in "Being There Sellers komt niet tot zijn recht in "Manchu r a r aw Jbk ''"llllK "'lllllh. iiiniiiiiiiiiiinuiiiiiiiiuuuiili Jazz-singer: veel sentiment, maar weinig inhoud J|k 'll|j||h N| Illllllllllllllllllllllllllllllllllli Erg veel trucs in de nieuwe Bandit-film iimiiiiiimiimitiiiiiiiiiiiiiii H1|k M,l|!|||t '1|| iiiiiiiimiiiiimiiiiiiiimiiuidi' VRIJDAG 16 JANUARI 1981 "The jazz singer", regie: Richard Fleischer, hoofdrollen: Neil Dia mond, Laurence Olivi Lucie Arnaz, theater: Li- do 1, alle leeftijden. Neil Diamond heeft bij mij nooit enthousiaste reacties op kunnen roepen en mis schien is dat er de oorzaak van dat ik de film "The jazz singer", waarin hij een hoofdrol speelt en voorna melijk zingt niet zo kan waarderen. Het is nu voor de derde keer dat "The jazz singer" wordt verfilmd. Het oorspronkelij ke verhaal stamt uit 1927 en is voor deze versie hier en daar aangepast. Zodanig zelfs dat de titel eigenlijk achterhaald is. Een andere schiet me zo gauw echter niet te binnen, want als 'ac tuele' popzanger Jess Robin verdient Neil Diamond zijn sporen ook niet. Neil speelt de zoon van een traditionele joodse voorzan ger. Hij is gelukkig ge trouwd met een meisje dat hij al jaren kent en is net als zijn vader voorzanger. Het werk bevredigt hem hele maal niet. Hij wil op een an dere manier muziek maken en schijnt daarvoor ook ta lent te hebben. Op zoek naar het succes ver trekt hij naar Los Angeles, zeer tot ongenoegen van zijn vrouw. Zij heeft genoeg aan het vertrouwde wereldje thuis en ziet de showbizz niet zitten. Het huwelijk strandt, maar gelukkig wacht er een nieuwe liefde in L.A. in de vorm van de en thousiaste Molly. Ook de re latie met zijn vader komt door zijn escapades in het gedrang. Voor Jess wordt dat allemaal te veel en hij vertrekt met de noorderzon 'cp zoek naar zichzelF. Hij komt pas terug als hij hoort dat hij een zoon heeft bij Molly. Nadat hij een foto van zijn kleinzoon heeft ge zien trekt ook de vader wel weer bij en alles is weer koek en ei. Kortom een verhaal dat goed is voor legio sentimentele scènes, maar met bitter wei nig inhoud. De talrijke lied jes maken ook geen meester werk van deze film, een kwestie van smaak waar schijnlijk. MARIJKE KOOL lil»' <fl||||'r illlllF t J\\\ Smokey and the Bandit, deel twee. Met: Burt Reynolds, Jackie Glea- son. Dom DcLuise en Sally Field. Regie: Hal Needham. Theater: Lido 2, al. Het schijnt de laatste tijd nog al in te zijn, om massa's poli tiewagens onder de meest bizarre omstandigheden en vooral met duizelingwek kende snelheid op elkaar in te laten rijden. Smokey and the Bandit geeft al geen an der beeld. In de trucendoos van het duo zaten blijkbaar nog genoeg grappen en grol len filn 99 99 The Candit - ook dit keer in het gezelschap van Kikker (Sally Field) - en zijn makker kunnen veel geld verdienen als zij binnen negen dagen een boodschap op de plaats van bestemming weten af te leveren. Deze boodschap be staat uit niets meer en niets minder dan een heuse oli fant. Dat het transport van zo'n dier allerlei onverwach te moeilijkheden met zich mee brengt ligt voor de hand. Dit zou allemaal zo erg nog niet zijn, ware het niet dat het stoere drietal voortdurend op de hielen wordt gezeten door de dikke sherrif Justice en zijn niet zo bijster slimme zoon Junior. Op een goed moment kan de sherrif de Bandit niet meer in zijn eentje baas en roept de hulp in van de halve Amerikaanse politiemacht. Het lijkt er even op. dat onze held als een muis in de val zit, maar door een list van vriend Smokey wordt hij op spectaculaire wijze bevrijd. Wederom dus dolle en dwaze avonturen van de Bandit en zijn vrienden. Het verhaal is verder niet om over naar huis te schrijven, maar er kan gelukkig wel gelachen worden. "Being There", regie Hal Ashby, met Peter Sellers, Shirley MacLaine, Jack Warden en Melvyn Douglas. Theater: Euro 4, Alphen, a.l. Zou Dries van Agt "Being The re" van Jerzy Kozinskv heb ben gelezen9 Vast wel. "Het is dof in mijn hof, maar ik blijf tuinieren", zei hij vijfjaar ge leden toen hij als minister van justitie betrokken raakte bij de problematiek van de abor tuskliniek Bloemenhove, In tegenstelling tot de Ameri kaanse president in Hal Ash- by's verfilming van deze no velle, kreeg hij het land met die uitspraak niet aan zijn voeten. Met zijn leentje-buur- spelén in de wielrennerij luk te dat beter. Vier maanden na de Nederland se première is "Being There" dan eindelijk in deze regio te zien. De verfilmde lotgevallen van tuinman Chance, vanaf zijn jeugd in dienst bij een ge fortuneerde Newyorker (de film koos voor een handeling in Washington), die hem niet toestond uit te gaan. Chance's werkelijkheid reikt om die re den niet verder dan de tuin en de beelden die hem via het te levisietoestel bereiken. Als zijn baas overlijdt moet Chance het huis verlaten. We zien hem als "vreemdeling" dwalen door de straten van Washington met een glimlach die verbazing en verlegen heid verraadt. Die glimlach houdt Chance tot het einde van de film vast en naarmate het verhaal vordert is er een soortgelijke gelaatsuitdruk king waar te nemen bij de be woners van zijn nieuwe we reld. Een bescheiden ongeluk brengt Chance in contact met Eve (Shirley MacLaine) de vrouw van de rijke, maar aan bed ge kluisterde belegger Ben Rand (Melvyn Douglas). Deze laat ste verslijt Chance voor een man van de wereld en raakt onder de indruk van zijn kijk op de economische terug gang. In alle confrontaties met zijn omgeving, grijpt Chance (inmiadels omge doopt tot Chauncey Gardi ner) terug naar zijn kennis op het gebied van tuinieren. Als Ben Rand zijn vriend de pre sident van Amerika op be zoek heeft komen economi sche problemen aan de orde en raakt de leider vertwijfeld door Chance's vergelijking met de tuin: herfst en winter doen planten afsterven, maar als de wortels gezond zijn is er nieuw leven in de lente en zijn er vruchten in de zomer. De president gebruikt die beeldspraak 's avonds in een redevoering en Amerika heeft door dat optimisme weer hoop. Kranten en televisiesta tions tonen belangstelling voor de "nieuwe adviseur van de president". Chance wordt een soort nationale heid, de man die het antwoord op alle vragen beschikbaar heeft, de zaken simpel houdt en per spectief biedt voor de toe komst. "Being There" is een parabel, gevoed door het absurd to neel zoals zich dat aan het ein de van de jaren vijftig in de Franse en Britse theaters aan diende. Niet alleen is het ui terlijk van Chance geleend van Samuel Becket's "Wai ting for Godot", dialogen en handeling vertonen eveneens sterke verwantschap met de werkwijze van absurdisten als Ionesco, Pinter, Albee en Adamov. "Being There" is echter wat minder tijdloos en neigt wat sterker naar de voor een film toegankelijker vorm van de satire. Het was Peter Sellers voorlaatste film en waar schijnlijk is dat de reden dat zijn acteursschap in de reac ties centraal is gesteld. Chance is inderdaad een voor treffelijke rol, maar "Being There" biedt meer. De nu 44- jarige Hal Ashby, bekend van films als "The last detail" en "Coming Home" heeft te recht voor een sobere aanpak gekozen (met opvallende da mera-instelling) waarin de tekst zijn werk kan doen. Het is dan ook niet alleen Sellers die in "Being There" schit tert; Shirley MacLaine, Jack Warden en Melvyn Douglas doen dat eveneens. John Mandel leverde de muziek voor de film, met als curiosi teit een jazzy-arrangement van "Also sprach Zarathu- stra' van Richard Strauss.^ Peter Sellers: weggelopen uit "Waiting for Godot" en met een TON VAN BRUSSEL aanstekelijke glimlach, die verlegenheid en\)erbazing verraadt. ln het duivelse complot van dr. Fu Manchu laat Sellers weer enkele van zijn beroemde vermommingen zien. Een merkwaardig toeval dat in de film "Het duivelse complot van Dr. Fu Manchu" Peter Sellers in zijn rol van inspec teur Nayland Smith wordt geïntroduceerd, terwijl hij zijn gazonnetje aan het maai en is. Gedachten aan Sellers' glansrol van de omhoog ge vallen tuinman Chauncey Gardiner in 'Being there' (zie de recensie hierboven) ko men dan uiteraard spontaan bovenborrelen. Als Dr. Manchu echter een tijd je met zijn duivelse praktij ken in de weer is, zijn ze al snel verdwenen. Het gevoel dat 'The fiendish complot of Dr. Fu Manchu' beter niet ge maakt of althans beter niet uitgebracht had kunnen wor den, overheerst dan. 'Being there' was kortom een geluk kiger afsluiting geweest van Sellers' carrière. Het verschil tussen beide film wordt overi gens al keurig getypeerd in de bovengenoemde scène. Sellers maakte in 'Being there' nauwelijks gebruik van hulp middelen. Had met zijn ver stilde spel eigenlijk geen an der expressiemiddel dan zijn ogen. Als hovenier Chauncey liep hij door zijn tuintje en kon door een enkele bewe ging onweerstaanbaar grap pig of juist erg ontroerend zijn. In Dr. Manchu is het weer een ouderwetse ver kleedpartij. Typetjes maken en niets meer dan dat. Als Nayland Smith loopt Sellers achter zijn grasmaaier met een paraplu boven het hoofd om zich te hoeden voor de vol uit werkende sproeiers. Van die grappen dus. Een wat meer voor de hand lig gende en gemakkelijker hu mor. Niet dat dat bij Sellers per definitie vervelend is (wie de Pink Panther-films gezien heeft, weet wel beter), maar vooreen man van het kaliber- Sellers heeft het toch iets van tijdverspilling. Als iemand die, zoals dat heet, in de huid van een ander kruipt en niets eigens aan een rol toevoegt, is Sellers boven dien niet de man om een saaie film naar een leuker niveau te tillen. Het grote bezwaar tegen Dr. Manchu is wel dat het verhaal elke vaart mist. Het sleept zich voort naar het einde. Net een singeltje dat op 33 toeren wordt afgedraaid. Regisseur Piers Haggard had de humor in Dr. Manchu willen laten voortspruiten uit bot sende nationaliteiten. De En gelse inlichtingendienst speurt samen met twee leden van de Amerikaanse FBI naar Dr Manchu die in zijn jacht op twee diamanten de Engel se koningin probeert te kid nappen en de kroonjuwelen als ruilobject in handen te krijgen. Tot wat voor grappen dat leidt, laat zich raden Het FBI-volk dat bedenkelijk kijkt als de Engelse gastheren voor de zo veelste keer met thee komen aanzeulen. Britse sulligheid tegenover Amerikaanse bot heid. Het is te weinig uitge werkt en uitgediept om leuk te worden. Wat het werkelijke verhaal be treft: dat gaat meer om de strijd tussen de oude rivalen Manchu en Nayland Smith. "Het duivelse complot van Dr. Fu Manchu"; regie Piers Haggard; hoofdrol len: Peter Sellers (2x), Sid Caesar en Helen Mirren; theater: Studio; a.l. Uiteraard een dubbelrol voor typetjes-kampioen Sellers. De 168-jarige Manchu lijkt het eeuwige leven te hebben, maar dat heeft hij uitsluitend te danken aan een levens elixer. Voor het brouwsel zijn de diamanten 'Ster van Le ningrad' en George V' onont beerlijk. Alleen de gepensio neerde Nayland Smith wordt in staat geacht diefstal te voorkomen. Of hij er in slaagt de Chinese snoodaard te stui ten, moet hier nog maar even geheim blijven. Om nog even bij Sellers te blij ven: hij komt in zijn rol van de steeds aan zijn pijp lurkende politie inspecteur beter uit de verf dan als Dr. Machu. Ge- lukkg voor de film draait het vrhaal ook vooral om die eer ste creatie. Met name het dup dat hij samen met zijn zeer Engelse butler John le Mesu- ricr :nog wel bekend uit de se rie Daae komen de schutters) vormt, is vaak goed voor een glimlach. Een van de weinige in 'Het duivelse complot van Dr. Fu Machu'. BART JUNGMAN Wie iets van Hitchcock weet of zegt te weten zal bij het horen van Psycho het toverwoord douchegordijn uitroepen. De scène waarin het douchende silhouet van Janet Leigh om het leven wordt gebracht, geldt als één van de sterkstcn uit de griezelgeschiedenis. Zoals Psvcho trouwens te boek staat als een hele beste van Alfred Hitchcock. Een hoofdrol is weggelegd voor Anthony Perkins, die als de hypernerveuze Norman met zijn moeder samenwoont in een afgelegen huis. Secreta resse Marion moet schuilen voor het noodweer en komt terecht in een vakantiehuisje van het tweetal. Ze moet dat met de dood bekopen. Psy cho wordt woensdag via Ne derland 2 uitgezonden en wie zwak is van hart kan de film het best in gezelschap zien. In de serie 'Een film voor alle tijden' zendt België 2 woens dag de film Big Heat van Fritz Lang uit. Glenn Ford is daarin de politieman Dave Dannion, wiens collega zelfmoord heeft gepleegd, na door gangsters te zijn omgekocht. Dannion wil de zaak tot op de bodem uitzoeken, maar wordt door iedereen (niet in de laatste plaats door superieuren) dwars gezeten. Vrijdag is op de Belgische en Duitse tv altijd een dag dat het blik met films wordt opengetrokken. Belgie 1 doet het met Let's make love uit 1960. waarin Marilyn Monroe schittert. Ze speelt een revue ster. die verliefd wordt op een Franse miljonair. Duitsland 1 brengt de eerste versie van The prisoner of Zenda (in de tweede, die weinig succesvol was, speelde Peter Sellers de hoofdrol), terwijl de collega's op Duitsland 2 Anthony Quinn laten opdraven als de indiaan Flap in de gelijknami ge film die zijn ongecompli ceerd 'vuurwater-bestaan verruilt voor dat van politiek activist. Een film die minder ernstig van aard is, dan het zich zo laat aanzien. Het programma ZATERDAG: Ring of bright water; 15.30 uur; Dtsl. 1 (re gie; Jitck Couffer met Bill Tra vers. Engelse film uit 1969). International Velvet; 16.00 uur; Bel. 1 (regie Bryan For bes met Tatum O' Neal. En gelse film uit 1978). Die gla- serne Zelle; 22.20 uur; Dtsl 1 (regie; Hans Gcissendörfer. Duitse film uit 1978) ZONDAG The sun shines bright; 15.20 uur; Dtsl. 2 (re gie: John Ford. Amerikaanse film uit 1953). Marv, queen of Scotts; 21.05 uur; Dtsl. 1 (re gie; Charles Jarrott met Van- csse Redgrave en Glenda Jackson Engelse film uit 1971) DINSDAG Londra Chiama Polo Nord; 19.30 uui Dtsl 2 (regie: Duilo Colotti Italiaan se lilm uit 1955i Dandy, the all-American girl; 20 40 uur, Bel. 2 (regie: Jerry Schatzberg met Stockard Channing. Amerikaanse film uit 1976) WOENSDAG Psycho; 20.32 uur; Ned 2. Big Heat; 21 15 uur. Bel 2. Night and the ci- ty;22.15uur;Dtsl 3(reg:e Ju les Dassin met Richard Wid mark. Amerikaanse film uit 1950) DONDERDAG Voulcz vous danser avec moi; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Michel Bois- rond met Brigitte Bardot. Franse film uit 1959) VRIJDAG Let's make love; 20 15 uur; Bel. 1 The prisoner of Zenda; 20.15 uur, Dtsl 1 Flap; 23 15 uur. Dtsl 2

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 11