Paul Simon terug met film en plaat: "One Trick Pony OIC/IV7 toegelicht "Bij wijze van spelen" vanavond op tv Bi] prijsuitreiking: Kritiek op Louis Davids Vier jaar bezig geweest li Y ara-speelgoedactie geeft nu ook cadeaus Deze week bij de melkman: qriëEJV^piïP XlcenbMWfl [\W^\Rrggrarnma 1 DINSDAG 11 NOVEMBER 1980 AMSTERDAM (GPD) - Zo ongeveer sinds de actie Tomaat, de laatste tien jaar dus, kun je in ons land een aantal vormen van to neelmanen aanwijzen. Met wat goede wil zijn die in drie stromingen te verde len: het vernieuwde reper toire-toneel, het vormge richte toneel en het ac teurstoneel. Bij de eerste groep hoort het toneel van de grote gezelschappen die wel hebben vastgehouden aan het spelen van bestaande, meest klassieke teksten, wel zijn geble ven bij een werkwijze die de re gisseur de schepper laat zijn, de man of vrouw met de ideeen, waarnaar de acteurs zich probe ren te richten, maar waar nieuw is dat de acteurs tegenwoordig ook hun zegje mogen doen, dat de keuze van een stuk soms bewus ter tot stand lijkt te komen, dat ook hier langzamerhand nieuwe t binnendruppelen, en een •rkwijze: men improvi seert soms. De tweede categorie speelt zijn vaak Duitse repertoire in een af standelijke stijl, die heel aangrij pend kan zijn. Het geheim zit hem in de vorm, die heel goed ge kozen en veelzeggend is, en die zowel in een stembuiging, als kostuum of loop kan zitten. Juist door zijn afstandelijkheid weet dit toneel vaak ver te gaan, din gen zijn er niet gauw te gênant voor of te gek. Baal is er de grote exponent van, maar je ziet die vormgerichtheid ook bij Onaf hankelijk Toneel, soms bij Globe, RO-theater, Publiekstheater. De derde groep is het acteursto neel, met het Werkteater als ver tegenwoordiger op eenzame hoogte. Toneel dat zelf zijn tek sten maakt, op basis van ge sprekken, onderzoek en improvi satie. Alle vormingstheater werkt zo, maar alleen bij het Werkteater ontstaan die heel alledaagse en tegelijk heel bijzondere persona ges. In hun laatste produktie Bosch en Lucht spelen ze gehan dicapten zo, datje voor het eerst echt ziet hoe een gehandicapte bijvoorbeeld beweegt, en dat is heel roerend. Het komt doordat de Werkteaterac- teurs als het ware een stukje van zichzelf meespelen in ieder per sonage, een proces dat in het boekje over de groep (Werktea ter, uitgeverij Het Werkteater 1980) heel duidelijk beschreven wordt. Het Nederlands Theater Instituut heeft in samenwerking met de NOS een film gemaakt. Bij wijze van spelen (vanavond 22.10 uur op Nederland 1) waarin de drie stromingen op een speelse ma nier worden behandeld. Drie acteurs komen aan het woord: Annet Nieuwenhuyzen (Publiek stheater), Jack Vecht (Baal) en Herman Vinck (Werkteater) over de vraag hoe ze een rol opbou- Daar tussendoor zie je ze bezig in produkties van het afgelopen sei zoen, respectievelijk Moeder Courage, George Sand en Ge woon Weg (later Bosch en Lucht gedoopt). De film gaat niet echt diep en vult soms kostbare ruimte met niet ter zake doende beelden, bijvoor beeld van het Festival of Fools, maar is aan de andere kant dui delijk genoeg om een globaal idee te krijgen van de verschillen tus sen de drie stromingen. Op deze manier wordt nog zo wei nig over toneel geschreven en gepraat (en zeker niet op televi sie) dat het initiatief op zich zeer te waarderen is. BRUSSEL - De afgelopen vier jaar heeft Paul Simon grotendeels besteed aan het schrij- ven, filmen en afronden van zijn eerste film. One Trick Pony is het resultaat van een WF persoonlijke obsessie. "Het antwoord op een uitdaging. Het kan heel goed een misluk king blijken te zijn, maar zonder mislukkingen zul je nooit iets op steken", zo geeft Simon ruiterlijk toe na de vraag het project te ty peren. Vier jaar lang heeft Simon gewerkt aan een filmproduktie die de ontwikkeling van een muzikant in beeld brengt op een manier die - als we de berichten mogen ge loven - autobiografische trekjes vertoont. One Trick Pony, dat wil zoveel zeg gen als "ik ken maar één kunst je", is een typering die voor velen in de muziekwereld zal opgaan. Zelden zijn artiesten immers meer dan eenzijdig begaafd en voor zover ze het wel zijn, beper ken ze zich vaak tot hun eigen stiel. Simon, die een film heeft willen maken over de groei van een populair artiest, trekt op een nachtelijke persconferentie na een uitermate enerverend con cert in Brussel vergelijkingen tussen nu en de jaren zestig. "Feitelijk wil ik aankaarten dat rockmuziek inhoudelijk gespro ken een kunstvorm is die zich nauwelijks ontwikkelt. Alfijd maar weer wordt er naar vroegere voorbeelden teruggegrepen. Vanaf het moment dat Elvis ACAPULCO - Tarzanvertolker Johnny Weismuller (76) is ernstig ziek. Herstel van de voormalige olympische zwemkampioen is volgens zijn artsen niet te ver wachten. Weismuller is na her senbloedingen sterk vermagerd en geestelijk in de war. Presley opkwam tot vandaag de dag is er weinig veranderd. "Ik heb er geen verklaring voor waarom rockmuziek zich zo con servatief qua vorm opstelt. In fei te is het rechtse muziek omdat het behoud van bestaande regels voorop staat, hoewel het in de media en de maatschappij vaak als links te boek staat. Niet volwassen Volgens Paul Simon blijft veel pop- en rockmuziek in een on volwassen fase steken. Desgevraagd geeft hij volmondig toe dat hij zelf ook geen oplossing heeft voor de vragen die hij stelt en dat hij zijn eigenwaarde als te gering inschat om een hele cul tuur te kunnen beïnvloeden. Over vele talenten van vandaag de dag spreekt hij met reserve of acht hij zichzelf te weinig geïn formeerd om te kunnen oordelen. Met zijn duidelijke, maar aan vechtbare mening stelt Paul Si mon zichzelf eigenlijk als een one trick pony te boek; een artiest met maar één echt talent dus. We moeten de goden danken dat Si mon na de artistieke scheiding met Art Garfunkel (die in 1970 meer waarde hechtte aan een filmcarrière) thans weer op het podium staat en zijn muziek laat horen. Want dat is een vak dat de ze (misschien wel belangrijkste) Amerikaanse song-writer van de afgelopen 15 jaar tot in de toppen van zijn vingers beheerst. Stralend De kleine man is in zijn métier v der geèvolueerd en staat niet meer in zijn eentje in het spot- licht. Met achteloos gemak heeft hij de crème de la crème van de Amerikaanse sessiewereld voor de duur van een maand inge huurd om een show te kunnen bieden die zich met heel weinig andere vergelijken laat. De kosten zijn uiteraard huizen hoog. Paul betaalt zijn mensen studiotarief en schiet er zelf een slordige half miljoen bij in. Paul Simon moet er op gestaan hebben dat de concerten van een vergelijkbare geluidstechnische kwaliteit en artistiek nivefeu wa ren als de soundtrack van One Trick Pony; een plaat die door zijn fraaie combinatie van perfec te songs en decor terecht een goede come back voor hem bete kent en die er mede de oorzaak van is dat de gelijknamige film toch binnen afzienbare tijd in de Nederlandse bioscopen te zien zal zijn. Gelijk Paul Simon trad in 1965 (in De Waag in Haarlem) voor het eerst ih Nederland op. Een verblijf dat opgeschrikt werd door de mel ding dat zijn Sound of Silence nummer 1 was in Amerika, dank zij een door producer Tom Wilson eigenmachtig veranderde versie. Nu, in 1980, zingt Paul het akoes tisch in een van de vele toegiften die hij op deze tournee moet ge ven. Het vormt een van de aan grijpendste momenten in het concert en het bewijs van zijn ge lijk achteraf. HILVERSUM - Zelfs de VARA- speelgoedactie kan het. ondanks zijn respectabele leeftijd var der tig jaar, niet meer stellen zonder de kenmerken van een televisie- bedelactic. Om de concurrentie met Telebingo aan te kunnen en op die manier wat veilig te stellen voor de kinderen van deze wereld is dit jaar voor het eerst aan de actie een kwisje verbonden. Weliswaar van geringe omvang - de cadeaus zijn beperkt in aantal en niet zozeer kostbaar als wel fraai. De speelgoedactie begint donder dag en die dag stelt de VARA ook de met-Nederlandse bestem mingen van de actie voor (Ne derland 2, 21.45 uur). De actie bracht vorig jaar een kleine zes ton op, waarvan een derde werd geschonken aan een kamp voor Rhodesische vluchtelingen-kin deren in Mozambique. Dat was geld voor elementaire voorzie ningen in het kamp, en vooral voor leermiddelen. Dit jaar is het oog gevalllen op drie nict-Ne- derlandse projecten. Dat zijn een crèche in Paramaribo, waarvoor anderhalve ton wordt bestemd, een stichting voor de opvang van kinderen van politieke gevange nen in Chili (ook anderhalve ton) en nog eens vijftigduizend gul den voor een weeshuis in Nepal. De speelgoedactie krijgt zes uit zendingen van 25 minuten, waar van de eerste donderdag is. Finale Songfestival in Rotterdam HILVERSUM (ANP) - De na tionale finale van het songfes tival. waaruit de Nederland se bijdrage voor hei op 4 april in Dublin te houden Eurovi sie-songfestival moet komen, wordt 11 maart in het Rotter damse theater Zuidplein ge houden. Daar zullen Ben Cramer, Oscar Harris, Marietje Kwakman Lucy Steymel en de groep The Familee. ieder twee liedjes ten gehore brengen, die uit een open competitie door een jury ran deskundigen van de di verse omroepen zullen worden gekozen Het ontbonden duo Art Garfunkel en Paul Simon (r), herenigd voor avond in Carnegie Hall waar een benefietconcert werd gegeven. Het i de eerste keer sinds acht jaar dat het duo begin dit jaar weer bijeen w AMSTERDAM (GPD) - "Nou we zijn blij hoor", zei Jasperina de Jong toen zij gistermiddag samen met Harry Bannink, Jan Boer stoel en Gerard Stellaard de Louis Davids Prijs 1980 in ontvangst nam van Mar- tine Bijl. De zangeres, componist, tekstdich ter en arrangeur kregen de prijs, (een oorkonde en 3000 gulden) voor hun liedje "Spuit". Na de uitreiking werd Davids pos tuum op de hak genomen door uitgever Kees Aarts. Martine Bijl had daarvóór al gezegd dat Da vids nooit een stuk had geschre ven en zij noemde de prijs een vlag om de lading te dekken. Maar toch had zij enige waardering voor de Louis Davids Prijs. "Het betere repertoire wordt wegge vaagd door het commerciële ge weld". Op de foto vlnr Gerard Stellaard (arrangeur) Jasperina de Jong, Harry Bannink (componist) en Jan Boerstoel (tekstdichter). (ADVERTENTIE) i slechthorenden (NOS) NEDERLAND I - 18.25 - Nieuws voor doven c 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort voor Joegoslaven en Italianen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - DT kan nog meer bij (EO) 19.10 - Tijdsein (EO) 19.55 - Land in zicht (EO) 20.35 - De Hoop gooit 't anker uit! (EO) 21.00 - God wil wonen bü de mensen (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Bij wijze van spelen, filmreportage (NOS) 23.05 - Journaal (NOS) 23.10-23.15 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) NEDERLAND II - 18.25 - Microprocessors 1 en 2 Ges 6) (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Het geheim van de Vuurberg (CNRV) 19.25 - Cum Laude, quiz (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De kleine Waarheid (7) (NCRV) 21.25 - Showroom (NCRV) 22.25 - Hier en Nu (NCRV) 23.05 - Mijn verre naaste (NCRV) 23.30 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr. NDR: 18.00 Der Mil- lionenbauer, tv-serie. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Der Millio- nenbauer, tv-serie. 19.25 Region, magaz. 19.59 Programma-overz. WDR: 18.00 Eichholz und Sohne, tv- serie. 18.30 Reportage. 18.40 Amu- sementsprogr. 19.45 Korte film). 20.00 Joum. 20.15 Susi, tv-serie. 21.00 Aktual. 21 45 Captain Paris, misdaadserie. 22.30 Aktual. 23.00 Popconcert. 1.00 Joum. DUITSLAND II 18.20 Tekenfilmserie. 18.40 Teken filmserie. 19.00 Joum. 19.30 Der Tanzer auf den Stufen (Stormy Wea ther), Amerikaanse speelfilm, aansl.: Filmtips. 21.00 Aktual. 21.20 Ein Ka- pitel fuer sich, tv-serie. 23.30 Joum. tief progr. 19.00 Spelprogr 19.45 Journal 3. 20.00 Joum. 20.15 Lan- desspiegel. 21.00 Gesprekken. 21.45 Informatief progr. 22.30 Informatie- BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.00 Poppenfilmsene. 18.05 Kleu- terprogr. 18.35 Open School. 19.05 Gastprogr. 19.35 Lottowinnaars, meded en morgen. 19.45 Journ. 20.10 Muzikaal progr. 21.05 Weten schappelijk progr. 22.00 Kwis. 22.30-22.45 Joum. NET II WOENSDAG Nederland 1 15.30 - AVRO s Kmderbios (AVRO) TV Eén van de niet alledaagse hoofdpersonen uit "Showroom" van vanaiond (Nederland 2,2125 uur) is de heer Luit. Deze 74-jarige Noordgroninger heeft de techniek als hobby. Tientallen motoren en honderden motoronderdelen liggen inzijn huis uitgestald. Eén van zijn uitvindingen iseen wasmachine,gekoppeldaaneen motor,die functioneert als windmolen. ■kin de tv-actualiteitenrubriek "Hier en Nu" wordt vanavond aandacht besteed aan de kindertelefoon. Medewerkers vertellen over hun ervaringenkinderen over het nut van deze instelling. De rubriek heeft verder een reportage over de reis van de Voyager-I naar de planeet Satumus (Nederland 2,2225 uur). In "Mijn verre naaste komt het werk van het werelddiaconaat in Suriname aan bod. Het land is sterk aan het vergrijzen - veel jongeren trokken en trekken immers naar Nederland, terwijl de bejaarden achterbleven. (Nederland 2, 23.05 uur.) RADIO DINSDAG 11 NOVEMBER HILVERSUM 1 19 02 (S) Natafelen 19.30 (S) Operettefragmenten 20 03 (S) Mon vieux, ma v.eille 20.30 <S> Folk live. 21 02 De kopermijn hoorspel- serie 21.45 (S) Lichte grammofoon- 22.02 AVRO's Sportpanor HILVERSUM II KRO 18.10 Verkenning 18.20 HUN VERBOND 18.50 PP Uitz van he G P V 19 00 Kerk in meervouc 20.00 (S) Muz van Will Eisrna 20.4 Spektakel Antigone. 22.20 Ovei weging. 22 30 Nws 22 40 (S) Zin i muz. 23.30 Muz. op het spel. 23.5 HILVERSUM III (NOS Ieder heel uur nws.) NOS: 18.03 (Si De Avondspits met de Na tionale Hitparade VARA 19 02 <S> Popdonder plus. 21.02 (S) Nashville. 22 02 (S) And all that jazz. 23 02-24 00 (S) El nee tuin. WOENSDAG 12 NOVEMBER HILVERSUM I VOO 7.03 (S) Ook goeie morgen 9 03 (S) Muziek terwijl u wepkt 10 02 (S) Kletskop. VPRO 10 45 (S) Villa- VPRO 13 03 Welileelichte kringen 13.30 (S) Een klap op je hoofd EO. 14.20 (S) Padio-Kleuterkrant 14 45 (Sl Open huis. 16 02 (S) Licht en uit- xicht 16 40 (Sl EO-Aktief 16 45 (S) EO-Metterdaad 17 02 (S) Tihdsein. HILVERSUM II VARA 07 00 Nws. 07 10 Ochtend- gym 07 20 De Wekkerradio (7 30. 8 00 en 8.30 Nws.) 09 00 Gym vmor de vrouw 09 10 Waterst NOS De Werkbank VARA 9.25 De Voopuit- gang. 9.50 Hoor haar' 11 05 Neder landse schoolradio. 11.35 Qteenber- gen-Centraal 12 16 OVERHEIDS- VOORL Franco-huis Inf. vmmr het bedryfsleven. NOS: Meded voor land- en tuinb. 12.30 Nwq, VARA: 12.36 Dingen van de dag 13 00 Nws 13 11 Steenbergen-Celtraal 13.30 Oude schoolliedjes 13.50 Kinderen een kwartje'' 14.30 Leeftijd-genoeg. 15.30 Operette 16 00 Onder Martie nrr> en iet'-er 17 (Hl F." ri bi. k;« derlands 17.24 Meded SOS en poli- tieber 17.30 Nws. 17.36 Dingen van de Dag. HILVERSUM III KPM 7 02 (S> Des Engels 9 03 (S) Van negen tot twaalf 12 03 (S) De noen show 14 03 (S) De Theo Stok king show. 17 03 (S) Stampij. HILVERSUM IV NCRV 7 00 Nws 7.02 (S) Het leven de woord 7.10 (S) Preludium 8 30 (S) Mur.ica sacra. 9.00 Nws. 9 02 (S) Divertimento. 9 15 (Si Onder de taDOftflKm, 10 00 (Si Orkestpalet. 12 00 Nws 12 02 (Sl Tafelmu/iek (met om 12 02 Pianowerden uit de Romantiek. 12 30 Opnamen met het 16.55-17.00 (S) Kust-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5