MXINEM "Casting zaak van juiste man op de juiste plaats'* 249.- DONDERDAG 26 MAART 1981 FILM PAGINA 1 Gehoord tijdens een voorstelling van Ate de Jongs 'Een vlucht Regenwulpen' op het moment dat Willeke van Ammel- rooy voor het eerst in beeld komt: „Ach heden, daar heb je haar ook weer!" Wat moet je met zo'n opmerking, lachend terzijde schuiven of vermoeden dat er toch iets van een klacht uit spreekt? Je hoeft per slot van rekening geen held in gezichten-herkennen te zijn om te zien dat mensen als Rijk de Gooyer, Peter Faber, en Willeke van Ammelrooy heel wat Nederlandse films bevolken. Het is een kleine stap om tot de veronderstel ling te komen dat Nederland zo arm is aan filmacteurs en -actrices dat er steeds naar dezelfde spelers moet wor den teruggegrepen. Of zou het zo zijn dat die lieden die de films samenstellen geen oog hebben voor het talent dat hier in Nederland wèl rondloopt? Hans Kemna is iemand die zien bezig houdt met casting. Dat wil zeggen dat hij acteurs en actrices zoekt bij te ver delen filmrollen. Dit deed hij onder meer voor Nederlandse films als Het Debuut, Soldaat van Oranje, Een vrouw als Eva, Spetters, Een vlucht Re genwulpen en Het Meisje met het rode Haar (een film van Ben Verbong die in september in première gaat). In buiten landse produkties als 'Vrouw tussen hond en wolf en Barocco caste hij on der meer Rutger Hauer, Adrian Brine en Frans Vorstman. Kemna, acteur van origine (hij speelde onder andere in 'Floris' van Paul Verhoeven) verricht naast zijn casting bij het merendeel van de films waarvoor hij in normale loondienst wordt aangenomen ook reeieassistentie. Nu. deze casting-director veegt veronder stellingen als „te weinig filmspclers in Nederland" van tafel. Wel constateert hij dat een groot aantal filmproducen ten het niet aandurft het onmiskenbaar aanwezige talent een kans te geven. Dat werkt de De Gooyer- en Ammelrooy- cyclus in de hand. Kritiek op de mensen die de casting in handen hebben, duldt Kemna tot op ze kere hoogte. Casting is in Nederland geen begrip. Professioneel houden al leen Margaretha van Dam en hij zich met dit werk bezig. „Voor de rest wordt er menie maal maar wat aan gerom meld" zegt Kemna. Hij zelf zit. als hij niet met een film bezig is, dagelijks in de Nederlandse theaters, speurend naar filmmogclijkheden in acteurs en actrices. Hij kent, zegt hij, alle Neder- lande toneelspelers persoonlijk, cn hij weet wat ze kunnen. Maar hij weet ook dat het moeilijk is om voor hen een rol te vinden omdat er zó vreselijk weinig films in Nederland worden gemaakt. „Talent heeft continuiteit nodig", meent Hans Kemna, „maar talent heeft ook goede regisseurs en goede scena rio's nodig en ook daar ontbreekt het in Nederland aan..." Italianen en Duitsers in filmhuizen LEIDEN - Italiaanse en Duitse films zijn komende week te zien in het zogenaamde 'alter natieve circuit'. Zo organiseert de Filmliga Voorschoten een Italiaanse week, waarvan de films in het Greenway-theater worden vertoond. Te beginnen morgenavond met "I Nuovi Mostri" van het re gisseurs-trio Monicelli, Risi en Scola. Zondag is "Guiliet- ta degli Spiriti"te bewonde ren van Federico Fellini. Van Visconti is "The Conversa tion Piece", die maandag wordt vertoond. En van Etto- re Scola draait dinsdag "Per- mette? Rocco Papaleo'.' "De klompenboom" kan AMSTERDAM (GPD) Hans Kemna: "Een jongen als Hans van Tongeren speelt toch een uitstekende rol in Spetters, maar hij krijgt gewoon de kans niet om zich in andere films te presenteren, omdat er ten eerste geen andere films worden gemaakt, en omdat, ten tweede, de paar films die wel worden gemaakt voor producenten zo hevig door geldzorgen worden omgeven dat zij het niet aandurven om een talentvolle nieuweling een hoofdrol te geven. Nee, ze nemen liever iemand die z'n waarde heeft bewezen". woensdag worden bewon derd en "Dimenticare Vene- zia" staat op het programma van donderdagavond. "Cadaveri eccellenti" en "Vol- tati Eugenio" besluiten res pectievelijk vrijdag en zater dag deze Italiaanse week in Voorschoten. Alle films be ginnen om kwart voor negen. Filmhuis Ook van Italiaanse regisseurs zijn de films die morgen avond en volgende week in het Filmhuis van het Leids Vrijetijdscentrum te zien zij a Opnieuw figureert Ettore Scola in dit programma. Van hem is "Brutti, sporchi e cattivi", een film over de armoede, (zaterdag 28 maart, 23.00 uur). Michelangelo Antonioni is de maker van "Deserto Rosso", een film uit 1964, (dinsdag, woensdag en donderdag 20.00 en 22.15 uur). Kijkhuis Duitse films en nog wel van on bekende regisseurs staan de ze week op het programma van Het Kijkhuis. Het duo Robert van Ackeren en Erwin Kneihl tekenen voor 'Deutschland Privat" Hun eigen (amateur)films vormen de hoofdmoot van deze aan eenschakeling van sfeervolle momenten in het leven van beide regisseurs, (maandag 30 maart). "Die ortliebschen Frauen" van Luc Bondy gaat over de oud ste dochter van een gezin, waarvan de vader is overle den. De jonge vrouw pro beert zijn rol over te nemen, (donderdag 2 april). In "Ein komischer Heiliger" zet een meisje van lichte zeden haar zinnen op een jonge pre diker. De film is van Klaus Lemke en wordt vrijdag en zaterdag vertoond. Alle films in Het Kijkhuis be ginnen om 20.00'en 22.15 uur. (ADVERTENTIE) electrisch gereedschap tijdelijk in prijs verlaagd. I**-* LAMAN-LEIDEN B.V. Zijlsingel 2 - Leiden Geopend van maandag t/m vrij dag van 08.00 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 17.30 uur. De „Wie heeft succes met wat"- methode. Kemna vindt dit fnui kend en merkt tevens dat het ook de ontwikkeling van Nederland se filmacteurs 'van naam' belem mert: „Dolf de Vries speelde een dokter in Turks Fruit en dat speelde hij zeven jaar nadien nog. Rijk de Gooyer heeft lang moeten wachten voor hij van dat gangste- r- en gestapo-image af was" Casting is een zaak van „De juiste man op de juiste plaats", vindt Hans Kemna. Hij kiest in overleg met de regisseur die acteur en die actrice die vanuit beider optiek het beste bij de rol past. Kemna: „Daarbij let je scherp op de persoonlijkheid van die acteur of die actrice. Film is een sterk rea listisch medium en het uiterlijk, de hele fysionomie van de speler moet in overeenstemming zijn met de rolfiguur. Een acteur als Cees Linnebank is een uitgelezen man voor film. Maar dat betekent niet dat ik hem voor elke rol kan voordragen. Hij speelde bij het Publiekstheater Puntila in „Me neer Puntila en zijn knecht Mat- ti" en dat deed hij uitstekend, maar als ik „Puntila zou verfil men koos ik een andere en oude re acteur... iemand die past in Puntila's leeftijd en tegenstrijdi ge karakter" ,Met een Kees Brusse is in een Pak Slaag van Haanstra verkeerd cas ting-werk geleverd. Brusse is een veel te vriendelijke man voor zo'n onsympathiek figuur als Hein Slotter. Ik had een Siem Vroom genomen. Maar ja, Brusse speel de in vorige Haanstra-films en met succes, dus..." Kemna heeft het vaak meegemaakt dat producenten met eisen kwa men als 'Hauer en Van de Ven erin, anders gebeurt er niets'. Hij zegt: „Ik had bijvoorbeeld voor de rol van Martha in 'Een vlucht Regenwulpen' Anne Wil Blan- kers gekozen, maar de producent Matthijs van Heijningen wilde Willeke van Ammelrooy en ja, dan sta ik uiteindelijk machte loos" Verrassing „Terwijl ik toch heb laten zien hoe verrassend sommige mensen uit de verf kunnen komen. Neem Spetters maar weer eens. Ik zeg dat het een fantastische film was^ er werd geacteerd op hoog niveau en niet alleen door de gevestigde orde. Nou, die verfrissende nieu we lichting moetje weer een kans geven, maar niet met een over eenkomstige rol als in Spetters. Een Peter Tuinman verkracht in Spetters jongens in de metro, in 'Een vlucht Regenwulpen' speelt hij toch een prachtige vader met weinig tekst, weinig beweging. Ik hou ervan die afwisseling in ac teerprestaties binnen de persoon lijkheid van de acteur of actrice te stimuleren..." ,Ik zeg niet: „Gooi alle Hauers en Ammelrooyen maar weg, gunst nee. Maar ik zeg wel dat je ook hun geen hoofdrol moet geven als een andere acteur of actrice qua persoonlijkheid en capaciteiten beter bij die rol past. En laat net als wij met Tuinman hebben ge daan, die gevestigde spelers eens wat anders doen. Voor een Moni que van de Ven is het uitstekend geweest dat ze een 'Vrouw als Eva' heeft gedaan. Daarmee kwam ze eindelijk van dat 'the girl next door'-image af' In potentie beschikt Nederland over hele knappe filmspelers vindt Kemna, van een gelijkwaar dig niveau als dat van een De Niro of een Pacino. „Het is gemakke lijk gezegd dat de Nederlandse acteurs slecht zijn", Zegt Kemna, „ze zijn helemaal niet slecht, al leen heb je wel goede regisseurs nodig om er uit te halen wat er aan kwaliteiten in zit. In Neder land lopen maar een paar regis seurs rond die zich druk maken om dialoog-regie: Paul Verhoe ven, Ate de Jong en Fons Rade- makers. Vanuit de dialoog werken, werken aan wat het sce nario aan de rolfiguur bloot legt, dat brengt een acteur of actrice verder. Bij de meeste films waar ik voor werk, wordt van tevoren gerepeteerd en langdurig gerepe teerd en je merkt dat het resultaat heeft. Een Jeroen Krabbé is in Regenwulpen toch van de hoog ste orde, Rutger Hauer wordt in Hollywood gekozen op zijn pres tatie in Soldaat van Oranje" ,Elke acteur en elke actrice heeft regie nodig, ook Pleunie Touw en Hugo Metsers. Een goede regis seur maakt de speler. En ik weet niet of dat op bijvoorbeeld een filmacademie wel gerealiseerd wordt. Men heeft alle technische kennis aan het eind van de studie, maar van acteren weten ze niet- Gelukkig wordt er bij de kleine to neelgroepen, de grensverleggen de groepen wel veel aandacht aan het acteren zelf besteed. Wat ze bij Baal doen juich ik toe. En ja, het Werkteater natuurlijk. Het is heel naturel wat die mensen daar doen, maar een nadeel van de haast filmische eigenschappen die hun steevast worden toege dicht is dat ze overgebruikt wor den met, dat moet ik toegeven toch knappe resultaten., ,Maar ook de Werkteater-spelers hebben een regisseur nodig. Pe ter Fabers doorbraak in 'Max Ha- velaar' komt voor een groot deel op rekening van regisseur Fons Rademakers. Voor hem was het een klus, die moeilijke taal van Multatuli te gebruiken, een taal lijnrecht tegen die van het Werk teater in. Het was geen geringe prestatie van Fons" Te weinig goede regisseurs, maar ook te weinig goede scenario schrijvers. Kemna kent alleen Gerard Soeteman, en of er veel meer op zullen staan in Neder land betwijfelt Kemna. Want ook aan scenario-schrijven besteedt de filmacademie wat speelfilms betreft weinig aandacht En dan is er natuurlijk ook nog het gebrek aan films zelf, al dan niet veroorzaakt door eerder genoem de manco's. „Terwijl je", zegt Hans Kemna, „voor het geld dat een aflevering van 'Lessen in Liefde' (TROS tv-serie) kost, een kleine speelfilm kan maken" Belangstelling „De belangstelling onder acteurs is groot om in films te spelen", zegt Kemna. „Nederland heeft een kleine vierhonderd mensen die zich met acteren bezighouden. Dat is niet veel, maar het is altijd nog een hele klus om ze te vinden en een nog grotere klus om ze van hun gezelschappen los te weke- ,Ik ben nu sinds 1975 serieus met casting bezig. Lijsten gebruik ik niet en archieven heb ik niet no dig. Het zit in mijn hoofd, al maak ik wel eens een polaroidfotootje. Kaartenbakken drukken acteurs in hokjes. Als een producent mij vraagt dan bekijk ik eerst de om standigheden: welke regisseur, ik moet hem kennen of ik moet met hem gewerkt hebben, wat voor een script, ik vind dat een film niet zonder een goed door timmerd script kan. Dan praat ik met de regisseur, doe voorstellen voor rollen. Dan maken we screentesten, maken er nadien nog een paar met dezelfde men sen en dan beslissen we, niet op naam maar puur op geschiktheid van de persoon voor die rol. al kan een producent natuurlijk al tijd nog ingrijpen..." Het liefst ging Kemna, die zelf met een scenario bezig is en al in ge dachten Hans van Tongeren en Peter Tuinman heeft gecast, naar het buitenland waar zijn duo functie castmg-regieassistentie wat meer ingeburgerd is dan in Nederland: „Niet dat ik zo teleur gesteld ben door wat hier ge beurt, maar door de geringe aan dacht die er aan mijn type beroep wordt gegeven, kom je vaak in posities terecht die vreselijk veel tijd opslokken. Ik doe ook figura tie. Bij Barocco heb ik tien nachten lang zeshonderd mensen in het Amstclstation bij elkaar moeten houden. Dat is een klus, geloof me. Maar ja. je bent in Ne derland een van de heel weinigen die met dit soort dingen werkt, dus..." BLIJVERS "The Blue Laroon" - Mierzoet en ongeloofwaardig verhaal. Luxor. "Een vlucht regenwulpen" - Jeroen Krabbe in goede dubbelrol in verfil ming roman Maarten "t Hart, Lido 1. Leiden, Euro 3. Alphen "Het eiland der verschrikking" - Melig. Lido 2, Leiden. "Le dernier métro" - Knap gecon strueerde, maar spanningloze film, Studio, Leiden "Te gek om los te lopen" - Sympa thieke film blijft steken in goede be doelingen. Trianon, Leiden "The Blues Brothers" - Twee broer tjes op pad voor de muziek. Lido 3, Leiden. Euro 4. Alphen (OP)NIEUW "The spy who loved me" James Bond. Camera. Leiden "Strawdogs" - Gewelddadige, maar spannende film van Sam Peckinpah met in de hoofdrol Dustin Hof- mann. Lido 4. Leiden. 'The Jazz-singer" - Muziekfilm met Neil Diamon. Euro 2. Alphen. NACHTFILMS "Cannon Ball" - Luxor, Leiden. "Une histoire simple" - Camera. Leiden. "Sex in de klas" - Rex, Leiden. "De ijzervreter" - Euro 1, Alphen. 'The jazz-singer" Euro 2. Alphen. "Julia" - Euro 3. Alphen. "Onverzadigde driften" - Euro 4. Alphen. REX "Sweet surrender". Den Haag "Flying high" - Apollo 1 (460340». a! "The Blues brothers" - Apollo 2. al "La banquière" - Asta (463500), 10 ji "Charlotte" - Bijou (461177), al "Ordinary people" Calvpso (463502). al. "The blue lagoon" - Babylon 1 (471656). al "Mon oncle d'Amérique" Babylon 2. 16jr. "Ordinary people" - Babylon 3, al. "Caligula" - Camera ((407200). 18 jr "Vrijdag de dertiende" - Cineac 1 (030637). 16 jr. "Le dernier métro" - Cineac 2, 16 jr. "Kagemusha" - Cineac 3. al. "Star wars" - Du Midi (855770). al "The Deerhunte" - Euro Cinema (667066). 12 jr "Een vlucht regenwulpen" - Metro- pole 1 (456750), 12 jr "Raging bull" - Metropole 2, 16 jr. "Soldaat Benjamin" - Metropole 3, al 'Te gek om los te lopen" - Metropo le 4. al "On her Majesty's secret service" - Metropole 5. 16 jr. "Soldaat Benjamin" - Odeon (462400). al "The getaway" - Odeon 2. 16 jr. "Dressed to kill" - Odeon 3. 16 jr "Monthy Python en de heilige grr..aal - Odeon 4. 12 jr. "The jazz-singer" - Odeon 5. al. "Meisjes die zich voor alles lenen" - Le Pans 1 (656402). 18 jr "Sex als dessert" - Le Paris 2. 18 jr "Supersmeris" - PMMM (400077), al "Schoolmeisjesbelevenissen" Royal 3(601192), 18 jr "World of the drunken Master" - Royal 4. 16 jr Film International - Studio 2000 (542288)), 16 jr "The Competition" - De Uitkijk (542288), al. AMSTERDAM "Charlotte" Alfa 1 (278806). al. "The competition" - Alfa 2. al. "Kagemusha" Alhambra 1 (233192), al. "Papillon" - Alhambra 2. 12 jr. "La Banquière" - Bellevue Cinera ma 234876.26622716 jr "Ordinary people" - Calvpso 1 (266227,234876), al. "The blue lagoon" - Calypso 2. al "The Blues brothers" - Calypso 3, a). "Small town girls" Centraal (248933). 18 jr "Zij noemden hem platvoet" - Ci neac Damrak(255648). 12 jr "Spetters" - Cineac Damrak 2. 16 jr "Raging buil - Cineac (243639). 16 jr "Le dernier métro" - Cinecenter (236615). 16 jr "Amarcord" - Cinecenter. 12 jr. "Dressed to kill" - Cinecenter, 16 jr "Flying high" - Cinema 1 (151243), al. "Ordinary people" - Cinema 2. al "Een vlucht regenwulpen" - City 1, (234579). 12 jr "Raging buil" - City 2. 16 jr. "The empire strikes back" - City 3. al "Monty Python en de heilige graal" -City 4. 12 jr. "The Jazz-singer" - City 5. al. "Divine madness" - City 6. al. "Soldaat Benjamin" - City 7. al. "The groove tube" Cine "D" (2265517), 16 jr "One trick pony" - Desmet (226551), al "One flew over the cuckoo'a nest" - Du Midi (723653). 16 jr "Mon onclc d'Amerique" - Leidse- pWn theater (235909). 16 jr "Supersmeris" Noggerath (230655). al "Een bus vol hete meiden" - Pan- sien (248933). 18 jr "The Exterminator" - Rem brand t- plein theater 1 (223542), 16 jr "Dressed to kill" - Rcmbrandtplcin theater I 16 |r "Return of Bruce" Rex (246132), 16 jr Robert Red ford in "All the presi dent's mill (all. The BKtrta hor soman" (al) en "The way wc were" - Rialto (723488) "Charlotte Rivoli (723488), al 'Te gek om los te lopen" - Roxy (232809). al "Casablanca" Studio K (231708), al. "La viuda de Montiel" The Movies 1 (245790). 16 jr "Animal crackers" - The Movies 2, 16 jr "I-es enfants du paradis" - The Mo vies 3. 16 jr "Vnjdag dc dertiende" Tuschinski 1 (262633). 16 jr "Soldaat Benjamin" Tuschinski 2, al. 'The Pretenders" - Tuschinski 3. 16 ft "Caligula" Tuschinski 4. 18 jr. "Le demicr métro" - Tuschinski 5. 16 jr "Being there" - De Uitkuk (237460), Onder de titel Die Knastbrüder brengt Duitsland 2 vrijdag avond een Nederlandse film. Johnny Kraaykamp en Jon Bluming spelen de hoofdrol len, René van Nie regisseerde en de film dateert uit 1974. Aardige vraag voor Een brief kaart op de eerste rang: wel ke film wordt hier bedoeld Inderdaad, De vijf van de vierdaagse. Een niet bijster geslaagde komedie die zich afspeelt tijdens de jaarlijkse wandelvierdaagse in Nijme gen. Interessanter is Cristo si e Fer- mato a Eboli van de Italiaan se regisseur Francesco Rosi, die Duitsland 2 in twee delen uitzendt. De film vertelt het verhaal van de anti-fascist Carlo Levi die in 1935 werd verbannen naar een dorpje in Lucianië, één van de meest onherbergzame gebieden in Italië. De bewoners van die streek zien zichzelf niet als christenen. Want christenen zijn mensen en zij zijn werk paarden. Vandaar de titel: Christus kwam slechts 'tot Eboli. Lucianië bereikte hij niet. Robert Aldrich maakte in 1955 een thriller, gebaseerd op écn van de boeken van Mickey Bpillane. Destijds werd het beschouwd als één van de ve le detectives, terwijl later de film ineens een reputatie kreeg als scherpe kritiek op het duistere McCarthy-tijd- perk in Amerika. Woensdag op Duitsland 3 iiiiillllllll Het programma: ZATERDAG Dr. Ehrlich's magic bullet; 6.00 uur; Bel. 1 (regie: William Dieterle met Edward G. Robinson. Ameri kaanse film uit 1940). ZONDAG: Cristo si e Fermato a Eboli (deel 1); 0.15 uur; Dtsl. 2. To kill a mocking bird; 21 20 uur; Dtsl. 1 (regie: Robert Mulligan. Amerikaan se film uit 1962). MAANDAG: Cristo si e Fer mato a Eboli (deel 2); 21.20 uur; Dtsl 2 The woman on the beach; 22 00 uur, Dtsl 3 (regie: Jean Renoir Ameri kaanse film uit 1946). Die Frau gegenüber; 23.00 uur; Dtsl. 1 (met Franciszck Piecz- ka. Duitse film uit 1978). Dtsl. 2 (regie: Carl Boese met Heinz Ruhmann. Duitse film uit 1938). DONDERDAG Blue water, white death: 20 10 uur: Bel 2 (regie: Peter Gimbel Ameri kaanse film uit 1971). Un se cond soufle; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Gérard Blain met Ro bert Stack. Franse film uit 1978) VRIJDAG Rosen im herbst; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie Ru dolf Jugcrt. Duitse film uit 1955) Vijf van de vierdaag se; 23.05 uur, Dtsl. 2. Hans Kemna.' "Ik zeg niet gooi alle Hauers en Ammelrooyen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 11