tvn "De dag van de marionetten": Bergman revancheert critici r .,m r „mr r a r A\\w rJtr m Verhouding tussen man en kind heel integer verfilmd 'lil», 'HIHh, n Platvoet aan de Nijl: weinig verbetering VRIJDAG 7 NOVEMBER 1980 FILM PAGINA 11 k '''fc. ''ih, i "Pe dagvan de marionet ten", regie: Ingmar Berg man, met Robert Atzorn, Christine Buchegger en Martin Benrath. Theater. Camera, 16 jr. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiimi Een paar jaar geleden bracht de Zweedse schrij ver-regisseur Ingmar Bergman zijn sinds het eind van de jaren vijftig gestaag gegroeide publiek in vergelegenheid met de film "Het Slangeëi". Problemen met de belastingdienst hadden hem zijn vaderland doen verlaten en naar Berlijn gebracht, waar hij voor het eerst een produktie buiten Zweden draaide. Een veran dering van klimaat, die bij de première als rampzalig werd gekenschetst. Het sfeerbeeld van het cabaret ten tijde van de crisis, stond in de schaduw bij de tekening die we kennen uit "Cabaret", de succes volle verfilming van Cristhoper Isherwoods' "Goodbye to Ber lin". Wat de kijker te zien kreeg waren twee twijfelende acteurs (Liv Ullman en David Carradine) op zoek naar een scenario en een regisseur. Bergman moest maar terug naar Zweden, dat was zo ongeveer de centrale boodschap van de filmkritiek. En Bergman ging terug en nam re vanche met een briljante "Au tumn Sonata", waarin hij de in "Face to face" en "Scenes from a marriage" nog louter binnens kamers opgestelde camera, mee nam op locatie in een druilerig en droefstemmend Zweeds land schap. Nu twee jaar later is Bergman weer gaan experimenteren. Weliswaar is er in zijn jongste film wederom de vertrouwde thematiek en vi- sualisering; de gezichten van be kende Bergman acteurs als Liv UUrnan, en Erland Josephson ontbreken. "De dag van de ma rionetten" is in zijn geheel in West-Duitsland en met louter Duitse acteurs opgenomen. Dat betekent inderdaad een experi ment. De vertrouwensrelatie die Bergman in Zweden met zijn vas te acteurs had opgebouwd, was immers zeer bepalend voor de kwaliteit van zijn werk. En daar bij komt dan na het zien van deze film mijn persoonlijke overwe ging dat de Zweedse taal op de een of andere moeilijk te definië ren manier meer aansluit bij de sfeer van Bergman, dan de Duit- Het thema: het wankele evenwicht van Peter Egermann, een jonge, introverte manager uit een wel gesteld milieu, wordt in toene mende mate verstoord door een balanceren op de rand van droom en werkelijkheid. Die spanning concretiseert zich in de angst dat hij zijn vrouw Catherina zal ver moorden. Met die angst kan hij niet leven, het brengt hem in de buurt van zelfmoord en uiteinde lijk tot de moord op een prosti- tuée, die hij nauwelijks kent, maar die dezelfde naam heeft als zijn vrouw en in uiterlijk ook het een en ander van haar weg heeft. De moord krijgen we in de eerste scène al te zien; wat volgt is een combinatie van beelden uit de periode vóór en na de gebeurte nis. Zo is de tweede scène, enkele weken voor het drama, gesi tueerd in de kamer van een be vriende psychiater, die door Pe ter als eerste in zijn angst wordt ingewijd.' De man doet weinig met die kennis, neemt geen tijd voor een gesprek, omdat hij een bezoek van Peters vrouw ver wacht die hij heimelijk bemint. Het vertrouwen van Peter in zijn vriend krijgt een deuk, op het moment dat Peter het gesprek ziet tussen de psychiater en zijn vrouw, waarin afwisselend Pe ters angst en hun gevoelens voor elkaar aan de orde komen. Zo wordt "De dans van de mario netten" Bergmans zoveelste visie op emotioneel vastgelopen men sen, die niet in staat zijn tot affec tieve relaties. Bij Peter leidt dat onvermogen tot moord; bij zijn vrouw,, zijn moeder en zijn psy chiater is het afwisselend latent aanwezig. In Bergmans kille set is er geen Peter en Catharina Egermann: emotioneel vastgelopen ontkomen aan bijna alle opna men zijn in zwart-wit, binnens kamers gemaakt, vaak in een wit te ruimte zonder aankleding, met de camera voortdurend op de ge zichten van de spelers gericht). Niet voor zijn karakters, maar ook niet voor de kijker. Wat Bergman zelf bij "Face to face" opmerkte, geldt ook nu ween "We gaan een film maken die in zekere zin handelt'over een mis lukte zelfmoordpoging. Maar in wezen gaat het hier over Leven, Liefde en Dood. Dat komt omdat er eigenlijk niets bestaat dat be langrijker is. Om je mee bezig te houden. Om aan te denken. Om je r te verontrusten. Om geluk kig c Het enige zwakke punt in de film is de analyse van de psychiater aan het einde: Peter heeft een domi nante moeder, een slechte relatie met zijn vader, is latent-homo- sexueel en kan zijn vrouw niet bevredigen. De moord is toeval, het kan veroorzaakt zijn door een simpel woord of gebaar van de prostitué, waardoor hij uit balans werd gebracht en tot zijn daad kwam. Zonder die verklaring achteraf was zijn onvermogen als hulpverle ner ook voldoende aangetoond. En wie op het moment van de analyse over de oorzaken van Pe ters labiliteit nog in het duister tastte, zal er achteraf ook weinig mee aan kunnen. Bergmans film ging vorige week in Amsterdam in première. Afgelo pen maandag was de produktie al op de mee-financierende West- duitse televisie te zien (Via het kabelnet). De aloude discussie over de concurrentie van televi sie voor de bioscoop lijkt daar door opnieuw actueel. Lijkt, want wil het effect van de door de regisseur bewust gecreëerde kil te, niet teloorgaan, dan verdient projectie op het grote witte doek in de duisternis van de bioscoop veruit de voorkeur boven verto ning in de knusse Nederlandse huiskamer. TON VAN BRUSSEL Een griezelfilm van Engelse makelij uit 1978 is The Medu sa Touch. En geen slechte ook. Richard Burton speelt een schrijver die door Medusa is aangeraakt en tot zijn schrik in staat is allerlei ram pen te veroorzaken. Lino Ventura en Lee Remick zijn Burtons sterke tegenspelers. Augustin Meaulnes is een ro mantische jongeling die zeer gesteld is op zijn vrijheid. Hij leeft in een fantasiewereld die wreed wordt verstoord als de vrouw die hij tot de zijne wil maken, hem laat vallen. Dat is in het kort de geschiedenis in de film Le Grand Meaulnes, gebaseerd op één van de meest gelezen romans in Frankrijk. Dinsdag te zien op België 2. Regisseur King Vidor kwam danig in de problemen bij de opnamen voor de film Solo mon and Sheba. Tyronne Powers die voor de hoofdrol was aangetrokken, zakte tij dens een duel-scene plotse ling in elkaar en stierf. Vidor zag zich toen genoodzaakt veel scenes opnieuw te fil men, nu met Yul Brynner in de rol van Solomon. Gina Lollobrigida bleef de aan trekkelijke tegenpartij. Vrij dag op België 1. Blake Edwards is al jaren bezig met het maken van komedies (laatstelijk 10). Eén van de leukste was Operation Peti- coat, waar ook nog een tv-se- rie van is gemaakt. Op een Amerikaanse onderzeeboot is Cary Grant commandant en Tony Curtis een luitenant die faam heeft als 'ritselaar'. Ook vrijdag maar dan via Duits land 2. ZATERDAG: Sergeant York; 16.00 uur; Bel. l (regie Ho ward Hawks met Gary Coo per. Amerikaanse film uit 1941). Grand Hotel; 20 15 uur; Dtsl. 2 (regie: Edmund Goul- ding met Greta Garbo. Ame rikaanse film uit 1932). The Medusa touch; 22.05 uur; Dtsl. 1. ZONDAG: A royal scandal; 15.25 uur; Dtsl.2 (regie: Ernst Lubitsch. Amerikaanse film uit 1945). Friendly Fire; 21.10 uur; Dtsl. 1 (regie: David Greene met Ned Beatty. Amerikaanse film uit 1979). MAANDAG: A private enter prise; 21.45 uur; Dtsl. 3 (regie: Peter Smith. Engelse film uit 1974). Roseland; 23.00 uur; Dtsl. 1 (regie: James Ivory met Geraldine Chaplin. Ame rikaanse film uit 1977). DINSDAG: Stormy weather; 19.30 uur; Dtsl. 2 (regie: An- gaat veel meer om gezelligheid en geborgenheid. La femme enfant blinkt, zoals ge zegd, uit in terughoudendheid, zonder dat om de hete brij wordt heengedraaid. Penelope Palmer speelt het meisje Elizabeth dat haar verstikkende, burgerlijke milieu ontvlucht en 'compensa tie' zoekt bij de doofstomme tuinman Marcel (gespeeld door Klaus Kinski). Twee eenzame mensen die verliefd op elkaar worden, zonder datje daar nu de gangbare betekenis aan moet ge- Voor Elizabeth is Marcel veel meer een grote vriend, terwijl Marcels gevoelens heen en weer worden geslingerd. Enerzijds is het de ontwakende vrouw die hem in Elizabeth aantrekt (zoals in de verleidelijke badkuipscène), an derzijds ziet hij haar vooral als kind (boos als Elizabeth make-up heeft gebruikt). Eén van de sleu telscènes is als Elizabeth voor de klas Lorelei van Heinrich Heme voordraagt. Pas dan beseft ze dat Marcel net zo door haar betoverd is als de schippers in Heines ge dicht door het gezang van de wa ternimf. Het regiedebuut van de schrijfster Raphaelle Billctdoux mag er zijn. La femme enfant is prachtig van sfeer en de gevoelens van Marcel voor kind vrouw Elizabeth zijn op treffende manier in beeld ge bracht. Wel is Billeldoux nog wat te lang van stof en kan aan het nut van Marcels handicap worden ge twijfeld. Een extra handicap in een toch al moeilijke verhouding. I'. MM .11".' ;M.\ drew Stone met Lena Home. Amerikaanse film uit 1943). Le grand Meaulnes; 20.40 uur, Bel. 2 WOENSDAG The power of the whistler; 22.15 uur: Dtsl.3 (regie: Lew Landers met Ri chard Dix. Amerikaanse film uit 1945) DONDERDAG The criminal; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Jo seph Losey. Engelse film uit 1960). Da ho ben lin; 22.05 uur; Dtsl. 2 (Chinese film uit 1978). VRIJDAG: Solomon and She ba; 20.15 uur; Bel. 2. Mv bril liant career, 20.15 uur; Dtsl 1 (regie: Gillian Strong. Au stralische film uit 1978) Ope ration Petticoat; 23.05 uur; Dtsl. 2 "Platvoet aan de Nijl", theater: Trianon, hoofd rollen: Bud Spencer en Bodo, regie: Steno, alle leeftijden. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIUIII Bud Spencer lijkt afscheid te heb ben genomen van Terence Hill, met wie hij jarenlang een filmduo voor de 'van-dik-hout-zaagt- men-planken-humor' vormde. Gelet op hun laatste gezamenlij ke produkt, "Vier vuisten op sa fari", niet helemaal ten onrechte. Konden de twee vroeger tussen twee stevige vechtpartijen door nog wel eens leuk uit de hoek komen, 'op safari' was helemaal niet om te lachen, eerder om te huilen. De baardige Spencer verscheen een aantal maanden geleden zonder Hill op het witte doek als inspecteur Rizzo in "Inspecteur Platvoet slaat alles". Een film die juist nergens op sloeg. De nieuwe 'Platvoet', "Platvoet aan de Nijl", lijkt wat dat betreft niet op zijn voorganger. Dat wil niet zeggen dat alles nu uitmuntend is, inte gendeel. Het verhaal is ouder dan de weg naar Kralingen, maar er is nu tenminste een verhaal, iets dat de vorige keer ontbrak. Inspecteur Rizzo reist naar Egypte om een ontvoerde professor te redden. De professor zou heel erg belang rijke ontdekkingen hebben ge daan en in de 'schurkenwereld' wordt flink jacht op hem ge maakt. Als klerenkast Rizzo zich met hem gaat bemoeien komt het natuurlijk allemaal dik voor el kaar. De film wordt gelanceerd als een lachfilm, maar gelachen werd er gisteren in de redelijk volle bio scoop bitter weinig. Ook niet om het kleine jongetje Bodo, een overblijfsel uit de eerste 'Plat voet' dat overduidelijk alleen maar meedoet om de mensen met een vertederde blik te laten la chen. Ik vraag me af met hoeveel 'leuke' jongetjes en meisjes we na "Kra- mer vers,us Kramer" nog zullen worden opgescheept om een nietszeggend verhaaltje op te fleu Frankrijk ook niet kinderachtig zijn, bewijst La femme enfant, een film met een wel heel tere problematiek: pedofilie. Geen film vooreen groot publiek, al is het wel doodzonde dat een deel van dat publiek door de gehan teerde leeftijdsnorm van 16 jaar bij voorbaat is buiten gesloten. Een zo integer gemaakte film met een thematiek die toch ook de jeugd niet koud zal laten ('pas op voor mannen die dropjes uitde len'). had eigenlijk op scholen gedraaid moeten worden. In de visie van regisseuse Ra phaelle Billetdoux kan een der gelijke verhouding alleen maar opbloeien tussen een kind dat thuis weinig liefde ontvangt en daarom open staat voor aardige 'ooms'. Seksueel verkeer lijkt daarbij niet uitgesloten, maar het Taboes zijn er om te doorbreken. Film kan daarbij (mits goed ge bruikt) een machtig wapen zijn, omdat het een groot publiek be reikt. Een vrouw als Eva (dames liefde) en in mindere mate Taal der liefde (herenliefde) zijn daar van voorbeelden. Dat ze in ''ih,"i Marcello Mastroianni werkt in Napels aan de opna men van de film "La Pelle" (de huid)die wordt gereg isseerd door Liliana Cavani (links op de foto). Mastroianni is op het ogenblik in Leiden in de film Mogliamentete ziendie vanavond en morgenavond in de nachtvoorstelling van Camera draait. La femme enfant; regie: Raphaelle Billetdoux; hoofdrollen: Klaus Kinski en Penelope Palmer; theater: Studio; 16 jaar. Blijvers "Xanadu" - Aardige muziek in slechte film, Lido 2. Leiden. "The Shining" Stanley Kubrick's versie van griezelen. Lido 3, Leiden, Euro 1 en 2, Alphen. "Long Riders" - Goede western over James-Younger-bende. Lido 1, Leiden. "The sound of music" - Musical, Eu ro 4, Alphen. "What's new pussycat" - Sterren- rijkdom in al oude film, Lido 3, Lei den. Nachtfilms "Mogliamante" - Camera, Leiden. "The Shingln" - Luxor, Leiden. "Partnerruil" - Rex, Leiden. "Convoy" - Euro 2. Alphen. "Dog day afternoon" - Euro 3, Al- "Sex Airlines" - Euro 4, Alphen. Rex "Wellusten van weleer" Den Haag "Moordspecialisten" - Apollo 1 (460340), 16 jr. "Cannibals" - Apollo 2. 16 jr. "Xanadu" - Asta (463500), al. "Le notti di Cambina" - Bijou (461177), 16 jr. "Being there" - Calypso (463502), al. "Gloria" - Babylon 1 (471656), 12 jr. "Xanadu" - Babylon 2, al. "Dans van de marionetten" - Baby lon 3, 162 jr. "Everything you always wanted to know about sex" - Camera (467200). 16 jr 'The sea wolves" - Cineac 1 (630637), al. "When a stranger calls" - Cineac 2, 16 jr. "Voor een paar dollars meer" - Ci neac 3, 12 jr. "Salo. of de 120 dagen van Sodom" - Corso (467200), 12 jr. "Phantasm" - Du Midi (855770), 16 "Kelly's heroes" - Euro (667066). al. "Goldfinger' - Metropole 1 (456756). 12 jr "Galigula", Metropole 2, 18 jr "Vrouwenstad", Metropole 3, 16 jr. "L'Arnant de poche" - Metropole 4, 16 jr "Promises in the dark" - Metropole 5. al. "Brubaker" - Odeon 1 (462400), 16 jr - "Don Giovanni", 16 jr. "In de greep van de Zombies" - Odeon 2, 16 jr. "The black hole" - Odeon 2, 16 jr. "Can't stop the music" - Odeon 3,16 jr- "Papillon" - Odeon 4. 12 jr. "Chère inconnue" - Odeon 5, 16 jr. "De perversiteiten van Clair" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Bahama's een pornoparadijs" - Le Pans 2, 18 jr. "Hoe heter hoe beter"-Le Paris 3,18 jr. 'The shining" - Passage (460977), 16 Jr "Pornopoesjes in de wolken" - Royal 3 (601192), 16 jr. "Scarlet Buccanneer" - Royal 4, 12 jr. "De kleine dikke met de superslag" - Royal 5, 16 jr. "Being there" - Studio 2000 (542288). al. "II y a longtemps que je t'aime" - De Uitkijk (542288), 16 jr. Amsterdam "Gloria" - Alfa 1 (278806), 12 jr. "All that jazz" - Alfa 2, al. "Vrouwenstad" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "La femme enfant"-Alhambra 2,16 jr. "Xanadu" - Bellevue Cinerama (234876), al. "Being there" - Calypso 1 (266227),al. "Reggy sunplash" - Calypso 2, al. 'The big red one" - Calypso 3, 12 jr. "Kr zijn nog drie smachtenden VOOT u" - Centraal (248933), 18 jr "De twee missionarissen" - Cineac Damrak 1 (245648), 12 jr. "One flew over the cuckoo's nest" - Cineac Damrak 2, 16 jr. "In de greep van de Zombies" - Ci neac (243639), 16 jr. "Midnight cowboy" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Kentucky fried movie" - Cinecen ter. 16 jr. 'To be or not to be" 12 jr The birth of nation" en "La terra trema", 16 jr. "Xanadu" - Cinema International" (151243), al. 'The blues brothers" Cinema 2, al. "Brubaker" - City 1 (234579). al. "Chère inconnue" - City 2, al.'The black hole" City 3, al "Funny America" - City 4, 12 jr. "Fame" - City 5. al. "Hardly working" - City 6, al "Funny America" - City 7, 12 jr. "M'n lieve commissaris" - Cine 'D' (226551), al. "Bananas" - Desmet (2S6551). 12 jr. "Muiterij op de Bounty" - Du Midi (723653), 12 jr. "•Zonder verdoving" Lcidseplein- theater (235909), 16 jr. 'The sea wolves" - Noggerath (230566), al. 'The devil in Miss Jones" - Pansicn (248933), 18 jr. "Goldfinger" Rembrandlplein- theater 1 (223542). 16 jr "Platvoet aan de Nijl" - Rembrandt- pMnthcater 1 al "De duivel hale je" - Rialto (723488), al. "Het teken van het beest" Rivoli (723488), 16 jr. The Portorico gang" - Roxy (232809), 16 jr. "Dans van de marionetten" - Studio K (231708), 16 jr "La femme enfant" - The Movies (245790). 16 jr. "La strada" - The Movies, 16 jr. 'The shining" - Tuschinski 1 (262633), 16 jr. "Little darling" - Tuschinski 2, al "Caligula" - Tuschinski 3. 18 jr "When a stranger calls" - Tuschinski 4. 16 jr. "Promises in the dark" - Tuschinski 5. 12 jr "La terraza" - De Uitkuk, 16 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 11