"De Bierkaai" indrukwekkend schotschrift Het paranormale in Dodelijk dilemma boeken - boeken - boeken - boeken - boeken - boeken - boeken DUEL DUPLO NIEUW OP DE BOEKEN PLANK Nieuwe jeugd boeken WOENSDAG 14 JANUARI 1981 EXTRA PAGINA 23 Geen Nederlandse schrijver is op de rand van de jaren ze ventig en tachtig zo verket terd en tegelijk zo geprezen als Jeroen Brouwers. Hij is een omstreden auteur geworden van wie echter zelfs zijn bit terste vijanden hebben toege geven dat hij in ieder geval schitterend schrijft". Aldus de aanhef op de achter flap van Brouwers' nieuwste bundel "Schotschriften en beschouwingen". De Bier kaai/Kladboek 2, waarnaar zowel vriend als vijand van deze briljante schrijver en meedogenloos kriticus met verlangen of vrees hebben uitgezien. Moeiteloos herin nert men zich hoe de auteur in het najaar van 1979 met zijn moordlustige pamflet De Nieuwe Revisor de "litera tuur" der zeventiger jaren met vlijmscherpe wapenen tot op het toch al broze bot ontleedde; en met name van voormalig Parool-recensent Guus Luijters geen spaan heel liet. Dit alles in haast on geëvenaard giftig proza, in briljante en absoluut meedo genloze stijl, borrelend van venijn, kokend van haat en hartstochtelijke walging, ker vend. moordend: literaire acupunctuur door een Mees- terbeul. Voor wie een jaar geleden even niet oplette, zich zorgeloos fluitend nèt aan andere be sognes wijdde of door dom en traagheid juist te laat was om het allerlaatste exemplaar van Brouwers' "nu al klassie ke schotschrift" te bemachti gen, een citaatje: "Guus Luij ters heeft niets van bellettristi- sche aard verwekt of het was mankof scheel, of had een bo chel. of leed aan schurft, of het zat met het hoofdje vast aan het hoofdje van hét proza van een andere schrijver. Couveusebellettrie. Inteeltbel- lettrie. De kraamkamer van de Nederlandse letteren van de jaren zeventig heeft er vol mee gelegen. Het "schrijver schap" van Guus Luijters is een prakscl van ongetalen teerdheid en nietaflatend epi gonisme. van mafkezerij, schoolagendagedachten en jongensbluf. van lache gebla- ze en gewoon doen". Mijn oma bakt met Croma. Hij heeft er school mee gemaakt met dat "schrijverschap" van hem: de Loebschool, voor kneuzen en restanten". Cnzovoorts, enzovoorts, zo'n 90 verrukkelijke pagina's enzo voorts! Voor wie vorig jaar door sufheid, triviale pret- zucht of te korte beentjes Brouwers' indrukwekkende oproep tot een Nieuwe en Schonere Literatuur ("Schoonheid wil ik. vooral geestelijke schoonheid, schoonheid van denken, schoonheid van mentaliteit") heeft gemist, is er troost: De Bierkaai bevat integraal, zelfs nog bijgeslepen, Brou wers' - terecht - vernietigen de visie op literatuur en litera tuurkritiek van een voorbij en te vergeten decennium. Natuurlijk is Jeroen Brouwers niet alleen maar een vervloe kingen brakend scheidka non; dat bewijst wel zijn schitterende, in 1979/80 ver schenen sterk persoonlijke roman Het verzonkene (naar uw boekhandel! Misschien kunt u de neringhouder met geweld een achtergehouden exemplaar ontfutselen), dat - daad van allereenvoudigste rechtvaardigheid - de Multa- tuliprijs kreeg toegekend. Dat bewijst evenzeer De Bier kaai/Kladboek 2, waarin an dermaal Brouwers' betrok kenheid (en liefde, hoe para doxaal ook verwoord!) t.a.v. de Vlaamse letteren wat volu mineus, maar met overgave. inlevingsvermogen en vooral kennis van zaken tot uiting komt. Er is romantische gene genheid voor in Nederland èn België binnenkort te vergeten auteurs als Herman Teirlinck en Louis Paul Boon. en vooral is er een sublieme en aanste kelijke opwaardering van "De beroemde onbekende Cyriel Buysse". Maar er is ook de keerzijde: Brouwers beschouwt zich als de enige Nederlandse schrij ver die daadwerkelijk aan de Vlaams-Nederlandse "cultu rele integratie" bijdraagt: een zinloze zaak en stank voor dank. Dp Vlaming is zeer snel op zijn pik getrapt en leest mijn bij dragen uitsluitend om te zien of hij er zich door beledigd kan voelen, de Nederlander is absoluut1 niet in het onder werp geïnteresseerd en leest mijn bijdragen uitsluitend om te zien of er nog wat te la chen valt. want ik kan soms leuk uit de hoek komen, dat is waar", (p. 92). Zo raast en woedt Jeroen Brou wers door ons armzalige, slecht onderhouden literaire achtertuintje, maaiend, wie dend, stampvoetend van soms machteloze woede. Want dat verdoemde onkruid, dat woekert voort. Het is vechten tegen de bierkaai. Jeroen Brouwers, De Bierkaai/ Kladboek 2. Uitg. De Arbei derspers, Amsterdam 1980, f 28,50. ROB VOOREN Jeroen Brouwers 1992. Het gaat niet goed met Ne derland. Dezelfde hete han gijzers van anno 1981 zijn in nog sterkere mate actueel, zo als werkeloosheid, kernener gie, energiebesparing, milieu vervuiling. De linkse Alterna tieve Samenlevingspartij wil het allemaal anders, schoner, fijner en beter.. Via het gezin van Rhenen, va der, moeder, zoons Maarten en Eddy, en dochter Mariska beleven we de opkomst van deze partij. Dankzij een opge blazen gasleidingnet, dat het land in chaos dompelt, kan de ASP aan de macht komen. Vijf jaar later blijkt er heel wat veranderd. De ASP heeft zich ontwikkeld tot een absoluut heersende macht in een soort politiestaat, die de burgerij onder de duim houdt door tal van dwingende voorschrif ten: roken is verboden, niet meer dan drie kinderen per gezin, verplichte euthanasie bij ongeneeslijke ziekten enz... De ene helft van de be volking controleert de ande re. Er is geen enkele levens vreugde. geen enkel plezier. De mooie beloften van de ASP zijn holle leuzen geble ken. Dat is het verhaal in Vechten voor overmorgen, geschre ven door Evert Hartman. Zijn vorige boek Oorlog zonder vrienden is onlangs zeer ver dienstelijk bekroond met de Europese Prijs voor Actuele Literatuur. Vechten voor overmorgen is een spannend politiek boek. Hartman heeft er geen zeur derig verhaal van gemaakt al neemt hij heel duidelijk poli tiek stelling maar kiest voor een boeiende vertelling met veel natuurgetrouwe dialo gen, zijn sterkste kant. De schrijver wil door middel van deze dialogen zijn hoofd rolspelers duidelijk neerzet ten, zoals de impulsieve Eddy en zijn wat bedachtzamere broer Maarten. De karakte ruitwerking blijft op zo'n ma nier erg oppervlakkig. Zo is het vreemd dat juist Maarten zich zo verblind laat meesle pen door de ASP, en fanatiek blijft geloven in hun goede bedoelingen. Er zullen wel meer factoren een rol hebben gespeeld dan zijn liefde voor ASP-aanhangster Joke. Maar Hartman geeft geen nadere verklaring. Het boek eindigt erg onbevredi gend met de vlucht van de vier hoofdpersonen over de grens. Wat nu?, vraagje je als lezer onwillekeurig af. Hoe loopt het af met de door de ASP zo geterroriseerde maat schappij? Is er een alternatief, een andere mogelijkheid, een oplossing? Misschien, maar Hartman doet er het zwijgen toe. In zijn verhaal toont hij aan dat sommige mensen zich buiten gewoon doordrammerig, au toritair. doortrapt en geslepen ^Vï?rj Hartman VECHTEN VOOR OVERMORGEN kunnen opstellen, zowel linkse als rechtse politici.Dat wisten we al, daarmee vertelt Hartman ons niets i Wie bepaalde ideeën, filoso fieën en de gevolgen die deze voor de samenleving hebben ter discussie wil stellen moet wel een alternatief bicden of tenminste een aanzet tot een oplossing geven. En niet de lezer met lege handen laten staan, na hem eerst de stuipen op het lijf te hebben gejaagd met wat er allemaal niet zou kunnen gebeuren als Het geeft mij een wat teleurstel lend gevoel na een met veel vaart en boeiend geschreven verhaal. Voor iedereen vanaf 13 jaar, die houdt van spanning, de zwak ke karakteropbouw op de koop toe neemt en rekening houdt met de politieke aspec ten van dit boek. Overigens zou dit verhaal best aardige discussiestof kunnen bieden voor middelbare scholen. Vechten voor overmorgen, Evert Hartman, Uitg. Lem- niscaat, f24.50. H®|® Het erf van Roos en Lap is het vervolg op het vorig jaar bekroonde jeugdboek Het huis van Roos en Lap. Opnieuw een boek vol kattenimpressies dat doet denken aan de bekende Pirn en Pom verhalen van Mies Bouhuys. De poezen Roos en Lap bekijken en becommentariëren vanuit hun standpunt bezien het wereldje waarin ze heel tevreden leven met Baas, Vrouw, Letje en Rens. De verhuizing van het hele gezin wordt door beide katten met argusogen bekeken en als uiterst onaangenaam ervaren. 'Wat halen ze nou toch uit?', vroeg Lap bibberend. 'Wat haal je nou in je kop?', zei Roos tegen de Baas. 'Wat sta je nou te mauwen?', zei de Baas. 'We zijn aan het verhuizen, als je het nog niet door had. We gaan naar een ander huis'. 'Je bent gek', zei Roos. Kommer en kwel voor beide poezen, want al hun knusse plekjes zijn verdwenen. Maar op het erf van hun nieuwe huis blijken twee katers te bivakkeren, waaronder een oude bekende van beide dames, en dat maakt veel goed. Voor kattenliefhebbers een kostelijk boek. want Alet Schouten weet deze dieren raak te typeren. Zij toont zich een goed waarne mer en doet geen pogingen Roos en Lap te vermenselijken, maar laat hen in hun waarde als dier. Haar poezen hebben een eigen denkwijze die duidelijk verschilt van die van de mens. Roos en Lap zijn levensecht en realistisch geportretteerd, en hun nuchte re kijk op het voor hen soms bizarre gedrag van de mens zorgt voor veel humor. Een verhaal waarvan iedereen die van katten houdt en een beetje fantasie heeft zal genieten. Het taalgebruik is eenvoudig. Boven dien zijn de zinnen kort en maakt de schrijfster veel gebruik van dialogen, zodat het verhaal prettig leest. Het erf van Roos cn Lap, Alct Schouten, illustraties D. v.d. Maat, uitg. Holkcma en Warcndorf, prijs 16,90. MARGOT KLOMPMAKER Hier zou hij Jan Smit hebben geheten maar omdat zijn "geestelijke vader" Stephen King een Amerikaan is noem de deze hem Johnny Smith. Een doodgewone naam voor een doodgewone jonge leraar. Hij heeft een leuke baan en een lief meisje. Hij zou waarschijnlijk met deze Sarah zijn getrouwd als hij niet op een avond bij haar vandaan komend bijna dode lijk was verongelukt. Meer dan vier jaar ligt hij in coma, dan geschiedt het wonder: hij ontwaakt en knapt weer op. Maar zijn meisje is inmiddels getrouwd en moeder. Het le ven is verder gegaan en alles lijkt heel anders. Maar boven alles: Johnny zelf is anders. Schrijver Stephen King laat hem de vreemdste dingen be leven. Johnny is plotseling paranormaal. Hij kan via ie mand die hij aanraakt tijd en afstand overbruggen. Aan vankelijk ziet hij alleen het verleden en het heden, maal later ook de toekomst. Maar zijn verbouwereerde dok ter zei het al ongeveer: "Er zijn dingen die nu eenmaal beter niet kunnen worden ge zien. Men zal je niet alles in dank afnemen. Johnny". Het is een belevenis te er -aren hoe Stephen King - die naam maakte met occulte- en grie zelverhalen - dat paranorma le kan plaatsen in een ogen schijnlijk volkomen normale wereld. Die wordt bewoond door heel gewone mensen van vlees en bloed. Zijn Jantje Smit is geen held. Eerder een anti-held. Een man die met zijn gaven eigen lijk geen raad weet. Maar toch een man die.durft toe te tasten als zijn geestesoog een ramp zalige ontwikkeling Al die vreemcfe verschijnselen lijken bij Stephen King bijna normaal. In elk geval komen ze overtuigend over. Gedu rende niet minder dan vier honderd pagina's. Dan is de ban gebroken. Kings boeien de boek is uit. Jammer. "Dodelijk dilemma", geschre ven door Stephen King. Ver schenen bij Uitgeverij Van Veen in Utrecht (f24.50) Patrick Alexander herinner ik mij als de jonge Britse auteur die enkele jaren geleden op vallend sterk debuteerde met "Dood van een dictator". De belofte die hij toen in dat verhaal verpakte heeft hij nu waargemaakt met "De laatste held". Een politieke thriller? Of misschien een in spanning gewikkeld stuk politiek? In het door Alexander gescha pen Engeland heerst de dicta tuur met harde hand. Een vechten de idealisten voor de vrijheid. Maar hoe hard ze ook sputteren, pruttelen of grof te keer gaan. ze worden vermalen door het regime. Volgens de letter za gen ze de poten door van de stoel waarop de dictatuur ze telt maar volgens de geest ma ken ze zo een plekje waarop het volgende regime comfor tabel kan neervallen. Onder een ander etiket maar met eenzelfde harde hand. "De laatste held" slaat in het boek vaak en heel hard toe maar wie het laatste slaat slaat het best, om een variant te ge bruiken. Wie of wat dat is. Alexander laat ons lang in het ongewisse in zijn weer goed geschreven boek dat ondanks de wellicht bizarre entourage toch uiterst realistisch overkomt. "De laatste held", geschreven door Patrick Alexander. Ver schenen bij Uitgeverij Van Veen in Utrecht, 24,50). Het Amerikaanse duo Clifford Irving - Herbert Burkholz heeft tezamen en in vereni ging een thriller geprodu ceerd. Nu leende het uitgangspunt van hun verhaal zich daar uitste kend voor. Immers, daarin zit aan elke kant van het ijzeren gordijn een ex pert in bijzondere moordwa pens en toevallig willen bei den het na een fiks aantal dienstjaren voor gezien hou den bij de geheime diensten. Geen denken aan echter. Niet voor de Amerikaan. Niet voor de Rus. Ze weten veel te veel van respectievelijk CIA en KGB Ze kunnen in feite hun rust alleen "verdienen" door het half dozijn mensen dat van hun bestaan afweet uit de weg te ruimen. Aan elke kant van het ijzeren gordijn zes man wel te verstaan. Een mooie en veelzijdig liefheb bende vrouw brengt het twee tal bij elkaar. Met zijn drietjes smeden zij een ingewikkeld plan om toch maar al die ke rels op te blazen. Bijna letter lijk. Irving en Burkholz konden dus de taken mooi verdelen. Om beurten het liquideren van een slachtoffer beschrijven. Het werd wreedheid bij op bod. Het ene mannetje wordt nog rauwer dan de ander om zeep geholpen. Nou behoeft de lezer met nie mand medelijden te hebben, het waren geen lieverdjes. Maar zo opgesomd wordt het op den duur toch wel erg on smakelijk. Zelfs in een zoge naamde harde thriller. "Duel in duplo". Door Clif- foprd Irving en Herbert Burkholz. Verschenen bij A.W.SijthofTs Uitgevers maatschappij in Alphen aan den Rijn. (f27.50) Daniel Odier geeft mij met zijn avonturenroman "Het jaar van de haas" teveel raadsel tjes op. Ik wil best geloven dat geschre ven geheim agenten zich in vele gevallen door hun intuï tie laten leiden maar het moet me niet te vaak gebeuren. Ik weet liever waarom hij zo en niet anders handelt. Ik wil best geloven dat er al en toe iemand zomaar in het niets verdwijnt maar als dat meer dan eens gebeurt word ik wel achterdochtig. Ik wil best geloven dat een zo feilloze geheim agent na een jaartje nietsdoen wat routine is kwijtgeraakt maar dat het dan meteen een stumper is geworden die aan de hand van een alleen maar mooie vrouw de halve wereld moet woiden doorgesleept, dat wil er bij mij niet zo best in. Ik wil best geloven dat CIA- agenten soms gewoon stom reageren maar dat ze met zijn zestigen die ene man niet de baas kunnen, tja dat gaat mij nou net te ver. Ik wil best geloven dat Daniel Odier een spannende thriller zou kunnen schrijven, maar in dit geval komt het verhaal me toch meer over als een uit voerige reisbeschrijving met wat spannende momenten. "Het jaar van de haas" door Daniel Odier. Verschenen bij Uitgeverij Veen in Utrecht- .(f23.50) it De dames Marga Wierdels- Monsma en Hilda Paauwe- Monsma hebben mijn hart ge stolen. Hun anoniem succes dateert uit de jaren vijftig. Een zekere Martin Mons produceerde toen aan de lopende band de tective-romans. Meer dan dertig totaal Geen enorme li teraire uitschieters. maar leuk leesbare boekjes waarin de wat slungelige inspecteur van politie Pieter Auguste Per quin een intelligente hoofdrol speelde. Niemand wist toen echter dat achter dat pseudoniem de twee Haagse zuster schuilgin gen. Pas na hun dood in 1964 (ze stierven kort na elkaar) Een kwart eeuw later nam de Alphense uitgeverij Sijthoff het initiatief tot herdruk. Am per een halfjaar geleden ver scheen de eerste Martin Mons. nu zijn we alweer aan de vijfde toe "Inspecteur Perquin en de dode direc teur". Direct toegegeven dit is niet de sterkste aflevering van de Perquin-fcuilleton Een vrij braaf boekje waarin niet al te veel gebeurt Althans in ver gelijking met de andere te boek gestelde belevenissen van inspecteur Perquin. Maar zelfs al is het verhaal niet zo sterk, de zuster Monsma blij ven toch goed leesbaar. "Inspecteur Perquin en de do de directeur", door Martin Mons, verschenen A.W.Sijt hoff s Uitgeversmaatschap pij in Alphen aan den Rijn. (I L&S9) KOOS POST Angst en walging in Las Vegas. Hunter S. Thompson. Het verslag van een autorit dwars door de Verenigde Sta ten op weg naar het beroemde en beruchte gokcentrum Las Vegas. Uitg. De Bezige Bij. f25,- Fantastische een-akters, 12 li teraire cen-akters van Wou ter Stips. Uitg. Harlekijn. Bewogen foto's. Lizzy Sara May. Veertien verhalen die zich o a afspelen in Amsterdam, Ber lijn. Praag en Londen waarin dezelfde personen steeds cen traal staan. Uitg. de Bezige Bij. f 24.50 De groei naar het CDA. Drs. H. Borstlap e.a. Momenten en impressies uit 13 bewogen jaren. Uitg. T. Wever, f 19.50. Doctor Algra, de Friese sena tor. Dr. Puchinger. Uitg T Wever. I 29.50. Personen en momenten uit de geschiedenis van de Anti- Revolutionaire Partij, onder redactie van drs. C. Brem- UitgeT Wever, f 19.50. De loopgraven van Fifth Avenue. Marnix Gijsen. Uitg. Meulenhoff, f 19.50. Het leven van Mohammed. Ibn Is- haq. vertaling en toelichting Wim Raven, f 19.50. Dit boek maakt deel uit van de Oosterse Bibliotheek, een se rie die beoogt grote literaire werken uit de Oosterse taal gebieden toegankelijk te ma ken voor de Westerse mens. De reeks staat onder redactie van deskundigen in diverse Oosterse talen, in samenwer king met uitgever Meulen hoff. Voor jonge kinderen: De sinaasappelboom cn andere ver halen. Jamila Gavin. Fantasieverhalen van kinderen uit verschillende delen van de wereld, wonend in dezelfde stad. Uitg. Westfnesland, f 13,25. De betoverde schooljuffrouw. Jo Furminger. Juffrouw Penfrik houdt duide lijk niet van poezen. Toch had ze beter haar mond kunnen houden over de poes van me vrouw Boffie. Want met hek sen weet je nooit wat je te wachten staat. Uitg. West friesland, f 14,50. Michiel van de Ha/clhoeve. Omni bus. Astrid Lindgrin. Uitg. PloegSma, f25,90. Voor oudere kinderen: De dag dut de meisjes het niet langer pikten. Gudrun Piiuscwang. Een verhaal dut zich ui speelt in Zuid-Amenka. Dienstmeisjes in Santa Monica zijn hun rechteloosheid en honger loontje zat en organiseren een staking. Zij eisen loon naar werken en een rechtvaardige behandeling. Hun rijke werk gevers zijn een dergelijke op standigheid niet gewend en willen niet op hun wensen in gaan Uitg. Westfriesland, f 18,90. De Luka Kasha. I.lnvd Alexander. Lukus i een luie schelm die door toedoen van een tove naar vermakelijke en span nende avonturen beleeft. Hij wordt zelfs uitgeroepen tot koning van het rijk Abadan. Een fantasievolle sprookjes achtige vertelling. Uitg West- friesland. f21,50. Prins in Brooklvn. Paula fox. De 10 jarige negerjongen James Brooklyn heeft het niet be paald naar zijn zin. Zijn vader is weggelopen en zijn moeder ligt in het ziekenhuis. Op een dag gaat hij niet naar school, maar zwerft door de stad Min of meer tegen zijn zin in sluit hij zich aan bij een bende straatschoffies, du- een heel winstgevend handeltje met honden op touw hebben ge zet Uiteindelijk weet Jam« s te ontsnappen, en wacht hem thuis een grote verrassing Uitg Westfnesland. f 14.90

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 23