"Schreeuw" van kerk wekt verzet De moeilijke strijd van artsen en militairen ZATERDAG 7 FEBRUARI 1981 Als je het vroeger als kerk mensen over puur geeste lijke dingen erg oneens was, zei je mekaar gewoon 'ajuus'. De afwijkers van het rechte pad bleven ont daan achter, de getrouwen aan de oude leer stichtten onversaagd een andere, gezuiverde kerk. Op een enkele uitzondering na gaat het nu wel anders. Niemand weet het, als het over ongrijpba re, geestelijke zaken gaat, zo pre cies meer, en dat heeft de kerk mensen wat voorzichtiger ge maakt in hun gevolgtrekkingen en in het afschrijven van elkaar. Bij principieel—godsdienstige ver schillen is het, zo heeft men door schade en schande geleerd, evan- gelischer, en dus beter, elkaar "vast te houden", een geliefde term in de huidige kerkelijke taal. Scheuring leidt tot niets. Het lijkt wel, of tegenwoordig in de kerken eerder politieke en maat schappelijke dan geestelijke kwesties oorzaak zijn van onrust en verwijdering. De "polarisa tie" is ook de kerk binnengedron gen. De laatste jaren hebben niet weinig mensen hun kerk vaarwel gezegd eenvoudig omdat ze het met een politieke, maatschappe lijke of ethische uitspraak radi- kaal oneens waren. Toen bepaalde kerken het anti-ra- cismefonds van de Wereldraad van Kerken bleven steunen na dat dit een menslievende gift had overgemaakt aan de strijdende bevrijdingsbeweging in het toen malige Rhodesië (Zimbabwe), riepen verontwaardigde - meest "rechtse" kerkleden als in koor uit: "Geen kerkegeld voor geweld!". Het werd zelfs een offi ciële tegenbeweging onder dit motto, die de mensen aanspoor de hun kerkelijke bijdrage te be vriezen. Bij de remonstranten ontstond in die tijd de groep "Waakt en Weegt". Die pretendeert de ge voelens van onbehagen en verontrusting in deze overigens zo tolerante broederschap jegens de politieke koers van het be stuur stem te geven. "Wij verlan gen geen scheuring, maar men mag in de? oprichting van onze groep gerust wel een klaroen stoot horen", zegt de remon strantse legerpredikant J. W. Schneider. Absoluut Als "Waakt en Weegt"-aanhan- ger heeft Schneider ook ernstig bezwaar tegen het "ultimatieve karakter" van de campagne van het Interkerkelijk Vredesbe raad (IKV) "Help de kernwa pens de wereld uit, om te begin nen uit Nederland". De Remon strantse Broederschap heeft in december dit IKV-standpunt, zij het in voorzichtige bewoor dingen, overgenomen, en dat gaat deze legerpredikant en zijn mede-verontrusten veel te ver. "Geloof en politiek zijn wel op q1- kaar betrokken. Maar men zegt tegenwoordig te gemakkelijk, dat een kerk politieke verant woordelijkheid moet dragen. Wij van "Waakt en Weegt" verzetten ons tegen absolute uitspraken op politiek gebied, die tekort doen aan de eigen verantwoordelijk heid van de leden. De geloofsge meenschap mag geen politieke actiegroep worden" (interview met "Kerknieuws"). "Waakt en Weegt" vindt weerklank. Elke week weer krijgt de groep posi tieve reacties. Soortgelijke ervaringen kreeg de synode van de Hervormde Kerk te verwerken, toen zij zich in no vember tegen het bezit van kern wapens op Nederlands grondge bied had uitgesproken en dus, naar veler gevoel, op één lijn was gaan zitten met het IKV. Minister De Geus, zelf hervormd, noemde het synodestuk dat aan dit besluit ten grondslag lag, "fout, vooringenomen, on rechtvaardig en een staaltje van schone-handen-politk Hij denkt meer in de lijn m Groen van Prinsterer, staatsmó en his toricus in de vorige ee w, die eens dit woord sprak: "Lo ct den Heer en houdt uw kruit droog" Kerkeraadssecretaris C. S. Haytink in Hillegom heeft geen moeite met de bijbelse bezwaren tegen kernwapens maar wel met de po litieke conclusie die de synode daaruit trekt. "Laten wij ons Hol landse binnenkamertje maar proper houden...." ("Hervormd Hillegom"). Hij beticht de syno de van hoogmoed. "Met anderen hebben wij als hervormden blijk baar niets te schaften. Wat voor zin heeft een verdere dialoog nog bij déze houding van de syno de?" Haytink zal er zijn kerk niet om verlaten, evenmin als Schnei der de Remonstrantse Broeder schap, en hij ontraadt dat ook ie der die dat misschien van plan is. "Blijf..... maar zeg duidelijk wat je ervan vindt". Grenzen "De kerk moet zich bezig houden met vraagstukken van oorlog en vrede. Haar nee tegen het ge bruik van kernwapens (1962) was een noodzakelijke schreeuw. Een synode die zich uitspreekt tegen gebruik en bezit van deze wapens overschrijdt daérmee haar grenzen niet, maar als wordt gesteld dat voorzichtige stappen moeten worden gezet in de rich ting van eenzijdige ontwapening, dan zit de kerk op de stoel van de politici. Met deze politieke uit spraak, als consequentie van een ethisch standpunt, heeft de syno de de haar gegeven grenzen over schreden". Zo beoordeelde ir. J. van der Graaf, secretaris van de Gereformeerde Bond in de Her vormde Kerk, het synodebesluit. Het hoofdbestuur van deze her vormde groepering die onge veer een kwart van de Hervorm de Kerk beslaat noemde in een verklaring de uitspraak "onver antwoord". "Hier mengt de kerk zich rechtstreeks in het politieke gebeuren en wordt zij partij in de politieke discussie. Ze loopt de politici niet alleen voor de voeten maar bindt hen ook in hun gewe ten, omdat het de kérk is die hier zegt te spreken". Alle regionale vergaderingen van de Hervormde Kerk kregen on langs van de bekende theoloog dr. A. A. Spijkerboer (Amster dam) - géén gereformeerde-bon der - een brief waarin hij het pleidooi van de synode typeert als "een slag in de lucht". "Het is in feite een stap in de richting van de oude neutraliteitspolitiek van vóór 1940. Als de regering dat zou doen, zou zij elke invloed op het beleid van de Navo verlie zen en de preventieve werking van dit bondgenootschap ver zwakken". Dr. R. Veldhuis, verbonden aan de theologische faculteit van de Groningse universiteit, kritiseer de in "Trouw" vooral het vrome sausje dat de synode over haar document heeft uitgegoten, zo als: "Christus is onze vrede" en "Wees niet bevreesd". "Prachti ge woorden, maar waarom staan ze juist in dit verband? Maken ze deel uit van de argumentatie te gen het bezit en gebruik van kernwapens?" Het lukte Veldhuis niet, een inhou delijk verband daartussen te re construeren. "Precies dezelfde zinnen zouden ook kunnen staan aan het begin en eind van een CDA-rapport dat pleit vóór kernbewapening". De docent theologie acht de theologische verpakking van het synodebe sluit en van de daarop gevolgde "pastorale brief' aan de plaatse lijke gemeenten volstrekt onvol doende. Het resultaat van een mislukte ondergrondse kernproef: een grote radioactieve wolk boven het testgebied in Nevada. torale brief', kan de hoofdlijn in al deze kritiek niet goed volgen. Hij meent, dat de kerk in princi pe over alle zaken kan spreken die zij van belang acht en dat zij, dis zij spreekt, dat vooral con creet moet doen. "Wij hebben er in deze tijd geen behoefte aan, dat welke instantie ook ons nog eens komt vertellen dat de men sen elkaar niet naar het leven mogen staan. Dat weet iedereen nu wel" ("Woord en Dienst"). Het synodelid dr. S. Meijers (Lei den) een gereformeerde-bon der kwalificeerde in een ge sprek met onze krant de uit spraak van de synode als een ui ting van geloofsgehoorzaamheid. "Er is een impasse politiek, moreel, theologisch - en de kerk moet vanuit die gehoorzaamheid proberen, deze te helpen door breken. De synode propageert geen ontwapening, maar heeft gekozen voor het experiment van de proefpolder door tegen over het oude "Meer vrede door méér bewapening" het "meer vrede door minder bewapening" te stellen". Met zo'n opstelling kan ook de luchtmachtpredikant Coen Lan- geveld (Leeuwarden) best nog wel uit de voeten. "Al zal niet ie dereen kerkelijke uitspraken beamen, toch kan men niet an ders verwachten dan dat het grootste deel van de geestelijke verzorgers de stem van de kerk zal laten doorklinken in zijn werk. Dat kan zelfs de minister niet tegenhouden" (Leeuwarder Courant"). Spits Een gereformeerd commentaar kwam van professor K. Runia, rector van de theologische hoge school in Kampen. Hij heeft groot respect voor de moed van de synode maar evenveel moeite met de politieke gevolgen. "Heeft de regering dan geen bondgenootschappelijke ver plichtingen? Heeft de synode hier niet gekozen voor een vol strekt atoompacifisme en dit de kerkleden aangewezen als de enige weg?" Concreet De nieuwe hervormde secretaris generaal, dr. R. J. Mooi, een van de ondertekenaars van de "pas- Je zou kunnen zeggen dat de her vormde synode met haar uit spraken van 1962 en 1980 het spits heeft afgebeten. Dit college van de Gereformeerde Kerken wees wel de neutronen bom af en onderkende duidelijk het demonische karakter van wa pens en methoden tot massaver nietiging, maar wilde toch geen bepaalde handelwijze voorschrij ven. "Afwijzing van de neutro nenbom kan evenwel het begin zijn van een proces waarin de kernbewapening wordt terugge drongen" (april 1978). "Juist de kerken verkeren in een unieke positie om de oorzaken van de wapenwedloop tegen te gaan. Van elke christen mag wor den verwacht, dat hij alles in het werk zal stellen om de rol van de ze wapens terug te dringen en het gebruik te allen tijde tegen te gaan". De gereformeerde synode riep haar plaatselijke kerken op, contacten met kerken in Oost—- Europa aan te gaan "om de oor logsdreiging te doen verdwij- In de Doopsgezinde Broederschap kwam in 100 van de 144 gemeen ten naar aanleiding van de bro chure "Op zoek naar een vredes- gemeente" een breed gesprek op gang. De resultaten daarvan zui len meespreken in de discussie over het standpunt dat de Neder landse doopsgezinden zullen in nemen ten aanzien van de IKV— U)n. Overigens heeft de IKV—campag ne in december bijval gekregen van de "Nationale Raad van Ker ken in de Verenigde Staten, waarvan enkele vertegenwoordi gers hier op bezoek waren ter ge legenheid van de Vredesweek. De synode van de Oud-Katholieke Kerk bespreekt in het komende vooijaar een eigen nota over de kernbewapening. "De bisschop pen hebben in deze een belang rijke taak maar niet het laatste woord", zei mgr. A. van Kleef al op voorhand. "Niemand mag zich uitgesloten voelen". Ook de rooms-katholieke bis schoppen zullen dit jaar hun standpunt bepalen over de IKV—actie. De Nederlandse Mis sieraad heeft al verklaard, van harte in te stemmen met het plei dooi van de rooms-katholieke vredesbeweging "Pax Christi" voor een beleid van eenzijdige ontwapeningsstappen als 'het begin van een verder reikend proces". Opdracht De conclusie uit deze veelheid van meningen binnen de kerken moet wel zijn, dat een eenslui dend kerkelijk oordeel er voor lopig niet in zit. Maar dat hoeft voor de kerk nog geen reden te zijn er het zwijgen toe te doen. In zaken van leven en dood mag zij het niet laten af weten. Het behoort tot haar we zenlijke opdracht, in zo'n dilem ma, hoe dan ook, éndere wegen te wijzen. Zonder zich te laten leiden door het "haalbare" zal dat wel een weg moeten zijn waarop de kerk velen van haar "achterban" kan meekrijgen. Uitspraken die alleen maar onbe grip en vervreemding in de hand werken hebben weinig zin. Of om het - wat fatalistisch met een hervormd synodehd te zeg gen: "Op het moment dat de bom men van oost naar west en van west naar oost vliegen wil ik, dat mijn kerk zich tot het uiterste daartegen heeft verzet". Zo ver is het gelukkig nog niet. Maar de pogingen om het zo ver ook niet te laten komen vragen nu wèl de uiterste krachtsinspan ning. S. J. DE GROOT Een vuurbal van ruim twee ki lometer doorsnee, met tempe raturen van vijf tot tien mil joen graden celcius, laat de gehele binnenstad in rook en damp opgaan. Een krater van tientallen meters diep strekt zich over vier kilometer uit. Tot op negen kilometer van het centrum (tot en met Cappelle aid Ijssel, Ridder kerk, Hoogvliet, Schiedam en Bergschenhoek) is iedereen in één klap dood. Dat zijn dan 1 miljoen mensen. Door de luchtdrukgdlf, onmiddellijk na de explosie, storten in dit gebied alle gebouwen in voor zover zij nog niet zijn ver dampt of gesmoltenTot op nog dertig kilometer van het centrum wordt de helft van de mensen door hitte of in storting gedood of gewond. Dat betekent twee a drie mil joen inwoners van plaatsen zoals Den Haag, Leiden. Al phen, Gouda of Dordrecht". Het fragment is terug te vinden in een paginagrote adverten tie die op dertig december in een aantal dagbladen werd geplaatst. Dat gebeurde op in initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Medische Polemologie, een club van artsen en specialisten, die zich bezighouden met vraag stukken op het gebied van oorlog en vrede. De tekst, een schets van de effecten van de ontploffing van een twintig— megaton-bom boven de Rot terdamse binnenstad, ging vergezeld van twaalfhonderd namen van sympathiserende huisarten, specialisten, hoog leraren en apothekers. Mag dat, zo'n actie? Grenst het publiceren van een dergelij ke tekst niet aan demagogie, aan het bespelen van senti menten en opinies van de (terzake onkundige) burger? Die vragen zijn sedert de der tigste december herhaalde lijk gesteld. Emoties Wie op het Binnenhof demon streert tegen een korting op de sociale uitkeringen en ver wijst naar de schamele woon omstandigheden van de ge dupeerde groep, vallen min zame blikken ten deel. Leuk is anders, dat wordt toegege ven, maar nood breekt wet ten. Niet zelden bovendien, wordt de klacht van de demon strant met behulp van een koele rekensom van kracht ontdaan. Dagelijks lopen op die manier mensen met hun emoties op het Binnenhof stuk. Met kernwapens gaat dat al niet anders. Voorstanders plegen gevoelens van twijfel of afwijzing onder te sneeu wen onder een stroom van cijfers en kille betogen. Het machtsevenwicht, zorgen dat het Oostblok het Westen op defensiegebied niet de loef afsteekt, dat is waar het om Weinig ruimte voor afwijking van de NA VO-logica gaat. Voor twijfel over de juistheid van die opvatting en angst voor de gevolgen er van, zijn in het parlement weinig ruimte. Vrede en vei ligheid mogen niet de speel bal worden van principes. Merkwaardig blijft het wel dat de Sowjet-Unie heeft uit gesproken niet als eerste op de "knop" te zullen drukken, maar dat de NAVO zo'n uit spraak nog steeds achterwe ge heeft gelaten. Het artsenprotest lijkt de kant te kiezen van de Nederlan ders die de "logica" van de NAVO niet zonder meer wil len overnemen; het oog voor al richten op de gevolgen van nucleair geweld en vervol gens besluiten tot een:" ik ben gewoon tegen" Voor de artsen blijft het daar overigens niet bij. Woede in die kring is er vooral, nadat hoge militairen een "vol strekt onjuiste voorstelling" hadden gegegeven van de hulpverlening na een kern ramp. Dat artsen na een kern explosie binnen vier uur ter plaatse zouden kunnen zijn, is een aperte onwaarheid, zo stelt de NVMP. In een vraag gesprek met een redacteur van het Welzijnsweekblad zegt Voorzitter Verdoorn daarover: "Toen in 1945 een bom van 15.000 ton of 15 kilo- ton werd gegooid, duurde het daarna drie dagen en drie nachten voordat het eerste medische team de stad kon binnenkomen". Brandwonden De boodschap van de veront ruste medici luidt dan ook simpel gezegd: "Nederlan ders. weet dat u na een ge bruik van kernwapens, niet op ons hoeft te rekenen". En dat dan niet omdat artsen hulp aan gewonden zouden weigeren, maar omdat zij niet in staat zijn om die hulp in de dan noodzakelijke vorm te geven. Die conclusie is getrokken na zorgvuldige bestudering van de gevolgen van een door kernwapens veroorzaakte ontploffing. In de advertentie wordt er voorts opgewezen dat Neder land op het ogenblik een paciteit heeft voor de behan deling van ten hoogste hon derd ernstige brandwonden Minder dan een druppel op de gloeiende plaat, als tegen over dat aanbod de giganli sche vraag naar hulp na een ontploffing wordt geplaatst. Een doorn in het oog is de art sen ook het gepraat over schuilkelders. "Veronderstel dat je er na weken nog uit komt", zo zegt Verdoorn, "dan treed je een wereld bin nen waarbij vergeleken de Sahara nog een aantrekkelijk woonoord is. Als je miljarden uitgeeft voor schuilkelders in metrostations, dan geef je een vals gevoel van veilig heid". Krijgsmacht Een protest dat ook minder eenvoudig terzijde kan wor den geschoven is dat van mi litairen. Discussie over een met kerntaken uitgerust Ne derlands leger was al gerui me tijd gaande, maar kwam in oktober van het afgelopen jaar in een stroomversnel ling. In die maand schreef de christen-democraat en minis ter van defensie De Geus drie krijgsmachtsonderdelen een brief, waarin hy duidelijk maakte dat voor "atoompaci fisten" geen plaats was in het leger. Zijn opstelling werd door de militaire verenigingen uitge legd als een poging om het gesprek over kernwapens binnen de krijgsmacht te be teugelen. Voor De Geus ligt de zaak een voudig. Jongeren hebben voordat ze in dienst gaan de kans om een beroep te doen op de wet gewetensbezwaar den. Beroepsmilitairen die problemen hebben met kern wapens moeten de dienst maar verlaten. "Er is in het le ger geen ruimte voor twee soorten militairen". Idioten Als De Geus werkelijk de be doeling had met zijn brief de discussie in het leger in de kiem te smoren, dan heeft hij het tegendeel bereikt Bin nen de WDM, de vereniging van dienstplichtig militairen, heerst grote sympathie voor het standpunt van de kerken, de Bond voor Dienstplichti gen wil helemaal niets van kernwapens weten en ook de beroepsmilitairen verenigd in het Vredes- en Veiligheids- beraad stellen zich uiterst kritisch op. En net zoals dat in de wereld van de artsen gebeurt, is er ook in het leger een groep mi litairen die er voor kiest om duidelijk te maken dat Ne derland op hen niet hoeft te rekenen, als het moment ooit daar is. Over de omvang van die groep bestaat onduidelijkheid In het verleden is daar wel on derzoek naar gedaan. Toen hadden militairen de kans om op een formulier hun eventuele bezwaren tegen kernwapens aan te geven. Enige jaren geleden is die vraag echter vervallen. "Onbruikbare idioten", zo staan de kritische militairen in de krijgsmacht te boek bij hun tegenhangers. "Het is nog het minste scheldwoord, dat hén naar het hoofd wordt geslingerd", zei overste Mohr, de voorzitter van het Vredes- en Veiligheidsberaad Krijgsmacht onlangs. 'De eerste kogel is voor hen", luidt het ook wel, want ook hier heiligt het doel de mid delen TON VAN BRUSSEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 25