Trijfel
Onevenwichtige Pinter-
voorstelling Werktheater
ALARM IN DE RODE BAAI
WOENSDAG 11 FEBRUARI 1981
i Afgelopen vrijdag ben ik een
c.' dagje opgetrokken met de
Amerikaanse fotograaf Ken
Laffal van de New York Ti-
mesdie een reportage over
Nederland voorbereidt voor
'v het Amerikaanse maandblad
National Geographic. De Na-
tional Geographic is een insti-
ar tuut, bestaat al sinds 1888.
heeft een oplage van 9 mil
joen, en besteedt doorgaans in
elk nummer meer dan gewone
aandacht aan een land. een
stad of een streek. De laatste
"•£- keer dat Nederland aan de
beurt was (vertelde Ken Laf-
fal) was in 1968, waarna ook
it Amsterdam nog eens een goe-
f de beurt kreeg in 1974. In bei-
de gevallen voornamelijk op
T de kaasmarkt-N'achtwacht-
zijn onderwerpen in een an-
dere richting te zoeken.
Op zijn lijstje stonden dan ook:
de krakers, de zigeuners, de
R.K. kerk. de woonboten, de
a piratenzenders (nadat ik hem
s-• die had ingefluisterd), het
drugsprobleem en de gifbel-
5 v ten. Niet bepaald desunny si-
de of the country het klompe
n-molen-kaas-tulpen-imago
zal er ongetwijfeld een deuk
door oplopen, hoewel er ook
iets moois, en in elk geval iets
V interessants en vaak unieks te
ontdekken valt in de specifiek
Nederlandse aanpak van al
die problemen.
Ik nam Ken natuurlijk mee
naar de gifbelt in Broek en
Waterland, en bracht hem
toen naar een bevriende Broe-
ker die vijf van zijn onder-
i werpen overkapte: de zigeu-
ners, de R.K. kerk, de woonbo-
gj? ten. de drugs en de gifbelt. Hij
m woont in een woonboot aan de
Broekervaart waar de vuil-
nisboten doorheen komen, is
een uitgetreden en inmiddels
gehuwde pater met drie kin
deren, was aalmoezenier bij
de zigeuners, en richtte ruim
twaalf jaar geleden het eerste
f opvangcentrum voor drugge-
Geëtioleerd
2
j Daarna gingen we naar de
Door
Sico
Scheepmaker
H
Prinsengracht 15 in Amster
dam. Ken moet echt wèl een
goede fotograaf zijn, want hij
had maar één camera bij zich
'met twee lenzen, die hij uit
voorzorgsmaatregel in wat
ondergoed gewikkeld in een
militair tasje met zich mee
droeg. Nu kent hij Nederland
donders goed, hij woonde hier
van 1969 tot 1973 en is ge
trouwd met een Nederlandse,
maar hij legde toch enige te
rughoudendheid aan de dag
toen we op de barrikade stuit
ten die de krakers van het
pand aan de Prinsengracht
bij de Leidsestraat hadden
opgericht. Mocht je daar nu zo
maar overheenBegaf je je
dan niet onrechtmatig op het
territorium van de krakers,
dat zij even duidelijk hadden
afgebakend als de hond die te
gen de bomen en muren pist
om zijn territorium af te bake
nen? Met het air van iemand
die zijn hele leven met roofdie
ren is omgegaan en daarom
rustig binnen de hekken durft
te komen, ging ik hem voor,
over de berg straatstenen
heen, waarna we ons bij de in
gang vervoegden, waar juist
een paar krakers uitkwamen.
We identificeerden onszelf, en
Ken vroeg, in bijna onberispe
lijk Nederlands, of hij foto's
mocht maken? Binnen in elk
geval niet, zeiden ze, want
dan zou bekend worden hoe
het pand gebarricadeerd was
(ze dachten dus echt op lange
termijn, deze moderne nale
ven), maar buiten was hij ui
teraard vrij zoveel te fotogra
feren als hij wilde.
Wat voor idee zouden de n
hebben van krakers, vroeg ik
me af, als zij lezen en horen
van barrikades, geknok met
de politie en het ingooien van
ruiten van banken? Ik heb ze
gezien, het waren voor het me
rendeel kinderen, spichtige
meisjes en jongens van vijf
tien, zestien jaar in de oor
logskleuren van de staat
Punk, die het vandaag of mor
gen zouden moeten opnemen
tegen een goed geoliede mobie
le brigade. Och hemeltje lief.
ze zagen er zo bleek, zo onge
wassen, zo ondoorvoed uit:
geëtioleerd! Lees maar na,
hoofdstuk 5 van ..Archibald
Strohalm" van Harry Mu-
lisch. Vogelenzang, de tuin
man. liet Archibald en Jutje
allerlei spookachtige planten
zien, die onder een kist, in het
donker, waren gegfoeid: „lan
ge en slappe, geligwitte sten
gelslierten", waaraan je kon
zien dat licht de groei niet
bevordert, maar juist belem
mert. „Het is helemaal niet de
bedoeling dat een plant zo
lang mogelijk wordt. Want als
zij in het donker groeit, ivordt
zij wel lang, maar ook bloede
loos, zonder chlorofyl, wit. en
zonder het houtweefsel dat
haar overeind moet houden.
En waarom wordt zij eigen
lijk zo lang? Omdat zij licht
zoektremmend licht, zij zoekt
overal licht om weer groen te
worden. Maar dat vinden de
ze natuurlijk niet, want kijk,
ik zet de kist er weer ovehee-
Winkelruiten
De tuinman vertelt ze dan dat
die verduistering „etiole-
ment" heet, en Archibald zegt
tegen Jutje: „Ik ben geëtio
leerd". Daar moest ik aan
denken, toen ik die jongens en
meisjes het kraakpand in en
uit zag lopen: geëtioleerd.
Geen werkelijke partij voor
de M.E. (IJsselmeervogels te
gen AZ'67). Winkelruiten zijn
nog de enige tegenstanders
die zij met enig succes tege
moet knnen treden. En dan
nog? De Marokkaanse schoon
maker veegt de scherven op,
en de verzekering dekt de
schade...
Y
/011STERDAM - 'De Huisbewaar
der' van Harold Pinter kan, on
danks zijn relatief korte bestaan
^periode, al tot het klassieke we
reldrepertoire gerekend worden.
Het stuk verscheen in 1960 en
vestigde in één klap Pinter's
■naam als toneelschrijver. Het
^grondpatroon is in de meeste van
zijn stukken terug te vinden: een
indringer probeert een plaats te
Wtfbroveren binnen het domein
*Van de anderen, waardoor er een
'machtstrijd ontstaat, die er op
uitloopt dat één van hen (vaak
gaat het om drie mensen) het on
derspit delft.
In 'De Huisbewaarder' is het de
zwerver Da vies, die de twee
broers Mick en Aston tegen el
kaar tracht uit te spelen, in de
^hoop zo zijn baantje als huisbe-
jjiyaarder veilig te stellen. Hij
(plaagt er niet in de relatie tussen
Mie broers te verstoren en moet
tenslotte het veld ruimen.
Het Werkteater heeft zich, na Tsje-
chov's 'Oom Wanja' met 'De
Huisbewaarder' oppieuw ge
waagd aan een bestaand stuk.
Zoals bekend munt deze groep
uit in improvisatietheater op ba
sis van eigen ideeën, maar dat
betekent niet dat de spelers wei
geren af te wijken van de door
hen gekozen lijn. Ik vraag me
echter af of ze met Pinter een ge
lukkige keus hebben gedaan.
Pinter hanteert idiomatisch taal
gebruik, de sociale positie van
pijn personages bepaalt hun ma
rnier van praten. Wat ze zeggen
klinkt heel gewoon, maar het
vreemde is, dat hun ware bedoe
lingen versluierd blijven. Taal is
geen middel om te communice
ren, maar om een barrière op te
werpen die de mensen geschei
den houdt.
Van de verbale stoelendans, waar
bij de personages zo min moge
lijk het risico willen lopen zich
zelf bloot te geven, is bij het
Werkteater echter weinig te zien.
Men lijkt vooral te hebben ge
mikt op herkenbaarheid; daartoe
is de situatie overgeplaatst naar
Nederland, zodat Davies hier
Jongkind heet en de Engelse
plaatsnamen zijn vervangen
door Breukelen en Goes. Davies,
die wel sluw moet zijn, omdat hij
oud en zwak is, is in de vertol
king van Helmert Woudenberg
een mannetjesputter die op en
kele hoestjes na blaakt van ener
gie. Het strategische gekonkel
van deze zwerver is in de voor
stelling opgeblazen tot een over-
donderingstactiek.
Woudenberg overschreeuwt zijn
tegenstanders en gebruikt zijn
fysieke omvang om zijn woorden
kracht bij te zetten. Zijn postuur
en vitaliteit maken bepaalde scè
nes tamelijk ongeloofwaardig,
bijvoorbeeld wanneer hij door de
tengere broer van zijn gastheer
in bedwang wordt gehouden. Op
enkele mooie momenten na is
zijn spel weinig subtiel, dit in te
genstelling tot dat van Frank
Groothof Schroder.
Deze slaagt er in met een minimum
aan expressie een groot scala van
emoties te suggereren; zijn vlak
ke stem en naar binnen gerichte
blik vormen tijdens zijn lange
monoloog waarin hij vertelt over
zijn electro-shock behandeling
een beklemmend contrast met
het gruwelijke relaas. René
Groothof Schroder speelt de an
dere broer als een handig Am
sterdams baasje, die altijd wel
wat weet te ritselen. De woor
denwisselingen tussen hem en
de zwerver zijn een duidelijke
metafoor voor hun machtstrijd;
maar net als Helmert Wouden
berg maakt ook hij dit gevecht
expliciet. Hij tart de zwerver met
een soort pak-'t-dan-als-je-kan
spelletje en neemt hem bijna in
de houdgreep, wanneer deze zich
laatdunkend over de andere
broer uitlaat. Dit soort extroverte
technieken naast het ingetogen
spel van Frank Groothof Schro
der geven de voorstelling iets on
evenwichtigs. Het lijkt er op dat
het Werkteater niet heeft weten
te kiezen tussen een realistische
aanpak, waarbij de tekst zo volle
dig mogelijk wordt ingevuld, of
een die ruimte laat voor de raad
selachtige spanning die deze
driehoeksverhouding beheerst.
Het Werkteater trekt met 'De Huis
bewaarder' het land in, maar de
voorstelling is op 13, 20 en 25 fe
bruari nog te zien in Amsterdam,
Kattengat 10.
HANNY VAN DER HARST
^OEDKOPE
WAICAUTIE-
ioeeeaj \AA)
AZAIOCO
71
A&ioi r>
AJOJj IE
OV&Z
i/ue^rioférs
UITCIHEN p IE.
HOEPEAJ BV. AL
PUUEOEE ALS JE
OOK MEZIC.EC.wic.
HILT INSTAP PEA)
FRED BASSET noe s|Qpen met de
heme...!2
De belevenissen van Jommeke
LEIDEN De Amerikaanse flui
tiste Brenda Patterson geeft van
avond een concert in de Kapel
zaal van K O. Ze zal worden
begeleid door de pianist Alwin
Bar.
Óp het programma van dit duo
staan werken van Hanson, Mo-
tzart, Fauré, Caplet, Moroi en
♦Nielsen.
^renda Patterson studeerde aan de
befaamde Juilliard School in
New York en is als solo-fluitiste
werkzaam geweest in Parijs. Te
ruggekeerd in New York trad zij
in vrijwel alle muziekcentra van
de Verenigde Staten op. Sinds
1977 woont Brenda Patterson in
Nederland.
Het Amsterdams Philharmonisch
Orkest verzorgt vrijdagavond 13
februari het laatste concert uit de
K O-meesterserie van dit sei
zoen. Het concert wordt geleid
door Anton Kersjes. Solistische
medewerking in het celloconcert
van Saint-Saèns verleent de cel
list Radu Adulescu. Het pro
gramma vermeldt voorts "Time
Machine" van Ketting en de
Symfonie in D van Cesar Franck.
Radu Adulescu, die in Roemenië is
geboren, maar de Italiaanse na
tionaliteit heeft, is winnaar van
diverse internationale concour
sen. Hij geniet bekendheid niet
alleen als uitvoerend kunstenaar
maar ook als pedagoog.
Schepen
KLEINE VAART
Abel Tasman 10 te Fos,
Abida pass 9 Cristobal nr Curacao,
Acila 9 900 n Amazone nr Sal,
AJhena 10 te Rotterdam.
Alnati 9 vn Santos nr Rotterdam,
Amersfoort 9 te Puerto Limon,
Amstelmolen 9 180 zo Unimak nr Taco-
Amstelpark 9 900 w Seattle nr Portlapd
(Oreg),
Amstelveen 9 420 wnw Kaapstad nr Por
to Cabello,
Amstelwal 10 500 zzo Yokohama nr
Antilla Bay 9 te Balboa,
Paarn 9 115 wzw Manilla nr Japan.
Buena Vista 9 120 nw Lissabon nr Las
Palmas.
Chevron Kentucky pass 9 Fukaira nr
Ainsukhna,
Coral Isis 10 90 wnw Guardafui nr Gee-
long.
Coral Maeandra 10 t.a. rede Ventspils,
Coral Rubrum 9 vn Le Havre nr Antwer-
Deltadrecht 9 450 zw Falmouth nr Ham
burg.
Dock-Express-10 9 250 ozo Colombo nr
Docklift -1 9 100 zw Lissabon nr Oslof
jord.
Dordrecht9 vn IJmuiden nrCasablanca,
Esso Bonaire 9 te Milfordhaven,
Felania 9 vn Bahrein nr Mina al Fahal.
Ficus 9 530 o Zanzibar nr Dar es Salaam,
Flammulina 9 210 zo Monrovia nr Cura-
Fossarina 9 200 n Cartagena nr Santo To-
mas de Castilla,
Fulfur 9 te Augusta.
Fusus 10 te Bangkok,
Gardenia 9 te Antwerpen.
Getafix pass 9 Las Palmas nr La Corun-
Hollandia 9 rede Belize,
Honolulu 9 270 zw Commodoro Rivada-
via nr Buenos Aires.
Incotrans Speed 9 300 no Porto Rico nr
Katendrecht 9 t.a. Newportnews,
Kennemerland pass 9 Ouessant nr San
tos.
Kylix 9 vn Shellhaven nr Teesport.
Laconica 9 370 zo St.Helena nr.Freeport,
Lanai 9 1200 zw Azoren nr Antwerpen.
Largsbay pass 9 Ouessant nr Southamp-
Lepton pass 9 Las Palmas nr Mena al
Ahmadi,
Loosdrecht 9 t.a. Hoek van Holland.
Maasrix 9 425 ono Cayenne nr Arabische
Golf.
Marinula 9 42 w Walcheren nr Gothen
burg.
Nedlloyd Kembla 10 te Maputo.
Nedlloyd Kimberley 9 35 z Acapulco nr
Los Angeles.
Nedlloyd Madison 10 te Kaapstad,
Nedlloyd Marseille 9 vn Kaapstad nr
Singapore,
Nedlloyd Moji 9 600 z Colombo nr Kaap
stad.
Nelloyd Nagoya 9 890 wzw Tristan da
Cunha nr Singapore,
Nedlloyd Napier 9 vn Nagoya, 10 te Yo
kohama,
Nedlloyd Nassau 10 te Fortaleze verw.,
Nedlloyd Rockanje 9 550 w Lissabon nr
Alexandrie.
Nedlloyd Rotterdam 9 vn Port Said nr
Genua,
Nedlloyd Schie 10 te Banjul.
Bioscopen Leiden
LUXOR (121239): "Zombie Holocaust",
da. 14.30.19 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30,
19 en 21.15 uur. 16 jr.
Nachtvoorstelling: "The Wonderers",
vr. en za. 23.30 uur. 16 jr.
CAMERA: "Twee door het dolle heen",
da. 19 en 21.15 uur, 12 jr.
Nachtvoorstelling: "Manhattan", vr.
en za. 23.30 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Dolle pret met Bug's
Bunny", woe. en za. 14.30 uur. zo. 13.30
uur, al.
LIDO 1: "Dressed to kill", da. 14.30, 19
en 21.15 uur, zo. 14.30, 16.45, 19 en 21.15
uur, 16 jr.
LIDO 2: "Smokcv and the Bandit 2",
da. 14.30,19 en 21.15 uur, zo. 14.30,16.45,
19 en 21.15 uur. al.
LIDO 3: "The blues brothers", da. 14.30,
19 en 21.15 uur. zo. 14.30, 16.45, 19 en
21.15 uur, al.
STUDIO: "La femme flic", da. 19 en
21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30
uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Aristocats", woe. en
za. 14.30 uur, zo. 14.30 en 16.45 uur, a.l.
TRIANON: "Het verboden baccha
naal", da. 14.30, 19 en 21.15 uur. zo.
14.15, 16.30, 19 en 21.15 uur. 16 jr.
REX: "Clarisse, klaar is ze", da. 14.30,
19 en 21.15 uur. zo. 14.15, 16.30, 19 en
21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Ze noemen haar
Marieke Matras", za. 23.30 uur, 16 jr.
LEIDEN - Galerie Denise Stephan, Pe
ter Schrdven Schilderijen, tekeningen
en etsen, t/m 22 feb, Bakkersteeg 18, ge
opend za en zo van 14 tot 18 uur.
Kunst te leen in Leiden, tentoonstelling
in de Waag tot 14 feb. Aalmarkt 21.
Rijkmuseum van Geologie en Mineralo
gie. Hooglandse Kerkgracht 17, tm
april, 'Planten van vroeger en nu', i.s.nv
de Hortus Botanicus der Rijksuniversi-
i 10 tot 12 uur, 14 tot'17
Bioscopen Alphen
(inlichtingen, tel. 01720-20800)
EURO 1: "Het verboden bachanaal", da.
14, 19 en 21.30 uur. zo. 14. 16.30, 19 en
21.30 uur. 16 jr.
Nachtvoorstelling: "The knock out
cop", za. 00.15 uur. 16 jr.
EURO 2: "Smokey and the Bandit 2",
da. 13.45, 18.45 en 21 uur, zo. 13.45. 1.
18.45 en 21 uur. a.l.
Nachtvoorstelling: "Smokey and the
Bandit 2", za. 00.15 uur, 16 jr.
EURO 3: "Brubaker", da. 13.30. 18.30 en
21.15 uur. zo. 13.15, 16. 18.30 en 21.15
uur. 16 uur
EURO 4 "A star is born", da. 18.30 en
21.15 uur. do., vr., ma. en di. ook 13.30
uur. zo. 14.45. 18.30 en 21.15 uur
Nachtvoorstelling: 'Teenager porno",
za. 00.15 uur. 18 jr
Kindermatinee: "Een Nederlandse Ro
binson Crusoë". za. zo en woe. 13.30 uur.
Bioscoop Voorschoten
GREENWAY(01717-4354): "Xanadu",
vr. 19. za 16 en 19, zo. 18 15, woe. 16 uur.
al. "Being There": vr. en za. 21.15. zo. 16.
woe. 20.30 uur, al "A Wedding", zo en
ma. 20 45, di. 20.15 uur. 16 jr.
Kindermatinee "Luky Luke, de ballade
van de Daltons", za. en zo. 14. woe. 14.15
KASTANJEPUDDIN-
G
Een heel gemakkelykc
pudding, waar geen ko
ken aan te pas komt U
hebt er kasUryepuree
voor nodig, dat u in blik
bleszaak kunt krygen
kastanjes in blik kry-
gen, kant en klaar ge
dopt en gekookt U
moet ze dan nog wej tot
fijnstampen en door een
zeef wrijven of er een
keukenmachine voor
gebruiken U hebt onge
veer 300 g nod 1,4 Meng
er 100 g fungeraspte
chocolade door, 1 thee
lepel vanillesuiker, 6
eetlepels weke boter en
n dat de
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage-
Sportmedisch Advies Centrum, blessu-
respreekuun Elisabethziekenhuis. Lei
derdorp, 's maandags van 19.30-20.30
Kr a&m afdeling: dag van 11.15-12.00uur
(alleen voor echtgenoot) en van
18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar
tier van avondbezoek.
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen
zijn de bezoekuren als volgt
Elke dag:
14 15-15 00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdehng gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Maandag tlm vrijdag
1830-18.45 uur
Zaterdag en zondag
Bezoek aan ernstige patiënten wanne*. .-
voor ernstige patiënten doorlopend be
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkltniek
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur
Bezoektijden kinderafdeling
Elke dag:
14.15-15 00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30;
13.30-14.15 en 18 30-19.30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf
deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdebng voor ou
ders 18.-18.30 uur
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vheg-
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip-
tol (020-175000).
Mu:
t 17 i
Boerhaave, 'Dr. Auzoux'. ten
tonstelling van anatomische modellci
1900. gemaakt van papier-mache
Sfeenstraat ló
10 tot 16 uur en zo van 13 tot 16 uur.
Galerie V.D Vlist. Schilderijen Jan
Zwaan. Botermarkt 3, tot 1 maart
Kunstcentrum Lange Mare - tentoon
stelling van olieverfschilderijen van Ge
rard de Reus. Lange Mare 37. t/m 20 feb.
do 19 tot 21 uur. za van 11 tot 17 uur
Openbare Bibliotheek, tentoonstelling
'Leiden Museumstad' foto's. Nieuw-
straat 4, t/m 20 feb. ma t/m vr van 10 tot
17 uur. za 10 tot 13 uur
LAK-foyer, tentoonstelling door Lilian
Dool met tekeningen, Academiege
bouw, Rapenburg 73 t/m 28 feb, ma tm
rilt
t 17 i
Stedelijk Museum De Lakenhal, schil
derijententoonstelling van Henricus
Rol. van 6 feb tm 14 maart; 'kijk en ver
gelijk'. van 13 febr tot 25 april, Oude
Singel 28-32. ma t/m za van 10 tot 17 uur,
zo van 13 tot 17 uur.
De Oude Rijn. grafiek van o.a. Karei Ap
pel. Corneille; keramiek van Johanna
Warmenhovcn en Marry Algra. Stille
Mare 4. van 7 feb t'm 28 maart, di tm za
van 10 tot 18 uur. do van 19 tot 21 uur. zo
van 11 tot 17 uur. ma van 13 tot 18 uur
c^Iudcl lieuius
11 februari 1981
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- De zoutsmokkelarij aan de
zuidelijke grenzen des Rijks
neemt in zulk eene mate toe. dat
in deze week met minder dan
twintig gevallen voor de recht
bank te Breda behandeld zullen
worden.
- Volgens de Indische bladen
heeft de Koning van Birmah.
Theebau, in den tuin van zijn
paleis een schouwburg laten
bouwen voor zijne 450 vrouwen,
waarin dagelijks 's namiddags
voorstellingen worden gegeven
Met uitzondering van den ko
ning en van de eunuchen (die
soms ook meespelen) mag geen
man in den schouwburg komen,
zulks op straffe des doods. De ac
teurs en actrices zijn eunuchen
en slavinnen, leder krijgt dage
lijks twaalf Fuany, dat is zoow
at 80 cents.
- (Adv.) Cafe "Zomerlust", Sta
tionsweg, Leiden. Zondag 13 Fe
bruari: Groot Café Concert. Op
voering van Hollandsche en
Duitsche Chansonnetten, Duet
tenOperetten, Romances. Pot
pourri's. Komieke en Tragische
Voordrachten. Met medewer
king van den Hollandschen Ko
miek H. van Schalkwijk. NB. Na
halfacht extra Komleke Duetten
en Lachverwekkende Scènes, in
Kostuum enz. Woensdag-avond
halfacht Bal Directeur P
Zwartjes.
Vijftig jaar geleden.
- Drie jongelieden in Berlijn
hebben, na de auto van den per
sattaché van de Spaansche am
bassade te hebben gestolen, een
inbraak gepleegd in een radio
zaak, waar zij echter door den
eigenaar op revolverschoten
werden onthaald. Een der in
brekers werd gewond. Deson
danks zagen de dieven kans met
de auto te ontkomen. Het voer
tuig, dat lajer in het Noorden
van de stad onbeheerd werd
aangetroffen, vertoonde bloed
sporen. hetgeen de politie aan
leiding gaf na te gaan of er in de
ziekenhuizen gewonden waren
opgenomen. Men ontdekte toen
zonder moeite één der inbrekers,
die met ernstige verwondingen
in het ziekenhuis te Friedrichs-
liain lag. De man beweerde tij
dens een politieke botsing te zijn
gewond, maar viel spoedig door
tie mand. Ook zijn medeplichti
gen zijn mtusschen aangehou
den.