©(glhrf© IfèfflUKgteiff VQtfH P(n) 0(ffMI(i>§fey[n)§iï h ©ff ffüD©it< Blik in de weekbladen HP Scheidende hooaieraar Van Emde Brelati- veert sexuele revolutie door Hein Dik ELSEVIERS Van Emde Boas is 76 jaar. Hij is ernstig hartpa tiënt; heeft een operatie ondergaan in Houston. Zijn stem is zacht als ge volg van zijn ziekte. Maar hij werpt zich met overgave in het vraag gesprek. Af en toe schieten er pretlicht jes in z'n ogen. Zijn werkka mer in Amsterdam-Zuid staat vol stoelen, er zijn twee ban ken en drie van de muren zijn bedekt met lange rijen boe ken. „Natuurlijk is er vooruit gang geboekt", vindt hij. „Maar als het gaat om vrijen, zie ik geen verbetering. Van morgen had ik hier nog een stel waarvan de vrouw een voudig zat te smeken om een beetje tederheid. Mannen zijn in het algemeen slecht in staat zachte, tedere, erotische ge voelens te integreren in hun liefdesleven. Ik hoor nog steeds dezelfde klacht als vijf tig jaar geleden: „Als we ge vrijd hebben, draait-ie zich om en gaat een krant lezen of een sigaretje roken, terwijl ik als vrouw nog zo graag had willen naknuffelen" „Mannen zitten erg vast aan het patroon dat ze een stoere vent moeten zijn. Dat is een opvoe dingsprobleem en bij opvoe dingsproblemen heb je twee of drie generaties nodig voor dat er iets verandert. Als man nen wordt ons geleerd dat we koel, kil en sterk moeten zijn. We leren niet dat we ook zwak mogen zijn; dat we behoefte mogen hebben aan tederheid en sentiment; dat we mogen huilen. Dat doen we alleen maar in het donker van de bioscoop. En dan nog bij rot- films ook". Voorlichting „Voorlichting helpt niet. Voor lichting maakt ons technisch knapper, maar ze maakt ons niet rijper. Persoonlijkheids vorming kan alleen maar in de praktijk. Uit een boekje kun je leren hoe je een con doom met glijvloeistof kunt insmeren. Maar je leert niet hoe je een vrouw in het voor spel zo moet benaderen dat geen glijvloeistof nodig is, omdat ze vanzelf vochtig is geworden". Van Emde Boas vindt dat er meer vrijmoedigheid is rond seksualiteit. De knellende banden van het puritanisme zijn verdwenen. „Maar van een seksuele revolutie is geen sprake", zegt hij gedecideerd. „Het belangrijkste van de ja ren zestig was dat er een reële scheiding kwam tussen voortplanting en erotiek. Men moest de geboortenbeper- king wel toestaan. Die maat schappelijke ontwikkeling was niet meer te stuiten. Maar degenen die het toestonden, gaven zich geen rekenschap van alle consequenties. Die waren ingrijpend. Het had ge volgen op het gebied van de kinderseksualiteit, homosek sualiteit, voorechtelijke ver houdingen etc. Zonder de ontdekking van een honderd procent voorbehoedmiddel als de pil was deze ontwikke ling niet denkbaar geweest. Nee, van een revolutie is geen sprake. Eerder van repressie ve tolerantie. Men moest wel meegaan onder druk van de omstandigheden. Hét kon niet anders. Bovendien is het erg geleidelijk gegaan. Al in 1870 was men bezig met het idee van familyplanning". Hij gelooft niet dat het huwelijk ingrijpend is veranderd. „Ja wel, er zijn allerlei experi menten aan de gang. Die had je trouwens vroeger ook. In sen meer aannemen voor een langdurige behandeling. Het is moeilijk om te zeggen wat het belang is geweest van je werk. Ik heb hier in de kamer veel invloedrijke mensen kunnen overtuigen van m'n standpunt. Vanaf het einde van de jaren veertig kwamen er belangrijke katholieken en protestanten met wie ik uren heb gediscussieerd. Op die manier heb ik m'n steentje bijgedragen. Die gesprekken hebben stellig uitwerking ge had" Paria De seksualiteit zit niet meer in het verdomhoekje, maar Van Emde Boas heeft zich als hoogleraar nooit volledig er kend gevoeld. „Ik had geen eigen kamer op de universiteit. Ik moest alles al leen doen, zonder medewer kers. Het was dan wel niet meer zoals in het begin van m'n artsenbestaan. toen je als een paria werd behandeld, maar je positie was toch altijd anders dan die van bijvoor beeld een hoogleraar ethiek. De NVSH had me aan de uni versiteit veel beter moeten ondersteunen, maar die liet het afweten. Ik had verschrik kelijk graag meer onderzoek gedaan. Een van de onderzoe ken die ik erg nuttig zou vin den, betreft het orgasme bij de vrouw. Over dat onder werp is erg veel getheoreti seerd. Maar vaak zijn die theo rieën niet in overeenstem ming met wat ik heb ervaren als arts en als minnaar". „Het is onzin dat een vrouw al leen clitoraal een orgasme kan beleven. Net zo'n onzin als de gedachte dat het altijd een vaginaal orgasme is. Ik ben er trots op dat ik al in 1932 voor rehabilitatie van de clito ris heb gepleit. De clitoris is een zeer werkzaam instru ment bij het orgasme, maar het is niet waar dat vrouwen alleen op die manier klaarko men. Al die scheidingen van clitoraal en'vaginaal vind ik onzin. Mensen moeten wel weten hoe belangrijk het ge bied van de clitoris is. Dat is schandelijk verwaarloosd door de nuchtere Nederlan ders. De Fransen bijvoor beeld hebben altijd orale seks gecultiveerd. Een Fransman vindt dat er iets mis is met z'n vriendin als ze weigert zijn pe nis in haar mond te nemen. Omgekeerd likken de Franse mannen hun vriendinnen ook bijzonder graag". Van Emde Boas zou verder graag onderzoek zien naar de homoseksuele tendens die in elke man aanwezig is. „Ik zou willen weten wat met dat ho mo-aspect gebeurt bij hetero seksuele mannen. Dat is van belang voor een betere maat schappij. Mannen zouden minder competief worden als ze hun homo-erotische gevoe lens ook een kans konden ge ven. Zo vind ik het prettig dat mannen elkaar tegenwoordig ook kunnen omarmen buiten het café en het voetbalveld" „U v aagt me hoe een rijpe, vol wassen seksualiteit eruit zou zién. Daar kan ik alleen een persoonlijk antwoord op ge ven. Volgens mij zijn alle sen suele en emotionele factoren daarin geintegreerd tot een harmonisch geheel. Bij rijpe seksualiteit zijn orgasme en coitus minder belangrijk. De coitus is maar één van de vele vormen waarin we onszelf zinnelijk kunnen beleven. Ik kan me een ideale erotische realiteit voorstellen van een volslagen impotente, maar wel liefdevolle man. Het gaat om het niveau. Liefde kan kunst zyn in plaats van kitsch". .,Op het gebied van de seksuali teit is een boel ten goede veran derd. Jammer genoeg is het fei telijke seksuele gedrag niet ge wijzigd. Er wordt nog net zo slecht gevreeën als vroeger. Misschien met een beetje meer techniek, maar vaak met min der gevoel. In tegenstelling tot vroeger kan iedereen nu een boekje kopen met 40 houdin gen om de geslachtsdaad te be drijven. Maar van werkelijke erotiek is nauwelijks sprake. De echte terugkeer van een lief deskunst is er niet". De visie van dr. C. van Emde Boas, een van de eerste seksuologen in Nederland. Hij maakte nog de tijd mee dat je als viezerd werd behandeld als je je met seksua liteit bezig hield. Ook als je, zoals hij, zowel psychothera peut was als seksuoloog. De kentering kwam in de jaren zestig. Onderwerpen als homo seksualiteit, abortus, buiten echtelijk geslachtsverkeer en kinderseks werden bespreek baar. Een ontwikkeling waar aan Van Emde Boas flink had bijgedragen. Tien jaar geleden werd hij benoemd tot bijzon der hoogleraar seksuologie in Leiden en Amsterdam. Aan de Leidse universiteit is hij inmid dels opgevolgd door een so ciaal-psycholoog. De Amster damse leerstoel is vacant. Van Emde Boas: Mennen huilen alleen in het donker van de bioscoop en dan nog bij rot- films ook O O O de provinciesteden had je sleutelclubs waar aan part nerruil en groepsseks werd gedaan. Nu treedt men mak kelijker naar buiten. Kijk maar naar de advertentiepagi na's in Vrij Nederland en an dere bladen. Ik weet niet of dat nu een werkelijke bevrij ding is. Er zijn wel positieve veranderingen in het huwe lijk. Aan incidenteel overspel wordt niet meer zo zwaar ge tild. In sommige huwelijken wordt een derde partner vrij goed verdragen. Paren blij ven soms bij elkaar, ook als één van de partners lesbisch of homoseksueel blijkt te zijn" Vaticaan „Anderzijds zie je ook een reac tie op de liberalisering; een te ruggrijpen naar oude nor men. Kijk bijvoorbeeld naar het optreden van de paus, kort geleden weer in Duits land. Een machtig instituut als het Vaticaan maakt zich sterk om de liberalisering te rug te dringen. Niemand houdt zich aan de regels van de kerk, zegj. u. Tk ben juist zo bang dat Rome meer invloed heeft dan we zouden vér- wachten. In elk geval veroor zaakt de paus schuldgevoe lens bij mensen die menen dat ze hem gehoorzaam moe ten zijn. Vergeet ook niet dat we hier Gijsen en Simonis hebben". „De reactie zit overigens niet al leen bij de katholieke kerk. In Leeuwarden is een weliswaar provocerende groep als „Ro de Flikkers" toch maar in el kaar getimmerd. Er zijn felle anti-abortus-acties. Anita Bryant is tekeergegaan tegen homo's. Er zijn emigratiebe- perkingen voor homo's die naar Amerika willen. In onze parken worden homoseksue len nog steeds beroofd en ze zijn bang om aangifte te doen bij de politie". Veel taboes zijn de afgelopen twintig jaar doorbroken, maar Van Emde Boas vindt dat er tegenwoordig een ta boe is op taboes. „Je moet een vriendje of vriendinnetje heb ben als je 17 bent, anders tel je niet meer mee. Je mag geen maagd zijn als je trouwt. Dat zijn de nieuwe taboes. Er be staat in onze tijd een enorme hoeveelheid consumptieseks. Mensen die coïteren zonder dat er sprake is van een rela tie. Denk ook aan de bloei van de seksclubs. (Op spottende toon) „Huize Clara, zes nieu we meisjes". Het zijn de ou derwetse bordelen in moder ne vorm. Ik vraag me af of het alleen een seksuele behoefte is als je vrijt met iemand die je nauwelijks kent. Vaak gaat het om het versieren. De com petitie tussen mannen wie een meisje als eerste in bed zal krijgen. Ik betwijfel of het tik keltje orgasme dat je dan krijgt, zo'n doorslaggevende factor is. Het „verslaan" van de anderen speelt minstens zo'n belangrijke rol". De Amsterdamse zenuwarts meent dat sociale verhoudin gen ons hele leefpatroon be palen. Daarom heeft de huidi ge economische crisis vol gens hem ook gevolgen voor de beleving van seksuali teit. ,.Ik heb de vorige crisis meege maakt als jonge dokter. Hij heeft grote invloed gehad op m'n politieke denken. Je zag bijvoorbeeld jonge werkloze mannen die impotent wer den. omdat ze zich zo uitge schakeld en machteloos voel den. Ze deden niet meer mee. Dat uitte zich ook in hun lief deleven. Ik kan me niet voor- Leerstoel Van Emde Boas is er niet onver deeld gelukkig mee dat zijn leerstoel in Leiden is overge nomen door een niet- medicus. „Mijn gevoelens zijn tegenstrijdig. Aan de ene kant vind ik het jammer dat ze geen medicus hebben gevon den die in staat was de sek suologie verder te doceren zo als ik het gewend was. Ik heb altijd veel aandacht besteed aan sociale en cultuurhistori sche achtergronden. Aan de andere kant vind ik het een erkenning van het feit dat de seksuologie niet uitsluitend medisch is". „De medische seksuologie mag niet verdwijnen ten koste van de gedragswetenschappen. Dat zou grote risico's inhou den. Er bestaat altijd het ge vaar dat men relationeel noemt wat in feite een licha melijke oorzaak heeft. Ik her inner me een meisje dat lang durig in psychotherapie was geweest voor vaginisme (vaginakramp). Al bij het eer ste onderzoek vonden wij de oorzaak: een kloofje in de buurt van de clitoris. Vaginis me kan wél degelijk een licha melijke oorzaak hebben. Die medische kant speelt ook een rol bij vrouwen meteen droge vagina. Dat hoeft niet altijd te komen door een tekort aan li bido of omdat ze niets voelen voor de partner. Soms gaat het eenvoudig om lokale of hormonale stoornissen die een droog slijmvlies veroorza ken". „Ik vind dat er nooit genoeg naar de relationele kant geke ken kan worden. Maar het mag niet ten koste gaan van de medische, lichamelijke as pecten. De arts moet wel de gelijk een voorname rol blij ven spelen in het seksuolo- gisch gebeuren". Hij heeft in zijn leven veel we tenschappelijk werk gedaan, maar was ook actief als publi cist en therapeut. „Het werken met mensen was me het liefste", zegt Van Emde Boas. „Ik heb nu nog steeds therapiegroepen. Ik ben daar als een van de eersten mee be gonnen. Ik neem alleen geen zou ik onbehoorlijk vinden. Als zwaar hartpatiënt kan ik niet zeggen of ik morgen nog leef. Dan moet je geen men- L/n VRIJ NEDERLAND 2&A Nederland maakt deel uit van C&A International met in totaal ongeveer vijfhonderd winkelbe drijven in Europa, Amerika, Hongkong en Japan en met een omzet van tussen de veertien en vijftien miljard gulden (15 met negen nullen). C&A kan gerust een gezond bedrijf genoemd wor den. Waaruit bestaat de kracht van dit familie-imperium? Het beleid van de Brenninkmeijers wordt gekenmerkt door zwijg zaamheid en ontoegankelijheid. Toen in het begin van de jaren zeventig de 'wet op de jaarreke ning van ondernemingen' van kracht werd die de naamloze ven nootschappen en grotere beslo ten vennootschappen tot publi- katie van hun gegevens dwong, vluchtte C&A in de 'commnndi taire vennootschap', een bedrijfs vorm waarbij publikalie van ge gevens niet verplicht is. "Open heid is een teken van zwakte", zei Wolfgang Brenninkmeijer, de be gin '77 overleden president-di recteur van C&A Nederland. Een vroegere werknemer van het be drijf noemde de Brenninkmeijers 'nog roomser dan de paus'. Een bedrijfsleider van een C&A-f'i- liaa! in Amsterdam kreeg na zijn scheiding te horen, dat hij niet mocht samenwonen met een vriendin. De directie ziet zich ge- sterkt in het episcopaat: "de nor men moeten strakker". "Uw dag heeft vierentwintig uur meneer", zei één van de directeuren tot een werknemer; "acht uur om bij C&A te werken, acht uur om aan C&A te denken en acht uur om over C&A te dromen". In VN deze week ook een artikel over de zaterdag j.l. overleden po liticus Harm van Riel. Een ver haal van Joop van Tijn over een ras-provocateur en een meester in het gebruik van de Nederland se taal. Hij was zowel gehaat als geliefd om zijn boude uitspraken. De enige politicus van welke par tij dan ook, die ooit kritiek uitoe fende op koningin Juliana was Van Riel, toen de kabinetsforma tie in '77 aanvankelijk niet zo gun stig verliep voor de VVD zei hij, dat het optreden van het staats hoofd "staatsrechtelijk minder wenselijk" was. Voor de opbouw van de VVD, waain Van Riel zo n dertig jaar een prominente rol heeft gespeeld is hij van grote be tekenis geweest. Hij vervulde trouw zijn spreekbeurten in het land als geen ander. Harm van Riel heeft van Hans Wiegel een beroeps-politicus gemaakt, iets wat hij zelf niet ambieerde of niet aandurfde. Professional zijn be tekende voor hem consessies doen, geen tijd meer voor het ech te leven. Het betekende vooral niet meer lezen en niet meer aan wetenschap doen. André van der Louw heeft hij eens beschreven als: "een dansende derwisj met een snor als een Albanese pasja met zeven paardestaarten". Dat was Harm van Riel. MAGAZINE Een dikke kerst-Elsevier vol inter views met belangrijke mensen, waar wie Anwar Sadat, Ronald Reagan en Pierre Cardin. President Anwar Sadat van Egypte zegt: "Het westen heeft mijn hulp nodig. Ik heb jaren geleden al voorspeld dat er oorlog op de olie velden zou komen. Sedert de Sovjets de Cubanen naar Angola zonden heb ik gezegd dat het daar niet bij zou blijven, maar dat ze hun ambities naar het noorden zouden uitbreiden". Ronald Reagan gelooft dat er van een politieke ommekeer sprake is. "De kwakzalvers die zich libe ralen noemden in de vorige rege ring, hebben gefaald in de uitoe fening van hun taak". De huidige buitenlandse politiek van de V.S. is besluiteloos, vindt Reagan "Ik ga een consequent beleid voe- Pierre Cardin wil alles vormgeven, veranderen en verfraaien. "Niet om het geld, maar om de ambiti- ie". In tegenstelling tot uiterlijke zaken, probeert Cardin zo sober mogelijk te leven. "Ik rook niet, ik drink niet, ben praktisch vege tariër; verse groenten, vers fruit, rauwkost; en vooral niet die over daad, dat staat me zo tegen". hervormd nederland Hervormd Nederland ging een weekend uit logeren bij de zwij- gendeTrappisten in Zundert. Het klooster blijkt een geliefd ont moetingscentrum voor mensen die de drukte van alle dag voor even willen ontvluchten. Wie zich inschrijft voor een 'meditatie- weekend' staat een zwaar pro gramma te wachten. Zo'n weck end begint op donderdagavond en eindigt zondagmiddag. Drie keer daags een half uur meditr ren, een paar lezingen van de abt. broeder Jeroen, en daar tussen nog vier maal per dag met de broeders naar de kerk. De Trap pisten menen, dat de Zen-medi tatie de mens afstand leert nemen van de rationele benadering van het leven, en voor hen in het bij zonder van de christelijke ge loofsbelijdenis. "De stilte geeft de mens ruimte om zijn diepste innerlijke gedachten naar boven te laten komen". En daar is blijk baar behoefte aan, gezien het gi te aantal inschrijvingen. Een opmerkelijk kerstartikel door tv.-dominee Okke Jager. Jager vindt het gezeur om juist tegen de kersttijd over te veel eten te pra ten. "Veel mensen eten elke dag teveel". Volgens hem is er aan het consumeren van de mens niets bedenkelijks. "Wij mogen een ge notswezen zijn. Dat zit in de aard van het beestje". Wel vindt hij de kersttijd bij uitstek geschikt om ons kritisch vermogen ten op zichte van het consumeren te toetsen. "Kerstfeest is tenslotte het feest van de bevrijding ke Jager meent, dat wij ons moe ten bevrijden van de opdringeri ge reclame, de digitaal-horloges en hifi-installaties met voor liet menselijk oor onhoorbare kwali teiten. "De bekering moet in deze tijd plaatsvinden....in de culinaire sfeer. Mond open, ógen open! Creativiteit is de gesel van deze tijd, blijkens het omslagartikel van de Haagse Post deze week. Het in de jaren zestig geboren idee. dat creativiteit iets is. waar iedereen recht op heeft, zorgde voor een generatic twintigers die door drenkt zijn van de drang naar creativiteit. "Het is vercommer- cialiseerd tot de nieuwe truttig heid: een macramétje op ieder wc'tje". Vooral creativiteit in je werk is een belangrijk iets. De personeelsafdeling van eén van onze omroepen, die halverwege de jaren zeventig om free-lance medewerkers vroeg kan daar van meepraten. De advertentie ver oorzaakte een ware vloedgolf van sollicitanten. "Jonge mensen die geen duidelijke beroepsbezig heid meldden, maar 'bezig' waren met allerhande vaag omschreven activiteiten in de ontploonngs- sfeer. Er blijkt een enorme be hoefte te bestaan aan dit soort werk: "leuk, ontplooiend, om gaan met mensen en een beetje vastigheid". Jammer is alleen, dat dit soort 'leuke baantjes' voor het grootste gedeelte bezet zijn door dertigers, die 'er wel zullen blijven zitten'. Een personeelschef van de omroep die de advertentie zette, schreef aan één van de reflectanten die hij moest teleurstellen: "Er zyn andere mensen uitgekozen, een soort Übermenschen waar voor normale stervelingen niet tegen op te bieden valt". Een aardig verhaal over het 'kerst- pakkettengebeuren'. waar veel Nederlanders in deze tijd rm t. maken krijgen. De samenstelling van zo'n pakket blijkt niet een voudig. "Het is niet een kwestie van hup-in-het-doosje-kiepe- ren en weg-er-mee. Wat sterk telt is de zorg die eraan wordt be steed" Wijn is nog altijd een po pulair artikel en volgens me vrouw Houtbraken van de Bijen korf doet paté het ook nog steeds leuk. "Op zalm is echt iedereen wel uitgekeken, het blik forel neemt nu een grote vlucht". Het provinciehuis van Gelderland stelt de pakketten voor de helft samen uit Derde-Wereld artike len, zoals een jute tas uit Bangla desh en koffie uit Guatamala. Meneer De Metz van de afdeling kerstpakketten van bovenge noemd warenhuis meent, "dat het fenomeen kerstpakket terug gaat tot het begin van de jaartel ling. want sedertdien is het im mers Kerstmis" ANNELOES TIMMERIJE P.S. Volgende week i.v m. kerst geen weekbladen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 13