Mijn film is niet typisch Duits „nir „miP" Dressed to kill: Brian de Palma benadert niveau van Hitchcock ui"' a r ,iiiii"" Steve McQueen voorde laatste keer zichzelf in The Hunter r jir JF-a Het broedsel is een van de betere griezelfilms '"HU., "UW,, VRIJDAG 23 JANUARI 1981 ''tl.. '«lllll,,. S| Dressed to kill; regie: Brian de Palma; hoofd rollen: Michael Caine en Angie Dickinson; thea ter: Lido 1, Leiden; 16 jaar. iiiiiiiiiiMiiiiimiiiiiiiiiiiiiii Zo op het eerste oog is Dressed to kill vooral dé film van Angie Dickinson. Een tame lijk middelmatige actrice, die niettemin dankzij de rol van sergeant Pepper in de gelijknamige politieserie enige faam verwierf. Het is verrassend dat juist zij een hoofdrol kreeg in Dressed to kill, toch niet de eerste de beste film. Nog verrassender is echter dat de 49-jarige Dickinson zich al in dc eer ste sèene in vol ornaat aan het nietsvermoedend bio scooppubliek toont. En geef toe: we (althans de mannen onder ons) waren allemaal wel een beetje benieuwd wat Pepper zonder pistool en politiepenning te bieden had. Beschouw dit nu niet direct als een vrouwvijandi ge opmerking. Angie heeft zelf al gezegd dat ze het als een compliment opvat een sexsymbool te worden ge noemd. Dat ze een dergelijk predikaat op de valreep van haar vijftigste verjaardag krijgt opgeplakt, is een nog groter compliment (al zal ze het zelf niet zo leuk vinden). Los nu even van de erotische kant is Dressed to kill echter toch in de eerste plaats de film van regisseur Brian de Palma. Al jaren probeert hij met wisselend succes het ni veau van zijn grote voor beeld Alfred Hitchcock te bereiken en nog nooit was hij er zo dichtbij als nu met Dressed to kill. Opmerkelijk want zijn voorlaatste pro- dukt The Fury miste nu juist alle facetten die het werk van Hitchcock zo adembene mend maken. Maar De Pal ma blijkt eindelijk zijn thriller-lesje te hebben ge leerd. Les 1 'spanning wordt allereerst gecreëerd door al- De 49-jarige Angie Dickinson speelt een hoofdrol in Dressed to kill, de film die in de Verenigde Staten heel wat stof deed opwaaien. leen de suggestie van ge vaar' heeft hij nu vrijwel ge heel onder de knie. Een per fect voorbeeld daarvan is de scène, waarin Kate Miller in i zit. Er gebeurt niets bijzonders, maar door de voorbeeldige, haast ze- lingen wordt een spanning opgebouwd, die je op het puntje van je stoel zet. Verder blijkt De Palma nu ook te beseffen dat grootse slachtpartijen averechts en afstompend werken (films als Carrie'en The Fury lie pen daarop stuk). Niet dat het er minder bloederig aan toe gaat in Dressed to kill (daarvoor is het gehanteerde scheermes ook te scherp), maar het wordt met minder bombarie geregistreerd. Gelukkig heeft Brian de Pal ma bij al dat hosanna-ge roep niets van zijn branie verloren. Want het getuigt toch van durf om al na een kwartier je hoofdfiguur Ka- te Miller aan reepjes te laten snijden. Het publiek wordt daarmee al snel een moge lijkheid tot identificatie uit handen geslagen. Maar het hecht doortimmerde ver haal, waarin werkelijkheid en droomwereld op een in trigerende manier in elkaar overlopen, kan het hebben. Soepel wordt overgescha keld op zoon Peter, die fana tiek op zoek gaat naar de moordenaar van zijn moe der en op Liz, het hoertje dat getuige was van de moord. Ten slotte nog een kleine kant tekening bij al die jubel. Wie geregeld deze 'wie-heeft-het- gedaan-films' ziet, zal al vrij snel zijn vermoedens over de identiteit van de moorde naar hebben. Het is jammer dat hij op een beetje kinder achtige manier op een dwaalspoor wordt gebracht. BART JUNGMAN Ruim twee maanden geleden overleed de 50-jarige Steve McQueen aan kanker. The Hunter is zijn laatste film. Hij debuteerde in 1956 met Sombody up there likes me (met Paul Newman). In een tijdsbestek van 24 jaar maakte hij 28 films. McQueen speelde in zijn films over het algemeen een wat norse, heldhaftige, maar vooral individualistische fi guur. In elke film stopte hij '"lli, n<l|||i,'Hl) The Hunter: met Steve McQueen, regie: Buzz Kulik; theater: Luxoi; leeftijd: 16 jaar. iiiniiiiii!i:iiniiiiiiHiiiiuuiu een stukje van zichzelf; hij speelde zoals hij was: een man van weinig woorden. In The Hunter is McQueen de premiejager Thorson, voor vrienden Papa. Hoewel je zoiets meer zou verwachten in een western is The Hunter een eigentijdse film. McQueen loopt er rond in een piloten-jack, spijker broek en op gympjes. Om geld te verdienen, maar vooral voor de spanning en het zichzelf bewijzen pikt Thorson misdadigers op en levert ze af aan dc politie. Steve McQueen trakteert ons op een paar prachtige scèenes, zoals een achtervol ging in een parkeergarage, waarbij hij - onhandig als in The Hunter met auto's om springt - niet alleen de hele boel kort en klein rijdt, maar ook zijn "prooi" zó in het nauw drijft, dat deze van de hoogste verdieping (zoals het hoort) met een schitte rende boog in het water be landt. Een andere - niet alle daagse situatie - is een ach tervolging in een maaima- chine dwars door een boe renland, waar de mais bijna twee meter hoog staat. Tussen de bedrijven door is hij thuis bij zijn vriendin Dotty (Kathryn Harrold), die in verwachting is van hepi. Dat hij daar niet zo gelukkig mee is steekt hij niet onder stoelen of banken. Na lang aandringen gaat hij uitein delijk met Dotty mee naar zwangerschapsgymnastiek. Het behoeft geen verklaring, dat hij zich daar alles behal ve op zijn gemak voelt. Hij weet op dat moment dan ook niet, dat het schijntje kennis dat hij daar oppikt hem nog van pas komt, wanneer aan het eind van de film de baby Steve McQueen in The Hunter - laatste rol voor zijn dood. in de auto wordt geboren. Hoewel McQueen-fans het zeker niet zijn beste film vinden, laat the Hunter ons toch uitstekende momenten zien, die het bioscoopbezoek de moeite waard maken. ANNELOES TIMMERIJE In griezelfilms heb je soorten en maten. De onzinnige, die je alleen maar laten schrik ken door onverwachte grie zeligheden. Ze zijn verder zonder verhaal en hebben weinig spanning. Dan heb je de uitschieters en gewone redelijke. Zo'n laatste 'thril ler' is "Het broedsel". Nola is een gestoorde vrouw die in therapie gaat bij de vreemde psychiater Dr. Hal. Hij heeft een centrum voor psycho-plasma, een nieuw soort geneeswijze. De man van Nola vertrouwt het hele zaakje niet, omdat hun doch tertje Candy na een bezoek aan haar moeder onder de blauwe plekken en bulten terugkomt. Hij gaat op on derzoek uit en ontdekt vreemde dingen. Tegelijker tijd doden vreemde wezens de ouders van Nola en later ook de onderwijzeres van "Het Broedsel", regie: Da vid Cronenberg, hoofd rollen: Oliver Reed en Samantha Eggar, thea ter: Trianon, leeftijd: 16 jaar liiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmtiiiiiiiii Candy. Na de laatste moord is Candy spoorloos verdwe nen. Haar vader spoort haar op en komt tot vreselijke ontdekkingen. De regisseur heeft in 'Het broedsel' nauwelijks ge bruik gemaakt van overbo dige effecten. De langzaam opgebouwde spanning en de begrijpelijkheid van het verhaal maken de film het aanzien meer dan waard. MARIJKE KOOL UTRECHT Op de deze week gehouden Utrechtse film- week was Sonntagskinder van de Duitse cineast Michael Verhoeven een opmerkelijke inzending. De film gaat over de invloed van de Tweede Wereldoorlog op onder linge relaties aan het Duitse thuisfront. Verhoeven was in Utrecht aanwezig om zijn geesteskind toe te lichten. Deze arts. die vijfjaar geleden zijn stethoscoop aan de wilgen heeft gehangen, zorgde tien jaar gele den met zijn film "O.K." voor een groot schandaal. De indertijd op het festival van Berlijn gepresenteerde film „O.K.", gaat over een paar Ame rikaanse militairen die in Beierse bossen vreselijke dingen uitvoe ren met een meisje. Hij was be doeld als een allegorie op wat de Amerikanen in Vietnam aan het uitvreten waren. De heftige ver ontwaardiging die de film later ook in Nederland opriep, kwam deels voort uit het vermoeden bij sommige critici dat Verhoeven voor die vreselijke combinatie van sex en geweld „Vietnam" al leen als alibi had willen gebrui ken. Terwijl anderen de bedoe lingen wel degelijk hadden on derkend en juist hels werden omdat Verhoeven de integriteit van de Amerikanen in Vietnam ter discussie dorst te stellen. „Met die film ben ik toen mijn tijd gewoon vooruit geweest", zegt de regisseur nu. „In 1970 was het in Duitsland en Nederland nog niet tot de massa doorgedrongen hoe fout en hoe erg de Amerika nen tekeer gingen. De protesten uit de studentenbeweging had den nog geen echo. Pas veel later heeft men mijn film gerehabilli- teerd". „O.K." was de film die Michael Verhoeven samen maakte met de Nederlandse producent Rob Houwer. Eerder waren uit hun samenwerking twee sex-kome- dies - Hoppe, Hoppe Reiter en Der Bettenstudent - voortge sproten. En die films hebben toen Houwér het fortuin opgele verd waarmee hij zich nadien in Nederland ging vestigen om vier succesfilms te gaan maken met Michaels Nederlandse naamge noot Paul Verhoeven. Dat heeft toen nog een eigenaardig gevolg gehad voor de Duitse fa milie Verhoeven. Michaels vader heet namelijk eveneens Paul Verhoeven en stond sinds jaar en dag bekend als filmregisseur en tevens een van Duitslands meest achtenswaardige acteurs. Toen in de Duitse bioscopen ineens een film opdook onder de titel Turkische Ffuchte (Turks Fruit), geproduceerd door de in Duits land van sex—komedies bekende Rob Houwer en geregisseerd door ene Paul Verhoeven, werd alom begrepen dat de achtens waardige Duitse acteur-regis seur zich op zijn oude dag had verlaagd tot het vervaardigen van een „abjecte film vol sex en geweld", zoals die zoon van hem al eerder gedaan had. De Munchense Verhoevens zijn toen de helft van hun vrienden en kennissen kwijtgeraakt. Mi chael Verhoeven kan er nu best om grinniken, al is dat zijn ware aard niet. Hij kijkt eigenlijk nog al somber tegen de wereld aan. - Er zullen mensen zijn die uw film Sonntagskinder beschouwen als een aanmatigend soort klaag zang. Zo van: wij Duitsers heb ben het gedurende de oorlog ook niet gemakkelijk gehad. En ze zullen u verwijten dat de film niet laat zien wat bijvoorbeeld met de joden is gebeurd. „Ik weet dat men in Nederland met dat verwijt zal komen, zoals dat trouwens ook in Duitsland al is gekomen. Maar die elementen zijn er bewust buiten gelaten. Je moet mijn film dan ook niet zien als typisch Duits. Tijdens de oor log was ik nog een kleuter en mijn generatie heeft niet de be hoefte om iets toe te dekken uit het Duitse oorlogsverleden. Het zijn juist de mensen van mijn ge neratie geweest die de ouderen het hardst om rekenschap heb ben gevraagd over wat de Duit sers hebben gedaan of hebben toegelaten. Maar die fase van ver oordelen heb ik achter de rug. Wat mij meer interesseert, is hoe men die dingen in een onopval lend burgerlijk gezin in een stad je waar van de eigenlijke oorlog weinig te merken was, onder gaan heeft". „Films over de schuldvraag zijn in dc jaren zestig gemaakt en de laatste groep van mensen die het niet geweten hebben, zijn door Holocaust op de harde feiten ge drukt. Ik moet wel zeggen dat het effect van die tv-serie me nogal heeft verbaasd. Ten eerste begrijp ik niet hoe mensen van een zo zwaar en tragisch onder werp een zo smakeloze en zo goedkope film konden maken. En nog meer hebben de reacties me verbaasd; dat er in Duitsland nog zoveel mensen te kennen ga ven pas toen de vreselijke feiten te hebben achterhaald. Toen ik in de jaren vijftig op school zat, ging men nog met grote bogen om het onderwerp heen. Maar daarna zijn er toch zoveel schrij vers geweest. Boll bijvoorbeeld, die het Duitse geweten vrijwel geen moment van rust hebben gegund. Veel van die reacties op Holocaust leken mij daarom nog al onoprecht. Overigens ben ik van overtuigd dat de werkelijk heid nog vele malen erger g<? weest is dan Holocaust liet z Een paar jaar geleden in over volle bioscopen en nu al op de televisie: Una giornata particolare oftewel Een bij zondere dag. De film waar mee de Italiaanse regisseur Ettore Scola in één klap in ternationale faam verwierf. Op die bijzondere dag be zoekt Hitler in Rome zijn Ita liaanse bondgenoot Mussoli ni Heel Rome loopt uit om de Führer te begroeten. In een flat blijven alleen een huis vrouw (Sophia Loren) en een gewezen omroeper (Marcello Mastroianni) achter. De titel slaat dus niet zozeer op het treffen tussen Adolf en Beni to, maar op de bijzondere re latie die tussen Sophia en Marcello ontstaat. Zondag bij de VPRO op Nederland 2. De vorig jaar overleden Russi sche premier Kosygin staat min of meer centraal in de film Russian Roulette. Het is het verzonnen verhaal van een aanslag in 1970 op de Sowjet-politicus tijdens een bezoek in Canada. Dankzij een Canadese veiligheids functionaris (George Segal) lijkt Kosygin echter het leven te behouden. Om het tien jaar later toch te verliezen. Zater dagavond op Nederland 1. ie meer voor oorlogsgeweld voelt en Duitse nasynchroni- satie niet als een te groot ob stakel ervaart, kan dezelfde avond op Duitsland Kanon- Dankzij een geallieerd hel denclubje, waarin Gregory Peck en David Niven, wordt dit Nazi-oorlogsgeschut uit geschakeld. Een anti-oorlogsfilm - en een hele beste - is vrijdag op Duitsland 2 te zien. Het is de 24 jaar geleden door Stanley Kubrick vervaardigde Paths of glory. In deze film is de Eerste Wereldoorlog decor. Het gaat over de eindeloze strijd om een paar honderd meter, waarbij veel soldaten het leven lieten. Het programma: ZATERDAG Edison the man; 16.00 uur; Bel. 1 (regie: Cla rence Brown met Spencer Tracy. Amerikaanse film uit 1940). Wilma; 20.15 uur; Dtsl. 2 (regie: Bud Greenspan met Amerikaanse film uit 1977). Russian Roulette; 21.55 uur; Ned. 1. The guns of Navaro- ne; 22.10 uur; Dtsl. 1 ZONDAG Una giornata parti colare; 21.15 uur; Ned.2 MAANDAG The world moves on; 21.45 uur; Dtsl. 3 (regie: John Ford met Madeleine Carroll. Amerikaanse film uit 1934). Kumonoso Ju; 23.00 uur; Dtsl. 1 (regie: Akira Ku- rosewa. Japanse film uit 1957). DINSDAG Strannaya Zhens- hina; 20.10 uur; Bel. 2 (regie: Yuli Raizman. Russische film uit 1979) The Irishman; 22 00 uur; Dtsl. 2 (regie: Donald Crombie. Australische film uit 197b). WOENSDAG The scarlet hour; 20.55 uur, Bel. 2 (regie Michael Curtiz. Amerikaanse film uit 1956). Bathing beau ty; 22.15 uur; Dtsl. 3 (regie: George Sidney met Esther Williams. Amerikaanse film uit 1944). DONDERDAG: Les femmes s'en balancent; '20 15 uur; Dtsl. 3 (regie: Bernard Brode- nie met Eddie Constatine. Franse film uit 1953). VRIJDAG From noon till three; 20.15 uur; Bel. 1 (regie: Frank D. Gillroy met Charles Bronson. Amerikaanse film uit 1975). A big hand for a little lady; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Fielder Cook met Hen* ry Fonda. Amerikaanse film uit 1965). Paths of glory; 23.20 uur; Dtsl. 2. BLIJVERS "Monty Python's life of Brian" - La chen geblazen met bekend team. Camera. Leiden "The empire strikes back" - goede opvulger van Star Wars. Euro 1. Al- phen. 'The Blues Brothers" - Twee broer tjes op pad voor de muziek. Lido 3. Leiden "Flash Gordon" - Queen als n kaal-decor voor science-ficUon-ach- tig produkt. Euro 2, Alphen. "Smokey and the Bandit" - Dolle avonturen van dwaas duo. Lido 2. "Jazz-singer" - Neil Daimond op weg naar de top. Studio. Leiden. "The seawolves" - Avonturenfilm. Euro 3, Alphen. (OP)NIEUW NACHTFILMS Excorsist 2 The Heretic" - Luxor, Leiden. "Satyricon" - Camera, Leiden. "Grijpgrage meisjes" - Rex. Leiden. "The enforcer" - Euro 1, Alphen. "Voel jij wat ik voel" - Euro 2, Al- "The seawolves" - Euro 3, Alphen. "Coma" - Euro 4. Alphen. REX "Bloedheet". DEN HAAG "Garantie tot de hoek" - Apollo 1 (460340). 12 jr. "The final countdown" - Apollo 2, "Birth of the Beatles - Calypso (463502). al "Flying high" - Babylon 1 (471656). al. "The Blues Brothers" - Babylon 2. al. "Being there" - Babylon 3. al. "Caligula" - Camera ((467200). 18 jr "Thunderball" - Cinea 1 (630637), 12 jr. 'The empire strikes back" - Cineac 2. al "Die Blechtrommel" - Cineac 3, jr. "Kramer vs Kramer" - Du Midi (855770). al. "The Jazzsinger" - Metropole 1 (456756). al. "Flash Gordon" - Metropole 2. al. "The elephant man" - Metropole 3. 16 jr "The shining" - Metropole 4. 16 jr "Stardust memories" -Metropole 5, "De bende van hiernaast" - Odeon 2. al. "Smokey and the Bandit 2" - Odeon 3. al. "Coup de tête" - Odeon 4. 16 jr. "Brubaker" - Odeon 5, 16 jr. "Het porno-internaat" - Le Paris 1 (656402). 18 jr "Een frivole speurder op het porno- "The hihg brow" - Passage (460977), 16 jr. "De vrouwelijke killers van jungle" - Royal 3 (601192), 16 jr. "First of fury" - Royal 4. 16 jr. "De tijger van Shao-Lin" - Royal 5. 16 jr. "One trick pony" - Studio 2000 (542288)). al "Flying high" - De Uitkijk (542288), al. AMSTERDAM "The Blues Brothers" - Alfa 1 (278806), al. "Life of Brian" - Alfa 2. 12 jr. "Le dernier Metro" - Alhambra 1 (233192). 16 jr. "The elephant man" - Alhambra 2. 16 jr 'The Hunter" - Bellevue Cinerama (234876/266227), 12 jr "Flying high" - Calypso 1 (266227/ 234876). al. "Garantie tot de hoek" - Calypso 2. 12 jr "The final countdown" - Calypso 3. "Geslachtsrijpe meisjes" - Centraal (248933). 18 jr. "The big Brawl" - Cineac Damra- k(255648), 16 jr "Smokey and the Bandit 2" - Cineac Damrak 2, al. "Let it be" - Cineac (243639). al. "Le dernier metro" - Cmecenter (236615), 16 jr. "The secret policemans's ball" - Ci- necenter, 16 jr. "Vrouwenstad" - Cinecenter. 16 jr 'The Hunter" - Cinema 1 (151243). 12 jr "Flying high" - Cinema 2, al "The jazzsinger" - City 1. (234579). al. "The elephant man" - City 2, 16 jr. "Casablanca" - City 3, al. "Die Blechtrommel", 16 jr en "The aristoeats". City 4, al. "Brubaker", 16 jr. en "De bende v hiernaast", al - City 5. "The empire strikes back" - City 7, "Kramer vs Kramer" - Cine "D" (2265517). al. "Everything you always wanted to know about about sex" Desmct (226551), 16 jr. "The spy who loved me" - Du Midi (723653), 12 jr. Birth of the Beatles" - Leidseplcin (230655). 12 jr. "Porno exesscn" - Parisicn (248933). 18 jr. 'Terror train" - Rembrandtpleir theater (223542), 16 jr "Papillon" - Rcmbrandtplem thea ter 2. 12 jr. "The iron monkey" - Rex (246132). 16 jr. "The Blues Brothers" Rialto (7234881. al. "Clair de femme" Rivoli 723488). Ifi jr Vier de lucht in" - Roxy (232809), 12 jr. The missing link" Studio K (2317081, al. "Le dernier metro" - The Movies 1 (245790). 16 jr. 'Ein komischer Heiliger" - The Mo vies 2. 16 jr. 'Hiroshima mon amour" - The Mo vies 3, 16 jr. Dressed to kill" - Tuschinski 1 '262633X 1G jr Stardust memories" Tuschinski

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 11