Annie Golden over succes van Shirts: "Niets gaat vanzelf" Police: gemengde gevoelens SWINGENDE ELPEE VAN VEERTIGJARIGE RICHARD Broodpap niet te verteren Turf is belofte voorde toekomst Hayward niet opzienbarend LUISTEREN IS VEREIST BU THE ASSOCIATES Dalek 1: geen pure syn thes izer-groep WOENSDAG 8 OKTOBER 1980 EXTRA PAGINA 13 PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN PLATEN makkelijkste manier van werken. Dat we zo ontzettend veel werk hebben moeten verrichten om uiteindelijk gewaardeerd te worden heeft het saamho righeidsgevoel van de groep enorm versterkt. We zijn nu erg overtuigd van wat we willen. Daardoor is het on mogelijk dat de platenmaat schappij ons manipu leert. Nee. we hebben geen haatge voelens ten opzichte van de platenmaatschappij. We be seffen heel goed dat niets vanzelf gaat. Dat is onze filo sofie. We blijven doorgaan. Net als een tank. We kunnen misschien teruggeslagen worden, maar ze kunnen ons niet stoppen. Het publiek is gelukkig ook veranderd. Dat punk-gedoe is een beetje voorbij. Ze staan tenminste niet meer naar je te spugen op het toneel. De mensen vergeten nog wel eens dat wanneer je op tour nee bent je geen tijd hebt om ook nog eens je kleren te was sen. Dus dat gegooi met bier is helemaal niet leuk. Daar komt nog bij dat veel groepen helemaal geen geld hebben om nieuwe kleding aan te schaffen. Dat begrijpen ze niet. Denken ze niet bij na. Maar stel dat ik met bier gooi. En zo'n toeschouwer heeft maar één overhemd? Wat dan? Vindt hij toch ook niet leuk. The Shirts is trouwens ook geen punkband. Dus hoeven we ook niet zo te wor den behandeld. Ik ben erg nieuwsgierig hoe on ze plaat op dit moment in Amerika verkoopt. Er hangt ontzettend veel vanaf. Mijn vriend houdt mij op de hoogte door dagelijks een brief te schrijven. Genummerd zodat ik ze in de juiste volgorde kan lezen. Hij is gitarist van The laughing dogs uit Brook lyn. Hoe dan ook wanneer deze el pee het niet redt, is het afge lopen met ons contact met Capitol. Maar niet met The Shirts. Die blijven doorgaan. Er zijn genoeg andere maat schappijen in ons geïnteres seerd. Daarbij werken wij niet voor de platenmaatschappij en maar voor het publiek. En het publiek maakt ons elke dag weer gelukkig Kijk. Laugh and walk away is nu een hit in Portugal. Daar heb ben we nu gespeeld. Maar dat enthousiasme van het publiek... ongelooflijk. En dat terwijl we er nog nooit waren geweest. Tijdens het optre den daar viel vijf maal de stroom uit. Nou. dat is niet leuk voor een artiest. Je staat dan voor joker. Maar het publiek nam het ons beslist niet kwalijk. Ze voelden met ons mee. Het werd een echte happening. Dat houdt je op de been. Dan weet je weer waar je uiteindelijk voor werkt" AMSTERDAM (GPD)- "Moet je eens kijken wat ik vanmiddag gekocht heb". Ze wor stelt met een grote plastic tas waaruit een paar schoenen met hoge hakken te voor schijn komen. Niet gewoon wit of zwart, maar voorzien van een slangehuidwerkje. Echt of namaak? „Wat denk je wel", lacht zij, „ik ben Keith Richard of Rod Stewart niet" Verder blijkt Annie Golden, zangeres van The Shirts, nog een paar extravagante truitjes te hebben aangeschaft, voordat zij een zonovergoten tafeltje uitzocht op het terras van het Amsterdamse Americain-ho- tel. Ze ziet er stralend uit. Haar weelderige bos blond haar is gedeeltelijk in een staart ge bonden. Haar toch al erg ex pressieve ogen zijn, licht aan gezet met wat zwarte masca ra. Ze kletst honderd uit. Veel lachen. En daar is ook reden toe want The Shirts zijn po- populair in Nederland en Bel gië. Een stuk populairder dan in thuisland Amerika. De nummers Tell me your plans en Laugh ans walk away wa ren alleen hier hits. Daarom verblijft de groep relatief veel in ons landje. Zo ook onlangs om op te treden tijdens enige festivallen en om promotie te verrichten voor de nieuwste en tevens derde elpee van de groep, genaamd Inner Sleev es. Een wat steviger geluid dan de vorige twee platen, waarbij wat minder aandacht is geschonken aan afleidende tierelantijntjes. Met een beetje geluk betekent deze plaat ook in Amerika de doorbraak voor The Shirts. Geen promotie „Wanneer ik hier voor het laatst was? Ik denk een jaar gele den. Dat is het enige verve lende van dit beroep. Je weet nooit meer wanneer iets was. Er gebeurt zoveel in zo weinig tijd. Je kunt het soms hele maal niet meer plaatsen. Maar ik geloof toch dat het een jaar geleden was. Het afgelopen jaar hebben we voor het eerst een tournee gemaakt door ons eigen land. En dat terwijl we al zowat tien jaar bestaan. Tot nu toe was onze platenmaatschappij er niet in geïnteresseerd om zoiets voor ons te financieren. Daarom hebben we het uit eindelijk maar zelf betaald. Eerlijk gezegd snappen we er niet veel van. Wanneer je een groep drie elpees laat maken, ben je toch verplicht daar ook promotie voor te maken. Want als de plaat niet ver koopt komt er ook geen geld in het laatje van de maat schappij. Waarschijnlijk is het ons ook kwalijk genomen dat we ons contract tekenden bij EMI in Engeland, waarbij we door Capitol werden vertegen woordigd in Amerika. Daar komt dan nog eens bij dat we onze eerste elpee opnamen in eveneens Engeland. Met een Engelse producer. Nou, daar stoot je de Amerikanen mee voor het hoofd. Ze mochten dus alleen maar de distributie verzorgen. En dat pikten ze niet. Dus geen promotie. Bij de tweede elpee hebben we de Engelse producer over la ten komen naar New York. Toen waren ze er dus wel bij betrokken en ook meer geïn teresseerd. Vervelend alleen daarvan was dat slechts het bijkantoor in New York ons leuk vond. Het grote hoofd kwartier zit in Los Angeles. Aan de andere kant van Ame rika dus. Of je het gelooft of niet, maar Los Angeles bleek geen interesse te hebben voor activiteiten van het New- yorkse filiaal. En dat terwijl al het geld en alle macht is ge concentreerd in Los Angeles. Maar we hebben wel de hele oostkust afgespeeld. Alleen is dat veel te weinig. Rare toestand We hebben uiteindelijk beslo ten dan maar zelf naar Los Angeles te gaan. Via Colora do. Ohio. Utah en Nevada. En onderweg traden we dus op. Zo hebben we ons letterlijk de Verenigde Staten doorge speeld naar L.A. En toen we dan plotseling bij ze op de stoep stonden, konden ze moeilijk anders doen dan de media op ons attenderen. In terviews en dergelijke. Nou, de pers wilde daar bij wijze van gunst wel eens naar ons komen luisteren. Nieuwsgierig waren ze natuur lijk ook wel. Maar ze waren verbaasd hoe goed we waren. We wisten niet wat we kon den verwachten en waren daarom gewoon ons zelf. Toen was er plots volop vraag naar biografieën en foto's van ons. Maar we hebben het zelf be taald. We sliepen onderweg in de bus. We hebben er de tijd voor genomen. We moesten elke dag New York opbellen om te vragen waar we de vol gende dag moesten spelen. Een rare toestand. Maar de enige mogelijkheid voor ons om L.A. te bereiken. Ondertussen moest ik nog een keer naar New York vliegen ook, omdat mijn vader her trouwde. Een extra uitgave. Maar het heeft succes gehad, want nu kennen ze ons in L.A. We hebben alle grote bazen leren kennen. En de grote ar tiesten. We werden een beetje het middelpunt. Echt opwin dend. Daarom hebben we daar ook onze derde elpee op genomen. Met Amerikaanse producer en in Los Angeles. En diverse beroemde hulp krachten. Onze laatste plaat heeft ook meer een live-ge luid dan onze vorige elpees. De studio-franje is er een beetje af. Ik begin ook steeds meer num mers te schrijven voor de groep. Maar zelf kan ik geen instrument bespelen. Wan neer ik dus een bepaald idee in mijn hoofd heb ga ik naar onze gitarist en hij vertaalt dan mijn gedachten met zijn gitaar. Ik neurie het en hij speelt het dan, waarbij ik cor recties aanbreng. En dat. tot dat er een nummer is ontstaan dat ik in mijn gedachten had. Nee, inderdaad niet de ge- I'm no hero - Cliff Richard (EMI) Zelfs Amerika ging vorig jaar plat voor Clif Richards single We don't talk anymore. Terecht, want hét was één van de beste singles van vorig jaar. Tuk op een tweede succesje mocht de com ponist van dat nummer, Alan "Wait a minute", Herman Brood (Ariola). De status van "Nederlands enige echte rockster", alias Herman Brood, is al enige tijd ernstig aan getast. Geen wonder, want een status die stoelt op de rod- delblaadjes-publiciteit houdt na tuurlijk nooit lang stand. Brood maakte driftig gebruik van de lust naar hete verhalen van de dikke-duimen-schrijvers van de Privé-en Story-pulp. Hij plaatste zich daarmee op één lijn met de lieden die slechts dankzij deze blaadjes "bekende Nederlander" blijven. Uiteindelijk nam nie mand de "Asser musicus H.B." meer serieus. Zwak presteren op de vaderlandse podia was daar ook debet aan. Alweer enige tijd ligt z'n nieuwste album "Wait a minute" in de pla tenwinkels Gesteund door onder anderen Robert-Jan Stips, Geor ge Kooijmans, Bertus Borgers en Danny Lademacher en de Ame rikaanse duizendpoot Kim Fow- ley (verantwoordelijk voor een groot deel van de teksten) tracht Brood op deze plaat zijn status als rock 'n roll-ster wat op te poet sen. Het mag echter niet baten, "Wait a minute" is een haast on verteerbare broodpap met slechts enkele krenten, zoals de nummers "All the girls 're crazy" en "Outside lookin' in". Nee. de tijden van "Saturday Night" lijken voor goed voorbij. H.V. Tarney alle nummers schrijven voor en de produktie verzorgen van Richards laatste elpee, I'm no hero. Dat heeft een typisch Tarney-al- bum opgeleverd. Geen moeilijk doenerij maar gewoon gemakke lijk in het gehoor liggende num mers. Heel anders dan Rock and roll Juvenile - de vorige plaat van Cliff Richard - die veel ruiger was. 'Opa' Richard (veertig jaar alweer) heeft daar wel een risico mee genomen, want niet iedereen is even dol op het werk van Tar ney. Het klinkt inderdaad wat eenvormig (komt vooral door de produktie), maar daar staat te genover dat het zeer swingend klinkt. Muziek die beter bij de brave Cliff past dan de rock and roll van Juvenile. Het enige wat eigenlijk ontbreekt zijn de balla des, want als Cliff ergens goed in is, dan is het wel daarin. BART JUNGMAN "Crime of Passion", Turf (Ario la). De naam Turf is misleidend. Die doet nu niet direct den ken aan een groep die zich beweegt binnen het symfo- nische-rockidioom. (Hoe komen ze trouwens bij zo'n naam?) "Crime of Passion" is de titel van de debuutelpee (na negen jaar aan de weg timmeren) van deze Neder landse formatie rond zanger componist Willem Henneke. Een uitstekend debuut, dat ver boven de grauwe (Neder landse) middelmaat uit steekt. Belangrijkste man is de al ge noemde Henneke. Hij com poneerde de tien nummers op de plaat en was verant woordelijk voor het grootste deel van de teksten. Hij is ook bepalend voor het geluid van de groep. Henneke be schikt over een intrigerend stemgeluid dat qua intonatie het midden houdt tussen dat van Ray (Kinks) Davies en Brian (Roxy Music) Ferry. "Crimekenmerkt zich door symfonische elementen en experimenten in ritme en melodieën, creatief gitaar- en toetsenwerk en (belang rijk!!) de zang van Henneke. Zang die er niet 'bovenop' ligt, maar die zeer is verwe ven in de muziek. Ook de saxofoonlijnen van Fred van Gelderen zijn geheel geïnte greerd in het Turfgeluid: ze vallen niet meteen op, maar ze er niet waren. De groep past veel tempo-wisselingen toe en zorgt regelmatig voor ver rassende contrasten tussen lichte en zware passages in de verschillende nummers. Nogmaals: een uitstekend de buut en een belofte voor de toekomst. HANS VELDHUIZEN De afgelopen dagen heeft de derde Police-elpee vrijwel constant op mijn draaitafel rondgecirkeld en als er ooit sprake was van ge mengde gevoelens, dan is dat nu wel. In de traditie van Police be slist een goede plaat, maar de vraag rijst of het kader waarin Sting en de zijnen werken niet wat te beperkt is. De mengelmoes van new wave en reggae, door el kaar gehusseld volgens het in middels overbekende Police-re- cept blijkt geen verrassingen meer te kunnen bieden. Ook de toevoeging van disco-ritmen (vooral door de weer uitstekend drummende Stewart Copeland ingebracht) kan dat niet. Afge zien daarvan (als dat mogelijk zou zijn) zou de conclusie even goed kunnen luiden: een goede elpee, volledig beantwoordend aan wat je van The Police kunt verwach ten. Ook wat de titel voor deze plaat be treft hebben Sting en de zijnen volgens het verwachtingspa- Sting, Copeland, Summers - verrassing i troon gehandeld: Zenyatta Mon- datta. net zo mysterieus en in houdsloos als Out landos d'amour en Regatta de blanc. Nederland spreekt op Zematta Mondatta trouwens ook een behoorlijk woordje mee. Het album werd opgenomen in de Hilversumse Wisseloord-studio's en in het nummer Man in a suitcase zijn Schiphol-geluiden te herkennen. Geopend wordt met het van de ra dio bekende Don't stand so close me. Ongetwijfeld op weg een monsterhit te worden en terecht want het doet niet onder voor eerdere krakers als Message in a bottle en Roxanne. Niets nieuws onder de zon. Om kwaliteitsre denen in dit geval niet storend, maar dat is bij een aantal andere nummers wel het geval. Zoals in When the world is running down. Copeland roffelt er lustig op Jos, Sting verzorgt het verbindende baswerk en Andy Summers lar deert daar wat gitaarloopjes bij. De hoge, typische zang van Sting doet de rest. Het bekende werk dus. Het grootste bezwaar tegen Zenyat ta Mondatta is dan ook dat het teveel aan Regatta de blanc doet denken. Vakwerk maar het nieuwe is er af. Aan de andere kant zijn de vakwerk en originali teit van Police weer zo groot dat de groep beslist nog niet moet worden afgeschreven. Zeker niet als live-groep. Enige bezinning op de toekomst is echter wel dringend gewenst B.J. "Nightflight", Justin Hayward (Phonogram). Voor wat hoort wat, dacht producer Jeff Wayne. Hayward hielp mij met 'War of the Worlds', oké, dan help ik hem met 'Nightflight'. Wayne nam dus de produktie voor zijn rekening van de derde solo-elpee van Moody- Blueszanger Justin Hayward. Zingen kan-ie, die Hayward, dat bewees hij in het verleden. Maar daar blijft het verder bij. Hij componeerde (best aardig overigens) vier van de tien nummers op de plaat waarin van tijd tot tijd het erkende M-B-ge- luid te horen is ('Suitcase' bijvoorbeeld). Geen opzienbarend album. Geschikt voor Moody-Bluesfans die inmiddels net als Hayward een dagje ouder zijn geworden. H.V. "The Affectionate Punch" - The Associates (Polydor). Het hele team dat verantwoordelijk was voor de produktie van één van de beste elpees van dit jaar ("Seventeen Sekconds" van The Cure) is inge schakeld voor de eerste lp van The Associates. Producers, hoesontwer per en zelfs de fotograaf zijn dezelfde. Daarbij is zelfs Cure-gitarist Robert Smith (zij het alleen in de achtergrondvocalen) op de plaat te horen. The Associates (Billy Mackenzie en Alan Rankine) zijn er desondanks in geslaagd een volkomen eigen geluid in de groeven te deponeren. Een geluid ook waarbij zeer bewust naar nieuwe wegen is gezocht. Daarbij zorgt de welhaast wanhopige zang van Mackenzie en de zorgvuldig afgewogen instrumentatie voor een af en toe dreigende, donkere sfeer. Gitaar- en synthesizergeluid vlecht zich rond de drijvende basloopjes en stevige ondergrond van de drums. Dat Smith in de buurt was heeft effect gehad op het gitaarwerk op de plaat (luister naar Logan Time), zonder vervelend te worden overigens "The Affectionate Punch" is een u itdaging voor de luisteraar. De plaat is in het geheel niet geschikt als achtergrondmuziek voor een feestje. Luiste ren is vereist H.V "Compass", Dalek I (Phonogram). Vooral Engeland loopt voorop in de trend naar meer "gecomputoriseerde" popmuziek. De synthesizer-groepen komen vooral uit het Verenigd Koninkrijk, zo ook de groep Dalek I. Getuige hun debuutalbum dat onder de titel "Compass" in de winkels ligt één var dt ;r tctes^antste groepen. Achter Dalek I verschuilt zich het duo Alan Gill en Dave Hughes. Zij tekenden voor dertien van de veertien composities. Nummer veertien is Kinks-klassicker "You really got me" in een nieuw jasje De muziek op "Compass" is dik voor mekaar een plaat met een breekbare sfeer, met een minimum aan orkestratie - al wat overbodig bleek bleef achterwege - en mooie gepolijste zang van het duo Dalek I is geen pure synthesizer-groep meer traditionele instrumenten schuwt zij niet. Op de plaat worden gitaar en drums voor de juiste accenten gebruikt waardoor de steriele sfeer van veel andere synthesi- zergroepen wordt vermeden. Uitstekend. H.V

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 13