'Niemand heeft in dit leven een vrijkaart' Uruguay verhindert uitzending van NOS Hildegard Knef geeft reeks concerten in ons land Concerten Knap pianospel Sergio Marengoni toegelicht [\WAM°gramma DONDERDAG 8 JANUARI 1981 STOCKHOLM (DPA) - Björn Ulvaeus van de Zweedse zanggroep Abba is in het geheim getrouwd met de Stock- holmse Lena Kaèllers- joe. De bruiloft, waar van alleen de naaste fa milieleden op de hoogte waren, had plaats in Grythyttan. De 35-jari- ge Björn Ulvaeus leerde de vijf jaar jongere Lena twee jaar geleden ken nen kort na zijn schei ding van Abba-zange- res Agnetha Faeltskog. Tegelijk met Björn trouwde ook zijn zuster Eva Margaretha met de rallyrijder Leif Aster- hag. (Op de foto Björn met zijn bruid Lena). RADIO - TV KUNST HILVERSUM (ANP)- De organisatie van het zogenaamde mini-wereld kampioenschap voetbal in Uruguay heeft gisteravond de voorgeno men ladio-uilzending van de NOS van de wedstrijd Brazilië-West- Duitsland verhinderd. Een minuut voor het begin van de ontmoeting werd door een official van de organisatie op de perstribune van het stadion de plug voor de verbin ding naar Nederland uit het schakelbord getrokken. Toen een Neder landse technicus die er weer vlug in wilde steken werd een gewapende en gehelmde politieman door de organisatoren bij het schakelbord ge posteerd. Kees Buurman, hoofd van de actuele programma's van de NOS-radio, vermoedt, dat de organisatie op deze wijze wraak heeft willen nemen voor het met-uitzenden van de televisiebeelden in ons land. Bovendien had de NOS geweigerd behalve de al overeengekomen en gestorte som voor de radio-uitzendi^ig nog eens 800 dollar te betalen. Buurman heeft gisteravond bij de zaakgelastigde van Uruguay in ons land telefonisch geprotesteerd. Het was de bedoeling van de wedstrijd Brazi- lie-West-Duitsland de eerste helft geheel in ..Langs de lijn" te brengen, waarna de tweede helft in "Met het oog op morgen" Hitsen zouden komen. WEST-BERLIJN (GPD) - „Ik zie niets van tevoren gebeuren. Ik program meer mezelf niet. Dit zou dus twee derde van mijn leven moeten zijn. Die ge dachte maakt me eigenlijk kwaad. Ik ben niet een per soon die een leven speelt en acteert. Ik ben niet zo georganiseerd, ik ben een chaoot. Ik begin aan din gen vanuit een impuls, een opwelling, niet uit intel lect. Ik ben geen erg intel ligente vrouw, al betekent dat niet dat ik een domkop ben. Dat wat mij laat lopen als een uurwerk kan ik doen uit naïviteit en opti misme" Zwaarmoedigheid schuwt Hilde gard Knef uit alle macht. Een le ven van tegenslagen, ups en downs ligt achter haar. maar de 55-jarige vrouw die vrijdag haar langverwachte Nederlandse con certdebuut in het Amsterdamse Concertgebouw maakt, weigert toe te geven aan neerslachtigheid. „Mijn optimisme zou zeer snel sterven als ik me elke morgen zou realiseren dut twee derde voorbij is en we langzamerhand stroom afwaarts gaan. Een vreselijke ge dachte. Ik denk dat het een on menselijke gedachte is en een die gelijk staat met zelfmoord". Zich verbeterend: ..Feitelijk is het zelfmoord, een verlengde zelf moord. Ik weiger dat spel te spe len. Ik ben er te actief voor. ben in teveel zaken geïnteresseerd. Ik heb gelukkig een jonge dochter. Christina geeft me een totaal an dere blik op het leven dan als ik haar op mijn twintigste zou heb ben gehad. Ik kreeg haar na mijn veertigste. Daardoor sta ik in nauw contact met de dingen die nu gebeuren. Het helpt me mijn eigen leven te vergeten Even later: ..In psychologisch opzicht ben ik iemand die naar voren leunt en voorwaarts springt. En niet het raam uit. maar om iets nieuws te kunnen bereiken". Hildegard Knef. chansonièrc. Maar ook: dichteres, schrijfster, actri ce, componiste. Ongetwijfeld een kustenares die - of men zich nu tot haar werk voelt aangesproken of niet - dicht Leonardo da Vin ci's ideaal van de uomo i lis (universele mens) benadert. Een vrouw met een zo grote en vooral gevarieerde scheppings drang, dat je met groeiende be wondering haar cine- en disco grafie doorleest. Een vrouw ook die door haar zeldzame, bijna my thologische medische dossier de cennia lang eigendom was van de pulp-pers, maar alles overwon door haar creatieve levensdran- g- Pas in 1968 dwong zij in West- Duitsland de erkenning af. die haar in de ogen van de boulevard pers tot een onvervreemdbare 'star' verhief. Een grote tournee met het orkest van Kurt Edel ha gen en een rijkdom aan zelfge- pende teksten die een grote mate van eerlijkheid verraadden, be zorgde haar ovaties. Eindelijk een Duitse die uitstraling bezat en zich niet in de clichés van het Hildegard Knef geeft in de vol gende plaatsen in Nederland een concert: vrijdag 9 janua ri: Concertgebouw Amster dam: zaterdag 10 januari: Congresgebouw Den Haag; maandag 12 januari: Doelen Rotterdam: dinsdag 13 ja nuari: Vredenburg Utrecht. schlageridioom hoefde uit te drukken. Een Knef die de ambi tie van een 16-jarige bezat. Neem de tekst van 'Für mich soil's rote Rosen regnen' er maar bij: Ik wil altijd nog overwinnen, wil al les of niets..." Misschien wordt het alsnog wel al les. voor zover het dat nog niet is. Vrijdag wordt in Amsterdam de draad weer opgenomen van de eerste wereldomvattende tour nee van Hildegard Knef. Een zwaar programma wacht haar. Enkele maanden lang ruim twee uur per avond zwoegen. In de sa lon van haar Westbcrlijnse huis vallen de kaarsen een beetje uit de toon in vergelijking met de lampjes van de geluidsappara tuur van haar zeven mans sterke Amerikaanse band, die elke avond tot diep in de nacht deze week met Knef repeteert. Hilde gard wil na een rustpauze in Am sterdam goed beslagen ten ijs ko- Muziekinstrumenten. een stenen schouw, heiligenbeelden er. iko- nen, bloemstukken. De inrich ting van de donkere zitkamer symboliseert bijna het grillige le ven van de grande dame tegen over me. Een vooral intens le vend mens, dat niettegenstaande haar chaotische instelling zich kan forceren tot diepgaande ob servaties van het menselijk leven. Twee boeken gaven haar interna tionaal aanzien. Das Urleil (Het Vonnis) beschreef de kille tech nologie die de medische wereld beheerst. Der geschenkte Gaul (Het gegeven paard) vormt een meer dan autobiografisch verslag van de net-bewusten. bijna- pubers die getuigen waren van opkomst en ondergang van Hit- Iers Derde Rijk. Auschwitz Tijdens haar huidige tournee brengt Knef niet alleen oude en nieuwe songs, maar zingt zij ook een Hink aantal songs van een musical die zij op het gegeven van Der geschenkte Gaul baseer de en die mogelijk binnen afzien bare tijd op Broadway geënsce neerd kan worden. Knef: „Der ge schenkte Gaul is mijn verhaal, maar vertelt tevens de geschiede nis van mijn generatie. Ik was acht toen Hitier de macht greep, 14 toen de oorlog uitbrak". „Het woord Auschwitz heb ik voor het eerst in 1945 gehoord. Maar mijn generatie was te trots om dat te erkennen. Wij waren geen na zi's. We zagen ontsteld toe hoe de kleine elementen rondliepen bij de Amerikanen en Engelsen en hun rol als nazi ontkenden of klei neerden. Dat deed ons na al die jaren van dwang en stilzwijgen bijna over ons nek te gaan. Als jonge actrice werd ik direct na de oorlog naar Amerika gecatapul- teerd. Ik dacht dat niemand meer een ander kon haten na alle ver schrikkingen, maar ik liep vast in een woud van ressentimenten en haat. Alleen al het feit dal ik uit Duitsland kwam, maakte me me deschuldig. Het maakte je deel genoot van een collectieve schuld en een collectief noodlot". „Ik weet dat Nederland erg geleden heeft in 1940-45. misschien meer dan elk ander Europees land. De Gestapo heeft er verschrikkelijk huisgehouden. Het l'cit dat ik er word geaccepteerd, maakt me dankbaar, maar vormt op zichzelf het bewijs van die collectieve schuld. Dat betekent een on rechtvaardigheid tegenover an deren. We waren zo jong toen Hit- Ier aan de macht kwam. Je be- ntelligente i rook geen LEIDEN - Het pianorecital dat gisteravond werd gegeven door de Ita liaanse pianist Sergio Marengoni in de Kapelzaal van het K&O-gebouw was werkelijk fantastisch! Opvallend vond ik zijn persoonlijke visie/ interpretatie van de Sonate in d kleine terts, opus 31 nr. 2 van Ludwig van Beethoven. Zijn pedaal-gebruik kan door liet lange aanhouden ze ker 'gewaagd' worden genoemd. In dit stuk kwam ook het perfecte technische spel naar voren. Sergio Marengoni bezit een zeer direct toucher, wat zijn spel zeer dramatisch kon maken. Perfect was de versmelting van deze dramatische gedeelten naar de zeer subtiele, lyrische momenten. Voor de pauze was ook nog de Sonate in a kleine terts. K.V. 310 van W.A Mozart te horen. Bij deze Sonate kreeg ik het idee dat hij teveel met routine speelde, waardoor een beetje een etude-effect ontstond. Wel klonk het thema in het derde gedeelte heel speels, hier had hij duidelijk plezier in. Mozart was het enige stuk dat iets minder virtuoos was. Na de pauze speelde Marengoni de Sonate in fis kleine terts, opus 26 nr. 2 van M. Clementi. Het eerste gedeelte klonk erg mooi door de subtiel gespeel de passages. Ook moet worden opgemerkt zijnenorme snelle tempi, die waren vooral te horen bij de zeer imponerende inzet van de Sonate min f kleine tertd, opus 22 van R. Schumann. Zeer contrastrijk waren de pianissimo ge deelten tegen de fortissimo passages Na een enthousiast applaus uit de goed gevulde zaal speelde Marengoni maarliefst vier toegiften. Een speels gespeelde Sonate van Scarlatti, een etude van Chopin in een enorm tempo, een compositie van Villa Lobos, en als laatste nog een liefelijk stukje eveneens van Scarlatti CAECILE HOUTMAN greep amper waarom je moeder huilde, warom iedereen met vlag getjes liep. Voor ons wat het net vakantie. Joehoeü We konden het ons amper realiseren en toen we dat wel deden leefden we on der een dictatuur" Verantwoordelijkheid „De Stille Generatie; daar heb je ge lijk in. We praatten nooit, dorst ten onze mond niet te openen. Mijn generatie droeg na de oorlog gelaten en begrijpend de verant woordelijkheid, terwijl de echte moordenaars zich eruit wisten te kletsen. En ik kan het over 'we' hebben, want ik weet waarover ik praat. Neem Hardy Kruger. de ac teur. Hij is van mijn leeftijd: op het einde van de oorlog gemobili seerd. Een furieuze anti-fascist. Toen leefden we onder het web van een spin, nu doen we nog niet anders dan over toen praten als we bij elkaar zijn". Waarom wordt die wond nu weer open gereten door er in musical- vorm op terug te komen, vraag ik Knef. Haar handen bewegen eerst even zonder begeleidende slem heen en weer. Alsof de mi miek voor zich spreekt. „Ik wil altijd andere zaken aanpakken, nieuwe dingen opnemen. Sinds kort schrijf ik rechtstreeks in het Engels. Neleen song geschreven; That high-heeled walk with that low-down feeling. Goed. gekheid natuurlijk. Ik wilde een nieuwe muzikale vorm ontwikkelen, niet een rockopera schrijven of een theaterstuk. Dit thema van deze stille generatie heeft kracht en zeggingskracht. Er is weinig ge schreven over de tijd tussen Uur Nul en het optrekken van de- Muur die Berlijn verdeelt (1963, red.)". „Ik heb de hoofdpersonen, de ka rakters voor de musical die me voor ogen stond dus aan het bock ontleend. Als roman is het na tuurlijk een eerlijker verhaal. De musical is gedramatiseerd, er wordt in overdreven omdat de vorm dat vraagt. Een korte vorm als de song vraag om overdrij ving. je kunt dan niet de finesse- die je met 20 zinnen benadert on derbrengen in een regel. Ik denk dat ik met die musical - het is eigenlijk geen musical, want er zijn geen verbindende teksten - nieuwe wegen insla. Brecht heeft met de Driest ui versopera overi gens ook de verhaaltrant in de lie deren uitgelegd". Zwarte bladzijde Een musical dus. Waarom dan toch nu alvast de hoogtepunten uit het werk aan de openbaarheid prijs gegeven? Hildegard. wederom ritmisch haar handen bewegend, alsof ze daardoor een potentieel aan woorden kan dirigeren: „Dat is toch entertainment. De Duit sers gedragen zich in de concert zaal gewoonlijk te lehrerhaft (te belerend Breng je wel een bood schap over.' Jack Warner, de film baas - die ik geweldig onsympa thiek vond - heeft een waar ding gezegd alsjeecnbooschapnodig hebt. wend je dan tot de Western Union (Amerikaans telegraaf kantoor. red.) en zendt een tele gram. Het vingertje van artiesten maakt me gek. Entertainment moet niet belerend zijn. het moet wel diepgang hebben en kan een dramatische kant bevatten De gedrevenheid van Knef leidt soms tot aanwijsbaar zwakke mo menten in haar grote produktie. In de jaren '11-19 bracht zij bij voorbeeld enkele bijzonder zwakke opnamen uit, waarop haar toch al in technisch opzicht magere stemgeluid de luisteraar weinig emoties kon schenken. El pees als Lausige Zeiten. Heim- weh Blues en Uberal blühen Ro sen, dat zijn toch... eh... Knef: „Absoluut waardeloze pla ten. Vergeet ze. Inde eerste plaats zouden ze niet geperst moeten worden. Ten tweede was ik niet in staat om zelf songs te schrij ven. Een stug platencontract en een lastige producer dwongen me ertoe op straffe van grote be dragen indien ik contractbeuk zou plegen. Het is waardeloos, zwarte bladzijden uit mijn artis tieke loopbaan. Ik voel me be schaamd over deze misstappen. Toen was ik psychologisch niet in staat om te schrijven. De na weeën van Het Vonnis waren er ger dan de tijd die ik in de zieken huizen doorbacht. De reacties kwamen keihard aan" Geleende tijd - Willem Duys. die je een paar maal heeft geïnterviewd, zei eens dat jij bctefle datje op 'geleende' tijd leeft. „Dat heeft hij fout. In elk geval heeft het met mijn bezetenheid niets van doen. Je hebt gaven ge kregen en het is je lot dat je die moet benutten, of zelfs vergroten. Verder is het zo dat we allemaal op geleende tijd leven. Het hele theater, alle grote schrijvers heb ben de draak gestoken met de dood. Die jaagt dan ook schrik aan. Wat kun je na het leven ver wachten? Maar ik leef niet meer dan anderen op geleende tijd. Een simpele verkoudheid of on gelukje kan voor iedereen fataal zijn. Een vrijkaartje heeft nie mand". JOHN OOMKES Wedstrijd Ajax-Cruyff misschien op televisie HILVERSUM (ANP) - De Veroni ca Omroeporganisatie wil de voetbalwedstrijd tussen Ajax en een ploeg bestaande uit in de Ver enigde Staten spelende Neder landers, die op 21 januari in Am sterdam wordt gehouden, recht streeks op het televisiescherm brengen Johan Cruyff zul in die wedstrijd met Amerikaanse Ne derlanders meespelen. De onder handelingen over de uitzending zijn in een vergevorderd stadium. NEDERLAND 1 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Jeugdjournaal (NOS) 18.36 - Sesamstraat (NOS) 18.50 - Paspoort voor Turken (NOS) 19.00 - AVRO's Tele-Tips (AVRO) 19.25 - Heidi (AVRO) 19.50 - Sportman van het jaar (AVRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - NOS-Tnbune (NOS) 22.50 - Journaal (NOS) 22.55 - Nieuws voor doven en slechthorenden. (NOS) NEDERLAND II 18.57 - Journaal (NOS) 18.59 - Don Quichot (VARA) 19.25 - Het mysterie van Danedyke, tv-serie (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Hoe bestaat het (VARA) 20.45 - Malu een vrouw. Braziliaanse serie (VARA) 21.35 - Koning Klant (VARA) 22.00 - "AAAcomedy-serie (VARA) 22.25 - Achter het Nieuws (VARA) 23.20 - Journaal (NOS) 23.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden. (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 20.00 Journ.20.15 Actuele doe. 21.00 Kwis. 21.45 Popconcert. 22.30 Ac tual. 23 00 Der bauer und der Millio- nar, tv-film. 0.35 Journ. (Reg progr: NDR: 18.00 Licht progr. 18.30 Ac tual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Reg mag. 19.25 Sport. 19.59 Progr.-overz WDR 18.00 Licht progr 18 15 West side Hospital, tv-serie. 19.15 Actual 19.45 Inform, progr.). DUITSLAND II 18.20 Kreuzfahrten eines Globetrot ters, tvdserie. 19.00 Journ. 19.30 Mu- ziekprogr. 21.00 Actual. 21.20 Duitse allerlei. 22.05 Der grosse Alexander, toneelstuk. 23.40 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Gevar. kinderprogr 18.30 Cur sus psychologie 19 00 Revue 19 45 Journal 3.20.00 Journ 20 15 Kid Ga lahad - Harte Fauste. heisse Liebe (Kid Galahad), Amer speelfilm. 21 50 Hobbymag. 22.35 Rep. 23.20 BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Poppenfilmserie. 18 05 Here's Boomer, tv-serie. 1830 Inform, progr. 19 00 Korte film. 19.22 Inform, progr. 19.37 Meded en Morgeit. 19.45 Journ. 20 10 Spelprogr. 20 45 Actual mag. 21.35 Dallas. Amer. tv- serie. 22.25 Sportprogr. 22.55 Jour- Van 18.00-20.10 Zie Net 1 20 10 Way of the Wind. exploratiefilm. 21.55 De Spaanse televisie heeft een teken filmversie gemaakt van 'Don Quichot' naar het wereldberoemde boek ran Manuel Cervantes. De serie is bedoeld voorkinderen, maar omdat de lijn van het werk van Cervantes grotendeels is aangehouden, kunnen ouderen ook meege nieten. 'Don Quichot' wijkt af van wat de kinderen gewoonlijk uit de tcken- filmfabrieken krijgen voorgeschoteld in zoverre dal er geen pogin gen zijn gedaan om via kunstgrepen en zoete verzinsels de aan dacht teblijven vasthouden. Het tempo islaagen de Spaanse tekst is in het Nederlands nagesynchroniseerd. De VARA begint met 13 afleveringen Het is de bedoeling dat de straatarme edelman en zijn onhandige pleidooi voor fantasie en waardigheid, in het najaar terugkeert met nog 13 uitzendingen. Daarna kan worden bekeken of de reeks - die nog steeds met is voltooid - ui zijn geheel op de Nederlandse tv aan bod komt Neder land 2. 18.59 uur). Het programma NOS-Tribune.dat vanavond zijn vijfentwintig ste uitzending beleeft, gaat over onveiligheid, over voorkoming en bestrijding van de kleine criminaliteit. Hoofdgast m deze jubileumuitzendiug is de minister van justitie J. de Ruiter. Hij wordt kritisch gevolgd door de voorzitter van de Nederlandse Politiebond L. van der Linden en de Utrechtse advo- kaat E.N. Bouwman, die vindt dal er harder tegen de criminaliteit opgetreden moet worden. (Nederland 1. 21.55 uun DONDERDAG 8 JANUARI HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. NCRV 18 11 Hier en nu. 18.30 Daar waar de mo lens staan 18 45 Leger des Heils- kwartier. 19 02 De wereld zingt Gods lof. 19.53 Lichtsein, praatje 20 03 Kerkorgelconcert 20 35 Lilerama- donderdag 21 02 Op de vine t"«-r 22.02 NCRV-Donderdag-Sport 22.50 Politiek bekeken NOS 23.02 Met het oog op morgen KRO 00 02 HILVERSUM II IKON 18 05 Kleur NIK 18 35 PP 18 5u L it.-van deCPN AVRO 19 20 In d^-kaart gespeeld 21 00 Orkest Nws. 23.15 Jazz Spec HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws NOS 18 03 De Avondspits met de Nat. HitparS de TROS 19 02 Poster 20 02 Ferry Maat s Soul Show. 22.02 Sesjun HILVERSUM I HILVERSUM II VPRO 7.20 Radionieuwsdienst van de VPRO. (7.30. 8 00. 8.30 Nws. 9 00 Gym. voorde huisvrouwen VPRO 9 15 Express VPRO NOS 10 45 Werkbank AVRO: 10.55 De Neder landse Schoolradio 11.10 Switch on TROS 11.20 Week in week uit 12.26 Meded voor land- en tuinb 1230 Nws 12 36 Aktua NOS 13.11 Meer over minder 14 20 Op de zeepkist HILVERSUM III EO: 7 02 (S) Ronduit op drie 8 03 (S) EO-Metterdaad-memo 8 05 (Sl Tijd sein 9 03 iS) De muzikale fruitmand 10 03 (Si Muziek motief 1(1 45 fS) La Luiverdadera NCRV ll02(S)Pop nonstop. 1203 (S) Gociemiddag VOOR 14.03 (S)Tipparade 15 20 <S> Popjournaaal. 15 30 <S> Trm.zn HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws. 7 02 (S) Vroeg klas siek 9 00 Nws 9 02 <S> Muziek uit dt Middeleeuwen en de Renaissance 9 40(S) Vrijdagmorgenconcert me/, /osopraan en piano - klass en m«> derne liederen VOO 11 00 (S) Mu ziek voor Miljoenen 12 00 Nws EO 13 00 (S) Klass klankjuwelcn 14.(X Nws. 14 02 (SlTheologische Verken ningen. 14.20 (S) Orgelbespeling 14 40 <S) Plaat-Praat VPRO 15 00 17.00<S) Muziek-op-vier De Radiol. Improvisatie Salon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5