Koren komen
geen politiek
U KUNT NU AL
JUBILEUMLOTEN
KOPEN.
Paus vier dagen in Japan
MEER KANS IN DE STAATSLOTERIJ.
PAGINA 13
De moeilijkheden van vorig jaar liggen nog vers in het
geheugen. Een optreden van het, blanke, Zuidafrikaan
se kinderkoor 'Tijgerberg', werd niet door iedereen in
dank afgenomen. Het Tulip Time-festival (20-25 april)
staat weer voor de deur. En evenals een jaar terug, zijn
er problemen. Nu komen er drie koren uit Zuid-Afrika
naar de badplaats. Tegen de komst van één, een ge
mengde zanggroep, heeft het plaatselijk comité Zuid-
Afrika, bezwaar aangetekend.
Een jaar geleden liep het zelfs uit op een handgemeen.
Twee medewerkers van deze krant werden met geweld
uit gebouw Tripodia gezet, toen zij probeerden de diri
gent van het 'Tijgerbergkoor' te interviewen. De foto
graaf liep daarbij een paar rake klappen op.
De moeilijkheden van toen waren voor VVV-directeur
Verplancke, organisator van het festival, geen aanlei
ding om omzichtiger te werk te gaan. Hij vaardigde
géén verbod uit voor deelname van Zuidafrikaanse ko
ren. Integendeel. Zelf ging hij een kijkje nemen in het
land waar vandaan nu ineens zoveel belangstelling be
staat voor het culturele evenement in de badplaats.
KATWIJK - De proble
men steken opnieuw
de kop op. Wéér rond
de komst van Zuidafri
kaanse koren naar Kat
wijk. De VVV uit de
badplaats heeft nu niet
minder dan drie zang
groepen uit het omstre
den land tot het Tulip
Time-festival toegela
ten: een groep negers,
een gemengd- en een
blank koor.
Het comité Zuid-Afrika, dat in
Katwijk werkzaam is, is
slechts tegen één van de ko
ren in het geweer gekomen.
De gemeleerde zangertjes
(bruin en wit) zijn niét wel
kom. Omdat de kleurlingen
geen échte negers zijn, maar
kinderen van Maleisièrs en
Indonesiërs. Mensen met
geld, denkt het comité. Want
anders kun je je een reis van
'een maand'#door Europa niet
permitteren.
De eerste stap om het optreden
te verhinderen is al gezet: de
vorming van een breed comi
té waarin men onder meer al
le (plaatselijke) politieke par
tijen wil vertegenwoordigen,
de actie Boycot Outspan,
CDA-jongeren en jeugdsocië-
teiten. Om samen uit te vis
sen hoe de niet gewenste zan
gers buiten de gemeente
grenzen van Katwijk kunnen
worden gehouden. Het comi
té zegt het vermoeden te heb
ben, dat de Zuidafrikaanse
regering het koor als 'verte
genwoordiger' van haar poli
tiek zal gebruiken.
iftWim...
Het omstreken "gemengd" kinderkoor: Nightingale Choi
Het volledige blanke koor: Fraresby Choir.
Upperten
Er
'Wij hebben het idee, dat die
groep de 'upperten' moet zijn
van de bevolking. Zo'n reis
kost nogal wat.. Of de rege
ring moet ze flink steunen.
Anders weet ik het ook niet",
zegt een lid van het comité
Zuid-Afrika.
:n verzoek naar de
burgemeester om een optre
den van het koor te verbie
den. Is hij niet van plan daar
voor een stokje te steken, dan
stapt het comité naar de Raad
van State om. daar zijn 'recht'
te halen. Bovendien zal de
Tweede Kamer in stelling
worden gebracht, omdat hij
heeft besloten het cultureel
verdrag met Zuid-Afrika te
'bevriezen'. De koren die wil
len komen zal worden ge
vraagd weg te blijven en
sponsors wordt verzocht het
festival financieel niét te
steunen.
Wat haalt VVV-directeur Cees
Verplancke zich in het
hoofd? Heeft hij uit het optre
den van het Tijgerbergkoor,
vorig jaar, dan geen conclu
sies getrokken?
Verplancke, net één dag terug
van een reisje door het ge
wraakte land: "Eigenlijk ben
ik verbaasd. We hebben nu
koren toegelaten waarin alle
bevolkingsgroepen zitten. Al
leen, er is geen gecombineerd
optreden. Dat willen de ne
gers zelf niet. Omdat ze een
heel ander repertoire hebben
dan de blanken. De kleurlin
gen zijn veel beweeglijker
dan de blanken."
Vergeten is Verplancke die
moeilijkheden zeker niet.
"Maar", voegt hij er direct
aan toe, "ik ben niet politiek
aan de gang. Die Zuidafrika-
ncn komen uitsluitend naar
Katwijk om muziek te ma
ken. Daarop worden ze ook
geselecteerd. Nee, denk nu
niet dat de VW die koren
uitnodigt. We lopen niet te
leuren. Het festival is er al ja
ren. Veel zanggroepen over
de hele wereld weten daarom
wat er in Katwijk te halen is.
Ze kunnen inschrijven en
bandjes insturen. Een jury
beoordeelt de kwaliteit en be
slist of ze wél of niét mogen
meedoen. De drie aanvragen
die er lagen zijn alle gehono
reerd."
Politiek bedrijven, Verplancke
benadrukt het nog eens, is er
beslist niet bij. Hij: "Ik sta
boven de partijen. Ze hebben
me wel eens gevraagd voor
een zetel in de gemeenteraad.
Maar dat heb ik zonder meer
geweigerd, 't Is toch duide
lijk, dat ik voor alle zaken
moet openstaan? Louter en
alleen daarom bemoei ik me
ook niet met de politiek.
Lukt dat niet, kun je je afvra
gen of je als WV-directeur
wel op de goede stoel zit."
De politiek heeft nog geen pro
test laten horen. Verplancke
verwacht dat ook niet. Omdat
de VW, wat het festival be
treft, geheel onafhankelijk is.
Zij draait voor de organisatie
op en doet geen beroep op de
overheid.
De komst van de Zuidafrikaan
se koren is niet alleen een
zaakje van Verplancke. Hij
heeft te maken met een be
stuur. dat een behoorlijke
de (beleids) pap
,,'t Was niet zo'n punt", herin
nert de directeur zich. "De
koren mochten komen als al
le groepen van de Zuidafri
kaanse bevolking vertegen
woordigd zouden zijn. Nou,
daar hebben we gehoor aan
gegeven. De problemen die
zich vorig jaar rond het Tij
gerbergkoor voordeden, heb
ben geen rol van betekenis
gespeeld. Niemand in ons be
stuur denkt aan politiek."
Verplancke haalt aan, dat enke
le jaren geleden een rol in het
festival was weggelegd voor
een koor uit Hongarije.
"Toen hoorde je helemaal
niemand. En als een Rus
sisch koor zich zou melden?
Van mij mag het hoor. Als de
kwaliteiten goed zouden zijn,
werd het gewoon toegela
ten." Wat gelaten: "Dat zal
wel nooit gebeuren. Die kin
deren krijgen van z'n leven
geen visum om naar het wes
ten te reizen."
Hoe moet je nu het 'bevriezen'
van het cultureel verdrag met
Zuid-Afrika vertalen? Aan de
ene kant bepaalt de landspo-
litiek niets doen, maar via
een achterdeur, in Katwijk
dus. komen er tóch koren uit
dit land bij ons optreden
"Ik heb dat nauwkeurig laten
uitzoeken. Door een mede
werker van de Leidse univer
siteit. Hij heeft me verzekerd,
dat er nu niets aan de hand is.
Want", maakt Verplancke
duidelijk, "dit bevriezen is al
leen van kracht als zo'n festi
val met overheidsgelden zou
worden betaald. Nou, dat is
hier niet het geval. De deelne
mers betalen alles zelf. Tot de
laatste cent. Hoe ze daaraan
komen? Van sponsors, ou
ders en fans. Dan heb je niks
met het cultureel verdrag te
maken. Ik kan die mensen
toch niet weigeren? Ze ko
men als toerist. Kunnen toe
vallig nog zingen ook. Hoe
kan ik die de toegang tot Kat
wijk ontzeggen. Ónmoge
lijk!"
Bedden
Met neemt allemaal niet weg
dat de bezwaren er liggen. De
WV-directeur hoopt echter
dat moeilijkheden achterwe
ge zullen blijven. "We vol
doen aan een wens van het
comité Zuid-Afrika: elke be
volkingsgroep komt. Willen
ze met die mensen praten?
Geen enkel punt. Daarin wil
ik nog wel bemiddelen ook.
Laat ze maar rustig vragen
hoe ze aan het reisgeld ko
men en hoe ze in hun land le
ven. Maar ik houd me ver van
die politiek. Mijn eerste zorg
is lege bedden in Katwijk
zien te vullen. Op deze ma
nier lukt dat aardig. Dat we
daarnaast ook cultureel iets
brengen, is alleen maar mee
genomen."
Zelf heeft Verplancke een reis
je naar het omstreden land
gemaakt. "Ik mocht in wij
ken komen waar je als blan
ke, normaal gesproken, niet
wordt toegelaten. Met men
sen heb ik daar gepraat en
kunnen zien hoe ze wonen.
Zeker, een neger verdient
minder dan een blanke. Maar
een kleurling hoeft bijvoor
beeld geen dokterskosten of
huurbelasting te betalen.
Blanken wel."
Zijn indruk? "Dat die groepen
in de toekomst wel naar el
kaar zullen groeien. Men wil
dat ook. Maar zoiets gaat niet
van de ene op de andere dag.
De mensen daar willen pro
beren iedereen op gelijke
voet te brengen. Oorlog, daar
voelen ze niets voor."
Hoe staat Verplancke persoon
lijk tegenover de politiek in
Zuid-Afrika?
"Ik heb geprobeerd de situatie
zo objectief mogelijk te bekij
ken. Meningen heb ik ge
hoord. Dingen heb ik gezien.
Natuurlijk, ik heb een beeld.
De zaak is in beweging. Men
is er doende om alle groepen
naar een gelijk niveau te krik
ken. yoen ik er was werd
juist bekendgemaakt, dat de
overheidssalarissen van
blank en zwart gelijk werden
getrokken, in kranten heb ik
meningsuitingen gelezen. Als
ze op deze weg doorgaan
Nee. daar kan ik niet negatief
tegenover staan."
Aanvaarden
"De mensen aanvaarden de si
tuatie zoals die nu is. Allerlei
problemen zijn er. Zoals taal,
geloven, riten Dat moet je tot
een eenheid zien te smelten.
Kost tijd en veel moeite. In
derdaad, in het verleden zijn
er veel fouten gemaakt. Be
grijpelijk, die keur ik zonder
meer af. Zoeken naar een op
lossing zonder gebruik van
geweld. Spreekt me aan."
Het Tulip Time-festival is met
een speciaal doel opgezet.
Verplancke: "Ja, dat klopt.
Vrede door middel van mu
ziek. Dat is ons streven. De
jeugd bij elkaar brengen om
in de toekomst aan een bete
re wereld te kupnen bouwen.
Maar dan moet je ze natuur
lijk wél de kans geven om te
praten. Waar die koren ook
vandaan komen
(ADVERTENTIE)
Op11 maart, tijdens de nationale finale
van het Eurovisie Songfestival,
wordt een extra trekking gehouden,
met bijna 5 miljoen extra aan prijzen.
De jubileumloten zijn te koop v.a.
23 februari t/m 5 maart.
Verkoopadressen in de Gouden Gids.
De paus is gisteren na een storm
achtig bezoek aan de - overwe
gend rooms-katholieke Filip
pijnen voor een bezoek van vier
dagen in Japan aangekomen. Op
het vliegveld Haneda bij Tokio
werd hij in alle soberheid en rust
ontvangen door kardinaal Sato-
waki en andere kerkelijke hoog-
wardigheidsbekleders. Namens
de Japanse regering was de mi
nister van buitenlandse zaken,
Ito, aanwezig.
Johannes Paulus riep in een eerste
toespraak de bisschoppen van
Japan op tot eenheid onder el
kaar en met de wereldkerk. Men
verbaasde zich erover, dat de
paus het Japans redelijk onder
de knie bleek te hebben.
Met zijn bezoek aan dit land sluit
de paus zijn reis door Azië af. Het
land telt naar schatting 400.000
roomskatholieken op een bevol
king van 155 miljoen mensen.
Keizer Hirohito zal de kerkleider
ontvangen. Ook zal de paus pra
ten met premier Suzuki. Verder
staat een bezoek aan Hirosjima
en Nagasaki op het programma,
de twee steden die aan het eind
deken dat de bisschop het eens
zou zijn met de inhoud van de
folder is geheel voor zijn eigen
rekening, aldus Spanjaard. Bis
schop Gijsen was enige dagen
geleden in Gennep om er het
vormsel toe te dienen en daar
zou hij zich. volgens Gelissen po
sitief over de actie hebben uitge
laten.
van de tweede wereldoorlog
door Amerikaanse atoomaanval-
len werden verwoest.
Vastenacties
Bisschop Gijsen van Roermond zal
geen verklaring uitgeven over de
actie van pastoor dr. Gelissen uit
Gennep die de rooms-katholie-
ken via een folder heeft opgeroe
pen de landelijke Bisschoppelij
ke Vastenactie te boycotten en
de Vastenactie-Limburg te steu-
De reden van zijn zwijgen is, "dat
het bisdom volstrekt buiten de
activiteiten van deken Gelissen
staat", zo deelde perschef Span
jaard mee. De opmerking van de
Beroepingen
Hervormde Kerk:beroepen te Rid
derkerk H. Veldhuizen Alblas
serdarri, te Bodegraven J Wie
man Vlaardingen, te Gonnchem
P. Rijpsma Eindhoven, benoemd
tot voorganger van de evangeli
satie op gereformeerde grond
slag te Hardegaryp J. Kot
Nieuw-Lekkerland; aangeno
men naar Ens Kraggenburg
(NOP) E. G. Boesenkool 's Gra-
venzande: bedankt voor Urk B
H. Weegink Beerzerveld, voor
Hilversum, G. J. E. Tigchelaar
Dubbeldam, voor Vne/.enveen,
D. Heikoop IJmuiden-West.
Gereformeerde Kerken: aangeno
men naar Birdaard (Fr.) D. Lof
Blokzijl, naar Harderwijk D. O.
Veenendaal Sneok, de benoe
ming tot legerpredikant te See-
dorf (West Duitsland) P 't Hoen
Giessen Rijswijk.
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt: beroepen te Helpman en
te Zwolle J T. Oldenhuis (laat
stelijk zendingspredikant) As
sen; aangenomen naar Gronin
gen Oost M Brandes Ermelo; be
dankt voor Bodegraven-Woer
den M. A. ie Niet Zuidwolle
(Dr.).
Gereformeerde Gemeenten: aan
genomen naar Dirksland A. Hoo-
gerland Krabbendijke; bedankt
Voor Rotterdam-Zuid N. W.
Schreuder Goes.
Overleden; Op 50-jarige leeftijd is
in Doetinchem de gereformeerde
predikant F. de Jong overleden.
Van 1968 tot 1975 is ds. De Jong
in Alphen aan den Rijn werk
zaam geweest. Hij was nu leraar
godsdienstonderwijs en maat
schappijleer aan de protestants-
christelijke scholengemeen
schap in Doetinchem.