IRijnsburg mooimaar niet om te Polder en gemeente botsen over Ringdijk euwe opvangtermijn tn drie maanden voor ietnamezen te kort Vietnamese bootvluchtelingen een jaar in de bollenstreek jlympia s mr eindigt Hillegom Zolang overeenkomst tussen partijen uitblijftis weg onveilig ringdijk moet veilig weede Kamer heeft onlangs een motie aangenomen, ingediend door vrouw C. H. Evenhuis-Van Essen van het CDA, waarin voor buiten- dse vluchtelingen een eerste opvangtermijn van niet langer dan drie anden wordt voorgeschreven. In die periode moeten de buitenlan- ;s worden voorbereid op het leven in de Nederlandse samenleving. Villem Wesseldijk van de Vereniging voor Vluchtelingenhulp kan a die motie wel voorstellen. "We hebben de afgelopen tijd een aantal Iprekken met minister Gardeniers van CRM gehad en zijn samen |t haar ontevreden over de lange opvangtijden die nu vaak voorko- gn. Een periode van drie maanden is voor vluchtelingen uit Oost- fropa of Zuid-Amerika misschien wel te doen. Die mensen zijn vaak lelijk vertrouwd met onze cultuur". >etreft Vietnamezen vindt hij de in de motie gestelde termijn te kort. periode van zes maanden vindt hij wel beter. Op het moment is iter een periode van negen maanden toegestaan en ook die tijdsduur rdt vaak overschreden. Floris Verhoef, één van de twee maatschap- ijk werkers in "De Zeeleeuw" in Noordwijk. noemt twee redenen irvoor: gemeenten zitten eigenlijk klem. Er is een groot tekort aan wonin- i. Ze hebben vaak al moeite hun eigen inwoners fatsoenlijk onder (c te krijgen. Dan is het des te moeilijker om woonruimte voor boot- ichtelingen te vinden. Daarnaast is de afdeling vrijwilligerswerk van "Vereniging voor Vluchtelingenhulp zwaar onderbezet. Wij streven A^aar voor elk Vietnamees gezin een Hollands contactgezin te hebben, kan helpen met de problemen die deze mensen ontmoeten. Maar contactgezinnen kun je ook niet laten droogzwemmen. De begelei- g daarvan is op het moment onvoldoende". Tussen altaar en tafeltennistafel: de Vietnamese bootvluchtelingen in Nederland verkeren op de grens van twee culturen. Een aantal van hen woont en werkt al in een Nederlands samenlevingsverband. Toch blijft het verlangen naar het vaderland sterk. 5T- EN BOLLENSTREEK Een versleten bankstel, houten hoteltafeltjes met een ?ed erop en twee tafeltennistafels behoren tot de inventaris van de grote hal van hotel >e Zeeleeuw" in Noordwijk. Aan het plafond hangen lange slierten papieren slingers kunstig geknipte vormen in allerlei kleuren. Tegen één van de wanden staat een provisorisch altaar, waarop een paar kaarsen branden. De versierselen zijn restanten n de boeddhistische nieuwjaarsviering, die enkele dagen geleden heeft plaatsgevon- i. Een aantal Vietnamezen is graag bereid voor een foto te poseren, maar niet met z'n leën: dat brengt ongeluk. |l "De Zeeleeuw" is al bijna an- half jaar in gebruik als op- gcentrum voor Vietnamese ichtelingen. Voor hen vormt de toegangshaven tot wat ze If hun tweede vrije vaderland men. In de "Zeeleeuw" krui de twee culturen van Oost en st elkaar. in oktober 1979 de eerste iep arriveerde was er veel be- gstelling voor deze mensen, dan toch maar. soms weken- Sjig. in een klein bootje op de jjlinese Zee hadden rondgedob- iird Inmiddels heeft een aantal lljdnnen van deze eerste stroom jijelders in Nederland een huis i;i;:kregen. De eerste romantiek is voor Vluchtelingenhulp. "De Zeeleeuw" in Noordwijk is 'éen van de centra waar ze een eerste opvang krijgen. Dan krij gen ze taalles, maken ze excur sies. kortom, worden ze voorbe reid op de Nederlandse samenle ving. "Je moet het je voorstellen als een soort wedergeboorte. Ze moeten in zes maanden leren waar wij ons leven over hebben gedaan", stelt Floris Verhoef, één van de twee maatschappelijk werkers die de Vietnamezen in "De Zee leeuw" begeleiden. "We streven ernaar dat ze na die periode er gens in Nederland worden ge plaatst. maar in de praktijk duurt het meestal langer". |f Do Vietnamezen zijn een In Noordwjjk v|rblijven op het liiiiiïuwe minderheidsgroep in ons iiiiiitd geworden, waarvoor de be- ii: igstelling van de gemiddelde iderlandcr wel z'n verzadi- iigspunt heeft bereikt. land biedt inmiddels gastvnj- id aan 4400 Vietnamezen. De ïesten zijn hier gekomen via ichtelingenkampen in Oost- ië of zijn in de Chinese Zee op pikt door een Nederlands lip. In ons land worden ze op vangen door de Vereniging LEGOM - Glympia's Tour •or Nederland eindigt dit r in Hillegom. Dankzij be- liddcling van onder andere rgemeester drs. J. Hei- lans van Hillegom. die er <k voor zorgde dat een etap- van die nationale rentour d verreden in zijn vorige |andplaats Hulsberg, heeft finish van Olympia's tour porlopig niet meer plaats in 'msterdam. Hillegom wil 'iet de finish van de rentour ndelijk gezien wat meer in s schijnwerpers komen, i de tour doen zo'n 140 ren- ers mee uit onder meer Rus- nd. Tsjecho-Slowakije. En /land. Frankrijk. Nederland i waarschijnlijk ook uit Bel- e en Amerika. Ter gelcgen- eid van de finish van de tour p 5 juni worden die dag vele :tiviteiten georganiseerd, en feestprogramma wordt lans voorbereid door een 3mité waarin zitting heb- en: de gemeente Hillegom. e Ren- en Tourvereniging ollcnstreek. de Onderne- lersvereniging Hillegom en e plaatselijke harddraverij- ereniging. De kosten van de ctiviteiten en de tour wor- en betaald door het bedrijfs- iven. laatste etappe van de tour, anaf Zoetermee. eindigt om- Ireeks 16.00 uur in de Hille- omse Hoofdstraat. De 140 ?nners rijden in de bollen- treekgemeente nog een par- ours van zo'n 30 kilometer. >e eerste renners komen 'larschijnlijk al rond half ne vanuit de Haarlemmer- leer de gemeente Hillegom innen. Het parcours van en kilometer wordt drie eer gereden. De route is als olgt. Meerlaan. Prins Hen- nkstraat. Meerbeekstraat, loofdstraat richting Leiden, .eidsestraat, Hyacinthlaan. tie Loosterweg. Venebur- erlaan. 2de Loosterweg. 1ste S. loosterweg. Pastoorslaan, Ifeeresteinstraat, eindpunt loofdstraat. moment 87 bootvluchtelingen. Meer dan de helft van hen be hoort nog tot de eerste lichting, die in oktober 1979 in ons land arriveerde. Sleutel Het is moeilijk om hoogte te krij gen van de Vietnamezen in Noordwijk. niet zozeer vanwege het stereotiep van de Oosterse ondoorgrondelijkheid, maar wel omdat onze taal de Vietnamezen voor haast onoverkomelijke pro blemen plaatst. In gebrekkig Ne derlands vertelt Ly Hien Minh hoe hij in eind 1979 in ons land is gekomen: "Drie keer heb ik geprobeerd Viet nam te ontvluchten. De eerste keer ging het niet door, de twee de keer belandde ik voor vier maanden in de gevangenis. Uit eindelijk ben ik samen met drie honderd anderen ontvlucht naar het vluchtelingenkamp Pulan Bidong in Maleisie". Hij vervolgt: "In Vietnam is nu geen vrijheid. Je kunt niet praten en gaan waar je wilt. De commu nisten halen alle bezittingen van de mensen die een beetje rijk zijn weg. Voor 1975 zat ik op school, maar omdat mijn broer in het (Amerikaanse) leger was, mocht ik na de machtsovername niet meer naar school terug". De ouders van Ly zijn nog in Viet nam. Als die naar Nederland ko men wil hij niet meer terug naar zijn geboorteland. Hij heeft net de sleutel gekregen van een huis in Capelle aan den IJssel en wil daar een administratieve oplei ding gaan volgen. Het is moeilijk om uit gesprekken met Vietnamezen een genuan ceerd beeld te krijgen van de hui dige toestand in hun land. "De communistische hemel is het pa radijs van de graftomben. Pas als ze zijn gestorven, worden de mensen er eindelijk rustig en ge lukkig", staat in hun contact blad. Haat tegen de communisten over heerst. Sommigen willen terug naar hun land om tegen hen te vechten en smeden hiervoor plannen, samen met andere vluchtelingen in West-Europa en Noord-Amerika. Of ze hiermee de mening van de meerderheid van de bevolking van Zuid-Vietnam vertolken wordt niet duidelijk. Of het on der de Amerikanen zoveel beter was ook niet. Wel klinkt het aan nemelijk dat de bootvluchtelin gen ten dele tot de meer welva rende Vietnamezen behoren. Sommigen vertellen met spijt over hun vroegere welstand in Vietnam. Met de vluchtpogingen per bootje over de Chinese Zee schijnen aanzienlijke bedragen gemoeid te gaan. Jan-Willem Wesseldijk van de Ver eniging voor Vluchtelingenhulp heeft het dan ook moeilijk met de vluchtelingenstatus die de Vietnamezen genieten: "Vluchtelingen uit bijvoorbeeld Turkije en Etheopië worden maandenlang ondervraagd en moeten duidelijk kunnen aanto nen, dat ze in hun eigen land werden vervolgd. Op Vietname zen worden die kriteria niet toe gepast. Als ze door een Neder lands schip worden opgepakt kunnen ze in Nederland zo asiel krijgen en kunnen ze hun naas ten laten overkomen door ge zinshereniging aan te vragen. Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat we die mensen niet zouden moeten opvangen hier. Wel zou het goed zijn om op ie- Boterham In Rijnsburg wonen sinds juni van het vorig jaar drie Vietnamese gezinnen. Ze zijn familie van el kaar: vader en moeder met een aantal nog thuiswonende kinde ren bewonen één van de flatwo ningen. In de andere huizen wo nen ook kinderen van hen. Allen hebben eerst een aantal maan den in Noordwijk gezeten. Vader Phan Chanh Ngoc houdt duim en wijsvinger vlak bij el kaar om aan te geven hoeveel Nederlands hij kent. "Wel goed om in Rijnsburg te wonen", ver zekert hij. "Mensen willen hier altijd helpen. Het is hier mooi maar niet om altijd te blijven". Een deel van zijn familie woont nog in Vietnam en dat is een be langrijke reden om terug te wil len. In Vietnam was hij visser. Hij is met zijn eigen boot uit Vietnam vertrokken. Ook hier zou hij graag in de visserij willen werken, maar dat is erg moeilijk. Hij heeft nu een baan bij de vei ling. De contacten met de Nederlandse samenleving zijn aan tal van din gen te merken. De kamer van de flatwoning is versierd met pa pierknipsels en enkele boeddhis tische beeldjes, maar aan de muur hangt een foto van een mo torrijder. De jongste kinderen zijn niet bij de tv weg te slaan. De oudste zoon is bezig met rijles sen. een andere wil graag op dansles. De familie eet nog over wegend Vietnamees: rijst, kip en vis. Maar als de mannen moeten werken gaat er toch al een boter hampakje mee. "Het is duidelijk dat ze best aan passingsmoeilijkheden hebben", vertelt mevrouw Vehmeier van de Rijnsburgse vnjwilligers- groep. "Vooral de taal is een grote barriè re. Bij de bevolking is er soms een intolerante houding te mer ken. Ze zien Vietnamezen rond rijden op een nieuwe fiets en denken: die komen hier even ons geld opmaken. Het is belangrijk om te weten dat ze een lening van CRM hebben gekregen, die ze zo gauw ze een vaste baan hebben maandelijks moeten te rugbetalen. Je moet ook niet ver geten dat hun levensinstelling heel anders is. In Vietnam was geld niks waard. Daarom zetten ze alles graag om in waren." Misdienaar Lisse herbergt vier Vietnamese ge zinnen. Ook hier worden zij be geleid door een kerngroep en een aantal contactgezinncn. Ook in Lisse krijgen de Vietnamezen nog regelmatig taallessen. In te genstelling tot de Vietnamezen in Rijnsburg zijn die in Lisse al lemaal katholiek. "Echt katho liek", benadrukt de heer Hou- waard van de kerngroep. "Elke zondagmorgen zitten ze in de kerk. Dat bevordert wel het con tact met de Lissenaren. Sommi ge kinderen zijn al misdienaar. De mannen, op het moment van het gesprek allemaal door de griep geveld, hebben allen een baan. drie via een gewenningsre- DONDERDAG 26 FEBRUARI 1981 Vietnamees nieuwjaar in Rijnsburg en Noordwijk vuurwerk in februari Tet Ngu Dan, gelukkig nieuw jaar hebben de Vietnamezen elkaar dezer dagen toege wenst. Het Tet-fecst is in Vietnam het grootste feest en wordt gevierd op de eer ste dag van de eerste maand van het maanjaar en de twee daarop volgende dagen. Elk jaar is genoemd naar een dier. Dit jaar is het jaar van de haan. dat volgt op het jaar van de aap. "In Vietnam hadden we dan twee weken vrij", vertelt Ly Hien Minh, die in 'De Zee leeuw" woont. "Maar in Noordwijk is het ook goed gevierd. We hebben een al taar gemaakt, dat we heb ben aangeboden aan de landgenoten die op de vlucht zijn omgekomen. Al les wordt van tevoren voor bereid zodat we tijdens het Tet-feest niets hoeven te doen dan praten, eten, dan sen en kaartspelen". Vreemd genoeg gebeurt dat dansen niet op Vietnamese muziek. "Daar kun je niet zo goed op dansen", meent Ly. "Daarom was er disco". Ook de Vietnamezen in Rijns burg hebben het nieuwjaars feest gevierd. De eerste dag onder elkaar, maar op de tweede dag van het feest hadden ze een grote maal tijd georganiseerd, waar voor ook de leden van Rijns burgse contactgezinnen en de buren waren uitgeno digd. Bij de gemeente had den ze vergunning aange vraagd om zaterdagmiddag om vier uur vuurwerk af te steken, zodat het nieuwjaar knallend kon worden inge luid. Het boeddhistische nieuw jaarsfeest is omgeven met tal van rituelen. Zo moet men tijdens deze dagen alle ruzies vermijden. Op nieuw jaarsdag mag de vloer niet worden geveegd. De eerste drie dagen /an het nieuwe jaar mag geen afval worden weggegooid. De eerste be zoeker in het nieuwe jaar is erg belangrijk. Zijn komst is bepalend voor het wel en wee van de familie in het nieuwe jaar. geling bij een bedrijf in Noord- wijkerhout. Ze tonen zich erg dankbaar voor de opvang en vele aandacht die ze in Nederland krijgen. Toch overheerst ook on der hen de wens om terug te ke ren naar hun vaderland. ARIEJAN KORTEWEG HAARLEMMERMEER Het blijft vooralsnog onduidelijk of de gemeente Haarlemmermeer op korte termijn de volledige zeggenschap krijgt over het reilen en zeilen op de Ringdijk. De gemeente wil de dijk van de huidige eige naar, het waterschap Groot Haarlemmermeer, overnemen. De onderlinge voorwaarden bot sen echter. De vraag of de gemeente binnen kort verantwoordelijk wordt voor de dijk is met name interes sant voor de bewoners van de Ringdijk. Zij dringen al jaren aan op verkeersmaatregelen op de gevaarlijke dijk. Noch de ge meente. noch de polder wensten tot op heden voor de kosten die daaraan zijn verbonden op te draaien. Enige tijd geleden werd zelfs mi nister Tuijnman van verkeer ge vraagd in deze kwestie te bemid delen en eventueel een uitspraak te doen over wie nu eigenlijk ver antwoordelijk is voor de kosten. De minister beperkte zich echter tot het adv'ies dat de twee bestu ren alsnog om de tafel moesten gaan zitten om gezamenlijk tot een pasklare oplossing te komen. Nu is gebleken dat hel waterschap bereid is om over de overname van de dijk door de gemeente te praten, is de strijd ontstaan over de afspraken die daaromtrent moeten worden gemaakt. Heet hangijzer blijkt de wens van de gemeente ook de opstal- en erf- pachtpercclen met de daaraan verbonden rechten over te ne men. Dat laatste stuit het water schap tegen de borst. Financieren Dijkgraaf W.F. de Vreeze zegt mets voor een overname van de dijk op grond van dergelijke voor waarden te voelen. "De gemeen te heeft laten weten dat een deel van de kosten voor het onder houd en de voorzieningen op de dijk zullen worden verhaald op de dijkbewoners zelf. Wij hebben verplichtingen tegenover die mensen. Als de gemeente alles in handen krijgt is het goed moge lijk dat de dijkbewoners meer geld moeten neerleggen. Wij zeg gen dan ook vierkant nee tegen een overname op basis van die afspraken" De dijkgraaf, tevens burgemeester van Leidschendam. laat door schemeren dat de polder best be reid is een flink bedrag op tafel te leggen bij de overname van de dijk door de gemeente. "Maar hoe wij dat gaan financieren is onze zaak. Daar heeft de gemeen te zich niet mee te bemoeien. Wi j bepalen uit welk potje dat geld komt". De Vreeze benadrukt dat het bij een overname enkel zal gaan over het beheer en onderhoud van de weg op de dijk. De zorg voor de dijk als waterkering blijft bij het waterschap. "Ik hoop dat de gemeente daar goed rekenschap van neemt", vult de dijkgraaf aan. Zwarte piet Intussen is de sfeer rond de onder handelingen tussen gemeente en polderbestuur verre van ka meraadschappelijk. Over en weer wordt de zwarte piet naar elkaar toegeschoven. De Vreeze verdenkt met name wethouder Kamper ervan tegenover de dijk bewoners het polderbestuur als de grote schuldige aan te wijzen als het gaat over het uitblijven van verkeersmaatregelen op de dijk. "Een verdraaiing van de feiten", constateert de dijkgraaf. Volgens hem is het juist de gemeente die steeds nalatig is geweest: "Als nieuwe wijken worden opgele verd dan ontbreekt daarbij steeds weer een goede infra structuur (wegen, leidingen etc red.). De auto's moeien hun weg zien te vinden via de Ringdijk. Dat is natuurlijk wel makkelijk, gebruik maken van andermans terrein Een ander verwijt van de dijkgraaf aan het adres van de gemeente is dat deze instantie zou pronken met de veren van anderen. De Vreeze legt uit: "Ze doen daar net of alle ideeën van hen afko men. Dat is bepaald niet waar Wij hebben uiteindelijk het voor stel om tot een studie voor over name van dijk te komen op tafel gelegd en niet de gemeente, zoals uit publicaties van de gemeente blijkt". Kwaadheid De dijkgraaf ontkent dat de polder nooit iets zou hebben gedaan aan het onderhoud van de weg op de dijk. "Ik tart de wethouder een weg in de Haarlemmermeer aan te wijzen die er beter bijligt dan de Ringdijk". Hij vindt overigens dat de gedachten over de functie van de dijk de laatste tijd wel erg vreemde vormen gaan aanne men. De dijk. zo benadrukt hij. dient in eerste instantie nog steeds als waterkering en niet als verkeersweg. De kwaadheid die door het uitblij ven van verkeersmaatregelen op de dijk bij de dijkbewoners is ontstaan, kan de dijkgraaf zich levendig voorstellen. "Laat ze maar protesteren. Het kan niet vaak genoeg worden gezegd dat de dijk geen verkeersweg mag zijn". Ki mul uk in (Ir Hou rlen t verleden diverse ac vernanie op korte terinij De gemeente wil de dijk van hei wate grotere veiligheid op de dt in het verleden diverse acties varnuni ruu> wn y>uic<c ii ook verkeersmaatregelen op de dijk worden gt Toch vindt hij dat de dijkbewoners zich niet moeten inbeelden, dat zij de enigen zijn met een druk ke, gevaarlijkke weg voor hun deur. "Overal in Nederland vind je veel te smalle wegen. Overal zijn knelpunten De Ringdijk vormt echt geen uitzondering" Desalniettemin geeft De Vreeze toe dat de dijk uitnodigt tot het overschrijden van de maximum snelheid. Ook hij vindt dat maat regelen moeten worden geno men. "Maar dan geen zoethou dertjes. direct een integral»' aanpak Iets waarvoor wij altijd al hebben gepleit en waar eerst nu ook de gemeente mee op de proppen komt", stelt de dijk graaf vast. Vandaag Als het aan De Vreeze ligt gaan ge meente- en polderbestuur van daag nog om de tafel zitten om over dc overname van de dijk te praten. "Maar zonder overname van de opstalrechten", beklem toont de dijkgraaf nog eens Hij zet echter vraagtekens bij de wil van de gemeente archieffotohopen dat met De Vreeze. die binnenkort afscheid neemt als dijkgraaf van het wa terschap Groot Haarlemmer meer. krijgt het gevoel dat wet houder Kamper liever de zaken afrondt met zijn opvolger "Ik kan daarop dit zeggen. Wie ook dijkgraaf van de polder is of wordt het standpunt van het wa terschap staat vast En dat veran dert niet. Ook niet met een nieu we dijkgraaf, dat verzeker ik de wethouder ADRIAAN BRANDENBURG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 23