Theater brengt vergeten Rilke Ondeka-za: duivels spel met trommels ffiBl Wögmmma] Japanse trommelkunsttoneel en (^V) vandaag. tgegefjcht Melodrama 'Het dagelijks leven' grondig bewerkt Luim en lyriek bij De Springplank - y MAANDAG 2 MAART 1981 LEIDEN - Japanse trommel kunst, een soloshow van Peter Faber en een aantal toneel voorstellingen. Dat staat uit gaand Leiden deze week te wachten. Een week die morgenavond in de Leidse Schouwburg begint met een optreden van de ge ruchtmakende Japanse groep 'Ondeko-za', die zowel uit drummers gis uit dansers be staat en waarover men elders op deze pagina meer kan le zen. Up woensdagavond 4 maart is de beurt aan een Frans gezel schap (Le Tréteau de Paris) om speciaal voor scholieren een (WIKOR)voorstelling te verzorgen. Het geeft een op voering van 'Le silence de la mervan Vercors, iia de pau ze gevolgd door een program ma van gedichten uit het Franse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. De acteur Peter Faber staat donderdagavond 5 maart op de schouwburg planken met zijn tweede show, 'Langzaam haasten In deze voorstelling spreidt hij volgens de pro grammatoelichting vaardig heden ten toon zoals die al heel lang worden beoefend in het variété. Van een andere show, te weten 'Duidelijk zo!?' met Leen Jon- gewaard en Robert Long en de homofilie als thema, wor den op vrijdagavond 6 en za terdagavond 7 maart herha lingen gegeven. In het LAK-theater geeft het Rotterdamse F-act vrijdag avond 6 maart een voorstel ling van 'Drijfzand' van de Fransman Jacques-Pierre Amette. Het gaat in dit stuk om twee mannen, die samen een appartement bewonen. Op de Algerijnse oorlog na, die beiden 'als soldaat hebben meegemaakt, is er niets dat hen bindt. Toch groeit er tus sen de twee een zekere band al is het alleen maar omdat ze voortdurend in eikaars gezel schap verkeren. De situatie, i beiden zich bevinden is vrij uitzichtloos: ze hebben weinig omhanden, wachten op hun uitkering halen her inneringen op of dromen over een toekomst, die zich niet aanbiedt. Onze medewerkster Hanny van der Harst, die al eerder over Drijfzand schreef, vindt de voorstelling van F-act zeker de moeite waard de botsende speelstij len ten spijl. De toneelgroep 'Theater' uit Arnhem sluit de week bij het LAK af met een voorstelling van 'Het dagelijks leven', een vergeten stuk. van Rainer Ma ria Rilke, waarover elders op deze pagina meer informatie wordt gegeven. De Utrechtse groep 'Rats' komt zondagmiddag met 'Kriebels' een toneelstuk over verliefd heid, naar het LAK-theater. Het stuk is gemaakt voor kin deren van negen tot en met dertien jaar. LEIDEN/UTRECHT - De mode-ontwerper Pierre Car- din is de 'ontdekker' geweest van de inmiddels eveneens wereldberoemd geworden Japanse slagwerkgroep On deko-za, hetgeen letterlijk de duivelse drummers beteken- t. Deze drummers vertonen hun verbazingwekkende kun sten morgenavond in de Leidse Schouwburg. De Japanner Tagayasu Den is de oprichter van deze groep. Welk ideaal stond hem voor ogen? Vermoedelijk, hoewel dat niet zo duidelijk wordt ge formuleerd, een reactie op de sterke Westeuropese invloe den op het artistieke gebeu ren in zijn vaderland. Ze spe len daar net zo goed Mozart, Beethoven en Bruynèl als in deze contreien en de eigen Ja panse muziek kwam een beetje in de verdrukking. Een soort 'terug naar de natuur' leek hem zinvol. Tagayasu Den nam daartoe geen halve maatregelen. Hij richtte een instituut op dat hij huisvestte op het eilandje Sado, een ui terst onherbergzaam oord, waar vroeger wel zware mis dadigers werden opgesloten omdat er simpelweg niet van het eiland was af te komen. Daar zorgden de altijd ruwe zee en de haaien wel voor. Als basisinstrument voor de he le opleiding, annex levens houding en filosofie is de trommel gekozen. Dat is op zichzelf een begrijpelijke maar geen originele keuze. De trommel is in alle muzikale culturen een van de oudste in strumenten, de trommel heeft mede daardoor ook een ster ke archetypologische lading, waarbij de associatie met de hartslag natuurlijk al zeer voor de hand liggend is. In principe is het trommelspel, zoals voorgestaan in deze groep, ten nutte van de musici en dansers zelf. Wil men de hoogste graad van perfectie bereiken, dan dient men li chaam en geest volledig te be heersen. Hier komen we op bekend terrein. Contempla- tienmeditatie, mystiek en ex tase, al deze elementen ko men ook in deze trommelcul tuur voor, die ook het nodige heeft ontleend aan het Zen boeddhisme. De musici en dansers leiden dan ook een leven dat wordt beheerst door een strenge dis cipline. Er moet elke dag 20 kilometer worden hardgelo- pen. Genotsmiddelen mogen nooit worden gebruikt en he. eten is hoofdzakelijk vegeta risch. Pas als de temperatuur lager is dan 5 graden mag er worden gestookt in het kloos ter op Sado, waar Ondeko-za is gevestigd. Pierre Cardin, die diep onder de indruk was gekomen van de prestaties van deze groep heeft deze Japanners voor het eerst naar Europa laten ko men. De Franse première had plaats in zijn eigen theater, Espace Cardin, in Parijs. Dat heeft een hoop geld gekost, maar gezien de enorme suc cessen over de gehele wereld van het gezelschap zullen die centen wel weer met rente re tour zijn. New York, Boston, Los Angeles, San Francisco, Londen, Berlijn, de Japan ners kunnen tevreden zij- Ze brengen trouwens heel wat meer dan alleen trommelspel. Er valt ook het nodige te kij ken, maar wie denkt dat het een leuk folklore-avondje wordt, heeft het mis. Het is vooral de bedoeling om de luisteraars mede in de denk wereld van de uitvoerende te plaatsen, het gaat niet om een kijk- en luisterspel ter ont spanning. Van alle trommels die worden meegebracht, is er één die 400 kilogram weegt en een doorsnede heeft van 160 centimeter. Maakt dat ding nou veel lawaai? Ja en nee. Want alle geluiden zijn zeer precies gecoördi neerd en getimed en daarmee wint het imponerende ele ment het zeker van het dyna mische. Maar dat is moeilijk uit te leggen, dat moet wor den beleefd. LEIDEN - Met een programma, dat onlangs in Den Haag in première is gegaan, presenteerde "De Springplank", de aspirantengroep van het' Nederlands Danstheater, zich zaterdagavond op de LAK-zolder. Dat betekende in dit geval een bijna volle bak. Het programma bevatte drie balletten, elk voor zes dansers en danseres sen. Meeste indruk maakte Leigh Warrens "Sense of occasion'. van een kleri deel in december jl. als een repetitieles al in het LAK theater wa' te zien. De indruk werd toen gewekt, dat het een beeld schoom ballet zou worden, in hoofse stijl uitgevoerd met mooi getrok ken, vloeiende bewegingen. De uitvoering van het gehele ballet, bij het maken waarvan de uit Austra lië afkomstige choreograaf zich heeft laten inspireren door het huwelijk van zijn broers met twee hem onbekende vrouwen, heeft die indruk bevestigd, al moet gezegd, dat het eindresultaat toch wat anders is geworden dan het destijds opgeroepen beeld en dat sommige van de dansers en danseressen in hun van lyriek doortrokken bewegingen kennelijk wat minder risico's durfden te nemen dan waartoe ze tijdens de repetities werden aangespoord. Dit ballet kwam in elk geval even helder en puur over als de er voor uitgekozen renaissance- en barokmuziek. Overigens lijkt mij dit soort op academische leest geschoeide ballet meer voor het lijsttoneel ge schikt dan voor de open ruimte van een kleine-zaaltheater. Er valt in dit laatste geval een dimensie weg, waardoor ook een stukje illusie verlo ren gaat. Dit geldt in zekere zin ook voor een komisch werkje als "Musikalischer Spass" van Pavel Smok, dat gebaseerd is op Mozarts "Dorpsmuzikan ten-sextet" en dat door de choreograaf zelf terecht wordt aangeduid als een "Spielerei". Het werd zowel door de meisjes als door de drie jonge dansers met de vereiste mimiek en met redelijk gevoel voor humor uitgevoerd. Strakker en feller van beweging dan deze twee balletten bleek "Summer Days" van de Engelsman Michael Pink. op pianostukken van Bela Kar tok, met welke zonnige en derhalve ook luchtige, maar een tikkeltje lang uitgesponnen, strand-impressie de voorstelling werd besloten. PIETER C. ROSIER LEIDEN/ARNHEM - Een to neelstuk dat na de eerste op voering in Duitsland, rond de eeuwwisseling, als een baksteen viel; dat nu bij op pervlakkige lezing als uiter mate melodramatisch over komt en waarvan een aantal grondig in de toneellitera tuur ingevoerde lieden niet eens wist dat het bestond. Aan zo'n toneelstuk is enthou siast gewerkt door regisseur Leo Hogenboom en de spe lers Arthur Boni, Martine Crefcoeur, Jan Gorissen, Truus te Selle en Liz Snoyink van de Arnhemse toneel groep Theater. „Het dage lijks leven" van Rainer Ma ria Rilke, op zaterdagavond 7 maart te zien in het LAK- theater. Een samenvatting van het stuk, in de geest van de tijd waarin het ontstond, door Leo Ho genboom: „Een armslovig meisje werkt bij een kunst schilder. Hij ziet niet hoe ont zettend veel zij van hem houdt. Aan het eind vallen ze elkaar toch nog in de armen". De regisseur liet het stuk le zen aan de artistieke leiders van Theater en aan enkele vertalers. Ze reageerden ver rast en waren het er meteen mee eens, dat het gespeeld moet worden. Ofte wel er is meer uit „Het dagelijks le ven" te halen dan keukenmei- denromantiek. Actrice Liz Snoyink: „Toen ik het de eerste keer gelezen had, begreep ik wel dat Leo het niet zo zou laten", en haar collega Truus te Selle: „Toen we er aan gingen werken, ont dekte ik dat het stuk eigenlijk veel sterker is dan ik ver moedde". Het arme meisje, een model, is niet de enige vrouw met wie de schilder in „Het dagelijks leven" te maken heeft. Er zijn ook nog zijn zuster en een vrouw die hij tijdens een feest ontmoet, vereert, maar ook snel weer verliest. Drie vrou wen, in de visie van Leo Ho genboom drie sterke karak ters, rond een zweverige fi guur, de schilder, die beïn vloed door zijn schoonheidsi dealen blind geworden is voor de kwaliteiten van de werkelijkheid. Er is nog een tweede man, de vriend van de zuster. Zijn hu welijksaanzoek werd door haar afgewezen, maar ze koes tert nog wel een warme gene genheid voor hem. Een voor de tijd van Rilke hoogst onge bruikelijke verhouding. Leo Hogenboom: „Het stuk heeft veel met Rilke zelf te maken. Zijn hele problema tiek rond het omkeren van rollenpatronen zit erin. Hij schreef het tegen alle tradities en vooroordelen in. Twee mannen willen een vaste rela tie met twee vrouwen, maar die vrouwen wijzen hen af. En het heet toch zo, dat een onge huwde vrouw de boot heeft gemist en een ongehuwde man de dans is ontspronge- Truus te Selle: „Rilke is tot hij zes jaar werd door zijn moe der als een meisje behandeld; ze liet hem zelfs meisjeskle ren dragen. Eerder was een zusje van hem gestorven. Van de ene op de andere dag moest hij zijn rol omgooien, kwam hij op een strenge school en kreeg hij zelfs een militaire opleiding. Hij raakte daar fundamenteel van in de war en dat is in dit stuk terug te vinden. Hij dacht niet als een conventionele man, en dat in een tijd waarin de rol verdeling helemaal vast la- g" „De schilder in het stuk denkt progressief te zijn, maar in fei te zijn de vrouwen dat en is hij conventioneel. Hij zegt de be hoefte te hebben voor alles het absolute woord te vinden, maar gaat al zoekend voorbij aan wat er allemaal al is. De vrouwen zijn voortdurend be zig hem daarop te wijzen, maar hij ontvangt hun signa len niet". Liz Snoyink: „Zijn zuster en de vrouw, die hij ontmoet, heb ben hun evenwicht al gevon den. De schilder heeft dat nog niet en het blijft open of hij het ooit zal krijgen. Het model zit nog voor het vinden van dat evenwicht, ze leert nog uit wat er gebeurt. De schiloer niet, die staat stil". „Voor de weerloze verliefdheid van het model is wat anders gevonden. Ze heeft een fijne tijd met de schilder gehad, maar verkeert nu in een crisis. Ze denkt bij hem hulp te vin den, maar hij ziet haar niet. Op het moment dat hij het zich wel allemaal bewust wordt, is het te laat voor haar- Het sentimentele is uit „Het da gelijks leven" gehaald. Het slot is ook anders geworden. Het wonderlijke is, dat daar bij de oorspronkelijke tekst toch exact gehandhaafd kon worden. Leo Hogenboom: „Dat komt door de speeltrant. Ik hou ervan als er op een mi nimale wijze geacteerd wordt. De denkkracht moet sterker zijn dan de mimische krach- t". De regisseur ten slotte: „De kunstenaar is in het stuk oor spronkelijk de lijdende fi guur. Wat ik wil laten zien is, dat die man wat beter om zich heen zou moeten kijken. Hij ziet prachtige lichtvallen, maar niet wat er om hem heen aan de hand is. Daarom zit hij ook in een crisis. Hij komt als schilder tot niets. Hij zou eruit komen, als hij beter leerde luisteren.". NEDERLAND I 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Jeugdjournaal (NOS) 18.36 - Sesamstraat (NOS) 18.50 - Klem (NOS) 18.59 - Wollie's wereld (NCRV) 19.05 - Minivoetbalshow (NCRV) 19.55 - Vergeef ons onze dwaasheden, tv-film (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Alarm - gijzeling in New York (NCRV) 22.45 - Tot besluit (NCRV) 23.00 Journaal (NOS) 23.05 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND II 18.27 - Fotograferen en filmen, herh. les 1 (TELEAC) 18.57 - Journaal (NOS) 18.59 - De vijf (TROS) 19.25 - Banana Split (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De gouden buut, amusementprogramma (TROS) 21.30 - De Levkasman, tv-film (TROS) 22.20 - Aktua TV (TROS) 22.55 - Soap, tv-serie (TROS) 23.25 - Journaal (NOS) 23.30 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr.: NDR: 18.00 Sport. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Achtung Zoll, tv-serie. 19.25 Report. 19.59 Progr.-veroz. WDR: 18.00 St. Pauli Landungsbruecken. tv-serie. 18.30 Kinderprogr. 18.40 Achtung Zoll, tv-serie. 19.15 Aktual. 19.45 Inform, progr.). 20.00 Journ. 20.15 Das Appartement (The Apart ment), speelfilm. AanslWeekwin- naars van de tv-loterij. 22.15 Aktual. 22.45 Amus.progr. 23.30 Amus- .progr. 24.00-0.05 Journ. DUITSLAND II 18.20 I.O.B. - Spezialauftag, tv-serie. 19.00 Journ. 19.30 Jazzprogr. 21.00 DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus Duits. 19.00 Filmreport. 19.45 Jour nal 3. 20.00 Journ. 20.15 Divertisse- mentjé. 22.15 Journ. BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.00 Tekenfilmsdie 18.05 Idem. 18.30 Open School. 19.00 Gezongen poezie. 19.17 Inform, uitz. 19.37 Me- ded. en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Het geslacht Rius. tvdserie. 21.05 (S) Sport 21.50 We- tensch. magaz. 22.30 Journ. 22.45- 23.15 Open School. Het geweldloos oplossen van gijzelingsacties is het onderwerp van de Engelse documentaire "Alarm-Gijzeling in New York!", die de NCRV-televisie vanavond op het scherm brengt. Tot voor kort werden gijzelingsacties veelal met krachtdadig op treden van politie of leger tot een geforceerd einde gebracht. In 1972 beraadde de New yorkse politie zich echter op de vraag of er geen antwoord te vinden zou zijn op dit probleem. Na uitgebrei de studie en vele proeven werd er een uniek politieteam in het leven geroepen. Zeventig speciaal opgeleide agenten, onder de leiding van "captain" Frank Bolz, werden inzetbaar gemaakt voor het oplossen van gijzelings-acties. Niet alleen de methodi sche en materiële kant van het probleem is voor hen bekend ge bied, maar ook in de psychologische vragen rond het begrip gij zeling hebben zij zich verdiept. In 1980, acht jaar na de oprichting van dit team. hebben zij het oplossen van tweehonderd gijzelingsaffaires op hun staat van dienst bijgeschreven. Geen van deze acties kostte iemand het le ven; zowel gijzelaars als gegijzelden als onderhandelaars brach ten het er levend af. Deze documentaire schildert een portret van Frank Bolz en zijn agenten, terwijl zij in de voor hen drukste tijd van het jaar zijn; de vroege lente. De straten van "Brooklyn" en "the Bronx" zijn hun werkterrein. (Nederland 1,21.55 uur). De NOS zal woensdag 4 maart van de eerste wedstrijd in de kwartfinale van de Europa Cup 2 tussen Slavia Sofia (Bulga rije) en Feyenoord een rechtstreekse uilzending verzorgen. Die begint om 16.55 uur op Nederland 1 en wordt van commentaar voorzien door Hans Kraay. Het staat nog niet vast of de wedstrijd AZ'76 - Lokeren (België) voor de kwartfinale Europa Cup 3 ook rechtstreeks op de televi sie komt. Dat hangt af van het feit of het AZ-terrein uitverkocht zal zijn. MAANDAG 2 MAART HILVERSUM I TROS: 18.11 (S) Aktua. 18.2o(S)Kin- derprogr. 18.30 (S) Rollebolleradio. 18.45 (S) Het zede continent, hoof- spelserie. 19.02 (S) TROS-Country. 20.02 (S) Voorzichtig breekbaar. 20.30 (S) Peekei; ongezouten. 21.02 (S) TROS-Dans partv. 22.02 (S) Ak- tua-sportcafe. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. AVRO: 0.02 (S) Platenscala. 1 02 (S) In the still of the night. 2.02 (S) AVKO's Service Station. 6.02 (S) Auto in? AVRO aan. (6.30 Radiojoum.). HILVERSUM II NCRV: 18.00 (SfMuziek in vrije tijd P.P.: 18.50 Uitz. van de PydA NCRV: 19.00 (S) Steen in de vijver theologische rubriek. 20.00 (S) Mu ziek in NCRV stdio 2: oude muziek 21.30 (S) Literama-maandag. BZN 22.25 Uitz. van de Bond zondei Naam. NOS 22.30 Nws. 22 40 Oper School. NCRV 23.25 (S) Muziek var eieen tijd. 23.55 Nws HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De AvondspiU met de Nationale Hitparade AVRO 19.02 (S) Praatpaal 15. 20.02 (S) Het Steenen Tijdperk. 21.02 (S) Blues, Ballads en Beat. 22 02 AVRO's Swingtime. 23.02-24.00 (S) Candle light. DINSDAG 3 MAART HILVERSUM I leder neei uur nieuws AVRO (7 30 en 8 30 AVRO's Radiojourn.) 9.03 Steunpunt. 9.08 Arbeidsvi AVRO's Radiojourn. 13.20 De AVRO Diligence. 13.57 Per Saldo 14.02 De vergulde middenweg. 16.02 Dertien spec. 10.30 Kom 'ns langs op HILVERSUM II KRO: 7 00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Het levende woord 7.30 Nws. 7.36 Echo. (8.00 Nws 8.30 nws 8.36 Sociale- en consumenteninfrom. 8.50 Postbus 900. 9.00 Gym. voor de huisvrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Scheepspraat: inform, voor schip pers. 9.20 De letter M. 10.30 Ouder worden wc allemaal 11.00 Hel Run goud. doe 1130 Ratel OVER- H.VOORL 12.16 Uitz voordeland- bouw. KRO 12.26 Meded. t b v. land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.36 Echo 13 00 Nws. 13 11 Goal: sport- progr. 13.30 Schoolradio is op vakantie. NOS 14.30 Open School. KRO: 15.15 Van general 11.45 Rondom Rita 11 .in Uil aalf. 13.03 Nws. 17.36 Echo. i HILVERSUM III li dm haal uur mauwa VARA 7 02 Gesodemcurders. 8.30 Holland ze zeggen 10.30 Typisch Jansen. 11.30 VARA's Zockplaatje 13 30 Spitsbecld. 15 30 Popkrant. 16.30 Beton. HILVERSUM IV TROS 7 00 Nws. 7.02 Capriccio. 9 00 Nws. 9.02 Muzin. 9.30 Van heinde en verre 10.00 Opus tien tot twaalf 12.00 Nws. 12.02 Intermezzo 12.22 Verkochte klass. tien. 13.30 Koren Korpsen 14.00 Nws 14 02 De Hoge "C". cultureel progr. 14 30 Guitari teilen. 15 00 Belcar.torium TE LEAC 17 00 Overz. voorjaarprogr 17.30 Nws 17 36 Moderne Sterren kunde. les 9 18.00 Sluiting Hogenboom met de actrices Truus te Selle en Liz Snoyink

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5