Schaefer moet ziin 1 1 huiswerk overdoen Een reuze prettige ervaring jHHÉpi J Zon doet muren tussen kerken wegsmelten.... Brief naar paus over herindeling van bisdom VRIJDAG 10 APRIL 1981 Nu de Amsterdamse wethouder van volks huisvesting Jan Schae- fer met een aantal geestverwanten een plan heeft ontworpen ter bestrijding van de woningnood, lijkt het er op dat het weer leuk wordt in Nederland. Immers:" We kunnen de steden redden van de ondergang, we kun nen betaalbare wonin gen bouwen, we kun nen de democratie voor uitholling behoe den, de werkloosheid kan omlaag en de in dustrie kan weer con currerend worden", zo is bij de presentatie van "Het plan voor de steden" gemeld. Een boek dat prachtig aansluit op de belang- rijkse verkiezingsslo gan van de PvdA: "Het moet anders; samen kunnen we dat". Dat is niet zo verwonderlijk. Het boek is vast en ze ker bedoeld als een uit werking van de volks huisvestingsparagraaf in het verkiezingspro gramma "Weerwerk" en kan als zodanig een rol spelen in de verkie zingsstrijd. Daar is niets op tegen en critici die zich afvragen waar om zo'n plan nu pas op tafel komt doen er goed aan het geheugen wat op te frissen. Van de PvdA kan veel worden gezegd, maar niet dat het daar op het gebied van de bestrijding van woningnood de afgelo pen jaren niet heeft ge bruist van de ideeën. Met name de twee staatssecre tarissen van volkshuisves ting uit het kabinet Den Uyl, Marcel van Dam en Jan Schaefer. konden de afgelo pen vier jaar gebruik maken It'm -- gijlltefflflJL- '-;ï^ ";I-j. -4 _M_JLf V/J- -B-m. van een knipkaart bij be vriende journalisten van Vrij Nederland en het Vrije Volk, om via hen de meeste wilde woning'oouwplannen wereld kundig te maken. Ook daar hoeft niet zo veel op tegen te zijn. Maar juist met het oog op de verkiezingen is het dienstig om het jongste plan van Schaefer nader te bekij ken tegen de achtergrond van de vraag wat de werkelij ke winst is. Om te beginnen kort de directe effecten voor de woning markt, de koopkracht en de werkloosheid, zoals de schrij vers die hebben aangegeven. Voor de woningmarkt: - 17.000 extra nieuwbouwwo ningen - 19.200 woningwetwoningen meer verbeterd dan nu moge lijk is. - 12.000 wooneenheden voor een- en tweepersoonshuis houdens extra Voor de koopkracht van de laagstbetaalden: - De huren van woningwetwo ningen gaan f200 omlaag. Voor de werkloosheid: - werk voor tenminste 30.000 mensen Aan ambities ontbreekt het de heren niet. Inhoudelijk zal het door specialisten op het gebied van volkshuisvesting ongetwijfeld als een schitte rend plan worden herkend. Economen daarentegen zullen er veel minder tevreden mee zijn. Voor hen is de vraag be langrijk waar het geld van daan moet komen om na af loop de rekeningen mee te betalen. Schaefer c.s. hebben het plan daartoe ter lezing aangebo den aan de Stichting voor Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amster dam. Medewerkers van die stichting hebben vervolgens vier mogelijkheden aangege ven om de zaak te fïnancie- - loon- en inkomstenbelasting verhogen, afgewenteld op de lonen en prijzen - loon- en inkomstenbelasting verhogen, zonder deze af te wentelen. - monetair financieren (het drukken van bankbiljetten) - lenen bij institutionele beleg gers (dat zyn banken, pen sioenfondsen en verzeke ringsmaatschappijen). Met die vier mogelijkheden is men opnieuw aan het reke nen geslagen en dat heeft tot de conclusie geleid dat de eerste twee een extra werk loosheid van respectievelijk 30.000 en 20.000 mensen ople veren. maar de laatste twee 30.000 mensen extra aan het werk houden. De keuze, dat zal duidelijk zijn. is tussen monetair financie ren of lenen. Hoewel de schrijvers van het boek met name de laatste mogelijkheid willen hanteren, is het toch zaak om de Amsterdamse re- kenarij rond het derde alter natief nog eens te bezien. Voor het berekenen van effec ten van bepaalde maatrege len, staat economen een breed scala van modellen ten dienste. Welk model in Am sterdam is gehanteerd is mij onbekend, maar het is hoogst twijfelachtig of de financie ring van welk plan dan ook door de geldhoeveelheid kunstmatig te laten toene men zoveel extra banen "kan opleveren. Immers: monetai re financiering brengt geld in omloop waar geen produktie (door arbeid of door vermo gen) tegenover staat. Geld dut niet is verdiend. Dat pro ces. zo weet iedere c levert inflatie op en inflatie heeft uiteindelijk en zeker zo als de zaken er nu voor staan werkloosheid tot gevolg. De samenstellers kozen waar schijnlijk om die reden voor lenen bij beleggers. In de bouw gaat per jaar 20 mil jard om. Volgens Schaefer moet daar drie miljard boven op. De beleggers, waar de planmakers willen aanklop pen, beheren een pensioen kapitaal van 200 miljard. Dat bedrag ligt niet in een kluis, maar is in zijn geheel belegd. Wat Schaefer vraagt is: beleg wat meer in woningen en doet dat tegen een wat lagere, "sociale" rente. Op het oog klinkt dat allemaal heel redelijk. Pensioenfond sen beheren geld van een groot deel van de Nederlan ders. ze hebben een maat schappelijke functie, en in het verlengde van die functie is een besluit om bij te dra gen aan de oplossing van een maatschappelijk probleem als woningnood, een heel lo gisch besluit. Toch is het plan met de beste wil van de wereld niet uit te zonder in andere sec toren van het Nederlands be drijfsleven grote schade aan te richten Het Algemeen Burgehjk Pensioenfonds, de grootste van Nederland, is door mensen als Schaefer in het verleden al herhaaldelijk verzocht om over de brug te komen. Dit fonds nu belegt niets van zijn geld in het bui tenland. om de simpele reden dat dat niet is toegestaan Dat betekent dat al het geld dat het ABP extra in woning bouw steekt, niet ergens an ders in Nederland kan wor den belegd. Bijvoorbeeld niet bij de overheid, die het ABP heel goed kent als inschrijver op staatsleningen. Zo bezien dicht het plan Schaefer het gat van de woningbouw, maar wordt elders weer een nieuw gat geschapen. Dertig duizend banen in de bouw meer, maar vermoedelijk evenzovele banen elders weg. En dat geldt niet alleen voor het ABP. veel andere pen sioenfondsen beleggen hun centjes evenmin in het bui tenland, maar hier Bekijken we de cijfers: dan blijkt dat van de 187 miljard die de fondsen eind '79 be heerden, 64 miljard berust onder het ABP. 71 miljard bij particuliere fondsen en 52 miljard bij levensverzeke ringsmaatschappijen Van al dat geld is niet meer dan 4.6 miljard in het buitenland be legd. Welnu, gesteld al dat dat op korte termijn mogelijk is die 4.6 miljard, hiernaar toe te halen (het enige dat min of meer straffeloos zou kunnen. Dan krijgen de buren de na righeid en niet wy). gesteld dat dat kan, dan nog zijn er problemen. Schaefer zou kunnen zeggen: ik heb aan dat geld genoeg, want ik heb maar dne miljard nodig. Maar by nader be schouwing is dat helemaal niet genoeg, want hij moet die drie miljard vier jaar lang hebben, om het einddoel te bereiken Uit voorgaande gegevens kan duidelijk worden dat extra geld voor de woningbouw wat de beleggers betreft, al leen maar kar. komen van de particuliere beleggers en het bedrijfsleven (verzekerings maatschappijen). De finacie- nng door verzekeringsmaat schappijen tegen sociale ren te is echter ondenkbaar. Het economisch motief dat voor deze maatschappijen richts noer is. leidt er toe dat een verminderde opbrengst uit belegging alleen op te vangen is via een premieverhoging Door te berekenen aan de consument wel te verstaan. Die laatste zit daar uiteraard niet op te wachten Woningnood en werkloosheid in éen klap bestryden Het klink te mooi om waar te zijn. Het is het ook. in elk geval als het volgens Schaefers plan gebeurt Wat Schaefer met zijn boek wèl kan bereiken is dat bijvoorbeeld bij het ABP een discussie op gang komt die op een wat langere ter mijn een koerswijziging ten gunste van sociale woning bouw oplevert. Zo'n wijzi ging op termijn kan zonder al te veel nadeel zijn beslag krij gen. zeker als die bijvoor beeld tot stand komt in een periode dat het beroep van de overheid op de kapitaalmarkt door werkelyke matiging is afgenomen Voorlopig is dat niet aan de or de, zal Schaefer zyn huis werk over moeten doenen kan zyn plan worden <>pge borgen in de kast. naast al die andere PvdA-plannen waar geen gezonde financiële basis voor te vinden bleek. Aan de zonnige Spaanse kusten, waar duizenden landge noten kou, natheid en mist ontvlucht - 'overwinte ren" en hun vakantie doorbrengen, komen Nederlandse protestanten van allerlei soort "'heel gewoon" samen in één kerkdienst. En daarbij doet zich geen enkel pro bleem voor. Dominees van alle mogelijke kerken gaan erin voor. De kerkgangers reageren over het algemeen zelfs heel enthousiast. De eerste ruzie moet nog komen, maar die is erg onwaarschijnlijk. Een medewerker van het blad "Ak sent" - een maandelijkse uitga ve onder verantwoordelijkheid van de hoofdlegerpredikant - heeft het kerkelijke leven aan de Spaanse costa's eens van nabij bekeken, en hij komt tot de con clusie dat er van zulke positieve buitenlandse ervaringen op den duur toch een stimulans kan uit gaan om elkaar in eigen land ook met wat meer begrip te bejege nen. "Het is toch wel vreemd dat een Nederlander eerst naar een vakantieland moet om tot die ontdekking te komen. Maar het zou weieens heilzaam kunnen zijn voor het langzaamaan ver dwijnen van allerlei kerkelijk ge kissebis dat ons land al zo lang kenmerkt. Onder elkaar Natuurlijk speelt, volgens de schrijver in "Aksent", het sociale contact in den vreemde een be langrijke rol. Bij gebrek aan con versatie met de plaatselijke be volking - waar enige kennis van de Spaanse taal ten enenmale on voldoende is om van het regiona le dialect ook maar iets te ver staan - schudden de Nederlan ders de vaderlandse afstandelijk heid góuw van zich af. Met land genoten voelen zij zich weer enigszins "onder elkaar". Als er problemen komen, kan je nog eens om raad vragen En pro blemen doen zich vooral bij een langer verblijf, met name onder oudere overwinteraars, vry re gelmatig voor. Maar er is méér om elkaar te aan vaarden. In Nederland zelf be kijk je anderen, veelal uit histo risch gegroeide tegenstellingen, nogal argwanend. Een Nederlan der is ook snel overtuigd van ei gen gelijk. De ander zit er altijd goed naast. "Wie in Spanje naar een protes tantse kerkdienst wil. komt tot de ontdekking dat die kerkmuren zó niet bestaan. Het is alsof ze door de zon zijn weggesmolten. Met die anderen kun je ineens prima opschieten. Dat is een reuze pret tige ervaring". Vertelde een man uit Rotterdam. Trekpleister tan hen de kerk Neder- Dat samengaan van pre over de grenzen is blij! een trekpleister voor m de kerk in eigen land gezien houden Velen vinden daar de weg na. terug. "Die muurtjes i land benauwden mij", zei een 20- jarige jongeman die in Spanje in de horeca-sector werkt. "Ik zat wat in moeilijkheden met drugs en zo. Ze proberen je dan echt te helpen. Over een paar maanden moet ik naar Nederland terug Nou, dan zal ik deze kerk wel missen. Ik zou niet weten bij wel ke club ik me daar moet aanslui ten". In de luchtmacht-gemeenten in West-Duitsland bijvoorbeeld doen Nederlanders dezelfde er varingen op. Het is dus niet al leen de felle zon die de traditio nele scheidingen doet wegsmel ten. Aanvankelijk was het wen nen in Duitsland zo met z'n al len in één dienst, maar het ging na dat aftastende begin toch vrij snel. Menig militair die uit Duits land is teruggekomen zit nu in ei gen land weer vreemd tegen de oude scheidsmuren tussen ker ken aan te kijken. Want verónde ren doet er in Nederland hoege naamd niets. Toch zullen dergelijke ervaringen hun uitwerking niet missen. Ak sent: "Duizenden landgenoten doen de onuitwisbare indruk op dat het zeer goed mogelijk is om als protestanten van vele kerken samen te gaan. Zónder dat zij het gevoel hebben, principieel water in de wijn te moeten doen". Lesje Een lesje mag hieruit wel weer worden geleerd. Als wij die hoog geprezen kerkelij ke apartheid - met haar huidige tendens van verscherpte verket tering - nu eindelijk eens meer als schuld dan als zégen gingen zien. dan zou er al veel gewonnen zijn. Massa's Nederlanders voelen zich nog zo happy in hun eigen kerke lijke en godsdienstige wereldje dat ze niet de minste moeite wil len doen om anderen wat meer te leren kennen Ordinaire gemak zucht speelt hier ook in mee. Wij kunnen ons de "luxe" van onze kerkelijke burchten nog altijd vrolijk veroorloven. Denken we. Immers, de omstandigheden afgezien van de voortsnellende onkerkelijkheid - leggen ons geen strobreed in de weg. En waarom zouden we de ons ge gunde vrijheid ook niet daórvoor gebruiken? De gedachte aan "misbruik" van die vrijheid komt nauwelijks op. De kerkelijke spraakmakers en veelschrijvers vinden het wel goed zo. Met kwasi-diepzinnige dogmatische en theologische re deringen worden onderlinge ver schillen vaak tot explosieve om vang opgeblazen en de meest ab surde afscheidingen vroom goedgepraat. Zij maken wel uit, hoe de goegemeente over ande ren moet oordelen. Totdat die goegemeente onder ge heel andere omstandigheden, zo als aan de zonovergoten kusten ver ran huis. over muren heen gaat kijken. Dan worden de men sen anders Zij ontmoeten ineens mede gelovigen De zelfverzvkcr. deen alleswetende stem van het instituut" is weggevallen En ook de knusheid van het gesloten kringetje. "Een i S. J DE GROOT Ongenoegen. Priesters en pasto rale werkers en werksters in het bisdom Oen Bosch gaan de paus een brief schrijven om hun on genoegen te uiten over plannen tot herindeling van het bisdom. Ze zijn tegen dit voornemen om dat zoiets, volgens hen, ingaat tegen een kerkopvatting van "mondigheid van gelovigen", zoals die na het tweede Vati caanse concilie in ons land is ge groeid. der te praten, zien in het plan voor herindeling do.druppel die de emmer van teleurstellingen doet overlopen. Het is de bedoeling, dat over de huidige toestand in de Neder landse Rooms-Katholieke Kerk ook met de vertegenwoordigers van priesters en pastorale werkers uit andere bisdommen wordt gesproken, en vervolgens nog met alle bisschoppen Op 6 mei zal het ontwerp van de brief aan de paus worden besproken. Bisschop Bluysscn heeft een nota aangekondigd met voornamelijk zakelijke argumenten tegen her indeling Beroepen. Hervormde Kerk be roepen te Hervcld (Geld kandi daat D Jansen Lunteren. aange nomen het beroep door de syno de tot legerpredikant kandidaat J van Eek Lexmond Gerefor meerde Kerken Vrijgemaakt: beroepen te Assen Zuid H. J. Boiten Bedum Christelijke Ge reformeerde Kerken: beroepen te Huizen J. Westerink Urk. Overleden: J Verhagen (51). chef-secretaris van het Leger des Hcils in Nederland, ds J. van der Velden (69) te Mijdrecht (was van 1968 tot 1977 hervormd predi kant te Lisse). Parijs Tienduizend van de bijna twee miljoen rooms-katholiekcn van Parijs hebben hun aartsbisschop geschreven hoe naar hun mening de kerk eruit moet zien. Zy ga ven hiermee hun antwoord op een vraag van kardinaal Martv voordat hij begin dit jaar als aartsbisschop aftrad. De voornaamste wens van de Panj- zenaars is. dat de kerk dichter by de maatschappclyke werkelijk heid komt te staan maar tegelyk meer "spiritueel" (van veel geest getuigend» wordt Ze moet naar buiten treden in grote bijeen komsten, maar de parochies moeten zo klein mogelyke een heden zyn waar men elkaar kent Een sterk accent leggen de ant- woordgevers op de aandacht voor de arbeiders en do buiten landse werknemers Pas daarna komen de grote stadskwalen zo als de anonimiteit, de eenzaam heid en het isolement. De aarts bisschop zelf moet een krachtige persoonlijkheid zyn. maar wel boven de partyen staan Veel Panjrcnaars hebben moeite ■Ml dlitariImIm inifiin- gen. Er is kritiek op de moderne IMtrca II Ml. II kctfwrt nor. eens dat het gregoriaans niet meer dc voornaamste plaats heeft. Ouders wensen, dat pries ters het godsdienstonderricht weer krachtig ter hand nemen. I^ken worden in dat opzicht zeer kritisch bekeken. Polarisatie wyzen de katholieke Paryzenaars af Progressief en conservatief moeten toenadering zoeken. Bron van zorg is dat de jeugd de kerk voor gezien houdt en dat de vrouw in de kerk niet aan bod komt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 17