'Ergernis ook vorm van amusement' §©MA ©Alftlll® MIIMTT ©LA® V©@© ®P M©M® ZATERDAG 22 NOVEMBER 1980 EXTRA PAGINA 29 door Berrie van Helden „Als mensen het niet met je eens zijn, vinden ze je een kreng, afkeurenswaardig of kattig. Zijn ze het wel met je eens dan vinden ze het fantastisch. Dan kun je niet kattig genoeg zijn" Sonja Barend kan haar mening tijdens de Sonja's Goed Nieuws Show niet onder stoelen of banken schuiven. „Daar ben ik absoluut onge schikt voor", zegt ze. „Zou ik mijn mening achterwege moeten laten, dan moet ik di rect mijn ontslag nemen. We willen dat ook niet. Het pro gramma, op dat moment bën ik dat, heeft een mening en die laten wij duidelijk blijken. Daaraan kunnen mensen zich ergeren. Dat vind ik goed. Er gernis is ook een vorm van amusement". In miljoenen Nederlandse huiskamers is Sonja Barend een bekende verschijning geworden. De programma maakster beperkt haar aan deel niet slechts tot het pre senteren van het programma en het in goede banen leiden van een gesprek. Wat haar voor op de lippen komt, slin gert ze de ether in. Met alle gevolgen van dien. Op de punt van de stoel en op de toppen van haar tenen pro beert Sonja Barend de touw tjes van de Sonja's Goed Nieuws Show stevig in han den te houden. Dat vereist snel nadenken. „Zo'n uur te levisie is niet niks. Het kan best zijn dat je daardoor kat tig overkomt. Maar ik heb het gevoel dat ik in het program ma dezelfde ben als in het normale leven. Je bent alleen meer gespannen". Op een steenkoude novembe- rochtend komt Sonja Barend tegen tien uur een van de VARA-gebouwen aan de Hil- versumse Bothalaan binnen. Ze zet de verwarming hoger en doet haar jas uit. Voordat de presentatrice plaats kan nemen, moet ze eerst een aan zienlijke stapel tijdschriften van de stoel halen. Op de di verse bureaus liggen de och tendbladen. Bij elkaar horen de knipsels worden met een paperclip bijeen gehouden. In dit gezellig drukke kantoor wordt gewerkt aan de Goed Nieuws Show. De telefoontoestellen zijn voortdurend in gesprek en over en weer wordt overleg gepleegd. Vijf dagen voor de uitzending staat nog niet één onderwerp vast. „Ik krijg daar wel eens de zenuwen van", erkent de op tempera tuur gekomen Sonja Barend. „Maar het is ons nog iedere keer gelukt". Normaal gesproken worden de onderwerpen voor de show van de voorpagina's geplukt. Een half jaar geleden was de Sonja's Goed Nieuws Show echter zelf een aantal keren voorpaginanieuws. Na lang wikken en wegen besloten de programmamakers, drie da gen voor de uitzending, de show in te ruimen voor de pe rikelen die waren ontstaan naar aanleiding van een VA- RA-radioprog ramma op de kroningsdag van koningin Beatrix. De VARA-uitzen- ding werd een van de bron nen van de rellen genoemd. „Die affaire is ons niet onop gemerkt voorbijgegaanver telt Sonja Barend. V erschrikkelij k „Er is bij de VARA een aantal verschrikkelijke dingen ge beurd. Het aardige van de omroep is dan: het gebeurt bij de VARA, het gaat allemaal naar buiten, maar in een pro gramma van de VARA kan er altijd weer over worden ge praat. Dat gebeurt ook in het openbaar, waarmee je je heel kwetsbaar opstelt. Je krijgt alle kritiek dieje krijgen kunt. Want het is nooit goed" Sonja drinkt nog een paar slok ken koffie en stuurt haar hond, die net zo veranderlijk is als het weer, voor de zoveel ste keer naar de aangrenzen de kantoorruimte. Ze gaat er dieper op in. Weloverwogen kiest ze haar woorden. „Voor ons was het een erg moeilijke beslissing de Goed Nieuws Show er geheel voor in te ruimen. Er werd direct ge dacht dat we het deden om leden terug te winnen". „Nee", zegt ze fel. „Dat deden we niet alleen om leden terug te krijgen. Stapels brieven hebben we gehad. Het was iets wat heel erg leefde. Als je dan zo'n medium tot je be schikking hebt, moet je dat gebruiken. Dat hebben we gedaan. Daarin heeft de VA RA een heel grote voortrek kersfunctie". „Bij andere omroepen gebeu ren dezelfde dingen. Mis schien niet in die hevige mate, omdat het hier zo gedemocra tiseerd is en iedereen zich overal mee bemoeit. Bij de andere omroepen is het vaak zo dat de baas ,ja" of „nee" zegt en daarmee is het afgelo pen. Anders kun je inpakken. Dat maakt dat de dingen bin nenshuis blijven. Hier rolt alles zo de deuren en gangen uit. Dat heeft verschrikkelij ke resultateh maar op den duur ook aardige gevol gen". De duizenden mensen die zich na de Goed Nieuws Show (weer) als VARA-lid opgaven, noemt Sonja Barend een ple zierige bijkomstigheid. „Dat hadden we absoluut nooit verwacht", zegt ze met na druk. „Frustrerend is dan dat de pers dat eruit haalde. Met alle risico's hebben we het gedaan want we konden niets meer monteren. Een nieuwe golf van agressie kon weer op ons neerdalen" Schrik Na de opname zat Sonja Barend tijdens de uitzending met Eg- bert van Hees. haar levensge noot en regisseur van het pro gramma, naar de televisie te kijken. „Na de uitzending konden we de VARA niet be reiken. Ik stond stijf van schrik en angst. Ik wist niet wat er gebeurde. Nooit kun je de gevolgen van een televisie uitzending van te voren be palen. Via een binnenlijn heeft de receptioniste van de NOS de VARA gebeld. Echt verbijsterd hoorden we toen dat mensen zich als lid opga ven. De reden van het pro gramma was echt die enorme stapel brieven. Mijn God, dachten we, hier moet iets gebeuren!". Na enkele uitspraken van VA- RA's ombudsman Frits Bom kwam de omroep weer in het nieuws. Sonja Barend vindt dat Bom niet de juiste weg heeft gekozen. „Als hij vindt dat er een aantal mensen moet worden ontslagen, heeft het geen enkele zin dat in de Haagse Post te publiceren. Als ik dat lees, denk ik: Mijn God, hou op. Wees toch voor een programma natuurlijk aantrekkelijker maken. Dat was ook de reden waarom we nooit eerder de Goed Nieuws Show rechtstreeks hebben uitgezonden. Vrijwel iedere artiest die je uitnodigt, staat elke vrijdag- of zaterdag avond in het theater. Daarom maakten we de opnamen 's middags". „Nu hebben we gezegd: we zien wel hoe het uitpakt en gaan het toch proberen. En dan helaas maar geen Bill Haley in je programma als hij in Ne derland is. Dan doen we een gesprek meer". De uitgeno digde gasten weigeren vol gens Sonja Barend bijna nooit naar het Spant in Bus- sum te komen. „Gelukkig zijn er maar heel weinig mensen die beslist niet op de bühne willen. Wij nodigen meer de voorbijganger uit die met een bepaald onderwerp bezig is. Daarover wil hij graag het een en ander kwijt". Veel kranten, tijdschriften en weekbladen worden doorge worsteld, om aan een onder werp voor de show te komen. „Alles wat er te lezen valt, moet je lezen", verklaart Sonja wijzende op de berg tijdschriften. „En we praten enorm veel. Altijd zitten we hier met z'n drieën om de tafel en dan doen we eigenlijk niets anders dan praten en lezen. Ook hebben we twee journa listen van de Haagse Post die meehelpen en meedenken. In het beginstadium van de Goed Nieuws Show werden alle Nederlandse landelijke en regionale kranten doorge worsteld. Daar werden we op den duur echt krankzinnig van. En in die bladen vonden we relatief weinig bruikbare onderwerpen. Bovendien worden belangrijke regionale berichten ook in de landelijke bladen gepubliceerd". Wat is bruikbaar. Sonja Barend moet lang na denken om een goede defini tie te kunnen geven voor een bruikbaar onderwerp. „Ach, het is heel simpel. In principe kan alles. Als ik heel hooghar tig ben zeg ik: Een onderwerp is goed als wij het goed vin den. Het is een persoonlijke keuze. Iets waar wij op vallen of iets wat ons opwindt. En vaak is het dan zo dat ook an dere mensen zich erover op winden. Een onderwerp is goed als de mensen goed zijn en als het niet al te plaatselijk is. Niets is leuker dan iemand die goed praat over een be paalde zaak. Dat vind ik. Je kan iemand prachtig laten zingen. Dat is heel mooi om naar te luisteren. Maar ik kies altijd voor een goed ge sprek". Het populaire programma wordt gemaakt door zes men sen maar in de ogen van de kijkers is Sonja Barend de Goed Nieuws Show. „Ja", er kent ze, „uiteindelijk zit ik het daar te doen. Er is echter geen sprake van dat ik het alleen kan. Beslist niet. Ik hang heel erg aan producer Ellen Bla zer. Zij is er altijd voor mij. Ook tijdens het programma. Voortdurend hebben we con tact. Je hebt zulke mensen echt nodig. Zonder hen kan het niet. Het kan wel", verbe tert ze zichzelf, „maar dan wordt het niet.s" In de loop der jaren heeft het Goed-Nieuwsteam een sys teem ontwikkeld dat volgens Sonja perfect is. In nauwe samenwerking met elkaar wordt het programma opge bouwd. Als Sonja Barend een onderwerp echter niet ziet zit ten, zal het haar nooit worden opgedrongen.Als ik er geen raad mee weet, doen we het niet omdat ik het presen teer". Sonja Barend is het gezicht van de show. Ze vindt dat leuk. Het legt ook een heel grote verantwoordelijkheid op haar schouders. „Met z'n zessen werken we bijna twee weken keihard aan een programma. Er komt een moment waarop ik moet uitvoeren. Dat geeft een groot verantwoordelijk heidsgevoel. Aan die paar miljoen kijkers denk ik niet. Wel aan die paar mensen met wie ik werk. Voor hen pro beer ik het zo goed mogelijk te doen. Als ik het niet goed doe, verziek ik het voor ieder- De dinsdag na de uitzending wordt het programma kri tisch bekeken door het team. „Potverdomme", denk ik wel eens. „Hebben we er zo hard aan gewerkt en heb ik het toch niet goed gedaan. Je kan het nooit voorspellen. Dat is maar goed ook. Als iemand naast je gaat zitten, kan ervan alles gebeuren". Wie pakt wie Er gebeurde tijdens de eerste uitzending inderdaad van al les. Sonja Barend werd door Rudie Carrell al direct op de proef gesteld. De eerste slag was voor de presentatrice. Rudie Carrell zette een vreemdsoortig voorwerp tus sen hem en Sonja in. Voordat hij iets kon zeggen, had Sonja haar opmerking klaar. „Kom je bij mij biechten", vroeg ze adrem aan de even uit het veld geslagen artiest. „Dat gebeurt op zo'n moment of het gebeurt niet", zegt Sonja lachend. „Het aardige was dat ik er niets vanaf wist. Zulke dingen wil ik ook niet weten want dan kun je erover gaan nadenken. Dan wordt het niets. Na de uitzending kwam Rudie Carrell naar me toe en zei: „Gisteren bedacht ik die grap en je pikt de witz gelijk van me af Dat vind ik leuk. Ik houd daarvan. En dan helpt zo'n live-uitzending. Je zit dan nog meer op het puntje van de stoel". Sonja Barend wilde de artiest over bepaalde passages uit z'n boek vragen. De in Duitsland wonende va derlander had andere plan nen. „Hij probeerde natuur lijk alle twaalf minuten met grappen maken van me af te pakken. De helft van de tijd heeft hij ook ingepikt. Dat vond ik heel knap. Maar ik wilde met hem beslist over het boek praten. Het was een beetje een kat-en-muis-spel- letje". En fel vervolgt Sonja Barend als ze haar hond weer heeft bin nengelaten: „Potverdomme, ik heb hem nou wel te pakken gehad", dacht ik toen ik de uitzending terugzag. „Maar hij heeft me naar mijn zin veel te veel tijd van mij afgepikt. Dat spel is heel aantrekke lijk". Sonja haast zich te verklaren dat dat absoluut niet met ie dereen gebeurt. „Mensen komen vaak voor moeilijke, intieme en zakelgke onder werpen. Vorig jaar hadden we een ex-alcoholiste in het pro gramma die op de dag van uitzending precies een jaar van de drank af was. Als zo iemand komt, gebruik je elke seconde Dan is er helemaal geen sprake van iemand te slim af te zijn". en de onderwerpen binnen de beschikbare tijd recht te doen. Voor het eerst wordt dit seizoen de show rechtstreeks uitge zonden. Daardoor kan er niet meer in gesprekken geknipt worden. Sonja Barend vindt dit veel spannender. „Altijd gaat er wel eens wat mis. Nu zitje nog meer op de punt van je stoel. Dat geldt voor alle mensen die aan het pro gramma meewerken. Tijdens de eerste uitzending had ik het prettige gevoel: het staat erop. Wat ik ook doe. het wordt altijd uitgezonden. Ik vind dat een voordeel. Je kunt eindeloos in een interview knippen en plakken. Alle slechte delen haal je eruit en alle goede plak je aan elkaar vast. Daar is iets voor te zeg gen. Maar ik vind live veel leuker". zichtig met je uitspraken. Ie dereen kan binnen de VARA met elkaar praten. Je kan elk moment bij de directeur te recht. Ik vind een dag-, weekblad of tijdschrift dan een verkeerd adres. Laat hij het daarin over zichzelf heb ben". Sonja Barend heeft bewust ge kozen voor de VARA. Ze voelt zich bij die omroep thuis. In haar eigen pro gramma kan ze alle energie en ideeën kwijt. „Vier jaar gele den kregen we de opdracht een amusementsprogramma te maken. Dat is uiteindelijk een praatshow geworden. Die mogelijkheid heeft de VARA ons ook gegeven. Ik vind dit soort programma's het leuk ste om te doen. De gast is zo veel mogelijk en ik ben zo weinig mogelijk aan het woord". Ze vindt de show een leuke, maar heel zware dagtaak. „Ik vind het nog altijd een won der dat ik werk heb waarvan ik kan zeggen: hè, lekker daar gaan we weer. Nooit ga ik met tegenzin hierheen. Al stuit je soms natuurlijk best op moeilijkheden". Het moei lijkste van de Goed Nieuws Show vindt ze om de gasten Praten Praatprogramma's zijn veruit favoriet bij de Amsterdamse televisiepresentatrice. Praten met mensen vindt ze fijn. Of die mensen nu wel of niet be kend zijn maakt voor haar nauwelijks verschil. Sonja Barend moet er niet aan den ken dat ze alleen maar beken de mensen zou moeten ont vangen. „De charme van dit programma is dat iedereen erin kan. Er kleeft bovendien aan de be kende Nederlanders een probleem. We hebben ze al lemaal al tien keer gehad. De verhalen kennen we. Daar kun je natuurlijk best iets op verzinnen. Maar ik vind het leukste een programma te maken waarbij je uitgaat van een onderwerp en niet van de naam van iemand. Iets actu eels of iets wat je zelf verzint. En daarbij betrekje bepaalde gasten. Hoe meer onbekende mensen in het programma komen, hoe leuker het Sonja erkent dat artiesten ook voor mensen aanleiding kun nen zijn naar een bepaald programma te kijken. Om die bekende persoon. „Het kan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 29