trotse kapitalist bent buit je uit" Julius Nyerere, president van Tanzania: arme landen weigeren langer arm te zijn "De echte explosie komt als de ZATERDAG 3 JANUARI 1981 DAR ES SALAAM - Het staatshoofd van Tanzania, president Julius Nyerere (48 en geheel grijs) vouwt zich zó op in zijn schommelstoel, dat deze vervaar lijk begint te wippen. Hangend over de armleuning kruipt hij steeds dichter naar me toe om maar vooral heel goed duidelijk te maken waar het om draait. Omringd door kwetterende vogels zitten we op de veranda van zijn huis even buiten de hoofdstad Dar es Salaam. Aan het eind van de tuin begint de diepblauwe Indische Oceaan. Na een uur praten zijn we bij de kern aangeland: is er. als de olieprijzen maar blijven stijgen, eigenlijk nog wel een toekomst voor een straatarm land als Tanzania, of kun je dat maar beter uit je hoofd zetten. President Nyerere. snel pratend, zeer bewogen: ..De verandering komt er. kómt er, omdat hij moét komen. Want anders vallen er verschrikkelijk veel doden in de wereld, verschrikkelijk veel doden". TEGEN MIJ Snel schieten zijn indrukwekkende ogen heen en weer. en. rit misch trommelend met zijn vingers op een bijzettafeltje, zegt hij. terwijl hij elk woord benadrukt: ..DeTanzanianen Zullen Voort durende Armoede Niet Accepteren. Ze komen in opstand, hier komen ze in opstand. Maar niet tegen Europa, tegen Amerika. Maar Tegen Mij". - En danwat kunt u dan nog doen? ,,Wat ik kan doen, en wat ik doe, is proberen de armoede eerlijk te verdelen. Maar tegen mij zullen ze in opstand komen, en niet tegen de uitbuiters. En ook in Malawi komen ze in opstand, overal komen ze in opstand, overal zullen verschrikkelijk veel doden vallen, in Afrika, in Azië, in Zuid-Amerika. En voor de rijken zal het niet mogelijk zijn om rijk te blijven, het zal zelfs voor hen niet mogelijk zijn om buiten schot te blijven". -Dus als er geen eind. komt aan de economische crisis, en alles blijft verder gewoon bij het oude. dan hebben arme landen eigenlijk weinig kans op een menswaardig bestaan. Nyerere wacht even, en dan heel fel: „Precies, dat is het punt. dat is precies het punt waarom ze de hoop beginnen te verliezen. En dan, dan gaan ze vechten. VERTROUWEN Julius Nyerere is de leider van Tanzania (voorheen Tanganyika) sinds het land in 1960 onafhankelijk werd van Engeland. Hij ging zijn volk leren dat je niet per definitie het slachtoffer hoeft te zijn van droogte, overstromingen en honger. Een mens kan. zelfs in een van de armste landen ter wereld, iets te vertellen hebben over zijn eigen leven en toekomst. Nyerere predikt het vertrouwen in eigen kracht en legde daarbij de nadruk op landbouw vanuit nieuwe boerendorpen, waarin meer zou kunnen worden gedaan aan onderwijs, gezondheidszorg en goed water, dan in al die verspreid liggende gehuchten. De staat die hij zo vestigde moest socialistisch zijn: samen eerlijk delen, al is het dan ook maar de armoede. Het klinkt hard het verschil tussen Tanzania, en de meeste andere Afrikaanse landen die een echt westers land proberen te zijn. is dat in Tanza nia momenteel iedereen last heeft van van de economische malai se. Er is geen bovenlaag die de dans geheel ontspringt. Tanzania staat er belabberd voor, de kas is leeg, er is ge brek aan alles, elke dag ver doen rijen mensen hun tijd met wachten voor winkels, terwijl ze op dat moment in de fabrieken aan het werk moes ten zijn om zo de inzakkende produktie weer wat op te krikken. Ondanks zijn ideeën zit Nyerere nu ook stevig vast geklonken aan grote geldge vers als het Internationale Monetaire Fonds (IMF) en de Wereldbank. Gaat het zo slecht in Tanzania vanwege het socialistische systeem, met zijn grote staats bemoeienis in de bedrijven en verstikkende bureaucratie? Of gaan in een crisis in de we reldeconomie de armste lan den per definitie het eerst ka pot, socialistisch of niet? u ■m Wijs Als het interview 's morgens om tien uur zal beginnen, is het al bloedheet in Dar es Salaam Een bediende wenkt dat hij eraan komt. en dan schrijdt Nyerere de veranda op. Een rijzige man. met een aardig gezicht dat op de een of ande re manier rust en wijsheid uit straalt. Als ik hem vertel 'dat Indira Gandhi hem vorige week in New Delhi een evenwichtige wijze man noemde, zie je hem nadenken of hij daar op in zal gaan. Hij besluit het niet te doen. dus zal Gandhi wel ge lijk gehad hebben. Hij zegt al leen: „Gaat u verder". Na wat inleidende vragen om de sfeer wat af te tasten en een beetje aan elkaar te wennen, legt Nyere'in een paar heldere zinnen het feitelijke bankroet van zijn land bloot: ..We ge bruiken nu ongeveer even veel olie als in 1972. welk land kan dat zeggen? In 1972 be taalden we daarvoor zo n tien procent van alles wat we met de export verdienden, nu is dal ongeveer vijftig procent. Dat is één, dat is de olie. Maar telkens als de olieprijs om hoog gaat, stijgt alles. Want de westerse landen berekenen de olieprijs in hun eigen pro-, dukten door. Voor machines, maar ook voor veel grondstof fen zijn wij helemaal afhanke lijk van dat buitenland. Als nu tegelijkertijd onze eigen in komsten omhoog zouden gaan. was dat in ieder geval nog iets. Maar vanwege de droogte en daarnaast teveel regen, en ook door de oorlog in Oeganda zijn onze inkom sten de laatste drie jaar niet gestegen. Als je dat nu combi neert: we importeren steeds duurdere olie. we importeren steeds duurdere grondstof fen. en vanwege het weer heb ben we ook nog voedsel moe ten importeren, dan kan ik al leen zeggen: dat is werkelijk heel ernstig". - Dat lijkt me een opsomming „Nee, néé. Wanhoop is een overgeeflijke zonde. Als je wanhoopt, geef je je over aan berusting en berusting is ook in de christelijke ethiek een onvergeeflijke zonde. Dus v kunnen niet wanhopen, v moeten verder, het leven strijd, we moeten vechten. moeten niet opgeven". - Maar wanneer worden i „Wie duldt armoede? Ik hoop dat niemand in de rijke lan den ervan uitgaat dat de ar men de armoede pikken. Ar moede is altijd onverdraag lijk. amoede is mensonwaar dig. armoede is een beledi ging. vooral als het hand in hand gaat met grote rijkdo- „Maar. natuurlijk" (hij lacht op zijn aanstekelijke manier) „natuurlijk is rijkdom macht. De rijken in de wereld kun nen nog lange tijd rijkdom ge bruiken om rijk te blijven. Dat is echte macht" Buikriem - In uw toespraken hebt u het regelmatig over het aantrek ken van de buikriem. Maar kan uw volk de buikriem nog verder aantrekken'' „Ik denk dat we geen keus heb ben. Het zou absurd zijn te zeggen dat we de buikriem niet verder kunnen aantrek ken. Maar in de eerst plaats: we hebben geen keus. Los van dat Tanzania is arm. maar we zijn niet allemaal even arm. We hebben mini mumloners met 480 shilling per maand (120 gulden) en mensen aan de top die acht. neg*r keer dat bedrag verdio nen. We hebben zakenlui. Wc importeren nog dingen die wc misschien niet echt nodig hebben. We hebben nog steeds teveel privé-auto's op de weg. ik denk dat we dat aantal nog zouden kunnen te rugbrengen Het is allemaal niet veel. maar er zijn punten waarop we de buikriem nog verder kunnen aanhalen, en dan moeten we het doen". Een kindje komt aanslenteren om zich even door Nyerere te laten aaien, een paar mannen schuiven aan om mee te luis teren, en we gaan het hebben over echte onafhankelijk heid. Het afgelopen jaar heeft Tanzania een fel gevecht ge voerd met de grote geldschie ter. het Internationale Mone taire Fonds (IMF). Dat fonds wilde alleen bijspringen als Nyerere belangrijke wijzigin gen aanbracht in zijn binnen landse economische beleid. De onderhandelingen braken in grote ruzie af. kwamen weer op gang en nu is er een com promis. Vandaar de vraag- - Hebt u aan dat IMF al meer moeten toegeven dan strookt met uw principes van onaf hankelijkheid'* Nyerere grijnst, vouwt zich weer eens op een andere ma nier in zijn stoel op. zegt: „Ach. ik denk dat de interna tionale financiële organisa ties het een beetje beginnen te snappen. Ik denk dat ze zich gaan realiseren dat, wil een land als Tanzania gebruik van hen kunnen blijven maken, zij plooibaar moeten zijn. An ders zullen we het zonder hen moeten doen". Miljoenen door naar aanleiding van de kwestie-Rhoaesié de betrekk- kingen met Engeland te ver breken. Kunt u zich op dit mo ment zoiets permitteren? „Het ligt eraan waar het omgaat. Maar vanaf onze onafhanke lijkheid zijn onze betrekkin gen met het buitenland geba seerd op twee dingen en al leen deze twee: wij hébben onze onafhankelijkheid en de contacten met het buitenland hangen ervan af of ze die on afhankelijkheid accepteren. Zaken als hulp spelen daarbij geen rol. We kunnen onze hand wel uitstrekken om alle mogelijke hulp te krijgen, maar wij moeten in de eerste plaats zelfrespect hebben". - Maar proberen sommige rijke landen ook een slaatje te slaan uit de beroerde situatie in uw land door nu te probe ren meer invloed te krijgen via de hulp, die u nodig hebt? Nyerere straalt over zijn gehele gezicht: „Oh. ja. natuurlijk. Dat is precies de definitie van de problemen van de Derde Wereld, natuurlijk, natuur lijk. Ik wil dit zeggen: er moet een weloverwogen politieke beslissing van de rijke landen komen om de automatische uitbuiting van de armen door de ryken te beëindigen. Die uitbuiting is 'automatisch' door de manier waarop er in de wereld handel wordt ge dreven. Het maakt geen ver schil of de rijken duivels of engelen zijn, het is het sys teem. en dat systeem is uit buiting". De zee „Vergelijk het met de zee. Door de wet van de zwaartekracht loopt alle water, waar het ook staat, automatisch naai de toe. tenzij je de weloverwogen beslissing neemt het tegen ie houden. Zo za« er automa tisch ook steeds meer naar de rijken toevloeien, geld maakt geld. Daarom moet je. net als bij het water naar de zee, een weloverwogen politieke be slissing nemen om de geld stroom naar de rijken te ston- pen. Er is geen andere weg, omdat het anders gewoon doorgaat". „Uw land, Nederland, zit in de EG. De EG is met Afrika ver bonden door het verdrag van Lomé. Ik weet het niet hoor maar is er iemand in uw land die zegt dat dit verdrag een ander doel heeft dan de aanvoer van goedkope grond stoffen uit Afrika veilig te stellen Vroeger kregen ze die door hun koloniale macht, nu op een andere manier, maar de uitbuiting is hetzelf de". - Zijn er volgens u landen die proberen niet een uitbuiter te zijn? Nyerere aarzelt. „Dat is wat an ders, dat is een andere zaak. Maar sommige landen scha men zich niet voor de uitbui ting, ze zijn trotse kapitalist ten. en tja, als je een trotse ka pitalist bent. buit je uit. Je probeert, door de schaarste, zoveel mogelijk te profiteren van goedkope mineralen uit Afrika, en je probeert je eigen dingen duur te verkopen aan Afrika, en als je dat lukt, ben je daar trots op, en je publi ceert dikke rapporten over wat het oplevert, en je schaamt je niet". Atoomwapens - Hoeveel zouden rijke landen volgens dan kunnen missen. „Weet ik niet. weet ik niet. maar laat ik dit zeggen: vele jaren geleden waren ryke landen van plan U.Y procent van hun Bruto Nationaal Produkt te geven aan de zogeheten Der de Wereld. Maar heel weinig landen, Nederland, Scandina vië. geven in ieder geval dat bedrag. Ook bij hen is het maar een schijntje van wat ze aan atoomwapens besteden. Zolang er geen eerlijk sys teem van automatische ver deling in de wereld is, kunnen de rijke landen zich veroorlo ven maar een heel klein beetje naar de arme landen terug te brengen van wat ze er weg hebben gehaald". - Veel westerse kranten wijten de slechter wordende situatie in uw land aan het socialisti sche systeem. U schrijft het toe aan de droogte, de overstro mingen, de olieprijs en de oor- loa teoen Amin. Hoe verklaart u dit verschil in benadering. „We hebben problemen ge noeg, ernstige problemen. Maar als iemand dat aan het socialisme wijt, maakt hij het mij alleen maar gemakkelij ker te antwoorden. Dan zeg ik: mevrouw Thatcher heeft geweldige problemen met haar Engeland, de werkloos heid stijgt en stijgt, en zij is géén socialiste. Haar land is het enige land in West-Europa dat genoeg olie heeft. Ik heb problemen, maar stel je Enge land eens zonder olie voor" - Maar de gouverneur van de Bank van Tanzania. Nyira- bu. heeft onlangs een rijtje in terne oorzaken opgesomd: bu reaucratie. dalende produk tie, ondoelmatige werkwij ze... „Ja, de kritiek die wij op onszelf hebben is soms nog beter dan die van anderen". - Maar moet je uit het feit dat veel fabrieken steeds slechter draaien, niet afleiden dat er teveel overheidsbedrijven zijn? „Nee, nee, dat is werkelijk niet waar. Een voorbeeld, ik zal u een voorbeeld geven. Al had je de beste fabrieksdirecteur van de hele wereld, een kapi talistische directeur... - Zijn dat beesten? "Nee, néé, ik probeer de men sen te antwoorden die onze problemen aan het socialisme wijten. Dan zeg ik: neem de beste directeur die er is, maar je hebt geen energie, of de energie moet op rantsoen omdat er te weinig water voor de stuwdam staat, wat zou uw goede, kapitalistische direc teur dan kunnen doen? Kenia is kapitalistisch, Kenia moet net als wij elektriciteit rant soeneren". - In sommige Jabrieken Komen sinds en ige tijd ook weer pres tatieionen voor. ze zijn afge stapt van het systeem dat ie dereen in een bepaalde func tie hetzelfde kreeg. Is dat een grote concessie op de lange weg naar uw Afrikaans so cial isme? Nyerere, uitlokkend: „Ik zou niet weten waarom dat hier niet zou mogen". - Ik heb altijd van u begrepen dat een echte socialist niet voor zijn eigen winst werkt, maar voor zijn volk. „Maar wat denkt u: een socialis tische staat is geen klooster. Wat wij hebben afgeschaft, is de uitbuiting van mensen door mensen. We hebben af geschaft dat mensen betaald worden voor niets-doen. Maar je schaft niet het betalen voor werk af. Wat wij zeggen is: als iemand een minimumloon verdient en hard,werkt in de fabriek, is er geen enkele re den waarom hij ook geen klei ne premie zou krijgen voor wat hij gedaan heeft. Wat is daar nou verkeerd aan? De top krijgt het niet. alleen de laagst betaalden krijgen het, en dat brengt onze inkomens verschillen nog verder rug. Wat is daar onsocialistisch aan?". Hy lacht langdurig en triomfantelijk met een blik van: nou heb ik je. Knapste - Gisteraixmd zat ik een pilsje te drinken met een Europeaan die zei: het knapste van Nye rere is dat het hem steeds lukt zijn linkse plannen te betalen met geld dat hij krijgt van rechtse landen. Weer zo'n uithaal vanachter uit zijn keel. dan: „Dat wy dus het socialisme betalen met kapitalistisch geld? Laat ik het zo zeggen: het is waar dat wij hulp kunnen krijgen van kapitalistische landen, wat voor soort prestatie dat ook is. Maar ik denk dat de echte te genstelling in de wereld niet die is tussen socialisten en niet-socialisten, maar tussen rijk en arm". „Zal ik het eens rauw zeggen; als we een wereldregering hadden, was er ook een belas tingsysteem om de welvaart eerlyk te verdelen, zoals er in uw land een belastingsys teem is. Welvaart wordt dan een recht. Maar zolang het niet zover is. houden de ry ken allemaal hun hand stevig op hun portefeuille".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1981 | | pagina 23