Kommer en kwel in Dallas [ffiB WogcmEna] vandaag.. toegelicht Machtswellustelingenintriganten en lijkepikkers Bach-concert van wisselende kwaliteit Rekers overleden Filmprijs voor Truffaut 981 DONDERDAG 19 MAART 1981 PAGINA 5 HILVERSUM (GPD) - Tot voor kort was Dallas de naam van de stad waar op vrijdag 22 november 1963 president John F. Kenne dy werd vermoord. Hon derden miljoenen raakten achttien jaar geleden zo onder de indruk van dat dramatische nieuws, dat ze het nooit meer kunnen, vergeten. Voor velen was het de eerste keer dat de naam „Dallas" bewust werd opgenomen. Kenne dy werd het slachtoffer van een nooit opgehelder de sluipmoord en daarmee kwam een einde aan het optimistische begin van de jaren '60. Er is alle reden om aan te nemen dat een niet onaanzienlijk deel van de mensheid tegenwoordig eerder aan de moordaanslag op JR denkt en aan de vetes en in triges binnen en rondom de Ewing-clan, dan aan de schoten die in een alweer vervagend verleden werden afgevuurd. Meer dan driehonderd miljoen mensen hebben de afgelopen twee jaar het televisie feuilleton „Dallas" gevolgd. Een serie die in het voorjaar van 1978 zijn opwachting maakte en on derhand het 79ste uur kommer en kwel in de Texaanse stad heeft ingevuld. Het hoogtepunt van de serie viel op vrijdag 21 november van het afgelopen jaar. Die avond kwam aan het licht wie de bijna fatale schoten afvuurde op JR, de door en door slechte kroonprins van het olierijkje van de familie Ewing. Vanaf morgenavond mag ook Nederland meegenie ten van dit staaltje van Ameri kaanse vertelkunst. Na lang wachten, en bittere strijd scho telt de AVRO dan de eerste twee afleveringen van de lotgevallen van Texas' meest agressieve fa milie voor. De grote vraag is of ook het Neder landse publiek zich zal laten be koren door de verzameling machtswellustelingen, aasgie ren, intriganten en lijkepikkers, die CBS binnen het geslacht Ewing bijeen heeft weten te bren gen. De allerslechtste van het stel is de oudste zoon, de troonpretendent van het gezin. Hij gaat door het leven als JR, ook al is hij in werkelijkheid Larry Hagman, de 48-jarige zoon van musical-ster Mary Hagman. Hagman is gebo ren en deels getogen in Texas, en als gevolg van de politieke aspira ties van zijn vader bekend met het machtspolitieke milieu in de ze vreemde staat. JR is getrouwd met Sue Ellen, een voormalige schoonheidskoningin en even mooi als niets ontziend. JR heeft het binnen de familiekring vooral te steUefi met zijn veel jongere broer Bobby. Bobby (Patrick Duffy, ook bekend als de Man van Atlantis) is lang niet zo slecht als zijn broer, maar weet zich daar maar zo nu en dan naar te gedra gen. Zijn echtgenote is Pamela Barnes, (Victoria Principal). Heel mooi, heel direct, maar falend in de afwerking van die goede be doelingen. Pamela is de dochter van „Digger" Barnes, ooit de partner van het clanhoofd John „Jock" Ewing, maar door hem bedrogen en verstoten. Pamela's broer Cliff (Ken Kercheval) heeft als levenstaak het JR zo moeilijk mogelijk te maken, om zo het on recht zijn vader aangedaan, te wreken. Dan is er nog Lucy, de schone 16- jarige dochter van Gary Ewing, het enige lid van de familie dat ook humane karaktertrekken be zit, en bijgevolg door JR versto ten is. Lucy (Chariene Tilton) be schikt wel over de specifieke Ewing-mentaliteit en weet zich uitstekend te handhaven. Aan het hoofd van het geheel staan Jock (Jim Davis), een beul in zijn nadagen en de moeder van het stel, miss Ellie. Maar miss Ellie was in haar jeugd weer de ver loofde van Pamela's vader en Jocks vijand Barnes. Het groepje vaste gezichten wordt gecomple teerd door Ray Krebs (Steve Ka- naly), de bedrijfsleider van de Ewing-ranch. Inleiding Dat zijn de mensen die het spel spe len en elkaar op zijn gunstigst fi guurlijk, maar zo nodig graag let terlijk naar het leven (doen) staan. Oplettende kijkers weten het zich nog wel te herinnere- In het voorjaar van 1979 zond de AVRO de vijfdelige inleiding tot het lange feuilleton uit. Het resul taat van dié proef viel beslist niet tegen, maar in tegenstelling tot het CBS-concern en ook tot tien tallen andere televisieonderne mingen in de wereld, durfde de AVRO deze aanslag op zijn vrij heid van programmeren niet aan. Een feuilleton betekent voor maanden, zo niet jaren, vast zit ten aan een vast programma op een vaste avond. De AVRO heeft r lang geaarzeld. De bekendste en meest gevreesde Ewing is "JR", gespeeld door de ac teur Larry Hagman. De tevreden kijkers zullen hun dankbaarheid aan de TROS ken baar moeten maken. De TROS- leiding, verlekkerd door de kijk dichtheid en waardering die „Dallas" overal ter wereld en bij voorbeeld ook bij de BBC bleek te kunnen garanderen, kon de verleiding niet weerstaan. Direc teur Baay en zijn mannen zoch ten contact met de verkopers, die op hun beurt aarzelden en d AVRO nog eens tot besluitvaa: digheid maanden. De heren Van der Zee en Lugtenburg konden er maar niet toe komen, en zo kwam De familie Ewing knus bijeengeschaard. Op de foto achteraan oudste zoon "JR" Ewing (Larry Hagman), vader John Jock en jongste zoon Bobby. Het vrouwelijk schoon wordt vertegenwoordigd door van links naar rechts dochter Lucy, moeder Eleanor, de echtgenote van "JR" sue Ellen en Pamela, de vrouw van Bobby. de TROS in het bezit van „Dal las"! Met de nodige poeha kon digden de heren van de TROS vervolgens aan ongeacht even tuele gevolgen op 12 januari „Dal las" zijn Nederlandse première te laten beleven. Er volgden protes ten van de AVRO, gefronste wenkbrauwen binnen het krin getje van tv-deskundigen, zodat na een mislukte bemiddelingspo ging en een'pijnlijk verlopen arbi trage-proces de TROS zijn groot spraak moest inslikken. Hilversum is geen Dallas, Baay is geen JR en regels zijn regels. Voorlopig blijft het bij 52 van de 79 afleveringen. Tenzij de reacties van het publiek de AVRO tot vol houden en doorzetten dwingen. Volgende week donderdag de eerste (dubbele) aflevering, om vervolgens dwars door de vakan tie heen door te snellen naar okto ber. Dan verhuist „Dallas" naar dinsdag, die nieuwe vaste AVRO- avond. Kritiek Met Dallas heeft „Dallas" weinig te maken. De twee grootheden heb ben de naam gemeen, en het me rendeel van de serie is ter plekke opgenomen. Wel lijkt met name JR en tal van meisjes voor wie hij zo'n zwak heeft, uitstekend te passen in de minder goed be kendstaande uitgaanswijken van deze heel grote stad. Het meren deel van de miljoen inwoners van Dallas was aanvankelijk slecht te spreken over „Dallas". De ge wekte indruk dat Dallas bevolkt wordt door gewetenloze, inhalige en immorele miljonairs, schoot in het verkeerde keelgat. Tijd en populariteit verzachtten de pijn. Naarmate "Dallas" toegroei de naar de ongedachte hausse van 30 tot 40 miljoen vaste kijkers per week, verloor de kritiek haar kracht en verdween de wrok. „Ach, gewoon de zoveelste televi sie-serie" bleek na enige maan den de aanpassing van Dallas en de aanwezigheid van „Dallas" in het dagelijks spraakgebruik van heel Amerika. De kritiek is echter niet geheel te recht. Volgens de statistiek is Dallas zeker zo gewelddadig als de serie suggereert. Het aantal moorden per honderdduizend in woners stijgt nog boven dat van een notoire gewelddadige stad als Detroit. Aanranding, een inte ressant detail gezien de preoccu patie van de familie Ewing met het buitenechtelijk en ongeorga niseerde sexleven, komt in het echte Dallas tweemaal zo vaak voor als in vrouwgevaai;lijke ste den als Chicago of New York. In Dallas blijkt men elkaar voorts, nog steeds volgens de cijfers van de FBI, met grote regelmaat af te tuigen, de kans op zwaar lichame lijk letsel is aanzienlijk groter dan aan de zoveel dichter bevolkte oostkust van de Verenigde State- Het enige geweldsmisdrijf dat rela tief schaars is in Dallas, is de ge wapende roofoverval. Maar dat zou in verband kunnen staan met de betrekkelijk lage kosten van het levensonderhoud. Maar verder heeft Dallas weinig met „Dallas" gemeen. Het is niet meer dan een grote provincie stad, die haar bestaan niet zozeer dankt aan de olie, maar aan zijn gunstige ligging als handelscen trum. Dallas leeft overigens goed van zijn dienstverlenende sectoren. Er zyn twee universiteiten, talloze handels- en congrescentra, reek sen banken en financiële institu ten en instellingen. Daarnaast elektronische en ruimtevaartin dustrie en nogal wat textielnij verheid. Het economische hart is samengepropt, in de binnenstad, op een gebied van net aan een vierkante kilometer. Emoties „Dallas" is op en top Amerikaanse televisie. Het biedt een overmaat van alles waarin dat genre uit blinkt: een verhaal van een gezin zo beeldend neergezet in al zijn hoop, verwachting, falen en toe wijding, dat aan de oprechtheid niet getwijfeld kan worden. Een verbijsterende opeenvolging van gebeurtenissen en grote emoties, zonder dat de verhalende lijn ver loren gaat en net niet zo overda dig dat alle geloofwaardigheid verdwijnt. De Ewings zijn dan wellicht niet meer dan de grootste verzame ling schorém, maar dan met veel geld en macht, die de televisie ooit voort heeft gebracht, zij ver tellen hun verhaal met zoveel zeg gingskracht en kunde, dat de ar geloze kijker pas bij de aftiteling in de gaten krijgt wie hij eigenlijk in zijn huiskamer had. „Dallas" biedt nog meer. In korte, geconcentreerde taferelen laat de serie zien dat de rijken van Dallas werkelijk anders zijn, anders denken dan wij. Zij zondigen bo vendien met meer stijl en overtui ging en aanzienlijk spectaculair der. David Jacobs en zijn opvol gers hebben de serie voorzien van onuitputtelijke voorraad drama tische tegenstellingen. Het nieu we wilde westen, tegenover de ruwe ethiek van het oude, vee boeren tegenover olieboeren. het land tegenover de stad, de tradi tie tegenover c^e onschuld, de fa milie tegenover de zaak, de Ewin g-ranch Southfork tegenover het kantoorgebouw van Ewing Oil in Dallas. Een hoogst ingenieuze opzet, omdat achter iedere tegen stelling een aanvulling schuil gaat. Zo bestaat het Ewing-imperium slechts bij de gratie van de tegen stelling tussen de schijnbare rust op de ranch en de bedrijvigheid op kantoor en zonder de olie maatschappij was er Ewing- familie uit elkaar gevallen omge keerd. Jacobs: „Het gaat allemaal niet om de olie, het kapitalisme, het geld, rijk of arm, machtsmis bruik of sociale misstanden. De kern is dat deze mensen stuk voor stuk gedreven worden door ster ke en brede emoties en stuk voor stuk beklagenswaardig zijn, als het er op aan komt". Per aflevering heeft „Dallas" zoals het door de AVRO op de buis wordt gebracht, het lieve som metje van 1,4 miljoen gulden ge kost. Geen cent minder, eerder meer dan de twaalfdelige serie „De Fabriek" die de TROS nu we gens het wegvallen van „Dallas" op het scherm brengt. EVERT VAN TIJN LEIDEN - Het tweede concert in de Bach-cyclus dat het Arion-ensemble onder leiding van AlexandruLascae gisteravond in de Stadsgehoorzaal verzorgde, stond niet op hetzelfde hoge niveau als het concert van vori ge week woensdag. Laten we vooropstellen, dat het spelen in een dergelijk klein ensemble de allerhoogste eisen stelt aan de kwaliteiten van iedere speler afzonder lijk, kwaliteiten waarover onze leden van het Residentie Orkest ruim schoots beschikken. Maar niet alleen aan de individuele capaciteiten worden hoge eisen ge steld, het samenspel moet perfect sluitend zijn, en iedere oneffenheid valt in zo'n klein bestek levensgroot op. Een dergelijk voor de gelegen heid samengesteld ensemble, waarvan de meeste leden nog allerlei an dere taken in onze muziekmaatschappij vervullen, heeft veelal onvol doende tijd om een werkelijk gecultiveerd samenspel op te bouwen. In dit licht bezien was het eerste concert van de cyclus dan ook zeer verrassend door het hoge niveau dat werd bereikt. Gisteravond waren er echter vele kleine onvolkomenheden en onafge werkte details die het geheel ontsierden, al waren er ook positieve mo menten te beluisteren. Om ons daartoe te bepalen: Godfried Hoogeveen, die de solist was in het brillante concert voor cello en strijkorkest van Joh. Chr. Bach, maakte van het middendeel met zij uitgesponnen cantilene een adembenemen de gebeurtenis, die voor mij het hoogepunt van dit concert vormde. In het Concert voor viool en orkest in E was het eveneens het adagio, dat door Zino Vinnikov met een onderhuidse dramatiek gespeeld werd, waarbij de begeleiding de rustgevende ondergrond vormde. De tweede suite voor fluit en orkest met Jolle De Wit als solist, waarin door een goed gekozen strak tempo het karakter van de gestileerde dansen uitstekend tot zijn recht kwam, kreeg als geheel toch een te globale uitvoering om een werkelijk hoogtepunt te zijn. MIES ALBARDA HILVERSUM De televisieregisseur Gerard Rekers is gisteren in het Amsterdamse Wilhelmina Gasthuis op 66-jarige leeftijd overleden. Rekers, die aanvankelijk acteur was (onder meer in de jaren vijf tig bij de Nederlandse Comedie) heeft de laatste twintig jaar als vertaler en regisseur voor de NCRV gewerkt. De laatste regie van Rekers werd dinsdagavond nog door de NCRV uitgezonden: het spel "De wilde eend" naar het toneelstuk van de Noorse schrijver Henrik Ibsen. Vorig jaar werd het door Rekers geregisseerde werk "Het huwelijk" op het televisiefestival in Monte Carlo bekroond. ROME - De naar wijlen de Ita liaanse filmregisseur Luchino Visconti genoemde prijs van de Italiaanse filmkritiek is dit jaar toegekend aan de Franse regis seur Francois Truffaut. Hij krijgt de onderscheiding omdat hij "blijk heeft gegeven van een zelden voorkomende samenhang in zijn filmactiviteit en omdat hij getoond heeft, hoe men voortdu rend een geheime passie van de jeugd kan verrijken om een van de markantste filmauteurs van de afgelopen twintig jaar te wor den". In San Remo begint vandaag voor de 24ste maal het 'Internationale festival van de auteurfilm' Er zullen 25 films uit 18 landen te zien zijn. waaronder werk van de Tsjeehoslowaak Otokar Vavra en de Bulgaar Zachariev. Het festi val duurt tot 26 maart. NEDERLAND I 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 Jeugdjournaal (NOS) 18.36 - Sesamstraat (NOS) 18.50 Paspoort voor Turken (NOS) 19.00 - Wollie's Wereld, kleuterprogramma (NCRV) 19.05 Vogel vrij: jongerenprogramma (NCRV) 19.30 - Ja natuurlijk, spelprogramma (NCRV) 21.05 Lucy en Mr. Mooney, t.v.-serie (NCRV) 21.37 Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 Vrouwen in de Sovjet Unie, filmdocumentaire (NOS) 23.05 Journaal (NOS) 23.10 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND II 18.27 - Wiskundige modellen, les 5 (TELEAC) 18.57 - Journaal (NOS) 18.59 - Met Jeffrey Boswall op Safari in Thailand, natuurserie (VARA) 19.25 - Don Quichot, tekenfilmserie (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De Lemmings. Nederlandse tv-serie (VARA) 21.20 Edelvrouw-Bedelvrouw, Comedy-Serie (VARA) 21.45 Twee voor twaalf, kwis (VARA) 22.25 Achter het Nieuws (VARA) 23.15 - Schiet jij of schiet ik niet (1) (De vrije gedachte) 23.25 Journaal (NOS) 23.40 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 20.00 Journ. 20.15 Discussieprogr. 21.00 Lichte muziek. 21.45 Amus- .progr. 22.30 Aktual. 23.00 filmrep. 0.30 Journ. (Reg. progr.: NDR 18.00 Sonne, Wein und harte Nusse. tvdse- rie. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Reg. progr 19.25 Sport 19 59 Progr-overz. WDR: 18.00 Inform, progr. 18.15 Eine amer. Familie, tv- serie. 19.15 Aktual. 19.45 Slapstic- DUITSLAND II 18.20 Kreuzfharten eines Globetrot ters, tv-serie. 19 00 Journ 19 30 Spel progr 21.00 Aktual. 21.20 Duits aller lei. 22.05 Eine Frau eind Land. tv- spel. 23.45 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Gevar. kindcrprogr. 18.30 Cur sus psychologie. 19 00 Jongeren- progr. 19 45 Journal 3. 20 00 Journ. 20.15 Maternale (La Maternale). speelfilm 21 45 Medisch mag. 22 30 Doe. 23.15 Journ. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18 00 Tekenfilmserie 18 05 Huckle- berry Finn, jeugdserie 18 30 Jeugd- progr. 19.00 Poëtische film. 19.12 In form. progr. 19.37 Mcded. en Mor gen. 19.45 Journ. 20.10 Spclprogr De NOS zendt vanavond een Fins/Russische documentaire uit over werkende vrouwen in de USSR. Een van de gevolgen van de Oktoberrevolutie in de Sowjet-Unie is de gelijkschakeling van mannen en vrouwen. Evenals haar echtgenoot wordt de Russische vrouw geacht te werken. Ruim de helft van de volwassen vrouwen in de Sowjet-Unie is inge schakeld in het arbeidsproces. Veel meer dan in het westen het geval is, wordt door deze vrouwen zware lichamelijke arbeid ver richt. Vrouwelijke vrachtauto-en buschauffeurs, metselaars, tim merlui en vuilnisophalers zijn een normaal verschijnsel. De kinde ren worden overdag ondergebracht in crèches en kleuterscholen, waarvan de kosten grotendeels door de staat worden gedragen. Hoewel de man en vrouw officieel in de Sowjet-Unie gelijke rechten hebben, komt het er in de praktijk op neer dat zij een dubbele dagtaak heeft. Ook het huishouden komt i>eelal op de vrouw neer. Slechts in een klein aantal gezinnen helpt de man mee tn het huis houden. De documentaire laat drie van de 123 miljoen vrouwen die in de Sowjet-Unie leven aan het woord. NOS. Nederland I. 22.10 Kadio Tijdens een tournee door Europa heeft The George Gruntz Con cert Jazz Band een eenmalig optreden gegeven in Nederland in het Jazzcafé in Laren. Tot deze formatie behoren o a. Earl Garner, Peter Erskine en Joe Farrel. Vanavond zendt de AVRO in het pro gramma "Jazz Spectrum" opnamen van dit optreden uit. Radio, Hilversum 2, 23.15 uur. DONDERDAG 19 MAART HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. NCRV 18 11 Hier en nu. 18 30 Daar waar de mo lens staan 18.45 Leger des Hcils- kwartier. 19.02 De wereld zingt Gods lof 19 53 Kostgangers "20 03 Orgel concert. 20.35 Literama-donderdag. 21.02 Op de vrije toer. 22.02 NCRV- Donderdag-Sport 22 50 Politiek be keken NOS 23 02 Met het oog op morgen. KRO 00 02 De Nachtspie gel. 1.02 Tussen de ho| HILVERSUM II ÈM02 Half-Weg 4 02 Herrie op 1 6.02 Van zessen klaar wakker. (6 50 Het levende woord. HILVERSUM II IKON 18.05 Kitui DE VRIJE GE DACHTE 18 PP 18 50 Utts van de CPN AVRO 19.00 Zo hoor nog eens wat. 19 20 In de kaart gespeeld. 21.00 Anna Pavlova vijftig jaar gele den overleden, klankbeeld 22 30 Nws. 22 40 Kamermuziek van Ale xander GlazocnofT. 23.15 Jazz Spec- rum. 23 55 Nws. HILVERSUM III leder heel uur nieuws. NOS 18 03 De Avondspits TROS 19.02 Poster 20 02 Soul Show. 22.02 Sesjun 23 02 LP werk VRIJDAG 20 MAART HILVERSUM I VPRO 07 00 Nws. 07.10 Ochtend gvm 07.20 Radionieuwsdienst VPRO (07 30. 08 00 en 08 30 Nws). 09 00 Gvm voor de vrouw 09 10 Wa- terst 09 15 Expres VPRO NOS 09 15 Werkbank. AVRO 11 10 Switch on TROS 11 20 Week in week uit 12 26 Mcded voorland en tuinb 12 30 Nws 12 36Aktua NOS 13 00 Nws. 13 11 Meer over minder 14 45 't Kan van nut zijn 15 30 Van onze redactie VOO 17 m» Infor r idio 17 24 Mcded 17 30 Nws 17 34 HILVERSUM III EO: 07 02 (S) Ronduit op drie 08 03 (Si EO Metterdaad Memo 08 05 (Sl Tijdsein 09 30 (St De mu/ikalc fruit mand lo 03 «S. Muack Motief 10 45 (Si De boodschap van het licht NCRV 11 03 tS> Pop non stop. 12 03 (S) Goeiemiddag VOO 14 03 (SI Tipparade 15 20 (S> PopjournaaJ 15 30 (S) Top 40 HILVERSUM IV NOS 07.00 Nws 07 02 (S> Vroeg Klassiek 09 00 Nws. 09 02 (Sl Mu ziek uit de Middeleeuwen en Rcnai» sancc 09 30(S) Vrijdagmorgencnn- <.-ii Klai i;. .i, i, n VI"i ii CS) Muziek voor miljoenen 12.00 Nws EO 13 00 (Si Klassieke klankjuwe len. 14 00 Nws 14 02 Theologische verkenningen. 14 20 (Sl Or gel bes pc ling 14 40 Plaat praat VPRO 15 00- 17 00 (S) Muziek op-vier

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5