Geen orgelgek, maar wel bezeten De winterschilder komt. En niet met lege handen. UT M Joop Brons vandaag, na twaalf jaar, terug op zijn oude plek Drie-en-dertig gulden premie per manper dag! VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1980 %ÉiijdAAiHAAAAda T PAGINA 11 LEIDEN - Toen de Duitse orgelmaker Ahrendmeteen glans van voldoening op zijn gebaarde gelaat, het herstelde zeventiende-eeuw se orgel van de Hoog landse kerk als voltooid had opgeleverd, schoof een gelukkige Joop Brons, vaste organist van deze kerk, met trillende vingers naar de klavieren om het be hoedzaam "in te spelen". Hoewel hij zelf beweert geen orgelgekte zijn, gaat er sindsdien geen dag voorbij of hij vult de kathedrale ruimte wel een paar uur met zijn spel. Uiteraard ter voorbereiding van het openingsconcert (vanavond) en de "open dag" (morgen), maar ook om het herboren orgel tot in het merg te leren kennen. De eerste dagen na de opleve ring bracht Joop van 's mor gens 9 tot 's middags 5 uur en 's avonds nog eens van 7 tot half 11 in zijn hoge kamertje door. Hij nam brood mee om tussen de middag maar niet naar huis te hoeven. En dat ophouden om half 11 lag minder aan hém dan aan de man die tegen de kerk aan woont en wiens gehoor ande re strelingen begeert dan de orgelmuziek haar minnaars pleegt te bieden. Want in de avondstilte hoor je het orgel, hoe "andante" het ook speelt, zelfs op straat. "Ja", zegt Joop zelf van zijn to meloze oefeningen, "wat wil je, het orgel en ik hadden el kaar in lange tijd niet gezien en we hadden elkaar dus heel veel te vertellen". Is dat niet roerend? Zo intiem en persoonlijkEn dat is het toch helemaal. Dit "konink lijke instrument" - zoals het fenomeen "kerkorgel" wel wordt genoemd - is voor Joop niet maar een ding, maar een organisme. Er is tussen "hen" een duidelijke gevoelsbin- ding. Ze kunnen niet buiten mekaar. Toen het orgel in 1969 naar de werkplaats van Ahrend in het Duitse Leer zou worden overgebracht, ervoer Brons dat als een "triest gebeuren", terwijl hij toch wist dat het eens zou terugkomen zoals het in 1637 was gemaakt. "Ik vond het werkelijk heel erg, ook al was het toch al een jaar niet meer in gebruik. Zeven jaar had ik erop gespeeld. In verband met de restauratie van de kerk waren de dien sten al naar het koor verhuisd, en daar stond een kabinetor gel. Maar voordat Ahrend het kwam halen, heb ik het toch nog één keer bespeeld. Als een soort afscheid. Dat was op een zondag vóór de middag - dienst. Het orgel had al lang geen elektriciteit meer en dus moest m'n zoon Hans, toen 14, de blaasbalg vol trappen. En het ging voortreffelijk. Wat me verbaasde was, dat alles nog zo goed speelde. Wel lag het stof overal duimendik bo venop. Ik weet nog wel dat m'n improvisatie iets wee moedigs had. Het orgel zou wel terugkomen, maar wan néér? Door de bestedingsbe perking ging de kerkrestau ratie immers ook al zo lang zaam. school pal naast een kerk, en als hij op de speelplaats van verre het orgel hoorde, kneep hij er tussenuit en drukte hij zijn oor stevig tegen de dichte kerkdeur om maar geen toon te missen. In de brassband van het Leger bespeelde hij alle instrumenten. Het orgel echter behield de liefde van zijn hart. En toen hij eens bij een trouwerij in plaats van aan het harmonium in de Le- gerzaal op een echt kerkorgel mocht zitten - dat gebeurde in de voormalige remonstrantse kerk aan de Hooglandse Kerkgracht verdween zijn laatste restje twijfel: hoe dan ook, hij zóu organist worden "Pedaalspelen heb ik mezelf geleerd. Maar toen m'n vader merkte dat het ernst was, raadde hij me aan, echt les te nemen. Dat heb ik toen ge daan. Eerst bij Piet Uiterlin- den, later bij Adriaan Blan- kenstein" In 1953 kreeg Joop Brons zijn eerste kerkorgel: de Kooika- pel aan de Driftstraat. Acht jaar later had hij zich zo ver ontwikkeld dat hij zijn leer meester Blankenstein in de Hooglandse kerk kon opvol gen. En toen Blankenstein uit Leiden weg was, werd hij ook "beheerder" van het Pieters kerk-orgel, dat na de sluiting van deze hoofdkerk alleen nog voor concerten en radio^ uitzendingen werd gebruikt. Bij Joop thuis, aan het Van Banchemhof, staan een tweeklaviers clavecimbel en een piano Waarom geen or gel? "Och, een orgel heb ik al in de kerk. Bovendien is een clave cimbel er nauw verwant mee, zeker met een barokorgel" Elke dag besteedt hij wel een paar uur aan de studie. "Meteen na het ontbijt al een uur. Alle gaatjes die een dag heeft zijn gevuld met clave cimbel of piano" En voorlopig zal Joop ook elke dag zijn kerkorgel wel "even" aandoen. Engeland Leger Brons' wieg stond in 1928 in Delft. Zijn vader was officier van het Leger des Heils. In Arnhem lag Joops kleuter- Hoe beleeft je gezin dat eigen lijk? "Nou, dat geniet volop mee. Hans en Eric - de oudste is getrouwd - zijn bezeten van muziek en Thea van 13 heeft er zeker ook gevoel voor. En m'n vrouw is op het orgel mijn grote assistente. Als ik een concert geef, registreert Truus". Dat harmonische leven gaat in JOOP BRONS: De één is urenlang zoet met vissen, ik met muziek. de vakantie onbelemmerd door. "De laatste jaren brengen we steeds een maand in Enge land door. Nu heb ik daar een broer wonen, maar als dat niet zo was, deden we het vast ook. We kamperen er, genieten van de natuur en het land schap, maar lopen ook alle belangrijke kerken af die binnen ons bereik liggen. De anglikaanse liturgie en kerk muziek boeit ons geweldig. We slaan dan ook geen even song (een soort vesper - dG) over. Toen ik elf jaar geleden hier de cantorij ging leiden, heb ik al meteen een Engelse psalm ingestudeerd". "Deze zomer mocht ik in York op een vierklaviers orgel spelen. We waren daar in de dienst geweest en na een praatje met de organist bood hij me spontaan zijn speelta fel aan. De toehoorders waren voornamelijk toeristen. On vergetelijk!" De genegenheid van Joop Brons voor de Engelse kerk muziek tekent zich nu duide lijk af in het hele repertoire van zijn cantorij. Dit koor be hoeft uitbreiding, vooral van tenoren, juist om de Engelse dubbelkorige opstelling mo gelijk te maken. Is er nog tijd voor andere din gen? "Ik ben wel bezeten van orgel en muziek, maar ben er niet in opgesloten. Je moet het zo zien: ieder z'n meug. De een houdt van vissen en is er uren achtereen zoet mee, en ik houd van dit" Hij is ook een verwoed fotograaf en heeft daarvoor een comple te apparatuur in huis. De res tauratie van kerk en orgel heeft hij alle jaren fotogra fisch op de voet gevolgd. Van de kerk maakte hij er een dik ke driehonderd, en wat nu op borden in de kerk, ter gele genheid van de open dag. aan foto's van de orgelrestauratie is te zien - zo'n zeventig - is nog maar een keuze uit zijn collectie. Hij ging er zelfs een paar keer voor naar de werk plaats van Ahrend. Maar ook richt Joop zijn lens op bloemen en insecten, en niet te vergeten op zijn kinderen. Alleen aan de bergsport en aan zijn tekenhobby zou hij wel wat meer willen doen. In de gang vanr zijn huis hangt van hem een interessante teke ning, die de Hooglandse kerk - niet afgebouwd - laat zien zoals ze had moeten worden. Pedant kan de orgel liefhebber van hem in deze kerk verwach ten? "Niet alles. Je moet je aanpas sen aan de mogelijkheden en het karakter van het orgel. Voor Franck heeft het ge woon te weinig toetsen en mist het ook bepaalde typi sche klanken. Maar de barok komt hier schitterend tot zijn recht. Bach, Buxtehude, Pa- chelbel, Sweelinck, de hele Franse klassieke school, CouperinWat Ahrend heeft afgeleverd is zo gaaf, dat je zonder meer kunt zeggen: dit is 1637 géwordén. Perfect, voornaam en edel. In één woord: optimaal". Maar een orgel wordt toch niet alleen gemaakt om er stuk ken uit de bouwperiode op te spelen. "Dat is zo. Met bepaalde eigen tijdse en romantische werken kun je hier zeker goed uit de voeten. Wat onze tijd betreft met Distier bijvoorbeeld. Maar Andriessen weer niet zo; die gaat voor dit orgel te hoog". "En dan de romantiek. Van na ture ben ik romantisch inge steld. Maar de muziek uit die periode moet wel passend zyn voor je orgel en voor de ruimte. Zonet speelde ik een koraal van Brahms. Nu, dat klonk bijzonder mooi". Dat Brons oor heeft ook voor de hedendaagse orgelkunst, be wijst zijn voornemen om meer aan improvisatie te gaan doen. Een organist die zich daarop niet een beetje toelegt moet zich er op een concert ook maar niet aan wagen. Maar wat Joop er tot nu toe ook van heeft weerhouden is een zekere bescheidenheid. "Ik heb het altijd een beetje pe dant gevonden een concert met mezelf te besluiten. Wat heb ik nog te zeggen in een rijtje met BachMaar ach, dit orgel nodigt uit om het toch ook maar eens te probe ren" Asma Komen er concerten? "Ja, er zijn al drie afspraken gemaakt. In oktober spelen Hans van Nieuwkoop uit Sas- senheim en Wim van Beek uit Den Haag en in november ik zelf nog". Uit contacten met K. en O. is Joop Brons gebleken, dat men graag wil praten overeen orgelserie volgend jaar. Feike Asma is een van Brons' voorgangers in deze kerk. Velen herinneren zich nog zijn wekelijkse concerten. Ook Joop - als jongeman steevast present bij wat er in de Leidse orgelwereld ge beurde - behoorde in die tijd tot zijn luisteraars. Toch koos hij voor een andere stijl. De virtuoze en romantische speeltrant van deze "grote" in het orgelrijk ging hem op den duur tegenstaan. Mijn vraag: Je zou veel mensen een dienst bewijzen, als je hem uitnodigde op zijn vroe gere orgel nog eens te con certeren. Wil je dat ook? "Dat vind ik een gevaarlijke vraag. Begrijp me goed: ik zit er zelf niet op te wachten, maar tegenhouden zal ik het niet. Trouwens, wie ben ik dat ik dat zou kunnen. Ik heb na tuurlijk mijn eigen voorkeu ren, maar ik stel me in het openbaar niet op als tegen stander van deze richting. Ik ben ook wel wat milder ge worden. Vroeger werd je ver hit als je daarover praatte. Nü zeg ik: iedereen heeft het recht er een bepaalde smaak op na te houden". Gezanik Van één ding heeft Joop Brons pas nog wél een slapeloze nacht gehad: het gezanik over de akoestiek van de Hoog landse kerk. Hij is bang dat bepaalde maatregelen - als het rapport van de deskundi gen die adviseert - de or gelklank in deze verheven ruimte zullen aantasten. "Als nu al vast staat dat de akoestiek voor elke or gelklank op elke plaats in de kerk en ook voor de cantorij perfect is, dan snap ik niet waar die klachten vandaan komen. De gebruiker zal zich moeten aanpassen aan het gebouw". Tegen middelen die de natuur lijke geluidskwaliteit van de kerk blijvend kunnen scha den zal Brons zich met hand en tand verzetten. Hoewel dit hem hoog zit, wilde hij het gesprek dat ik met hem had - tot in de kleine uurtjes, na een orgelstudie 's avonds van bijna vier uren - niet in mineur eindigen. "Doe me een plezier, en vergeet niet op te schrijven dat ik het een geweldig voorrecht vind, hier organist te mogen zijn". Het leek een gelegenheidsfrase Maar het kwam diep uit zijn hart. S. J. DE GROOT ADVERTENTIE Parochiefeest. Zondag viert de parochie van de Hartebrugkerk in Leiden het 12V2-jarig bestaan van de parochieraad. Tijdens de hoogmis van kwart voor 11 zingt het gemengde koor de "Missa Brevis" van Mozart en na de mis Psalm 150 van Franck. Om 12 uur begint in de Romanuszaal een ge zellig samenzijn voor vertegen woordigers van alle groeperingen binnen de parochie. Iedereen is daar welkom. The Lord's Folks. Vanavond om 7 uur werkt de jongerengroep "The Lord's Folks" van de Leidse Herensingel-parochie mee aan een eucharistieviering in Roelo- farendsveen (Pastoor Onelplem). Cantatedienst. In de Dorpskerk te Leiderdorp wordt morgen avond om half 7 een cantate dienst gehouden, waarin het Lei derdorps Kamerkoor (o.l.v. Wim van Meeuwen) de Kleine Orgel- messe van J. Haydn zingt, met medewerking van de sopraan Els van Onselen. Voorganger in deze dienst is ds. A. Knorth. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: bedankt voor Kamperland kandidaat J. Woltinge Roode- school. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt: bedankt voor Drachten J. C. Post Schildwolde. Enquêtes Echtscheiding. De groep "Pasto raat" van de theologische facul teit van de Universiteit van Am sterdam is bezig met een onder zoek naar de pastorale begelei ding bij echtscheiding. Zij zoekt op het ogenblik contact met mensen die na 1970 zijn geschei den, enig contact met de kerk hebben en bereid zijn een vragen formulier over scheiding en pas toraat in te vullen. De groep stelt tevens een onder zoek in naar de ervaringen van hen die een schèiding serieus hebben overwogen maar er toch van hebben afgezien. Ook heeft zij belangstelling voor ervaringen van mensen die een andere vaste relatie dan het huwelijk hadden (zoals samenwoning of homofiele verbintenis) en zijn uiteen ge gaan. Wie meedoet, krijgt te zijner tijd een verslag van de uitkomsten van deze enquêtes. De groep "Pastoraat" staat onder leiding van de lutherse hoogle raar dr. C. H. Lindijer. Apartheid. De Wereldraad van Kerken en verschillende anti- apartheidsorganisaties hebben scherp geprotesteerd tegen nieuwe bankleningen aan Zuid- Afrika ter grootte van een half miljard gulden, waartoe een con sortium van vier banken heeft besloten. "Deze leningen zijn een directe steun aan het apartheids regime", zei dr. Boudewijn Sjol- lema, directeur van het pro gramma van de Wefeldraad ter bestrijding van het racisme. Dat dit geld voornamelijk is be doeld voor huisvesting en on derwijs voor niet-blanken, doet, naar de mening van Sjollema, niets af aan het feit dat het Zuid- afrikaanse beleid van gescheiden ontwikkeling van verschillende rassen wordt gesteund. De betrokken banken zijn geves tigd in Zwitserland, West-Duits- land, Engeland en de Verenigde Staten. Polen. De Poolse regering heeft deze week het overleg met de Rooms-Katholieke Kerk hervat. Bij dit eerste contact sinds lange tijd is uitsluitend gesproken over uitgangspunten voor toekomsti ge samenwerking. HET BEDRIJFSCHAP SCHIIDf RSBEDRIJ^/ Als u deze winter de schilder laat komen, zorgt hij voor een premie die niet kinderachtig is. En die ditmaal zelfs met tien procent verhoogd is. Wat dacht u van drie-en-dertig gulden per man per dag? Da s toch zeker prachtig mooi? Maar het allermooiste is het wérk van de schilder. De slaapkamer die weer helemaal fonkelnieuw is. De strakke glans van de verf. Ot 't puur natuur van kurk aan de muur. Vakmanschap en fantasie, dat is een schitterende combinatie. Dus als 't even kan: laat kómen die winterschilder. Uw huis wordt er alleen maar njker van. Dc premie wordt verleend door het Bedriitschap Schilde rsbednif voor onderhoudsbinnenKhilder- en behangwerk dat minsten» 3 mandagen vergt, dat wordt uitgevoerd tussen 17 november 1980 en 6 maan 1981 en wjjrvoor de aanvraag voor het begin van de werkzaamheden is ingediend. De premieregeling geldt niet alken voor particulieren, maar ook voor bedriiven. scholen, ziekenhuizen, instellingen, gemeenten en andere lagere overheden Uw schilder kent de voorwaarden cn regelt de aanvraag voor u. i het Bedriitschap Schildersbedrijf te Ri|swi|k (ZH).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1980 | | pagina 11