'Er is alleen maar muziek Verlies voor de VARA, winst voor Veronica 'Maak schoonschip in tv-paleizen' toegejjcht [\^\\Rrggramma\ Anne van Egmond gaat naar de AVRO Rockende minstreel Branduari: TV BUITENLAND DINSDAG 6 JANUARI 1981 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 HILVERSUM - De 33-jarige ra- diopresentatrice Anne van Egmond. die ongeveer vijftien jaar voor de KRO heeft ge werkt. gaat niet ingang van 1 mei over naar de AVRO. Zij gaat bij deze omroep als freelancer meewerken aan twee radioprogramma's. Het betreft hier een muzikaal pro gramma samen met Piet Wie- linga op dinsdag van 09.00 tot 11.00 uur op Hilversum 1 en een algemeen informatief pro gramma op donderdag van 09.25 tot 11.00 uur op Hilver sum 2. Anne van Egmond. die zestien jaar geleden haar radioloop- baan is begonnen bij de afde ling Leiden van AVRO's Min- jon. heeft bij de KRO-radio programma's gemaakt als Tombola. "Je kunt me nog meer vertellen "Van oud zeer tot zeer oud" en thans op de vrijdagochtend "Anne van Egmondmet als onderdelen ondermeer "Adres onbekend" en een ruilbeurs voor planten- stekjes. Ze werkt ook voor Te- leac. AVRO blijft de grootste omroep HILVERSUM (ANP) - De VARA en de VPRO heb ben evenals in 1979 ook in 1980 als enige omroepor ganisaties ledenverlies moeten boeken. De groot ste veer moest de VARA laten met een verlies van bijna 14.000 leden, twee maal zoveel als in het jaar 1979. In totaal is die om roep dus in twee jaar ruim 21.000 leden kwijtgeraakt. In 1979 moest het verlies voor een deel worden toegeschreven aan het zogenaamde Kloos-effect. Toen namelijk bedankten nogal wat leden omdat voorzitter Kloos gedwongen werd heen te gaan. In 1980 verloor de VARA veel leden, vooral door de gezamenlijke ra diouitzending met STAD Am sterdam van de gebeurtenissen op 30 april in de hoofdstad. De VPRO verloor in 1980 bijna 5000 leden maar omdat dit voorname lijk zogenaamde tientjes-leden zijn (die zijn wel lid, maar hebben geen abonnement op het omroep blad) wordt het verlies door de VPRO niet zo ernstig opgeno men. Met 181.592 leden staat deze omroep ook nog ruim boven de minimumgrens van 150.000, NO DIG VOOR DE CO STATUS. De grootste winst over 1980 wordt geclaimd door de Veronica Om roeporganisatie, die van 256.300 steeg naar ruim 317.000 leden. Veronica heeft inmiddels bij de minister van CRM een aanvraag voor het verkrijgen van de B- status ingediend. Daarvoor is een ledental van 300.000 nodig. De grootste omroep bleef de AVRO met 809.037 leden eind december 1980. Een jaar tevoren waren dat er 804.494. Verreweg de meeste tientjesleden heeft de Evangeli sche Omroep. Van het totale le denbestand van ongeveer 220.000 telt de EO niet minder dan 119.000 begunstigers. De ledentallen op 31 december 1980 waren (tussen haakjes de situatie een jaar tevoren): VPRO 181.592 (186.485), EO 220.000 (205.000), Veronica 317.000 (256.300), VARA 523.678 (537.635), NCRV 528.896 (521 025). KRO 611.799 (609.789). TROS 751.218 (740.000). AVRO 809.037 (804.494). AMSTERDAM - Een zon dagmiddag in Rome, ruim een jaar geleden. Het re genwater valt met enorme hoeveelheden uit de lucht en de goten zijn veranderd in kleine riviertjes. Het park, waar die avond een openluchtconcert wordt gegeven door Angelo Branduari, is omgetoverd tot een moeras. De organi satoren van dat gebeuren besluiten het geheel te ver plaatsen naar een circus tent. Afgelasten is uit den boze want de 150.000 uit zinnige fans van deze Ita liaanse bard zouden meer kabaal hebben veroor zaakt dan Rome in heel haar roerige bestaan ooit heeft meegemaakt. Vanuit heel Italië zijn ze geko men. De circustent blijkt niet tegen het vele publiek en de grote hoeveelhe den regenwater bestand en be zwijkt gedeeltelijk tijdens het op treden. Een deel van de giganti sche appratuur moest noodge dwongen in het park achterblij ven, want de tent was te klein en de trucks zaten vast in de modder. Alles gaat fout maar de fans inte resseert het nauwelijks want zij hebben er alles voor over om het optreden van Branduari bij te wonen. De omstandigheden schij nen er niet toe te doen. Wie is die muzikant die in Italië min of meer tot een Godheid is verhe ven, en ook in Duitsland stevig begint door te breken? Kort gele den was hij in Nederland te zien op de televisie waar hij zijn on langs uitgebrachte single Gulli ver ten gehore bracht. Die single is afkomstig van zijn tweede el pee La Luna en in Nederland niet onbekend doordat de groep Bots dat nummer verwerkte tot "Wat zullen we drinken". Eerder werd Angelo's debuutsingle hier, Life is the only Teacher, een klein hitje. Tot nu toe verschenen er van Bran duari vijf studio-elpees en een driedubbel live-album genaamd Concerto. De muziek van Bran duari is een mengeling van ba rokke klanken en renaissance- invloeden gecombineerd met he dendaagse softrock a la Cat Ste vens. Zijn stem is zweverig en geeft in combinatie met de uiterst verfijnde muziek een dromerig geheel. Zijn debuutalbum stond in Italië ruim een jaar op de eerste plaats van de elpee-charts. Dat Angelo Branduari klassieke in vloeden vermengt met heden daagse muziek is niet verwonder lijk voor wie zijn achtergrond kent. Hij begon zijn muzikale loopbaan als violist aan het con servatorium in Genua. Daarnaast studeerde hij enkele jaren filoso fie wat in zijn teksten is terug te vinden. Twee van zijn elpees zijn verschenen in een Engelse verta ling. Op A La Fierra Del 'Est, ofte wel Highdown Fair, trekt Bran duari met behulp van fabels pa rallellen tussen de mensen en die- succesvol werd. Dat komt omdat de mensen aan mij moeten wen nen. Mijn muziek is anders, maar vooral ook mijn stem. De manier waarop ik zing is vreemd. Ver geet niet dat het grote succes dat je zo in de schoot wordt gewor pen vaak nooit zo interessant is als het succes waar hard aan is gewerkt. Voor muzikanten uit Italië valt het ook niet mee om in landen als Ne derland en En/geland succes te krijgen. Dat komt ook door de taal. Kijk, de laatste jaren hebben de Italiaanse musici hun culture le wortels uit het oog verloren. Ze gingen dingen doen die iedereen kon, m^ar niets met Italië te ma ken hebben. Vakantie-hits en dergelijke. Ik maak echt Latijnse muziek. Daar moetje dus wat langer naar luis teren. Maar dan herken je ook het typisch Italiaanse karakter van mijn muziek. Veel barok en re naissance. Folkloristisch. Weet je, ik kom uit Noord-Italië. Dat is een erg interessant gebied. In de buurt van de bergen en toch maar 120 kilometer van zee. Dus krijg je een soort mengeling. Je ziet er de welhaast koude perfectie van de bekende Noordelijke dansen samen met het bloed en het tem perament van de Latijnse Mid dellandse Zee-bewoners. Dat is waarschijnlijk waarom ik er zo van hou om verschillende invloe den te combineren. Fabels Teksten zijn belangrijk voor mij, hoewel ik eigenlijk gewoon ie mand ben die verhaaltjes vertelt. Gedichten doen bloemen in de woestijn groeien. Het komt uit het oude Griekenland en bete kent van niets iets maken. Ik ben niet iemand die uit het niets iets maakt. Ik laat bloemen groeien op een bodem die voor mij door anderen is bewerkt. Ik doe iets wat eigenlijk al bestaat. Maar de woorden blijven belang rijk want ik ben een zanger. En dan niet alleen vanwege hun be tekenis maar ook voor hun klank. Je kunt gedichten heel best zin gen, want er zit een bepaalde maat in. Een gedicht is dus al mu ziek bestaande uit woorden en noten. Ik hou er van om met fabels te werken. Het is een manier om de realiteit te beschrijven zonder normale woorden te gebruiken. Het geeft de luisteraar ook de mo gelijkheid tot interpretatie. Voor al fabels uit de Oosterse oudheid hebben helemaal niet de bedoe ling iets te onderwijzen. Ze laten alle ruimte voor je geest. Doe er zelf maar wat mee. Dat is net zo belangrijk als de vrijheid om je- Branduari: 'Ik hou e i met fabels te werken'. zelf op een bepaalde manier uit te drukken. Ik moet er niet aan den ken dat ik tegen het publiek zeg "En nu luisteren, want ik zal jullie de waarheid wel eens even vertel len". Ik ben geen profeet. Daar om gebruik ik ook altijd de derde persoon. Ik zing nooit in de "ik vorm". Behalve in twee liefdes liedjes, maar die zijn ook direct opgedragen aan mijn vrouw en dochter. Mijn favoriete literatuur is dan ook het genre "In de ban van de ring" van Tolkien. Die heb ik wel tien keer gelezen. Maar eigenlijk pro beer ik alles te lezen wat ik onder ogen krijg. Net als met muziek. Ik ben in elk gebied van de muziek geïnteresseerd. En hoe ouder ik -word. hoe minder muziek ik vind die ik niet waardeer. Ik ben ook erg geïnteresseerd in ou de Italiaanse cultuur. Hoe het was, hoe mensen leefden en zon gen. Hoe mensen dansten ook vooral. De manier waarop men sen functioneren komt tot uit drukking in hun bewegingen en hun muziek. Daarom ben ik zo geïnteresseerd in oude dansen en muziek. Het vertelt me zoveel toen. Natuurlijk is er verschil tussen de Latijnse en Germaanse cultuur. Dat blijkt ook uit de uitingen. Vanzelfsprekend zul je op een an dere manier bewegen wanneer je de hele dag in de warme zon leeft. "Wanneer je die zon nauwelijks ziet of voelt heb je toch een ander gevoel in je hart en in je geest. Kijk, de gevoelens van haat. lief de, wanhoop en andere gevoelens zijn in principe wel overal hetzelf de, maar ze worden anders geuit. Dat is schitterend. Nu zie je doordat relatief de ver schillende culturen veel dichter bij elkaar zijn komen te staan door ondermeer vliegtuigen en dergelijke, dat die culturen zich beginnen te vermengen. Waar schijnlijk ontstaan er nu heel nieuwe culturen. En dan zijn we weer op het punt dat ik ook alles vermeng in mijn muziek- Passie Mijn favoriete componisten zijn Bach, Vivaldi en Beethoven. Beethoven kon op een haast on waarschijnlijk mooie manier zijn emoties in muziek uitdrukken. Een perfecte combinatie van de passie van het bloed met de ratio van de geest. Met diepgang. En weer een i ging. Het verschil met mijn klassieke op leiding en mijn moderne muziek is dat ik aanvankelijk muziek re produceerde terwijl ik het nu zelf produceer. Daarom ben ik mij na de'viool ook gaan bekwamen in gitaar, piano, fluiten en verschil lende andere instrumenten. Mijn geest ging toen openstaan voor veel andere dingen. Ik verander de. Maar ik speel nog altijd viool, hoewel mijn techniek nu wat achteruit gaat. Op een gegeven moment heb ik gewoon besloten dat ik populaire muziek wilde maken en geen klassieke. Eigenlijk is er ook geen verschil tussen klassieke en populaire muziek. Er is alleen maar muziek. Het uit zich op verschillende ma nieren. De geschiedenis gaat voort en daardoor uit het zich steeds weer anders. De vermen ging zie je doordat je nu naar een uitvoering van Bach kunt gaan, maar ook naar een concert van Bob Marley of Blondie. Alles is mogelijk. PIETER GROENEWOLD Op weg naar een nieuw Romeins Rijk, maar nu onder keizer Ange lo Branduari, verbleef hij enkele dagen in Nederland om alvast een bruggehoofd te slaan, voor wanneer hij begin dit jaar naar Nederland terugkomt om hier te concerteren. "Ach, ik hoef helemaal niet direct met de eerste de beste single hier door te breken. In Duitsland ging het vrij snel, maar daar staat teve- nover dat het een hele tijd ge duurd heeft voordat ik in Italië EO-directeur Dorenbos tegen wanbeleid binnen de NOS HILVERSUM (GPD) - De Evangelische Omroep on derhoudt nauwe contacten met gelijkgerichte religieuze televisiemaatschappijen in de Verenigde Stalen, om zich te laten voorlichten over het hoe en het wat van het tijd perk van de televisiesatel liet. Amerika is toch al het land waar de EO graag naar voorbeelden zoekt. De aan de andere kant van de Atlanti sche Oceaan actieve „kriti sche kijkers-clubs" vormen in de ogen van de bewind voerders van de EO het beste middel tegen het „maken en vertonen van destructieve programma's". EO-directeur L. P. Dorenbos leidde gistermiddag het nieuwe jaar van zijn omroep in met een reeks sombere waarschuwingen. Waar schuwingen die zowel het al gemene normen- en zeden verval betroffen, als de ko mende ondergang van de we reld en het wanbeleid binnen de NOS. De mededelingen waren be doeld als een vervolg op de aanval op het Nederlandse mediabeleid, die de afgelo pen zomer werd ingezet met een oproep tot het instellen van een tuchtraad voor de media. Met die plannen is het nog niet veel verder geko men, terwijl ter ondersteu ning van de noodzaak van zo'n door de minister van CRM in te stellen „normen- commissie" weinig tot geen steunbewijs kon worden aangevoerd. „Het blijft onvoorstelbaar, dat wij, niet geteisterd door een commercieel systeem, toch onverdroten doorgaan de on dergang van onze cultuur te versnellen door zonder blik ken of blozen alle mediarot- zooi die zich maar voordoet, op de Nederlandse buis aan te bieden", aldus de door Do renbos verwoordde mening van de EO. Hij sloot erop aan met de mededeling: „Als ko ningin, premier, oppositie leider en paus tot een betere wereld oproepen, moet in de eerste plaats schoon schip worden gemaakt in de televi siepaleizen. De vernietigen de macht vn dit medium is de h". TELEVISIE NEDERLAND 1 Dinsdag 6 januari 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Jeugdjournaal (NOS) 18.36 - Sesamstraat (NOS) 18.50 - Paspoort voor Joegoslaven en Italianen (NOS) 19.00 - D'r kan nog meer bij (EO) 19.10 - Tijdsein (EO) 20.00 - Land in Zicht (EO) 20.42 - Van U wil ik zingen (EO) 21.00 - God wil wonen bij de mensen (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Brahms in de Doelen (NOS) 22.45 - Journaal (NOS) 22.50 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.27 - Microprocessors 1 plus 2, les 12 (TELEAC) 18.57 - Journaal (NOS) 18.59 - Het Geheim van de Vuurberg (NCRV) 19.25 - Cum Laude (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Verscheurde Stad. Ierse Tv-sene (NCRV) 21.20 - Showroom (NCRV) 22.20 - Hier en Nu (NCRV) 23.00 - Mijn verre naaste (NCRV) 23.20 - Journaal (NOS) 23.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 20.00 Journ. 20.15 Lichte muziek. 21.00 Actual. 21.45 Die Schnuffler (Tenspeed en Brownshoe). tv-serie. 22.30 Actual. 23.00 Sport. 0.00 Journ. (Reg. progr. NDR: 18.00 Die Dame von Monsoreau. tv-serie. 18 30 Ac tual. 18.45 Kleuterserie 18.55 Progr- overz. WDR 18.00 Sprookje. 18.30 Kinderprogr 18.40 Slapstick. 19.15 Actual. 19.45 Inform, progr.) DUITSLAND II 19.00 Journ. 1920 filmrep. 19.30 Mutterlied. Duits-Italiaanse speel- Journ. film. 21.00 Actual. 21.20 Rep 22 05 Des Broadways Iiebstes Kind. film. 23.50 Journ. wiskunde en algebra. 19.00 Harry Hoeker lasst nicht locker, tv-serie. 19.45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Reg. progr. 21.00 Inform progr BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Kinderpoppenfilm. 18.05 Kleu- terprogr. 18.35 Inform, serie 19 05 Gevar. progr 19.35 Meded en Mor gen. 19 45 Journ. 20.10 Poppcn- progr. 21.05 Inform, progr 21 55 Spelprogr. 22.15 Reg. muziek. 22.55 NET II Van 18.00-20.10 Zie NET 1. 20 10 form, progr. 20 40 White Heat. Amer speelfilm. 22.30 Inform, progr. In de televisie-actualiteitenrubriek Hier en Nu van de NCRV wordt vanavond naar aanleiding ran de uitlating van NAVO- generaal Rogers, dat de NAVO over meer c/iemische wapens zou moeten kunnen beschikken, een film uitgezonden over chemische oorlogsvoering. Daarin zit ook een interview met de polemoloog prof. Röhling. Hier en Nu heeft voorts een film overliet proces tegen de weduwe van Mao (Nederland 2. 22.20 uuri. 'Van U wil ik zingen' heet het muziekprogramma van de EO. dat vanavond vanuit de Oude Kerk in Scheveningen wordt uitgezon den. Aan dit programma werkt mee het Paul Pulkoor uit Den Haag onder leiding van de Leidenaar Henk Akse. (Nederland 1. 20.42 De NCRV begint vanavond met een nieuwe, zevendelige Ierse televisieserie, getiteld "De verscheurde stad" f "Strumpet City") De serie speelt zich af in Dublin tussen 1907 en 1914. Een periode, die zich kenmerkte door allerlei sociale spanningen. In 1969 publiceerde de Ierse schrijver en ex-vakbondsman James Plunkett zijn roman "Strumpet City", een epos over het leven van werkers en bezitters in de Ierse stad Dublin in de jaren voor de Eerste Wereldoorlog. In 1979 besloot de Ierse televisie het verhaal te verfilmen. Het decor van het verhaal is voornamelijk het milieu van de arbeiders, die in uiterst moeilijke omstandigheden leefden Dit in tegenstelling tot het verfijnde leven van de beter gesitueerden. Twee figuren worden speciaal belicht. Het zijn Mary het platte landsmeisje dat bij een deftige familie gaat werken en haar vriend, de stoker Fritz. De belangrijke rol van de vakbondsleiderLarkm.de man die de arbeiders wist te verenigen in hun strijd, wordt gesoeeld duor Peter O'Toole. Een giimp is verder ook te zien uan Peter Usti nov in de rol van Edward VII. Ieder heel uur nieuws avro 18 11 ayro s Radiojioum 18 25 Toppen van toen 19.02 Natafelen 19 30Ope- retteffagmenten. 20.03 Mon vieux, ma vieille 2010 Folk live 21 112 Ral ten op da trap, hoorspel NOS 22112 Mini W.K. Voetbal Nederland Ita lië. VARA: 00.02 Elpee tuin. 1 02 Truck. HILVERSUM II kro 18 1") Verkenning HUM VERBOND 18.20 Na vijven en zes-" sen PP 13 50 Uitz. van het GPV KRO 19 00 Wie oren om te huren heeft (1) 19.20 Kruispunt 20 00 Mu siceren als Brugman. 21 15 Spekta kel. 22.20 Overweging 22 30 Nws 22.40 Zinin muziek 23 30Muzjekop het spél (110 23.59 Na HILVERSUM III leder heel uur nieuws NOS 18 03 I)e Avondspits met de Nationale Hitparade VARA 19.02 Popdonder WOENSDAG 7 JAN. HILVERSUM I VOO 07 03 (S) Ook Goeie Mor*. 09 03 (S) Muziek terwijl u wert 1(1 02 (S) Kletskop VPRO lu 45 1 HILVERSUM II vara 7JMNW1 "10Ochtendsm 7 20 De wekkerradio (7.30. 8 00. 3 30 Nws 19 00 Gym voor de vrouw, 9 10 Waterst 9 15 Werkbank VARA 9 25 De Vooruitgang 9 50 Hoor Haar! 11 e", Sc hooundio 11 20 SaRi h on 11 35 Nuenen - Centraal. 12 löOver- heidsvoorl Uitz Min. van Finan- eieen. 12 2G Meded. voor Land- cn tuinb 12.30 Nws 12 36 Dingen van de Dag 13 05 Nws 12.11 Nonnen - Centraal. 13 30 Oude Schoolliedjes 13 50 Kind» re: kwart m 14 30 Lee I-tijd-genoeg 15 30 Operette 16.00 Schikgodinnen Hoorsp 16 55 Lichte gram muz 17 00 Een blokie Nederlands. 17.24 Meded en SOS ber 17 30 Nws 17.36 Dingen van de Dag HILVERSUM III KRt) 7 02 fS) Manneke Pop. 9 03 (S> Van negen tot twaalf 12 03 <S> De noenshow 14 03 (S) De Theo Stok kink Show 17 02 (S) Stam on HILVERSUM IV NCRV 7 DO Nws 7 02 (S) Het leven de Woord. 7 10 (S) Preludium 8 3C (Si Musica Sacra 9 00 Nws 02 (S Divertimento 9 15 <S. Onder d< hoogteron 10 00 fS) Orkestpalet '2 00 Nws 12 02 (S) Tafclmuziek t de Roman Pla k 12 25 Bizarre 14 00 Nws 14 02 <S) Trio. 1*. voor 3 spelers 14 3()<S> i' hm ert 15 OUtS) In kleine 1530 (Si De Kamernui In/art(1) 16.1 iiSlllet uro-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 5