Churchillbrag is na 22 jaar eindelijk in zicht Man vergrijpt zich aan vijftienjarige dochter Gastkolonï Stadsgehoorzaal krijgt oude balkons terug Voorproefje van Kunstuitleen Grond wordt gekocht of onteigend Waarom en voor wie bestaat er toneel Bestemmingsplannen: race tegen de klok VRIJDAG 16 JANUARI 1981 Rechtszitting uitgesteld DEN HAAG - De president van de Haagse rechtbank mr. Van Goethem is gistermorgen in grote woede ontstoken nadat de raadsman van een 40-jarige Lei- denaar op het laatste moment met drie getuigen vóór de man op de proppen kwam. "Daar komt u nu pas mee. Zit ik eerst de hele zaak uitgebreid te behande len". Hij verwees na een korte schorsing de zaak terug naar de rechter commissaris die de getuigen moet gaan horen en schorste de zitting tot 16 februari. De Leidenaar die bij iedere beschuldiging "schande" riep zou zijn 15-jarige dochter ernstig hebben mis handeld en met haar het bed hebben gedeeld. De man gaf gisteren voor de Haagse rechtbank wel toet dat hij het meisje een paar klappen heeft gegeven.' maar meer niet. Dat kon volgens de rechtbank-president wel zijn, maar de bewijzen waarover hij beschikte logen er niet om. Volgens verklaringen van zijn zoon en zijn vrouw had de man al een paar keer eerder toenadering ge zocht tot zijn dochter. "Dat doen alle mannen hier in Nederland, dat hoort zo", zou hij haar hebben ge zegd. De man zou vanaf februari van het vorige jaar ontucht met zijn dochter hebben gepleegd. In oktober barstte de bom. De vrouw van de man lag in het ziekenhuis en hij zat weer achter zijn dochter aan en bedreigde haar met een mes. Zij was echter niet van de activitei ten van haar vader gediend en liet dat duidelijk mer ken. De man sloeg daarop zijn dochter en zette, aldus de aanklacht, het meisje een mes op de keel en zei daar bij dat hü haar zou gaan slachten. Het meisje vluchtte nadat haar vader zich weer aan haar had vergrepen naar het dak, waar de politie haar ontzette. LEIDEN - De bouw van de Churchillbrug komt in zicht. Terwijl al in 1959 de brug in een gemeentelijk plan voorkwam, ging de raadscommissie voor ruimtelijke ordening gis teravond, 22 jaar later, akkoord met het voorstel tot onteigening van de grond die voor de aanleg nodig is. Wethouder Waal zei schertsend dat hij wethouder zou blijven tot de brug er is. De Churchillbrug over de Rijn moet de verbinding vormen tus sen Leiden-Zuid/West en het Morskwartier. Of meer in het bij zonder tussen de Churchilllaan en de dr. Lelylaan. Met het oog op deze verbinding is indertijd ook het spoorwegviaduct in het Morskwartier gebouwd. Voor de bouw van de brug moet de gemeente kunnen beschikken over grond die eigendom is van de houthandel Noordman. Met de eigenaar is nog geen c stemming bereikt i koop Van de grond. De c sie ging daarom akkoord met het voorstel om dan maar tot ontei^ gening over te gaan. De heer Noordman, die bij de vergade ring aanwezig was, verklaarde echter te verwachten dat er als nog overeenstemming te berei ken zou zijn. Hij had geen princi- piëele bezwaren tegen verkoop, al kampt volgens Noordman zijn bedrijf wel met ruimtegebrek. Met name het toegenomen trans port met vrachtauto's zou door De brug krijgt twee rijstroken brug en de tunnels wordt nog vergroot als de Stevenshof wordt bebouwd. Tevens omvat het plan het plaatsen van verkeerslichten aan de Haagweg en de Morsweg. de geringe manouvreerruimte problemen scheppen. De Churchillbrug maakt de ver plaatsing van'éen of mogelijk twee woonboten noodzakelijk. De gemeente zoekt naar vervan gende ligplaatsen. Het plan voor de brug omvat ook de aanleg van twee tunnels, voor fietsers en voetgangers. Éen onder de Chur chilllaan en'éen onder de Haag- weg. De gemeente verwacht dat dagelijks zo'n drieduizend fiet sers van de tunnels gebruik zul len maken. Het belang van de het autoverkeer, een breed fiets pad en aan weerszijden een voet pad. De brug wordt - evenals de onlangs herstelde NS-brug even verderop - beweegbaar. De door- vaarhoogte bedraagt 2.50 meter. De totale kosten voor brug, tun nels en verkeerslichten worden geschat op 16 miljoen gulden en dat is maar vast berekend naar het prijspeil van 1982. In 1977 be rekende men op het toenmalige prijspeil al een totale kostprijs van meer dan zestien miljoen gulden. Onlangs heeft de provincie een provinciale ontwerp- toneelnota het licht doen zien; deze rubriek lijkt mij niet de plaats om u verregaande met de inhoud daarvan te ver moeien, maar het lijkt mij ech ter interessant genoeg om naar aanleiding daarvan de vraag eens te stellen: "Waar om en voor wie wordt er toneel gemaakt?". Als hard economisch gegeven stelt toneel niets voor: indien u uw belastinggeld betaalt, ziet u daarvoor iets terug in de vorm van scholen, politie, straatlantaarns, enzovoorts. Van het kleine gedeelte van het door u betaalde geld dat naar de kunsten gaat, ziet u nagenoeg niets: dah is een nie- t-materiële inbreng in bezoch te welzijn. De overheid zorgt niet alleen voor de dingen, die u tastbaar prettig - of minder prettig - kunt vindenzij heeft ook de taak om met andere middelen voor u voor een fijn leefkli maat te zorgen. Dat laatste kost geld; en dat geven u en ik liefst zo weinia moaeliik uit. In bepaalde persmedia wordt daarom nog wel eens gefulmi neerd tegen kunstenaars, die hun artistieke produkten, die tot stand zijn gekomen door een bijdrage van de overheid (lees: de belastingbetaler) slechts voor een klein publiek maken. Aan de andere kant profiteren dezelfde persmedia van dezelfde kunstenaars, die, om welke reden dan ook, een groot publiek hebben ge trokken, door de behoefte, die er kennelijk bestaat bij het grootste gedeelte van de bevol king om niet de kunstuiting te willen zien, maar wel de han delingen, die zij in hun privé- leven doen. Ongeveer elf jaar geleden wa ren er acties van "Tomaat"; dit was een ongeorganiseerde groep van jonge toneelkunste naars, die vonden dat het toenmalige toneel te weinig bij de doorsnee bevolking stond. Daarin hadden zij in zekere zin gelijk: het toneel in Nederland was vobr een be paalde elite, die erkenning vond in haar eigen bestaan door de toneelstukken, die daarvoor werden gespeeld. Weg dus met de elite: het toneel voor iedereen! Als gevolg van deze actie zijn een aantal groepen gesticht, die ofwel ter ziele zijn gegaan, öfwet zich zo geconformeerd hebben met het bestaande to- neelbestel, dat juist voor hen de elite-vorming optreedt. De jaren zeventig waren die van de grote matheid; bij het maatschappelijk werk vindt men voldoende grappen over de maatschappelijke werkers, die een doelgroep vinden, daar de problemen voor vin den en hun therapie aanbie den en uitwerken. Een zelfde door Hans van Dam directeur Leidse Schouwburg soort nevenverschijnsel vin den we bij het toneel als gevolg van de "Aktie Tomaat": het aantal toneelgezelschappen, dat zich op groeperingen met een bepaalde culturele achter standssituatie werpt, is legio. Wat deze toneelgezelschappen doen is voor hen van minder belang dan voor wie ze iets doen. En dat is vaak kwalita tief heel slecht - en nu wil ik me ni&t als Leidse kunstpaus op werpen om uit te maken wat op dit gebied goed of slecht is; bepaalde normen moeten wel worden gehanteerd. Ik geloof dat toneel een bepaalde emo tionele belevenis aan het pu bliek moet kunnen overdra gen; deze emotionele belevenis is van een aantal factoren af hankelijk (de keuze van het stuk, de entourage, enz.) maar inordt tijdens de voorstelling gemaakt door de acteurs. Het overbrengen van deze emo tionele beleving vraagt een hoeveelheid vaktechnische kennis, een vakmanschap, dat eerst door heel lange en heel moeilijke oefening kan worden geleerd. Het kan wel licht het beste worden geïllu streerd door iets, wat u zelf ook wel eens heeft gedaan: luister eens naar uzelf op een taperecorer of - nog erger - kijk naar uzelf op een video. U zegt en doeh toch iets heel an ders dan u zelf bedoeld had? U herkent toqh uzelf niet meer? Als echter een beroepsacteur op het toneel staat herkent u uzelf wel'. Een dergelijke belevenis is de waarde, die toneel aan de be zoekers fneegeeft; in geld is die niet uit te drukken, in normen van therapie niet, ook niet voor de televisiekijker, die hetzelfde toneelstuk met de zelfde acteurs in zijn huiska mer krijgt. Hij wordt namelijk, zittend in zijn eigen stoel thuis en met de mogelijkheid om de creatie van de acteur te verwisselen met die van één op een ander net, en daardoor vrijblijvend te kunnen zijn ten opzichte van "toneel", nooit deelgenoot van de emotionele belevenis, die "toneel" is. Deelgebied luim elf jaar na "Aktie To maat" worden we geconfron teerd met het deelgebied tus sen Maatschappelijk Werk en Kunst; deze zitten tenslotte in één portefeuille. Dat is een on waarschijnlijk grote groei van toneelgroepen, die het vakmanschap van het toneel spel niet kennen, maar die wel doelgroepen gevonden heb ben, waarvoor zij kunnen spe len. In het kader van het Maatschappelijk Werk liggen die goed in de markt: omdat niet "toneel" het doel is, maar de doelgroephebben zij de mogelijkheid om veel sterker te appeleren op harde econo mische gegevens en op grond daarvan hun overheidsbij drage subsidiete claimen. De emotionele belevenis van de toeschouwer wordt hierbij echter vergeten: die is dan ook erg moeilijk in kaders onder te brengen. Welke vorm "to neel" dan ook heeft, of in wat voor soort theater het ook wordt gebracht, het ts van bij zonder groot belang voor ie dere bezoeker, mits de acteurs in staat zijn het publiek emo tioneel te beroeren. Willy Haak, één der grootste ac trices die Nederland ooit heeft gekend, zei me eens: "Iedere voorstelling is belangrijk, het doet er niet toe hoeveel mensen er in de zaal zitten; als je het goed doet, is er altijd één per soon in de zaal, die de voor stelling zich tot zijn dood blijft herinneren. Misschien spelen we wel voor die ene persoon". Een dergelijk uitgangspunt maakt toneel spelen niet waardevrij: hoe wel de financiële druk groot is, dient er toch voor een bele- vinv te worden gezorgd die voor ieder individu van het allergrootste belang kan zijn als hij niet ten onder wil gaan aan de harde economische wetten, die onze maatschppij stelt. Helaas moet nu worden gecon stateerd dat veel zgn. toneel spelers, uitroepend dat zij "doelgroepen" willen berei ken, een werkelijk belangrijke ervaring voor ieder persoon apart uit het oog hebben verlo- De overheid raakt ring; zij kan moeilijk bepalen voor wie "toneel" op z'n best kan worden gemaakt. Slaaf? D» gewone burger weet het ook niet meer; door de stortvloed van mogelijkheden is een keu ze voor datgene, wat werkelijk waardevol voor hem is, bijkans onmogelijk. Deze keuze kan alleen worden gemaakt als men iets van de materie kent; iedere door u niet bezochts toneelvoorstel ling is een gemiste kans om aan uw eigen welzijn te bou wen. Niet omdat u een klein gedeelte van uw belastinggeld daarvoor betaalt, maar om dat u in een theater uzelf kunt terugvinden, met alle bevrij dende gevolgen vandien, is het bezoeken van goede toneel voorstellingen noodzakelijk voor iedereen. Het is triest om te constateren dat het grootste gedeelte van de bevolking dat niet doet; zijn zij slaaf gewor den van het consumptiepa troon dat de maatschappij hen oplegt?. - De Stadsgehoorzaal krijgt zijn oude balKons terug. Tot die optimistische uitspraak durfde directeur André de Jong gisteren te komen tijdens de nieuwjaars receptie die de Stadsgehoorzaal gaf. De oude baikons worden dinsdag te voorschijn gehaald. De omlij stingen worden verwijderd en het aannemersbedrijf Du Prie zal dan onderzoeken op welke wijze de oude balkons kunnen worden hersteld. "Op het gebied van res tauratie is veel meer mogelijk dan een paar jaar geleden", zegt De Jong. Enkele jaren geleden, in 1976 om precies te zijn, vielen delen van de balkons iri de grote zaal plot seling naar beneden. Een geluk bü een ongeluk was dat er in de zaal op dat moment geen evene ment was...De vrees bestond dat de balkons wel eens in hun ge heel naar beneden zouden kun nen kletteren. Daarom werd een aantal noodvoorzieningen aange bracht. Sindsdien zijn de sierlij ke oude balkons die passen in de stijl van de Stadsgehoorzaal, aan het oog onttrokken. De Stadsgehoorzaal moet blijven. Dat was de rode draad door het betoog dat directeur De Jong in een - inmiddels al opgeknapte - koffiekamer hield. De Jong zwaait in de Stadsgehoorzaal - evenals in de Groenoordhallcn en De Waag - de scepter, voorlo pig voor vijf jaar. Hij heeft met zijn. werkgever, de gemeente af gesproken dat in die periode het jaarlijkse tekort niet hoger zal zijn dan 400.000 gulden. Jarenlang was de Stadsgehoorzaal een zorgenkind voor de gemeen te Leiden, die er veel geld op moest toeleggen. Regelmatig gingen in het verleden stemmen op om de Stadsgehoorzaal maar te verkopen. Dat is niet nodig, vindt De Jong. "De oude klanten komen terug". Hij meent inmid dels ook bewezen te hebben hoe ongegrond de vrees bij sommi gen was dat na zijn komst de Stadsgehoorzaal van de Gro'enoordhallen de biggen- markt zou overnemen.... Opknappen van de zalen, gangen en koffiekamers en het aantrek ken van evenem: nten die naast 'de gemeentelijke jijdrage voor de financiering daarvan kunnen zorgen. Dat doel heeft De Jong de komende jaren voor ogen. Daarnaast heeft hij enkele wen sen: een ingang voor gehandi capten bijvoorbeeld, of een door gang van de Breestraat naar de Aalmarkt. Wethouder Schoute opende gisteravond de tentoonstelling "Kunst in Huis". LEIDEN - De gemeente houdt een race tegen de klok wat het ma ken van bestemmingsplannen betreft. Op 26 juni van dit jaar loopt het voorbereidingsbesluit voor de binnenstad af. Als er dan niet, voor alle wijken bestem mingsplannen gereed zijn, heeft de gemeente de ontwikkelingen juridisch niet meer in de hand. Ieder willekeurig bouwplan dat aan de bouwverordening voldoet kan dan zonder problemen wor den gerealiseerd. De gemeente is dan niet in staat om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan. Om tijdig alle bestemmingsplan nen klaar te hebben, maakt wet houder ,Waal regelmatig een overzicht op hoe dat enorme kar wei loopt en in welke volgorde men de klus denkt af te maken, het zogeheten tijdsschema be stemmingsplannen. Tijdens de vergadering van de commissie voor de ruimtelijke ordening bleek gisteravond opnieuw dat er vertraging is ontstaan. Een be langrijke reden hierva.. leegloop die op enkele afdelin gen van het stadhuis heeft plaatsgevonden. Zo is bestem mingsplannen-specialist mr. Pie- ter Hoogenraad bijvoorbeeld eni ge tijd geleden vertrokken naar de gemeente Hilversum. Inmiddels zijn echter de meeste vacatures weer opgevuld en is het tijdsschema aangepast. Afde lingschef Lodder verklaarde te verwachten het werk op'tijd af te hebben, maar erg overtuigend klonk het niet. Ook wethouder Waal dacht het maken van plan nen voor de binnenstad tijdig te kunnen afronden, maar - aldus Waal - dat vergt een enorme krachtsinspanning. Hij gaf zijn ambtenaren nog een schou derklopje door te verklaren de indruk te hebben dat men erg ge motiveerd is. Het grootste knel punt ligt bij de afdeling stede- bouw waar men al het tekenwerk niet aankan. Daarom zal nu een gedeelte van dit nauwkeurige werkje worden uitbesteed. Tentoonstelling in De Waag LEIDEN - Als voorbode van de Leidse Kuns\uitleen in De Waag aan de Aalmarkt gisteravond de tentoonstelling "Kunst in Huis" door wethou der Schoute geopend. Deze tentoonstelling, geopend door wethouder Schoute, moet de Leidse bevolking bekend maken met de kunstwer ken die straks in de Kunstuitleen aan de Lammermarkt te huur zullen zijn. Tijdens de tentoonstelling kan men, naast een indruk van het beschikba re werk, ook informatie krijgen over de deelnemende kunstenaars en de Kunstuitleen. Bovendien bestaat de mogelijkheid zich al voor een bepaald werk in te schrijven. Gisteravond was meteen al een behoorlij ke belangstelling voor de tentoonstelling. Met name een groot aantal kunstenaars was aanwezig.Het is de bedoeling dat de Kunstuitleen aan de Lammermarkt 35 begin maart gaat draaien. Hiermee is dan een eind gekomen aan de jarenlange discussies over het al dan niet oprichten van een dergelijke instelling. In Leiden wordt al minstens tien jaar over een Kunstuitleen gesproken. Door gebrek aan geld of een geschikte ruimte ketsten de plannen echter steeds weer af. In verschillende ande re steden in Nederland bestaan al jarenlang Kunstuitlenen, die met succes draaien. In principe zal de Kunstuitleen net zo gaan werken als een bibliotheek. Iedere Leidenaar van 18 jaar en ouder kan voor 7,50 gulden per drie maanden een kunstwerk mee naar huis nemen. Er kan worden gekozen uit schilderijen, beeldhouwwerken, grafiek, keramiek, wandkleden ei) tekeningen. Het pand aan de Lammermarkt is lang niet groot genoeg om al het beschikbare werk te exposeren. Daarom kan er via dia's een keuze worden gcmaaki. De nu gestarte tentoonstelling geeft ook al een beeld van het beschikbare werk. De kunstwerken zijn met name afkomstig van Leidse kunstenaars die gebruik maken van de zogenaamde Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). Dat is een regeling voor kunstenaars die zichzelf niet kunnen bedruipen. De overheid koopt van hen werk op, dat tot nu toe vaak in de kelders van De Lakenhal verdween. De Kunstuitleen is een prima gelegenheid om het werk "dichter bij het publiek te brengen". In ande re steden is namelijk gebleken dat een Kunstuitleen lang niet zo'n hoge drempel heeft als musea of andere culturele instellingen. De tentoonstelling in De Waag duurt nog tot 14 februari, en is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur en op donder dagavond van 19.00 tot 21.00 uur. Zondag en maandag is de expositie gesloten. Jazz (1) Hot House Wie morgenavond niet in de uitverkochte Stadsgehoor zaal terecht kan (daar wordt een dixielandfestival gehou den in het kader van de Leid se jazz week) kan terecht op de- zolder van het Leids Vrije tijdscentrum, Breestraat 66. Tenminste; als hij ook van jazz-rock houdt. De groep TAO treedt erop in de volgen de bezetting: Mare v.d. Geer (piano), Pierre v.d. Linden (drums). Cees v.d. Laarse (bas) en Joop van Nimwegen (gitaar). Jazz (2) De Jazzweek Leiden wordt zon dagmiddag in het bowlin grestaurant van Hans Men ken aan de Boshuizerlaan nabesproken. Dat gebeurt tij dens het wekelijkse Jazz on Sunday, waar ditmaal als speciale gast de Amerikaanse zanger Joe Bourne zal optre den, evenals het kwintet van Hans van Leeuwen. Jazz on Sunday begint om drie uur. PPR De PPR houdt zaterdag en zon dag voor leden en mensen die lid willen worden een thema- weekeinde in het Jeugdbui- tencentrum Korte Vliet. On derwerp; actie ?n fractie. Vrouwenhuis Ook het komend weekeinde wordt het nieuwe Vrouwen huis schoongemaakt en inge richt. Wie een handje wil hel pen en van het vrouwelijk ge slacht is, is zowel zaterdag als zondag om twaalf uur wel kom in het Vrouwenhuis, Hooigracht 79. Nog bruikba re meubels of ander huisraad kunnen beide daaen op dit adres worden afgege- Gouden munten In de cliëtenhal van de Amro- bank aan de Stationsweg is tot en met 22 januari de expo sitie "Goud Gemunt" te be zichtigen. De tentoonstelling omvat een collectie van hon derd gouden munten uit 22 landen. Het zijn voorname lijk munten die sinds onge veer 1800 zijn geslagen en wettig betaalmiddel zijn ge weest of nog zijn. Een bijzon derheid bij deze expositie is het zogenaamde hologram. Een munt werd met gebruik making van een laserstraal op film gezet. De film brengt al draaiend de munt drie-di mensionaal in beeld. De mun ten zijn tijdens de kantooru ren van de bank te bezicht* gen. Seance Het Spiritistisch Genootschap Leiden houdt maandag avond in de zaal Middelweg 28 een psychometrische sean ce, onder leiding van G.J. Pompe uit Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 4