Het teken van het beest knap gefilmd PGENDf weer op het rechte pad komt r jêt a\w I"" JW' AW 4 VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1980 'k ''Will, ''llllli, 'l| American Gigolo; regie: Paul Schrader; hoofdrol len: Richard Gere en Lau ren Hutton; theater: Luxor; 16 jaar. iiiiiiiiiiiiuiiniiiiiiiiimuuii] Praktisch alle films van Paul Schrader spelen zich af aan de minder florissante zijde van de maatschappij. Dat was al zo in zijn periode van scena rio-schrijver en ook als regis seur zijn de maatschappelijke decors allesbehalve vrolijk. Neem nu bijvoorbeeld z'n meest beroemde scenario, Taxidriver dat gesitueerd was in het door pooiers en andere kleine gangsters geregeerde deel van New York. Als regisseur maakte hij een paar jaar later Hard Core, waarin de Californische por- no-scene breed werd uitge meten en in zijn laatste film, American Gigolo is Californië (Los Angeles) weer plaats van handeling, al is het milieu dit keer wel iets anders. Het the ma is - de titel doet ook niets anders vermoeden - weer sex. Merkwaardig misschien, maar aan de hand van Schraders achtergrond wordt veel dui delijk. Hij is afkomstig uit een zeer gereformeerd nest van Nederlandse emigranten waarin behalve sex ook films voor hem taboe waren. Pas op z'n achttiende zag Schrader voor het eerst een bioscoop van binnen. Dat beviel ken nelijk best, want na eerst zijn brood als filmrecensent te hebben verdiend, stortte Schrader zich op het schrij ven van scenario's. Maar om dat er volgens hem te veel aan zijn verhalen werd gerom meld, besloot hij in '78 zelf in de regisseursstoel plaats te nemen om Blue Collar op te nemen. Derde film American Gigolo is al weer de derde film die hij regisseerde rende uitstraling als bekende filmacteurs van dit moment, zoals Robert de Niro en Dus- tin Hoffmann. Zijn minzame glimlachje en het roofdier-achtig observeren van zijn omgeving maken hem ideaal voor de rol van gi golo Julian Kay. Niet alleen Gere, maar ook Ju lian is een vakman. Heeft veel succes bij oudere, in veel ge vallen verwaarloosde vrou wen. Zonder erg gevoelig te zijn, blijkt hy toch steeds de juiste snaar bij de gefortu neerde dames te raken. Ook voor de charmes van Michelle Stratton (gespeeld door het adembenemend mooie foto model Lauren Hutton) is hij in eerste instantie ongevoelig. De bij haar echtgenoot tekort komende Michelle wil ook van zijn diensten gebruik maken, maar beseft nader hand meer voor hem te voe len. Pas als ze haar zakelijke interesse laat varen en haar werkelijke gevoelens toont, laat ook Julian iets van zijn koelheid schieten. En wordt zelfs gaandeweg verliefd op haar. Problemen Hij zit dan al midden in grote problemen. Anderen probe ren hem een moord in de schoenen te schuiven en met succes, want Julian is de voornaamste verdachte van de politie. Zijn liefde voor Mi chelle redt hem echter. Als echtgenote van een politicus, zet ze diens carrière op het spel door Julian een alibi te verschaffen. Michelle zegt de rechercheurs dat de gigolo op de avond van de moord in haar gezelschap verkeerde. Als Michelle daarvan later bij Julian melding doet. laat re gisseur Schrader een haast religieus muziekje te horen. Hoe een zondaar toch nog op het rechte pad komt of om Schraders terminologie wat nauwkeuriger te volgen: na de zonde volgt de genade. American Gigolo is kortom een prima smakende maal tijd, maar het toetje is te zoet. BART JUNGMAN Gerard Thoolen als IJe Wijkstra en Marja Kok als Aaltje. "Ik kom zelf ook uit die sfeer van psalmen en smartlap pen", zegt Pieter Verhoeff naar aanleiding van zijn eer ste speelfilm, Het teken van het beest. Die sfeer heerste aan het begin van deze eeuw in het dorpje Grootegast op de grens van Friesland en Groningen. Daar leefde IJe Wijkstra, een in zichzelf gekeerde dorpeling, die voeger was, klompen maakte en harmonica speel de. Maar die vooral zijn eigen gang ging, zich niets aantrok van de mening van de be krompen dorpsgemeente. Een man, die Nietzsche las en naar muziek van Saint Saëns luisterde. IJe Wijkstra (Gerard Thoolen) schiet de veldwachters die Aaltje willen meenemen neer. Een buitenbeen, zeker in die tijd in een achterlijk dorpje, waar de dominee het nog voor het zeggen had en waar de brave burgers geen seksuele uitspattingen konden beden ken, laat staan zich eraan te buiten gaan. Wijkstra gedroeg zich eigenzinnig, enigszins anarchistisch. Als vrijgezel had hij, uit frustratie wegens die enge seksuele opvoeding, vrouwen afgezworen evenals de drank. Tot op een dag Aaltje in zijn le ven komt, een vrouw met zes kinderen, meteen echtgenoot in de gevangenis. Aaltje zal zijn ondergang bete kenen, want Aaltje verleidt hem. Zij laat haar zes jonge kinderen in de steek om bij hem te gaan wonen. En wan neer op een dag vier veld wachters Aaltje komen arres teren, slaan bij IJe alle stop pen door. Hij schiet de veld wachters neer en snijdt hun de hals open. IJe komt in de gevangenis terecht en sterft in 1941 in de Psychiatrische Inrichting van Eindhoven. Hij heeft dan twaalf jaar ge leefd zonder de vrijheid, waar hij zo van hield. Deze zich in 1929 afspelende ge schiedenis inspireerde Ver hoeff tot het maken van Het teken van het beest. Bekend heid verwierf Verhoeff zich al door een aantal documentai res die hij voor de VPRO maakte. De geruchtmakend ste daarvan was Rudy Schokker huilt niet meer. En dan nu zijn eerste speelfilm, die veelbelovend mag heten. De sfeer> van psalmen en smartlappen die Verhoeff schildert komt zeer waar heidsgetrouw naar voren. Hij heeft geweigerd concessies te doen in zijn keuze van spe- "Het teken van het beest"; regie: Pieter Verhoeff; hoofdrollen: Gerard Thoo len en Marja Kok; Tria non, Leiden; 16 jaar. iiiiimiimiiinimiiiiuiiuuiii Iers. De producent had liever Rutger Hauer in de rol van Wijkstra gezien, maar Ver hoeff hield voet bij stuk en koos Gerard Thoolen van het Werkteater. Voor Aaltje werd Marja Kok, eveneens van het Werkteater uitgezocht. Met deze twee mensen heeft hij een terechte keus gedaan. Voor de teksten heeft Verhoeff gebruik gemaakt van Wijk- stra's autobiografie die hij in de gevangenis schreef. Daar uit komt Wijkstra te voor schijn als een intelligent man. die ten onder ging aan het mi lieu waarin hij leefde. Het lijkt erop dat Wijkstra heel goed bij zijn positieven is ge weest, maar dat de arrestatie van Aaltje iets in hem deed knappen. Misschien had Ver hoeff er beter aan gedaan de psychologische kant van deze man wat beter uit te diepen, omdat juist die reden van zyn wanhoopsdaad niet erg wer kelijkheidsgetrouw over komt. Er moet meer voor no dig zijn geweest dan alleen de pesterijen van de brave bur gers en de arrestatie van zijn geliefde. Wijkstra was tenslotte, althans volgens de film, een onver schrokken, tamelijk harde jongen. Die psychologische kant, de achterliggende ge dachte, de voorgeschiedenis ontbreken. Niettemin is Het teken van het beest boeiend genoeg om naar een nieuwe film van Verhoeff uit te zien. Dat komt dan vooral door Verhoeffs knappe sfeertekening. ANNEMIEK RUYGROK "Ik wil iemand doden. Zijn naam en adres ken ik niet. Ik weet zelfs niet hoe hij er uit ziet. Maar ik zal hem vinden. Het beest zal sterven." We duwnaar Charles Thénier is op zoek naar de automobilist die zijn zoontje heeft doodge reden. De politie heeft het zoeken naar de man die na het ongeluk is doorgereden al na een paar weken opgegeven, waarna Thénier zelf een speurtocht inzet. Hij houdt daarvan een dagboek bij en maakt daarin bovenstaande aantekening. Dit is het thema van de morgen door de VARA uit te zenden film Que la bete meure van de regisseur Claude Chabrol. Michel Duchaussoy speelt de hoofdrol. Dezelfde avond via Duitsland 2 pnvé-detective J. J. Gittes aan het werk. Voor wie dit Briefkaart-voor-de-eer- ste-rang-raadseltje te moei lijk is. Dat is een rol van Jack Nicholson in Roman Polans- ki's Chinatown. Hij krijgt daarin te maken met een echtgenote van een directeur van een waterleidingbedrijf die haar man van een buiten echtelijke verhouding ver denkt. Gittes moet hem in de gaten houden en krijgt dan te maken met een andere vrouw die ook beweert de vrouw van de directeur te zijn. Faye Du- naway speelt de laatste dame, dus er valt wel iets moois te bekijken. Ook heel spannend is de Franse film Le clan des Siliciens met een wel heel illuster ac- teer-trio: Jean Gabin, Alain Delon en Lino Ventura. Drie pokerfaces bij elkaar. Ventu ra is de commissaris en Gabin en Delon de zware jongens. Vrijdag op Nederland 2. Het programma: ZATERDAG: Que la bete meu re; 21.20 uur: Ned. 2. China town; 22.05 uur; Dtsl. 1. ZONDAG: The Freshman; 14.50 uur; Dtsl. 2 (regie: Same Taylor met Harold Lloyd. Amerikaanse film uit 1923). The brothers Karamazow; 21.05 uur; Dtsl. 1 (regie: Ri chard Brooks met Yul Bryn- ner. Amerikaanse film uit 1958). MAANDAG: The Nelson af fair; 21.20 uur; Dtsl. 2 (regie: James Jones met Peter Finch. Amerikaanse film uit 1973). Knight without amour; 21.45 uur; Dtsl. 3 (regie: Jacques Feyder met Mariene Dietrich. Amerikaanse film uit 1936). Cos za cos; 23.00 uur; Dtsl. 1 (regie: Angnieszka Holland. Poolse film uit 1977). DINSDAG: De jager van Fall; 19.30 uur; Dtsl. 2 (regie: Ha- rald Reinl. Duitse film uit 1974). WOENSDAG: The spy who came in from the cold; 20.55 uur; Bel. 2 (regie: Martin Ritt met Richard Burton. Ameri kaanse film uit 1965). The un suspected; 22.50 uur; Dtsl. 3 (regie: Michael Curtiz met Claude Rains. Amerikaanse film uit 1947). DONDERDAG: Réjeanne Pa- dovani; 20.15 uur; Dtsl. 3 (re gie: Denys Arcand met Jean Lajeunesse. Canadese film uit 1973). Niagara; 23.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Henry Hatha way met Marilyn Monroe. Amerikaanse film uit 1952). VRIJDAG Griffin and Phoe nix; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Daryl Duke met Peter Falk. Amerikaanse film uit 1976). The deadly affair; 20.15 uur; Bel. 1 (regie: Sidney Lumet met James Mason. Engelse film uit 1966). Le clan des Si liciens; 20.27 uur; Ned. 2 The bride came C.O.D.; 23.15 uur; Dtsl. 2 (regie: William Keigh- ley met James Cangney. Amerikaanse film uit 1941). Blijvers "Caligula'- Fraaie opzet kan leeg heid niet verbloemen, Lido 2. Lei den. "La Strada" - Eerste 'grote' Fellini. Lido 3, Leiden. "The black hole" - Science Fiction uit de keuken van Walt Disney. Lido 1. Leiden, Euro 1, Alphen. "The big red one" - Regisseur Sam Fuller verfilmde eigen oorlogserva ringen, Euro 2, Alphen. (Op)nieuw "The godfather 1" - Marlon Brando als opper-maffioso, Camera. Leiden. "Max Havelaar" - Multatuli's aan klacht door Fons Rademaker ver filmd, Studio, Leiden. "Diepzeemonsters" - Agressieve wezens uit zee. Euro 3, Alphen. "Hang 'em high" - "Keiharde wes tem met Clint Eastwood, Euro 4. Al- Nachtfilms "Easy Rider" - Camera. Leiden. "De kille vernietiger" - Luxor. Lei den. "Het naaktrestaurant" - Rex, Lei- "Gator" - Euro 1, Alphen. "The Eiger sanction" - Euro 2, Al phen. "Diepzeemonsters" - Euro 3, Al phen. "Grijpgrage meisjes" - Euro 4, Al phen. Rex "Dirty Lilly- Den Haag "The big red one" - Apollo 1 (460340). 12 jr. "De duivel hale je" - Apollo 2. al. "All that jazz" - Asta (463500), al. "The Changeling" - Bijou (461177), 16 jr. "Groene ogen in de nacht" - Calypso (463502). 16 jr. The big red one" - Babylon 1 (471656), 12 jr. "1941" - Babylon 2, al. "Het gehL-im van Bear Island" - Ba bylon 3, 12 jr. "Everything you always wanted to know about sex" - Camera (467200), 16 jr. "The black hole" - Cineac 1 (630637), al. "Max Havelaar" - Cineac 2, 12 jr. "Cruising" - Cineac 3. 16 jr. "Clarisse. klaar is ze" - Corso (467200), 18 jr. "Once upon a time in the West" - Du Midi (855770), 12 jr. "Hair" - Euro (667066), al. "Roadie" - Metro pole 1 (456756), al. "The good, the bad and the ugly" - Metropole 2. 16 jr. "Het teken van het beest" - Metro- pole 3, 16 jr. "The long riders" - Metropole 4, 16 "Papillon" - Odeon 2, 12 jr. "Het teken van het beest" - Odeon 3, 16 jr. 'The rocky horror picture show" - Odeon 4, 12 jr. "Satyricon" - Odeon 5, 12 jr. "Deep inside" - Le Pans 1 (656402), 18 jr. "Meisjes die ervoor klaargemaakt worden" - Le Pans 2, 18 jr. "Hot Lady" - Le Paris 3, 18 jr. "Caligula" - Passage (460977), 18 jr. "Emanuelle en de laatste der kanni balen" - Royal 3 (601192), 18 jr. "Ontsnapping uit het vergeten con tinent" - Royal 4. 12 jr. "De doodsbrigades van Shao Lin" - Royal 5, 16 jr. "La Terrazza" - Studio 2000 (542288), 16 jr. "La femme flic" - De Uitkijk (542288), 16 jr. Amsterdam "Le notti di cabiria" - Alfa 1 (278806), 16 jr "La femme flic" - Alfa 2, 16 jr. "Het teken van het beest" - Alham- bra 1 (233192), 16 jr. "La Strada" - Alhambra 2. 12 jr. "The big red one" - Bellevue Cine rama (234876). 12 jr. "All that jazz" - Calypso 1 (266227),al "American gigolo" - Calypso 2,16 jr. "De sheriff ziet ze vliegen" - Calypso 3, al. "Sexwish" - Centraal (248933), 18 jr. "Caligula" - Cineac Damrak 1 (245648), 18 jr. "One flew over the cuckoo's nest" - Cineac Damrak 2, 16 jr. "The sound of music" - Cineac (243639), al. "Schwarz und weisz wie die Tage und Nachte" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Martin" - Cinecenter, 16 jr. "Buffet froid" - Cinecenter, 16 jr. "La règle du jeu" en "That sinking feeling" - Cinecenter, 16 jr. "Aardbeving" - Cinema Internatio nal" (151243), 12 jr. "The black hole" - City 1 (234579),al. 'Tame" - City 2. al. "Don Giovanni" - City 2. 16 jr. "Bronco Billy" - City 3. al. "The Fog" - City 4, 16 jr. "Die Blechtrommel" - City 5, 16 jr. "Hardly working" - City 6. al. "Max Havelaar" - City 7. 12 jr. 'Taxidriver" - Cine 'D' (226551), 16 jr "Plav it again Sam" - Desmet (226551), 16 jr. "The main event" - Du Midi (723653), al "Chiedo Asilo" - Kriterion (231708), 16 jr. "Aria voor een atleet" - Kriterion, 16 jr. "Een koninkrijk voor een huis" - Kriterion, 16 jr. "La Terrazza" - Leidsepleintheater (235909), 16 jr. "Caligula" - Noggerath (230566), 18 jr. "In opperste extase" - Pansien (248933). 18 jr. "Roadie" - Rem brandt pleintheater 1 (223542). al. "The Warnors" - Rembrandtplein- theater 2. al. "The big red one" - Rial to (723488), 12 jr. Gejaagd door de wind" - Rivoli (723488). 12 jr. "Cruising" - Roxy (232809), 16 jr. "Agatha" - Studio K (231708). al. "All the president's men" - Studio Kal. "Straight time" - Studio K, 16 jr, "Best boy" - The Movies. 16 jr. "De Samoerai" - The Movies (245790). 16 jr. Pourquoi pas" - The Movies, 16 jr. "The long riders" - Tuschinski 1 (262833), 16 jr "When a stranger calls" - Tuschinski 2. 16 jr. "Het teken van het beest" - Tu schinski 3, 16 jr. "Bad timing" - Tuschinski 4, 16 jr. 'Ten" - Tuschinski 5, 12 jr. "II y a longtcmps que je t'aime" - De Uitkijk, 16 jr. De Amerikaanse gigolo Julian Kay Richard Gerelegt het eerste contact met Michelle Stratton Lau ren Hutton). en is wéér aanleiding voor analyses over de manier waarop zijn calvinistische jeugd doorklinkt in zijn pro- dukten. Niet alleen een op vallende fascinatie met het thema van seksuele dienst verlening en dat beseft Schrader zelf ook ter dege: "Hoe oud ik ook word, be grippen als zonde en genade zullen in mijn films altijd een rol spelen". American Gigolo is dus voor alles een moralistische film en pas dan een film over het fenomeen gigolo. Na een voorspoedige carrière raakt de gigolo in kwestie, Julian Kay. aan lager wal om daar door de liefde weer vandaan te worden gesleept. Wie zo'n voor de hand liggende bood schap geen onoverkomelijk bezwaar vindt, zal echter aan American Gigolo toch veel plezier beleven. Het ziet er niet alleen magnifiek uit, maar er wordt ook verbluf fend sterk in geacteerd. En dat is toch ook wat waard. Vooral Richard Gere (eerder te zien in onder meer Looking for Mr. Goodbar, Bloodbro- thers en Yanks) is uitstekend. Hij heeft dezelfde magnetise-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 21