Lijden en toch lachen Verrassend romantisch boeken - boeken - boeken - boeken - boeken - boeken - boeken Ongewone Kerstverhalen: een echte uitschieter Lévi Weemoedt biedt topamusement Nederlandse kastelen smaakvol behandeld Poortvliet: razendknap tekenwerk Nieuw boek van Simone Schell: NIEUW OP DE BOEKEN PLANK DONDERDAG 11 DECEMBER 1980 PAGINA 21 Als de wolken gevaarlijk dicht langs de bieke maan scheren en 't, waagt men zich overdag éventjes buiten om kruide- ter in te slaan, steevast begint te regenen, sneeuwen of ijze- len. dan kunnen we spreken van de winter. Een jaargetij vol treurigheid, melancholie ke ijspret en triest neerhan gende feestneuzen. Een beroerd seizoen, dat maar zelden opgefleurd wordt door geestig gezelschap of komi sche literatuur. Toch is 't me dezer dagen overkomen dat ik in bad en bed heb liggen schateren: uitingen van emo tie waarvoor ik me normaliter grif schaam. In deze donkere dagen, geef ik toe. heb ik me een aantal uren geamuseerd! Erger nog: met een heus boek. Van een Nederlands au teur. Geen heerlijker vermaak dan leedvermaak, want 't betreft hier een nieuw uitgaafje van de schrijver van onsterfelijke verzen als: "De week begint pas Het is maandag kwart voor negen J en ik roer nu al zo neerslachtig in m'n thee../Maar ik zal sterk zijn: kijk! daarbuiten schijnt de regen!/En aan het venster piept de vleermuis vrolijk (het gedicht "Morgenrood" uit het bundeltje "Geduldig lij den", 1977) Of uit datzelfde boeket "Pasfoto", een rijmpje voor bijziende klagers: "Mijn linkeroog heeft het al op gegeven/en houdt de droeve wereld voor gezien./In 't rech-, ter piepert af en toe nog leven/ achter verduisterd matglas van min tien." De ongelukkige bedrijver van deze moderne Piet Paaltjcns- poëzie heet natuurlijk Lévi Weemoedt. meer naam dan schuilnaam, een studentikoze tobber van wie ik zojuist tra nend een recente prozabun del, terecht "Bedroefd maar dankbaar" getiteld, heb dicht geklapt. Als veel onzer allergrootste lite raire klagers komt Weemoedt uit een somber gebied bezui den Leiden. Daar wordt on der de rock - afkomstig uit on telbare illegale jeneverstoke rijen - van Schiedam en Vlaar- dingen met overgave gebe den, geleden en dus ook let terkunde bedreven. Wie uit die regio stamt zit goed. al thans wat de edele letteren en daaropvolgend klaterend ap plaus aangaat. (Zelfben ik ge boren in Geldrop en getogen in Almelo - een akelig, naar geestig en kansarm verleden). Komen succesvolle Leidenaars als Maarten 't Hart (Maassluis, wat zijn humorloosheid ver klaart) en Biesheuvel (onge neeslijk lijdend aan Mensen vrees) niet uit die, door de Heere zo drukbezochte streek? En niet te vergeten il lustere studentenvriendcn ais Paul M. (thans smartelijk knippend en plakkend voor deNROenCasdeS. (in magi strale wanhoop een Hotel ex ploiterend op 1 van de hoog ste Himalayatoppen in Ne pal)? Zo ook Lévi Weemoedt die ook in zijn nieuwe boek tal van vreselijke ervaringen boek staaft. die de lezer 't water uit de ogen perst van 't huilen en lachen. De mooiste verhaaltjes, want meest "levensechte", vinden we voorin, waar Weemoedt smartelijke jeugdherinnerin gen ophaalt. Over de ellende van een kampeervakantie in een tent met opdruk: BING HAM CO. Over de militair- romantische verzinsels van Ome Jan, kleermaker, of over enige stichtende tochtjes met een neefje op een Solex, nostalgisch rijwiel-met- hulpmotor. Over schoolgaan, familieleden. God gods dienst, verhuizingen, schei dingen. al dan niet letterkun dige vrienden, studententij den - alles verborgen onder een typisch laaghollands wol kendek van Lijden en La chen. Vele rijke, hemeltergende en handenwringende passages had ik voor u aangestreept, hier willen citeren. Maar in de beperking toont zich de mees ter. wat in 't omgekeerde gé val overigens voor Weemoedt geldt; bij hem is het de over drijving: "Uit een vaag maar in ieder ge val langdurig vrijgezellenbe staan dat zich voornamelijk had afgespeeld in een twee- voetsjol op de vlieten en de Vaart bij Vlaardingen had mijn vader een passie overge houden voor knopen leggen. De veters in mijn schoenen, eenmaal door hem gestrikt, zaten voorliet leven rast: zelfs als ze knapten hield ik altijd nog die gave strik in mijn hand. Mijn zusje heeft eens een hele middag huilend in de bloedhete zon gelopen met haar capuchon op. waarvan mijn vader 's morgens, toen er een buitje dreigde, de koord jes stevig onder haar kin had vastgesnoerd. En ik herinner me ineens dat ik een keer, toen ik een boodschap voor hem moest wegbrengen, in dolle drift mijn fietsje in elkaar heb getrapt, omdat daarop het pakje zó geraffineerd was vastgebonden dat het nergens kon worden losgemaakt. Want mijn vader had altijd een hekel aan endjes touw die er zo maar los bij hingen: dat gaat klapperen en slaan, zei hij, en dus knipte hij die stukjes vlak boven de knoop af." (p.12-13) Zulke vaders maken ze niet meer tegenwoordig. Twee maal heb ik deze passage (en 't vervolg) gelezen, tweemaal gehuild van het lachen. Want, ik zei het al, geen mooier ver maak dan leedvermaak. Alle reden dus om de nieuwe Wee moedt in dolle draf te pakken te krijgen, voor wie 't Leven in het Algemeen (en een christe lijke jeugd in 't bijzonder) loodzwaar op de smalle schouders voelt drukken. Lévi Weemoedt, "Bedroefd maar dankbaar". Uitg. Erven Tho mas Rap, B^arn 1980, 16,50. Over kastelen hebben de laatste jaren heel wat publikaties het licht gezien, maar slechts weinigen kunnen bogen op zo'n fraaie uitvoering en op zo'n evenwichtige behande ling van het onderwerp als deze "atlas". In Nederland zijn nog 342 kastelen of toonbare ruïnes van kastelen. Daarvan wor den de zestig meest represen tatieve uitvoerig in dit werk besproken, voorzien van vaak sfeervolle illustraties. De rest krijgt, kort aangeduid, een plaats achter in het boek. Uit Leidens omgeving worden Teylingen, Warmont en De- ver van een ruime beschrij ving voorzien. Endegeest, Leidse Burcht, Oud Poel geest, Ter Wadding, Duiven voorde, Hof van Hillegom, Keukenhof en Huis te Nieuwkoop komen in kort bestek aan de orde. Hiervoor is al gewag gemaakt van de evenwichtige behan deling die het onderwerp heeft gekregen. Schellart neemt de termen in de kaste- lenkunde door aan de hand van een opengewerkte teke ning, dr. Kalkwiek staat stil bij het begrip feodaliteit, om dat de Nederlandse kastelen bijna alle dateren uit de mid deleeuwen toen het feodale (leen) stelsel het gangbare so ciaal-politieke systeem was. De politieke geschiedenis van Nederland in de periode 900 - 1500 wordt geschetst door prof. dr. H. Jansen. Een nieuwtje is de grote aandacht die in dit verband aan de top ografie is besteed. Via topo grafische (plaatsbeschrijven de) kaarten worden de kaste len in hun omgeving ge plaatst. Het geheel is smaakvol gepre senteerd, maar dat mag dan ook wel voor deze prijs. De enige aanmerking die je op het werk kunt hebben is dat alle foto's louter de buiten kant van de kastelen tonen. Er is geen enkele interieur- plaat bij. En er zijn zeker kastelen aan te wijzen waarbij het interieur nog van bijzon dere waarde is. De "atlas" is overigens nog niet het laatste woord op kaste- lengebied. Onder de paar honderd kastelen die het nu moeten doen met een zeer korte aanduiding zijn er tallo ze die een veel ruimere be handeling verdienen. "Atlas van de Nederlandse kastelen", onder redactie van dr. K.A. Kalkwiek en A. Schellart. Uitgegeven door A.W. Sijthoff, Alphen aan den Rijn. Prijs 79.50. RUUD PAAUW AtlaS van de Nederlandse Kastelen O* V m VK A KéU K M -II C V. - i - ll Met de kerstdagen in het voor uitzicht liggen de winkels weer vol met de nodige zaken rond de geboorte van Chris tus en het commerciële ge beuren erom heen. Twee kerstdagen lang heeft men de mond vol van vrede, saamho righeid en naastenliefde om vervolgens samen met de Kerstballen ook alle goede ge dachten weer in de dozen op te bergen en over te gaan tot de orde van de dag. Veel boeken haken met "kerst verhalen" in op het opgeklop te sfeertje rond deze lijd. Het Elseviers Nieuw Kerst ver halen- boek bijvoorbeeld (f26,50). Veertig kerstverhalen, oude en nieuwe, waarvan er dertien zijn bestemd voor kinderen en achtentwintig voor oude ren. Tevens is een verhaal in het Fries opgenomen. In drukwekkende namen sieren de omslag van het boek: J.M.A. Bièsheuvcl, Mies Bou- huys, Cor Bruyn, Henri Knap, Ab Visser e.a. Maar ach, wat een fantasieloos, clichématig geheel. De verha len bestemd voor kinderen zijn werkelijk om te huilen, zo zoetsappig en vol valse senti menten. De volwassenen ko men er al niet veel beter af. Er worden weer heel wat vaste stokpaardjes bereden: de rij ke gierigaard die (1 keer per jaar) tot inkeer komt; de ar moedige zielepieten die, dankzij een wonder, toch nog een fijne kerst beleven; het oude, eepzame moedertje dat heel alleen op kerstavond in haar huisje zit (en klop. klop. wie is daar? De verloren zoon!); de rijk versierde kerstdis, de kerstbomen, -ballen en -cadeaus enz. enz. Veel auteurs bewandelen uitge sleten paden, er is weinig dat echt boeit of verrast. Alleen bij de verhalen van Mies Bouhuys. Maurice Roelants en Piet van Aken krijg je het gevoel dat deze schrijvers de moeite hebben genomen er iets bijzonders van te maken. Nee. dan het boekje Ongewone Kerstverhalen (uitg. Kosmos) van de Duitse schrijver Josef Reding. Inderdaad onge woon, en een verademing om te lezen. Géén zoetsappige, sent imentele verhalen, al spelen ze wel rond het centrale thema Kerstmis. Een realistisch, maar sfeervol cn heel verras send uitgewerkt geheel, waar in zo nu en dan de afgesloten kerstclichés aardig op de hak worden genomen. Zoals het thema van de gastar beider die uiteraard alleen met Kerstmis te eten wordt gevraagd en de plotselinge behoefte om rond kersttijd langvergeten, eenzame fami lieleden op te zoeken. Wie van zulke beelden gebruik maakt, wordt door Reding genade loos afgestraft. Een verfris send boek in het verstikken de woud van de eenvormige kerstverhalen. Ook de pop-up boeken zien in Kerstmis wel brood. Een bock voor de Kersttijd (uitg. van Reemst. f 14,-) van Tasha Tu dor biedt beweegbare Kerst voorstellingen en een advent kalender. De tekst geeft wat oppervlakki ge informatie over de ver schillende feesten die de maand december kent: sin terklaas (in een boek over Kerst?), Kerstmis zelf. en zelfs het Zweedse Sint Lucia feest. De genummerde deur tjes van de adventkalender zijn zeker voor kinderen niet altijd even gemakkelijk te openen. MARGOT KLOMPMAKER Rien Poortvliet is bepaald niet vies van publiciteit. Hij blijkt altijd bereid het toeval een handje te helpen als het er om gaat de schijnwerper van de belangstelling op zijn eigen persoon gericht te krijgen. Vooral tegen de tijd dat er een nieuw boek van hem gaat ver schijnen. Dan kan men hem bij herhaling in de algemene aandacht tegenkomen. Altijd bereid om zijn soms wat ei genzinnig meningen ten bes te te geven. Maar welke bijvoeglijke naam woorden men de mens Poortvliet ook kan meegeven, op de tekenaar Poortvliet is er eigenlijk maar één van toe passing; grandioos. Wat die artiest met zijn tekenmate riaal kan is weergaloos. Men kan het weer zien in het nieuwe boek "van de hak op de tak" dat dezer dagen - ui teraard weer op groot formaat - in de boekwinkels is ver schenen. Voor een niet on aanzienlijk bedrag kan men zien hoe Poortvliet de meest uiteenlopende onderwerpen met zijn tekenstift heeft ge construeerd. In tegenstelling tot vorige keren heeft Poortvliet ditmaal geen vast onderwerp gekozen. Als een echte egotripper heeft hij een aantal voorvallen en anekdotes uit zijn eigen leven getekend. Het aantal keren dat hij zich zelf in beeld heeft gebracht is legio. Het voordeel is dat hij zo talloze objecten ter beschikking had. Hij heeft ze gretig aangegre pen. Prachtige portretten van mensen en dieren naast schit terende platen van pittoreske plaatsjes en verzonken stad jes. Het is allemaal neergezet met een natuurgetrouwheid en een perfectie dat men bijna aan een fotografische weer gave gaat denken. "God heeft de natuur zo mooi gemaakt dat ik er niets aan heb toe te voegen", zegt Poortvliet dan. JT' Ze zijn stuk voorstuk kolossaal knap. Maar als men het mij vraagt ben ik toch enthou- siaster over de simpele schetsjes die men te hooi en te gras ook in het boek tegen komt. Met enkele lijnen tekent Poortvliet dan een figuur, een silhouet, een indruk. Ze zet ten de fantasie aan het werk. j rfy En dat is eigenlijk hetgeen VVf men node mist bij het zien van Poortvliets razendknap tekenwerk: er blijft zo weinig te fantaseren over. "Van de hak op dc tak". Kien Poortvliet, uitg. Unieboek f 59,50 KOOS POST fK Schrijfster Simone Schell. Nog maar net had de schrijfster Simone Schell de Gouden Griffel voor Zeezicht gekre gen, of haar nieuwe boek De Nachtkinderen rolde al van de pers. Simone Schell staat bekend om haar zeer realistische, open hartige schrijfstijl. Het leven is volgens de schrijfster im mers "geen roze bellentent". Wie net het rauwe Zeezicht heeft gelezen zal verbaasd en verrast worden door het scherpe contrast met De Nachtkinderen, dat een heel poëtisch, fantasievol verhaal De schrijfster schetst het een zame bestaan van twee oude mensen, de hoedenmaakster Anna Serieze, en dokter Pee- poe Zalinger. Beiden krijgen bezoek van een soort lilliput ters: een mannetje in matro zenpakje en een meisje met pijpekrullen en rijgschoenen. Wonderlijke verschijningen die Anna en de dokter heel sterk doen denken aan een jeugd vriendje resp. vriendinnetje, die ze al lang uit het oog heb ben verloren. In de vorm van korte verhaal tjes (flash-backs) komen al lerlei herinneringen aan de kinderjaren van Anna en Peepee weer boven. In die verhalen draait het om de kleine dikke Anna Serieze en haar klasgenoot Peepee Sa linger. Samen op school, in de speeltuin, en in de plensregen raken ze een beetje op elkaar verliefd. Gaandeweg worat de bedoeling van de schrijfster duidelijk. Peepee en Anna moeten weer bij elkaar worden gebracht. Ik betrapte mezelf erop een gejaagd lezen om maar te we ten te komen of dat inderdaad zou gebeuren. De afloop zal ik maar in het midden laten. De meeste boeken van Simone Schell spelen rond dezelfde thema's; angst voor de een zaamheid, het gevoel alleen te blijven, er niet bij te horen. Ook in dit verhaal komt de. vrees voor het geïsoleerd ra ken sterk naar voren. De gehanteerde stijl van schrij ven is niet altijd even fraai: het verhaal begint erg zwak met onnodige woordherha lingen. Voorts wordt geen enkele varia tie aangebracht in de aanloop tot elke flash-back: „Alsof een onzichtbare hand de kruk van de tuindeuren oplichtte. Als of een sterke adem de vitrages naar buiten zoog. Daar stond hij (zij)". Even mooi. maar door de voor durende herhaling volkomen ontkracht en doodgeslagen. Woordkeus en zinsbouw zijn eenvoudig, todat het boek gemakkelijk te lezen is voor de meeste kinderen vanaf 10 jaar. De nachtkinderen is een verras send, romantisch verhaal, dat heel nieuwsgierig maakt naar het volgende boek van Simo ne Schell. Uitg. Van Goor, 14,90. MARGOT KLOMPMAKER Predikheren en kerkeheren. Henk de Jong, f 16,50. Een tweede verzameling humo ristische kerkverhalen waarin dominees, kosters, collectanten, ouderlingen cn organisten met een glimlach worden bekeken. Uitg. Zomer en Keuning. Anton Pieck's Sprookjesboek. Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van tekenaar An ton Pieck schreven 18 kin derboekenauteurs. waaron der Thea Beekman, Alet Schouten, Simone Schell en Marijke van Raephorst, een verhaal bij een illustratie van deze tekenaar. Uitg. Elsevier, f24,50. Het Kabouterboek, f 19,50. Tekst van Phiny Dick, illustra ties van Marten Toonder. Een herdruk van drie, vlak na de oorlog verschenen kabouter verhalen. Uitg. Elsevier. Psychosomatiek. Reinhart Stalmann, f24,90. Psychosomatiek hodt zich be zig met de samenhang tussen lichaam en geest. Vaak heb ben lichamelijke klachten psychische oorzaken. In dit boek worden een aantal the rapieën besproken, op een voor de leek begrijpelijke wij- Uitg. Hollandia. Koken in de jaren 80. Hans Bel terman. Een kookboek nieuwe stijl, waarin rekening wordt ge houden met de veranderde voedingsinzichten, zoals het vermijden van te veel vet, te zoet en te zout eten. De recep ten voor 2 of 4 personen zijn voorzien van veel illustraties. Uitg. Zomer en Keuning. Het leven en de dood/De dood en het leven. Inge Lievaart. Een gedichtenbundel. Uitg. Zomer en Keuning, f 12,50. Fastnet Windkracht 10. John Rousmaniere, f34,90. John Rousmaniere is een van de vele deelnemers aan de zo fataal verlopen Fastnetrace voor zeilboten op 11 augustus 1979. Vijftien zeilers kwamen om in een orkaanachtige zomer storm. Een uitgebreid verslag van het verloop van de race en de reddingsactiviteiten van o.a. dc Nederlandse marine. Uitg. Hollandia. Bazen, knuppels, knechten. Fons Erens, f27,90. Uiig Corrie Zelen. Zelf je kle ding maken. Lis Paludan, f24,90 Een praktisch opgezet hand boek voor het haken van kle ding naar eigen ontwerp, met de basistechnieken achterin het boek vermeld. Veel kleurenfoto's en patroon- tekeningen geven een duide lijke indruk van de mogelijk heden, waarbij veel ruimte wordt geboden aan de vrije uitwerking van het gegeven ontwerp. Uit. Zomer en Keuning. Zitten op de grond. Jos Brink. Uitg. Teleboek f 15,-. Vincent Van Gogh: Een leven in brieven. Jan Hulsker. Een ruime keuze uit Van Goghs brieven, waarbij de spelling werd aangepast aan de huidi ge coorkeurspelling en de Franse brieven werden ver taald. Een aantal briefgedeelten zijn voorzien van toelichtingen cn verwijzingen naar Van Goghs tekeningen en schilderijen. Keuze, toelichting en inlei ding zijn van de hand van Jan Hulsker. Uitg. Meulenhoff, f 65.-. Prive's gouden huishoudtips. Mary Ellen Pinkham Uitg Teleboek i' 15,- Arts als partizaan. Barbara Wood en Gareth Wootton. Een op historische feiten geba seerd verhaal uit de Tweede W.O.. In de stad Sofia wordt een tyfusepidemie in scène gezet om dc nazi's tot evacua tie te dwingen. Uitg. Hollandia f34.50. Bij uitgever Loeb zijn versche- Zonder schutkleur. Helen Knopper f 29,50. Een Oosterse huivering. Jan- vHllem van dc Wetering, f25,-. Moord in de Ridderzaal. Theo Jiiekes, f 19,50. Bjj uitgever Qucrido zijn ver schenen: Van dezelfde schrijver als Be graaf mijn Hart bij Wounded Knee. Ook dit keer een op de werke lijkheid berustend boek, waarin het wel en wee vier generaties Amerikaanse Indianen wordt beschreve Uitg. Hollandia.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21