Een saai feest met Hemingway boeken - boeken - boeken - boeken - boeken - boeken - boeken Waardevollecatalogus voor prentbriefkaarten Theaterboek: weinig voor zo veel geld mnum NIEUW OP DE BOEKEN PLANK Jaarboek'81 WOENSDAG 26 NOVEMBER 1980 PAGINA 21 "Godsdienst R.K.": Anti-papisme erg overdreven De rooms-katholieken, tot op de dag van vandaag helaas vereenzelvigd met "Rome", zijn niet geliefd. Dat is gezien de houding van paus en curie niet zo verwonderlijk. De eeuwenlange arrogantie van de Kerk ten opzichte van an dersdenkenden, irriteert ma teloos. Een Kerk, die het tot voor kort nog had over "per fide joden", is bijzonder kwetsbaar. Als derden zich dan ook minder gelukkig over de R.K. en haar gelovi gen uitlaten is dat heel begrij pelijk. Vanuit dit gezichtspunt moeten de katholieken zich niet ver bazen over minder vleiende opmerkingen van anderen. En dat anti-papisten - ze zijn er en ze zullen er altijd blijven - zich negatief blijven uiten is vanzelfsprekend. In dit licht moet het VPRO televisiepro gramma van Netty Rosenfeld van begin 1979 worden beke ken. De rel, overigens niet ontstaan door de uitzending maar door het artikel van prof. dr. Walter Goddijn in "De Tijd" - is dan ook bijzonder overdreven. Aan het opbloeien van "een soort neo-antipapisme" door Goddijn geuit, moet niet te veel waarde worden toege kend. Het haar en de handen van Van Agt, de stem van Steenkamp, de mond van Gij sen en de zachte g zijn niet typisch katholiek! Professor Goddijn De anti's hebben kennelijk weinig steekhoudends in te brengen. Dat ene Ron Kaal over Volkskrant-redacteur Peter van Bueren schrijft: "Verder heb ik nog twee din gen op hem tegen: het is een draaikont en het is een katho liek" moet op dezelfde wijze worden gewogen als de op merking van Bie tegen Koot: "Ga mee, het is me hier te ka tholiek". Jan Blokker die de tekst schreef wilde "de paap uit de mouw laten komen". Met beelden van de bekende Graalmeisjes van een halve eeuw geleden het vrijwel ver zwijgen van Johannes XXIII en het (pastoraal) concilie, en het niet vermelden van de prijzenswaardige woorden van Joop den Uyl over "onze kardinaal" (Alfrink) zeg je helemaal niets over het ka tholicisme van tegenwoordig. De VPRO heeft de plank volle dig misgeslagen. Goddijn had niet zo driftig moeten reage ren. Hij heeft zijn woorden dezer dagen herhaald in een boekje en een aantal deskun digen bereid gevonden als nog te zeggen wat ze van die uitzending vonden. Ach natuurlijk wel lezenswaar dig, maar daar is eigenlijk al les meegezegd. De uitzending was geen boekje waard. Tot slot nog wel een ding: anti katholicisme (papisme des noods) is wel iets anders dan anti-semitisme, zoals wordt gesuggereerd. Dat gaat mij echt te ver. "Godsdienst: R.K. Walter Goddijn e.a. AMBO 19,50. THEO KROON. Het nieuwe Snoecks Literair Jaarboek is uit. Een van oor sprong Belgische uitgave, die dit jaar ook in ons land in een aanzienlijke oplage wordt verspreid. De Snoecks biedt informatie op literair en cultureel gebied en omvat onderwerpen als lite ratuur, beeldende kunst, mu ziek, foto, film en reizen. Bo vendien brengt Snoecks elk jaar enkele prozaprimeurs. Dit keer zijn dat verhalen van Maarten 't Hart en de Rus Joeri Kazakof. Verder een kennismaking met de Nobelprijswinnaar voor Literatuur de Griek Odysseus Elytis, en een overzicht van de Engelse, Franse en Duitse literatuur. Op filmgebied wordt aandacht besteed aan regisseur Roman Polanski. In een apart gedeel te zijn reisverhalen opgeno men met beschrijvingen van o.a. China, Ierland, Berlijn en Parijs. Veel artikelen zijn voorzien van kleurenillustra ties. Uitg. door Snoeck Nederland b.v.: prijs 15.75. Een prentbriefkaart uit 1905 met de paardentram op de Bree- straat in Leiden, het oude postkantoor en de inmiddels door brand verwoeste Minervasocièteit. Een Katalogus voor Prentbriefkaarten Nederland 1980-1981, een vreemde eend in de boekenbijt. Een handleiding voor de waarde ring van prentbriefkaarten. Eigenlijk iets dat geheel nieuw is. Er zijn catalogi voor verzamelaars van postzegels en munten, maar de prentbriefkaartenverzamelaar moest zichzelf maar zien te redden. Deze catalogus is, aldus de samensteller, uitgegeven om iedereen, ook de niet-verzamelaar zuinig te doen zijn op prentbriefkaarten en probeert tevens door middel van het noemen van richtprijzen een gids te zijn voor de verzamelaar die zijn verzameling wil uitbreiden. Hoewel het noemen van een richtprijs een gevaarlijke bezigheid is. Het zal in de handel wel zo zijn dat prentbriefkaarten wel wat meer zullen moeten kosten, dan de prijzen waarvoor ze in deze gids staan. Het zal wel zo zijn dat de verzamelaar zal moeten uitgaan van het principe: "wat de dwaas er voor vraagt en wat de gek er voor geeft". Maar ook daar wordt door de schrijver op gewezen. Kortom, best een aardig bofekje, al is het alleen maar om de mooie plaatjes die er in staan. De catalogus is samengesteld door G.J. Kühn en uitgegeven door het NRP, prijs 15,- KEES VAN KUILENBURG Het ontbreekt ons land aan theaterboeken die een over zicht geven van de Neder landse toneelgeschiedenis vanaf het prille begin tot en met het heden. Henk Suèr heeft ruim 20 jaar geleden een •bescheiden geprijsde pocket laten verschijnen die pro beerde deze lacune in het boekenaanbod te vullen. Nu is Goden van de Engelen bak opnieuw uitgebracht, geheel bewerkt, aangevuld en geactualiseerd. Het boek opent met de eerste opvoe ringvan Vondel's Gijsbreng-t van Amstel (1638) en besluit met de Actie Tomaat (1970) en wat daaruit voortvloeide. Nog in leven zijnde personen wor den door de schrijver buiten beschouwing gelaten, der halve is Ko van Dijk de laatste gigant die de revue passeert en zal de lezer tevergeefs zoe ken naar grote namen als Paul Steenbergen, Guus Hermus of Ank van der Moer. Ook groepen als het Werkteater en Baal ontbreken, terwijl de ze met hun Jiechte en- semblewerk waar geen plaats meer is voor sterren juist een groot gedeelte van dat minder draagkrachtige publiek trek ken dat vroeger de engelen bak bezette. De schrijver heeft de scheids lijn waarschijnlijk uit kies heid jegen§ nog levende per sonen getrokken en dat is te respecteren. Bovendien is het niet onverstandig, want over net huidige toneelaanbod al leen al zou een heel boek ge schreven kunnen worden. Het boek geeft in chronologi sche volgorde een samenvat ting van de achter ons liggen de perioden, waarbij de na druk ligt op de grote publiek sfavorieten en de invloed die zij op het theater hebben uit geoefend. In zijn poging hen tot leven te wekken en hun magische uitstraling te ver- Klaren schuwt de schrijver de anecdote niet. Nu is dit geen bezwaar, aangezien hij geen enkele wetenschappe lijke pretentie heeft. Maar Suèr gaat verder dan dat: hij vereenzelvigt zich soms zo met een situatie of een per soon, dat er een merkwaardi ge mengelmoes van fictie en feiten ontstaat die je eerder zou verwachten bij een histo rische roman dan bij een overzicht van theaterge schiedenis. Opmerkelijk is ook het veelal ontbreken van economische en sociale facto ren, die dikwijls een rol speelden bij de ontwikkeling van het toneelgebeuren. Soms stipt hij ze aan, maar laat dan na de reactie van de toneelspelers erop te vermel den. De oprichting van de eerste kunstenaarsvakbond en de toneelstaking uit 1920 als pro test tegen een schandelijk exploitatiebeleid zijn bij voorbeeld in zijn overzicht niet terug te vinden. Het boek is in een wat horterige stijl geschreven, lange vol zinnen worden afgewisseld door notitie-achtige krabbels. Het wekt de suggestie van plak- en knipwerk, alsof de schrijver plukjes informatie haastig aan elkaar heeft ge lijmd. Op zijn minst opmer kelijk is daarnaast het ge bruik van archaische termen als "vermaagschapt" en "armhartig" naast moder nismen als "eruit peuren" of "een mooie kop". Je gaatje bij het lezen afvragen of de schrijver dergelijke taal ook in het dagelijkse leven bezigt. In ieder geval heeft hij ver zuimd zijn stijl zodanig bij te schaven dat er een vloeiend geheel ontstaat, en dat is jammer voor het boek, dat er verder bijzonder verzorgd uitziet. De vele fraaie illustraties ma ken een hoop goed, maar voor f34,50 had Suèr zich als schrijver best iets meer mo gen inspannen. Uitg. Unieboek HANNY VAN DER HARST Waarop berust in vredesnaam de beslissing van een recensent om een bepaald boek van zekere auteur in zijn literaire krantenhoekje te bespreken? Waarom - in dit geval - een vertaalde Hemingway? Nieuwsgie righeid naar een Naam, een lokkende Titel? Lezing van 't tenslotte toch maar vertaalde A moveable feast" (uit 1964) van deze be- i roemde Amerikaanse sport- prol en letterkundige houw deeg had ik me best kunnen besparen. Maar de omzetting van John Vandenbergh in "Dag en nacht feest" klonk verleide lijk, en de toevoeging "Her inneringen aan Parijs" was onweerstaanbaar, dus besteld èn helemaal gelezen, ook na het eerste hoofdstuk. Niet vaak heeft men mij "herin neringen" zo saai en leven loos, zo drooggekookt en' vol met taaie zenen opgedist. On voorstelbaar dat een, in handboeken vetgedrukt schrijver, ooit opstrijker van de Nobelprijs, zijn jeugderva ringen in de bruisende licht stad zo dor heeft geboek staafd. 'In veel stukjes spreekt He mingway over kennismaking en omgang met eigentijdse grootheden in het Parijs van 1921 tot 1926, maar het kost de man merkbaar moeite over anderen te schrijven dan over zichzelf. Een niet onaanzienlijk deel handelt bijvoorbeeld over zijn contacten met de toen be roemde Gertrude Stein, maar geen moment slaagt He mingway erin het morsdode verleden tot leven te wekken. Leren we meer over "Miss Stein" dan over de auteur? In tegendeel, getuige het vol gende kenmerkende frag ment: "Op die dag gaf Miss Stein me les in sex. We hadden onderdehand erg veel met el kaar op gekregen en ik had reeds geleerd dat al wat ik niet begreep, toch wel iets had. Miss Stein vond dat ik maar slecht opgevoed in sex was en ik moet toegeven dat ik be paalde vooroordelen tegen homosexualiteit had, aange zien ik de primitievere kanten ervan kende. Ik wist dat je daarom een mes bij je had en dat ook gebruikte als je je in het gezelschap van zwervers bevond toen je nog een jongen was in de tijd dat 'wolven' nog geen bargoens was voor man nen voor wie het vrouwen ja gen een obsessie was gewor den." De bralle praat en bange bluf van een bejaarde boy scout. Geen woord dat vaker in deze verzameling oninteressante en nutteloze babbels voor komt dan Hemingways "ik" (opdringerig gevolgd door het te onpas gebruikte "en", "fijn" of "goed"). Dat 't doffe geheel nog éven op glanst bij de laatste hoofd stukjes over Scott Fitzgerald is tenslotte voornamelijk te danken aan het bijlichtende nawoordje van Marjolein Wildschut. Tragischer kan de mislukking van deze doelloze uitgave (daarbij in een barre verta ling!) niet onder woorden worden gebracht. Ernest Hemingway, Dag en nacht feest. Uitg. Loeb, Am sterdam 1980, 28.50. r Ernest Hemingway Robert Ludlum werkt bijna verslavend. Eenmaal een be wonderaar van deze voorma lige showman, altijd een be wonderaar. De man heeft het succes in de vingers. Eens als acteur zeer geslaagd op Broadway. Later als producent ook al een top per. Daarna als schrijver van thrillers de maker van het ene verkoopsucces na het andere. Wat is het dat Ludlums dikke pillen (want het zijn stuk voor stuk lijvige boekwerken) zo aantrekkelijk maakt? Het is zeker niet zijn trant van schrijven. Vaak uiterst inge wikkelde en lange zinnen. Moeizame constructies en vaak wonderlijke gedachten- sprongetjes. Men moet er ook het hoofd goed bijhouden, even de aandacht verslapt en men is de draad kwijt. Neen, de proza die kennelijk erg gemakkelijk uit Ludlums schrijfmachine glijdt is niet even gemakkelijk te volgen. Het is meer de uiterst knappe intrige die de grootste charme van zijn verhalen uitmaakt. Het gemak waarmee hij com plotten in en uit elkaar draait. De vele verrassende wendin gen die hij aan zijn verhalen weet te geven en de soms enorm verfrissende ontkno pingen. Uiteraard zijn niet al zijn boe ken even boeiend, maar Het Bourne bedrog dat hij ons nu voorschotelt is weer een Ludlum-op-zijn-best. Zo verschrikkelijk ingewikkeld, zo schijnbaar onontwarbaar dat het lijkt dat de auteur en dus de bedenker van al die ellende zelf in de knoop moet raken. Zijn "held" spoelt in het begin van het verhaal ergens op een strand aan en weet dan zelf niet wie en wat hij is. In de loop van de eerste honderd bladzijden wordt het duide lijk dat hij alle eigenschappen bezit van een geheim agent. Zo koelbloedig, zo kil, ja bijna onmenselijk reageert hij dat hij er zelf angstig van wordt. Hij begint een intensieve speur tocht naar zijn eigen identi teit. Maar inmiddels maken vele onbekenden - onder wie een wereldberuchte terrorist, Carlos genaamd - een verbe ten jacht op hem. Vraag niet hoe hij zich staande houdt. Hij gijzelt een vrouw die hij even later weer het le ven redt. Van dat moment af is het opgejaagde en verjaag de tweetal onafscheidelijk. Robert Ludlum Maar de onbekende vijand loert om elke hoek. Bij kleine stukjes en beetjes onthult Ludlum ons de draad die naar het verleden van on ze held leidt. Gerafffineerd gedoceerd krijgen wij de brokjes van de legpuzzel toe geschoven. Tevens de bouw steentjes van een onnavolg baar stukje sfeer en spanning, dat pas op de laatste van de vijfhonderd pagina's heel nuchter wordt doorgeprikt. Dan pas weten wij en hij wie hij is. "Mijn naam is David", zegt hij. "Hallo David", antwoordt zij. We staan weer met beide benen op de grond. Jammer, want het was weer prettig toeven in Ludlums wonderlijke sferen. "Het Bourne bedrog", door Robert Ludlum, uitg. L. J. Veen. Operatie Hammer" De voormalige Britse comman do Walter Winward heeft zich na wereldwijde reizen tot schrijven gezet. Wellicht is hij de eerste auteur geworden die de Duitse krijgsgevangenen in Enge land tijdens de laatste we reldoorlog tot onderwerp van een boek maakte. Krijgsge vangenen in Duitsland heb ben al vaak genoeg model ge staan voor literaire vormge ving. Maar niemand waagde zich aan de Duitsers die in Engelse kampen het einde van de oorlog moesten afwachten. De vliegers, die uit zee wer den opgevist, de gestrande marinemensen en de verraste infanteristen. Ook in de Britse krijgsgevan genkampen was het leventje geen lolletje.Mager voedsel, verbittering bij de bewakers en vooral het heimwee bij de Duitsers. Dromen van die Heimat en Das Madchen, maar vooral dromen van mo gelijkheden tot ontspannen. Maar eenmaal aan prikkeldraad ontkomen moeten zij ervaren dat niet alleen het water van de Noordzee maar ook de haat onder de burgers schier on overkomelijke barriers vor men op de (lijdens)wcg naar de werkelijke vrijheid. Een vrijheid die ze alleen in eigen land zouden kunnen vinden. Met een door zijn commando- ervaringen grondige kennis van zaken (soms zelfs een tik keltje te gedetailleerd), zijn gevoel voor verhoudingen en vooral zijn vermogen om menselijke verlangens en dagdromerijen in woorden om te zetten heeft Winward een in elk geval interessant, soms zelfs boeiend boek ge schreven. Operatie Hammer, door Wal ter Winward, uitg. Sijthoff, 24,50. KOOS POST Uitgever Zomer en Keuning in troduceert een nieuwe laag geprijsde boekenserie onder de titel Sterromans. Kenmerken zijn de vaste prijs van 9,90 en het feit dat de boeken geschreven zijn door Nederlandse auteurs. De vreemde zoon opent de se rie. Een verhaal over een jong echtpaar dat lange tijd kin derloos blijft. Na het aanne men van een pleegzoon raakt de vrouw toch nog in ver wachting. Op stapel staan sterromans van o.a. Pieter Terpstra, Mien van 't Sant en Barend de Graaff. Bij deze uitgever is eveneens verschenen "Nog ligt de toe komst open" van Tjits Veen- stra, prijs 18,90. "Showproces onder Lenin". M.C. Jansen, 29,50. Uitg. Unieboek "Adrianus VI, de Nederlandse paus". Dr. J. Bijloos, 24,50 Uitg. Unieboek. Voor het eerst is een jaarkalen der voor 1981 verschenen met tekeningen op sportgebied van de bekende illustrator Dik ("Appie Happie") Bruy- nestein. De kalender is te koop bij de boekhandel. Spreekuur Thuis is een medi sche serie, onder redactie van Aart Gisolf, met verschillen de onderwerpen zoals hartin farct, hoge bloeddruk, slaap stoornissen, geboortenrege- ling, stress, spataderen en astma. Nieuw is een boekje over sui kerziekte (diabetes). Een praktische handleiding voor suikerzieken in duidelijke bewoordingen: de verschijn selen, voeding, spuittechnie- ken, sport, zwangerschap, problemen op vakantie enz. Het boek beoogt een hulpmid del te zijn voor de diabeet om zich - ondanks zijn handicap - zo goed mogelijk aan te pas sen, en een vrijwel normaal leven te leiden. Uitg. Elsevier, prijs 18,90. "Die goede oude tijd". Door Anton Pieck en Leonhard Huizinga. Uitg. Elsevier, prijs 49,50. Hoogtepunten uit het verleden worden in de bekende Pieck- stijl opnieuw tot leven ge bracht met ondersteunende tekst van wijlen Leonhard Huizinga. Uitg. Elsevier, prijs 49,50. Vijftig voorbeelden met bor- duurmotieven voor prakti sche werkstukken, zoals ta felkleden, kussenslopen, ser vetten, lampekappen, dekbe dovertrekken, placemats, la kens en geborduurde stille vens om in te lijsten. Voorbeelden van verschillende technieken, eenvoudige en meer gecompliceerd, zijn voorzien van een duidelijke werktekening en beschrij ving. Kleurenfoto's geven een indruk van de kant-en-klare werkstukken. Uitg. Zomer en Keuning, prijs 19,90. "Patchwork: Gevarieerd lap- jeswerk" Naaien met oude lapjes stof is een populaire vorm van handvaardigheid. Dit boek geeft voorbeelden van de leu ke, praktische dingen die met lapjeswerk te maken zijn: de kens, kussens, placemats, ta felkleedjes, pannelappen, theemutsen enz. De werktekeningen en be schrijvingen zijn overzichte lijk, met steeds de mogelijk heid eigen ideeèn te verwer ken. Ook hier weer kleurenfo to's met een indruk van het resultaat. Uitg. Zomer en Keuning, prijs 19,90. "De terreurmachine". Laurent Dispot. Uitg. Wereldvenster, prijs 29,90. "De legende van de Heilige Drinker". Joseph Roth. Uitg. Allert de Lange, prijs 18,90 In de Antiek-serie van Mous- sault zijn drie nieuwe boeken verschenen: Meubels, Ju gendstil en Curiosa. Ge schreven door Albrecht Ban- gert. Prys per deel 24,50. In de serie Amstel-klassieken van L.J. Veen zijn uitge bracht: "33 beroemde verha len" Guy de Maupassant. "Woutertje Pieterse". Multa- tuli. Terug in de stad. George Wein- hofen, f 13,50. Een Amsterdamse avonturen roman. Uitg. Sijthoff.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21