Nederlai RFRFTe nd moet w ui tien NEDERPOP MET GROEISTUIPEN ATI ^JOL JLJ J_J»9 Black Sea van XTC: een pure pop-elpee Joni Mitchell komt eindelijk uit de verf Stevie Wonder blij ft boeien Ry Cooder houdt niet op ons swingend te verwennen NIEUWE ELPEE STEVE FORBERT VALT TEGEN DENSDAG 22 OKTOBER 1980 EXTRA PAGINA 13 LEIDEN - Weliswaar niet van de daken, maar wel van de muren wordt het ons toe geschreeuwd: 'Lees Rebel'. Staat het niet als graffiti op een blinde muur geschreven, dan is een affiche met een dergelijke kreet wel ergens tegen aan geplakt. Dat niet iedereen daar even ge lukkig mee is, blijkt uit een ingezonden brief in het twee de nummer van Rebel: "Ge lieve uw commerciële propa ganda aan te brengen op de daartoe geëigende plaatsen en niet op onze gevel", zo laat de conrector van de Leidse Boerhaave-scholengemeen- schap, J.F. van den Wijngaard de 'rebellen' schriftelijk we ten. Een affiche is altijd nog van de muur te scheuren, maar tegen het persoonlijk contact dat de Rebel-mensen met zijn leerlingen zoeken, zal hij toch weinig kunnen doen. "Koop Rebel en sluit je aan bij de plaatselijke Rebel-groep", zo luidt ongeveer de bood schap. J ongerenorganisatie Rebel is namelijk niet alleen een krant, zo laat sociolo- gie-student Thomas van Duin weten, maar ook een jongerenorganisatie. Hij maakt samen met Sabine Kraus (studente), Elsa van der Heiden (werkloos) en Mariska Goddijn (scholiere) deel uit van de Leidse Rebel-groep. Eén keer in de twee weken komen ze in het Leids Vrijetijdscen trum bij elkaar en praten daar over zaken die jongeren aan gaan en wat er in het komende nummer van Rebel moet staan. Ook wordt besproken of er aan acties moet worden meegedaan en zo ja aan wel ke. Aanstaande zaterdag om twee uur is er weer zo'n bij eenkomst. Dat ons aller welzijn alleen kan worden bereikt in een socia listische maatschappij, blijkt niet alleen uit een gesprek met de vier Leidse 'rebellen', maar ook uit de krant zelf. Eén keer in de zes weken wordt de jonge lezer kond ge daan van actuele problemen als de economische crisis, woningnood en kernenergie en wat dat in het bijzonder voor jongeren betekent. Uit de krant: "De tijd is voorbij dat jongeren niks mogen, niks over hun eigen leven te vertellen hebben, als eerste ontslagen worden en op school als vloermat worden gebruikt". Thomas van Duin formuleert het zo: "Een rebel se jongere Komt voor zichzelf op. Wil geen betutteling op school en werk. Laat zich niet als een minderwaardig indi vidu behandelen". Los Rebel is een initiatief van de In ternationale Kommunisten Bond (1KB), die financieel ook het eerste nummer van Rebel mogelijk heeft ge maakt. Maar, zo zegt het Leid se viertal in koor "Het is de bedoeling dat Rebel los komt van de 1KB Dat ook jongeren van bijvoorbeeld de PSP zich bij ons aansluiten". Al zou het wel leuk zijn als mensen door Rebel in de 1KB geïnteres seerd raken, zegt Sabi ne: "Andere jongerenorgani saties hebben ook redelijk positief op ons gereageerd. We willen ook geen plaats vervangende organisatie zijn". Wat Rebel wel wil is alle soorten jongeren bereiken. "Zaken die zowel studenten, scholieren als werkende jon geren betreffen worden in de krant en op onze bijeenkom sten besproken" Dat alles gebeurt dan wel vanuit "cen trale ideeën die wij over de maatschappij hebben. Een maatschappij die socialis tisch moet zijn". In een aantal plaatsen zijn in middels Rebel-groepen ac tief. Voornamelijk in de grote steden, maar ook in Noord- wijkerhout zijn nu een paar mensen bezig met de oprich ting van een Rebel-afdeling', meldt Elsa. Het motto 'Heel Nederland REBELs is echter vooralsnog toekomstmuziek. De boer op Om dat doel te bereiken gaan de Rebel-mensen, zoals gezegd de boer op, naar scholen en werkende jongeren-flats toe. Om te praten over hun problemen, een krant te ver kopen en ze te interesseren voor de bijeenkomsten. De bedoeling is dat de krant ook in de kiosk komt, maar eerste pogingen daartoe zijn niet zo succesvol verlopen. De AKO bij het Leidse station was vol gens Sabine niet erg ingeno men met het artikel over vrije abortus in het eerste num mer. "Dat vonden ze niet zo goed passen in hun nette kiosk" BART JUNGMAN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN 'Black Sea", XTC. (Ariola). 3et nieuwe album "Black Sea" van de Engelse formatie XTC is een plaat die straks, aan het eind van het jaar als popjournalisten de gebruikelijke top tienlijstjes sa menstellen, ongetwijfeld een ho ge notering in de wacht sleept. Op mijn peroonlijke lijstje van beste platen van 1980 belandt de plaat zeker in de top drie. "Black Sea", de vierde elpee van de groep die een hitje scoorde met de single "Makin' plans for Nigel", zou wel eens een 'klassieker' kunnen blijken. "Black Sea" is een pure pop-elpee met muziek die in staat is een heel^ scala van emoties bij de luisteraar op te roepen. De muziek van de groep kenmerkt zich door het in ventieve gitaarspel van Andy Partridge en het dreunende drumwerk dat nadrukkelijk naar voren is gehaald. Muziek die niet gekunsteld klinkt maar puur en op een sympathieke wijze com mercieel. De elf songs op de plaat, tien van voorman gitarist Andy Partridge, één van basist Colin Moulding, zijn stuk voor stuk uitnemende, op zichzelf staande kunstwerkjes voorzien van intel ligente teksten. Op een slimme wijze zijn accenten in de num mers verborgen (het fluitje in Towers of Londen bijvoorbeeld), een kenmerk voor kwaliteit. De inspiratie van XTC ligt duidelijk in de vroege jaren zeventig. Er zit ten momenten in die sterk doen denken aan de Beatles (gitaarloop jes, koortjes), terwijl nimmer de dimensie van de jaren tachtig achterwege wordt gelaten. Prachtig. H.V. Shadows and light - Joni Mitchell (WEA). Eindelijk heeft Joni Mitchell een band die een beetje tegen haar is opge wassen. Op haar laatste live-elpee - Miles of aistes - werd zij begeleid door Tom-beebop-Scott en zijn mannen. Allemaal prachtig en gezellig swingen, daar niet van, maar de ware kracht van Joni's zingen kwam er niet mee uit de verf. Met haar stem kan zij namelijk melodieën tot het uiterste rekken of zo vol ideëen en gedachtes persen dat het je bijna duizelt. De strakke pop-begeleiding van Tom Scott and his L. A. Express liet haar gewoon de ruimte met. Nu, 1980, heeft Joni zeer terecht samen werking gezocht en gevonden onder de muzikanten van de ECM-stal. ECM, een bijna elitair platenlabel, waar de meest fantastische jazz-mu- sici de kans krijgen te doen en te laten wat zij willen. Mitchell speelt hier samen met onder meer Pat Metheni (gitaar) en Jaco Pastorius (bas) en brengt verder Lyle Mays(toetsen), Michael Brecker (sax) en Don Alias (drums) een band van zeer zwaar kaliber op de planken. Ten overvloede laat zij van tijd tot tijd de Persuasions opdraven, om door middel van een aantal soul- en rocknummertjes aan te geven, dat zij zich wel bewust is van haar afkomst. Perspectief heeft zij en biedt zij. Zoals altijd. Hoogte punten van dit dubbelalbum zijn zonder twijfel: In France they kiss on Mainstreet, Goodbye Pork Pie en Drycleaner from Des Moines. Beide laatsten nummers die zij met Charles Mingus schreef vlak voor deze overleed. Een juweel van een plaat. Haar sterkste tot nog toe. A.T. "Hotter than July", Stevie Wonder (EMI). Een nieuwe elpee van Stevie Wonder is een ge beurtenis waar veel muziekliefhebbers reikhal zend naar uitzien. Wonder's klasse is buiten kijf, voorgaande albums als Songs in the key of Life en The secret life of plants, zijn werken die op eenzame muzikale hoogte staan. Het zijn albums die in geen enkele platenverzameling mogen ontbreken, of je nu een liefhebber van soulmu ziek bent of niet. Sinds vorige week zaterdag heb ik de "Hotter than July" in huis. Stevie's nieuwe schepping en sindsdien is de plaat niet van m'n draaitafel verdwenen. Dus zo'n dertig maal heb ik de plaat inmiddels wel gehoord. Wonder blijft boeien. "Hotter than July" is opgedragen aan de vermoor de negerleider Martin Luther King. In het zeer geraffineerd opgenomen "Hapnv Birthdav" brengt Stevie een ode aan King. In dat nummer (en op de binnenhoes die is voorzien van het portret van King) pleit Stevie ervoor om de ge boortedag van de negerleider, 15 januari 1929, uit te roepen tot internationale dag voor de vre de. Een eerbewijs aan de onvermoeibare strijder voor gelijke burgerrechten voor de Amerikaan se negers en de vrede. De songs op de elpee, die is opgenomen met spe ciaal geconstrueerde digitale opname-appara- tuur, zijn stuk voor stuk juweeltjes van "won dervolle" schoonheid. Hoe tijdloos de muziek van Wonder is, ondanks de binnengeslopen dis co-elementen, blijkt uit "All I do" dat - toen nog - Little Stevie in 1966 componeerde. "Hotter than July" is de titel popjuweeltje ten volle waard. HANS VELDHUIZEN Ry Cooder verrast ons aangenaam. Ry Cooder - Borderline (WEA). Veel goede Amerikaanse muziek blijft in het land van de onbe grensde mogelijkheden hangen. Ry Cooder pikt er bij tijd en wijle het een en ander uit, zet het op de plaat en verrast ons er aange naam mee. Borderline is een regelrechte voortzetting van Bop till you drop. Klassiekers uit de Verenig de Staten brengt Cooder alsof ze net geschreven zijn. De nummers Speedo (de laatste uitvoering die ik me herinner was van de Young Bloods), Crazy about an automo bile en The girls from Texas zijn verhalen over een Amerika dat niet meer bestaat. Cooder brengt het echter allemaal zo geloof waardig dat er nooit sprake is van nostalgie. Dat Borderline een swingende el pee is, is niet zo verwonderlijk, want dat zijn we van hem ge wend. Verwend. Dat zijn we. A.T. "Hunger" - The Meteors - Harvest "Good Time Spirit" - Spargo - Inelco Jarenlang heeft de Nederlandse popmuzikant per definitie met een ontstellend gebrek aan zelf vertrouwen gekampt. Alles wat van de andere kant van de plas en van de grote oversteek kwam was goed en wat wij hier in ons kik kerlandje deden was rommelen in de marge en niet meer dan dat. Die tijden zijn dus voorbij. De Ne derpop krijgt meer zelfvertrou wen en is duidelijk groter ge- Forbert - "Little Stevie Orbit" - (CBS) Productief is hij zeker, de jonge Steve Forbert. Zeer korte tijd na het verschijnen van "Jack Rabbit Slim" ligt er opnieuw een elpee van de. zanger-gitarist met de benepen stem in de winkels. Die knijperige stem is meteen het zwakke punt van Forbert: al zijn songs klinken eenvormig. Hij borduurt voort op het patroon van zijn eerste album "Alive at Arri val" en blijft de sympathieke, welwillende "jongen met gitaar en mond harmonica" die hij altijd al was. Zijn wortels liggen in de Amerikaanse folk wat ook op zijn nieuwe plaat regelmatig is te horen. "Little Stevie Orbit" is een plaat met een aantal redelijke songs, zonder echte uitschieters: er blijft niets hangen. Na veelvuldig draaien is nog niet duidelijk wat er nu precies op de plaat staat. Grijs draaien lijkt me in elk geval uitgesloten. r groeid. Groeistuipen blijven er evenwel. Eerst kregen we te ma ken met de misplaatste vedette neigingen van ene meneer Brood. De omhooggevallen junkie die muzikaal op de been werd ge houden door gitaarvirtuoos Dan ny Lademacher. Lademacher valt weg en Brood door de mand. Nu weer wat nieuws. De arrogantie en het quasi-intellcctuele gedoe van The Meteors. Wat zegt op richter Hugo Sinzheimer bij- voorbeéld wanneer de tweede langspeler van deze Amsterdam se rockband het levenslicht aan schouwt "Ik vind de jongens stuk voor stuk eerste klas muzi kanten. Ze zien er lekker uit. Als ik een vrouw was zou ik me voor kunnen stellen om op stuk voor stuk verliefd te worden. Iedereen is intelligent, we zijn geen dom me band. Ik vind het de knapste band van Nederland, qua looks en spel". Alstublieft. "De knapste band van Nederland". Sinzheimer herhaalt het deze week nog een keer te genover verslaggever Jan Eilan der van de Haagse Post. Sinz heimer, een groentje nog in de popwereld, hangt in dit interview de intellectuele jongen uit door het over "Mind-building" en "De Meteors is een art-rockband" te hebben. "De knapste band van Nederland''. In het midden Hugo Sinzheimer. "Hungerzo heet de nieuwe Me teors. is zeer zeker een prima R R produkt. Dat vooropgesteld Het snelle "Candy", de uitste kende single "Together too long", "Monday Night Exile" en "Charms of Chains" zijn subtiel opgebouwde muzikale hoogte punten. Maar de andere num mers lijken nog veel te veel op elkaar, terwijl te vaak Lou Reed en vooral David Bowie om de hoek komen kijken. Groeistui pen wellicht? In elk geval: Sinzheimer, datje niet halverwege de MAVO bent blij ven steken wil nog niet zeggen dat je nu de "intellectueel in de popwereld" moet gaan uithangen hoor! Over groeistuipen gesproken. Niets dan twijfels bevingen me tijdens het intensief beluister van Spar- go's eerste, "Good Time Spirit" Is het nu goed of goedkoop wat deze nationale funkbrigade brengt? De zangcapaciteiten van Ellert Driessen en Lilian Day Jackson staan natuurlijk buiten kijf. Pri ma. Ook de muzikale bagage van de overige bandleden, bassist Jef Nassenstein, gitarist Ruud Mul der en drummer Leander Lain- mertink, is meer dan voldoende. Het funky geluid dat dit vijfUJ ten gehore brer g dem dito Maar alleen, het ruikt af en toe niet nieuw meer. Bij nummers als "Take a break". "Head up to the sky" en "Sometimes" krijg je het gevoel het allemaal al eens eerder te hebben gehoord. Groeistui pen? Een band op zoek naar de eigen identiteit? Laten we 't ho pen. JAAP VISSER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 13