Ook voor Aaltjes modellen gaat de broek riem knellen Een keertje de cover van de Viva of de Li- belle halen. Of lekker zorgeloos flaneren op een wufte party van een Amsterdamse modeontwerper, met het onvermijdelijke glas sherry in de hand. Dat is voor een Nederlands fotomo del zo ongeveer het hoogst bereikbare. Daarnaast zijn er ook de sombere kanten van het beroep. Over dag urenlang wach ten, 's avonds vroeg naar bed en altijd maar weer op je ge wicht letten. Want dat zal duidelijk zijn: een model eet nooit een fricandel. En het. grote geld, dat blijkt doorgaans een mo daal inkomen te zijn. Een ontnuchterend re laas over de schone schijn van een meis jesideaal. Of hoe een nuchtere Friezin met haar franjeloze aanpak furore maakt in het woelige Am sterdamse modewe reldje. "Moet Antoi nette morgenochtend om kwart over zeven in Dokkum zijn? Dan staat ze er". ■M Aleid Boersma: "Mode Is de doorwerking van de avant-garde op wat meer klassiek geklede mensen dragen". er op af, hoewel je niet zelden te maken krijgt met V^n boze moeder of verloofde die je be nen wel even wil breken. Maar toch werkt het. Op deze manier heb ik bijvoorbeeld twee toppers bij een premiè re in een theater ontmoet". Contracten afsluiten doet Aleid niet. "Daar ben ik panisch voor. En bovendien: wat heb, je aan een contract als ie mand echt niet wil? Als ie mand niet tevreden is kan hij of zij maar weer beter weg gaan, want dan valt er toch niet mee te werken. Wat ik wel doe is de mensen zoveel mogelijk begeleiden. Dat vind ik een taak van het bu reau. De meeste meisjes die hier komen zijn vaak nog maar net van school af, en met zeventien of achttien jaar heb je die begeleiding ook nodig. Je moet het in dit vak tenslotte in vijf jaar tijd zien te maken, en ik wil niet dat ze dan met een leuke sportauto en verder niets op straat ko men te staan. Of dat ze daar na nog jaren moeten werken om hun belastingschulden te betalen. Ik stuur ze naar een belastingconsulent of open desnoods een spaarrekening voor ze. Dat klinkt misschien bemoederend, maar dat is dan het Friese in me. Hoewel ik natuurlijk ook niet vers uit de klei hier in Amsterdam ben neergezet". "Oh no!" Valt er als model dan echt een fortuin te verdienen? Aleid schudt meewarig het hoofd. "Een ton bruto per jaar is maar voor een enkeling weg gelegd. Het overgrote deel moet het doen met een mo daal inkomen. Maar daar hoef je vaak maar twee dagen per week voor te werken. En je maakt nog eens een reisje. De zomermode moet immers in de winter gefotografeerd worden, dus gaat het al gauw richting Griekenland of zelfs Suriname, Hawaii en Los An gelos. Een van onze modellen heeft zojuist een trip naar Lap land en Griekenland moe ten afzeggen omdat ze naar Los Angelos moest, nadat ze net uit Aruba was teruggeko men. Bij het horen van de naam Gran Canaria zegt me nigeen hier al "oh nol". Toch een makkie dus? Aleid: "De inzet is in dit vak uitein delijk doorslaggevend. Met andere woorden: op tijd zijn en een blij gezicht trekken. Wil je echt de top bereiken, dan zul je er keihard voor moeten werken. Als ik van avond Antoinette bel en zeg: kind, het is echt verschrikke lijk vervelend, maar je moet morgenochtend om kwart over zeven in Dokkum zijn, dan krijg ik niet te horen of het wat later kan. Dan staat ze er. Maar je hebt er ook bij die om half tien ergens moe ten zijn en die dan om kwart over tien komen aanzeilen". "Gewoon werken, dat moet de mentaliteit zijn. En ik weet natuurlijk wel: dat is niet in herent aan het beroep. De meesten willen er gewoon bij horen. En als ik dan vraag wat ze daarmee bedoelen, dan kunnen ze daar nauwe lijks antwoord op geven. Een leuk partijtje bij een mode ontwerper, hoor je dan. Daar om hamer ik er in gesprek ken altijd op dat ze met twee benen op de grond blijven staan. Voor mij geldt immers hetzelfde. Iedereen denkt maar dat ik in de juiste café's moet komen en de juiste mensen moet kennen om in dit vak te slagen. Je moet in het circuit zitten, zeggen ze dan. Ik heb dat nooit gedaan. Ik zit 's avonds gewoon lek ker voor de buis" 'En wat de inkomsten betreft, wijs ik ze er altijd op dat het zo weer afgelopen kan zijn. Bij een goed betaald model liggen er altijd wel twintig vriendjes op de loer die den ken: zij rekent wel even voor me af. Daar wil ik ze voor be hoeden. Bovendien: je moet je ook nog eens verzekeren, want stel dat je een been breekt? En voor de rest is het gewoon hard werken gebla zen. Niet doorzakken, lekker om tien uur naar bed en nooit grote taarten eten. Want je huid, dat is alles". Trend De tarieven, die Aleid Boersma voor haar topmodellen bere kent, variëren van 450 tot 700 gulden per dag, exclusief BTW en 15 procent provisie. En dan zijn er nog tal van toe slagen voor o.a. doorpassen, lingerie- en naaktfotografie. Maar slechts enkelen genie ten het voorrecht om prak tisch dagelijks zo'n tarief op te strijken. Voor het overgro te deel is er slechts inciden teel werk, en dan nog maar vaak voor een paar uur. Leef tijd doet er overigens nauwe lijks toe, en evenmin is het van belang of het model nu toevallig moeders mooiste is. Slechts de trend van het mo ment is bepalend voor alles. Aleid:"Hoe jonger, hoe beter. Dat is het beeld van deze tijd. In Milaan worden meisjes van veertien of vijftien jaar met make-up tot jonge vrou wen omgetoverd. En hoe dat nou komt? Er zijn twee of drie trendsetterige fotografen die in feite het modebeeld be palen. Er kan hier iemand een jaar werkloos aan de muur hangen, totdat er plot seling een fotograaf binnen stapt die met haar wil werken. Heeft zoiets succes, dan wil opeens iedereen met haar werken. Dan is ze ineens een topper. Maar verder is daar geen enkele indicatie voor te geven" "Mooi zijn heeft in dit beroep een heel andere betekenis. Ik heb modellen die op de foto fantastisch ogen en die hier soms als een verzopen kat binnenkomen. Dat kun je wèl een ontwikkeling noemen. Je kunt zeggen dat er momen teel een trend is van gewone gezichten. Niet modellerig. Als er vijftien jaar geleden een fotomodel op straat liep, viel dat op. Nu zie je het om gekeerde. kijk maar naar de gezinnetjes in STER-spots. En dat is al een hele verande ring. Zoiets moest eerst uit duizend marktonderzoeken blijken. Ik weet ook wel dat in de reclame alles geïdeali seerd wordt. Een ongehuwde moeder die poseert voor giro- blauw, dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren. De klant blijft koning in dit vak. Re clamebureaus hebben vaak best wel progresieve ideeën, maar de klant houdt dat nu eenmaal tegen. Je kunt daar heel weinig invloed op uitoe fenen" En hetzelfde geldt, zegt ze, voor het grillige verschijnsel mo de. Volgens Aleid Boersma is mode het samengaan van twee stromingen. "Je hebt al tijd de klassieke mode. En daarnaast is er dan een trend, zoals dat nu laat ik maar zeg gen de punkstijl is. Dan kun je zeggen: wat zien ze er uit. Maar over twee jaar draag ik het ook. Mode is de doorwer king van de avant-garde in wat meer klassiek geklede mensen dragen" Gewapende vrede Tenslotte: hoe conjunctuurge voelig is een modellenbu reau? Aleid: "Je grootste klanten zijn natuurlijk de mode-adverteerders. En ook hier geldt dat er minder gead verteerd wordt als er minder verkocht wordt. Ik wil geen doemdenker zijn, maar vijf jaar geleden kwam het vrij wel niet voor dat een klant een model boekte voor twee uur. En dat is nu weer sche ring en inslag. Vier modellen voor een hele dag is nu drie modellen voor een halve dag. Maar aan de andere kant vind ik ook dat hut model een beetje verwend was. Tot voor kort was drie uur werken nog een hele dag. Of dat iemand in de studio arriveerde en zich eerst uitgebreid begon op te maken, zodat het eerste uur al om was. Dat kan niet meer. Er moet dus gewoon weer wat harder gewerkt worden. En dat kan volgens mij geen kwaad" De grote modellenbureaus heb ben zich intussen o<.k geza menlijk aan de verslechteren de economie aangepast. Zo als dat in de zakenwereld ge bruikelijk is, worden klanten niet tegen elkaar uitgespeeld. Valt er ergens een kluif te ha len, dan gaat daaraan een in tieme lobby vooraf. Hoewel daaruit niet de conclusie mag worden getrokken dat het on derling allemaal koek en ei is. Zo vindt het contact tussen Aleid en haar vroegere werk gever via derden plaats. En de relatie met Corine Rot- schaefer bijvoorbeeld, zegt ze stijlvol, kan het best worden getypeerd als een toestand van gewapende vrede. Het vak van fotomodel is vol gens haar een acteerprestatie, die je niet kunt leren. Het ver mogen om jezelf te transfor meren. Het talent om je in te leven in een sjieke bontjas of een woest punkpakje. Daar is betrekkelijk weinig kennis, maar des te meer feeling voor nodig. Een model, zegt ze, is privé vaak totaal iemand an ders als hij of zij voor recla medoeleinden geafficheerd staat. Aleid: "Er zijn mensen die er ronduit enig uitzien, maar die als een hark voor de camera staan. En omgekeerd is het ook zo: mensen die je op straat zo voorbij loopt, kun nen zeer fotogenieke gaven hebben. Daar ontwikkel je op den duur een oog voor. En dan kan het nóg reuze tegen vallen als een fotograaf er eenmaal proefopnamen mee heeft gemaakt. Het resultaat is bijna altijd geslaagd of oeh bah. Een middenweg is er in feite niet". Eigen kweek Aleid Boersma, dochter van een fabrieksdirecteur uit Leeuwarden, heeft in het hoofdstedelijke modewereld je snel carrière gemaakt. Ze begon in de parfumerie bij Helena Rubinstein, gaf lezin gen, deed aan promotie en verkende daarna gedurende enkele jaren het terrein van modeontwerpers en confec tionairs. Vervolgens werd ze directrice van het gezagheb bende modellenbureau Euro model, maar een conflict al daar was er de aanleiding van dat ze twee jaar geleden voor zichzelf begon. Daarna ging het allemaal van een leien dakje. Binnen zeer korte tijd kon Model Promotion zich op voet van gelijkheid bege ven naast andere groten als Model Planning, Ulla Models en Corine Rotschaefer's Agency. In stemmig wijnrood - de huis kleur van Model Promotion - verscheen onlangs een lijvig boekwerk waarin al haar mo dellen staan afgebeeld, varië rend van de veelgevraagde Antoinette met de ideale ma ten 91-65-91 tot en met peu ters van twee jaar oud en zelfs hele gezinnetjes. Ze zijn bruikbaar al naar gelang de mode of een bepaald product dat vraagt. Of zoals Aleid het zelf formuleert: ze levert mo dellen voor buitenboordmo toren tot en met de Viva. In vakjargon heet dat special- en fashionmodels, en ze gaat er prat op dat bijna de helft van haar bestand "eigen kweek" is. Aleid: "Ik ontmoet ze in restau rants, op straat of in de tram. Dat is een soort beroepsde formatie. Dan denk ik: zou het iets zijn? En dan stap ik Tekst: Willem Schrama ZATERDAG 14 MAART 1981 In de korte tijd dat de 41- jarige Aleid of "Aaltje" Boersma de scepter zwaait over het Amster damse bureau Model Promotion b.v., heeft ze al menig meisje moe ten teleurstellen. Van de honderd gegadigden blijkt er in de praktijk slechts één uitverkoren voor het Grote Vak. De overigen druipen met tranen in de ogen af of pakken de moed nog eens op door te zeggen dat ze dan wel stewar- des worden. V

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 17