Gezinshulp weer
strijdpunt tussen
Kamer en kabinet
Russen praten
over processen
Puur zilver
voor nieuwe Am no-
spaarders.
Seth Gaaikema
schrijft boek
En u, spaart u al bij de
Amro Bank?
DONDERDAG 13 NOVEMBER 1980
Inschakelen van vrijwilligers
Kamervragen
deelneming
voetbalteam
in Uruguay
AMSTERDAM (GPD) - Vier
Tweede-Kamerleden (Van
Thijn-PvdA, Hennekam-
CDA, Keja-VVD en Brink-
horst-D'66) hebben gister
middag schriftelijke vragen
ingediend bij minister Van
der Klaauw van buitenlandse
zaken over de deelneming
van het Nederlands voetbal
elftal aan een toernooi in
Uruguay rond de jaarwisse
ling. Tegen die deelneming
zijn de afgelopen maanden
diverse protesten gerezen
omdat in Uruguay de men
senrechten worden geschon
den. Inmiddels heeft een aan
tal voetbalteams uit Amster
dam een comité "KNVB niet
naar Uruguay" opgericht dat
zich gaat bezighouden met
het organiseren van een lan
delijk stakingsweekeinde op
29 en 30 november.
DEN HAAG (GPD) - De regering moet de gezinsverzor
gingsinstellingen niet verplichten vrijwilligershulpen in
te schakelen. Een meerderheid in de Kamer, bestaande
uit CDA, PvdA, D'66, CPN en PPR, wees gisteravond een
dergelijk voorstel van staatssecretaris Wallis de Vries
(CRM) af. CDA en PvdA, samen met D'66, dienden hier
over elk een motie in.
De staatssecretaris wil door meer
gebruik te maken van vrijwilli
gers (zogeheten alpha-hulpen)
een bezuiniging doorvoeren van
63 miljoen gulden. De alpha-hul
pen zijn voor de overheid goed
koper, omdat de cliënten voor
deze vorm van hulp meer moeten
betalen dan bij de instellingen
het geval is.
Het probleem van de vrijwilligers is
dat zij minder gekwalificeerd zijn
en dus in moeilijke gevallen een
minder gehalte aan hulp kunnen
leveren. De Kamer vreest dan
ook dat door de maatregel van de
regering de inhoud van de hulp
zal verminderen.
Wallis de Vries hield vast aan het
principe van het inzetten van de
vrijwilligers naast de bestaande
instellingen. Hij noemde daarbij
geen percentage van alpha-hul
pen per instelling. Dit betekent
volgens de Centrale Raad van
Gezinsverzorging, dat Wallis de
Vries nooit meer kan garanderen
dat hij de 63 miljoen inderdaad
kan bezuinigen.
Een meerderheid van de Kamer
vindt dat de betaling van gezins
hulp per week moet geschieden.
Momenteel wordt maandelijks
betaald, waarbij rekening wordt
gehouden met het inkomen van
de cliënt. Volgens Andela-Bauer
(CDA) is een weeksysteem door
zichtiger en betekent het een
vermindering van de administra
tie Zij diende hierover een motie
in samen met Langedijk-de Jong
(PvdA).
Wallis de Vries noemde de motie
een „ongedekte cheque". De
maatregel kost volgens hem min
stens 4 miljoen gulden. „Ruimte
binnen de begroting is er niet.
Het bedrag zou uit de hulpverle
ning moeten komen", aldus de
bewindsman. Hij kondigde dan
ook aan deze motie niet te zullen
uitvoeren.
FRANKFORT - Een. van de leidende Russische dissidenten, Lev Kopolev,
is gisteren met zijn vrouw in Frankfort aangekomen.
Het paar heeft toestemming om de Sovjet-Unie voor één jaar te verlaten,
maar volgens vrienden zal Kopolev geen toestemming meer krijgen om
naar zijn vaderland terug te keren.
Het paar zal bij Nobel-prijswinnaar Heinrich Böll logeren.
Vervolging. - De Russisch-Or-
thodoxe Kerk beschouwt de on
langs gepubliceerde open brief
van de Wereldraad van Kerken
over de processen tegen christe
nen in de Sowjet-Unie als een
"positieve benadering". De me
tropoliet Juvenaly, voorzitter van
de afdeling buitenlandse betrek
kingen van de Russische kerk,
heeft de Wereldraad laten weten,
dat de brief is doorgezonden naar
het Sowjet-ministerie voor
godsdienstzaken, met het ver
zoek een en ander ter sprake te
brengen bij de desbetreffende
autoriteiten. De kerk heeft het
ministerie ook gevraagd, zo snel
mogelijk alle inlichtingen over de
bedoelde processen te geven.
Over de berichtgeving in het bui
tenland merkt de metropoliet op,
dat zaken als mensenrechten en
godsdienstvrijheid in de Sowjet-
Unie vaak zeer verminkt door de
Westerse pers worden weergege
ven. Hij heeft het over een "psy
chologische oorlogsvoering".
Verboden Westduitse journalis
ten mogen van het ministerie van
buitenlandse zaken van Oost-
Duitsland de komende synode
vergaderingen van de verschil
lende protestantse landskerken
in dit land niet bijwonen. Als re
den is opgegeven dat de synode
vergaderingen een "binnenker
kelijke aangelegenheid" zijn. Het
verbod geldt zowel voor West
duitse journalisten die perma
nent in Oost-Duitsland werken
als voor verslaggevers die voor
deze gelegenheid naar dit land
wilden reizen.
Onbehagen
(ADVERTENTIE)
'Statiegeld
op auto's
maatregel
tegen wrakken'
DEN HAAG (ANP) - Voor een af
doende oplossing van het autow-
rakkenprobleem zal zo spoedig
mogelijk statiegeld op auto's in
gevoerd moeten worden. Naast
de door de minister van volksge
zondheid en milieuhygiëne voor
gestelde sanering van autowrak-
kenterreinen zullen maatregelen
getroffen moeten worden voor
een stabiele schrootprijs. De kos
ten van de verwijdering van au
towrakken dienen ten laste van
de autobranche te komen.
Dit stelt de voorlopige centrale raad
voor de milieuhygiëne in een
commentaar op de ontwerp
richtlijn inzake de verwijdering
van autowrakken van de be
windsman.
Er zijn thans 2.300 bedrijven, die op
1.650 sloopterreinen jaarlijks on
geveer 400.000 autowrakken
verwerken. De minister verwacht
dat het aantal wrakken over tien
jaar tot 480.000 zal zijn opgelopen.
Hij wil dat het aantal sloopterrei
nen binnen vijfjaar tot ongeveer
400 wordt verminderd. De sloop
bedrijven zullen in^ele gevallen
moeten worden samengevoegd.
De minister heeft voor deze sane
ring een bedrag van 160 miljoen
gulden in het vooruitzicht ge
steld. Voorwaarde is dat de
wrakken zodanig worden ver
werkt, dat zij geen belasting voor
het milieu
AMSTERDAM (GPD) - De eerste
bundeling van teksten van Seth
Gaaikema, „Terug naar de Bron",
overhandigde de cabaretier^
tekstschrijver gisteren zelf aan
zijn zus Joland. Het tweede
exemplaar van het boekje gaf
Gaaikema aan zijn vader. „En nu
is het boekje voor de mensen, ze
bekijken het maar", zei Seth
Gaaikema na de presentatie van
zijn boek. De 176 pagina's tellen
de bundel bevat hoogtepunten
uit Gaaikema's teksten die hij de
afgelopen 22 jaar schreef.
De titel „Terug naar de Bron" had
Gaaikema snel gevonden. „Ik
moest door al die teksten van 22
jaar heen gaan en zo ging ik zelf
terug naar de bron. Ik heb gepro
beerd de kern eruit te halen".
De cabaretier zet zichzelf op een
tweede plaats als het om zijn
bundel gaat. „Ik hoop, dat als
mensen het lezen, dat ze mij dan
vergeten en iets herkennen van
zichzelf of van hun omgeving en
daar iets mee kunnen doen". Het
verschijnen van „Terug naar de
Bron" ziet hij niet als een hoogte
punt: „Ik was eerst zeer opge
wonden omdat ik een boekje
schreef, maar iedereen schrijft
tegenwoordig een boekje dus dat
is niets".
Minderheid De socioloog Jan
Jonkers en de theoloog Jan te
Winkel verwachten, dat in het
jaar 2000 een minderheid van de
Nederlanders nog christen is. Zij
schrijven dat in een boekje geti
teld "Adieu", dat als ondertitel
draagt: "Mensen keren de kerk
de rug toe".
Het proces van ontkerkelijking
wordt in dit boekje beschreven
en toegelicht met cijfers uit tal
van onderzoeken. De schrijvers
leggen oorzaken en motieven
achter dit proces bloot, maar
gaan ook in op de redenen die an
deren ertoe brengen hun kerk
juist trouw te blijven.
Het onverbiddelijk vasthouden
door de kerk aan bepaalde vor
men vinden zij onjuist. Structu
ren zijn niet heilig of onaantast
baar, maar slechts hulpmiddelen.
Allerlei onbehagen over het hui
dige functioneren van de kerk
wijst erop dat de organisatie niet
voldoet. De kerk moet dicht bij
de mensen staan.
Jonkers en Te Winkel vinden be
zinning op het ambt hard nodig,
waarbij men moet uitgaan van
het dienende karakter ervan. Het
onderscheid tussen ambtsdrager
en leek mag van hen best verva
gen.
Ook de bevordering van de ge
meenschap is een belangrijke eis.
Herhaaldelijk maakt het boek
melding van de eenzaamheid van
de mens in liturgie en gemeente
leven. De kerk komt er ook niet
onderuit, aan politiek te doen.
Hervormde Kerk: aangenomen
naar Noordwolde (Fr.) kandidaat
P. van der Vange Groningen,
naar Renkum kandidaat T.
Nieuwenhuis Den Ham, naar
Vlissingen en Middelburg (voor
vrijzinnigen) als bijstand in het
pastoraat (per 1 mei '81) W. de
Weerd Sleen, naar Dantuma-
woude(Fr.)Tj.M. Haitjema Maas
sluis (deelwerk).
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt: beroepen te Giessendam
A. van Houdt Rozenburg.
Gereformeerde Gemeenten: be
dankt voor Ouddorp Chr. van der
Poel Yerseke.
Baptistengemeenten: aangeno
men naar Muntendam A. van den
Berg Rotterdam.
Dispensatie Zeshonderd rooms-
katholieke pastores hebben in
Breda de Nederlandse bisschop
pen een brief laten overhandigen,
waarin zij de bisschoppen drin
gend vragen, in Rome hun in
vloed aan te wenden om het dis-
pensatiebeleid te versnellen voor
priesters die wegens huwelijk uit
het ambt willen gaan. Het Lan
delijk Beraad van Pastoraal Wer
kenden nam het initiatief tot de
brief.
Er zouden in ons land enkele tien
tallen priesters zijn die om die re
den uit het ambt willen. De zes
honderd noemen dispensatie
geen gunst maar een recht. Ook
in de kerk moeten mensen op een
besluit kunnen terugkomen.
(ADVERTENTIE)
GUUR HERFSTWEER EN TOCH EEN
SOEPELE, ZACHTE HUID.
In herfst en winter heeft uw huid veel te
lijden. Gure buitenlucht en droge atmosfeer van
centraal verwarmde ruimten doen een aanslag op de
zachtheid en soepelheid van uw huid. Zoals het ver
strijken der jaren kan ook het herfst- en winterweer
droogterimpeltjes in uw gezicht veroorzaken.
Gelukkig hebben al veel vrouwen het geheim
ontdekt om hun huid tegen deze nadelige invloeden te
beschermen: Oil of Ulay.
Oil of Ulay is een Teauty fluid' die het natuur
lijke vochtevenwicht van uw huid weer herstelt.
Het geheim van Oil of Ulay is dat het eigenschappen
heeft die gelijk zijn aan die van uw eigen huidvloei
stoffen. Daardoor neemt de huid het direct en volledig
op. Als u uw gezicht en hals 's morgens en 's avonds
masseert met Oil of Ulay, voelt u dat de huid heerlijk
zacht en soepel blijft. Door de verzorgende en tegelijk
beschermende eigenschappen isOil ofUlay bovendien
een ideale basis voor make-up.
U zou Oil of Ulay* toch eens moeten
proberen. Want zo helpt u uw huid in goede konditie
te houden en blijft u er jong uitzien, ondanks het
grillige Hollandse najaars- en winterweer.
"Oil ofUlay, een geregistreerd handelsmerk.
Verkrijgbaar bij apotheek, drogist en parfumerie.
Voor nieuwe Amro-spaarders slechts f 15,-
(voor niet-Arhro-spaarders f 30,-),
LEZERS SCHRIJVEN:
-Het plaatsen van brieven van lezers betekent niet dat de
.redactie de daarin'weergegeven mening onderschrijft.
Brieven kunnen van redactiewege worden ingekort. i
Spaart u nog niet bij de Amro Bank? Dan verschaft de
Amro Bank u nu een goede extra reden om een spaarrekening
te openen: een plaatje van 10 gram gegarandeerd 999,0 fine
silver (de aanduiding voor puur zilver).
Hoe komt u aan zo'n waardevol kleinood? U opent een
spaarrekening bij de Amro Bank en stort minimaal 50 gulden.
Dan stellen wij u van onze kant in de gelegenheid het
zilveren plaatje te kopen voor het speciale
bedrag van f 15,- (prijs Voor niet-Amro-
spaardersf30,-).
Voor het zilveren plaatje geldt het
devies: zolang de voorraad strekt
Ontvangt u liever een spaarpremie i.p.v.
een plaatje puur zilver, dan doet de
Amro Bank als aanmoedigingspremie
f 7,50 bij uw eerste inleg.
Deze premie is gedurende één
maand niet opvraagbaar. Deze unieke
aanbieding van de Amro Bank
geldt vanaf 4 november tot
en met 5 december. Zorg dus
dat u er snel bij bent.
Gegarandeerd
door de Aniro Bank mei
een genummerd
..certificaat van echtheid'
Euthanasie
Hierdoor wil ik graag reageren op
een artikel betreffende zelfdo
ding, in uw blad van maandag 3
november j.l.
Zoals uit dit artikel en andere
publicaties blijkt, staat euthana
sie, naast abortus, in het centrum
van de belangstelling. In de krin
gen die zich met deze z.g. zachte
dood bezig houden, wordt ge
steld dat het het onvervreemd
baar recht van ieder mens is om
over het eigen leven te beschik
ken. Met deze stelling ben ik het
geheel eens, mits men dan tevens
beseft dat de mens zichzelf daar
door verantwoordelijk heeft ge
maakt voor dat leven en wat hij
daarmee doet.
vel beseft en of t
dit in het alge-
dit leven w
hoge mate
daar in het alge
genome
die zo'n poging wagen geen uit
weg zien om uit hun problemen
te geraken, vervolgens een ver
twijfelde stap doen in de richting
van iets waarvan zij de gevolgen
niet kunnen overzien en hopen
dat zij daardoor in de belangstel
ling van anderen komen te staan.
Dat deze laatsten, die op dat mo
ment menen dat zij hulp moeten
bieden, ook niet weten wat zij
doen, blijkt uiteen uitspraak van
prof. ySpeijer in een uitzending
van Brandpunt, dat er van hen
geen deskundigheid mag worden
verwacht.
den zou zich nu toch echt moeten
afvragen waar deze lieden de bru
taliteit vandaan halen om te ver
onderstellen. dat zij desondanks
toch een radeloos en beklagens
waardig mens mogen begeleiden
bij het nemen van de beslissing
tot zelfdoding.
rkelijke re
ien een einde aan
laken. Dit moet in
betwijfeld,
wordt aan-
poging tot
rden uitge-
•hreeuw om hulp.
feite dat diegenen
Vis men dan v.
uitzending V£
prof. De Gaa;
zeggen dat
rder hoort, in ee
Hier en Nu. d;
Fortman durft 1
oet
?en hogere macht, buiten ons,
vordt opgedrongen, dan vraagt
nen zich af waar deze geleerden
ïun wijsheid vandaan halen.
Want is en wordt het geweten, door
wei-denkende mensen, niet be
schouwd als de eigen innerlijke
stem van de mens? En zei Socra
tes niet reeds dat deze stem (zijn
Daimon) hem waarschuwde als
hij iets verkeerds deed?
Voordat men op deze vragen een
antwoord geoft of daarover een
oordeel uitspreekt, zou men eerst
kunnen overdenken of hot tegen
het gezonde verstand is om aan te
nemen dat de mens een eigen in
nerlijke stem heeft. Dus van de
vooronderstelling uitgaan, dat de
mens naast een uiterlijke ook een
innerlijke stem heeft.
De twijfel daarover kan alleen ont
staan bij hen die menen dat wat
zij niet kunnen zien daarom ook
niet kan bestaan. Maar twijfelen
deze sceptici ook aan hun gezon
de verstand, dat is toch ook niet
zichtbaar?
Welnu, aannemende dat wat (nog)
niet zichtbaar is wel degelijk kan
bestaan, mogen wij ook veron
derstellen dat de mens een sa
mengesteld wezen is. Dat zijn
hoorbare stem bij zijn uiterlijk li
chaam behoort en zijn niet-hoor-
bare stem bij een (nog) niet zicht
baar "lichaam". Door deze ver
onderstelling naderen wij de
overtuiging van velen, die zeggen
dat de mens bestaat uit geest, ziel
en lichaam. Niet alleen op grond
van een geloofs-overtuiging,
maar ook op grond van practisch
inzicht in de Natuur. Daarvan
uitgaande kan men stellen dat er
in deze drie-eenheid een rangor
de moet zijn, zodat de geest hoger
staat dan de ziel en de ziel weer
hoger dan hetlichaam. En verdei
omdat er geen mens is die gelijk
is aan een ander mens, dient aan
genomen te worden dat deze drie-
eenheid zijn eigen karakteristiek,
zijn eigen kenmerkende eigen
schappen heeft. Dus geheel zich
zelf is. Wat betekent dat de eigen
innerlijke stem die daaruit voort
komt, voor een ieder anders zal
"klinken".
Mag men op grond van deze hypo
these, indien vastgesteld is dat de
uitkomsten daarvan juist zijn.
niet aannemen dat luisteren naar
deze stem zeer belangrijk is?
Omdat dit dc stem is van het hogere
of geestelijke wezen dat de mens
in werkelijkheid is? Zou men dan
niet kunnen zeggen dat de z.g
zelfdoders door hun twijfels en
angsten deze Stem zodanig
"smoren" dat deze niet meer
"door" kan komen? Dat zij Dat
gene wat eeuwig leeft geen kans
Dat zij de verbinding daarmee,
als het ware, hebben verbroken?
En dat de enige hulp die aan deze
wanhopigen kan worden gebo
den bestaat uit het wijzen op deze
mogelijkheid en hen aan tc moe
digen dit "luistervermogen" bij
zichzelf te ontwikkelen?
Het is mijn overtuiging dat de uit
komsten van de door mij aange
voerde hypothese juist zijn. Deze
kunnen worden onderzocht door
bestudering van bepaalde ge
schriften, die in het algemeen
worden aangeduid met Geheime
Leer, Esoterische Wijsbegeerte of
Theosofische Literatuur. Op
grond daarvan staat het voor mij
vast, dat al diegenen die de hand
aan zichzelf slaan een moord be
gaan. Een moord, in zekere zin,
op hun eigen innerlijk Zelf, dat
daardoor de kans wordt ontno
men zich te laten "horen".
Daarbij ga ik niet voorbij aan de
beklagenswaardige toestand
waarin zy zich bevinden, maar
waarvoor zjj wel degelijk zelf-
verantwoordelijk zijn.
En al degenen die denken dat zij
/elf-doders in hun poging moeten
steunen, notabene op grond van
ondeskundigheid, zouden eigen
lijk dienen te worden verhinderd
hun mis leidende werk ten uit
voer te brengen.
J. Carton
Pr. Mauntslaan 60
Voorschoten