verenigde v Nou en Oefenruimte moet, voor Milk Cow's van nu Programma Beatnacht r jl MILK COW LEIDEN - Acht groepen treden volgende week vrijdag aan op Drie Oktober-Beatnacht (nou ja, nacht) in de Leidse Stads gehoorzaal. De avond wordt om half acht geopend met een disco van golden oldies. Daarna zal zangeres Tonny Vreeswijk haar speciaal voor deze gelegenheid gecompo neerde Beatnacht-liedje zin gen. Het verdere programma: 20.05-20.35 uur Spiders 20.45-21.15 uur Catapult 21.20-21.30 uur. optreden van Go-Go ballet onder leiding van Mariolein Brièr 21.30-22.00 uur Runaways 22.10-22.40 uur Trail 22.45-22.55 uur optreden van de befaamde boeienkoning en acrobaat Harry Alouette 22.55-23.25 uur Nou 23.35-00.05 uur Namby Pam- by's 00.50 tot ongeveer 2 uur Shoes Kaarten - 15 gulden voor dit evenement kunnen op de volgende voorverkoopadres sen worden gekocht kanto ren van het Leidsch/Alphens Dagblad (Witte Singel 1. Lei den; Badstraat 9. Katwijk; Julianastraat 19, Alphen) en bij de platenzaken Gé Hofenk (Haarlemmerstraat 66. Lei den) en Plato (Breestraat 15, Leiden). Het duurde even voordat alle stampers van toen weer onder het stof vandaan waren gehaald, maar tijdens de genera le repetitie liepen vergeelde oudjes van The Kinks, The Who, The Pretty Things e.a. weer geolied als nimmer tevoren. Nou vijftien jaar later: alsof de tijd heeft stilgestaan Nou aan het repeteren voor de 3 oktober-beatnacnt kxi'ui.ssK j\ is risen in; i i'( >i' i i 11i COItlt AllKI.X II KII.IIOSCII MOUSI.AAX lij ll.llll.N ATERDAG 27 SEPTEMBER 1980 Achteraf bezien had je als zestienjarige eigenlijk betrekke lijk weinig keuze, zo halverwege de jaren zestig. Naast het klassieke boe kenwurm-type restten slechts twee mogelijkheden. Je joeg een deciliter, brillantine door het kapsel, stapte in paar stevige pun ters, drapeerde ver volgens het post puberal lijf in een zwart-lederen jack en de status van bul was een feit. Het enige alternatief was een gestreepte heupbroek, liefst met echt suède Clarks eronder en het haar vetvrij gol vend in de nek. Ar- tistiekeling, zei de bul dan. En toen was er opeens de rau we rock and roll en Nou een kakofonie van geluiden waarin zowel de vetkuif als het streepjespak zich uiter mate goed konden vinden. Maar wat wilde je ook: heuse happenings op het toneel, wekkers die afliepen en niet te vergeten al die leuke meis jes die naar Nou kwamen kijken. Alleen de naam al: Nou De ambtenaar, belast met het verwijderen van aangekalk- te leuzen, moet er zowat in digestie van hebben gekre gen. Want geen muur, hek of fietsenstalling van enige be tekenis ontkwam er aan in die dagen. Gekkenhuis Nou stond voor Roland, Ar thur, Dick, Willem, Teun en Jerry. Een inventieve kle- dingverkoper, Henk ge naamd, had dit zestal aaneen gesmeed en daarmee zichzelf tot manager gebombardeerd, een aanzienrijke positie in die tijd. Het eerste optreden was meteen al raak. In het voor programma van The Shoes toverde Nou het anders zo rustige Allemansgeest om in een gekkenhuis. Een week la ter onderging het Dorpshuis in Leiderdorp hetzelfde lot. Hoewel kleinschaliger, doemden hier herinneringen op aan het legendarische op treden van The Beatles in Blokker, althans zo zag je dat destijds. Maar dat er werke lijk iets aan de hand moge blijken uit een wanhoops daad van de beheerder, die al na een half uur spelen in to tale ontreddering de stekker uit het stopcontact trok. Suc ces, heette zoiets. LEIDEN - Een week of wat ge leden viel het oog op een, voor mij althans, opmerkelijk be richt in deze krant. Ruim 50 Leidse popgroepen hadden de handen ineen geslagen en een belangenvereniging op gericht. Een verlanglijstje was er al. Voornaamste wen sen: goede oefenruimte en be tere speelgelegenheid. Werk groepen zouden een en ander verder uitwerken. Zo onge veer luidde de strekking en inmiddels schijnt de daad reeds bij het woord te zijn ge voegd. Voorwaar, een loffelijk streven. Al wordt het, in dubbel op zicht, tijd ook dat er eens wat leven in de brouwerij komt. Sinds mensenheugenis na melijk moeten beginnende bandjes in Leiden op alle mo gelijke manieren improvise ren. En wel zó, dat vaak de dood er opvolgt. Want con stant met je kop tegen de muur - waar dan wel je naam opstaat maar wat dat nog, want hard blijft—ie - aanlopen is slecht voor het moreel. Nee, wat dat aangaat hadden ze in Rotterdam en Den Haag al veel eerder in de peiling dat het bundelen van de krachten best wel eens meer resultaat zou kunnen opleveren dan dat ieder maar voor zich zit te klooien. Maar goed, het hoeft ook hier nog niet te laat te zijn. Dat bundelen even terzijde ge laten: eigenlijk nog opvallen der aan dat bericht vond ik het genoemde getal. 50 Leidse popgroepen. Vijftig maar liefst. Mijn eerste gedachte was dat dit een zetfout moest zijn, maar stad- en popredac teur Jaap Visser ontzenuwde dat. Nou had ik het vermoe den dat de punk- en new wa Plat Zoiets mag natuurlijk nooit lang duren, en dat deed het dan ook niet. Nou heeft welgeteld twee jaren bestaan, maar in die honderd week ends werd dan ook complete plaatselijke clubhuizencir- cuit platgelegd. Wat is er nog van oven het Kraaienest, de Spreeuwpot, het Antonius Clubhuis, het Patronaatsge bouw, de Kleine Burcht, de Maria Gijzensteeg, zaal Mekel en de Grote Burcht, waar een nog beginnende André van Duyn met zijn toenmalige bandrecorder-act werd weg- geschreeuwd door honder den kelen die alleen maar 'Nou voortbrachten. Het succes bracht Nou al gauw buiten de gemeente grenzen. Eerst weifelend naar Alphen, Leimuiden en Gou da, maar later zelfs helemaal naar Breda, Gebrek aan erva ring met dit soort verre trips moet er de oorzaak van zijn geweest dat - eenmaal gearri veerd in Brede - het uiterst belangrijke koffertje met alle snoeren erin ontbrak. Met nog tweeënhalf uur te gaan was goede raad duur. Drie man raasden tenslotte in een oude Opel richting Leiden. Maar pech komt zelden al leen, dus dat van die lekke band ter hoogte van de Maas tunnel, dat voelde u al. Maar wat nog erger was: de reser veband bleek bij nader inzien van een Taunus te zijn, dus wat nu? Laten we het netjes houden: nog geen tien minu ten later stond ergens in Rot terdam zo'n zelfde Opel in eens op drie wielen en precies op tijd werden in Breda de snoertjes ingeplugd. ve rage ook hier ter stede wel een en ander zou hebben los gemaakt bij de nieuwe gene ratie maar dat er sprake was van zoveel jonge 'aanwas overtrof toch de stoutste ver wachtingen. Rubberen Rob bie (een dertiger overigens), de Monotones (idem) en de echt jonge en veelbelovende Dummies, die kende ik. En van de muur heb ik dan ver der omtrent het bestaan van Case en Leeds vernomen (tenminste, als dat al staat voor de namen van groepen), maar dan houdt het ook echt op. Gaat de tijd dan zo snel..? Kan haast niet. Tijd voor een korte overpeinzing. In nieuwbouwwijken maken ze, in het kader van de milieu- en energie(be)sparing tegen woordig alles lucht- en ge- luiddicht. Dat moet het zijn. Want het lijkt me sterk dat die 50 Leidse popgroepen alle maal van elders uit de stad komen. Hoe dan ook bij mij in de buurt hoor ik nimmer het geluid van een gitaar, een drum of een bas, laat staan die voor groepen geijkte instru menten allemaal bijelkaar. Geen band te bekennen. En een centrale oefenruimte is er nog niet, want daar gaat nu pas aan gewerkt worden dus die aankomende sterren moe ten het voorlopig althans nog thuis doen. Zeker altijd de ramen dicht. Het punt is, dat Telfout En dan was er natuurlijk het Braassem-concours, toch wel een hoogtepunt in het korte bestaan van Nou Twee tourbussen, volgepropt met fans, begeleidden de groep naar de voorronde in het Pan- cratiusgebouw in Roelofa- rendsveen. Er kon dus weinig mis gaan. De jury besliste evenwel anders: Nou werd tweede. Een domper. Hoewel, eenmaal op de terugweg ont dekte een pientere geest een vitale telfout in het jury-rap port. Toch eerste dus. Bussen rechtsomkeer. Met de jas ,al aan erkenden de juryleden hun dwaling, en dat beteken de een maand later de finale. Weer twee volgepropte bussen: we zouden ze een poepje laten ruiken. Dat ondergetekende reeds bij het opgaan van het doek met zijn beide drum sticks dwars door een trom mel sloeg, mocht niet weg nemen dat Nou nu echt en overtuigend als eerste ein digde. Bekers voor de beste presentatie en de beste com positie werden in de algehele feeststemming gevuld met champagne en nog pittiger En zo kon het gebeuren dat de jonge Roland de volgende morgen met rode oogjes drie uur te laat op school ver scheen. Bedremmeld legde hij de rectrix uit dat hij de vo rige avond het Braassem- concours had gewonnen, waarop zij hem begrijpend doch vermanend toesprak: "Ik vind het leuk dat je zeilt, maar je moet wèl studeren" WILLEM SCHRAMA weetje er maar één te vinden, dan komt de rest vanzelf wel. Of kreeg je maar een'kaartje in handen gespeeld met de naam van de groep en het te lefoonnummer van de mana ger. Vroeger zag je die dingen overal. Toevallig vond ik er gisteren nog een. Maar die was 14 jaar oud. Milk Cow stond erop en erg lang nadenken om dat koetje in z'n juiste weide te plaatsen bleek niet nodig. Gezelligheid kent blijkbaar geen tijd; ik zie de boys in de band uit de buurt nog zo voor me. De naam was ontleend aan een nummer van de Kinks - nog zo'n tijd loos gebeuren trouwens, want die zijn net terug van een succesvolle Amerikaanse toernee stond er in OOR. waarvan Hitweek de voorlo per was, - van welke groep trouwens flink wat nummers werden gecoverd. Langslo pend in clarks en corduroy zag en hoorde je de basgitarist op zijn radio de loopjes van Pete Quaife oefenen ter wijl een eindje verderop de zanger de gimmicks van Ray Davies voor de spiegel onder de knie trachtte te krijgen. En Milk Cow, dat overigens na twee optredens in het Volks huis de pijp aan Maarten gaf nadat een of andere onverlaat er met de spullen vandoor was gegaan, was beslist niet' de enige band in dat deel van Leiden. Ook de Moenpiepers waren er regelmatig te beluisteren. Bij de buren boven op zolder speelden ze op zaterdagavond de pannen van het dak. Die boys schreven al eigen num mers. Dat hoorde je zo. Erg veel ergernis wekte de over last die ze veroorzaakten trouwens niet op. Het nieuwe verschijnsel - dat een mu- ziekgroepje in die stijl toen was - werd tolerant bejegend. Waarschijnlijk onder het mot to 'dat gaat vanzelf wel weer over'. In veel gevallen was dat ook inderdaad zo. Behalve de wortels die in eigen directe omgeving boven de grond kwamen kende ik in cue lijd toch ook zat groepen uit andere delen van de stad. Meestal via vrienden ol be kenden, die of er zelf in speel den of op hun beurt weer vrienden of kennissen in zo'n bandje hadden. Een zanger in White Rabbit, een sologitarist in Blue Planet, een drummer in Nou of een vaste toehoorder bij Vijf voor Half Zes. Hun kaartjes, plus die van een stuk of veertig andere formaties, lagen bij Hofenk en Musica d' Italia dus lokali seren was so wie so niet moeilijk vanwege dat onver mijdelijke correspondentiea dres van de manager. Boven dien hoorde je als je door de stad liep uit sommige huizen ook nogal eens live-muziek opklinken. Ze waren er na drukkelijk te zijn. En The Shoes wist natuurlijk ieder een te vinden. Het paradepaardje uit Zoeter- woude - welk dorp zich des tijds streelde met de naam Shoesterwoude - was zelfs tot over de grenzen bekend en het was mooi meegenomen dat buitenstaanders het altijd hadden over de Leidse forma tie (niemand wist natuurlijk waar Zoeterwoude lag) want zo telde je als je elders was tenminste nog een beetje mee. Ik bedoel, Amsterdam had z'n Outsiders, Volendam z'n Cats, Den Haag z'n Mo tions en Earrings en wij zou den anders met lege handen staan. Voor ons dus The Shoes wiens leden toen lokale beroemdheden waren die overigens ten alle tijden aan spreekbaar bleven in het zwembad of de Vicolo-bar. Kapsones was hen vreemd, je behoefde niet eens bij de in timi te behoren om ze in het oefenlokaaltje aan de Vrou- wenweg gewoon te kunnen opzoeken. Wat zegt u Inder daad, een oefenlokaaltje. Want wat dat aangaat waren Theo van Es en de zijnen spekkopers. Hoewel het nou ook heus geen wereldtent was waar hits als Standing and Staring, Na Na Na, No Money for Roses en Osaka hun oor sprong vonden, was het in elk geval iets. Beter dan het niets waar de meesten het maar mee moesten doen. En of het nu daar aan lag of dat het een voudig een kwestie van meer talent of geluk of noem maar op was, feit is wel dat als je terugkijkt op twintig jaar popmuziek in Leiden The Shoes - het kind van iemand anders notabene - er ver bo venuit springt. Qua muziek en qua uithoudingsvermo gen. Zelfs m'n vader was vol ledig op de hoogte van hun repertoire. Genoeg met de overpeinzing Bij nader inzien vind ik het streven van die vijftig mij goeddeels onbekende groe pen van heden ten dage toch belangrijker dan de macht van het getal. Of eigenlijk, net zo belangrijk. Want - en dan los van de manier waarop The Shoes het hebben gemaakt - het is natuurlijk een abc'tje dat de bal pas de kant op gaat rollen die jij wilt als er eerst stevig getrained is kunnen worden. En datje slechts ple zier in het spel houdt als je vooruitgang daarin ziet. Die geluiddichtc fiats of die tien jaar leeftijdsverschil zeggen wel iets. maar lang niet alles. Vaste en geschikte oefen- runnte(n) voor de Milk Cow's van nu. Dat moet het toch wel vreemd lopen willen niet een paar van die vijftig popgroe pen straks net als The Shoes naar voren treden. Zal je zien dat er toch een paar knapen uitjouw buurt in zo'n nieuwe topper spelen, waardoor je vanzelf wel weer volledig op de hoogte raakt van het Leid se popgebeuren. Heren, denk aan het kaartje voor mijn ver zameling. Bü voorbaat dank. AD VAN KAAM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21