Veel buitenlandse vrouwen lopen weg ubliek Piet Bakker, de vragenbedenker van Twee voor Twaalf DONDERDAG 25 SEPTEMBER 1980 Het gebeurt steeds vaker dat zwaar mishandelde buitenlandse vrouwen en meisjes voor hulp aankloppen bij een „Blijf van m'n lijf'-huis, een opvanghuis voor mishandelde vrouwen en hun kinderen. De getrouwde vrouwen staan met hun rug tegen de muur: ze hebben de keuze tussen teruggaan naar hun echt genoot (waarna ze opnieuw klappen kunnen verwachten) of scheiden. Echtscheiding betekent echter: door de Nederlandse overheid teruggestuurd worden naar je geboorteland. En de thuishaven zal een vrouw die van haar man is „weggelopen" in het algemeen niet met open armen ontvangen. Jonge meisjes die het huis uitvluchten doen dit meestal wanneer het moment van uithuwelijking nadert. Voor hen vormen te huizen, of projecten van „begeleide kamerbewoning" soms een uitweg. Volgens Ozden Kutluer-Yalim van het Nederlands Centrum voor Buitenlanders (NCB) in Utrecht zullen deze problemen steeds groter worden. Op vlucht voor strenge normen en mishandeling UTRECHT - De positie van buitenlandse vrouwen en meisjes wordt slechter naarmate ze langer in Nederland wonen. De normen die vrouwen en meisjes op hun tradi tionele plaats moeten houden, worden dan steeds stren ger. Dat is de opvatting van Ozden Kutluer-Yalim. Zij is Turkse en werkt sinds februari als „mede werkster gezinsvraagstukken" bij het Nederlands Centrum voor Buitenlanders, waarbij ze zich vooral met vrouwen bezighoudt. Bovendien geeft ze als vrijwillig ster les aan Turkse meisjes op het Vormingscentrum voor Werken de Jongeren in Utrecht. Turkse gezinnen die hierheen ko men, zijn in de meeste gevallen plattelandsmensen die nu in een stad moeten wennen. In hun dorp waren alle mensen min of meer eikaars gelijke en iedereen kende elkaar. Meestal komt de man als eerste van het gezin naar Nederland. Hier staat hij als gastarbeider echter op de laagste sport van de maat schappelijke ladder. Een keer per jaar kan hij zijn prestige weer wat opvijzelen. Dat is wanneer hij met cadeaus, en soms zelfs met een auto, naar zijn dorp terug keert om de vakantie door te brengen. Hij is misschien wel de eerste in het dorp die zelf een auto bezit, zodat zijn dorpsgenoten (ADVERTENTIE) Suzuki ST 90EE22pick-up, compact, wendbaar en zeer veelzijdig. Grote, vlakke laadvloer, 4-cilinder motor en veel extra's, Laadcapaciteit 670 kg compleet f 7500,- excl. BTW. (incl. BTW f 8850.-). 12 maanden garantie. SUZUKI Extra autoritair Als nu vrouw en kinderen naar Ne derland komen voor gezinsher eniging, verwacht de man dat hij zijn vroegere positie in het gezin terugkrijgt. Hij voelt zich echter onzeker, omdat zijn gezin nu ziet wat voor plaats hij als gastarbei der in Nederland inneemt. Dat brengt hem er toe zich extra auto ritair te gedragen. Vooral als hij ook nog eens merkt, hoe zijn kin deren door het contact met Ne derlanders in een andere richting opgroeien dan hij wil. Vrouwen en meisjes die bij „Blijf van m'n lijf' aankloppen, onthullen daarmee hoeveel grof geweld bij dit alles soms te pas komt. De andere kant van het verhaal hangt samen met de geïsoleerde positie die buitenlanders hier in nemen, aldus Ozden Kutluer-Ya lim, ten gevolge van de discrimi natie en het gebrek aan belang stelling van de kant van de Ne derlanders. Daardoor vormen buitenlanders een gesloten groep waarbinnen ze de invloed van buitenaf willen weren. Voor die geslotenheid zijn een erg strenge sociale controle en extra strenge normen nodig. Het is voor een Turkse familie bijna onmogelijk om tegen deze strenge normen in te gaan: zo'n familie zou dan niet meer binnen de Turkse gemeen schap kunnen functioneren, maar binnen de Nederlandse lukt het haar ook niet. Mevrouw Kut- luer. „Zo is de invloed van de re ligie hier veel sterker dan in Tur kije. Dat zie je alleen al aan de deelname aan Koran-cursussen: die is hier in verhouding veel ho ger dan in Turkije". Geld verdienen Mevrouw Kutluer benadrukt dat t Biddende het belangrijkste doel waarvoor buitenlanders naar Nederland komen is: zoveel mogelijk geld verdienen. Ze meent dan ook dat de slechte positie van buiten landse meisjes hier in de eerste plaats economische oorzaken heeft, en niet culturele, zoals zo vaak wordt gedacht. Turkse meisjes hebben hier veel minder vrijheid dan in Turkije. Daar- kunnen ze binnen hun dorp vriendinnen bezoeken, maar hier probeert hun vader hen zoveel mogelijk binnenshuis te hou den. Dat heeft te maken met het systeem van bruidsschatten: als een meisje gaat trouwen, ontvangt haar vader een bruidsschat voor haar. Om een goede prijs voor een meisje te krijgen, moet de vader haar volgens streng Turkse nor men opvoeden: ze moet niet op een Nederlandse school zitten, maar naar de Koran-cursus gaan en haar moeder in het huishou den helpen. Ozden Kutluer: „Turkse mannen verdedigen het huishouden van hun dochters vaak met culturele argumenten, zodat Nederlanders er niets tegenin kunnen brengen. Maar in feite hebben ze er vooral economische motieven voor. Als een meisje bijvoorbeeld thuis blijft en op haar jongere broertjes en zusjes past, krijgt haar vader niet alleen een hogere bruids schat, maar bovendien kan haar moeder gaan werken: dat brengt geld in het laatje. Sommige meisjes die niet meer naar school mogen, werken wél in de fabriek. In zulke gevallen zie je heel dui delijk dat geld de hoofdrol speelt bij wat meisjes wel of niet mo gen". Een baan in de fabriek kan soms ook nog heel positief werken op de hoogte van de bruidsschat door haar werk kan een illegale buitenlander, of een nog in Tur kije verblijvend familielid dat met haar trouwt op zijn beurt aan een verblijfsvergunning komen, aldus Ozden Kutluer. Het uithuwelijken van de meisjes leidt vaak direct tot problemen. Als meisjes van huis weglopen is dat meestal op het moment dat zij tot een huwelijk worden ge dwongen. Hoe langer de meisjes in Nederland zijn, hoe moeilijker het voor hen wordt om de Turkse normen te accepteren. Hoe weggelopen vrouwen en meisjes geholpen moeten wor den, kan zij niet zeggen. „In sommige gevallen is het goed om de communicatie tussen bijvoor beeld de vader en de dochter op gang te brengen. Meisjes hebben meestal niet geleerd tegen hun vader in te gaan, waardoor hun enige uitweg is: weglopen. Maar dat zelfstandig leren praten is niet altijd mogelijk. Vaders ver wachten nu eenmaal dat ze door hun vrouw en dochters worden gehoorzaamd. Dat is trouwens ook de opvatting van de islam. Een goede vrouw moet gehoor zamen Ozden Kutluer-Yalim vindt dat hulpverleners ieder ge val apart moeten bekijken; een algemeen geldend advies is niet te geven. Nederlanders geval moet gebeuren. Nederlan ders moeten ophouden buiten landers te discrimineren en in een isolement te drijven. Ook uit eigen ervaringen heeft mevrouw Kutluer de indruk dat Nederlan ders bijna geen belangstelling voor buitenlanders hebben. Ze noemt het voorbeeld van een vrouw bij haar uit het dorp die haar wel drie of vier keer ge vraagd heeft of er verschil bestaat tussen Marokkaans en Turks, en wat voor taal er bij de Kutluers thuis gesproken wordt. „Ik maak me echt kwaad als ze steeds met dezelfde vragen komt. Dat bete kent dat ze geen echte belang stelling heeft". Een ander belang rijk punt noemt mevrouw Kut luer verbetering van scholings kansen van buitenlanders. Tapijtproject Ook ondersteuning van de econo mische positie van de buiten landse vrouwen noemt ze belang rijk. „Economische onafhanke lijkheid is een eerste stap naar persoonlijke vrijheid", vindt ze. Heel concreet denkt ze erover om een tapijtproject op te zetten. Niet alleen om vrouwen aan een bron van inkomsten te helpen, maar ook ze van het idee af te hel pen dat ze niets kunnen en we ten. Mevrouw Kutluer „Buitenlandse vrouwen moeten hier ongeveer alles leren; dat bezorgt ze een minderwaardigheidscomplex. Ze hebben vaak het idee dat ze nergens meer goed voor zijn. Door zo'n tapijtproject kunnen ze weer het gevoel krijgen dat ze iets moois en interessants te bieden hebben. Bovendien zou zo'n project een goede basis kunnen zijn om de vrouwen nieuwe din gen te leren. Nu zijn er eigenlijk alleen maar taallessen en naailes sen, en daar zien ze het nut voor zichzelf vaak niet van in". Verblijfsvergunning De rechtspositie is ook het eerste probleem waar buitenlandse vrouwen, die hun toevlucht zoe ken in ..Blijf van m'n lijf'-hm/»-n. op stuk lopen. De vrouwen ont lenen hun verblijfsvergunning Ozden Kutluer-Yalim, mede werkster gezinsvraagstukken bij het Nederlands Centrum voor Bui tenlanders: "de slechte positie van buitenlandse vrouwen en meisjes heeft in de eerste plaats fl sche oorzaken" aan hun man. Zodra ze van hem willen scheiden, moeten ze dus ons land uit. Geen aantrekkelijk vooruitzicht: haar geboorteland zal haar als gescheiden vrouw niet accepteren. Pas als een vrouw drie jaar in Ne derland is, en bovendien zelf werk en zelf een huis heeft, kan ze voor een zelfstandige verblijfs vergunning in aanmerking ko men. Een woordvoerster van het „Blijf van m'n lijf'-huis in Rot terdam vertelt dat zij pei maand zo'n tien tot vijftien buitenlandse vrouwen opvangen. Dat zijn zo wel getrouwde vrouwen met kinderen als jonge meisjes. Van de getrouwde vrouwen gaat het overgrote deel weer terug naar de mishandelende echtgenoot. De woordvoerster kan zich maar één voorbeeld herinneren van een vrouw die erin slaagde hier in Nederland een zelfstandig be staan op te bouwen. „De vrouwen die bij ons komen verkeren in de diepste ellende, en ze kunnen zich er niet meer uitwerken. Het moeilijke voor ons is dat wij ze op het gebied van werk en huisves ting ook niet veel te bieden heb ben". Jonge meisjes van 16, 17 jaar, die naar „Blijf van m'n lijf' komen, zijn niet altijd door hun vaders, maar soms ook door hun broers mishandeld. Voor deze meisjes is vaak nog wel een plaatsje te vin den in tehuizen voor werkende of schoolgaande meisjes. Vandaar kunnen ze soms opgenomen worden in een „begeleid kamer- bewoning"-project van een Jon geren Advies Centrum (JAC), waardoor ze zelfstandig kunnen leren wonen en met geld omgaan. Iets wat veel buitenlandse meis jes nooit hebben geleerd. Het „Blijf van m'n lgf'-huis in Am sterdam heeft aangekondigd ac tie te zullen gaan voeren voor een zelfstandig recht op verblijfsver gunning voor buitenlandse vrouwen, onafhankelijk van hun echtgenoot. \door Sjak Jansen Er gaat geen doordeweekse dag voorbij, of ik bed in de stad en regio wel op zoek naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor 'Publiek' kunt u 's middags tussen één en twee uur aan mij kwijt, tel 071-344941, toestel 215. Schrijven mag natuurlijk ook. ook rekening te houden met de doelstellingen van de om roep waarvoor hij werkt. Zo zal hg eerder een vraag ma ken over de socialist Drees sr. dan over de liberaal Van Riel. „En politiek gezien moet je zorgen datje in een vraag een verkeerde partij niet te veel lof naar het hoofd strooit." „Dat uiteraard zonder indoctri- nerend te willen zijn", voegt hij er aan toe. „Maar ik vind het ook wel logisch dat je in die vragen iets stopt van je ei gen identiteit." .Maar", wil Piet Bakker nog kwijt, „dat uitzoeken van die vragen en woorden van twaalf letters is slechts een klein deel van het werk, dat bij die quiz komt kijken. Want neem nou m'n collega Els van de Holst. Die heeft zowat een dagtaak aan alleen al het con troleren en inkorten van de vragen en het zoeken van bij passende illustraties. Enfin het is verschrikkelijk inten sief." Wijsneus Piet Bakker zegt de vragen, die hij maakt, over het algemeen nogal gemakkelijk te vinden. „Als kandidaten het woord niet raden, is dat bijna altijd te wijten aan hun voorbarige antwoorden. Om geld te spa ren vertikken ze het dan ge woon om een vraag op te zoe ken." „Maar echt een wijsneus hoefje niet te zijn, om aan Twee voor Twaalf te kunnen meedoen", verzekert de Sassenheimer. „Gewoon een beetje de krant lezen, op de hoogte blijven van wat er in de wereld ge beurt en een een beetje uit de voeten kunnen met naslag werken. Dat is ruim voldoen de!" ,Het vinden van die twaalfletterige woorden is het probleem niet", verklapt hij. „Daar zijn er duizenden van, kunnen we nog wel honderd jaar mee voort. Nee, de klus bij 'Twee voor Twaalf is het bedenken van de vragen. Die mogen niet te moeilijk zijn maar ook weer niet te gemak kelijk. Die moeten het zogenaamde 'Oh ja-effect' hebben. Ze moeten herkenbaar zijn." Nu de televisiequiz 'Twee voor Twaalf maandagavond z'n negende seizoen ingaat, is er voor Piet Bakker (43) uit Sassenheim weer volop werk aan de winkel. Immers, acht jaar alweer bedenkt hij voor dit popu laire VARA-programma de twaalfletterige woorden en het leeuwedeel van de vragen. Bakker, in het dagelijks leven leraar Frans te Amsterdam, schudt de vragen niet bepaald uit z'n mouw. De twaalflette-- rige woorden al evenmin („Hier moet je rustig de tijd voor nemen, anders wordt het helemaal niks"). Het is verba zingwekkend aan welke cri teria een vraag of woord alle maal moet voldoen, wil het geschikt zijn voor de quiz. Vaak doen de kleinste détails een ogenschijnlijk bruikbaar woord de das om. Songfestival De Sassenheimer „Een woord als 'betonfabriek' bijvoor beeld. Toen het me te binnen schoot, dacht ik: een aardig woord. Maar in de Dikke Van Dale komt 'betonfabriek' niet voor en dus kunnen wij er plotsklaps niks meer mee doen. Het woord 'songfesti val' net zo. Toch een aardig- ingeburgerd begrip, niet? Maar het staat niet in de Van Dale, dus is het voor ons waardeloos." Bakker moet bij het uitzoeken van de twaalfletterige woor den er eveneens voor waken dat een woord niet te veel lijkt op een ander begrip. Zoals destijds met het woord 'moeilijkheid'. Bakker: „De kandidaten gaven toen als oplossing 'mogelijkheid' Slechts twee letters verschil. Dan stink je er in natuurlijk. En dat is allesbehalve onze bedoeling." „Onze bedoeling is simpel de kandidaten te laten winnen en een echt informatief spel- programma te maken. Van daar ook dat we al lang gele den zijn afgestapt van inge wikkelde vragen over bank geheimen en latijnse namen van uilenfamilies. Daar word je niet wijzer van. Dat is nut teloze informatie." Alma Ata Dat is volgens de Sassenheimer ook de reden waarom zo veel quizprogramma's falen. „Gewoon omdat ze niet in formatief zijn. Vragen als: 'Hoe hard hep Jan Kees in Alma Ata de 800 meter?'; daar schiet je niks mee op Naar Piet Bakkers overtuiging is het succes van 'Twee voor Twaalf evenzeer te danken aan de voortreffelijke sa menwerking binnen het vijf koppige team, dat dit pro gramma verzorgt. „We voelen elkaar blindelings aan. Corri geren elkaar automatisch en hebben aan een half woord genoeg." Acht jaar geleden was dat vol gens hem wel anders. Na één seizoen wilde men toen al een punt achter 'Twee voor Twaalf zetten. Programma maakster Ellen Blazer, die het idee voor deze quiz had gele verd, ontbrak het aan tijd om er mee door te gaan. Maar net op tijd bood de ex-kandidaat Piet Bakker zijn diensten aan en daarmee was onder meer de quiz gered. Koppie-koppie Het aardige van 'Twee voor Twaalf vindt Bakker dat het niet louter op koppie-koppie aankomt. „Niet zij, die uitslui tend veel weten, worden be loond, maar juist degenen die daarnaast ook feilloos de weg weten in de naslagwerken, welke hun ter beschikking staan. Er zijn mensen die in twaalf seconden iets kunnen opzoeken, maar er zijn ook kandidaten die in vier minu ten nóg niks kunnen vinden." Dat terwijl Piet Bakker bij elke vraag een sleutelwoord le vert, waarmee de zoekende kandidaat uit de voeten moet kunnen. „Wanneer ik een vraag heb bedacht, moet ik eerst checken of-ie in de en cyclopedie wel op te zoeken is. En natuurlijk berijd ik dikwijls m'n stokpaardjes. Naar verhouding zitten er in de quiz veel vragen over Franse literatuur en geschie denis. Maar wat geeft dat?" Drees sr. Bij het samenstellen van dat soort vragen zegt Piet Bakker "Het vinden van de twaalfletterige woorden is het probleem niet. Nee, de klus bij Twee voor Twaalf is het bedenken van de vragen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 19