Zwerftocht van Pacino PGENM "''mil,.'i r..iiflli"'.4 Balletten maken kwasi- diepzinnigheden goed Xanadu is heel vervelend rjTjÊT VRIJDAG 17 OKTOBER 1980 a\\F •Cruising', regie: Wil liam Friedkin, hoofd rol: Al Pacino, theater: Trianon in Leiden, leef tijd: 16 jaar. Al Pacino, de donkerogende Amerikaanse acteur, vrijwel altijd als eenling optre dend in zijn films, bindt deze keer de strijd aan met een massamoordenaar. En wel één die opereert in het hartje van de New Yorkse 'homo-scene'. Heb je met homo's al een minderheidsgroepering te pakken, William Friedkin (maker van onder andere 'The Exorcist') maakt het gebied nog kleiner door de sadistische en masochistische homowereld als achtergrond te gebruiken in 'Cruising'. Leren jacks, leren broeken, veel ijzer gerinkel en by voor beeld een politiepet In de nachtclubs observeert hij en legt contacten, terwijl het publiek om hem heen in al lerlei standen en op verschil lende manieren aan het vrijen slaat. Stukje bij beetje komt er schot in de zaak. En uitein delijk weet hij op geraffineer de wijze en met erg weinig hulp, de moordenaar op te sporen. Eerder gehoorde verhalen dat Al als anoniem agent tijdens zijn opdracht ontdekt dat hij ook homofiel is zijn niet zon der meer te beamen. Hooguit gaat Pacino gedurende het verhaal, een beetje twijfelen aan zijn seksuele geaardheid, maar zelfs dat blijft onduide lijk en voor tweeërlei uitleg vatbaar. Wordt hij verliefd op 'Cruising' betekent zoiets als 'stappen', je in de uitgaans- wereld voor homoseksuelen bewegen, De Baan opgaan. In New York zijn een aantal homofielen op beestachtige manier afgemaakt. Vrijwel alle moorden zijn met een mes gepleegd en al gauw wordt aangenomen dat de gewelddaden het werk zijn van één en dezelfde figuur. Een jonge agent (Al Pacino) wordt uitgezocht om middels een speciale opdracht de moordenaar op te sporen. Hij heeft ongeveer hetzelfde ui terlijk als de slachtoffers en is daarom 'uitverkoren' om de homowereld binnen te stap pen. Voorwaarde is wel dat hij 'onderduikt'. Hij gaat niet als agent, wordt niet gedekt door wapens of wat dan ook en hij heeft slechts een minimaal contact met zijn achterban. Hij staat er dus vrijwel alleen voor. Zo langzamerhand lijkt een dergelijke rol Al Pacino op het lijf geschreven. In 'And justice for all' vecht hy als een idealistische advocaat bijna de hele Amerikaanse recht staat aan. In 'Serpico' is hij (al weer) een agent, die weigert om steekpenningen aan te nemen. Iets wat niet helemaal normaal is, want bijna al zijn collega's doen het wel. 'Bob by Deerfield' laat hem zien als formule 1-coureur, eenzaam aan de top. Pacino komt op zijn 'Zwerf tocht door het duister' (zoals de Nederlandse vertaling van 'Cruising' luidt) in rokerige ruimtes volgestouwd met mannen met een uiterlijk als het gros van de zangers van de hitformatie Village People. Al Pacino komt i i louche wereldje terecht zijn buuijongen Ted of kan hij het gewoon goed met hem vinden? Waarom trapt hij ^ie deur bij de buren in als alleen het vriendje van Ted thuis is? De bedscène, waarin de vriendin van Pacino lang zaam vervaagt en plaats maakt voor een onbekende man kan heel goed als een aanduiding van twijfel wor den uitgelegd. Het is echter ook mogelijk dat het eerste beeld een vol overgave vrij ende Pacino laat zien en het volgende shot een plichtsge trouwe agent, die alles lijd zaam ondergaat om zijn doel te bereiken. Vaagheid dus, maar niet hin derlijk. Voor iemand die er van houdt om zelf nog een beetje te raden misschien zelfs wel plezierig. Technisch loopt alles gesmeerd al zou wat meer vaart hier en daar op zijn plaats zijn. Dat 'Cruising' mij toch minder kon boeien dan eerdere Paci- no-films ligt misschien in het feit, dat de succesformule van een allesoverheersende tra- giscpeinzende hoofdrlspeler aat mij betreft wel eens in een ander jasje mag worden ge stoken. MARIJKE KOOL Roy Scheider als Joe Gideon en Erzsebet Foldi als diens dochtertje in een van hun spaarzame momenten All that jazz; regie: Fosse; hoofdrollen: Rod Steiger, Ann Reinking, Leiand Palmer en Jessica Lange: Luxor, Leiden, a.l. Misschien komt het wel omdat we in Leiden te lang op "All that jazz" moesten wachten dat de film, nu, na alle loven de Voorden die erover zijn gezegd en geschreven, een beetje tegenviel. Oorzaak daarvan zyn voorna melijk de kwasi-diepzinnig- heden waarmee regisseur Bob Fosse de toeschouwer opzadelt. Spelen de gesprek ken die Joe Gideon met die engelachtige vrouw heeft zich al af na zijn dood en zijn de scènes daartussendoor te rugblikken? Onmogelijk, want de vrouw wordt allengs wezenlijker en verandert pas na zijn échte dood in de engel All that jazz van Bob Fosse: des doods die hem glimla chend opwacht. En wat heeft het voor zin om Gideon na zijn operatie zich te laten losrukken van al zijn slangen en hem zijn filmische doodstrijd te laten opvoeren? Gideon hoeft er toch helemaal geen moeite mee te hebben, want zijn dood is toch als zijn leven? Een grote show? Als die scènes niet waren ge filmd, was All that jazz beter te verteren geweest. Dan was de zelfspot van Fosse, die met deze film feitelijk zijn auto biografie maakte, veel duide lijker geweest. Niettemin is All that jazz een prachtig .spektakel, waarin de kunsti ge balletten door knappe montage en camerawerk fa belachtig zijn weergegeven. De film bruist aan alle kanten, is werkelijk spectaculair en het autobiografische verhaaltje neem je dan wel op de koop toe. Zeker in een ballet als Ai- rotica komt Fosse qua cho reografie en filmtechniek tot ongekende hoogte, waardoor alleen daarom All that jazz beslist moet worden gezien. Wat verder het meest bijblijft is de "huiselijke" scène, waarin Gideons vriendin met diens dochtertje een geïmprovi seerd dansnummer weggeeft. Tot slot is er dan nog de scène waarin Gideon overlijdt en hallucinerend afscheid neemt met een groot shownummer (Goodbye Life). Fosse zal hierin zijn hoop om op die manier te sterven hebben uit gedrukt. En terecht, een leu kere manier om van je gelief den en vrienden afscheid te nemen is nauwelijks te be denken. Blijft nog over Roy Scheider, die de rol van Joe Gideon alias Bob Fosse vertolkt. Sprankelend en levensecht zoals hij daar rokend, drin kend, pepmiddelen slikkend en de liefde bedrijvend zijn eigen dood bewerkstelligt. Bob Fosse kan het hem in wer kelijkheid nauwelijks verbe teren. ANNEMIEK RUYGROK li., i|fth Xanadu; hoofdrollen: Oli via Newton-John, Michael Beck en Gene Kelly; thea ter: Lido 1, Leiden; alle leeftijden. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiii Eigenlijk de enige reden om naar Xanadu toe te gaan is Gene Kelly op rolschaatsen te zien. Een bejaarde man (68) die weliswaar niet zo jong meer is, maar ook nog wel wat wil. Belachelijk dus. Zoals Xanadu helemaal belachelijk is. En saai. En melig. En irritant. Wat dat laatste betreft spant Olivia Newton-John met vlag en wimpel de kroon. Een dame die niet alleen nog wat wil, maar ook nog jong wil zijn. Toch is enig mededogen met haar wel gepast. Om als 32-jarige nog altyd je brood te moeten verdienen als de ideale schoondochter zal niet meevallen. Net als in Grease is ze weer de vleesgeworden kuisheid. In feite de Doris Day van de jaren tachtig. Olivia heeft dit keer John Travolta verruild voor Michael Beck, die we nog kennen als de bendeleider van The Warriors en zich nu als een lulletje rozewater laat kennen. Het liefdespad is ook niet bepaald geplaveid met rozen. Olivia is in Xanadu een Muze, één van de negen dochters van Zeus, bedoeld om de sector kunstenaars te inspireren. Wie van de negen blijft onduidelijk, maar wellicht Terpsichora. Die heeft namelijk de dans op zich genomen en daar gaat het in Xanadu om. Danny McQuire (de rol waarvoor Gene Kelly weer van stal werd gehaald) wil net als vroeger weer een dansclub beginnen. Sonny Malone (Michael Beck) helpt hem zoeken en hij wordt weer geassisteerd door Olivia, die als Muze zich de schuilnaam Kira heeft aangeme ten. Zij wijst het tweetal op een groot, kaal, ongebruikt gebouw dat aan het eind van de film is omgetoverd in een swingende disco. Op dat moment - we zijn dan al een dik uur op streek - dreigt Xanadu voor het eerst aardig te worden. Het titelnummer Xana du (Olivia Newton-John samen met Electric Light Orchestra) is van een ijzersterke choreografie voorzien en meteen slaat de vonk over. Maar dat stukje kenden we al van de televisie. Voor de rest is Xanadu voornamelijk wachten op de stukjes muziek. Het enige wat deugt aan de film. BART JUNGMAN .ill Van acteren nog W'- 'lllli, l|ir |||lll»,r ii nooit gehoord in muziek-film met Amerikaanse Village People Can't stop the music Regie: Nancy Walker, met: the Village People, Valerie Perrine, Bruce J Jenner. Theater: Lido 2, al. IllllllinilllilllllUUUI Een lieftallig ex-fotomodel (Valerie Perrine) is het roerend eens met haar huisgenoot, die vindt dat hij een muzikaal genie is. Gelukkig heeft ze van haar oude baan nogal wat vriendjes Gaten dat nou toevallig the Village People zijn) overgehouden, zodat ze hem op alle mogelijke manieren kan helpen om zijn weg naar de erkenning te plaveien. Village People-fans komen in deze film volledig aan hun trekken. Ze zijn te bewonderen in originele verpakking. Van acteren heb ben de meeste spelers uit Can't stop the music nog nooit gehoord, maar de kleurige, swingende opnamen vergoeilijken een hoop. Alleen Valerie Perrine laat af en toe staaltjes van haar kunnen zien, hoewel zij betere tijden heeft gekend (zie Lenny Bruce, met Dustin Hofmann). Ach, het is tenslotte een muziek-film. Ik hoop alleen, dat "meneer Lido 2" wat aan zijn geluidsinstallatie doet, want wat er uit zijn speakers komt heeft mij oorpijn bezorgd ANNELOES TIMMERIJE Zondag tweemaal jeugdsenti ment op de Nederlandse tv. 's Middags mag Romy Schnei der voor de zoveelste keer aantreden als Sissi en in de avond is de beurt aan Elvis Presley die zijn (geringe) ac- teerkwaliteiten mag tonen in Love me tender. De eerste keer dat hij op het witte doek verscheen. Hij is hierin een boerenzoon, wiens broers in de Ameri kaanse burgeroorlog mee vechten. In de overtuiging dat zijn oudste broer het leven heeft gelaten, pikt hij zijn vriendin Cathy in. Als broer lief toch ongeschonden van het front terugkeert, zijn de poppen uiteraard aan het dansen. Wie Romy Schneider nu con fronteert met haar Sissi-pe- riode, loopt een goede kans een klap in het gezicht te krij gen. Ze wil niet graag aan die tijd herinnerd worden. En te recht, want Romy Schneider heeft zich inmiddels uit die damesbladenromantiek ont worsteld en zich ontwikkeld tot één van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste actri ce in Europa. Fans van Steve McQueen ko men een dag eerder aan bod. Trouwens liefhebbers van de autoracerij moeten de zater dag ook maar vrij houden, want McQueen speelt in Le Mans, een film over de jaar lijkse 24-uursrace. Een Italiaans-Russische film wordt maandag uitgezonden via Nederland 1. The red tent is een fantasiefïlm, waarin de Noorse ontdekkingsreiziger weer de Italiaanse generaal Nobile ontmoet met wie hij in 1928 de noodlottige expeditie naar Antartica maakte. Onder regie van de Russische regis seur Michael Kalatozow loopt een uitgelezen groep acteurs (Peter Finch en Sean Conne- ry) over het beeldscherm. België 2 vervolgt zyn serie over de Poolse regisseur Andrzej Wajda. Dinsdag zijn meest re cente film De man uit mar mer, die in '79 enthousiast werd ontvangen. Een dag la ter As en diamant, waarmee hij in 1958 veel furore maakte. Net als andere Wajda-films uit die periode speelt het ver haal zich af in de Tweede We reldoorlog. Het programma: ZATERDAG. The adventures of Robin Hood; 15.50 uur Dtsl. 2 (regie: Michael Curtiz met Errol Flynn. Amerikaan se film uit 1938). Dark jour ney; 16.00 uur; Bel. 1 (regie: Victor Saville met Vivien Leigh. Eengelse film uit 1937). Le Mans; 20.45 uur; Ned. 1. La grace; 23.00 uur; Dtsl. 2 (regie: Pierre Tchernia met Michel Serrault. Frane film uit 1979). ZONDAG: Het andere ik; 15.20 uur; Dtsl 1 (regie: Wolfgang Liebeneier. Duitse film uit 1941). Sissi; 15.35 uur; Ned. 2. Love me tender; 21.15 uur; Ned. 1. Red river; 21.15 uur; Dtsl. 2 (regie: Howard Hawks met John Wayne. Ameri kaanse film uit 1948). MAANDAG: The red tent; 19.35 uur; Ned. 1 La ultima cena; 21.45 uur; Dtsl. 1 (regie: Thomas Alea. Cubaanse film uit 1976). Wodzirej; 23.00 uur; Dtsl. 1 (regie: Feliks Falk. Poolse film uit 1977). DINSDAG: De man uit mar mer; 20.35 uur. Bel 1 Fran kenstein, the true story (deel 1); 22.00 uur; Dtsl. 2 (regie: Jack Smight met James Ma son. Engelse film uit 1973). WOENSDAG As en diamant; 20.15 uur; Bel. 2. Lifespan; 22.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Alexander Whitelaw. Neder lands-Engelse film uit 1975). DONDERDAG. Banditi a Or gosolo; 20.15 uur; Dtsl. 3 (re gie: Vittorio de Seta. Italiaan se film uit 1961). VRIJDAG Pendulum; 20.15 uur; Bel. 1 (regie: George Schaefer met George Pep- pard. Amerikaanse film uit 1969) Peter Ibbetson; 20 15 uur; Dtsl. 1 (regie: Henry Ha thaway met Gary Cooper. Amerikaanse film uit 1935). Uitnodiging voor de jacht; 22.00 uur; Dtsl 3 (regie: Clau de Chabrol met Margarethe von Trotta). Frankenstein, the true story (deel 2); 23.20 uur; Dtsl. 2. Blijvers "The big red one" - Regisseur Sam Fuller verfilmde eigen oorlogserva ringen, Euro 2, Alphen. "VrouwensUd" - Omstreden film van Fellini. maar zeer de moeite waard. Studio, Leiden. "In de greep van de Zombies" - Gruwelijk. Euro 3. Alphen "What's new pussycat" - Komedie met o.a. Peter Sellers en Woody Al len, Lido 3, Leiden. (Op)nieuw "Jesus Christ Superstar" - Musical, Camera, Leiden. "Goldflnger" - James Bond, Euro 1, Alphen. "The Sound of Music" - Musical, Euro 4, Alphen. Nachtfilms "Midnight Cowboy" - Camera, Lei den. "Crazy Joe" - Luxor, Leiden. "Janice, een vurige brunette" - Rex. Leiden. "Goldflnger" - Euro 1. Alphen "In de greep van de spin" - Euro 2, Alphen. "City on fire" - Euro 3, Alphen. "Sexmovie sepcial" - Euro 4, Al phen. Rex "Een hete familie in Zweden" Den Haag "Inpikken en wegwezen" - Apollo 1 (460340). 12 jr. "De duivel hale je" - Apollo 2. al. "Xanadu" - Asta (463500). al. "The Changeling" - Bijou (461177), 16 jr. "Being there" - Calypso (463502), al. "Wholly Moses" - Babylon 1 (471656). al. "The big red one" - Babylon 2. 12. "All that jazz" - Babylon 3. al. "Everything you always wanted to know about sex" - Camera (467200). 16 jr. "The Sea wolves" - Cineac 1 (630637). 16. "When a stranger calls" - Cineac 2, 16 jr. "Max Havelaar" - Cineac 3. 12 jr. "Zes Zweedsen in een Tiroler pen sionaat" - Corso (467200). 16 jr. "Once upon a time in the West" - Du Midi (855770), 12 jr "Dolle dwaze waaghalzen van de scherpe bochten" - Euro (667066), al. "Can't stop the music" - Metropole 1 (456756). al "Caligula" - Metropole 2. 18 jr "Vrouwenstad" - Metropole 3. 16 jr. 'The good the bad and the ugly" - Metropole 4, 16 jr. "Hardly working" - Metropole 5, al. "Can't stop the music" - Odeon 1 (462400). al. "Papillon" - Odeon 2, 12 jr. "In de greep van de Zombies" - Odeon 3. 16 jr. "Funny America" - Odeon 4. 12 jr. (460977), al. "De hunkerbunker" - Royal 3 (601192). 16 jr. "Mahogany" - Royal 4, 12 jr. "Kung Fu duivels" - Royal 5, 16 jr. Amsterdam "All that jazz" - Alfa 1 (278806), aL "La Terrazza" - Alfa 2. 16 jr. "Vrouwenstad" - Alhambra 1 (233192), 16 jr "Nijinski" - Alhambra 2, 16 jr. "Xanadu" - Bellevue Cinerama (234876), al. "Being there" - Calypso 1 aanmal "The big red one" - Calypso 2,12 jr. "De bloot-bom" - Calypso 3, al. "Martine, ik kom" - Centraal (248933), 18 jr. "Platvoet aan de Nul" - Cineac Damrak 1 (245648), al. "One (lew over the cuckoo's nes Cineac Damrak 2. 16 jr. "Moord in de Orient Expres" - Ci neac (243639). 12 jr 'Convoy" - Cinecenter (236615), 16 - Cinecen- jr "Kentucky fried r ter. 16 jr. "Salo" - Cinecenter, 16 jr. "Xanadu" - Cinema International" (151243). al. "Can't stop the music" - City 1 (234579).al. "The black hole" - City 2. al. "Max Havelaar" - City 3. 12 jr "De vrouw die twee keer leefde" - City 4. 16 jr. "Fame" - City 5. al. "Hardly working" - City 6, al. "Funny America" - City 7, 12 jr. "Taxidriver" - Cine 'D' (226551), 16 Kriterion (231708), 16 jr. "Harakiri"*- Kriterion, 16 jr. "Rebellion" - Kriterion, 16 jr "Wholly Moses" - Leidsepleinthca- ter (235909). 12 jr. "Caligula - Noggerath (230566), 18 jr. "Jill, een Schulmidchen" - Pansien (248933), 18 jr. "Can't stop the music" - Rem- brandtpleintheater 1 (223542), al. "The long riders" - Rembrandt- j pleintheater 2, 16 jr. "Xanadu" - Rialto (723488). al "Gejaagd door de wind" - Rivoli (723488), 12 jr "In de greep van de Zombies' - Roxy (232809), 16 jr. "Le notti di Cabina" - Studio K (231708). 16 jr "La femme infant" - The Movies, 16 jr "La Strada" - The Movies (245790). 12 jr "The Sea Wolves" - Tuschinski 1 (262633), al. "When a stranger calls"-Tuschinski 2. 16 jr "Het teken van het beest" - Tu- "La femme infant"-Tuschinski 5.16 "Top hat" - De Uitkijk, al.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 11