Trijfel Vrolijke exposities in 'arijs van „bezetenen" DE ZILVEREN GIRAF 7 RIJ DAG 31 OKTOBER 1980 VARIA PAGINA 29 Demonstraties voor Theater Tu- schinski (eigenlijk alleen voor Tuschinski 2, maar dal lijkt me moeilijk mikken in de Re- guliersbreeslraat in Amster dam) hadden me nieuwsgie rig gemaakt naar de Zuid- af rikaanse film .funny People" „Grappige Men sen"). waartegen geprotes teerd werd. De protestanten keerden zich om verschillende j redenen tegen de film. Hij is Zuidafrikaans, dus wie voor f 8.75 een toegangsbiljet koopt steunt het Zuidafrikaanse apartheidsregime van Vor- ster. Weliswaar met een kleine som gelds, en nogal indirect, I' want de meeste guldens van die f8.75 zullen wel terecht komen bijTuschinski, en dus indirect bij een regime (dal van Van Agt), dat het Zuid- a.frikaanse racisme bestrijdt. Én van wal er overblijft zul len de meeste dubbeltjes .neem ik aan, naar de heren James Uys en Kobus Kruger gaan. de makers van de film. Kobus Kruger - ik dacht wel dat u niet zou geloven dat die naam echt bestond, maar hij stond wis en waarachtig op de afti teling. "Poets" Het kostte me wat praten om bij de bedrijfsleider van Tu schinski een gratis perskaar tje op mijn perskaart te krij gen, maar het is me toch ge lukt, waardoor ik de Anti- Apartheids beweging in zoverre recht in de ogen kan zien dat ik er niet van be- j schuldigd kan worden dat ik het regime-Vorster financieel gesteund heb. Er was echter ook nog een andere reden waarom tegen de film gepro testeerd werd, namelijk om dat hij racistisch zou zijn in die zin, dat de zwarten als dommer zouden zijn uitge beeld dan de blanken. U moet namelijk weten dat Funny Peope" is opgebouwd uit een grote reeks Foets"-bakken, zoals die ook bij ons (door zul ke onverdachte lieden als Boer Mco Scheepmaker Cherry DuynsK. Schippers Armando e.a.) op het tv- scherm met behulp van de candid camera werden ge maakt en zoals we ze onlangs nog bij de TROS zagen in het Amerikaanse programma .Banana Split Nu moet ik eerst iets bekennen ik heb altijd van „Poets" ge houden. omdat het program ma aantoonde dat de mensen kwetsbaar, gemakkelijk om de tuin te leiden, en vooral goed van inborst zijn. Ik ci teer nog steeds de opmerking „Wat moet dat moet", als ik in een situatie verzeild raak waarbij iels onmogelijks of onredelijks of idioots van me verlangd wordt dat ik niette min doe. U herinnert het zich misschien. Cherry Duyns was de trainer. Harko Kokmeijer de bokser die zich in het Am sterdamse Bos voorbereidde op een gevecht. Kokmeyer moest knieheffingen doen met ballast, legde Cherry uit aan een gepensioneerd meneertje dat bereidwillig als „belas ting" op Harko's rug klom Harko maakte zijn kniehef fingen, Cherry vroeg na een tijdje aan de oude baas of hij dat geschud nog even kon vol houden, en toen zei de man „Wat moet dat moet" Racistisch? Mijn conclusie, na elke afleve ring van „Poets", was dan ook: de mens is goed, behalve misschien de mens die die goede mens erin laat tuinen. Hoewel, een grapje op zijn tijd,nietwaar? Maar goed, te rug naar .Funny People", is die film racistisch? Alleen in zoverre, dat er meer blanken dan zwarten in het ootje wer den genomen, terwijl er vijf maal zoveel niet-blanken als wei-blanken in Zuid-afnka zijn. De in 't ootje-nemers zelf waren allemaal blank,je kunt dus onmogelijk staande hou den dat de rollen van de good guys en de bad guys oneven redig verdeeld waren ten kos te van de zwarten c.q. niet- blanken. Wel kun je zeggen dat de poets- bakken die voor het welslagen de grootste dosis naïeveteit en goedgelovigheid vergden, eerder aan de zwarten leken te zijn toegeschoven dan aan de blanken: de pratende brie venbus, de vogelman, en de balloninpakker bijvoorbeeld. Maar dat maakte die zwarten er alleen maar aardiger op, en je kunt daartegenover stellen dat de blanken weer hebzuchtiger werden uitge beeld: het vastgeklemde bankbiljetde grote en kleine biefstuk. Maar er is een heel andere reden om je genomente voelen door Funny People". Een groot aantal onderdelen is wel met onwetende mensen en een candid camera opgeno men, maar een aantal is vol gens mij „gefaked", omdat de mensen vermoedelijk niet zo grappig reageerden als de makers verwacht hadden Ook zijn er volgens mij soms later stemmen ingedubt ,want hoe kun je anders een groepje weglopende mannen tot op vijftien meter nog glashelder met elkaar horen praten? Het gevoel dat niet alleen die men sen op het doek om de tuin worden geleid, maar jij als ingewijde bioscoopbezoeker óók, maakt het kijken naar Funny People" tot een onge makkelijke heid. [okusai en Lartigue tIJS (GPD) - Twee vrolijke ten- onstellingen in Parijs trekken [der de herfstregens heel wat jzoekers, die anders niet zo ;üw een museum binnen gaan. i ene is gewijd aan de Japanner Dkusai, die in de catalogus Drdt omschreven als „de man e gek was van schilderen". De ider toont het werk van Jac- ies-Henri Lartigue, een man die k is van fotograferen. Hokusai lerf op 89-jarige leeftijd in 1810, irtigue is 86 en nog lang niet tod. Veel van het werk van bei- kunstenaars is gebaseerd op in eindeloos plezier in het kij- in naar de dingen om hen heen i vooral: in hun bewegen, et Westen is Hokusai vooral be- ind om zijn „Zes en dertig ge- hten op Fuji" en om de enorme :enspattende golf voor de kust Kanagawa, die Debussy gein- .reerd zou hebben tot zijn or- strale gedicht „La Mer". De (toonstelling in het culturele 18, Rue des Franc-Bour- iis,vormt een bijna alles om- :tend exposé van het uiteenlo- ide werk van Hokusai. De ca- igus werd een wonder van uft en dat wil wat zeggen: er Hokusai is nog wel een en der in het duister geble- n. van de grote problemen voor Hokusai-experts is dat de hilder onder ruim vijftig na- én werkte, welke namen hij in el gevallen weer aan zijn leer- |gen als beloning overdeed, larbij omvat zijn levenswerk ar schatting zo'n 13.500 druk- n en tekeningen. De experts bben het werk van Hokusai in S grote periodes verdeeld, iarvan er maar een is - tussen 99 en 1810 - waarin de kunste- ar ook onder die naam werk- usai was al een wonderkind op h vijfde, maar hij zei zelf dat es wat hij voor zijn 75e had ge lakt net zo goed kon worden Iggegooid. En op zijn sterfbed orde zijn dochter hem fluiste- r. „Als ik nog vijfjaar langer d kunnen leven zou ik een echt Dot schilder geworden Jraaf Jacques-Henri Lartigue - Dn van een welgesteld zaken- "De storm in Nice" (1925) van Lartigue man rond het „fin de siècle" - kreeg zijn eerste fototoestel toen hij zeven jaar was en de foto's die hij als kind maakte, hangen nu in musea over de hele wereld. De expositie in het Grand Palais (tot 31 oktober en dan weer - in defi nitieve vorm - vanaf februari vol gend jaar) heeft Lartigue zelf in gericht en ze werd geopend door president Giscard d'Estaing. Net als Hokusai is Lartigue met de hem ten dienste staande uit drukkingsmiddelen als het kind dat met niet aflatende verbazing en meteen eindeloos plezier kijkt naar wat om hem heen beweegt. De leeuwen die Hokusai schil derde maken reuzesprongen waarbij ze op harige kurketrek- kers lijken (hij schilderde er sinds zijn 80e iedere dag een), de hon den van Lartigue schieten om hoog in wervelende stofwolken, net als de race-auto's in flitsen voorbijschieten, of zijn wielren ners en zoals de dienstboden, de broers, zusters, neven en nichten van trappen duiken, in bomen hangen en in vijvers plonsen. Lartigue heeft vorig jaar zijn ar chieven aan de staat geschonken. Ze omvatten ruim 200.000 docu menten, waaronder tienduizen den negatieven van de foto's die de kunstenaar sinds 1902 heeft bewaard. Bij het bekijken van de tentoonstelling in het Grand Pa lais blijkt de angst totaal onge rechtvaardigd dat zo weinig ernst bijeen de totaalindruk zou scha den. Integendeel: het wordt al gauw duidelijk dat van het be roemde drietal Franse fotografen naast Cartier-Bresson en naast Brassai tenslotte Lartigue de grootste zal blijken te zijn. Hij heeft van hen drieën het best en als enige de essentie van wat voorbijgaand is, monumentaal getroffen.s Op de tentoonstelling was de mees ter zelf soms in levende lijve te aanschouwen: een lat-achtige grijze heer die bescheiden voort- veerde op heldere tennisschoe nen een onnozel cameraatje wat onhandig achter de hand hou dend. Een van de ongelooflijkste foto's van Lartigue vond ik zelf „De storm in Nice" en dat de opname uit 1925 stamt doet er dan weinig toe. In de tijd van Hokusai zagen stormen er net zo uit. Om aan te duiden wat ik bedoel met de - slechts spelenderwijs bedoelde - relatie tussen Hokusai en Larti gue dient De Golf van Hokusai naast De Storm van Lartigue te worden afgedrukt. Dan wordt zichtbaar hoe beide tovenaars met de tijd in staat waren het be wegende vast te houden. HST VUSfiTülG VAM MÉT I.O.O MAAKT e£N NOOPUAhlPlNö OP MÉT ÊIUAKP iMPOt-ÉMTlg. pé kaa^i- nar pê OMTWM<KguM55POSr IN MÉT ZUIPEN, Pi£ KANT Cf, PANP4. ARAJOLD <?EEFr AMTfcJOöPD OP DE ^eEUWJf^E VPA^EAJ ARWXb,HOET IK ATE. DOOR ati/AJ «jEUJEteAj £ATE LEIDEAJ? l-M,C )U> 'lui)"-. (L*yi y h ah Dot was een nachtmerrie'. Ik docht 3598 dat we er wen qeweest toen 2e v halen loot] achterop^- iRl^een fiets inreed^,® V£n toen te die bus in wilde v halen we Hadden geluk M - "j EEN PKETTIG TOCHTJE OBHAD2 tussen die iracbtauto's doorschoot dat we rog net die een en toen 2e byna achteroi richtingsweg m tondenjm p£n moetje nu nsl -z&e'}. naar haar Icy hen, 1 y cD ob r1 De belevenissen van Jommeke En nu gaan we uw tong losmaken, meneer de professor Natuurlijkgraag., ik bedoel, niks van Zozo!... Als ge niet onmiddellijk zegt waar de zilveren giraf staat zend ik uw braaf vriendje naar de hemel Rode poon en mul zijn twee rttuwverwmnte vissen die buitenge woon smakelijk en ste vig visvlees hebben en die het vooral goed doen in combinatii- met krui- kunt prikken Snijd wok de grote kop weg en m aak het inwendige van de vis schoon Strooi 2 eetlepels olijfo lie Meestal bakt men tegelijk een paar plak- Agenda Leidse bioscopen LUXOR: "The Shining", da. 14.30,19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, vr. en za. ook 24.00 uur, 16 jr. CAMERA: "All that jazz", da. 19.00 en 21.15 uur, al. Kindermatinee: "Sjorsen Sjimmieende toverring", za., zo. en woe. 14.30 uur. Nachtvoorstelling: "Dial M for Murder" do., vr. en za. 23.45 uur, 16 jr. LIDO 1: "Long riders", da. 19.00 en 21.15 uur. za. ook 14.30 uur, zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 2: "Xanadu", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LI DO 3: "What's new Pussycat?", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur. 12 jr Kindermatinee: "Goofy superstar", za. en woe. 14.30 uur, zo. 14.30 en 16.45 uur. STUDIO: "Vrouwenstad", da. 20.00 uur. do., vr.. ma. en di. ook 14.30 uur. 16 jr Kindermatinee: "Jungleboek", za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. TRIANON: "Cruising", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX: "Zo vader zo zoon", da. 14.30.19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Het hete dagboek van een 17-jarige". za. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: "The shining", da. 18.30 en 21.15 uur. do., vr., ma. en di. ook 13.30 uur. zo. 13.30.16 00.18.30en 21.15 uur. za. ook 00.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Mickey Mouse 50 jaar jong", za., zo. en woe. 13.30 uur (zo. in Euro 4). EURO 2: The Shining", da. 13.30,18.30 en 21.15 uur, zo. ook 16.00 uur, 16 jr Nachtvoorstelling: "De kaken der ver schrikking", za. 00.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Goldfinger", da. 13 45, 18.45 en 21.30 uur, ook 16.15 uur. 12 jr Nachtvoorstelling: "Convoy", za. 00.15 uur, 16 jr. EURO 4: "The sound of music", da. 13 30 en 20.00 uur, zo. 15.45 en 20.00 uur. ai. Nachtvoorstelling: "Ze noemden haar Manke Matras", za. 00.15 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "De slag om de Apachen pas", vr. en za. 19.00 en 21.15 uur, zo 18.15. woe. 20.30 uur. 16 jr "Chinatown", zo. en ma. 20 45 uur. di 20.15 uur. 16 jr Kindermatinee: "Jungleboek", za.. zo en woe. 14.00 en 16.00 uur. W1NA BORN Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Kr aam afdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwar tier van avondbezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 De Waag, Leiden, expositie van de Leid se kunstschilder Fred Hansen. 5-8 no vember, dag. 9-18.00 uur. Museum voor Volkenkunde, Steen- straat 1, tot 4 januari 1981 tentoonstel ling: Bazaar, Marktsteden in Noord-Af- ghanistan met diaklankbeeld en diverse .alms. Geopend ma t/m za van 10-17 uur en op zon- en feestdagen van 13-17 uur Lak Foyer, Levendaal 150, etsen van Saskia Splinter, oktober, ma. t/m vrij. 10 tot 18 uur. Museum van Oudheden - Tentoonstel ling "Oudheden lip reis", vanaf 12 sep- Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Sportmedisch Advies Centrum; blessu- respreekuur: Elisabethziekenhuis. Lei derdorp, 's maandags van 19.30-20.30 Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalw kinderen) zijn de bezoekuren als volat Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag t/m vrijdag 1830-18 45 uur Zaterdag en zondag. 14.45-15.00 uur Bezoek aan ernstige patiënten wanne*.- voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkltniek Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14 15-15 00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-1130 13 30-14 15 en 18 30-19 30 uur 3e klas 13 30-14.15 en 18 30-19 30 uur Kraamaf deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphui kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip- tol (020-175000) tember c 1 12 l GROTE VAART a 31 te Curasao ërdam 29 v Amsterdam nr Caraibi £ee tic Star 29 v New York nr Ports- (1 aia 30 v Houston nr Tuxpan Rubrum 29 200 nw Aruba nr Puer- Óello 129 v Teesport nr rede Teesport org 30 v Dublin nr Holmsund 29 t.a. Singapore rina 29 v Curaguo nr Dakar ransspecd 29 v Bal boa nrCorintho id recht 29 400 ozo Kaap Ravel nr fier Bay Lloyd Auckland 29 wnw Kaapstad nr Melbourne Nedlloyd Bangkok 29 v Mina Gaboos nr Dubai Nedlloyd Dejima 29 v Fos sur Mer nr Rotterdam Nedlloyd Freetown 30 75 no Bougain ville nr Lautoka Nedlloyd Kimberley 30 te Portland Nedlloyd Nagoya 29 190 zo Oostlondon nr Singapore Nedlloyd Rhone 29 v Mombasa nr Tanga Nedlloyd Streefkerk 30 te Puntarenas Schelderix 29 90 wnw Port Kelang nr Japan Situla 29 pass Recife nr Santos Waterland 30 te Paranagua KLEINE VAART Almenum 30 te Rotterdam Andries 30 v Amsterdam nr Howdendij- Atlantic Island 29 v Kp Bucaroni nr Rot terdam Breehelle 30 240 zw Kp Verde nr Vitoria Brouwersgracht 29 rede Mauritius Expansa-2 29 te Rotterdam Fivel 30 te Bayonne Hega SmiLs 29 te Rotterdam Imke 29 10 z Cagliari nr San Antonio Jan Willem 29 v St Andrews Mare Altum 29 te Rotterdam Marinus Smits 30 140 z Dakar nr Le Ha- Munle 31 te Fredericia Pacific Marcaioness 29 120 n Dakar Realengracht 29 v Zaandam nr Rotter- Rio Frio 29 te Panamakanaal Spiegelgracht 30 te Grenada Sylvia Alpha 30 te Kyndby Sylvia Beta 30 te Gdansk Sylvia Gamma 31 te Nordham Sylvia Omega 2 nov te Bayonne Tanja Holwerda 30 350 wnw Port Said nr Calcutta WARMON D - Galerie De Pomp, olie- en acrylschilderijen van Cobie van de Ven. Geopend vanaf zondag 7 september van 13-17 uur. Op woensdagmorgen ook van 10-12 uur. SALON O tentoonstelling fotowerk van Steven Kleynenberg en Bernd Weeke Van 10 t/m 2 november, vrijdag, zaterdag en zondag van 11 tot 18 uur Galerie de Oude Riin - expositie van Lu cia Steinbach en Jetty Wery van 18 okt tot 16 nov. geopend van woc t/m zat van 12.30 tot 17 uur. Museum voor Geologie en Mineralogie - Hooglandsekcrkgracht. tentoonstelling van natuursteen tot bouwsteen". Wassenaar Auberge de Kieviet. Stoep- laan 27. Expositie van aquarellen en krijttekeningen van Claire van de Graaff-Dutilh. De expositie duurt t/m 6 november. WASSENAAR - Auberge de Kieviet, Stoeplaan 27, eerste Europese expositie van de Braziliaanse kunstschilder Hi- romiti Kamada. Stedelijk museum "de Lakenhal" Oude Singel 28-32, tel: 144044 een pijpencul- lectie getoond t/m 16 november. c(Qudcl l ieu ws 3.1 oktober 1980 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Op de lijn Luik-Eindhoven heeft zich een botsing voorge daan tusschen een goederen trein. bestaande uit veertien waggons, die met een ontzaglij ke snelheid van een helling af kwam, en een passagierstrein. Het ongeluk vond plaats tus schen Herstal en Milmonc. De schok was vreeselij!: en zeven personen kwamen om het leven. Het aantal gewonden bedraagt acht. De goederentrein, die moest wachten totdat de andere trein ivas voorbijgegaan, zette zich. zonder dat iemand daar toe last had gegeven in bewe ging. Alleen de machinist Lar- dinois was bij de locomotief en hij begrijpt met hoe de trein in beweging kon komen. Er wordt een diepgaand onderzoek naar de oorzaak van dit ernstige on geluk ingesteld. Hollctndsche spoorwegbeambten hebben den gewonden terstond alle denkba re hulp verleend, waarbij de in specteur Glasius en de chef van dienst Leonard gewichtige diensten hebben bewezen. Men vreest dat nog verscheidene van de gewonden zullen overlijden daar hun kwetsuren zeer ge vaarlijk zijn. Later werd be kend, dat de machinist van den goederentrein, Larduiois, er kend heeftdat hij op de locomo tief in slaap was gevallen, ter wijl hij op den stoker wachtte die in een kroeg een borrel was gaan pakken. Toen hij wakker werd was de trein in beweging en al zijn pogingen om den spoed te verminderen, waren vergeefsch. Toen men te Liers bemerkte.dat de trein was ver trokken. werd naar Herstal ge- telegrapheerd om den pass«- gierstrein legen te houden, maar het was al te laat Vijftig jaar geleden ln de Amerikaansche stad Philadelphia zijn dezer dagen duizend radiotoestellen ver brand. ais eerste resultaat van een "up-to-date" radiocam pagne. De Philco Company or ganiseert namelijk een actie te gen verouderde radiotoestellen. Alle apparaten, die met meer aan de moderne e doen. worden eenvoudig ver brand. Een afdoende maar wat kostbare methode als men be denkt, dat die verouderde t<<« stellen tusschen de 300 en 700 dollars hebben gekost

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 29