Smaak
voorfwee.
"Je staat in zo n zaal heus
niet effe je zakken te vullen
99
"Spelen en dirigeren
geen enkel probleem
Caballero Filter.
toegelicht
Nieuwe elpee met 'evergreens' van Nico Haak
fy)vanda§g^
{^M[f^9Catfïïfïa]
DONDERDAG 6 NOVEMBER 1980
Ashkenazy met Concertgebouworkest rechtstreeks op radio
"r T jff
AMSTERDAM (GPD) - „Alles ver-
loopt bij Mozart, trouwens bij
alle klassieken, volgens bepaal
de lijnen en structuren. Als je je
die hebt eigen gemaakt, en het
orkest kent die uiteraard ook, is
het niet zo moeilijk om een pia
noconcert te spelen en ook zelf te
dirigeren. Een goed en gerouti
neerd orkest weet wanneer het
op tijd moet invallen, ook al
staat er geen dirigent voor hun
neus om dit aan te geven. In de
tijd van Mozart gebeurde dit al
tijd zo. Maar ik zou er niet over
peinzen om het zo te doen met
een romantisch concert".
Ontmoeting met de vermaarde pia
nist Wladimir Ashkenazy in de
solistenkamer van het Amster
damse Concertgebouw. Vrijdag
avond is hij in een rechtstreekse
uitzending via Hilversum 2 tus
sen 20.15 en 22.05 uur te beluiste
ren als (debuterend) dirigent en
solist bij het Concertgebouwor
kest. Op het programma staan de
ouverture Leonore van Beetho
ven, het pianoconcert in A van
Mozart en de Derde Symfonie
van Rachmaninov.
Ashkenazy maakt een snelle en za
kelijke indruk. Het is geen man
van veel bespiegelingen. „Een di
rigent moet niet te veel kletsen,
daardoor verlies je het contact
met de orkestleden. Of het geen
problemen geeft om tegelijker
tijd te spelen en te dirigeren? Dat
hoeft niet als je tijdens de repeti
ties maar goede afspraken maakt.
Als ik mijn handen vrij heb, zal ik
een paar kleinigheden aangeven.
Voor de rest doe ik het met mijn
hoofd en met mijn ogen, en voor
het overgrote deel doet het orkest
het zelf. Een professionele oplei
ding als dirigent heb ik nooit ge
had".
„Wel is het een feit dat ik niet zo
maar ben gaan dirigeren. Ik heb
daarvoor een behoorlijke bege
leiding gehad. Als zodanig treed
ik al vele jaren op met kleine or
kesten, en sinds ruim drie jaar
met grote, waarvan dus nu voor
het eerst met het Concertge
bouworkest".
„Problemen! Die zijn er met elk or
kest. Maar nu was het omdat ze de
Derde Symfonie van Rachmani
nov nog nooit hadden gespeeld,
en ze kenden het dus ook niet.
Maar ze zijn heel snel - het is een
ongelofelijk mooi orkest, vooral
de strijkers!"
- Wat ziet Ashkenazy als de voor
naamste taak van een dirigent?
Kan hij, behalve dat hij zijn in
zichten moet overbrengen, ook de
totale klank en de kleur van een
orkest veranderen?
Ashkenazy antwoordt laconiek:
„Jazeker! Met hard, zacht, vlug of
langzaam, de vier basis-elemen
ten"
- Is dat alles?
.,Nee, hij moet het wel op het juiste
ogenblik doen" En dan: „Nee,
het is natuurlijk anders. Je mag
blij zijn als je met intelligente en
artistieke mensen werkt, die je
begrijpen en die je in staat stellen
met hen te werken. Als je het con
tact maar weet te houden gaat het
goed. Maar het hele geheim zijn
altijd die mensen. Wanneer ze
verslappen of niet geïnteresseerd
zijn, is alles weg. Het is hun per
soonlijke inbreng"
- Wij hebben in ons laAd een aantal
prachtige orkesten, met intelli
gente en artistieke orkestleden die
met onder doen voor die van het
Concertgebouworkest. En toch
staat dit laatste orkest aan de top
Hoe komt dat?
-.Het is de rijke traditie van het
Concertgebouworkest - een or
kest met een heel langdurige en
bloeiende muziekcultuur. Dat is
het geheim. Dat is ook de besten
digheid van hun klank. Het is
vooral Haitink, die ik heel erg
bewonder, die een grote dimen
sie in repertoire heeft opge
bouwd. Nee, het is beslist niet zo
dat het orkest te behoudend is in
zijn programma-keuze. Denk
maar eens aan Bartok, Strawins-
ki, Prokofjev en nog vele ande
ren, die veelal door Haitink zijn
geintroduceerd. Het is een inter
nationaal bekend en alom be
wonderd orkest. Ik heb er heel
wat in de wereld gehoord, maar
weinige als dit orkest"
- Heeft Ashkenazy ook het gevoel
van contact met het Nederlandse
publiek? Men zegt wel eens, dat
het concertpubliek hier te snel
aan het slot van een concert over
eind vliegt en te luidruchtig is in
zijn loftuitingen.
„Ook dat is een kwestie van tradi
tie. Er zijn sommige landen waar
men het niet doet. Maar eerlijk
gezegd, vind ik dit een hartver
warmende spontaniteit!"
HILVERSUM (GPD) - Het begon tien jaar geleden voor de
populaire Nico Haak, zanger van vrolijke Nederlandse
liedjes. In z'n huurhuisje van honderd gulden per maand,
schreef hij een liedje en het werd een hit. „Nou", dacht
Nico Haak (het is geen artiestennaam), „dat is makkelijk,
op die manier maak ik er nog wel een zooitje". Het bleek
echter minder makkelijk dan hij dacht. Maar in de jaren
dat hij nu werkt als artiest, heeft hij z'n huurhuis wel
kunnen inruilen voor een prachtige villa.
Jk kom zelf uit een volksbuurt",
zegt hij niet zonder trots, „en ik
weet wat armoede is. Maar ik
realiseer me nu ook dat ik met
mijn verschrikkelijk drukke le
ven nooit meer in zo'n straat kan
wonen. Ik ben 't bezit van het
publiek geworden. Overal waar
ik kom, kennen de mensen me en
komen naar me toe. Als ik me niet
terug kan trekken in m'n eigen
huis zou ik gek worden. Als dan
de buren en de overburen ook nog
eens gingen uitzoeken of Haak
wel thuis was en waar-ie mee be
zig zou zijn, dan had ik geen mo
ment voor mezelf. Tegenwoordig
schiet ik het bos in als m'n kop
overloopt. Dan neem ik de honden
mee en ga ik een eind lopen, of
fietsen".
Druk
- Waarmee is een man als Haak dan
druk? Drukker althans dan een
ander die overdag werkt van ne
gen tot zes?
Hij hoeft daar geen moment over na
te denken. Somt hele werkdagen
en -nachten op. Afgelopen zater
dag had hij toevallig vijf optre
dens op een avond. „Ik zeg wel
steeds: dat doe ik niet meer, maar
je wilt niemand teleurstellen, he.
Ik moest dus van Amsterdam
naar Groningen en weer naar
Amsterdam en toen tweemaal
Apeldoorn. Bekaf was ik aan 't
eind. Maar je publiek mag dat
nooit weten. Je bent Haak, he,
dus altijd de stemmingmaker, de
vrolijke zanger van lekkere
dansliedjes. Als je 't publiek nou
maar mee hebt, dan vergeet je die
moeheid en de stress van 't lange
rijden".
„Maar ik heb die avond ook op een
dure party in Amsterdam gestaan
waar de mensen me echt aanke
ken alsof ze wilden zeggen: man,
man, waar ben je mee bezig. Moet
dat nou allemaal zo nodig, die la
waaierige ongein. Kijk, dan ga ik
mezelf dan heel erg veel moed in
spreken omdat ik er dan 't liefst
acuut mee wil stoppen. Zoiets is
de ergste ervaring die je als artiest
kunt hebben".
- Toch zul je die dingen altijd blij
ven tegenkomen in dit vak. Je
bent nu 41 een leeftijd waarop
veel mannen andere prioriteiten
beginnen te stellen dan de carriè
re. Hoe vindt Haak het om op zijn
leeftijd nog altijd te moeten
knokken om dat succes, om de
gunst van een wisselvallig
publiek?
Nico: „Ik vind het zalig. Ergens in
zo'n zaal staan, de mensen kun
nen vermaken, zien dat ze lol
hebben om je tekst en willen dan
sen op je muziek. Je bent dan
echt ergens mee bezig. Je kunt
wat. Je staat niet effe je zakken te
vullen en dan wegwezen".
Hits
„Met m'n platen ben ik net zo goed
op die manier bezig. Aan een
singletje werk ik maanden. En
dan: lukt 't wel of lukt 't niet. Ik
heb de laatste jaren goeie hits ge
had: „Honkie Tonkie Pianissie",
Op m'n Ukelille", „Vogeltje wat
zing je vroeg" en ga maar door.
Ook wel flops er tussendoor,
maar dat vind ik prima, want te
veel van dat succes is net zo min
goed voor jezelf'.
„En als ik wel eens buiten sta en
m'n huis bekijk, de prachtige
bomen eromheen, de grote tuin,
dan denk ik echt ja dat is 't
Nico Haak (met zoontje Kees): de gang er in houden
waard. Hier werk ik voor. 't Zou
zonde zijn, Nico, om er nu mee op
te houden. Laten we dus afmaken
waarmee we begonnen zijn. Snap
je, dat gevoel?
Stemmingsmuziek
- Er is nu een elpee van hem uit met
28 Nederlands gezongen ever
greens. „Quick, Quick Haak" ge
titeld. Bekende Engelse en Ame
rikaanse melodieën met teksten
van Haak zelf en zijn tekstschrij
ver Polle Eduard. Met de huidige
problemen over het negeren van
het Nederlands repertoire zou
Haak commerciëler denken
wanneer hij alles in 't Engels had
gehouden.
Hij gelooft daar niet in. Vindt trou
wens dat Nederlandstalig best
een kans krijgt. „Maar die ha-
chèmuziek," zegt hij dan, „daar
willen de d.j.'s niet aan. En dat
kan ik me wel voorstellen. Wat ik
bedoel met hachémuziek? Dat
„pieteroliekargebeuren" en de
gelijke. Ik noem dat dus zo, want
ik hou er ook niet van".
„Mijn eigen muziek, waar die dan
thuishoort? Ik vind onder de
stemmingsmuziek. Mijn reper
toire is wat dat betreft tijdloos en
mijn fans zijn van alle leeftijden.
En daarom wil ik ook tot m'n 65e
doorgaan. Want wat is mooier
voor de mensen dan hun favorie
te artiest oud zien te worden. Kijk
maar naar Sinatra, Aznavour en
Bécaud. Het publiek blijft ze
trouw. En waarom ook
niet?".
(ADVERTENTIE)'
New Shakespeare Company met Pinter:
Vriendelijkeluidruchtige voorstelling
Stel: je maakt deel uit van de 'New
Shakespeare Company' uit Lon
den en je speelt op woensdag 5
november 1980, op uitnodiging
van WIKOR, "The Caretaker'
('De Huisbewaarder') van Harold
Pinter in de Leidse Schouwburg.
Stel, dat Harold Pinter, wiens stuk
o.a. op het repertoire is genomen,
omdat hij op 10 oktober jl zijn
vijftigste verjaardag vierde, aan
het begin van 'The Caretaker'
voor één van de drie acteurs een
pauze van vijf minuten heeft in
gelast.
Jij staat dan als Engelstalig acteur
in onze sfeervolle schouwburg
vijf minuten voor je uit te kijken,
waarop een Leidse scholier uit
roept: "Tot dusver kan ik het al
lemaal letterlijk volgen'.
Resultaat een bulderend gelach en
de Engelstalige acteur begrijpt
niet waarom. De rest van de voor
stelling zou de onrust de zaal niet
verlaten.
Het veelal jeugdige publiek was
luidruchtig, rumoerig en het uit
trekken van een pantalon, waar
door een lange witte onderbroek
van Davies (Donald Pelmear, een
in 1924 in North Yorkshire gebo
ren Engelse acteur) zichtbaar
werdstond weer garant voor vele
flauwe en soms pikante opmer
kingen vanuit de zaal.
Het behoeft geen betoog, dat het in
een dergelijke ongeïnspireerde
atmosfeer moeilijk spelen is.
Toch leken de eerder genoemde
Donald Pelmear, Will Knightley
(Aston) en Sam Cox (Mick) daar
aanvankelijk aardig in te slagen.
Wanneer we de interpretatie door
de 'New Shakespeare Company'
absoluut benaderen, moeten we
concluderen, dat een verdienste
lijke acteerprestatie werd gele
verd. Relateren we deze 'Huis
bewaarder' echter aan eerdere
(Nederlandstalige) opvoeringen,
dan wordt het moeilijk voor de
'New Shakespeare Company' de
vergelijking te doorstaan.
Het spanningsveld tussen twee
broers en de volstrekt vreemde
Davies mag alom bekend geacht
worden, zodat het niét zinvol lijkt
de dramatische ontwikkeling
tussen de drie personen nader te
accentueren.
Achten we het gegeven bekend,
onderkennen we het te luidruch
tig meelevende publiek en reali
seren we ons de beperkingen van
vooral Sam Cox en Will Knight
ley, dan blijft, resumerend, een
'vriendelijke voorstelling' de eni
ge juiste kwalificatie. Ze was niet
schadelijk, maar ook niet over
rompelend.
De acteurs deden hun uiterste best
een boeiende acteerprestatie te
leveren en slaagden daar zowaar
zelfs wel eens in. Het jeugdige
publiek heeft in ieder geval bij
zonder genoten.
Zou het stuk in het Swahili opge
voerd zijn, dan kon je, zonder de
geringste moeite, tot dezelfde
conclusie geraken.
BERT KOEKEBAKKER
18.25 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort voor Turken (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Woody Woodpecker (TROS)
19.06 - Op volle toeren (TROS)
20.00 - Onze ouwe (TROS)
21.00 - Kieskeurig (TROS)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag vandaag (NOS)
22.10 - 150 jaar Belgen (dl 2.) (NOS)
23.05 - Journaal (NOS)
23.10 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.25 - Welzijnsplan, le Cyclus (6) (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Pinokkio (VARA)
19.25 - J. J. de Bom, voorheen De Kindervriend (VARA)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Hoe bestaat het (VARA)
20.45 - Theodor Chindler, tv-serie (VARA)
21.45 - Ombudsman (VARA)
22.15 - Matagalpa, Nicaragua, documentaire (VARA)
22.45 - De onvoorstelbare wereld van Roald Dahl (VARA)
23.10 - Achter het nieuws (VARA)
23.30 - Panoramiek (NOS)
23.50 - Journaal (NOS)
23.55 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
(Regionaal programma: NDR: 18.00
Inform, progr. 18.30 Actual. 18.45
Kleuterserie. 18.55 Wie das Leben so
spielt, tv-serie. 19.25 Sport. 19.59
Progr. overz. WDR: 18.00 Erlesene
Verbrechen und makellose Morde,
tv-serie. 18.15 Aus Achse, tv-serie.
19.15 Actual. 19.45 Korte film.) 20 00
Journaal. 20.15 Reportage. 21.15
Amus. progr. 22.00 Muz. progr. 22.30
Actual. 23.00 Filmportret. 23.45
DUITSLAND II
18.20 Kreuzfahrten eines Globetrot
ters, tv-serie. 19.00 Joum. 19.30
Spelprogr. 21.00 Actual. 21.20 Poli
tieke discussie. 22.20 Das hochste
Gut einer Frau ist ihr Schweigen, tv-
film. 23.45 Joum.
DUITSLAND III WDR
18.00 Gevar. kinderprogr. 18.30 Cur
sus Sociologie. 19.00 Jeugdmagaz.
19.45 Journal 3. 20.00 Joium. 20 15
Der Getriebene (The prowler), speel
film. 21.45 Medisch magaz. 22.30 Ac
tueel magaz. 23.15 Journ.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.00 Poppenfilmserie. 18.05 Inform,
kinderprogr. 18.35 Jeugdserie. 19 00
Sport. 19.30 Inform, progr. 19.35
Meded. en Morgen. 19.45 Joum.
2010 Wie betaalt de veerman, tv-se
rie. 21.00 Actueel magaz. 21.50 Dal
las, tv-serie. 22.35 Joum.
NET n
Van 18.00 tot 20.10: Zie NET 1.20.10
Filmrubriek. 21.00 De collega's, tv-
serie. 21.35 Volkskundig progr. 22.15
Sport.
'Een jaar na de strijd',zo luidt de ondertiteling van de documen
taire "Matagalpa, Nicaragua" die vanavond (Nederland 2, 22.15
uur) wordt uitgezonden. Centraal staat het stadje Matagalpa. in
het noorden van Nicaragua. De oogst van één jaar Sandistisch
bewind is duidelijk zichtbaar: een begin van de wederopbouw,
intensief contact tussen bestuurders en bevolking.
De actualiteitenrubriek Achter het nieuws is vanavond geheel
gewijd aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen (Nederland 2,
23.10 uur).
Wederom een bizarre aflevering uit de serie "de onvoorstelbare
wereld van Roald Dahl". De Engelse schrijver is immer goed voor
knap geschreven verhalen met verrassende afloop. Wendy, de
hoofdrolspeelster uit de aflevering van vanavond, is getrouwd met
de saaie Arthur. Niet zo gek dus dat ze zich aangetrokken begint te
voelen tot de vlotte Andrew. Echtereen afspraakje met de charman
te vriend dreigt letterlijk in het water te vallenals er plotseling een
onweersbui losbreekt en Wendy nét geen paraplu bij zich heeft (Ne
derland 2,22.45 uur).
DONDERDAG 6 NOVEMBER
HILVERSUM I
NOS: leaer heel uur nws. NCRV:
18.11(S) Hier en nu. 18.30 (S) Ber uit
Europa. 18.45 (S) Leger des Heils-
kwarticr. 19.02 (S) De wereld zingt
Gods lof. 19.53 (S) Lichtsein. 20.03
(S) Orgelconcert 20.35 (S) Literama-
donderdag. 21.02 (S) Op de vruc toer.
22.02 (S) NCRV-Zaterdag-Sport.
NOS: 22.45 Koninklijk bezoek aan
de Nederlandse Antillen. 23.02 (S)
Met het oog op morgen. KRO: 0.02
(S) De Nachtspiegel. 1.02 (S) Tussen
de hoezen metWinfried Povel EM02
(S) Half weg 4 02 (S) Herrie of Har
ry op 1. 6.02 (S) Van zessen klaar en
HILVERSUM II
IKON 18.05 Kleur. OVERHEIDS-
VOORLCIHTING 18 35 Weten
schapsbeleid. P.P.: 18.50 Uitz. van
de P P R. AVRO 19.00 Zo hoor je HILVERSUM 111
nog eens wat. 19.20 (S) In de kaart
gespeeld, klass. verzoeken. 21 00 (S)
Vanuit Reger I klass. muz (22 30
Nws.). 23.15 Jazz Spectrum. 23.55
HILVERSUM II
VPRO: 7.00 Nws. 7 10 Ochtendgym.
7.20 Germaine Groenier en Peter
Flik op bezoek. (7.30. 8 00 en 8 30
Nws 9.00 Gym voor de vrouw 9 10
Waterstanden 9.15 Expres-VPRO.
NCRV: 10.30 Steden van Europa:
Rome (2). NOS: 10.45 Werkbank
AVRO' 10.55 Schoolradio. 11 10
Switch on - schoolradio. TROS:
11.20 Weck in week uit 12.26 Me
ded. voor land- en tuinbouw. 12 30
Nws 12 36 Aktua NOS 13 00 Nws
13.11 Meer over minder. 14 20 "Op de
zeepkist" komt u maar. 14.45 't
Kan van nut zijn (14.45 Rechto-
precht 15.00 Stad en land 15 15
Knollen voor citroenen.). 15.30 Van
onze red. VOO: 17 00 Into -radio.
(17.24 Meded 17 SO N
HILVERSUM III
NOS leder heel uur nws. 18.03 (S)
De Avondspits met de Nationale
Hitparade. TROS 19 02 (S) Poster.
20 02 (S) Ferry Maat's Soul Show.
22.02 (S) Sesjun 23,02 (S) Wim van
Putten met lp-werk.
VRIJDAG 7 NOVEMBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. KRO: (7 03 en
8 03 Echo.) 9 03 Gevar progr 12 03
Van Uur tot Uur 13 03 Echo 13 15
Kruis of munt 14 02 The Complet.
daad Memo 8 05 Tijdsein 9 03 Mu
zikale Fruitmand 10 03 Muziek Mo
tief. NCRV: 11.03 Pop-non-stop.
12.03 Goeimiddag. (12 25 Weer
praatje. 13.45 Filmnws VOO 14 03
De tipparade. 15 20 Popjourn. 15.30
De Top-40. (16.45 Concertnws
HILVERSUM IV
NOS 7 00 Nws 7 02 Vroeg Klassiek.
9 00 Nws. 9 02 Muziek uit de Midde
leeuwen en Renaissance 10 00 Vrij
dagmorgenconcert. VOO 11 00 Mu
ziek voor miljoenen (12 00 Nws
EOc 13 00 Klass klankjuwelen. 14 00
Nws. 14.02 Theolog-sche ".erken
ningen 14.20 Klass concert. VPRO
15 OOMuziek-op-vier Het uur van de
flamenco.