"Casten is een magisch beroep" Cinemaffia": portret van drie filmmakers Bij elke rol juiste acteur zoeken Franse films in Het Kijkhuis VRIJDAG 13 FEBRUARI 1981 Leidenaars werkten samen met Jean Rouch LEIDEN/ROTTERDAM - Een dag nadat de Leidse universiteit hem een ere-dcotoraat had ver leend, stond filmer en cultureel antropoloog Jean Rouch in Kat wijk alweer achter de camera. Vóór de camera stonden Joris Ivens en de Belg Henri Storck, die speciaal waren overgekomen om de festiviteiten rond de be noeming van Rouch met hun aanwezigheid op te fleuren. De Franse etno-cincmatograaf (zoals de combinatie van film en cultu rele antropologie wordt ge noemd) vond hun ontmoeting zo'n bijzondere gebeurtenis dat hij besloot die op film vast te leg gen. Zo vaak ontmoeten hij en de twee beroemde documentaire filmers elkaar immers niet. Dat kwam de Leidenaars Roger en Robert Busschots niet slecht uit. Samen met de Rotterdammer Dirk Nijland, bij wie de uit Bel gië afkomstige tweeling vijf jaar geleden in het vak étno-cinema- tografie afstudeerde, werd het plan opgevat om Rouch tijdens zijn verblijf in Leiden te filmen. Het één liet zich met het ander combineren en zo stond het zestal 31 mei 1980 bij het Witte Kerkje in Katwijk. Het resultaat - de titel werd tijdens de opnamen bedacht: Cinemaffia - ging woensdagavond op het Rotter damse festival Film Internatio nal in première. "Over de plaats van de opnamen hebben we lang nagedacht", ver- Joris Ivens (links) en Henri Storck op de boulevard in Katwijk. telt Roger Busschots. "Toen ken in 1929 de film Branding op kwam iemand met het idee om nam". Cinemaffia begint ook naar Katwijk te gaan, waar Joris met een fragment uit die film. Ivens samen met Mannus Fran- Vervolgens vertellen Storck en Ivens (samen maakten zij in 1934 Borinage dat de belabberde si tuatie waarin de mijnwerkers in België destijds leefden, behan delde) over hun jeugd en de aard van hun werk. Jean Rouch, die zelf furore maakte met films over cultuurf en levensvormen in Afrika, fungeert daarbij in eerste instantie als aangever. Later neemt hij actiever deel aan het gesprek. Zijn manier van werken blijkt zeer geschikt voor dit portret. Hij ob serveert niet alleen met de came ra, maar maakt daarmee ook min of meer deel uit van de hande ling. Ivens en Storck praten met de camera, die met de stem van Rouch antwoordt. Het publiek neemt daardoor als het ware deel aan het gesprek. Dat leidt ook tot heel grappige situaties. De jarige Rouch (63) wordt door de twee documentaire-makers hartelijk gekust, waarbij hij de camera hoog boven zich moet tillen. Op dat moment neemt Roger Bus schots, die de tweede camera hanteert, het beeld over. Busschots: "In de montage hebben Dirk Nijland en ik de manier van werken van Jean Rouch echter zoveel mogelijk willen respecte ren. Daarom is er maar zelden ge bruik gemaakt van mijn camera. Nadat we klaar waren, hebben we het ruwe materiaal aan Rouch voorgelegd. In overleg met hem zijn ook fragmenten uit het werk van het drietal inge last". Busschots denkt dat de samenwer king met Rouch eenmalig was- :"We zijn weliswaar redelijk dik ke vrienden geworden, maar hebben toch allemaal ons eigen werk". Samen met zijn broer Robert heeft hij in het verleden voor het NOS- programma Paspoort en de IKON filmpjes gemaakt over de problemen, waar buitenlandse werknemers zich voor geplaatst zien. Een onderwerp dat Roger Busschots na aan het hart ligt. "Ik heb nu plannen voor een film over de geestelijke gezondheids zorg in Nederland en de proble men die dat voor Marokkanen oplevert. Hier kun je alleen maar naar de dokter en eventueel daarna naar de psychiater, ter wijl in Marokko daarvoor ook be paalde rituelen bestaan. Ik zou over de problematiek van gastar beiders ook wel eens een speel film willen maken, maar je krijgt daar niet zo gauw geld voor. in elk geval minder snel dan voor een doumentaire". Busschots denkt dat Cinemaffia behalve film- en buurthuizen ook de televisie halen. De NOS heeft grote belangstelling en ook in het buitenland bestaat interes se. Iedereen wil vooral graag een documentaire met Ivens er in. Hij is een tijdje uit de gratie ge weest en nu min of meer in ere hersteld. Probleem is echter dat Ivens zelf niet al te graag gepor tretteerd wil worden. Vandaar de belangstelling voor onze produk- tie". BART JUNGMAN AMSTERDAM Een goed Nederlands woord is er niet voor het beroep dat Margarete van Dam al weer zo'n negen jaar in ons land uitoefent. Castin g—director is ze. Eenvou dig gezegd bemiddelt zij tussen een regisseur of producent en een acteur. Als een regisseur een toneelstuk of film wil gaan maken, kan hij een beroep doen op een castin g-director, die voor hem bij el ke rol de juiste acteur of actrice zoekt. Zo'n casting-director wordt immers verondersteld als geen ander te weten wat er in Nederland aan acteurs en ac trices rondloopt. Maar met die kennis alleen red je het als casting—director niet. „Soms is het om gek van te wor den, zoveel als je moet organise ren", verzucht Margarete van Dam en uit een bureaula haalt ze een willekeurig vel papier. Het is een lijst van zomaar een acteur, waarop staat waar en wanneer hij reeds contractuele verplich tingen heeft. Margarete van Dam wil maar zeg gen dat het vaak een heel gepuz- zel is om een cast samen te stel len. En dat niet alleen. „In eerste instantie is het heel belangrijk", legt Margarete geduldig uit, „dat je goed draaiboeken kunt lezen. Want je moet een rol natuurlijk goed interpreteren." Ruziestokers Heeft ze dat gedaan, dan laat ze haar gedachten gaan welke ac teur of actriëe voor de rol in aan merking komt en of de regisseur zich daarmee kan verenigen. „Het is uiteraard zaak dat je met hem op dezelfde golflengte zit." Maar dan is het nog de vraag of de verlangde acteur vrij is en over weg kan met de overige acteurs, hetgeen heel belangrijk is, vol gens Margarete. „Dwarsliggers of ruziestokers kun je niet ge bruiken", zegt ze, „dat inspireert niet. Je zit per slot zo'n zes we ken met elkaar opgescheept. En dan moet de onderlinge sfeer goed zijn. Anders gaat dat ten koste van de acteerprestaties en heb je kans dat het geheel niet geloofwaardig overkomt." „Dat is dus altijd mijn streven, een cast samen te stellende één gro te familie is. En dat is vaak een gezoek, hoor." Jansen Vandaar dat Margarete het jammer vindt, dat er althans in ons land nog nauwelijks waardering be staat voor haar vak. Nog veel mensen kunnen zich niet voor stellen dat zij aan het bijeenzoe ken van een groep acteurs een dagtaak heeft. En zij niet alleen, maar ook haar man Hans van Dam en haar medewerkster Nora Stobbe. Margarete betreurt het dan ook enigszins, dat er in ons land nog regisseurs en producenten zijn, die het belang van een castin g—director niet inzien en in alle haast zelf de cast samenstellen. „In Amerika of West-Duits- iand, waar ik vandaan kom, is dat ondenkbaar", zegt Margare te. „Al jaren." Het heeft dan ook dik vier jaar ge duurd, eer Margarete met haar bureau (afkomstig van Berlijn) in ons land vaste grond onder de voeten had. „Pas met 'A brid ge to far' kreeg ik de kans om te bewijzen wat ik waard was. Want het was natuurlijk een waanzinnige verantwoordelijk heid om tussen al die Ameri kaanse sterren de juiste Neder landse acteurs in te passen. Want zo'n regisseur als Attenbo- rough wist bij wijze van spre ken niet beter of iedere Neder lander heette Jansen." Margarete van Dam: "Soms om g der wie Tetske van Ossewaerde en Johan Smit, die Margarete vorig jaar met veel succes bij het Berlijnse Theater des Wes- tens in de musical 'Chorus Line' heeft kunnen onderbrengen. „Als je het vergelijkt met het bui tenland", constateert Margare te van Dam, „heeft Nederland toch maar een moeilijk systeem, met al die acteurs die verbon den zijn aan theaters. Vaak zijn ze al bezet, maar ja, dat maakt dit werk, denk ik, zo spannend en opwindend. Het blijft ma gie." 'i te worden, zoveel als ik moet organiseren." (Foto: Luuk Gosewehr) Zeker ook waar het het vaststel len van de honoraria betreft. Ook daarin bemiddelt de castin g-director. Tenzij de filmmaat- schappij betaalt, rekent Marga- Omkoperij rete van Dam voor haar bemid deling 15 procent van het hono rarium van de acteur, van wie ze er zo'n dikke duizend in haar kaartenbak heeft zitten. kan de casting-director uiter aard een belangrijke rol spelen in het verdere verloop van be- trokkene's loopbaan. Zo hebben jonge actrices als Christl Braak (Kort Amerikaans) en Marina de Graaf (Het Debuut) en een ac teur als Derek de Lint (Kort Amerikaans) in zekere zin wel het één en ander aan Margarete van Dam te danken. De Amsterdamse casting-direc tor bestrijdt dit echter. „Ze heb ben dat volledig aan zichzelf te dankeii. Want als zij niet zorgen dat ze door hun prestaties op vallen, zal ik hen waarschijn lijk niet opmerken. Zij moeten zich gewoon waarmaken, zor gen dat ze niet falen." Magie Voordien had Margarete bij onze oosterburen al een goede entree gemaakt door er Ton van Duin hoven te introduceren. Vele col lega's volgden hem nadien, on- Schoenmaat Ze heeft er ook de foto's van. Een hele stapel. Daarop staan te vens zijn persoonlijke gegevens vermeld, zoals z'n schoenmaat en de talen die hij spreekt. „Iets anders is dat je ze natuurlijk wel vertrouwen kunt geven. Dat geldt ook voor mezelf. Als ik destijds van niemand ver trouwen had gekregen, had ik hier nu niet gezeten." Margarete van Dam zegt met na druk dat er in haar vak geen omkoperij bestaat. „In de verge telheid geraakte acteurs die mij geld bieden om een bepaalde rol te mogen spelen..? Dat kan een voudig niet. Je valt meteen door de mand. Je moet het kunnen "Playt,ime," de laatste film die Jacques Tati alléén maakteis deze week in het Leidse Studio-theater te bewonderen. De film dateert uit 1967 en Tati (op de foto links) verbaast zich daarin over allerlei snufjes van de moderne tijd. Franse films deze week in Het Kijkhuis. "Va voir maman, papa travaille" van Francois Leterrier dateert uit 1978. Een vrouw wil zich bevrijden uit de huiselijke sleur, (maandag 16 februari). Van Michel Soutter is "Répócra- ges". Een regisseur treft voorbe reidingen voor de verfilming van Tsjechov's drie zusters, maar raakt verstrikt in de relaties met de drie dames, (donderdag 19 fe- buruari). "Les Soeurs Bronte" van André Tcchine geeft de geest va Victoriaanse tijdperk in r beelden weer. (vrijdag 20 c terdag 21 februari). „Dat is ook met al die brieven het geval, die ik krijg van jonge mensen die filmster willen wor den. Ze vergeten vaak dat dat niet zomaar kan, dat acteren een apart vak is. Je hebt er een ondergrond voor nodig. Als je die mist, als je geen toneeloplei ding hebt gehad, kun je dat aan je spel heel goed merken." Eric Schneider Margarete van Dam wil maar zeg gen dat acteren een vak op zich zelf is, evenals casting dat is. „Als er met zorg gecast is, als je echt een hecht aaneengesmede groep acteurs bij elkaar hebt kunnen brengen, moet je dat aan de film kunnen afzien", al dus de Amsterdamse, die zojuist de cast heeft gedaan van Guido Pieters' nieuwe film 'Te gek om los te lopen' en nu betrokken is bij de nieuwe film van Reiie van Nie, die dit voorjaar op Aruba zal worden opgenomen. Rijk de Gooyer zal daarin een be langrijke rol spelen. En niet in de laatste plaats omdat hij in te genstelling tot vele collega's geen theaterverplichtingen heeft. Margarete van Dam: „Laatst zei een regisseur nog: 'Neem voor de hoofdrol Eric Schneider maar'. Nou vergeet het, zei ik, Eric is be zet. Zit het hele jaar vast bij het Publiekstheater en speelt boyen dien een loodzware rol. Ik bedoel maar", aldus de Amsterdamse tot besluit, „casten doe je niet ine. Het blijft ma gie.. SJAK JANSEN Als de voetballers het toelaten, kan woensdagavond toch nog naar Psycho worden ge keken. Veronica had dit meesterwerkje van Hitch cock al eerder op het pro gramma staan, maar op het laatste moment gaf de om roep toch de voorkeur aan een vriendschappelijk paitij- tje tussen Ajax en in Amerika spelende Nederlanders. De Tros brengt vrijdag een spektakelfilm (zoals gebrui kelijk). Dit keer Something big van regisseur Andrew McLaglen. Dean Martin speelt de leider van een ben de misdadigers die de jacht opent op een concurrerende troep bandieten. Dezelfde dag brengt België 1 New York. New York, de wat ondergewaardeerde ode van Martin Scorsese aan ouder wetse Hollywood-produk- ties. Liza Minclli (die in deze film het titelnummer zingt waarmee Frank Sinatra een hit had) ontmoet als het zan geresje Francine saxofonist Jimmy (Robert de Niro) en begint met hem een verhou ding. Samen maken ze bo vendien furore als muzikaal duo. Zijn saxofoonkwalitei ten worden echter overvleu geld door haar zangtalenten en dat legt de kiem voor een conflict. Vermeldenswaard is verder Dr. Strangelove, de sterke persi flage van Stanley Kubrick op de wapenwedloop. 'Woens dag op Duitsland 3. Peter Sel lers speelt drie rollen en wordt daarin bijgestaan door George C. Scott en Sterling Haydcn. Let wel: de film is nagesynchroniseerd. Dat laatste lot is ook Kurose- wa's The seven samourai be- MiililillffllMlIlli schoren, die zaterdag door Duitsland 1 wordt uitgezon den. Van Akira Kuroscwa be leeft Kagcmusha binnenkort zijn Nederlandse première en als kennismaking met het aparte werk van de Japanse regisseur kan de veelgeloof- de Seven Samourai uitste kend van dienst zijn. Het programma: ZATERDAG: Woman of the year; 16.00 uur: Bel. 1 (regie George Stevens met Kathori- ne Hepburn. Amerikaanse film uil 1942). Les assasins de l'Orde. 21.15 uur; Dlsl. 3 (re gie: Marcel Carné met Jac- aues Brei Franse film uit MAANDAG O thiasos. 21.45 uur: Dtsl 3 (regie Thodoros Angelopoulos. Griekse film uit 1975). Night flowers; 23.00 uur; Dtsl. 1 (Amerikaan se film uit 1979). DINSDAG Es lebe die Liebe; 19.30 uur, Dtsl. 2 (regie: Erich Engel met Johan Heesters. Duitse film uit 19441 Mireille dans la vie des autres: 20.40 uur; Bel. 2 (regie Jean-Marie Bu- chct. Belgisch-Franse film uit 1979). 21.15 uur; Bel 2 (regie Orson Welles met Charlton Heston. Amerikaanse film uit 4957). Dr. Strangelove; 22.45 uur; DONDERDAG II Cappotto 20.15 uur: Dtsl. 3 (regie Al berto Latluada. Italiaanse film uit 1952). VRIJDAG Something big 20.00 uur; Ned. 1 The glass bottom boat; 20.15 uur; Dtsl 1 (met Doris Dav. Ameri kaanse film uit 1965) New York, New York 20.15 uur Bel 1 T-men 23.15 uur; Dtsl. 2 (regie Anthony Mann. Amerikaanse film uit 1947). BLIJVERS "The Blues Brothers" - Twee broer tjes op pad voor de muziek. Lado 3j Leiden. Euro 4. Alphen "Smokey and the Bandit 2" - Dolle avonturen van dwaas duo. Lido 2, Euro 2. Alpen.. "Het verboden bacchanaal" - Ver stappen gaat weinig subtiel te W'. rk in verfilming Vestdijk,Trianon. Lei den. Euro 1, Alphen Brubaker" - Robert Redford als levangenisdirecteur in moeilijkhe den, Euro 3. Alphen. (OP)NIEUW 'Mad Max" Amerikaanse Leiden. "The big red o e" - Oorlogsfilm. Ca- NACHTFILMS "Death race 2000" - Luxor. Leiden. 'Manhattan" Camera. Leiden. 'Body love" - Rex. loeiden "Drie dagen van de Condor" - Euro 1. Alphen Midnight cowboy" - Euro 2. Al phen. Jack n Jill" - Euro 3. Alphen REX "Anna obsesses". DEN HAAG "Het verboden bacchanaal" - Apollo 1 (460340). 16 jr "The hunter" - Apollo 2. 12 jr. "De blauwe lagune" - Asta (463500), al. "Atlantic City USA" - Bijou (461177). 16 jr "Death ship" - Calypso (463502). 16 jr. "Flying high" - Babylon 1 (471656), al "The Blues Brothers" - Babylon 2. al. "Being there" - Babylon 3. al "Caligula" - Camera ((467200), 18 jr "Devine madness" - Cineac 1 (630637), al "The empire strikes back" - Cineac 2. al. Ten" - Du Midi (855770), 16 jr. "The good, the bad and the ugly - Euro Cinema (667066). 12 jr. "On her majesty's secret service" - Metropole 1 (456756). 12 jr. "The jazzsinger" - Metropole 2. al "Le dernier metro" - Metropole 3, 16 jr "Strawdogs" - Metropole 4. 16 jr "Nachtelijke spelletjes" -Metropole 5. 16 jr. "Dressed to kill" - Odeon (462400), 16 jr. 'The getaway" - Odeon 2. 16 jr. "Jezus van Nazareth" - Odeon 3. al. "Monthy Python en de heilige grr..aal - Odeon 4. 12 jr. "Brubaker" - Odeon 5. 16 jr. "Gepeperde pizza poesjes" - Le Pa ns 1 (656402). 18 jr. "Partnerruil" - Le Paris 2. 18 jr "Massagehuis Manhattan" - Le Pa ns 3. 18 jr. "The magnificent seven" - Passage (460977). 12 jr. "Perverse onschuld" - Royal (601192). 16 jr "The way of the dragon" - Royal 4 16 jr. "De bottenbrekers" - Royal 5. 16 jr Film International - Studio 2000 (542288)), 16 jr. "Life of Brian" - De Uitkijk (542288), 12 jr. AMSTERDAM "The Blues Brothers" - Alfa 1 (278806). al. "Life of Brian" - Alfa 2. 12 jr. "Le dernier Métro" - Alhambra 1 (233192). 16 jr. "Heart Beat" - Alhambra 2. al. "De blauwe lagune" Bellevue Ci nerama (234876 266227). al "Het verboden bacchanaal" - Calyp so 1 (266227/234876), 16 jr. "Garantie tot de hoek" - Calypso 2, 12 jr. 'The hunter" - Calypso 3. 12 jr "Jezebel lust 'm wel" - Centraal (248933). 18 jr. "City of the living dead" - Cineac Damrak(255648). 16 jr "The big brawl" - Cineac Damrak 2. 16 jr. "Straw dogs" - Cmeac (243639), 16 jr "Black sun" Cinecentcr (236615), 16 jr. "Sono fotogenico" - Cinecenter. 16 jr "Le dernier métro" - Cinecenter, 16 jr "De blauwe lagune" - Cinema 1 (151243). al "Rough cut" - Cinema 2, al "Divine madness" - City 1. (234579), al. "Casablanca" - Citv 4. al. "Die Blechtrommel" City 5. 16 jr "Brubaker" - City 6. 16 jr "The elephant man" - Citv 7. 16 jr. "Nosferatu" - Cine "D" (2265517). 16 jr "Love and death" - Desmet (226551 16 jr. Humphrey Bogart in "The Maltese falcon" (do vr en za.) en The trea sure of the Sierra Madre" (zo.. ma di en woe.) Du Midi (723653). 12 jr "Flying high" - Leidseplein theater (235909). al "The getaway" Noggerath (230655). 16 jr. "Mol Flanders" - Pansien (248933), Rembrandtplein theater 2. 12 jr "The big boss" - Rex (246132). 16 jr "Loulou" - Rialto (723488). 16 yr "Sauve qui peut" - Rivoli (723488), lucht in" - Roxy soled" - Studio K •o" - The Movies 1 (231708 "Le dei 5 jr 245790). 16 jr 'Les enfants du paradis" - The Mo nies 2. 16 jr Hiroshima mon amour" - The Mo des 3. 16 jr. Dressed to kill" - Tuschinski 1 262633), 16 jr. Rough cut" - Tuschinski 2. al Stardust" - Tuschinski 3. 16 jr Caligula" - Tuschinski 4. 18 jr "Papillon

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 19