Nelleke Burg solo 'Le Nozze di Figaro' opnieuw een feest Concert met trekkracht toegeljcht Scrooge Marley sluiten jaar af 'Einde zwak stuk maargoed gespeeld i[WS\prggramma\ MAANDAG 22 DECEMBER 1980 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 LEIDEN - Nelleke Burg behoort tot de alsmaar groeiende groep arties ten die zich als éénling op het podium waar willen maken. Na ruim drie jaar geleden sa men met Robert Long op het toneel te hebben gestaan in het programma 'En dat is twee', daarna met Rients Gra- tama in de produktie 'Geen zee te hoog' en vervolgens in de (mislukte) musical 'Swing pop' van Seth Gaaikema brengt ze morgenavond in Haarlem haar eigen 'One- Woman-Show' in première. Dit nieuwe theaterprogramma, met medewerking van een combo onder leiding van Henk Sprenger, is zaterdag avond in de Leidse Schouw burg te zien. Het bestaat uit monologen, imitaties, zang-, dans- en variéténummers. De teksten zijn voor een groot deel geschreven door Ivo de Wijs, Freek de Jonge, Mensje van Keulen en Gerrit Komrij. Het woord cabaret wordt in de programma-aankondiging duidelijk vermeden. Nelleke Burg zelf hierover in een in terview: 'De naam cabaret is ouderwets, evenals de vorm: sketches afgewisseld met een liedje bij de piano. Ik heb dit programma in een meer ei gentijdse vorm proberen te gieten: het toneelbeeld be staat uit een buizenconstruc tie, die ik bij verschillende nummers op een andere ma nier gebruik en de band speelt stevige popmuziek. Maar in feite zijn de liedjes ook geschikt om ze op de klas sieke cabaretmanier te bren gen'. Nelleke Burg, als zangeres we kelijks te horen in het politie ke VARA-radioprogramma 'In de Rooie Haan', heeft, ge let het succes van een reeks proefvoorstellingen dit na jaar. wel vertrouwen in haar kleinkunstonderneming. Hoewel een deel van het pu bliek tijdens één van die voor stellingen in een liedje over masturbatie aanleiding schijnt te hebben gezien om weg te lopen. Nelleke Burg: onderwerpen die ik leuk of belangrijk vind. Nelleke Burg in hetzelfde inter view: 'Ik hou me bezig met onderwerpen die ik leuk of belangrijk vind. Vroeger heb ik wel liedjes gezongen van Dirk Witte en Louis Davids, er zijn mensen die verwach ten dat ik die in dit program ma weer breng. Voor die men sen zal de show dan een te leurstelling zijn'. In een persbericht wordt do show van Nelleke Burg, die enkele jaren geleden werd on derscheiden met zowel de Pi- suisseprijs als de Zilveren Harp, omschreven als een 'ra riteitenkabinet' vol verstilde momenten. Nog even en ook het Leidse theaterpubliek zal er zijn oordeel over kunnen vellen. PIETER C. ROSIER Een scène uit 'Scrooge Marley' door het pantomimetheater van Rob van Reijn. LEIDEN - De Leidse Schouwburg opent voordat het jaar 1980 ten einde loopt nog voor drie voorstellingen haar deuren. Zo wordt er morgenavond een herhaling gegeven van "Wie is wie?" een huwelijkskomedie met Pleuni Touw en Hugo Metsers, staat de cabaretière Nelleke Burg, er zaterdagavond 27 december op de plan ken met haar eerste solo-programma en komt het pantomimetheater van Rob van Reijn er zondagavond 28 december terug met Charles Dickens' beroemde kerstverhaal over Scrooge Marley. Deze laatste (famïlie)voorstelling van het jaar begint overigens al om zeven uur. SCHEVENINGEN - Voor de derde maal heeft de Neder landse operastichting de uit 1974 daterende produktie van "Le Nozze di Figaro" in de regie van Götz Friederich op het repertoire genomen, nu echter met een grotendeels nieuwe bezetting en in de instudering van Jeannette As ter. Indertijd trok Friedrich nogal wat aandacht met zijn interpretatie van deze komedie, vooral door het opheffen van het leeftijdsver schil tussen het grafelijk echt paar en het bruidspaar Figaro en Susanna, waardoor de handeling een stuk levendiger werd en het aantal emotionele botsingen aan zienlijk werd uitgebreid. Deze opvatting van Friedrich was in de verste verte geen modernisme, maar sloot ten nauwste aan bij het oorspronkelijke toneelstuk van De Beaumarchais en de ge beurtenissen in "De barbier van Sevilla". De herinstudering van Jeannette Aster leidde echter tot een zekere vervlakking, al moet gezegd wor den dat de voorstelling als geheel nog steeds de moeite waard is, ondanks de aanvechtbare dekors van Gunilla Palmstiera-Weiss. Een handicap is de vertolking van gravin Almaviva door de Zwitserse sopraan Evelyn Brun- ner, vocaal weinig opzienbarend en wat verschijning en spel be treft in de verste verte geen con currente van de charmante en kruidig gezongen Susanna van Sheri Greenawald. Wat dat betreft zijn Almaviva en Fi garo beter tegen elkaar opgewas sen. John Bröcheler zal nog in de rol moeten groeien, maar zette nu al een impulsieve jonge graaf neer, terwijl Samuel Ramey zich als Figaro tot het centrum van de voorstelling wist te maken. Ei genlijk is zijn bas te zwaar en te donker voor deze speelse rol, maar het gemak waarmee hij zong en zijn levendige spel lever den een formidabele vertolking op. De mezzo Faith Esham zorgde daarnaast voor een mooie por trettering van de licht ontvlamba re page, Cora Canne Meijer, de ideale Cherubino van weleer, maakte nu van Marcellina een hoofdrol die ten onrechte van haar grote aria beroofd was, en Saskia Gerritsen toonde als Bar- berina meer ruggegraat dan men gewend is. In de bak leek Dennis Russell Da- vies bij het Nederlands Kameror kest de touwtjes strak in handen te hebben, maar bij de première vrijdag jl. kon men nog wel aan merkingen hebben op de afwer king van de grote ensembles en het tempo tijdens de recitatieven. De voorstellingen in Scheveningen zijn inmiddels beide achter de rug, maar in de Amsterdamse Stadsschouwburg is deze kome die van Mozart nog te zien op 23, 28 en 30 december van dit jaar en op 5, 7, 11, 13 en 15 januari 1981. PAUL KORENHOF LEIDEN - Het werd zaterdag avond in het LAK-theater algauw duidelijk, dat de actrices van het Onafhankelijk Toneel uit Rotter dam een bewonderenswaardige acteerprestatie leverden. Ook de regisseur Jan Joris Lamers heeft zich ten opzichte van "Einde" niet onbetuigd gelaten. Maar de tekst van Edwin de Vries was op z'n minst uiterst chaotisch te noe men. Het grootste bezwaar tegen 'Einde' is wel, dat de toeschouwer de per sonen van Marb (Marianne Boyer), Marv (Matin van Veldhui zen), Marg (Marianne de Graaf) en Mars (Ruthie Steevensz) heel moeilijk in een totaalbeeld kan plaatsen. Het was daarom niet verwonder lijk, dat de toeschouwers na af loop van de voorstelling slechts een mager applaus voor "Einde" hadden gereserveerd. Met dit ge ringe waarde-oordeel werd wèl loepzuiver gereageerd op het ar tistiek niveau van "Einde", zoals dat via Edwin de Vries tot ons kwam, maar werden de actrices beslist tekort gedaan. Zowel Ma- tin van Veldhuizen (het tweeling zusje van Marb), Marianne de Graaf (het nichtje), maar vcoral Marianne Boyer en Ruthie Stee vensz (de dubbelganger) acteer den op zeer hoog niveau. Door hun vermogen tot inleven werd 'Einde' in elk geval geen saaie, ontmoedigende voorstel ling. Nauwelijks getalenteerde amateurtoneelspeelsters zullen 'Einde' dan ook onmiddellijk ont maskeren. De geringe verbale zeggingskracht kon nog enigs zins verborgen blijven achter het beslist professionele spel van de actrices van het Onafhankelijk Toneel. De Vries maakt bijvoorbeeld ge bruik van de artistieke produk- ten van anderen ('Rock'n Roll Suicide' van David Bowie) om goedkoop succes te oogsten. Daar waar 'Einde' een tragikome die in twee delen, zou moeten handelen over "de verbazing wekkende ontmoetingen, die ie mand heeft tijdens de laatste mo menten van een door zelfmoord beëindigd leven," is hiervan in de praktijk van het theater nauwe lijks sprake. 'Einde' degradeert tot een fantas tisch geacteerd en professioneel geregisseerd, maar volledig aan z'n doel voorbijgeschoven, to neelstuk. Eindeloze herhaling van zinnen, afgewisseld door schijnbare diepgang vormen hierbij de meest hinderlijke ob stakels. Het 'Onafhankelijk To neel' kan beslist beter, een syn these tot stand brengen tussen verantwoorde repertoirekeuze en goede acteerkunst. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - Het kerstconcert gister middag in de Hartebrugkerk werd beluisterd dooreen enorme schare muziekvrienden. Er was geen plaats meer beschikbaar. De aangekondigde medewerkers hadden ook trekkracht genoeg om zoveel mensen bijeen te bren gen. Wie de namen Thijs van Leer, Louis van Dijk, Jan Schmitz, Jorine Samson, Bernard Kruysen, Hen- ny Vossen, het Toonkunstorkest Leiden, het jongenskoor van het Aloysiuscollege, het gemengd koor Hagacantare en van de diri gent René Verhoeff aangekon digd ziet, komt daar als mu ziekliefhebber op af. Ze hebben met hun allen en afzon derlijk hun reputatie geen oneer aangedaan. Het publiek heeft twee uur en een kwartier lang vol op genoten, en de ongemakkelij ke zit getrotseerd. Wat mij be treft, had het programma nog wel wat uitgedund kunnen zijn. Zo n typisch kerstconcert moet een voudig blijven en kan cantates als van Dedekind en Michael Haydn best missen. Met alle respect voor de goede uitvoering overigens. Het Haagse koor is technisch en muzikaal heel wat mans. Dat de dieptewerking van de zang niet optimaal was, lag wel aan de op stelling en de akoestiek. Eén voorbeeld: "Hagacantare" zong onder meer Hubert Cuypers "Transeamus", een knap staaltje van effectvolle contrapuntiek. Ondanks de fraaie vertolking ging de klank niet open, zoals ge wenst. René Verhoeff, die het ge heel in alle onderdelen leidde, gaf zich geheel. Zijn energie kende geen grenzen; hij was overal bij, had alles hoe dan ook, onder zijn directe invloed. Behalve dan de beide improvisaties van Louis van Dijk, waarvan ik vooral die over "Groszer Herr und STAR KER König" (uit het Weinachtso- ratorium) pianistisch en wat vin dingskracht betreft hoog waar deerde. Het applaus was overeen komstig deze waardering. Het publiek betoonde zich trouwens het hele concert door gul met bij valsbetuigingen, nu en dan zelfs als een uitvoering nog niet was beëindigd. Thijs van Leer, tover de onder meer in "Hoe leit dit kin- deke" en "Maria die zoude naar Bethlehem gaan" met z'n fluit. Jorine Samsons glasheldere on geforceerde stem bekoorde (naar mijn smaak) bovenal in "Tous les Bourgeois de Chatre" (samen met Thijs en het lofwaardig spe lende orkest). Een Frans juweel, waarvan dank zij het volledige meeleven van de uitvoerders een sterke muzikale kracht uitging. Ik vond ook de organist Jan Schmitz (op het tijdelijke Johan- nus-orgel) en het koperkwartet uit het orkest in Karg Elerts "Nun danket alle Gotf'-bewerking heel goed. Het koor moet ik prijzen onder meer in een sublieme ver tolking van "Stille Nacht" en, niet minder in de "Christmas Cy cle" van Marius Monnikendam. Ook het publiek zong enkele ma len bekende liederen. Burge meester Goekoop las het kerste vangelie. Het concert wordt van avond in de Noordwijkse Grote Kerk herhaald. JOHAN VAN WOLFSWINKEL Vlotte Harmoniekapel LEIDEN - Het Sint Antonius Club huis in Leiden was zaterdag avond haast te klein om alle op tredende leden van de Leidse Harmoniekapel te bergen. De hout- en koperblazers van het ge zelschap vormden de hoofdmoot van het programma. Samen met de in witte en paarse minipakjes geklede majorettes en de tam boers zorgden zij dat de jaarlijkse avond van de kapel een geva rieerd programma kreeg. Een oorspronkelijke repertoire keus van de blazersectie, onder leiding van W. Kruiskamp, hield de aandacht van het publiek goed geboeid. Zo nu en dan liet men wel eens een enkel nootje vallen. Vooral in de wat hardere gedeel ten had de kapel de neiging wat stamperig te worden, maar met de rustige nummers toonde de kapel goed uit de voeten te kun nen. Het programma bood voor elk wat wils. Ook een voorzichti ge swing ging de Harmoniekapel niet uit de weg. De majorettes zorgden voor de no dige afwisseling en toonden met hun stok tot verrassende caprio len in staat te zijn. De tamboers lieten horen in staat te zijn het clubhuis op zijn grondvesten te laten schudden. Alleen al die Ne derlandse en oranje vlaggen, die de jongste garde onder disco- licht naar binnen voerde, dat was eigenlijk net iets té. Na de pauze, waarin een loterij ten bate van de kapel werd gehou den, konden de aanwezigen een dansje maken op de klanken van de Frits Landesbergen Big Band ARIEJAN KORTEWEG NEDERLAND I - 18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Klem (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Popeye, tekenfilmserie (VARA) 19.05 - Sneeuwwitje en de Harlem Globetrotters, tekenfilm. sprookje (VARA) 19.50 - De aanklager (l'Imprecateur), Franse speelfilm (VARA) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Twee voor twaalf (VARA) 22.35 - El Salvador, in de schaduw van de revolutie (VARA) 23.30 - Journaal (NOS) 23.35 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND II - 18.25 - Sociale verzekering, le cyclus, les 11 (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De bedreigde dierenwereld, natuurfilmserie (TROS) 19.22 - And're André. muziekprogramma (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Op volle toeren speciaal, muzièkprogramma (TROS) 21.30 - De geboorte van Christus (The Nativity), tv-film (TROS) 23.05 - Aktua TV (TROS) 23.45 - Journaal (NOS) 23.50 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Reg. progr.- NDR: 18.00 Sport. 18.30 Actual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Achtung Zoll, tv-serie. 19.25 Cult, magaz. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 St. Pauli Landungsbruecken, tv-serie. 18.30 Kinderprogr. 18.40 Achtung Zoll, tv-serie. 19.15 Actual. 19.45 Tips.) 20.00 Journ. 20.15 Amus- progr. 20.45 Filmreportage. 21.30 Berlin Alexanderplatz, tv-serie. 22.30 Actual. 23.00 Nordlicht in Da kota (Northern Lights), speelfilm. 0.35-0.40 Journ. DUITSLAND II 18.20 SOKO 5113, politieserie. 19.00 Journ. 19.30 Amus.progr. 20.15 Me disch magaz. 21.00 Actual. 21.20Kar- riere zu zweit, komedie. 22.50 Televi sieportret. 23.15 Medisch magaz. 23.25 Journ. DUITSLAND III WDR GEZAMENLIJK PROGRAMMA NDR EN WDR 18.00 Klcuterprogr. 18.30 Schaakwedstrijd. 19.00 Filmre portage. 19.45 Amus.progr. 20.00 Journ. 20.15 Reportage. 21.00 Sham poo, speelfilm. 22.45-23.35 Gespre- BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18 00 Poppenfilmserie. 18.05 Teken filmserie. 18.30 Inform, progr. 19.00 Inform, progr. 19.30 Verkeerstips 19.35 Meded. en Morgen. 19 45 Journ. 20 10 Weerber. 20.15 Spel- progr. 20.50 De Mallens, tv-serie. 21.40 Jongerenprogr. 22.30 Journ. 22.45-23.15 Inform, progr. Begin december werden in El Salvador vier Amerikaanse vrou wen verkracht en vermoord. Het waren drie nonnen en een kerkelijk maatschappelijk werkster. De Amerikaanse publieke opinie schrok wakker. Washington schortte de wapenhulp aan het land op om vervolgens een commissie van onderzoek te sturen. Twee weken eerder vonden op soortgelijke wijze in El Salvador de leiders van de oppositie de dood. Toen reageerde niemand. Dit jaar alleen al zijn 9.000 mensen gedood in een sluimerende burgeroorlog. „El Salvador in de schaduw van de revolutie", is de naam van de Zweedse reportage die de VARA vanavond laat zien. De film toont het dagelijks leven in het land. Endatis de angst, bij de politie en het leger: woede, verdriet en berusting bij de geïntimideerde bevolking. De Zweden zijn zowel met het officiéle leger opgetrokken, als met het verzet. Een pistoolschot in een huis brengt een klein leger in bewe ging. Het huis wordt doorzeefd met kogels, een pantserwagen ramt de deur in, en in de badkamer vindt de politie een man die zelf moord pleegde. De beelden die "El Salvador, in de schaduw van de revolutie" laat zien, zijn vaak gruwelijk. De camera is niet weggexwenkt van de resultaten van een verholen burgeroorlog, waarin een kleine groep machthebbers zich met alle middelen verzet tegen de kerk en de vooral uit kleine boeren bestaande bevolking (Nederland 1, 22.35 uur). Weliswaar is het al weer 62 jaar geleden dat de Eerste Wereldoor log een einde vond. De herinnering aan de verschrikkingen van dat eerste treffen tussen de geïndustrialiseerde grootmachten van Euro pa, is nooit vervaagd. Ook de vraag naar wat zich tussen 1914 en 1918 afspeelde in de loopgraven van de IJzer, van de Somme, van Verdun, is eigenlijk nooit verstomd Enkele jaren geleden versche nen in Engeland brieven en dagboekfragmenten uit de loopgraven. In samenwerking met de historicus Rolf Wolfswinkel stelde Ab van Eyk voor de NCRV-radio een documentaire collage samen, "Nie mandslandliefde". (Hilversum 2, 21,30 uur). MAANDAG 22 DECEMBER HILVERSUM I 18.11 (S) Aktua. 18.25 (S) De Verha len van Virgilius van Tuil. 18.30 (S) Rollebolleradio. 18.45 (S) Het zesde continent, hoorspelserie. 19.02 (S) TROS-Country. 20.02 (S) Voorzich tig breekbaar 20.27 (S) Op Volle Toeren Speciaal. 21.30 Nieuwsbe richten. 21.32 (S) Peekei: Ongezou ten. 22.02 (S) Aktua-Sportcafe. 23.02- 24.00 (S) Met het oog op Morgen. AVRO 0 02 (S) Pirn Jacobs' Platens- cale. 1.02 (S) In the Still of the night. 2 02 (S)AVRO's Service Station 6 02 (S) Auto »n? AVRO aan. (6.30 AVRO's Radiojournaal). HILVERSUM II 18.00 Muziek in vrije tijd. 18.50 P.P.: Uitz. van de P v.d A 19.00 Steen m de vijver. 20.00 Kerstbijeenkomst 21.30 Literama maandag 22.25 Bond zonder naam. 22.30 Nws. 22 40 Schijnwerper op Montevideo, (2), documentaire serie. 23.25 Muziek van eigen tijd. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS 18.03 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade. AVRO 19 02 <S) Praatpaal 15 20 02 (S) Het Steenen Tijdperk 21 02 (S) Blues, ballads beat. 22 02 <S) AVRO s Swingtime. 23.02-24.00 (S) Candle light. DINSDAG 23 DECEMBER HILVERSUM I (NOS Ieder heel uur nwsAVRO 7 02 Auto m?. AVRO aan (7.03, 7 30. 8 03. 8 30 AVRO's Radiojourn 9 03 Steunpunt. 9.08 (S-M) Arbeidsvita minen. (10.02 De zandbakshow). 11.02 Desiree, hoorspelserie. 11.30 (S) Uit is In. 11.45 (S) Rondom twaalf 13.03 AVRO' Radiojourn. 13.20 (S) De AVRO Diligence 13 55 Beursplein 5. 14 02 <S) De vergulde middenweg. 16.02 13-Speciaal. 16.30 (S) Kom 'ns langs od Slot Zeist. HILVERSUM II NOS 7.00 Nws NCRV. 7 10 Och- tendgym. 7.20 Het levende Woord. 7.30 Nws. 7.36 Echo. 8 30 Nws. 8 36 Norrie Paramor. 8.50 Postbus 900 RKK. 9.00 Gym. voor de huisvrouw. 9.10 Waterstanden. 9 15 Scheep spraat. 9.20 De letter M 10 30 Ouder worden we allemaal 11.30 Ratel. 12.16 Overheidsvoorlichting Uitz.. voor de landb. 12 26 Meded. t b v land- en tumb. 12.30 Nws 1236 Echo. 13 00 Nws. 13.11 Goal 13 30 Fruitautomatenverslaving. NOS 14 30 OPEN SCHOOL KRO 15 15 God, hoe heet je ook al weer 15 30 Geen verboden toegang 16 30Praat- progr. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17 36 Echo. HILVERSUM III (NOS: Ieder heel uur nw.). VARA 7 02 (S) Gesodemeurders. 8.30 (S) Holland ze zeggen 10 30 (S) Typisch Jansen. 1130 (S) VARA s zock- plaatje 13.30(S)Spitsbeeld. 15.30(S) Popkrant. 16.30 (S) Beton. HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws TROS 7 02 (S) Ca priccio 9 00 Nws 9 02 (S) Muzin 9 30 (S) Van heinde en verre. 10 00 (S) Opus tien tot twaalf. 12 00 Nws 12 02 (S) Intermezzo 13 10 <S, b, meest verkochte klassieke tien 13.30 (S) Koren en korpsen 14 00 Nws. 14.02 (S) De hoge "C" 14.30 (S) Guitariteiten. 1500 (S) Belcanto- rium. 15.15-17.00(S)TROS klassieke presenteert. Een fragment uit 'Le Nozze di Figaro' met v.l.n. Samuel Ramey. Simon v.d. Geest, John Bröcheler, Sheri Greenawald en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5