Wrijvingen 'Katholiciteit van school speelde grote rol Pijnlijke van een brug... naweeën -150 jaar na de geboorte Terugblik op "Ontslagen" rector Chamuleau: PAGINA 36 EXTRA WOENSDAG 31 DECEMBI ALPHEN AAN DEN RIJN - In één van de Alphense nieuwbouwwijken staat een groot, modern scholencomplex: het Ash- ramcollege. De wat vreemde naam bete kent "leefgemeenschap" en is afkomstig uit India. In de ashram wordt iedereen, on geacht leeftijd, geloof, huidskleur, politieke overtuiging of maatschappelijke positie, opgenomen. Eigenlijk wel leuk gekozen voor een school, die naam. Het ademt de sfeer van verdraagzaamheid en die is nodig als 1300-1400 leerlingen, tientallen docen ten en bestuursleden met elkaar een school moeten vormen. Al jaren echter is die verdraagzaamheid op deze rooms-katholieke school ver te zoe ken. De sfeer is er verziekt en verpest. Intri ges, wantrouwen, schorsingen, ontslagen, korte gedingen, groepen ouders die actie voeren, niets is het Ashramcollege be spaard gebleven. Ook de leerlingen, die de mavo, havo, atheneum of lts op de scholen gemeenschap volgen, gingen zich met de problemen bemoeien. Waar de moeilijkheden precies zijn begon nen, weet niemand meer. De strijd werd het hevigst gevoerd tussen de top van het lera renkorps en de "opinionleaders" van het schoolbestuur van het Ashramcollege. Daar zijn uiteindelijk ook de klappen geval len. Rector en conrector moesten het veld ruimen,' terwijl de voorzitter van het stich tingsbestuur er vroegtijdig de brui aan gaf, de school in opperste chaos achterlatend. Het begon allemaal zo goed. In augustus 1972 fuseerden de rk mavo en rk havo en onder leiding van rector drs. Wim Chamuleau, toen 33 jaar, werd de Alphense gemeen schap vertrouwd gemaakt met een jonge, dus vlotte en moderne school die zich de naam Ashramcollege had aangemeten. Keer op keer haalde de school in positieve zin de krantekolommen. De leerlingen moch ten meepraten over het ontwerp voor een nieuw schoolgebouw, waaraan de Haagse architect R.D. Bleeker ook nog wat mocht tekenen. Evert Strobos uit Hengelo zorgde voor een uniek kunstwerk bij het gebouw ("Noem het maar kletsschelpên, noem ze maar zoals je wilt"), de VPRO maakte er een film, de Heereveense tuinarchitect Louis le Roy legde bij de school een ecologische tuin aan ("Als ik iemand zie spitten heb ik altijd de neiging om te vragen: bent u iets kwijt?") Onderwijskundig had men grote plannen. Van het begin af mikte de ambitieuze rec tor, gesteund door zijn collega's, op het mid denschoolproject, een nieuwe vorm van on- c derwijs voor 12-16-jarigen. Middenschool werd in die jaren vanwege de onbekend heid nog tussen aanhalingstekens ge plaatst. De bedoeling van een middenschool is niet alleen, dat de leerlingen op hun intellectue le begaafdheid worden aangesproken, maar dat ook de artistieke, sociale en technische kwaliteiten van de leerling kans krijgen tot ontwikkeling te komen. Enkele scholen in Nederland mochten bij wijze van experi ment met een middenschool beginnen, Ook het Ashramcollege in Alphen aan den Rijn. Door de uit de hand gelopen situatie op de school heeft de minister het experiment echter voorlopig uitgesteld tot augustus 1981. Hieronder een gesprek met de 41-jarige op non-actief gestelde rector drs. W.M.V. Cha muleau. Drs. W. Chamuleau: "Ze wilden een provinciaal, rooms-katholiek schooltje" LISSE - Wim Chamuleau aarzelde lang, maar koos uiteindelijk toch voor de Franse taal. Na zijn kandi daatsexamen werd hij leraar op het Fioretticollege in Lisse. Na elf jaar werd Chamuleau benoemd tot rector in Alphen aan den Rijn. Het Ashramcollege is zijn leven gaan beheersen. De stormachtige periode van in het begin een nieuwe school opzetten, een nieuw gebouw krijgen en de spectaculaire groei van het aantal leerlin gen eindigde even stormach tig maar roemloos met een "vrijwillig ontslag", afge dwongen door het schoolbe stuur. Formeel gezien blijkt het uit op merkingen van Chamuleau geen "vrijwillig ontslag" maar gewoon ontslag per 1 april 1981 te zijn. Sedert 26 maart van dit jaar is hij met "ziekteverlof'. Ook dat kan tussen aanhalingstekens, want ziek is Wim Chamuleau allerminst. Het gesprek in zijn rijtjeswoning in Lisse ver loopt van zijn kant eerder strijdbaar, dan dat er sprake is van een geslagen of verslagen man. Hij richt zijn aanval rechtstreeks op het schoolbe stuur. "Ik ben nu wel een stuk rusti ger, al ben ik er nog niet hele maal los van. Zoals conrector Harry van Casteren en ik door het bestuur zijn behandeld, is mensonwaardig. Wij kregen te maken met een bestuur, dat uiterst reactionair en conser vatief bleek, paternalistisch en gespeend van elke deskun digheid op het gebied van het onderwijs. Men hanteerde het Farao-model, zo van: wij zijn de baas, de rest mag volgen en in de rector hebben we een hond, die af en toe mag blaf fen. Het bestuur wilde een volstrekt gesloten, hiërar chisch systeem. Zij hadden de wet achter zich, voelden zich het bevoegd gezag en gingen zich aldus te buiten aan machtsmisbruik". Tekenend Daar is geen woord Frans bij. In de loop van het gesprek blaast hij meerdere keren stoom af richting bestuur: "Ik ben dan ook intens gelukkig, dat deze mensen eindelijk zijn ver dwenen". Doelend op het sta tutair aftreden deze maand van de bestuursleden J. Pon- sioen en P. van Klink. Zonder meer verrassend was het vroegtijdig afhaken van Cha- muleau's tegenstrever, voor zitter drs. P.J.M. Maas. Een verklaring voor déze stap wil de Maas desgevraagd niet ge ven. Het bestuur sprak later in een verklaring van een "groeiend verschil van in zicht". "Het opstappen van Maas is te kenend voor de man. Ik vind hem een soort Icarus. Deze fi guur uit de Griekse mytholo gie waagde zich met vleugels van was te dicht bij de zon, de was smolt en Icarus stortte in zee", aldus rector Chamuleau, die moet bekennen dat het tussen hem en de voorzitter ook in de persoonlijke sfeer nooit-geklikt heeft. "We zaten op verschillende golflengtes. Die jongens de den het pro deo, maar wij wa ren als onderwijsteam dag en nacht bezig met onderwijs vernieuwing. Het bestuur zat steeds met lege handen, kon er niets tegenover stellen en raakte daardoor mijns inziens gefrustreerd. De vroegere voorzitter C. van Leeuwen was bijna wekelijks op onze vergaderingen aanwezig, ging mee naar "Den Haag", stelde zich steeds goed op de hoogte van de ontwikkelin gen op de school, maar - en dat is belangrijk - wist waar zijn grens lag. Als team had den wij het recht plannen te maken. Daar zijn we toch voor". Provinciaal Volgens Chamuleau hield het bestuur zich een provinciaal, rooms-katholiek schooltje voor ogen, dat echter niet zo hoefde te groeien zoals het Ashramcollege in de afgelo- pen jaren heeft gedaan. De verschillen in opvatting om trent de katholiciteit van de school heeft bij de problemen een grote, zo niet doorslagge vende rol gespeeld". 'Het gekke is dnt men mij juist aangesteld heeft op grond van mijn katholieke achtergrond.' Op de lagere school kreeg ik les van broeders, op de mid delbare school van de Jezuïe- voorzitter van het schoolbe stuur mr. C.W. Kroft zag mij op de televisie. Die vent moeten we op onze school hebben, zei hij en verdomd: Chamuleau solliciteerde zo waar nog ook". Strijd "Mijn katholiciteit werd door de bestuursleden op hun ma nier uitgelegd en geïnterpre teerd. Ze zijn stil blijven staan. Voor mij betekent ka tholiek zijn "het geheel om vattend". Dat was mijn uit gangspunt ook op school. Ik sta open voor iedereen, ieder een mag binnenkomen. Maar in Alphen zat de autochtone hap, die veel strijd heeft moe ten voeren om het rk onder wijs in Alphen van de grond te krijgen. Die mensen zei den: Chamuleau gooit onzey principes te grabbel, waar voor onze voorouders zo heb ben gevochten. De handelwij ze van juist deze mensen te gen Harry van Casteren en mijzelf is op geen enkele wijze te rijmen met hun traditionele katholieke beginselen". Rehabilitatie "Formeel ben ik nog steeds rec tor van het Ashramcollege. Het is mij alleen verboden mijn functie uit te oefenen". Betekent dat, dat Wim Cha muleau, nu zich nieuwe be stuursleden hebben aange diend, wil terugkeren als rec tor? "Dat kan alleen, als'Harry en ik volledig gerehabiliteerd worden. Hoe, dat laat ik aan hun eigen creativiteit over. In het huidige bestuur is veel deskundigheid gekomen. Het zijn mensen, die in staat zijn om open overieg te voeren. Dat staat voor mij als een paal boven water. Ik heb het Ash ramcollege niet weggecijferd uit mijn leven". HENK HOUTMAN ten. Ik.was lid van de paro chieraad, van de dekenale raad, van de diocesane raad. Ik was met de huidige bis schop Simonis één van de ge delegeerden namens het bis dom Rotterdam op het Pasto raal Concilie. Namens alle dioceses werd ik aangewezen als rapporteur. De toenmalige KOUDEKERKIHAZERSWOU- DE - De uiterst kinderachtige gang van zaken rond de kabel uit Alphen die beide gemeen ten van radio- en televisiesig nalen moet voorzien doet het ergste vermoeden: terwijl de inwoners i'au Hazerswoude Rijndijk en Koudekerk steeds meer onderlinge banden krij gen. groeien de besturen van de twee gemeenten steeds ver der uit elkaar. Zozeer zelfs, dat het periodieke borreluur tje van wethouders en burge meesters een zachte dood dreigt te sterven, juist omdat er niet veel meer wordt ge daan dan geborreld. Tot za ken komen de heren bestuur ders niet meer. Een bedenkelijke ontwikkeling, zo vinden de gekozen raadsle den in zowel Koudekerk als Hazerswoude. Want de twee gemeenten worden, misschien tegen wil en dank, wel steeds verder in eikaars armen ge dreven. Dat is anderhalve eeuw geleden al begonnen met de aanleg van de Koudekerk- se brug, die twee volledig ver schillend gekleurde gemeen schappen aan elkaar klonk. Het katholieke Hazerswoude en het protestantse Koude kerk keken elkaar plotseling recht in de vijandige ogen doordat de natuurlijke afba kening - de Rijn - was ge slecht. Forensen Lang hebben de Hazerswoudse katholieken en de Koudekerk- se protestanten elkaar nog buiten de deur weten te hou kaar te voegen, in Alphen be horen beide Rijnoevers ten slotte ook tot één gemeente. En in Bodegraven, Leiden en Woerden evenzeer. Dubbelhartig Er is echter één moeilijkheid en dat is dat Hazerswoude feite lijk een "dubbelhartige" ge meente isi die niet alleen uit Rijndijk bestaat. Hazerswou de Dorp heeft niets met Kou dekerk 4e maken, maar daar entegen wel met Boskoop, Waddinxveen en Benthuizen. Van rijkswege is dan ook ge opperd om Hazerswoude bij een herindeling maar in twee delen le splitsen: Rijndijk kan dan samengaan met Koude kerk en Dorp met, bijvoor beeld, het slechts 2500 zielen tellende Benthuizen. En daar klinkt het onverbidde lijke "nee" van Hazerswoude, want Dorp en Rijndijk - nu eenmaal behorend tot één ge meente - hebben wel degelijk onderlinge banden. Zodat Hazerswoude, dat met zijn meer dan 10.000 inwoners fei telijk groot genoeg is om zelf standig te blijven, zich zeer gereserveerd opstelt. "Wil een gemeente, zoals Koudekerk of Benthuizen, zich bij ons aan sluiten, dan kan daarover ge praat worden. Maar we hoe ven bepaald niet zo nodig. En opsplitsing: dat nooit", zo luidt het Hazerswoudse standpunt. Taktiek Misschien zou Hazerswoude, ge let op dat standpunt, er goed aan doen om met Koudekerk tot eensgezindheid te komen, teneinde de herindelers in Den Haag ervan le overtuigen dat samenvoeging niet nood zakelijk is. Vooralsnog lijkt men in Hazerswoude meer re den te zien om een tegenover gestelde taktiek te volgen en voorlopig maar niet te intiem te worden met Koudekerk. In de overtuiging dat de herin delers in Den Haag juist in hun "onzalige" opsplitsings gedachte gesterkt worden als de twee gemeenten teveel ban den krijgen. Dat laatste past beter in het plaatje van twee gemeentebe sturen die het steeds minder goed met elkaar kunnen vin den. De beide Rijnoevers heb ben zich echter al zo met el kaar verstrengeld, dat het de kansen op een huwelijk niet kan verkleinen. De kansen op een goed huwelijk wel. Zo'n 150 jaar na zijn geboorte kan de Koudekerkse brug nog voor pijnlijke naweeën zorgen. Het zal de inwoners van Koude kerk en Hazerswoude wellicht een zorg zijn. "Want", zoals burgemeester G. Swaan Kou dekerk) het uitdrukt, "de be volking werkt allang samen. En dat is belangrijker dan het gemeentelijk functioneren". Waarmee het bestuurlijke geru zie een nog fletser tintje heeft gekregen. den. Tot kort voor de tweede wereldoorlog waren onderlin ge huwelijken nog taboe. Maar uiteindelijk kroop het bloed toch waar het niet gaan kon. In beide dorpen vestig den zich steeds meer forensen die geen boodschap hadden aan godsdiensttwisten, ter wijl bovendien de katholieke en de protestaiitse christenen door de toenemende ontkerste ning tot elkaar kwamen met als uiteindelijk resultaat de verzoening binnen het CDA. Inmiddels hebben Koudekerk en Hazerswoude alles met elkaar te maken. Scholen, sportver enigingen, kerken en wijkver pleegsters opereren op beide oevers van de Oude Rijn. Juist dat vraagt steeds meer over leg tussen beide gemeenten. Maar die falen niet alleen in het gladstrijken van histo risch gegroeide oneffenheid- jes: zij weten elkaar evenmin te vinden als er nieuwe zaken gedaan worden. Het overtui gende voorbeeld daarvan is het treurige geruzie over de kabeltelevisie. Bekend De geschiedënis is bekend: Kou dekerk zocht aansluiting bij het Alphense Sodea; Hazers woude wilde niet met deze stichting in zee en beheert nu met een aantal andere ge meenten een "eigëii" mast op de PTT-toren in Alphen. Met als gevolg een al maanden lang getouwtrek over het ge bruik van de kabel uit Al phen, die niet tweemaal de overigens vrijwel identieke signalen kan verzenden. Ter wijl beide gemeenten alleen maar gebaat zijn bij een ge ruisloze oplossing, heeft Kou dekerk (dat allang van kabel televisie is voorzien) zich niet zonder leedvermaak beperkt tot afwachten, terwijl het kop pige Hazerswoude voortdu rend heeft geweigerd contact met de "buren" le zoeken. Ra dio- en televisiebeelden zijn zo maandenlang aan het Ha zerswoudse publiek onthou den. Men zou bijna denken dat de twee gemeenten wachten op het ingrijpen-van hogerhand, waar plannen worden uitge dacht voor het samensmelten van kleinere gemeenten tot grotere. Het lijkt ook niet meer dan logisch om Hazerswoude Rijndijk en Koudekerk bij el- De befaamde brug tussen Koudekerk (links) en Hazerswoude (rechts)verbindingsschakel tussen twee dorpen waarvan de besturen niet in eikaars armen willen worden gedreven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 36