Trijfel IB3H JFÏ Zolang iets te je zwijgt voorzichtig ALARM IN DE RODE BAAI KEQEÜ3 'Zwarten zijn uitgevonden' MAANDAG 13 APRIL 1981 Das Weib ..Was will das Weib?"-„Wat wil de vrouw?" zou Sigmund Freud. de Oostenrijkse zielvor- ser alias de grote Weense kwak zalver (om Nabokov even te cite ren) hebben verzucht, vlak voor dat hij het tijdelijke met het eeu wige verwisselde. Afgelopen vrijdagavond werd onder dit motto: „Was will dat Weib?" een hele manifestatie op poten gezet in Paradiso in Amsterdam, waar een twaalftal mannen van importantie (niet te ver- wi^er me4 -mvo tent ie J hun zegje zeiden over vrouwen in het algemeen ofm het bijzonder, en- of over feminisme en aanhan gend water. Na de mannen kreeg een panel van vijf vrouwen (Emma Brunt, Marijn de Koning. Hetty Blok. Elske ter Veld en Selma Leydes- dorff) drie kwartier de tijd voor „weerwerk". Ze waren echter al in een stief kwartiertje klaar. Net toen iedereen dacht dat de fase van opstartenachter de rug was zodat ze nu wel aan het echte vuurwerk tegen hun voor gangers zouden beginnen, stap ten zij alweer van het podium. Maar misschien was dat juist heel chique bedoeld... Niemand kwam intussen op het idee die vier laatste woorden van Sigmund Freud („Was will das Weib?") in twijfel te trek ken, ik ook niet. Als een van de twaalf sprekers had ik mij be perkt tot wat proza over vrou wen die ik 'n beetje ken (Janna, Anne), en net, dat als volgt luidde: Feminisme Door \ico Wat doen ze dan? Er moet toch iemand winnen? Zoiets absurds kan slechts een man i Het feminisme l n mooie spor- een korfbalmatch, met vieren twintig vrouwen. Een kijkspel ook, al moet je er van houwen, omdat iets aan hun spelopvat ting schort. Zij willen niet meer door de korf heen scoren! Dat is een vorm van afgedaan seksisme en daarom strijdig met het femi nisme: Het gaat om, eensgezind en met z'n allen, te huppelen en met een bal te ballen. En dat het spel dan wat on vruchtbaar blijft is juist heel goed. Dan wordt het niet verwijfd. Mijn bijdragen waren, in die omgeving .milieuvriendelijk ge noeg om mij te vrijwaren van boegeroep en verf gegooi, een voorrecht dat Leo Jacobs, direc teur van Radio Stad, niet te beurt viel, want tijdens zijn ti rade klommen twee jonge jon gens het podium op en begonnen hem met verf te besmeuren. Ik zat, met andere sprekers, bene den in een dranklokaal bij een luidspreker die aangesloten was op de zaal, we hoorden wel wat rumoer en boegeroep, maar waren toch allerminst voorbe reid op de scènes die volgde toen Leo Jacobs weer terugkwam van zijn sessie. Met een knette rende vloek smeet hij zijn glas bier tegen de grond, riep dat hij dat geen stijl vond, dat het zijn enige goeie broek was, enzo voort enzovoort. Wat was-ie kwaad! Voornamelijk, zei hij later, toen hij weer wat bedaard was („Ik ben nu eenmaal ie mand die zijn gevoelsleven niet onderdrukt", zei hij ongeveer) omdat hij geattakeerd was door jongens, en niet door vrouwen, „want die konden daar nog recht op doen gelden". Meer licht Dus ook via die verfsmijlerij kwamen we niet te weten ..was das Weib will wat niet de laat ste woorden van Freud waren, zoals iedereen op gezag van de organisatie heeft aangenomen. Om te beginnen dacht ik al dat Freud met die woorden geen al lesomvattend filosofisch vraag stuk aan de wereld wou nala ten, maar dat hij vermoedelijk vanaf zijn ster/bed een woor denwisseling van zijn huis houdster met de wasvrouw over een al dan niet betaalde reke ning had gehoord, waarna hij, toen zijn huishoudster weer te rugkwam in de slaapkamer, vroeg: „Was will das Weib?" Zo wordt van Goethe altijd ge zegd dat zijn laatste woorden, op 22 maart 1832, waren: „Mehr Licht!", wat ook altijd geïnter preteerd is als een bede om de mensheid meer helderheid over het bestaan te verschaffen. In werkelijkheid schijnt hij gezegd te hebben: „Macht doch den zweiten Fensterladen auch auf, damit mehr Licht hereinkom- Het ziet er nu naar u»t dat Freuds laatste woorden hele maal niet „Was will das Weib?" zijn geweest. In het boek „Fa mous last words", beroemde laatste woorden, wordt Freud niet genoemd, en zijn belang rijkste biograaf, Ernest Jones, vertelt over Freuds laatste uren, dat hij zijn laatste woorden aan Hamlet ontleende: „The Rest is Silence". De rest is zwijgen. Daarna viel Freud in slaap, hij werd weer wakker, besprak met zijn arts welke medicijnen hij zou nemen (uit welke conversa tie blijkbaar geen .famous last words" te destilleren waren), waarna hij ontsliep. Uit niets blijkt dus, dat hij zich in zijn laatste ogenblikken interesseer de voor wat de vrouw wil. LEIDEN - Verkrachting is een on derwerp dat vrouwen in toene mende mate bezighoudt. Het ge voel van machteloosheid en angst maakt plaats voor woede en verontwaardiging. Men laat zich niet meer vertellen dat ver krachting voortkomt uit een plotselinge seksuele nood die al leen door middel van een vrouw gelenigd kan worden. Het is niet een seksueel maar een geweldsmisdrijf, dat door het on persoonlijke karakter ervan ex tra vernederend is. In de vrij heidsoorlog van Bangladesj was verkrachting een bewuste oor logstrategie van West-Pakistan om het moreel van de Oost-Pa- kistaanse strijders te breken. Deze en andere overwegingen staan in het programmablad bij de voorstelling 'Zolang je zwijgt', afgelopen zaterdagavond ge speeld in het LAK. De produktie is gemaakt door een theater groep bestaande uit negen vrou wen en drie mannen en is be stemd voor een gemengd pu bliek. Omdat het onderwerp niet makkelijk is en kan grote emo ties losmaken heeft de groep in haar aanpak wat omtrekkende bewegingen gemaakt; zo direkt als verkrachting in het program- Schrijver Baldwin: AMSTERDAM (ANP) - "Het blan ke imperium is voorbij. De leer van de blanke superioriteit, die een leugen is, is geëxplodeerd. „Wij mensen moeten accepteren dat wij allemaal bij elkaar ho ren". Dit zei de zwarte Amerikaanse schrijver en voorvechter van de rechten der zwarten, James Baldwin, afgelopen zaterdag in Amsterdam als gastspreker op een bijeenkomst van het pen- centrum voor Nederland, de Ne derlandse afdeling van de inter nationale schrijversorganisatie pen. Baldwin sprak met afkeuring over wat wij noemde de westerse mo raal. Als aspect van die moraal noemde hij de mocden op zwar te kinderen in de Amerikaanse stad Atlanta. „Een kinderleven is niets, het leven van een man en een vrouw is niets", aldus de schrijver. Baldwin zei dat hij vroeger had ge loofd wat de blanken zeiden: „dat wij wild waren, zij be schaafd". Hij meent nu dat het fascisme om bepaalde redenen werd uitgevonden. Volgens Baldwin doet Nederland, dat naar zijn mening „niet zo blank is als het lijkt", hetzelfde met zwarten als Amerika deed. James Baldwin werd geboren in 1924 en is behalve romanschrij ver ook toneelschrijver. Hij pu bliceerde een aantal zeer belang rijke opstellen over het rassen vraagstuk. mablad wordt besproken, zo in- direkt wordt het in de voorstel ling benaderd. De struktuur is vrij los: in een groot aantal scènes tekent men de verhouding tussen mannen en vrouwen, de tegengestelde verwachtingen, de ontkennende reacties van zowel mannen als vrouwen op een verkrachting. De groep laat geen konkrete si tuaties zien van brute overweldi ging: zij geeft een beeld van de sfeer waarin verkrachting kan plaatsvinden: hanig gedrag van mannen, het niet willen zien en herkennen van afwerende geba ren, het achteraf goedpraten 'want ze had niets gezegd'; vrou wen die weigeren een taxi te ne men, maar angstig door de stra ten naar huis sluipen. Tussen deze scènes door ziet men een terugkerend fragment van een paar dat de tango danst, bij uitstek een seksuele dans, als ab- DEN HAAG In het Haagse Letterkundig Museum wordt mo menteel een tentoonstelling gehouden over de schrijver/dichter Jan Slauerhoff met als titel 'Slauerhoff en China'. Er wordt een indruk gegeven van de aantrekkingskracht die China op de schrijver uit oefende en de invloed van Chinese dichters op zijn werk. Daarnaast besteed de tentoonstelling ook aandacht aan de tijdge noten van Slauerhoff en het beeld van China in de westerse litera tuur. 'Slauerhoff en China' duurt tot en met 17 juli. Het Letterkundig Museum is geopend van maandag tot en met vrijdag van 13.00- 17.00 staktie van de man-vrouw ver houding. Het spel van de groep was goed: de mannen speelden voornamelijk typetjes, wat ze uit stekend deden zonder in karika turen te vervallen. De vrouwen waren meer betrokken bij het scheppen van een sfeerbeeld. Belichting en dekor sloten nauw aan bij het scheppen van een sfeerbeeld. Bij elkaar bewerkstelligde dit ech ter een esthetische afstand tot het onderwerp, die grote inle ving door het publiek verhinder de, maar ook niet leidde tot het innemen van een standpunt. Wellicht doordat de groep op een zo groot mogelijk publiek mikte, is zij in haar presentatie iets te terughoudend en voorzichtig ge weest. Maar gezien het moeilijke onderwerp mag men daar niet te zwaar aan tillen. JACQUELINE MAHIEU De belevenissen van Jommeke Agenda Leidse bioscopen LUXOR (121239) De sheriff maakt zich kwaad "dag 14 30. 19.00 en 21 15 uur, zo: 14.15, 16.30 en 21.15 uur. al CAMERA (124919):"The blue la goon". do en vrij, 19.00 en 21.15 uur. za. ma. di en woe. 14.30. 19 00 en 21 15 uur. zo 13.30. 19 00 en 21 15 uur. ,il Nachtvoorstelling "Le magnifique". vrij en za 23.30 uur. 16 jr. LIDO 1 (124130): Een vlucht regen wulpen". da 14.30. 19.00 en 21.15 uur. LIDO 3 (124130) The Blues bro thers", da: 14.30. 19.00 en 21 15 uur zo ook 16 45 uur. al. STUDIO (133210) Raging buil", da 19.00 en 21.15 uur. do en vrij ook 14 30 r. 16 jr. TRIANUN (123875) Superman 2 da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo 14 15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 12 ir REX (125414) "De pornomatrozen dag: 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo, 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 ji Nachtvoorstelling "Ik doe het graag": vrij en za 23.30 uur, 16 jr. Rijkmuseum van ueologie en Mineralo gie, Hooglandse Kerkgracht 17, t/m april, 'Planten van vroeger en nu', i.s.m. de Hortus Botanicus der Rijksuniversi teit. ma t/m vr van 10 tot 12 uur. 14 tot 17 pur. zo 14 tot 17 uur. Museum Boerhaave. 'Dr Auzoux'. ten toonstelling van anatomische modellen 1900, gemaakt van papior-maché. za.,zo. van 14.00 tot 18 00 u Kunstcentrum Lange Mare - Lange Mare 37. tentoonstelling schilderijen, et sen en houtdrukken van Kees Verhoe ven. tot 18 april, do van 19-21 uur, za van 12-17 uur LAK-foyer. Levendaal 150, expositie Roger Busschots-Monotypes, april, van 19.30 uur tot 20.30 uur Art Tea House De Oude Rijn. t/m 29 april, Hilbrand Bruyning en Liesbeth Lukaart, di t/m za van 10-18 uur, do van 19-21 uur en zo van 11-17 uur Bioscopen Alphen (Voor informatie tel. 01720-20800) EURO 1: "Aristocats". da 13 45 en 18 45. zo. 13.45. 1645 en 18 45. al Nachtvoorstelling: "Dressed to kill" EURO 2 "Dressed to kilK', do. za 13.30. 18.30 en 21 uur. zo t'rr 18 30 en 21 uur. 16 jr Nachtvoorstelling "Hi-riders", 24.00 uur. 16 jr. EURO 3 "Superman 2 da 18 30 en 21.15 uur, zo 13.15, 18 30 en 21 15 uur. 12 jr Nachtvoorstelling: "The Brink's za 24.00 uur, 16 jr. EURO 4 "De sheriff maakt zich kwaad" da 14.00. 19.00 en 21 30 ur zo ook 16.30 uur Nachtvoorstelling "In opperste exta- Bisocoop Voorschoten al. "Mon onclczo en ma 20.45 uur. di 20 15 uur. al Kindermatinee: "Dik Trom knapt het op" za en zo: 14.00 uur, wov 14 15 en 16.00 uur KONINGINNESOE P De koningin van dew Engel»*- toep it uitrr aard Quren Victoria Zet een «tukje magrrr kippepoulrt op met 1 li- wortel. Naadje laurier zout. «nuOe foelie en laat dit 2 uur trekken Zeef de bouillon en schep nu afkoeling het vet eraf Snyd het kip pevlee* van de botje» en len of gebruik er een M'-nu er drie (\jngr lepel' leldrl room Giet er ge luk bNtal I U Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Avond bezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeüng: vaders extra van 18 00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuur. Elisabethziekenhuib. Lei derdorp, 's maandags van 19 30-20.30 Kraamafdeling: dag van 11.15-12.00uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdcling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag tlm vrijdag 18J0-I8 45 uur Zaterdag en zondag Bezoek aan ernstige patiënten wanne*. - voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt t->vg.-staan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten v«-r-trekken Bezoektijden Kinderkltmek Dagelijks 15 00-15 45 uur 18 30-19 00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15 00 uur 18.30-19 00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 111130; 13 30-14 15 en 18 30-19 30 uur 3e klas 13 30-14 15 en 18 30-19 30 uur Kraamaf- deling 13 30-14.45 alleen voor echtgeno- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vbeg- verkeer van cn naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- tol (020-175000) (@udcYlLeuias. 13 april 1981 Honderd jaar geleden stond in de krant: Iti de laatste dagen begint het er te Katwijk wat fatsoenlij ker uit te zien en het pruttelen van vele ingezetenen neemt af in gelijke verhouding als de baan van den stoomtram meer en meer hare voltooiing nadert. Alles doet zien, t het einde der dagen van tijdelijke verwoes ting aangebroken is en dat Kat wijk weldra door ijzeren ban den aan Leiden zal zijn verbon den. De ijzeren brug over het additioneele kanaal nadert ha re voltooiing en zij ziet er. even als de geheele baan, zeer solide en doelmatig uit. De straten worden weder van steenen i de ondiepten in de glooiingen van den weg worden overal bijgewerkt Men spreekt er van. dat de stoomtram den 2den Mei voor het publiek zal worden geopend Het is te wen- schen dat velen alsdan ran de gelegenheid gebruik zullen ma ken om voor weinig geld zich op een aangename unjze naar Katwijk te verplaatsen, om door de frisse he. versterkende zeelucht en door het verblijf aan het prachtige strand en op de fraaie duinen, vtrsche krachten in te zamelen voor het zoo dikwijls lermoetende. drukke en afmattende leven tn de stad Vijftig jaar geleden in Dusseldorf is het proces begonnen tegen Peter Kürten. die terecht staat wegens reven pogingen tot moord, waarbij zijn slachtoffers, meest vrou- toen min of meer ernstige kwetsuren hebben opgeloopen, alsmede wegens negen moor den. Negen maanden heeft Kur- ten de stad Dusseldorf en omge ving in rep en roer gebracht, omdat men telkens voor nieuwe moorden beducht was De poli tie kreeg steeds weer versterk in- gen om het raadsel op te lossen en ontving tienduizend brieven met aanwijzingen, zonder dat dit echter de oplossing naderbij bracht Tenslotte kwam het toe val te hulp Een jonge vrouw, die door Kurten overvallen was, had een brief aan haar vriendin gericht, maar door verkeerde adresseering kwam deze britf in andere handen. Hierdoor kreeg de politie zood anige aanwijzingen, dat zij den dader op het spoor kwam De man werd in mei vorig jaar eindelijk gepakt Tijdens zijn verhoor heeft hij tal van beken tenissen afgelegd, maar van be rouw was niets te bespeuren DE BANDIETEN AZAR EN BAZAR SLEUREN DE ZAKKEN GESTOLEN CELD NAAR HET SAS MN DE BUNKER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 25