De tijger is weer los Antonioni; elektronisch^ filmen is de toekomst "La femme flic": Boisset doet flauw Film International in nog meer theaters r M' VRIJDAG 6 FEBRUARI 1981 FILM PAGINA 19 ROTTERDAM - Gisteravond is de tijger weer losgebroken Film In ternational dat zijn festival dit jaar op een extra brede leest heeft geschoeid. De zalencapaciteit in Rotterdam is fors uitgebreid. Niet alleen in het Lantaren complex aan de Gouvernestraat waar zes zalen ter beschikking staan met 10 procent meer stoe len dan in het verleden, maar ook de grote zaal van Luxor (900 zit plaatsen) staat ter beschikking, twee zalen van het Zuidplein theater doen mee en de Rotter damse Volksuniversiteit aan de Westzeedijk stelt haar filmzaal (200 stoelen) open. In Den Haag neemt Studio 2000 een selectie toppers uit het festival over, ter wijl de filmhuizen in het land met een speciaal pakket nieuwe Duit se films gaan meedraaien. Op de openingsavond in Luxor gaat men er meteen hard tegen aan met een marathonprojectie van drie grote films uit het pro gramma: Loulou (van Pialat), Deux Lions Aux Soleil (van Fa- raldo) en Sauve Qui Peut La Vie (van Godard), afkomstig uit de competities van Cannes en Vene tië. De avond wordt omlijst met levende muziek en het is ook mo gelijk om voor de afzonderlijke voorstellingen kaarten te krijge- Andere toppers van de internatio nale festivals die tijdens 'Rotter dam' hun Nederlandse première gaan beleven zijn Lightning over Water (Wim Wenders), II Mistero di Oberwald (Antonioni), The Pri ce of Survival (Noever), Retour a Marseille (Allio), Het Vlot Medu sa (Godina), Kontrakt (Zanussi), Die Generalprobe (Schroeter) en Een Gezegende Dag (Peter Go- thar). Ook dit jaar zal Film International weer de meeste regisseurs van de te presenteren films naar Neder land halen en onder hen zitten prominenten als Marguerite Du- ras, Kryztof Zanussi, Maurice Pialat, Jean-Luc Godrad, Claude Faraldo, Werner Schroeter en Wim Wenders. De Oostbloklanden zijn weer sterk vertegenwoordigd, met om te be ginnen de Polen (Zanussi, Kies- lowski, Kyowski en Losinski) en Hongaren (Peter Gothar en Ju dith Elek) zoals meestal, maar programmeurs Monica Tegelaar en Huub Bals hebben nu ook be langwekkende ontdekkingen in Joegoslavië gedaan (films van Karpo Godina en Slobodan Syan), terwijl de Sowjet-Unie vertegenwoordigd zal zijn met films uit Georgië: werk van vader en zoon Nikolai en Elgar Chen- guelaia, van Rcchwiaswili en van Iosscliani. Van laatstgenoemde worden al zijn drie films vertoon- Speciaal aandacht wordt dit jaar ge geven aan oude en nieuwe films uit Japan. Het Rotterdamse Film huis zal gedurende het festival uitsluitend Japanse films draai en. Men biedt onder meer een omvangrijk retrospectief van het oeuvre van Shohei Imamura. Men laat de Franse kriticus en Imamura-kenner Max Temei overkomen voor het verschaffen van toelichtingen. Behalve in Rotterdam en Antwer pen waar het Film-International- festival zich in alle hevigheid af speelt, worden dit jaar weer klei ne satellietfestivalletjes georga niseerd in achttien steden van België en Nederland. In Utrecht draait filmhuis 't Hoogt mee in dat circuit. In nauwe samenwer king met het Goethe Instituut worden tien films van de "jonge Duitse cinema" gepresenteerd. ROTTERDAM - Volgende week dinsdag gaat het Film Internatio nal-fes tival een van zijn hoogte punten beleven als Michelangelo Antonioni's 'Mistero di Ober wald' in Nederlandse première gebracht wordt en ongetwijfeld zullen over deze film de menin gen scherp gescheiden wprSen, net zo als dat in september in Ve netië het geval is geweest. Want 'Mistero di Oberwald' mag dan de eerste speelfilm zijn die deze Italiaanse meester in zes jaar tijd (sinds Profession: Reporter) heeft geregisseerd, voor de oude bewonderaars kan deze Neder landse première op een ontnuch tering uitlopen, omdat de film sterk afwijkt van de meesterwer ken die we van Antonioni ken nen. Maar niemand zal kunnen ontkennen dat in technisch op zicht met 'Mistero di Oberwald' geschiedenis werd geschreve- Helemaal los staat hij trouwens ook weer niet van Antonioni's vroege re oeuvre. Om te beginnen speelt Monica Vitti eindelijk weer eens een niet-komische rol en dat bo vendien onder de regisseur die haar indertijd groot heeft ge maakt. En in dit melodrama - ge baseerd op Jean Cocteau's l'Aigle A Deux Têtes - mag dan de cul- tuurdoorvorser en psy cho-analist Antonioni ver zijn te zoeken, op een frappante manier ligt de film toch in het verlengde van bijvoor beeld 'Deserto Rosso'. In die tijd hield deze cineast zich diepgaand bezig met kleureffecten en heeft toen bijvoorbeeld eens een gras gazon laten overspuiten in een kleur groen die hem beter bevie- 1. En het zijn vooral dat soort behoef ten die Antonioni naar hartelust heeft kunnen botvieren met deze nieuwe speelfilm die werd opge nomen met televisiecamera's, waardoor op een later tijdstip achter een mengpaneel net zo met de kleuren gespeeld kon worden, tot de regisseur kreeg wat hij wilde hebben. En dat eindresultaat werd toen weer over geschreven op film. Het is een experiment geweest dat dus vooral met vorm te maken heeft. De keuze van het onder werp was eigenlijk bijkomstig, in zo verre dat juist een oerromanti- Antonioni sche, bijna sprookjesachtige lief destragedie beter tegen deze kunstgrepen bestand is dan het soort realistischer en vooral grim miger films als we van Antonioni gewend zijn. Voor l'Aigle A Deux Têtes liet Coclèau zich destijds inspireren door twee historische koningsdrama's: dat van de gek geworden kastelenbouwer Lud- wig II van Beieren en dat van Eli sabeth van Oostenrijk. Cocteau liet Elisabeth als weduwe van de vermoorde Ludwig vluchten uit de werkelijkheid en in toevallige ontmoeting komen met een voortvluchtige, jonge anarchist. Tussen die twee bloeien gevoe lens op die even teder zijn als kansloos. En dat eindigt met we derom twee lijken. Antonioni is deze vertelling letter lijk gaan inkleuren met de meest fantastische onweersnachten, met paarse wolken om hovelin gen te doodverven als intriganten en fel oranje korenvelden tijdens een uitbundige rijtoer als Elisa beth en haar minnaar denken dat het tussen hen nog iets zal kun nen worden. In Venetië lichtte Antonioni zijn film als volgt toe: „Het project is eigenlijk begonnen tijdens een gesprek met Monica Vitti. Ze hadden ons gevraagd|0m samen te werken voor een remake van 'La Voix Humaine'. Maar ik voel de daar weinig voor, omdat ik Monica Vitti in "Mistero di Oberwald" geen trek had om een posthume competitie aan te gaan met Ros- selini en om Monica te laten con curreren tegen Anna Magnani. Dus stelde ik voor naar iets an ders uit te kijken en toen stuitten we op de tekst van Cocteau. Een stuk dat hij ooit speciaal heeft ge schreven voor Edwige Feuillére en Jean Marais. Ik heb in l'Aigle A Deux TÜtes niet zozeer een keuze gezien, als wel een kans. Al jaren speelde ik met hel idee eens een film te maken die geregi streerd zou moeten worden met telecamera's, een mij onbekend medium. En ik vond het daar naast een prikkelende gedachte om me eens bezig te houden met een laat ik )ijggen. dubieus soort drama. Kijken wat ik daarvan zou kunnen maken". "Dit werken met elektronica ervoer ik als in hoge mate stimulerend. Het heeft iets van spelen. Je wordt neergepoot achter een con trole-paneel met schuitjes en als je die beweegt, kun je toevoegen of laten verdwijnen, je kunt ingrijpen in de kwaliteit en de onderlinge verhoudingen, de tonen van kleur. Je kunt speciale effecten veroorzaken die bij het traditionele filmen niet haalbaar zijn. Maar heel gauw ga je je reali seren dat het niet zo maar een spelletje betreft, maar een nieu we manier van filmen." „Wat mijn film betreft, ik geloof dat hierin nog maar een minimum is gebruikt van de mogelijkheden die ons ten dienste staan. Ande ren zullen er ruimer gebruik van gaan maken. Ik voorspel dat de elektronische manier van filfn re gistreren in tien jaar tijd de tradi tionele techniek volledig zal heb ben overvleugeld. En daar zal ie dereen bij gebaat zijn, zowel fi nancieel als artistiek. Op geen en kel gebied van de elektronica gaat techniek en poëzie zo hand in-hand". PITER VAN LIEROP "Een rechtdoorzee vrouwtje dat tot het uiterste durft te gaan, maar stuk loopt op een muur van poli tiek". Dat zegt de Franse actrice Miou Miou zelf van haar rol als politie- inspectrice in "La femme flic", een film van Yves Boisset. Een niet al te hoogdravende film van Boisset, waarin het effect moet zijn dat een vrouw de rol van inspecteur speelt. Was er een man in'haar plaats fekozen, dan was het een van die doorsnee-po litiefilms geworden, zoals er al honderden zijn gemaakt. Best de moeite van het zien waard, maar evengoed misbaar. Boisset zadelt zijn hoofdrolspeel ster op met twee handicaps. Ten eerste is zij vrouw in een man nenwereld. En dat wordt haar - vaak dik opgelegd overigens maar al te duidelijk gemaakt. Ten tweede is zij eerlijk. Is zij uit idealisme 'het recht moet zege vieren' bij de politie gegaan. Ook dat zal haar parten spelen. Omdat zij de criminele praktijken van het neefje van de burge meester aan de kaak stelde, wordt inspecteur Levaseur weg gepromoveerd naar een grauw provinciestadje. Enveloppen dichtplakken en rapporten uit tikken zijn haar enige bezighe den. Totdat zij door gebrek aan mankracht bij een onderzoek naar de moord op een meisje wordt betrokken. Steeds duidelijker wordt dat ach ter deze moord geen ordinaire kinderlokker zit, maar een ge wiekste bende die zich aan kin derprostitutie en kinderporno grafie verrijkt. En wat erger is: de belangrijkste man in het stad je zit daarachter. Zodra dat vermoeden bij LevaseuF vorm begint te krijgen, stuit zij op een muur van zwijgzaamheid. Een groot deel van de bevolking is afhankelijk van de man en ie dereen zwijgt, uit angst voor zijn eigen hachje. Zelfs de procureur bemoeit zich er mee en weet uiteindelijk ook een stokje voor het verdere onder zoek te steken. Levaseur wordt gedwongen ontslag te nemen en de politie kan de rijke heren de hand boven het hoofd blijven houden. Tot zover loopt het verhaal en het is best interessant om te zien hoe Boisset dit heeft uitgewerkt. ''lii,. u,, -ii "La femme flic"; regie: Yves Boisset; hoofdrol: Miou Miou; Studio, Lei- liiiniiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiuii Minder interessant is echter hoe hij er dingen met de haren bijsleept, om maar te laten zien hoe de in specteur een vrouw is en blijft. Het is helemaal niet van belang om te tonen hoe Levaseur zich om een kind in een kindertehuis bekommert. Maar Boisset laat dat toch steeds even de revue passeren. Het was eerlijker geweest om en kel en alleen die politievrouw te laten zien in haar strijd tegen on eerlijke situaties. Pas dan had Boisset bewezen dat hij een goe de politiefilm kan maken. Of dat nu met een man dan wel met een vrouw in de hoofdrol is. ANNEMIEK RUYGROK Zombie: maar zo weinig mogelijk woorden aan vuil maken J|,K 'Hlllli, '"1(1 V JF .milII"' Zombie Holocaust; regie: Frank Martin; hoofdrol len: Ian McCulloch en Alexandra delli Colli; theater: Luxor; 16 jaar iiiiiiiiiiiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiii De Zombies-films zijn niet bijster populair bij ons op de redactie. Colle ga's waren bij eerdere versies al tot brakens toe geroerd en nu was het mijn beurt om deze weerzinwekkende staaltjes van (letterlijk) lijken- pikkerij te doorstaan. Het is vooral bij dit soort films dat gedachten aan de filmkeuring boven komen drijven. Een vurig verlangen naar een strenge zedenmeester die Zombie Holocaust regelrecht naar de prullenmand zou hebben verwe zen. Ieder zijn pleziertje natuurlijk, maar je vraagt je toch wel af waar dit naar toe gaat. Nog even en er worden echt mensen gemarteld ten overstaan van een camera. Want is er buiten dat nog iets misselijkers te bedenken dan het vermalen van een hersenpan met een buitenboord-, motor of het indrukken van een paar ogen dat in al zijn bloederigheid wordt getoond? Dat zou allemaal nog tot daar aan toe zijn als het met enig gevoel voor spanning of misschien wel humor zou zijn gemaakt, maar deze Italiaan se produktie mist alles wat het boven haar luguber niveau zou kunnen tillen. Het is maar het beste om er zo weinig mogelijk woorden aan vuil te maken. Wie graag iets macabers wil zien en verder niet al te veel wensen heeft, weet waar hij terecht kan. BART JUNGMAN Voor de interessante films moet de komende week Bel gië worden ingeschakeld. Dinsdag brengen onze zuiderburen een opmerkelij ke film van de Duitse regis seur Margarethe von Trotta, Das zweite Erwachen der Christa Klages. Christa pleegt samen met haar vriend een bankoverval om de met sluiting bedreigde anti-autoritaire crèche te redden. Wat forser van aanpak is The killer elite van Sam Peckin- pah dat voor vrijdag bij de Belgen op het programma staat. In de hoofdrollen Ja mes Caan en Robert Duvall, toen (in 1975) nog vrij onbe kend en nu sterren. Ze ma ken beiden deel uit van een organisatie die tegen beta ling mensen uit de weg ruimt. Op een dag wordt Caan door Duvall neerge schoten. Dezelfde avond op Duitsland 2 een klassieker van Robert Wise: I want to live. Susan Hayward speelt een aan la ger wal geraakte vrouw die een moord in de schoenen krijgt geschoven. Een jour nalist probeert haar voor de gaskamer te behoeden. Ook vrijdagavond de. enige film die Nederland voor de ze week op het programma heeft staan. Een weinig ver heffende produktie The de serter geheten. De Indianen als schurken en de cowboys als helden. Burt Kennedy re gisseert deze film die van Italiaanse-Jocgoslavische makelij is. Donald Pleasence speelt de be nijdenswaardige rol van Hendrik VII, de Engelse ko ning die er zes vrouwen op na hield. Zeker met Jane As- her en Charlotte Rampling geen vervelend karweitje. Duitsland 2 brengt zondag avond Waris Husseins versie van Hendriks veelbespro ken leven. Het programma: ZATERDAG: Jailhouse rock; 16.00 uur; Bel. 1 (regie: Ri chard Thorpe met Elvis Pres ley. Amerikaanse film uit 1957). Vas-y maman; 20.15 uur; Dtsl. 2 (met Annie Gira- dot. Franse film uit 1978). MAANDAG: Don't steal my baby; 22.00 uur; Dtsl. 3 (regie Robert Day met Linda Purl. Amerikaanse film uit 1978). Gal young Un; 23.00 uur; Dtsl. 1 (Amerikaanse film uit 1979). DINSDAG: Das zweite Erwa chen der Christa Klages; 20.35 uur; Bel. 2. Rough night in Jericho; 22.05 uur; Dtsl. 2 (regie: Arnold Laven met Dean Martin. Amerikaanse film uit 1956). WOENSDAG: I never promi sed you a rose garden; 20.15 uur; Bel. 2 (regie: Anthony Page met Bibi Anderson. Amerikaanse film uit 1977). The barefoot contessa; 22.15 uur: Dtsl. 3 (regie: Joseph L. Mankiewicz met Ava Gard ner. Amerikaanse film uit 1954). DONDERDAG: Pete Kelley's blues; 20.15 uur; Dtsl. 3 (re gie: Jack Webb. Amerikaanse film uit 1955). VRIJDAG: The killer elite; 20.15 uur; Bel 1 Drie man in een boot; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Helmut Weiss. Duitse film uit 1961). The deserter; 22.05 uur; Ned. 2. I want to live; 23.20 uur; Dtsl. 2. ||IH|||||l"l||lt. II|H||| 111 llliilMlluiilll 'UliiH BLIJVERS "The Blues Brothers" - Twee broer tjes op pad voor de muziek, Lido 3, Leiden. "Smokey and the Bandit" - Dolle avonturen van dwaas duLido 2 Euro 2, Alphen. "Het verboden bacchanaal" - Ver stappen gaat weinig subtiel te werk in verfilming Vestdijk, Trianon, Lei den. Euro 1. Alphen. "Dressed to kill" - Angie Dickinson op erotische toer. Lido 1, Leiden. "A star is born" - Barbra Streisand en Kris Kristofferson als duo, Euro 4. Alphen (OP)NIEUW "Brubaker" - Robert Redford als gevangenisdirecteur in moeilijkhe den, Euro 3, Alphen. NACHTFILMS haar Marieke matras" - Rex, Leiden. "The knock-out cop" - Euro 1, Al phen. "Smokey and the bandit" - Euro 2, Alphen. "Victory at Entebbe" - Euro 3, Al phen. "Teenager porno" - Euro 4, Alphen. REX "Clarisse. klaar i: DEN HAAG "Death ship" - Apollo 1 (460340), 16 jr. "Garantie tot de hoek" - Apollo 2. al. "Het verboden bacchanaal" - Asta (463500), 16 jr. "Life of Brian" - Bijou (461177), 12 jr. "The hunter - Calypso (463502), 12 jr. "Flying high" - Babylon 1 (471656), al. "The Blues Brothers" - Babylon 2, al. "Being there" - Babylon 3. al. "Caligula" - Camera ((467200), 18 jr. "Terror train" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "The empire strikes back" - Cineac 2. al. "Flash Gordon" - Cineac 3. 12 jr. 'The big red one" - Du Midi (855770), 12 jr. "The good, the bad and the ugly - Euro Cinema (667066), 12 jr. "On her majesty's secret service" - Metropole 1 (456756), 12 jr. "The jazzsinger" - Metropole 2. al. "Strawdogs" Metropole 3. 16 jr. "Simon" - Metropole 4, al. "The Elephant man" -Metropole 5, 16 jr. "Dressed to kill" - Odeon (462400), 16 jr. "The big brawl" - Odeon 2. 16 jr. "De bende van hiernaast" - Odeon 2, al. "She" - Odeon 3, 16 jr. "Monthy Python en de heilige grr..aal - Odeon 4, 12 jr. "Brubaker" - Odeon 5, 16 jr. "Pornomatrozen" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Partnerruil" - Le Paris 2. 18 jr. "Love-inferno" - Le Paris 3, 18 jr. "The getaway" - Passage (460977), 16 jr. "Sex in het jaar 2000" - Royal 3 (601192), 16 jr. "The stone killer" - Royal 4. 16 jr Film International - Studio 2000 (542288)), 16 jr. "Sitting ducks" - De Uitkijk (542288). 16 jr. AMSTERDAM 'The Blues Brothers" - Alfa 1 (278806), al. "Life of Brian" - Alfa 2, 12 jr. "Le dernier Metro" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Heart Beat" - Alhambra 2, al. 'Het verboden bacchanaal" - Belle- 'ue Cinerama (234876/266227), 16 jr. Flying high" - Calypso 1 (266227/ 234876), al. "Garantie tot de hoek" - Calypso 2, 12 jr. "The hunter" - Calypso 3, 12 jr. "Gloria Leonard, slavin van haar lusten" - Centraal (248933), 18 jr. "City of the living dead" - Cineac Damrak(255648), 16 jr. "The big brawl" - Cineac Damrak 2, 16 jr. "Straw dogs" - Cineac (243639), 16 jr. "The secret policemen's ball" - Ci- necenter (236615), 16 jr. "Vrouwenstacl" - Cinecenter, 16 jr. ''Le dernier métro" - Cinecenter, 16 "The Hunter" - Cinema 1 (151243), 12 jr. "Flying high" - Cinema 2, al. "The jazzsinger" - City 1. (234579), al. The elephant man" - City 2, 16 jr. "Casablanca" - City 3. al. "Chère inconnue" - City 4, al. Die Blcchtrommel" - City 5, 16 jr. "Brubaker" - City 6, 16 jr 'The empire strikes back" - City 7, al. "High anxiety" - Cine "D" (2265517), al. Take the money and run" - Desmet (226551), 16 jr. "The big sleep" - Du Midi (723653). 16 jr. "To have and have not" - Du Midi, 16 jr. "Atlantic city USA" - Leidseplein theater (235909). 16 jr. "She" Nóggerath (230655). 16 jr "Jezebel lust 'm wel" - Parisien 248933), 18 jr. The Getaway" - Rembrandtplein theater 1 (223542), 16 jr. "On her majesty's secret service" - Rembrandtplein theater 2. 12 jr "De geheimzinnige karatevechter" - Rex (246132), 16 jr "Sauve qui put (la vie)" - Rialto (723488), 16 jr. "Loulou" - Rivoli (723488), 16 jr. 'Vier vuisten de lucht in" - Roxy (232809), 12 jr. "The Blues brothers" - Studio K (231708), al. Le dernier metro" - The Movies 1 (245790), 16 jr. "Ein komischer Heiliger" - The Mo des 2. 16 jr. Hiroshima mon amour" - The Mo- ries 3, 16 jr. "Dressed to kill" - Tuschinski 1 (262633). 16 jr. Sono fotogenico" - Tuschinski 2. 16 jr. "The shining" - Tuschinski 3, 16 jr. "Caligula" - Tuschinski 4, 18 jr. Wim Wenders in "Lightning over Water", één van de films van Duitse cineasten die in Rotterdam te zien zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 19