ffitrll' dPRV Publiek Muibliek Bernardine Ensink: „Treurig dat 1|^ 'n feministe BSBBUjj nog altijd als een kenau wordt gezien" Bij de Rabobank liggen de Holland International zomer- programmals nü voor u klaar. Weerstanden tegen emancipatie aam wuM i aP i - jWKt' LEZERS SCHRIJVEN boekt het best. Rabobank Q PAGINA 1» DINSDAG 2 DECEMBER 1980 door Sjak Jansen Niet dat de vrouwenbe weging op haar gat ligt, maar toch zou zij haar acties wat meer moeten bundelen. Dat zou haar stellig van dienst zijn in het opkomen voor de rechten van de vrouw. Tot deze aanbeveling komt de Amsterdamse psychologe Bernardine Ensink (29). Zij is coör dinatrice van de werk groep vrouwenstudies van de faculteit Sociale Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Lei den. Bernardine Ensink geeft haar visie op een aantal weerstanden tegen emancipatie, welke on langs zijn geconstateerd in een verkennend onder zoek van het Centrum Be- leidsadviserend Onder zoek (Cebeon), dat in op dracht van de Emancipa tiecommissie werd ver richt. Het onderzoek, dat zich overi gens beperkt tot de weer standen die vrouwen zelf hebben tegen emancipatie en feminisme, brengt aan het licht dat veel vrouwen de no dige moeite hebben om bui tenshuis te gaan werken. Niet alleen uit angst om aan er kenning en zelfwaardering in te boeten, maar ook uit vrees daardoor onvrouwelijk te worden gevonden. Trut Bernardine: „Wat versta je on der vrouwelijk? Dat is toch volledig cultuurgebonden. wife E 111 B ■SP 3t" PBrnsMT v'. 'J Maar natuurlijk bestaat die angst er bij de vrouw als ze buitenshuis 'wil gaan werken. S£e is immers gewend haar ac tiviteiten zo in te delen, dat haar gezin er geen last van ondervindt. Zodoende is ze bang de relatie met haar man op het spel te zetten. En ze is bang uitgemaakt te worden voor een egoïstische trut, die haar kinderen in de steek laat. Want zo reageert de omge ving." Volgens Bernardine is het toch niet meer van deze tijd dat een vrouw die voor haar rechten opkomt, anno 1980 nog steeds wordt beschouwd als een ke nau. Ze betreurt dat. „Te meer wanneer je het beziet in het licht van de normale rechten van de mens", betoogt ze. „Daarom beschouw ik de emancipatie als de bevrij- dingsstrijd voor de vrouw. Want als arbeiders staken, is dat prima. Maar als vrouwen dat doen, als zij een dag het huishouden stil leggen is dat opeens onvrouwelijk en drammerig. Dat is een ge- dachtengang die er louter op gericht is de strijd van de vrouwenbeweging de kop in te drukken." Slordig Die drammerigheid is één van de meest gehoorde argumen ten tegen de vrouwenbewe ging, zo blijkt uit het onder zoek van het Cebeon. Ook zou, volgens dat onderzoek, de vrouwenbeweging te ex treem zijn. En zouden de aan hangers ervan er slordig en onvrouwelijk uitzien. Daarbij komt nog dat de voorstelling van zaken te zeer tegen de man gericht zou zijn. Het Cebeon tekent hierbij aan dat in het bijzonder de media te weinig laten doorscheme ren dat emancipatie plezierig kan zijn. Bernardine Ensink: „De media zijn grotendeels in handen van mannen, die niet begrijpen waar het om gaat en onze strijd drammerig vin den." ,Zij beseffen niet dat het op komen voor de rechten van de vrouw een rechtvaardige zaak is, waarvoor je niet dramme rig genoeg kunt zijn. Het gek ke daarbij is dat andere groe pen, die langs dezelfde weg hun doel trachten te bereiken, door die media niet als drammerig worden e Pest Dat de vrouwenbeweging daarnaast extreem wordt ge vonden, komt naar Bernardi- nes overtuiging omdat men maar al te dikwijls de achter gronden niet kent, die de fe ministen tot hun daden aan zetten. „Men weet vaak niet dat het een politieke strijd is, die wij voeren." Wat men volgens de Amster damse psychologe veelal wél weet, is dat feministen opeens onredelijk zijn wanneer zij het runnen van het huishou den als gewoon werk gaan be schouwen en dan compensa tie eisen voor de feiten dat hun werk niet betaald wordt, zij officieel geen vrije tijd hebben, zij in hun werk am per menselijk contact hebben en daarnaast nog eens on georganiseerd werk verrich ten. Dat ongeorganiseerde van hun taak belet het hun dikwijls 's avonds een praatgroep te be zoeken, omdat manlief er de pest aan heeft een avond al leen thuis te zitten. Bed „Als bij de vrouw het inzicht daagt dat zij voor haar eigen rechten kan opkomen, begint het gevecht tegen haar schuldgevoel en tegen de man om de taakverdeling te kunnen wijzigen", aldus Ber nardine Ensink. Vandaar dat er minder bezwaar tegen ge lijkheid van mannen en vrouwen bestaat, naarmate die zich verder van het eigen bed voordoet. In het Cebeon-onderzoek komt dat ook duidelijk naar voren. Mede door een gebrek aan historisch besef bij de vrouw, gebeurt het vaak dat zij vóór de veranderingen is, die de vrouwenbeweging tot stand heeft gebracht. Maar merk waardig genoeg wil die vrouw niét met deze beweging wor den geïdentificeerd. Die houding valt goeddeels te verklaren uit de weerstanden tegen het buitenshuis werken van vrouwen. Niet alleen is dat de angst dat het huis vrouwenbestaan zinloos was. Ook spelen de verwaarlozing van de kinderen en de bedrei ging van de relatie mee, als mede angst om te moeten kie zen en de negatieve reacties van echtgenoten en de omge ving. Abnormaal Bernardine Ensink wil nog wel een kanttekening plaatsen bij het argument dat de voorstel ling van zaken door de vrou wenbeweging te zeer tegen de man gericht zou zijn. „Die is niet tegen het individu ge richt, maar tegen de maat schappelijke rolverdeling, die eraan ten grondslag ligt dat onze rechten als abnormaal worden beschouwd en zo doende klakkeloos worden afgedaan." Zodoende vindt Bernardine, en zij niet alleen binnen de vrouwenbeweging, dat de vrouw meer moet opkomen voor haar rechten, die zij veelal niet kent. Dat niet al leen door bewustwording, maar zeker ook door het bun delen van de krachten. Lekker stuk En dan maar hopen dat die 28- jarige niet bij name genoem- IK BEN NIET TEGEN HET FEMINISME MAAR... lelijk v de juriste te zijner tijd een antwoord zal vinden op de vraag die zij stelt in een rap port, dat tegelijk met het on langs in Utrecht gehouden congres „Vrouw en recht" is verschenen en waarin erva ringen van vrouwelijke juris ten staan opgetekend. De ervaring van die 28-jarige juriste en de vraag die zij stelt is de volgende: „Vanmiddag, zoals wel vaker gebeurt, ben ik voor lekker stuk uitge maakt. Ik kwam de betref fende persoon in de gang te gen. Ik heb geen idee wat ik met een dergelijke opmer king moet doen. Hoe zou je dat kunnen voorkomen?" K BEN NIET TEGEN HET FEMINISME. MAAR... Het plaatsen van brieven van lezers betekent niet dat de redactie de daarin weergegeven mening onderschrijft. Brieven kunnen van redactiewege worden ingekort. Dode stad Wat de gewone man allang zag aan komen, schijnt werkelijkheid te worden: Leiden dreigt een dode stad te worden. Neem de wo ningbouw. Jaren geleden hadden in de Stevenshof en op het Schut tersveld al woningen kunnen staan, het klimaat was goed en er was geld. Door veel te veel en te lang praten is dat de mist inge gaan. Nu het getij verandert, is de kans groot dat veel niet meer van de grond komt. Men hoort ook wel eens de klacht dat als men in Leiden wat wil be ginnen, Leiden zo moeilijk doet. Beste mensen: geen gehakketak, durf besluiten te nemen. In spraak voor de burgerij is goed, maar het moet wel zinnig zijn. Dan wordt Leiden geen dode, maar een levende stad. Leiden is het nog steeds waard. Een gewo ne man. W. Noppe Maasstraat 37 Leiden Breestraat In Uw verslag inzake inkrimping van het woninginrichtingbedrijf Pander aan de Breestraat Leiden las ik het verschikkelijk hoge be drag van aankoop door een be leggingsmaatschappij. Bijna komt de gedachte bij mij op of er niet een nul te veel in hel koopbedrag vermeld werd door de makelaar. Als er op de eerste etage een horecavestiging komt, zal daar een exclusief, duur, kopje koffie, geserveerd worden. En wat te denken van de andere prijzen die de produkten moeten kosten, die op de parterre ver kocht gaan worden? Met het noemen van zulke hoge prijzen, wordt bijna het idee gewekt dat de onroerend goed-prijzen weer gaan stijgen. De Leidse Bree straat wordt een Kalverstraat. N. de Jong, Hogewoerd 71, Leiden. Werken (2) De mening van wethouder Fase over de energietarieven is zeer subjectief, eenzijdig en op pervlakkig en beantwoordt ook niet al te veel aan de werkelijk heid. Ik meen dat de belangrijk ste oorzaak voor de gasprijsstij- gingen samenvalt met het gehele energievraagstuk. Met name de olieprijzen en de Opec-landen spelen erg belangrijke rollen. Men moet ook niet alles op de werknemer projecteren, zoals de heer Nijssen in een ingezonden brief vorige week heeft gedaan. Hij schetst meermalen zijn sim pelheid en/of het feit weinig op de hoogte te zijn van meer „wereld se" evenwichten. Een aantal voorbeelden: 1) De interpretatie van de worden woorden mevrouw Fase. Hij concludeert of kiest de meest simpele weg, dat is dat de stijging van de gasprijs op dit moment het gevolg zou zijn van het gedrag van de werknemers. 2) Het feit dat hij gelooft dat als hij een bepaalde situatie heeft „geobserveerd", dat hij daaruit een conclusie zou kunnen trek ken. Hij doet dit daadwerkelijk. Het woord geloof is geciteerd. 3) Simpel is ook de "Klaag"weg die hij bewandeld. Geen enkel per soonlijk contact tussen de heer Nijssen en de aangewezen werk nemers heeft er plaatsgevonden, met als gevolg dat de heer Nijssen van de daadwerkelijke werksi tuatie geheel niet op de hoogte De heer Nijssen valt ten aanzien van zijn observatievermogen niet al te veel kwalijk te nemen. Ik zou namelijk, wanneer ik met een dergelijke vooringenomen uit gangsstelling als de heer Nijssen te werk zou gaan, ook het vermo gen redelijk te observeren verlie zen. Immers: wil hij niet slechts aangeven dat hij geenszins in stemt met de gasprijsverhoging en z'n onmacht hierin aantonen? Me dunkt niemand is in staat iets te observeren wanneer het resultaat van deze observatie al bekend is. Daarmee wordt het observeren overbodig. Ton Quelhorst Pasteurstraat 57a, Leiden., Emigreren Zondagmiddag drie uur, rijdende op de Zwartemeerlaan, zie ik tot mijn grote verbazing een frisse Hollandse jongen een paar plan ten aan het uitgraven. Op mijn vraag wat dit te betekenen heeft, noemt hij zijn naam en zegt ik ben gestuurd door mijn vader om dit te doen. Ook als ik met de politie dreig, gaat hij gewoon door met graven, alles op order van de vader. Toch de telefoon gepakt en de poltie dit ontvreem den gemeld. Gewacht tot tien voor half vier uur, maar geen poli tic! Waar gaan wij in hemelsnaam naar toe, of heeft de verslaggeefster Miep de Graaff met haar uitste kende reportage van zaterdag de spijker op de kop geslagen: met z'n allen maar emigreren. B. J. Boonstra, Jan Luykenlaan 97, Leiden. Milieubelasting Dagen, ja weken lang heeft de zaak 'Lekkerkerk' onze aandacht op geëist. Lekkerkerk bleek het begin te zijn van een hele reeks illegale giflo zingen. Zo erg, dat je je op een gegeven moment ging afvragen of je zelf ook niet boven op zo'n kankerhoop woonde of werkte. Verschillende SP-afdelingen in Nederland leverden een groot aandeel in het boven water bren gen van deze schandalige prak tijken. Veel is er gezegd en geschreven over deze illegale giflozingen. Weinig of niets hoor je echter over de strafvervolging van de bedrijven die dat giftige afval ge stort hebben. Als je iemand opzettelijk letsel toe brengt, of nog erger, iemand vermoordt, draai je terecht voor een aantal jaren de bak in. Als sommige bedrijven het leven van niet één, maar honderden, zelfs duizenden mensen tegelijk bedreigen en kapot maken, gaan ze vrijuit en wordt het puin ge ruimd op kosten van de gemeen schap. Ja. nog sterker, dezelfde mensen die door de illegale giflozingen bedreigd worden moeten nog 'Milieubelasting' betalen ook on der het motto: 'de vervuiler be taalt' Nu gaat de milieubelasting voor 1981, in een tijd waarin lonen en uitkeringen zonodig omlaag moeten, met 25 procent omhoog tot 133.50. Het ongenoegen over de milieubelasting onder de Leidse bevolking is zeer groot. Dat ongenoegen is dikwijls door de Leidse afdeling van de SP verwoord. Maar betalen moetje! Zelfs met inschakeling van deur waarders, die als gulle Sinterkla zen kwistig strooien met loon- en girobeslagen. Wanneer worden de werkelijke vervuilers van ons milieu, de be drijven die al dat giftige spul de bodem en het water in hebben la ten lopen, eens op dezelfde ma nier aangepakt? SP afd. Leiden Groenesteeg 33 Leiden Arrogantie (2) In het nummer van 26 november jl. trof ik een ingezonden stuk onder de kop 'Arrogantie" aan. Ik moge op een paar punten daarvan even ingaan. Inzender dient zich aan als "voor zitter van de RPF kiesvereniging alhier! Hij schrijft dat "in het op treden van de heer Schutte een stuk arrogantie zit, die een GPV- er niet past". Nu past "arrogantie" niemand, ook niet een voorzitter van een Re formatorische kiesvereniging. Van zo iemand verwacht ik ver der een voldoende kennis van za ken; deze mis ik bij hem op en kele punten. Hij toch schrijft dat "het basispro gramma van het GPV dezelfde is als die van de RPF". (Tussen haakjes: "programma" is onzij dig; er had dus moeten staan: "hetzelfde" en "dat"). Dat pro gramma heeft "althans het woord van God als basis, samengevat in de formulieren van de Drieenig heid". Ik merk op dat Inzender kerkelijk niet goed op de hoogte is, want zulke formulieren be staan niet; hij zal bedoelen de "drie formulieren van enigheid". Vervolgens nog even over "de ar rogantie", dat je eerst lid moet zijn van een kleine kerkgroep, ge- ref. art.81Ik merk weer op, dat die niet bestaat. Als hier niet van een zetfout sprake is, zal Inzender bedoelen "art.3J der Kerkenor dening". Deze alleen als "pos taal" bedoelde aanduiding is ech ter maar enkele jaren gebruikt; reeds jaar en dag wordt nu - eveneens m.h.o. op de postbe stelling - vóór 'Geref. Kerk" tus sen haakjes "Vrijgemaakt" gezet. Een voorzitter van een reforma torische vereniging diende te we ten, dat er ook kerken zyn, die nog steeds "gewone" genoemd worden, maar dat reeds enige de cennia niet meer zijn. Tenslotte - want op het politieke aspect van het Ingezonden ga ik niet in -: weet Inzender dat de 3 kerkengroepen (Geref. Gemeen ten, Christ.-Gereformeerde Ker ken en de (Vrijgemaakte) Geref. kerken) in ledental niet zoveel uiteenlopen? En dat die (Vrijge maakte) Geref. kerken, landelijk genomen, de grootste in ledental zijn? (ca. 100.000). Maar .is de RPF dan zo'n "grote" partij? Overigens heeft een getal alleen weinig waarde m.h.o. op de waarheid. P. Jasperse, Witte Singel 72, Leiden. (ADVERTENTIE) verre INT^ HOL/ND CRUISE INTERNATIONAL citytrips HOL INTERN trein va 'NTERM HOLAND hll touringcar INTERNATIONAL zonvakanties

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 11