M'n liedjes zijn geen buildingen Turken tegen emancipatieprogramma toegelicht Lucy Steymel doet mee aan (nationaal) songfestival [[^[programma i i-M GOUDEN NOTENKRAKERS Beethoven-cyclus een enorm succes DINSDAG 27 JANUARI 1981 HILVERSUM (GPD) - Een vijftigtal Turkse mannen heeft gisteren de NOS deelgenoot gemaakt van hun bezwaren tegen de in houd van het zondag uit gezonden programma 'Ot, en hoe zit het nou met Sien'. In dit emancipatie programma van de NOS deed een aantal in Neder land wonende Turkse vrouwen verslag van hun problemen. De vijftig pro testerende Turken ver voegden zich bij het NOS- hoofdgebouw. Een afvaar diging van drie man mocht naar binnen om de grieven kenbaar te maken aan Henk Suer, het verant woordelijke afdelings hoofd van de NOS- televisie, in het bijzijn van een vertegenwoordiger van de NOS- bewakingsdienst en ie mand van de Hilversumse gemeentepolitie. In de uitzending vertelden de Turk- vrijelijk over de zeer ondergeschikte positie die nemen. „Volgens de drie met wie wij gesproken hebben, zijn precies de verkeerde vrou wen aan het woord geweest", al dus Henk Suer. De driemansde putatie kon Suer niet zeggen na mens wie de bezwaren werden overgebracht. Het was ook niet te achterhalen of de bemerkingen in het gesprek met Suer nu wel of niet collectief leefden bij de groep die buiten het hek moest wachten. Vooral de kritiek van de in het pro gramma aan het woord gelaten vrouwen over de achterstelling van de vrouw, zowel in Turkije als binnen de Turkse gemeen schap in Nederland, bleek kwaad bloed te hebben gezet. Net als op merkingen van een van de vrou wen over martelingen die vol gens tal van bronnen in Turkije plaatsvinden. „Ik heb geprobeerd om ze duidelijk te maken dat het om een emanci patieprogramma gaat, en niet om een programma over de Turkse politieke situatie. De moeilijk heid waarmee de redactie boven dien nog mee te kampen had, was vrouwen te vinden die zowel ver staanbaar Nederlands spraken als hun opvattingen voor de ca mera durfden bloot te geven," was het commentaar van Sue- kritiek te spuien op de Turkse uit zending van het programma 'Pas poort'. Zij noemden dit program ma eenzijdig en verweten de NOS dat hun opvattingen daar nooit in terug te vinden zijn. Suer: „Je moet als NOS erg voor zichtig zijn met een programma als Paspoort. Je moet weten wie je aan het woord laat, en vooral trachten confrontaties te voorko men. Ik zou niet kunnen zeggen dat de mensen met wie ik nu ge sproken heb, van plan zijn om confrontaties uit de weg te gaan, afgezien nog van het feit dat ze niet wilden of konden zeggen na mens wie of welke groep zij op traden." NEDERLAND 1 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Jeugdjournaal (NOS) 18.36 - Sesamstraat (NOS) 18.50 - Paspoort voor Joegoslaven en Italianen (NOS) 18.59 - Avonturen op Denneheuvel (EO) 19.05 - EO-Kinderkrant (EO) 19.30 - Grizzly Adams, tv-serie (EO) 20.20 - Ronduit-magazine (EO) 21.00 - God wil wonen bij de mensen (EO) 21.25 - EO -Aktief (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag Vandaag (NOS) 22.10 - Beeldspraak (NOS) 23.10 - Journaal (NOS) 23.15 - Samenvatting persconferentie ex-gegijzelden (NOS) NEDERLAND 2 18.27 - Microprocessors 1 en 2, les 15 (TELEAC) 18.57 - Journaal (NOS) 18.59 - Hotel De Witte Raaf, tv-serie (NCRV) 19.25 - Kerkbuurt (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Verscheurde Stad, tv-serie (NCRV) 21.20 - Wat'n kunst (NCRV) 22.30 - Hier en nu (NCRV) 23.10 - Mijn verre naaste (NCRV) 23.30 - Journaal (NOS) 23.35 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) WOENSDAG 28 JANUARI NEDERLAND 1 15.30 - De natuur laat zich niet dwingen (TROS) 16.20 - De dieren van het groene woud (TROS) 16.45 - Ren je rot (TROS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr.: NDR. 18.00 Die Grashuepfer - Eroberer des Himmel, tv-serie. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuter serie. 18.55 Die Grashuepfer - Erobe rer des Himmels. tv-serie. 19.25 Re gion. magaz. 19.50 Progr.-verz. WDR: 18.00 Der 7. Kontinent, tv- serie. 18.30 Verhaal. 18.40 Cafe Wer nicke, tv-serie. 19.15 Aktual. 19.45 Inform, progr.). 20.00 Journ. 20 15 Spelprogr. 21.00 Inform, progr. 21.45 Hagen, misdaadserie. 22.30 Aktual. 23.00 Cultr. progr. 24.00 Journ. DUITSLAND II 18.20 Tekenfilm. 19.00 Journ. 19.30 Das kleine Hotel, comedie. 21.00 Ak tual. 21.20 Report. 22.00 Meine Pfer- de, meine Soehne, Australische sneelfilm. 23.55 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus al gebra. 19.00 Amus.progr. 19.45 Cul- tur. progr. 20.00 Journ. 20.15 Galerie. 21.00 Portrait. 21.15 Inform, pro- BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Kinderserie. 18.05 Kleuter progr. 18.35 Open School. 19.05 Gastprogr. 19.35 Lottowinnaars, me- ded. en morgen. 19.45 Journ. 20.10 Amus.progr. 21.00 Wetensch. progr 21.50 Kwis. 22.15 Klass. muz. 23.00 NET II 18.00 Kinderserie. 1805 Kleuter progr. 18.35 Open School. 19.05 Gastprogr. 19.35 Lottowinnaars, me- ded. en morgen. 19.45 Journ. 20.10 Een eigenaardige vrouw, speelfilm. 23.15-23.40 Open School. Het Beeldspraak-programma van de NOS-televisie is van avond gewijd aan de beeldend kunstenaar Jeroen Henneman. Dit filmportret toont de kunstenaar Jeroen Henneman in twse hoeda nigheden. Als de showfiguur, die gehuld in rokkostuum in deftige gelegenheden uitvoering geeft aan een aantal van zijn kunstzinni ge produkten. En daar lijnrecht tegenover als de kunstenaar in zijn atelier, die wat van zijn persoonlijke achtergronden prijsgeeft. HeU heet dat voor Henneman het één een uitvlucht is voor het andere. (Nederland 1,22.10 uur) De NOS-televisie zal vanmiddag via Ned. 1 van 15.00 tot 17.00 uur een uitzending verzorgen van de persconferentie die wordt gegeven door de voormalige gegijzelden van Iran. De televisiebeel den worden rechtstreeks overgenomen van de Amerikaanse televi sie, waardoor er geen ondertitels zullen zijn. Klaas Jan Hindriks zal voor commentaar zorgen. Een samenvatting van de persconferentie en van de overige gebeur tenissen van de dag geeft de NOS later op de avond, ook via Ned. 1 van 23.15 tot 24.00 uur. In die samenvatting onder meer de aan komst van de groep in Washington, waar ze zullen worden verwel komd door vice-president Bush en minister van buitenlandse zaken Haig. DINSDAG 27 JANUARI HILVERSUM I 19.30 (S) Operette. 20.02 (S) Mon vieux, ma vicille. 20 30 (S) Folk live 21.02 (S) Hotline naar de hel, hoor spel. 22.02 AVRO's Sportpanorama. NOS: 23 02-24 00 (S) Met het oog op morgen VARA: 0.02 (S) Elpee-tuin 1 02 (S) Groot licht. 5 02 (S) Truc- HILVERSUM II KRO: 18.10 Verkenning. HUM. VERB.. 18.20 Na vijven en zessen. P.P.: 18.50 Uitz. van D'66. KRO 19.00 Wie oren om te horen heeft. 19.20 Kruispunt. 20.00 (S) Musiceren als Brugman 21.15 Spektakel. 22.20 Overweging. 22.30 Nws. 22.40(S) Zin in muziek. 23.30 (S) Muziek op het «nol 93 55-94 nn Nw«5 HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De Avondspits mei de Nationale Hitparade. VARA 19.02 (S) Popdonder 21.02 (S Nashville. 22.02 (S) ...and all thai ïazz. 23.02-24.00 (S) Elpee tuin. WOENSDAG 28 JANUARI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws VOO: 7 03 Ook goeie morgen 8.03 Muziek ter wijl u werkt. 10 02 Kletskop. VPRO 10.45 Villa-VPRO-Mag 13 03 Welin gelichte kringen. 13.30 Een klap op je kop. EO: 14.20 Radio- Kleuterkrant. 14 45 Open Huis 16 02 Licht en uitzicht. 16 40 EO-Aktief 16.45 EO-Metterdaad. 17.02 Tijdsein. NCRV: 17.45 Theaterorgelbespeün- g- HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 De Wekkerradio. (7.30, 8.00,8.30 Nws 9 00 Gym. voor de huisvrouw. 9.10 Waterstanden. NOS 9.15 Werk bank VARA 9.25 De Vooruitgang 9 50 Hoor Haar' 11.05 Schoolradio. 11.25 Schoolradio 11.35 Andijk- Centraal. 12 16 OVERH.VOORL Uitz. van het Ministerie voor Volks huisvesting. 12.26 Meded. voorland en tuinbouw. 12.30 Nws. 12 36 Din gen van de Dag. 13 00 Nws. 13 11 An- dijk-Centraal. 13.30 Oude School liedjes. 13.50 Kinder een kwartje? 14.30 Leef-tijd-genoeg. 15.30 Operet te. 16.00 Hoorspel 16.55 Lichte gram.muziek. 17.00 Let op. het wordt weer t o verty d 17.24 Meded SOS. en politieber. 17.30 Nws. 17.36 Dingen van de Da»» HILVERSUM III leder heel uur nieuws. KRO 7.02 Manneke Pop. (8 30 Opa Bakema). 9.03 Van negen tot twaalf. 12.03 De HILVERSUM IV NCRV: 7.02 Het levende woord 7 10 Preludium. 8.30 Musica Sacra. 9 00 Nws 9.02 Divertimento. 9 15 Onder de hoogtezon 10 00 Orxestpalet 12.00 Nws 12.02 Tafelmuziek (12.02 Pianowerken uit de Romantiek. 13 25 Platennws 13 55 Zojuist ver schenen 14.00 Nws 14 02 Klass ka mermuziek 14 30 Kerkconcert 15 00 In kleine bezetting 16 00 Het grote werk. 16.55 Kunst en vliegwer- LEIDEN Ze zegt: „Eigenlijk vind ik muziek niet zo ge schikt om er een competitie mee te voeren. Mijn uit gangspunt op het Songfestival is dan ook niet per se te winnen. Als ik mijn liedje maar goed vertolk. Dan ben ik allang tevreden. Per slot zit er een fenomenaal aantal mensen naar je te kijken, wat op zich zelf natuurlijk al heel spannend is." De bekende Arnhemse orkest leider Tata Mirando zit in zak en as. Dat komt omdat onbeken den zijn kostbare viool hebben gestolen. De diei^en hebben de ruit van Tata Mirando's auto ingeslagen om er vervolgens met het instrument ter waarde van f 12.000,- vandoor te gaan. Tata toont op de foto de antieke kist waaruit de viool is gestolen. Ze zingt, speelt daarbij gitaar en is 'éen van de vijf deelnemers aan het Nationale Songfestival, dat woensdag 11 maart wordt gehou den en de Nederlandse afgezant moet opleveren voor het Eurovi siesongfestival 4 april in Dublin. Lucy Steymel heet ze en inmid dels is ze geen onbekende meer. Zeker niet in Leiden waar ze sinds anderhalf jaar woont en dikwijls in kleine ambiances als Scarabee en 'De Uyl van Hoog land' optreedt. Lucy Steymel (27), van origine een Amerikaanse, heeft tot op heden twee langspeelplaten gemaakt. Ze stond in het voorprogramma van gerenommeerde artiesten als Randy Newman en vertaalde met Toon Hermans teksten, het geen ze nog steeds doet. Maar voornamelijk zingt ze. Met haar stem, die veel weg heeft van het hese geluid van Margriet Eshuys, de Zaanse zangeres met wie Lu cy ook qua uiterlijk gelijkenissen vertoont. Cello Diezelfde Margriet was het, die eni ge tijd geleden voor het Songfes tival bedankte. In haar plaats werd toen Lucy gevraagd, maar volgens de ex-Amerikaanse was dat puur toeval. Zoals eigenlijk haar hele carrière van toevallig heden aan elkaar hangt. „Het was stom toeval dat ik in Amerika een beurs kreeg om in Europa cello te gaan studeren", vertelt Ludy, die op haar twaalf de dat strijkinstrument al Speel de in het symfonie—orkest van haar geboortestad Wichita Falls in de staat Texas. Achttien was ze toen ze met haar cello en studiebeurs op het vlieg tuig naar West-Duitsland stapte. Daar zou ze het nog geen jaar uit houden. „Dat Duitse volk lag me niet. Daar kon ik het niet mee vinden", aldus Lucy, die vervol gens de vlucht nam naar ons land, waar Ramses Shaffy haar op een goede dag ontdekte. Sacksioni Niet veel later leerde ze de gitarist Harry Sacksioni kennen en op diens voorstel maakte ze alras haar eerste elpee, getiteld 'Gift from a Stranger'. „Op die elpee", verhaalt Lucy, „staan nog lied jes, die vrij oppervlakkig zijn. Die over liefde gaan en zo." „Maar in de liedjes die ik nu schrijf, probeer ik wat filosofi- scher te zijn en mijn kritiek op de maatschappij kwijt te raken. Zo als rasdiscriminatie. Dat vind ik verschrikkelijk. Sinds ik in Eu ropa ben, houdt dat mij ook heel intensief bezig. Hier zie ik im mers dat het ook anders kan." „In Texas, moet je weten, was het heel erg. Toen ik er opgroeide was het onderwijs voor blank en zwart nog gescheiden. Er werd Lucy Steymel wil af vpn imago van "lieve zangeres" enorm gediscrimineerd en ook ik heb me daaraan schuldig ge maakt. Maar je kreeg het er dan ook met de paplepel ingegoten." Swingender Lucy werd dus allengs s haar akoestische muziek. Ook swingender en daar zag haar pla tenmaatschappij geen heil in. „M'n eerste elpee", verduidelijkt Lucy, „bezorgde mij het imago van die lieve zangeres met die gi taar. En dat wilde men zo hou den. Ik echter niet. Ik wilde mu ziek maken met meer kloten er- Zo kwam het dat Lucy Steymel haar tweede elpee 'Goodbye to Grey' in eigen beheer opnam en nu onder contract staat bij een kleine platenmaatschappij, die amper financiële armslag heeft om haar platen in het buitenland aan te prijzen. Lucy echter kan dat nauwelijks iets bommen. „Dat buitenland is voor mij niet zo belangrijk", legt ze uit. „Ik ben immers Nederlandse en blijf hier wonen." bühne opgaan en lekkere, swin gende muziek maken. En of dat nou in kleine zaaltjes is of in gro te, maakt niet uit. Eerlijk gezegd vind ik spelen in een cafeetje fij ner dan in bijvoorbeeld de Rot terdamse Doelen. Want weet je: mijn liedjes zijn geen bruldin- gen. Om die goed op het publiek te kunnen overbrengen, heb je een zekere intimiteit nodig." Duurdoenerij Het genoegen van een hit heeft Lu cy nog niet mogen smaken. Maar vooralsnog kan ze daar niet van wakker liggen. Voorlopig zijn er andere zaken die haar aandacht vragen. Zoals het liedje1 zy op het Songfestival voor de dag zal komen. Ze heeft de keus uit zo'n tien teksten, waarvan de zer dagen de arrangementen zul len worden uitgewerkt. Welk liedje het wordt....? Lucy, die vorig jaar op een Bulgaars song festival voor Nederland van de 27 deelnemende landen op een respectabele derde plaats eindig de, heeft nog geen flauwe notie. Ook niet van het gewaad dat ze die avond zal aantrekken. „In elk geval geen overdreven duurdoe nerij", verzekert ze met een glim lach, „maar gewoon iets sim pels." SJAK JANSEN LEIDEN - Het unieke van de Beethoven-cyclus, die onder auspiciën van K&O in de Kapelzaal werd uitgevoerd, is wel de veelzijdigheid: er is een duidelijke ontwikkeling in de opéénvolging van deze Sonates voor viool en piano. Het hoogtepunt van deze drie concerten vond ik het concert van vorige week. De violist Victor Liberman en de pianist Alexander Warenberg wisten dit concert tot een perfect geheel te maken. Zij brach ten die avond de Sonate nr. 5 in F grote terts, opus 24, Sonate nr. 6 in A grote terts, opus 30, 1 en de Sonate nr. 7 in c kleine terts, opus 30,2 ten gehore. Hoewel Liberman in de vorige sonates soms haast iets te be scheiden speelde, was dit nu absoluut niet meer het geval. De fortissimo- gedeelten vloeiden over in de pianissimo passages. De nog zeer jonge Warenberg bleek een uitstekend pianist en gelijkwaardige partner te zijn. De twee voelden en vulden elkaar voortreffelijk aan, wat men zelden in deze mate meemaakt. Aan het eind van dit concert werd er dan ook door de geheel gevulde Kapelzaal uitbundig geapplaudisseerd. Ook gisteravond was er een enorme belangstelling voor het laatste optreden van Liberman en Warenberg. Voor de pauze waren de Sonate nr. 8 in G grote terts, opus 30,3 en de Sonate nr. 9 in A grote terts, opus 47 (Kreuzer- sonate) te beluisteren. Deze sonates zijn in tegenstelling tot de vorige veel dramatischer. Dit duo wist naast deze dramatiek ook zeer vrolijk en speels te musiceren, wat toch wel een vereiste is, om het stuk niet tè geladen te maken. De goede stokvoering van Liberman had mede tot gevolg dat er nauwelijks een ongelijkheid te bespeuren was. De laatste Sonate, nr. 10 in G grote terts, werd vooral in het eerste gedeelte zeer subtiel gespeeld, Liberman haalde een mooie omsluierde klank uit zijn viool. Deze Beethoven-cyclus kan derhalve van het begin tot het eind geslaagd worden genoemd. CAECILE HOUTMAN NOS wil het experiment met Teletekst voortzetten De operettezangeres Marga de Boer en de liedjeszanger Ben Cramer ontvingen gistermiddag in Amsterdam de Gouden Notenkraker. De prijs, ingesteld door de Nederlandse Toonkunstenaar sbond, werd aan de twee uitgereikt als waardering voor het feit dat zij altijd met "levende" muziek werken. HILVERSUM (ANP) - Het NOS- bestuur heeft besloten de minis ter van CRM te vragen of men het experiment met Teletekst na 1 april voor een periode van twee jaar mag voortzetten. Dan willen de omroepen wel meer pagina's tot hun beschikking krijgen, on der meer om hun identiteit beter tot uiting te kunnen brengen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5