) Puntje d'rin puntje d'ruit - De Slijpers; 29 (17) Shine on - LTD; 30 (--) This ole house - Shakin Stevens; 31 (31) Marliese - Fischer Z; 32 (--) Then the music stopped - Pussycat; 33 (19) Schoolgirl - Steve For- bert; 34 (34) Seagull - Kayak; 35 (--) Midnight magic maniac - New Adventures; 36 (38) Marionette - Maribelle; 37 (37) There's a song - Saskia en Serge; 38 (--) Burn rubber - Gap Band; 39 (35) It's my turn - Diana Ross; 40 (20) All American girls - Sister Sledge. Je kunt je als toeschouwer (gister avond in een volledig uitver kocht Imperium-theater) toch nauwelijks los maken van datge ne dat Samuel Beckett oorspron kelijk met "Waiting For Godot" in 1952 heeft bedoeld. Ook zweeft het niet onverdienstelijke toneelbeeld van regisseur Peter Lintelo door je gedachten als je kijkt naar de min of meer vrije interpretatie van begeleidster (geen regisseuse!) Mirjam Jeun- homme van Beckett. Voor Mir jam is "De Noorderzon Vertrekt" een eindexamenproduktie, waar van beoordeler Wouter Stips van de Academie voor Expressie in middels een try-out heeft gezien. Pozzo wordt gespeeld door Paul de Groen, Vladimir-I door Jaap Spaans en Vladimir-II door Hu- bert v. d. Werf. Daarnaast spelen Frans Werter, Liesbeth Hopman en Leontine van den Bos geen onverdienstelijke rollen in deze wel zeer eigentijdse interpretatie van het geesteskind van Samuel Beckett. Een aantal toeschou wers heeft teleurgesteld het Im perium-theater achter zich gela ten, omdat men "er werkelijk niets van snapte". Anderen wa ren vol bewondering voor de durf, waarmee Mirjam Jeunhom- me en haar groep met "Waiting For Godot" hadden omgespron gen. (ADVERTENTIE) Volgens Mirjam liggen een groot aantal dingen vast, van waaruit een vorm van improvisatie (voor zoverre de "vaste" tekst dat ten minste nog toelaat) wordt ge pleegd. Wel heeft de groep dui delijk de afstandelijkheid weten te treffen tussen enerzijds Vladi mir en Estragon en anderzijds de wat tragische Pozzo en ^jn geest verwant. De herhaling van de tekst van Beckett, die ook in de voorstelling van gisteravond voor een belangrijk deel in z'n waarde werd gelaten, werkt eer der uitermate hinderlijk en irri tant dan bevrijdend en intrige rend. Mirjam Jeunhomme. hoe wel ze de hoofdlijnen van de dra matische ontwikkeling duidelijk in haar hoofd had en op papier had vastgelegd, heeft met "De Noorderzon'Vertrekt" een bruik baar alternatief aangereikt voor regisseurs, die zich nog eventu eel nó haar zullen aandienen Want "Wachten Op Godot" al gespeeld worden: nu en over honderd jaar nog. En het staat nu al vast, dat de grillige tekst van Samuel Beckett er borg voor staat, dat geen der opvoeringen een getrouwe kopie van een an dere kan zijn. Het stuk zal nog een aantal voor stellingen draaien op andere plaatsen in Leiden BERT KOEKEBAKKER NEDERLAND 1 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Jeugdjournaal (NOS) 18.36 Sesamstraat (NOS) 18.50 Staatsloterij (NOS) 18.55 Toeristische tips (NOS) 19.00 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 Uitzending van de PPR (PP) 20 00 - Cinivisie (NOS) 20.35 Te ver heen tv-film (NOS) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 Panomariek (NOS) 22.25 - Studio Sport (NOS) 23.25 - Journaal (NOS) 23.30 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND 2 18.27 Engels voor beginners, les 25 en 26 (TELEAC) 18.57 Journaal (NOS) 18.59 - Ik ga mijn eigen baan. (2) serie gesprekken (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON) 20.00 Journaal (NOS) 20.27 Film van het Koningin Juliana Fonds (SOCUTERA) 20.32 Verdwaald op het Binnenhof (VOO) 21.00 Hoofdfilm The Burglars (VOO) 22.35 Minispccial met Ramses Shaffy (VOO) 22.50 Veronica's agenda (VOO) 23.02 Afsluiting (VOO) DUITSE TV DUITSLAND I "20.00 Journ 20.15 Madchenjahrc speelfilm 21.45 Wetenschappelijk progr 22 30 Aktual. 23.00 Sport 24 00 Journ. (Region progr NDR 18.30 Aktual 18 I Kil 18.55 Mein Freund Winr.. serie 19.25 Region mag 19 49 Pro gr-overz. WDR 18 30 Die Eng. weihten von Eluisis, tv-serie 19.1; Aktual 19 45 Muzikaal nroer i DUITSLAND II f8.20 und die Tuba blast der Hu- ber. tv-serie 19.00 Journ 19 30 auto mag. 20.15 Econ mag 21 00 Aktual. 21.20 Vegas, tv-seric 22 05 Inform progr 22.10 filmrep 22.40 Die Ge- schichte der Susanna Margaretha Brandt, tv-spel 0.10 Journ DUITSLAND III WDR *18.00 Kleuterprogr. 18.30Cursus En gels 19 00 Natuurprogr 19 45 Jour nal 3 20 00 JOurn. 20 15 Gevar progr 21 45 Buit. rep. 22.15 Flu stern de Schatten (Chase a crooked sha duw), speelfilm. 23.40 Journ. BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.25 Tekenfilmserie. 18.30 Battles tar Galactica. tv serie 19 17 UK* duur derden I8J7 Morgen 18.41 Journ 20 10 Weerber 20 15 Arnold tv-serie. 20 40 Wacht tot hij opbelt tv-film. 22.00 Doe. sene. 22 50 Jour NET II V,n ISOO.olln 15 Zk- NET I 20 15 Vnjetijdsmag 21.15 Bneg a ..Te ver heen" is de titel van een door Yorkshire Television t digde tv-film die vanawnd (Nederland 1. 20.35 uur) wordt uitge zonden. Het verhaal, geschreven door de psychiater Laurence, heeft stress tot onderwerp. Roger Hay don. een veertiger met vrouw en kinderen, heeft net één promotie teveel gemaakt Zijn verant woordelijkheid is hem net te groot. Hij krijgt faalangsten en para noïde verschijnselen en tenslotte een hartaanval Jean-Paul Belmondo als juwelendief en Omar Sharif als corrupte politieman spelen kat en muis m de slunljesfilm "The Burglar die Veronica vanavond uitzendt. Alle acrobatische toeren, flair en charme van Belmondo, de vernuftige apparaatjes, aardige ideetjes en wilde ritten ten spijt blijft het scenario armetierig Het rammelt als één van die oude bussen waaraan Jean-Paul zich zo lenig vastklampt en dient er voornamelijk toe de afzonderlijke elementen aan elkaar te 'haken'. (Nederland 2, 21.00 uur). WOENSDAG 15 APRIL HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws NCRV 18 11 Hier en nu-woensdagmag 19.02 Btj de tijd NOS 19.30 Hobbyscoop. 20.20 Langs de lijn. sport en muziek. (10.38 Paard* km 2102 Mek hel oog op morgen. NCRV 00.02 Late date 1 02 Metropole Orkest. 1 30 Tussen 60 plus en 7(> min. 2.02 Nachtdienst (6 02 Kostganger- HILVERSUM II VARA 18 00 Brassband Mag RVU 18.30 Werk in de jaren 80 PP 18 50 Uit/ van de PM- V K 1'. R«»de Draad 20 00 VARA Klassiek (1): Radio Kamer Orkest Moderne muziek. 20.25 Het zout in de pap 21.10 VARA Klassiek (2) Pianoreci tal. 21.50 Vara Klassiek gramm ziek 22 30 Nws NOS 22 40 Open HILVERSUM 111 ieder heel uur nieuws NOS 18 03 De Avondspits met de Nat Hitpara de KRO 19.02 Rauhfaser 22.02 Roek-Tempel. 23 02 Walhalla DONDERDAG 16 APRIL HILVERSUM I 7.03 (S) Het levende woord 7 10 (S) Vandaag donderdag (8 03 Hier en nu. 8.25 In 't voorbijgaan 8 45 Over kopen gesproken) 9 03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont. 10 02 (S) Muziek by dc koffie li N(S)1Vrul fuurtje 12 40 <S) Midi., dienst 13 03 (S) lier en nu 13 20 (S) NCRV-Globaal 16 02 (Si Amuse- mentsmuz 16 30 (S) Rozegeur en HILVERSUM 11 AVRO 7 00 Nwi 7.20 AVRO Aktu eel en informatief (7 30. 8 00 en 8 30 Nws. 7.36 en 8 36 Avro's Radiojour naal) 9 Q| Gvmna- tiek MOUW 9 10 Waterstanden NOS 9 15 Werkbank AVRO 9.25 AVRO dite (9 30 Radiojournaal-nieuwsflits) 1100 Radio Lawaaipapagaai 11 10 Lichte grammofoonmuz. 11 30 Ra diojiiiirna.il in. :1ii II 12 AVRO-tema. 11 45 Regionaal, pro vinciale informatie RVU 11 56 De Islam OVERHEIDSVOORLICH TING 12 16 Uitzending voor de landbouw 12.26 Mededelingen voor land en tuinbouw 12 30 Nws 12 36 AVRO's Radiojournaal 13 00 Nws 13 11 Buuitenlnnd Spectrum 13 35 Per Saldo 14 00 Voor mij kan -ie wat 14 30 en 15 30 Radiojournaal 16 32 Lichte grammofoonmuz. 17.24 Me dedelingen 17 30 Nws 17 36 AVRO's Radiojournaal 17 55 Per Saldo HILVERSUM III NOS 7 02 (S) De havermouthsow 9 03 (S) Continue muz 11 03 (Si De Poldcrpopparade 12.03 (S) De Ne derlandstaiige Top Tien 13 03 (S) 50 Pop of een envelop 15 03 (S) TROS Top 50 NOS 18 03.SjDe Avondspits met de Nationale Hitparade HILVERSUM IV VARA 7 00 Nws 7.02 <S> Morgen rood 9 00 Nws 9 02 (S) Zo klonk het vroeger. 9 55 (S) Kamermuziek met blazers 11 10 (S) Amstrrdamsch Philharmonisch Orkest met piano 12 00 Nws 12 02 iS) Toegiften uit Studio I 13 05 Het zout in de pap 13 30 (S) Simon Boccancgra. opera van Verd. 14 00 Nws 15 55 (Sl Het zout in de pap 16 15 'Si Klassieke kamermuz TELEAC 17 36 Fotogra feren en filmen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5