KZHE3B "Moedersyndroom is aangrijpend thema" 5 P ALARM IN DE RODE BAAI ZATERDAG 31 JANUARI 1981 PAGINA 15 Schrijver Adriaan van der Veen: (Door Peter Huysman) DEN HAAG - „Vrouwen hebben altijd mijn bijzon dere belangstelling gehad. Vrouwen als slachtoffer vooral. Vrouwen die op een of andere manier on der hevige spanning staan. Hoe je er ook over denkt: vrouwen hebben het moei lijker dan mannen, ze moe ten vechten om hun plaats in het leven te veroveren en zij slagen daar soms in door hun intuitie en intelli gentie". Om deze en nog andere redenen heeft Adriaan van der Veen (64) een zwak voor zijn laatste boek „Niet meer bang zijn". „Als je te rugkijkt op je werk zijn er altijd boeken waar je speciaal aan hecht, die beter geslaagd zijn dan andere. Dat geldt vind ik zelf voor Het wilde feest, In liefdesnaam, Kom me niet te na en De idealist, I afgezien van m, vroegste werk. j n.Niet meer bang zijn" is in zover- S re anders, dat de hoofdfiguur niet is ontleend aan mijzelf maar aan mijn vrouw Christi, hoewel - en daar heeft Pierre Dubois in een recensie terecht op gewezen - het boek toch weer tal van autobio grafische elementen bevat. De obsessies van Adriaan van der Veen..." Sylvia heeft een moedersyndroom. Ze heeft als jong kind - net als Christi - het kamp in Indië mee gemaakt en daardoor heeft de band met haar moeder een nog zwaarder accent gekregen. Ze was als de dood zo bang dat haar moeder - het enige dat zij in het kamp bezat behalve een heel braaf zusje - haar zou ontvallen. En die angst blijft in haar verdere j leven doorwerken. Dat er iets aan 1 Sylvia verkeerd is, dat zij zo ge sloten en afwerend is, is het ge volg van die onbegrepen en altijd verworpen kinderangsten, die in haar volwassen leven blijven doorspoken". Aangrijpends „Bovendien sluit het aan bij de sterk toegenomen aandacht voor de slachtoffers van de Japanse bezetters". Christi: „Dat zal parellel lopen met de ontdekking dat de kinderen van de ouders die in een kamp hebben gezeten nu inzinkingen krijgen. Watje hoort van mensen die n'ü zo 40, 50 jaar oud zijn, je schrikt je dood. Schokkend om te merken datje dat verleden nu in eens op je brood krijgt". Van der Veen voegt eraan toe: „Ik kwam in 1946 terug uit Amerika en ik weet nog wel dat iedereen je overstelpte met verhalen over de Duitse bezetting. Maar er was heel weinig belangstelling voor de mensen die in Indië onder de Japanners hadden geleden. Dat heeft men opgezouten. Nu ko men er verhalen naar buiten, mis schien ook wel omdat in Neder land de Duitse concentratie- kampervaringen langzamerhand zijn besproken, hoewel nog lang niet uitgewist". Aangescherpt Toch heeft de problematiek die in „Niet meer bang zijn' ter sprake komt veel minder te maken met een kamp- dan met een moeder syndroom, hoewel het eerste het tweede duidelijk heeft aange scherpt. Van der Veen: In een moeder-dochter-relatie spelen vaak bijzondere omstandigheden een rol. Je hebt die afhankelijk heid, dat terugvallen op de moe der, maar daar staat tegenover - Schrijver Adriaan van der Veen „Niet meer bang zijn", de eind vorig jaar verschenen laatste roman van Adriaan van der Veen (Y4), heeft uitstekende kritieken gekregen. In de lite ratuur-Toptien van De Volks krant veroverde het boek (over een vrouw die zich aan haar overheersende moeder wil ontworstelen) zelfs een derde plaats, waarmee de au teur uitsteeg boven collega's als Wolkers, Reve, Maarten 't Hart en Nooteboom. Het is duidelijk - de eerste druk is uitverkocht - dat het be handelde onderwerp, het moedersyndroom, bij het pu bliek aanslaat. Van der Veen zelf heeft zo'n syndroom nooit gekend, zijn (tweede) vrouw Christi, lerares Neder lands aan een Haags gymna sium, des te beter. Christi heeft dan ook min of meer model gestaan voor Sylvia, de hoofdfiguur uit de roman. Adriaan van der Veen, een van onze beste romanciers, schrijft al 42 jaar. Veel van zijn werk is in het buitenland ver schenen. We spraken met Adriaan van der Veen en Christi in hun huis aan het Haagse Benoordenhout. r heb ik óók. Maar in veel gevallen is de moeder- dochter-relatie nog een taboe. Ik merk tijdens lezingen een zekere schroom bij vrouwen om zich over hun^verstandhouding met hun moeder uit te laten. Het on derwerp wordt gênant gevonden: de Heilige Moeder, haar tast je niet aan. Of verbergend: nee hoor, zo'n probleem ken ik nie- Censuur „Niettemin tot in de populaire bla den toe lees je er nu over: ik heb nooit van mijn moeder gehou den. Men durft het toch te zeggen. Er is altijd een zekere censuur ge weest. En dat is niet vreemd, om dat toch altijd de behoefte bestaat om terug te gaan, afhankelijk te blijven. Moeders willen hun dochters adviezen geven, zich over hen ontfermen. Dat geldt na tuurlijk ook voor moeder-zoon relaties. Maar die liggen hoch an ders. Allerlei factoren (jaloezie, e.d.) maken een moeder-dochter relatie ingewikkeld. Het is veel subtieler, verborgener. Wat ge schonden is, blijft vaak geheim. In directe zin kan een moeder- zoon-relatie misschien veel cata- strofaler zijn, maar toch... Bij alle bazigheid, beknotting, ellende misschien, is er de Totale Liefde, de wetenschap: mijn moeder staat altijd voor me klaar. Maar bij Sylvia wroet wat haar wordt aangedaan door. Als haar moeder haar zomaar wat zegt over „die zwarte tand dan weet Sylvia dat dat belachelijk is. Maar toch be sluit ze later maar een ander soort tandpasta te gaan gebruike- Christi: „Dat is natuurlijk niet iets van de laatste tijd. Pas sinds kort durven vrouwen te zeggen: ik haat mijn moeder. Watje bij Fri day leest aan case-histories, dat is om bij flauw te vallen. Het is een waanzinnig groot probleem". Impulsen en dat is vooral ook het geval met Sylvia - de grote behoefte een ei gen leven te leiden, op eigen be nen te gaan staan. Dat komt in deze tijd ook eerder naar buiten, omdat de eenheid binnen de fa milie minder hecht is dan enkele decennia geleden". Sylvia zit in feite vastgeklonken aan haar moeder, die bazig is, haar dochter min of meer chan teert en terroriseert, haar eigen lijk erg slecht, in ieder geval zeer egoistisch behandelt. Maar Syl via kan haar niet loslaten, waar door het haar onmogelijk is zich zelf te zijn. Tenslotte weet een man, die zij leert kennen, haar van haar moeder los te weken. Maar dat proces brengt bij Sylvia paniek teweeg. Het tot dan toe verdrongen verleden komt terug. Toch beslist zij om weg te gaan van haar moeder, hoe moeilijk dat ook is. Maar het is noodzake lijk voor haar eigen levensbehou- Christi: „Weetje nog? Je had de eer ste versie van het verhaal af toen je dat boek van Nancy Friday on der ogen kreeg: „Mijn moeder en ik - het zoeken van een dochter naar haar eigen persoonlijkheid". Dat is in Amerika ingeslagen als het Hite-rapport over seksualitei- t". Van der Veen: „Ja. er komen zeer geteisterde levens in voor. Men sen die na lezing zeggen: o, maar Abida 29 1000 wnw Paaseiland nr Bal boa Acila 29 200 no Amazone nr Curasao Acmaea 29 vn Cartagena nr Valparaiso Amstelburcht 29 150 zo Santos nr San Nicolas Amstellaan 29 300 zw Dirkhartog Island nr Sydney Amstelpark 30 325 o Tokio nr Columbia River Atlantic Star 30 te Portsmputh verw. Begonia 29 vn Houston nr Tuspan Bilderdijk 30 vn Bremerhaven nr Rotter dam Chevron the Hague 29 vn Rotterdam nr Kopenhagen Diadema 29 330 zw Bermuda nr Aruba 1 Dockexpress-11 29 60 zzw Groot Natura eiland nr Labuan Dockexpress-12 30 75 zw Shallalah nr Bahrein Docklift-1 30 te Dakar Eemshaven 29 25 w Finisterre nr Ant werpen Farmsum 29 600 nnw Azoren nr Verenig de Staten Felania 29 750 o Mogadiscio nr Shuaiba Flammulina 29 vn Douala nr Cotonou Hollandia 30 te Ponce Lanai 31 te Puerto Limon verw. Latia 29 ten anker Aruba Maasbracht 29 vn Rotterdam nr Bruns- buettel Maasrix 29 60 w Jamaica nr Aruba Nedlloyd Albany 30 685 wnw Fiji nr Lau- Nedlloyd Bahrain 29 175 zw Athene nr Port Said Nedlloyd Delft 30 te Hongkong verw. Nedlloyd Franklin 29 te Hongkong Nedlloyd Fukuoka 30 te Monrovia Nedlloyd Katwijk 30 te Chalna Nedlloyd Madras 29 vn Abidjan nr Lome Nedlloyd Marseille 29 te Monrovia Nedlloyd Nagoya 29 vn Montevideo nr Buenes Aires Nedlloyd Rosario vn Bremen nr Ham burg Nedlloyd Rotterdam 29 vn Damman nr Koeweit Nedlloyd Willemskerk 31 te Bombay Niso 29 vn Rotterdam nr Lymebay Nornedthor 30 te San Juan Sepia pass 29 Cura«,-ao nr Philadelphia Sliedrecht 29 25 n Cuba nr Mobile Visten 30 te Delfzijl. Kleine vaart Aat-V 29 vn Rotterdam nr Berwick Adriana pass 30 Kp. Penas nr San Siprio Anny Danielsen 30 t.a. rede Benghazi Antarctica 29 vn Rotterdam Arbon 30 120 o Gibraltar nr Alexandrie Belle Heloise pass 30 Kp. St. Vincent nr Delfzijl Borax Trader 29 vn Rotterdam nr Lon- Dutch Faith 30 vn Rotterdam nr Im- mingham Dutch Glory pass 30 Oland nr Ventspils Dutch Master 30 te Rotterdam Elizabeth Broere 29 vn Rotterdam nr Tees Engelina Broere 30 100 n Kp. Villano nr Livorno Eva Danielsen verm. 31 vn Cyprus nr Engeland Frisian pass 30 Arklow nr Alexandrie Kirsten Smits pass 30 Lissabon nr Ale xandrie Leonard Boehmer 29 70 zzw Quessant Madeline Danielsen 30 ta. Benghazi Margreet 29 vn Amsterdam nr Kampen Marinus Smits 29 vn Amsterdam nr Port Haroourt Marjan pass 30 Kp. Finisterre nr Leixoes Menje 29 te Rotterdam Nielse Danielsen 30 rese Benghazi Normadie pass 30 Kp. Finisterre nr Din- teloord. Adriaan van der Veen hoopt dat veel mensen in "Niet meer bang zijn" een probleem herkennen dat zij zelf hebben ervaren of waargenomen. „Voor mij is het boek natuurlijk gesloten. Ik ben weer bezig met andere dingen. Ik heb veel werk gehad met het zeer grondig trimmen van Een idealist en ik sta op het punt te beginnen aan een boek dat de voorlopige titel „Spel met overspel" heeft ge kregen. Maar aan de andere kant: er komen reacties van lezers, je wordt uitgenodigd lezingen te houden. Je wordt toch weer ge dwongen teruggeworpen op je ei gen motieven en impulsen. Het hoort erbij, is ook wel bevredi gend. Ik zou het liefst mijn boe ken gratis uitdelen op straat en roepen: dat heb ik nou geschreve- Uitstorten Het niet-meer-weten, de hevige on beredeneerbare angst van Sylvia, de chaos waarmee Sylvia tegen het eind van het boek wordt ge confronteerd, lijken illustratief voor de onzekerheidscrisis, waar in de mensen nu verkeren. Van der Veen: „Dat is juist. Het ver vreemdingseffect dat bij Sylvia vastzit aan haar eigen omstandig heden is toch algemeen herken baar. De titel Niet meer bang zijn suggereert een goede afloop, een happy ending, een tevreden vast stelling. Maar zij wijst veeleer naar een „programma", een pro ces waarin gepóógd moet worden om voortaan niet meer angstig te zijn. De eerste stappen naar de volwassenheid worden gedaan, het kind kan net lopen en zal nog veel vallen. Ze is zo bang als de pest, maar ze zal zich moeten ver zetten. Er zit niets anders op. An ders is de kans levensgroot dat het voorgoed met haar gebeurd r Pig. ranpa eeerr ge\j iTgsj W££> ÊN KRUöTÉR. ggN) K 1ST (SOOOSTUKKeNj ...BW» i&ZeKgfi MÓS ZN 60URSTUKK6N -re rgLLSN ...pb eeuuKS-i als aajt woord zoo ik tecjZjBAi: 7 /ZAAKJE nAéj AS •/VI l/PAAtf, SmUBAJ 5481 MOO\.hAAg VOQKAF t-OÜ IK MOCDIT W/UEAJ l/BAAjOM 8*4^ IK/ DIE E/J&l/KAV; MO'Al VRAAcj STBU-BAJ ~©PIB FRED BASSET Cötshxdig! 3764 C De belevenissen van Jommeke Wat een toeval dat tve hier juist in de buurt waren T hee Jommeke Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Twee door het dolle heen", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30. 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Halloween", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. CAMERA (124919); "American gigolo", da. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Het geheime jeugd- commando slaat weer toe", za. en woe. 14.30 uur, zo. 13.30 uur. Nachtvoorstelling: "Midnight Express", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (Inlichtingen tel. 01720-20800) EURO 1: "Het verboden bacchanaal", da 14.00, 19.00 en 21.30 uur. zo ook 16.30 uur, 16 jr. EURO 2: "Het broedsel", da. 13.45, 18.45 en 19.00 uur, zo. ook 16.15 uur, za. ook 00.15 uur, 16 jr. EURO 3: "The Empire strikes back", da. 13.30, 18.30 en 21.15 i ook 16.00 EURO 4: 'The s 21.15 uur. do., vr.. ma. en di. ook 13.30 uur. zo. 15.45. 18.30 en 21.15 uur. al. Kindermatinee: "Heksen en bezemste len". za.. zo. en woe. 13.30 uur. Nachtvoorstelling: "Comes a horse man", za. 00.15 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY (01717-4354): "Being the re", do., ma., di. en woe. 20.30 uur, vr. en za. 21.15 uur, zo. 20.45 uur, al. "Cuba", vr. en za. 19.00 uur. zo. 16.00 en 18.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "The love-bug", za. 14.00 en 16.00, zo. 14.00 uur, woe. 14.15 ZOETE KAASTAART ieeg cn leg hienn klontjes boter i bakplaat onge- uur, 16 jr. LIDO 2 (124130): "Smokey and the ban dit 2". da 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 3 (124130): "The Blues brothers", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. zo. ook 16.45 uur. al. STUDIO (133210): "Jazz-singer", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14 30 uur. al. Kindermatinee: "Aristocats", woe. en za. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. TRIANON (123875): "Het verboden bac chanaal", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Vurige lippen", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Sex-airlines", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendtenst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrydag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sportmedisch Advies Centrum; blessu respreekuur Elisabethziekenhuis, Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Kraamafdeling: dag van 11.15-12.00uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 C.C u. (hartbewaking), dag. Galerie Denise Stephan - Peter Schra- ven schilderijen, tekeningen en etsen, vanaf 11 jan t/m 22 febr, Bakkersteeg 18, geopend za en zo van 14 tot 18 uur. Kunst te leen m Leiden, tentoonstelling in de Waag van 16 jan tot 14 lebr Aal markt 21. Wassenaar - Auberge de Kieviet, Stoep- laan 27, expositie van Mathieu Simmer, aquarellen en olieverfschilderijen van 11 jan tot 5 maart. LEIDEN - Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie, Hooglandse Kerkgracht 17. t/m april '81, "planten van vroeger en nu" i.s.m. de Hortus Botanicus dtir Rijksuniversiteit, ma t/m vr. van 10-12, 14-17 uur, zo 14-17 uur. .4useum Boerhaave, Steenstraat la, "Dr. Auzoux" tentoonstelling van anato mische modellen uit 1900. gemaakt van papier-maché. ma t/m za van 10 -16 uur en zo van 13 - 16 uur t/m 11 mei'81. Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28, t/m 31 jan '81, "Zicht op schrift" over de historische ontwikkeling van schriftvormen van Mesopotamie tot he den, aan de hand van een zeefdrukpro ject van de grafisch vormgever Paul Bo mers uit Eibergen. ma t/m za van 10-17 uur zo van 13 - 17 uur. 14.15-14.45 en 19.00-19.30 i Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalue kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19 30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14:45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: wanner., voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15 00-15.45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- tol (020-175000). idcl l teuius 31 januari 1918. Honderd jaar geleden stond in de krant: - Te Napels is eene Engelsche vrouw, Catherine Merritt, te Ro chester geboren, in den ouder dom van 106 jaren overleden. Zij was nog in het genot van al hare zintuigen. - Aan het ziekenhuis St.Antoi-ne te Parijs wordt een vleugel toe gevoegd, die 100 bedden kan be vatten, en wel ter voldoening aan de testamentaire beschik king van den bankier Moianna, die vijf jaren geleden tot dat doeleinde een millioen aan de stad vermaakte. Te Parijs is eene ongehuwde vrouw in hechtenis genomen, die een hond had afgericht om uit slagerswinkels kostelijke stukken vleesch voor haar te ste len. Een slager, die reeds dik wijls het slachtoffer was ge weest, volgde dezer dagen het dier en betrapte de meesteres op heeterdaad. De vrouw heeft be kend, dat zij zich geruimen tijd op deze wijze van haren hond had bediend. Vij/tifl jaar geleden: De K L M. heeft besloten om ge leidelijk tot vervoer van reizi gers op de lijn Amsterdam- Batavia over te gaan. De tot nu toe opgedane ervaringen heb ben bewezen, dat deze lijn, dank zij de verbeteringen welke in de organisatie op den grond zijn aangebracht, voldoende gerief biedt aan den reiziger. In de meeste plaatsen is behoorlijk on derdak en goed voedsel verkrij gen en het vliegen zelf, zelfs over deze uitgestrekte trajecten, ver oorzaakt geen bijzondere ver moeidheid. Bovendien biedt de reis per vliegtuig zoo buitenge woon veel belangwekkends, dat zij gerekend moet worden als een ervaring voor het geheele le ven. Elk dagtraject brengt den reiziger over nieuwe, schilder achtige landschappen en in ste den, welke hij met andere mid delen van vervoer zelden of nooit zal bezoeken. De dirvctie van de K.L.M. stelt zich voor den vervoerprijs op f 2500 te stellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 15