Smaak voortwee. Matig jubileumstuk: vitale uitvoering Caballero Filter. „Doe-het-zelver"' gevaar voor de platenindustrie toegejjcht programma] .Bedelaarsopera in Leidse Schouwburg TROS ZET POPPES OP NON-ACTIEF (^y^jvandaaq DONDERDAG 30 OKTOBER 1980 RADIO TV KUNST PAGINA 5 LEIDEN - In een voorbeschouwing is maandag jl. al uiteengezet dat "De Bedelaarsopera", waarmee gisteravond het 275-jarig jubileum van de Leidsche Schouwburg werd inge luid, van oorsprong een parodie op de 18de-eeuwse opera is. LEI DEN-Tijdens een informele bijeenkomst in een van de foyers van de Leidsche Schefuwburg overhandigde directeur Hans van Dam gis teravond aan minister Gar deniers, de commissaris van de koningin Mr. Vrolijk en burgemeester Goekoop de eer ste exemplaren van het ge denkboek "275 jaar Leidsche Schouwburg". Deze uitrei king ging vooraf aan de pre miere van "De Bedelaarsope ra". Het informele karakter van deze korte plechtigheid werd extra onderstreept door de onmiskenbare aanwezig heid van de "bedelaars" die voor deze gelegenheid het hele theater bezet hadden. In zijn openingswoord benadrukte burgemeester Goekoop geheel in stijl de bedelende positie waartoe men zich soms tegen over het ministerie gedwon gen ziet om een actief kunst beleid in stand te houden. Het herdenkingsboek, dat bij de Schouwburg verkrijgbaar is, bevat een groot aantal sfeer foto's alsmede bijdragen van ruim dertig "beroepsmatige" bezoekers van het theater aan de Oude Vest. Hun woorden geven niet alleen blijk van een grote genegenheid voor het Leidse theatertje, maar zwaaien ook lof toe aan het technisch personeel en alle achter de Dit had verregaande consequenties voor de vormgeving van dit stuk van John Gay. De geschiedenis van bendeleider Macheath (bij Brecht Mackie Messer) kreeg een structuur die allereerst moge lijkheden moest bieden voor een zangspel en componist John Pe- pusch kreeg dan ook de gelegen heid voor deze "Beggar's Opera" meer dan vijftig muzieknummers te schrijven die in feite de voor stelling moesten dragen. De ach tergrond van bedelaars, hoeren en misdadigers was in feite niets meer dan het decor voor deze opera-parodie, zij het een decor dat door de voor die tijd onge bruikelijke toneelfiguren en de omgekeerde moraal die erin ver pakt was, van essentieel belang was voor het succes van het werk. Brecht zag dit bij zijn bewerking tot "Dreigrischenoper" duidelijk in en actualiseerde wel tekst en gegeven, maar liet de structuur ongemoeid. De bewerking van Peter Lintelo en componist Koos Mark vertoont echter een geheel ander uitgangspunt. Hun oplos sing is ongetwijfeld uit nood ge boren, van amateurs kan men nu eenmaal geen professionele zangscholing eisen, maar had in grijpende consequenties. Het dramatische zwaartepunt kwam nu bijna geheel te liggen op de gesproken teksten, die in de oor spronkelijke versie alleen maar het raamwerk vormden. Tegen deze ingreep bleek "De Bede laarsopera" ondanks intensief sleutelen aan de dialogen nau welijks bestand. Door het sterk gereduceerde muzikale aandeel bleek de plot tamelijk zwak en de tekst teveel een nadrukkelijke herhaling van hetzelfde thema, namelijk de omgekeerde moraal betreffende geld en erotiek. Met het reduceren van de muzikale essentie en het aantrekken van zangers die geen "rollen" vertolk ten bleek ook een deel van de ty peringen verloren gegaan te zijn. En scherpe dialogen verloren aan effect nu ze niet meer door liedjes gescheiden werden. De oplossing om de overgebleven liedjes op muziek van Koos Mark voor het merendeel door aparte solisten te laten zingen, werkte op sommige momenten positief door het ont stane vervreemdingseffect, maar leverde zeker in het begin ook enkele verwarrende momenten op. Een bijkomend nadeel was het feit dat de plaatsing van het fanfare-achtige orkest achter op het toneel het koper zoveel over wicht gaf dat de instrumentatie op den duur een nodeloos mono tone indruk maakte. Door dit al les werd er wel een erg zware last gelegd op de schouders van de uitvoerenden. Dat er toch een vi tale en zeker in het eerste en der de bedrijf aantrekkelijke voor stelling op de planken kwam, is vooral te danken aan het enthou siasme dat de spelers uitstraal den en aan de gedisciplineerde en beweeglijke regie van Lintelo, die ondanks het enorme aantal medewerkenden een indruk wekkende dosis scènische inven tiviteit aan de dag legde. Een licht inzinking in het tweede bedrijf mag vooralsnog geweten worden aan een keelaandening van een van de hoofdrolspelers die hope lijk bij volgende voorstellingen snel tot het verleden zal behoren. De zangsolisten hadden iets meer tijd nodig om hun draai te vinden dan de spelers, maar zorgden daarna ook voor een paar mo menten die duidelijk bij het publiek in de smaak vielen. Na men noemen is gezien de lange lijst medewerkenden ondoenlijk, maar een uitzondering moet toch gemaakt worden voor de in rake lijnen getypeerde Verraaium van Joh. Verplancke. "De Bedelaarsopera" wordt nog tot en met 3 november elke avond in de Leidsche Schouwburg opge voerd. PAUL KORENHOF Discriminatie-kwestie HILVERSUM (GPD) - Ton Poppes, free-lance presen tator van het TROS-Top- 50-programma, is door de TROS voorlopig op non- actief gesteld. Dit gebeurt dan hangende het ho ger beroep dat is aangetekend door de vader van Poppes tegen een vonnis van de kantonrechter in Utrecht. De Top-50, die aan staande maandag op Nederland 2 zal worden uitgezonden, wordt dientengevolge dan ook niet door hem gepresenteerd. Poppes, werkzaam bij de Utrechtse discotheek Cartouche, werd on- I langs door de Surinaamse jonge renorganisatie Sarnami Hai be schuldigd van discriminatie, omdat gebleken was dat bij Car touche geen kleurlingen welkom waren. Poppes verweerde zich tegen deze aanklacht door te stellen dat dat niet zijn beleid, maar dat van zijn superieuren bij Cartouche was, iets waaraan de tegenpartij weinig geloof hecht te. De kantonrechter in Utrecht veroordeelde de eigenaren van Cartouche enkele weken geleden tot een geldboete. Ofschoon volgens de TROS Ton Poppes alles heeft gedaan wat in zijn vermogen lag om de TROS buiten dit geschil te houden, is de directie van deze omroepstich- ting van mening, dat iedere schijn van een opstelling harer zijds dient te worden voorkomen. De Nederlandse rechter, vindt de TROS, is de enige autoriteit die in Schilderij weg voor 80 mille AMSTERDAM (ANP) - Een schil derij van de Belgische kunste naar Van de Woestijne heeft teren op een veiling in Amster dam 82.000 gulden opgebracht. Het doek stelt de stad Leuven voor. Van de negentiende-eeuw se Belg Teytgat ging een doek weg voor 77.000 gulden. Eerder op de dag werden moderne schilderijen geveild, waaronder een werk van Dik Ket voor 42.000 gulden. De meeste doeken in de ze sector brachten tussen de 500 en 3.000 gulden op. deze zaak beslissingsbevoegd is en dientengevolge heeft zij beslo ten de uitslag van het hoger be roep af te wachten en vanaf he den Poppes op non-actief te stel len. Verkiezingen VS op radio en tv HILVERSUM - De NOS zal vol gende week in samenwerking met de diverse omroepen zowel via de radio als de televisie op ruime schaal aandacht besteden aan de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. De NOS-radio zendt in de nacht van dinsdag op woensdag van 00.00 tot 07.00 uur via Hilversum I een rechtstreeks programma. De televisie besteedt in drie uitzen dingen steeds op Nederland I aandacht aan deze verkiezingen. Dinsdag 4 november van 23.10 tot 00.20 uur is de uitzending voor namelijk gevuld met een docu mentaire van de Amerikaanse televisiemaatschappij NBC. De tweede uitzending op 5 novem ber van 06.30 uur tot 08.30 uur, geeft de uitslagen, commentaren, analyses en interviews. Tenslotte zal woensdagavond 5 no vember van 22.10 uur tot 22.40 uur worden geïnventariseerd hoe Europa de nieuwe Amerikaanse president ontvangt. Scène uit de "Bedelaarsopera"waarmee gisteren de Leidse Schouwburg zijn 275-jarig bestaan Jurgens bij uitreiking Edisons: AMSTERDAM (ANP) - In aanwezigheid van prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven zijn gisteren in het concertgebouw in Amsterdam de Edisons 1980 uitgereikt. Uit handen van NOS-voorzitter mr. E. Jurgens ontvingen Bernard Haitink, Christopher Hogwood, Klaas Posthuma, Piet Veenstra, Christian Zacharias, Margriet Eshuys, de groep Flairck, Dexter Gordon, Boudewijn de Groot, Jasperina de Jong, Lancee, Ro bert Long, Spargo en Ge Titulaer het Edison-beeldje. De Edisons klassiek en populair worden elk jaar uitgereikt onder auspiciën van de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van Beeld- en Geluidsdragers (NVPI) met medewerking van de Nederlandse vereniging van grammofoonplaten detailhan delaren. In de periode van 1 april 1979 tot 1 april dit jaar werden door 13 platenmaatschappijen 180 klassieke en 275 populaire platen ingezonden. In zijn toespraak haakt mr. Jurgens in op een aantal problemen die voor de grammofoonplatenbran che van belang zijn. Zo noemde hij de vergaande gevolgen die de verdere ontwikkeling van de technologie van de massamedia in de richting van een doe-het- zelf-cultuur voor zowel de gram- mofoonplatensector als voor de omroep heeft. "Nu kopiëren en Verveelvoudigen van audio- en videobanden en zelfs op de plaat betrekkelijk eenvoudig is, betekent dit dat in vesteringen die een producent in een kostbare produktie gestoken heeft, niet worden terugver diend, omdat een ander de markt op kan gaan met een natuurlijk goedkopere, kopie. Wie zal in zo n omstandigheid nog willen inves teren", aldus Jurgens. Hij voegde eraan toe dat dit probleem ook voor de televisie zal gaan gelden, evenals voor de bioscoopfilm. "De nieuwe elek tronische kopieermogelijkheden hebben de mogelijkheden tot uitleving van eigen creativiteit doen toenemen, maar ook de mo gelijkheid van misbruik van de creativiteit en produktionele vakbekwaamheid van een ander sterk vergroot. Mede door de vrije en algemene ontvangst van onze radio en tv- uitzendingen is de indruk gewekt dat die uitvoeringen en pro gramma's gemeenschapsbezit zijn, waarmee ieder verder het zijne mag doen. Zelfs de absolute juridische bescherming van de auteurs, componisten en ont werpers werkt niet afdoende", aldus Jurgens. Donderdag 30 oktober 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort-informatie voor Turken (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Wollie's Wereld (NCRV) 19.05 - De kleine zwerver (NCRV) 19.30 - Ja natuurlijk (NCRV) 21.05 - Liefde in het hoge noorden (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - 150 jaar Belgen (NOS) 23.00 - Journaal (NOS) 23.05 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Welzijnsplan (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Pinokkio (VARA) 19.25 - J.J. de Bom (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Hoe bestaat het (VARA) 20.45 - Theodor Chindler (VARA) 21.45 - Ombudsman-antwoordman rechtstreeks (VARA) 22.45 - De onvoorstelbare wereld van Roald Dahl (VARA) 23.10 - Achter het nieuws (VARA) 00.05 - Journaal (NOS) 00.10 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) In 1936 verscheen in Zurich de roman 'Theodor Chindler' van Bernard von Brentano. Het was een van de vele werken die ver scheen in de stroom Duitse 'emigrantenliteratuur' die volgde op de uittocht van intellectuelen en politiek-geengaggerden na de macht- rname door Hitler. Von Brentano, een broer van de naoorlogse minister van buitenlandse zaken van West-Duitsland. schetste in Theodor Chindler' de situatie tijdens de laatste zes jaar van het Duitse keizerrijk. De Duitse televisie heeft het boek bewerkt tot een achtdehge serie,die an vanavond af (Ned. 2 20.45 uur) door de VARA wekelijks zal orden uitgezonden. De serie is gesitueerd rondom het gezin- Chindler: Theodor, hoogleraar geschiedenis en afgevaardigde na- s de conservatieve centrumpartij in de Rijksdag .zijn fanatiek- kalholieke vrouw Elisabeth, dochter Margarete, zoon Max, zoon Ernst en zijn vrouw Lilli, en de jonge Leopold. De familieverhoudingen geven vrij nauwkeurig weer wat zich in de schijnbaar hechte Duitse samenleving afspeelde. Duitsland was keizerlijk en conservatief, maar, net als in hel gezin-Chindler woedden de stormen onder de oppervlakte. In de loop van de serie ontwikkelen de tegenstellingen zich wat duidelijker en openlijker. Het gezin-Chmdler valt uiteen in revolu tionaire en contra-revolutionaire kampen, waarin Margarete als links-radicale staat voor de Duitse revolutie, en Elisabeth met haar kwezelachtig religieus fanatisme hel andere uiterste vertegen woordigt. Theodor Chindler' is als familieverhaal en als voorgeschiedenis jan zowel de Weimar-repubhek als Hitiers Derde Rijk een boeiend relaas, dat door regisseur Geissendorffer in beeld werd gebracht. In de televisie-actualiteitenrubriek Achter het Nieuws van de VARA wordt vanavond (Ned. 2 23.10 uuraandacht besteed aan de Amerikaanse verkiezingen. De VARA heeft voorts een portret van de Poolse vakbondsvoorman V/alesa en komt met nieuwe onthullin gen inzake het opwerking scontract van de Franse fabriek Cogema met de kerncentrale in Borssele. DONDERDAG 30 OKTOBER Heilskwartier. 19.02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.53 Lichtsein. 20.03 (S) Orgelconcert. 20.35 (S) Literama- donderdag. 21.02 (S) Op de vrije toer. 22.02 (S) NCRV-Donderdag-Sport. NOS 22.45 Koninklijk bezoek aan de Nederlandse Antillen. 23.02 (S Met het oog op morgen. KRO 0.02 (S) De Nachtspiegel. 1.02 (S) Tussen de hoezen met Winfricd Povel. 3.02 (S) Half-Weg. 4.02 (SHerrie of Harry op 1. 6.02 (S) Van zessen klaar wakker 6.50 Het levende Woord.) HILVERSUM II IKON 18.05 Kleuter 18 35 Religieus progr. P.P. 18.50 Uitzending van de CPN. AVRO 19.00 Zo hoor je nog eens wat. 19.20 (S) In de kaart ge speeld. 21.00 (S) Radio Kamer Or kest o.l.v. Ernest Bour. 22.30 Nws. 22.40 (S) Sonate nr. 2, op 36a, van Busoni. 23 15 (S) Jazz Spec- trum.23.55 Nws. HILVERSUM III NOS 18 03 (S) De avondspits. TROS 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Ferry Maat's Soul Show. 22.02 (S) Sesjun 23 02 (Si LP-werk VRIJDAG 31 OKTOBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. KRO: (7.03 13.03 Echo. 13.15 Kruis of munt. 14 02 The Complet. 16 02 Op de val reep. 17.57 Marktber. i.s.m. HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws 7 02 Vroeg klass. Menno Feenstra presenteert nieuwe gram platen 9 00 Nws 9 02 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissan ce. 9.30 Vnjdagmorgenconcert: Schwétdnger Festpiele 1980. voo 11.00 Muziek voor miljoenen 12.00 Nws. EO: 13.00 Klass. klankjuwelen. 14.00 Nws. 14 02 Theologische ver kenningen. 14.20 Orgelbespeling. 14 40 Plaat-praat. VPRO: 15 00 Mu- ziek-op-vier. De Radiola Improvisa tie Salon. DUITSE TV DUITSLAND I (Regionaal progr. NDR: 18 00 In formatief progr. 18.30 Actualiteiten. 18 45 Kleuterserie 18.55 Wie das Le- ben so spielt. 19 25 Sport 19 59 Pro- grammaoverz. WDR: 18.00 Erlese- nen Verbrechen und Makellose Morde 18.10 Auf Achse. 19.15 Ac tualiteiten. 19 45 Das Knminalma- gazm). 20.00 Journaal. 20.15 Rcli- progr. 21.15 Spelprogr. 22.30 DUITSLAND II 23.25 Journaal. HILVERSUM II VPRO: 7.00 Nws. 7.20 Germaine Groenier en Peter Flik op bezoek. (7.30, 8 00 en 8.30 Nws 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Expres-Vpro. NCRV. 10.30 Ste den van Europa: Wenen (2). NOS. 10 45 Werkbank AVRO 10 55 Schoolradio. 11.10 Switch on, schoolradio. TROS: 11.20 Week in - weck uit. 12 26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12 30 Nws. 12 36 Aktua NOS: 13.00 Nws. 13 11 Meer over minder. 14.20 Op .1.-/.-epkist komt u maar. 14.45 't Kan van nut zijn. 14.45 Rechtoprecht. 15.00 Stad en land 15.15 Knollen voor citroenen. 15 30 Van onze redatie VOO. 17.00 Info-radio. (17.24 Meded. 17.30 Nws.) HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. EQ 7.02 Ronduit op drie. 8 03 EO-Metter- daad. 8 05Tijdsein 9 03 De muzikale fruitmand. 10 03 Muziek motief. NCRV 1103 Pop non stop. 12 03 Goeiemiddag. (12 25 Weerpraatje. 13 45 Filmnw VOO: 14 03 IX- Tip- parade 15 20 Popjoum. 15.30 Dc Tup-40. DUITSLAND III WDR 19 45 Journal 3. 20.00 Journaal 20 15 Fahrraddiebe. 21.40 Hobbymaga.'i ne. 22.25 Informatief progr. 23.10 BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18 00 Poppenfilmseno 18.05 Agen da 18.35 Teh Danedyke Mystery, Engelse jeugdserie. 19 00 Sport 19.30 Liefdadigheidsuitzending. 19 35 Mededelingen en Morgen. 19 45 Joumaa. 20 10 Vlaamse tv-se- ne. 21 30 Actualiteiten-magazine. 22.20 Dallas. 23.05 Journaal NET II 20 10 Filmrubriek 21 00 Muzikaal- documentair progr. 21 50 Mutiny on the western front, gedramatiseerde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 5