"Martelaar ben ik niet, maar gewoon 'n democraat' Ruimhartig zijn bij gebruik oude kerken Interview Leidse soldaat Aad Wijsman weigert kernwapentaken en riskeert celstraf VRIJDAG 27 MAART 1981 VARIA PAGINA 17 Sjak Jansen Wat gebeurt er wanneer je het gebruik van kernwapens niet met je geweten kunt rij men en je zodoende in het leger weigert kernwapentaken te vervullen? Leidenaar Aad Wijsman, gelegerd in 't Harde, pro beerde dat verleden week uit en kreeg prompt de marechaussee op z'n dak. Bin nenkort moet Aad zich voor de krijgsraad verantwoorden. Zijn zegje heeft hij ech ter al klaar. Tegenover ons vertelde hij het naadje van de kous. t' HARDE Zes weken voorwaardelijke celstraf hangen Aad Wijsman boven het hoofd, nu deze 27-jarige dienstplichtig militair uit Leiden heeft geweigerd deel te nemen aan de site—wacht: de wachtdienst in 't Harde waarbij soldaten een ter rein bewaken, waar mogelijk kernwapens liggen opgeslagen. Aad Wijsman, gelegerd bij de artillerie in 't Harde en lid van het krijgstuchtondermij- nende comité 'Soldaten te gen kernwapens', wil niks te maken hebben met kernwa pens. Hij wijst ze resoluut af omdat ze volgens hem geen verdedigingswapens zijn en slechts onnodig menselijk leed veroorzaken. „Het gebruik van kernwapens is niet beheersbaar", aldus Aad, „de gevolgen ervan voor milieu en nageslacht zijn niet te overzien. Kijk maar naar Hirosjima en Nagasaki, waar in 1945 de atoombom werd gegooid. Nóg sterven daar mensen tengevolge van de toen vrijgekomen radio—ac tieve straling." Dreiging Niet alleen het gebruik van kernwapens is voor Aad Wijs man volstrekt onaanvaard baar, ook de opslag ervan. „Daar kun je geen onder scheid tussen maken", vindt hij. „De opslag ervan is een te groot gevaar voor de veilig heid van de mens. Hoe goed de beveiliging ook is, ze kan nooit helemaal waterdicht zijn." „Eventuele kwaadwilligen kunnen op een ontoelaatbare manier mensen gijzelen, chanteren of vermoorden. En een kleine menselijke fout kan tot verwoesting van de mens leiden. Om onder die dreiging te moeten leven is ondraaglijk", zo oordeelt de chemicus uit Leiden. aad Wijsman: „Niet mijn ge weten moet ter discussie staan, maar het geweten van de maat schappij. die plaats biedt aan dat leger". (Foto Jan Drost). Zijn geweten spreekt op dat punt heel sterk. Dus zou je verwachten dat Aad de dans ontsprong door een beroep te doen op de wet Gewetensbe zwaren. Maar daar zag de Lei denaar van af, omdat hij het anti-militaristisch stand punt huldigt dat niet het ge weten van de dienstweige raar ter discussie moet staan, maar het geweten van de maatschappij, die plaats biedt aan dat leger. Gevang Reeds in augustus i rig jaar had Aad daarover een gesprek met zijn comman dant. Daarin vertelde hij hem zijn standpunt en pleitte hij toen overplaatsing naar een paraat onderdeel ter sprake kwam - bewust voor een on derdeel, dat niet met kernwa pens werkt. Echter: aan de site-wacht moet ieder onderdeel gelo ven. Daar is normaliter geen ontkomen aan. Zodoende sprak de commandant pre cies een week geleden tot de Leidenaar: „Wijsman, ik geef je bevel op site—wacht te gaan". Aad weigerde echter. tot drie keer toe, en daarmee was de zevende site—wacht- weigering een feit. De zes soldaten, die Aad Wijs man in zijn daad voorgingen, hebben dat moeten bekopen met zes weken voorwaarde lijk of wisten hun straf te ont lopen door een beroep te doen op de wet Gewetensbe zwaren. Eén van hen. Ad Hoogerwerf, werd in den be ginne zelfs in het gevang te Nieuwersluis gestopt. Krijgsraad Aad Wijsman, actief lid van de vereniging voor dienstpucn- tige militairen (WDM), ver wacht dat hij over een week of drie moet verschijnen voor de krijgsraad. De VVDM zal hem trouwens alle mogelijke ondersteuning geven. De sol- datenvakbond vindt dat mili tairen het recht moeten heb ben om kernwapentaken te weigeren. De oplossing die defensieminister De Geus daarvoor aandraagt („Alle atoomweigeraars het leger uit"), wijst de WDM af. „Niet de soldaten moeten worden aangepakt, maar de kernwapens", zo meent de WDM. Aad Wijsman overigens reKeni op vrijspraak. „Dat vind ik niet meer dan de plicht van het gerechtshof. Ik hoop maar dat het begrip kan op brengen voor het feit dat ik mijn uitgesproken mening al vroeg heb verkondigd en dat ik intensief en doelbewust aan de discussie over kern wapens heb deelgenomen." Ondemocratisch De Leidse soldaat zegt deze principiële discussie over het gebruik van kernwapens („Een eerly ke zaak") te zullen uitvechten tot aan de Hoge Raad „Begrip voor myn standpunt is er wel. Hier in 't Harde zelfs in ruime mate" aldus Aad Wijsman. „Trouwens", zegt hij, „volgens opiniepeilingen is de meer derheid van de Nederlandse bevolking tegen kernwa pens." Daarom beschouwt hij het als een ondemocratisch bevel om dat terrein in 't Harde, waar mogelijk kernwapens liggen opgeslagen, te bewa ken. Nutteloos In dat kader vraagt Aad zich trouwens een aantal dingen af. „Stél je met het eventueel bewaken van een atoombom niet een volgende generatie in staat die bom later wel te gebruiken? En ben je dan niet mede verantwoordelijk daarvoor? Is er een garantie dat die kernwapens niet zul len worden gebruikt? Zoja, waarom zijn ze er dan? Waar om is mijn bewaking dan geen nutteloze zaak?" „Als je de psyche van de mens bestudeert", aldus Aad. „kun je helaas niet garanderen dat een persoon die vandaag recht bij zinnen is. dat mor gen ook nog is." Aad Wijsman („Ik denk niet in Oost—West termen, maar in termen van duiven en havik ken") zegt zich mede verant woordelijk te voelen voor de veiligheid van Nederland. En vanuit dat gevoel zal hy even tuele volgende kernwapenta ken evenzogoed weigeren, ook al beseft hy dat de voor waardelijke celstraf van zes weken, waartoe z'n voorgan gers werden veroordeeld, dan zal worden omgezet in een onvoorwaardelijke. Martelaar Hij beaamt trouwens dat zes weken voorwaardelijk niet bepaald een onoverkomelijk groot ofTer is. „Maar toch: je krijgt een strafblad... Al ge loof ik dat zulks, voor de baantjes die ik ambieer, eer der in m'n voordeel zal uit pakken dan in m'n nadeel." Gevraagd of hy ook zou weige ren wanneer er zes maanden onvoorwaardelijk op zou staan, antwoordt Aad Wys- man na lang nadenken en welgeteld vier diepe zuchten: Toch weigeren. Ja... Ik ge loof namelijk dat, als je er zes maanden voor de cel indraait, je dan niet de martelaar bent maar gewoon de democraat." Ds. H. R. Blankesteijn: "in de leer bij onze vaderen../ "Voor de instandhouding van oude kerken en niet alleen voor de restauratie zijn de staat, de burgerlijke ge meente en de bevolking mee verantwoordelijk. Zij ontle nen daaraan''een recht op medegebruik". Dat is een van de tien stellingen die ds. H. R. Blankesteijn, studiese cretaris van de Professor dr. G. van der Leeuw-stichting in Am sterdam, heeft geformuleerd voor de algemene vergadering van de Vereniging van Kerk voogdijen (op 25 april in Utrecht). In die vergadering staat de vraag centraal, hoe oude ker ken in deze tijd gebruikt kunnen worden, behalve dan voor kerk diensten. De Hervormde Kerk in ons land bezit vele honderden historische kerkgebouwen, waarvan het on derhoud steeds zwaarder op de kerkbegrotingen drukt. Restau raties worden door gebrek aan geld, zowel bij de kerk als bij de overheid, vaak op de lange baan geschoven, met het gevolg dat de toestand van de gebouwen voort durend achteruit gaat en de kos ten van herstel als het er einde lijk van komt haast niet meer zyn op te brengen Maar gelukkig wordt er in ons land nog steeds driftig gerestaureerd, waarbij de kerkgebouwen in ver gelijking met de talloze andere objecten zeker niet ongunstig af steken. Paar uur Voor gerestaureerde kerken zijn twee vragen erg belangrijk: gaat de overheid meebetalen aan hun onderhoud en wat kun je met zo'n gebouw zoal doen? Immers, als restauraties zulke kapitale sommen vergen, is het dan nog verantwoord, zo'n monument een paar uur in de week alleen voor kerkelijke doeleinden te ge bruiken? Over die vraag en over de moge lijkheden van veelsoortig ge bruik gaan de kerkvoogdijen zich straks dus beraden. Zij heb ben er direct belang bij, omdat zij verantwoordelijk zijn voor het beheer van de kerkelijke goede ren en voor de besteding van de bijdragen der kerkleden. Een andere stelling van ds. Blan kesteijn is dat de kerk een grote mate van ruimhartigheidpast als het gaat over de vraag wat er buiten de zondagse eredienst in een oud kerkgebouw kan gebeu ren. "We kunnen in dat opzicht veel leren van de man ier waarop onze voorouders in de 16de en 17- de eeuw met hun kerken omgin gen". Kerken waren toen centra van gemeenschapsleven. Trouwens, eenzelfde ruimhartig heid past bij de vraag, wat er tij dens de kerkdienst kan en mag. "Ook daarvoor kunnen we in de leer bij onze vaderen", poneert Blankesteijn. Komt het tot een gezamenlijke be heersvorm, dan zal de kerkelijke gemeente zich wel moeten verze keren van een permanente toe gankelijkheid en een permanent gebruiksrecht voor een deel van het gebouw, bijvoorbeeld het koor van de kerk of een kapel. In een volgende stelling vraagt de studiesecretaris van de Van der Leeuw-stichting - dan minder ruimhartig - aandacht voor be paalde spanningen die het mede gebruik van oude kerken kan op roepen. Bijvoorbeeld een mede gebruik door de overheid. "De gemeente van Christus is van na ture maatschappijkritisch en kan dus in bepaalde kwesties dwars op het overheidsbeleid komen te staan". Blankesteijn ziet ook in een grote re aandacht voor het toerisme een mogelijkheid om historische kerken meer in de samenleving te laten functioneren. Wat dat be treft zou de kerk meer dan tot nu toe aan "public relations" kun nen doen. Onbehagen Volgens Blankesteijn worden ou de kerkgebouwen ini de toe komst belangrijker, omdat het moderne ker- Voor een vertegenwoordiger van een stichting die zo'n duidelijke invloed heeft gehad op de kerk bouw in ons land na 1945 is dat een merkwaardige stelling. Hoe veel kerkbouwplannen heeft de Van der Leeuw-stichting in de loop der jaren niet op hun archi tectonische. liturgische en ge meentelijke kwaliteiten beoor deeld. Zeker in de steden, waar men ook naar de meer "huiselijke", klein schalige wijkkerk-om-de-hoek kan gaan. zijn met name oude, vaak veel te grote kerken niet meer in trek. De afstanden tus sen de wijken en het centrum zijn ook te groot geworden. Het bezoek aan de centrumkerken heeft veelal een dieptepunt be reikt, uitzonderingen daargela ten. Deze oude kerken mogen indruk wekkend zijn en de herinnering bewaren aan wat het kerkelijke leven vroeger is geweest, voor het tegenwoordige gemeente werk zijn ze nauwelijks bruik baar meer. Waarmee niet gezegd is, dat ze voor het stadsleven in het algemeen geen betekenis meer kunnen hebben. Sommige "moderne" kerken vol doen ook niet aan de eisen, maar dat is nog te verhelpen. Zonder historische bezwaren kunnen ze aan de behoeften worden aange past, wat dan ook veelvuldig ge beurt. In zijn slotstelling vraagt ds. Blankesteijn zich af, of grote kerken in de wintermaanden wel open moeten blijven. Dat geldt zowel voor kerkdiensten als voor andere activiteiten. "Verwarming verslindt giganti sche sommen. Bovendien is de daarmee gegeven verkwisting van energie nauwelijks te ver antwoorden". De algemene vergadering van kerkvoogdyen 25 april in het congrescentrum van de Jaar beurs in Utrecht - mag zeker een levendige gedachtenwisse- ling hierover tegemoet zien. Er is na de inleiding van Blankesteijn een forum, waarvoor naast de spreker de volgende personen zyn uitgenodigd: ir. J. van der Graaf, secretaris van de Gerefor meerde Bond in de Hervormde Kerk. mr. B. Plomp, tweede voorzitter van de Vereniging van Kerkvoogdyen en voorzitter van het Leidse college van kerkvoog den. en dr R. Steensma. weten schappelijk hoofdmedewerker aan de Groningse universiteit. S J. de Groot De Amsterdamse studentenpre dikant P. Bijlefeld (hervormd) is benoemd tot secretaris-binnen land van de Nederlandse Zen dingsraad Hy volgt ds. A. Rig- ters op die vorig jaar met pen sioen ging. Ds. Bijlefeld. zoon van een zendingspredikant, werkte eerst in Hoog karspel. Daarna werd hy studentenpredi kant. Hervormde Kerk: beroepen te Kralinftn G C. de Kruyf Rijnsa- terwoude, te Hemelum (Fr kan didaat S. Bloemhof Groningen, te Woerden R.J. van de Hoe! Hagderwijk; aangenomen naar Dordrecht S Gerbrandy Naar- den; bedankt voor Huizen en Haatten J. Kooien IJsselstein, voor Rhenen J. Gebraad Kat wijk aan den Rijn. Gerefor meerde Kerken; aangenomen naar Dricsum (Fr.) kandiaat A.J. Rotte Kampen Overleden: M C. Koola (69) Dn Haai Wa la i vormd predikant in Rumpt, Broek op Langendijk. Gouda n Den Haag. kerkvisitator in Zuid- Holland en secretaris van het MmliHoml--. van .1. i-.he le Vereniging. Rapport. De gereformeerde ambtsdragers in deze regio (clas sis) houden morgen in de Imma- nuelkerk te Rijnsburg een confe rentie waarop dr. H B Weijland, secretaris van de synode van de Gereformeerde Kerken, zal spre ken over het rapport over het by- belgezag dat de synode onlangs hectt aangenomen. De algemene vergadering van de stichting Samenwerking Neder landse Priester-religieuzen heeft uitgesproken dat het ook tot de verantwoordelykhcid van reli gicuzen behoort, zich intensief met de problemen van kern be wapening en ontwapening in te laten. Dat gebeurde in Heeswyk waar priesterreligieuzen enkele dagen byeen zyn geweest. De vergadering kon zich vinden in het adviesrapport "RK Kerk. kernwapens en ontwapening" van "Pax Chnsti" Nederland, maar had ook behoefte aan een eigen standpunt-omschryving, waarin het karakter van het reli gicus-zyn meer tot uitdrukking komt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 17